Rockstar gaat laadtijd GTA Online beperken met code van fan

Gamemaker Rockstar gaat een update uitbrengen voor GTA Online die de laadtijd moet beperken. Dat gebeurt op basis van de code van een fan die dat met eigen code voor elkaar kreeg. Die speler krijgt 10.000 dollar uit het Bug Bounty-programma.

Rockstar spreekt dank uit naar t0st, die de aangepaste code online zette, zegt PCGamer. "Na grondig onderzoek kunnen we bevestigen dat t0st inderdaad een aspect van de gamecode heeft gevonden met betrekking tot laadtijden dat beter kan. Als resultaat van die onderzoeken hebben we wat wijzigingen doorgevoerd die in een toekomstige update zitten."

De gamemaker zegt niet hoeveel sneller GTA Online zal laden na de update en wanneer de update uitkomt. Volgens t0st zelf komt die update 'soon'. Hij claimt bovendien als uitzondering 10.000 dollar te hebben gekregen uit het Bug Bounty-programma. Normaal is dat geld alleen voor beveiligingsonderzoekers die lekken hebben gevonden.

T0st claimde twee bugs te hebben gevonden. De eerste zit in een JSON-tekstbestand van 10MB met daarin alle items in de game. Daar staan 63.000 entries in. Na het inlezen van elk van de 63.000 items, wordt elk karakter in dat hele tekstbestand opnieuw geteld, en dat dus 63.000 keer.

Ten tweede worden voor de voorbereiding van de ingelezen itemdata zowel gegevens als de naam en de prijs van het item, en een hash van het item ingeladen. De hashwaarde van het opgeslagen item wordt vergeleken met de hashes van elk ander item dat al eerder is opgeslagen. Dit kan leiden tot (63000^2+63000)/2 controles, oftewel 1.984.531.500 stuks. GTA Online doet dit om er zeker van te zijn dat er geen dubbele items in de uiteindelijke lijst zitten, om hackers tegen te gaan. Volgens de ontwikkelaar vormt dit proces een aanslag op de cpu en is het niet eens noodzakelijk, omdat de lijst met de hashes leeg is voordat het JSON-bestand wordt geladen. Bovendien zijn alle items in dit bestand uniek, waardoor het volgens t0st niet nodig is om te controleren of ze wel of niet in de lijst voorkomen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

16-03-2021 • 06:41

145 Linkedin

Submitter: Lizard

Reacties (145)

Wijzig sortering
Weten we zeker dat Rockstar de laadtijd gaat beperken? Begrijp me niet verkeerd, dat zou ik geweldig vinden, maar ik zie dat zo snel nergens staan.

Ik lees alleen dat t0st een onderdeel van de code, dat met laadtijden te maken heeft, gevonden heeft dat verbeterd kan worden. Voor hetzelfde geld gaat Rockstar bijvoorbeeld de (nu) lege lijst met file-hashes vullen, ipv de (nu) onnodige loop uit de code halen. Dat zou een PR-probleempje opleveren na deze media aandacht, maar ik vind het niet ondenkbaar als deze code te maken heeft met het weren van cheaters.
"After a thorough investigation, we can confirm that player t0st did, in fact, reveal an aspect of the game code related to load times for the PC version of GTA Online that could be improved," the company said in a statement. "As a result of these investigations, we have made some changes that will be implemented in a forthcoming title update."
Bron: https://www.pcgamer.com/r...s-official-update-coming/

Edit:
Bijkomend vind ik de $10.000 uit het Bug Bounty programma in dit scenario opeens erg logisch klinken. Maar! Laten we hopen dat het de laadtijd verbetering wordt, de laadtijden in GTA Online zijn nu wel veel te lang ;)

Edit 2:
@arnoudwokke Is het een idee om dit voor de zekerheid na te vragen bij Rockstar? De quote in het pcgamer artikel lijkt me enigszins multi-interpretabel.

Edit 3:
@sdk1985 Ik heb ook een testje gedaan. GTA 5 opgestart vanuit de Rockstar Launcher met de "-StraightIntoFreeMode -online" parameters, zodat hij direct GTA Online start. Het duurde precies 2 minuten om GTA Online te starten. Ik heb echter niet het gevoel dat dat veel sneller was dan eerder. Misschien heeft Rockstar de laadtijd nog niet verbeterd, misschien gaat Rockstar dat ook niet doen, of misschien voelde dit lang aan omdat ik nu 2 minuten aandachtig heb zitten wachten. Wie zal het zeggen :p Pc specificaties: AMD Ryzen 5 3600, 32GB RAM, 1TB SSD.

Edit 4:
Het is bevestigd, de changelog van Rockstar meldt verbeterde laadtijden :)
Improvements to PC loading times *Thanks to t0st for his contributions around this part of today's title update
Bron: https://support.rockstarg...-53-Notes-PS4-Xbox-One-PC

[Reactie gewijzigd door job_h op 17 maart 2021 12:42]

Ik ben gestopt met spelen vanwege de laadtijden, is gewoon niet leuk meer.
Anoniem: 1319196
@Sojiro8416 maart 2021 12:17
Jup het is vooral frustrerend wanneer je na lang wachten in een game zit, de game eruit knalt en je weer kan gaan wachten...
Ik ook. Als je wat minigames met een vriend wil spelen zit je langer in de laadschermen dan ingame.
Ik weet het zeker! Ik krijg zojuist een update van 329.2 MB binnen. Ik start GTA5 op met de keuze online en ik zit binnen 2 minuten in een public sessie. Dit terwijl ik alt-tab was... Voor de kenners, normaal helpt alt-tab zijn alles behalve.

edit: Voor deze patch zat de laadtijd van de first load op 10-15 minuten op een 8700K 32GB systeem.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 16 maart 2021 15:11]

Bij mij laadt het spel helemaal niet als ik alt-tab. Ik kan me herinneren dat ik in de eerste dagen een half uur aan het wachten was tot het spel was geladen, zo oud was mijn laptop op dat moment ook weer niet.
Vervolgens het spel `actief` gemaakt en ik zat er binnen een paar minuten in :+
Haha vroeger exact zelfde gehad. Heb recent wel een optie ontdekt; pause on focus loss. Die staat nu off. Wellicht heb jij daar ook baat bij :+ .
Wat een zeikerd ben je..
Zeer constructieve feedback, dankje :)

[Reactie gewijzigd door job_h op 17 maart 2021 23:42]

Bizar dat in al de tijd dat GTA 5 al bestaat, de grootste ergernis voor iedereen nog steeds niet opgepakt is en blijkbaar ook niet op de radar stond bij Rockstar.

Nu door de media aandacht toch tijd gekregen om het te fixen? Het lijkt me onmogelijk dat de ontwikkelaars zelf dit niet wisten.
Rockstar is gewoon ontzettend slim. Hoe mooi is het om nog steeds zo gigantisch veel spelers te hebben terwijl ze eigenlijk vrij weinig doen aan het spel? Ze zouden bijna stom zijn om geld uit te geven om het op te lossen.
GTA online is denk ik de best geüpdate game uit de geschiedenis van gaming met al die jaren allemaal gratis nieuwe content, ik ken geen andere game die zo veel waardevolle updates heeft ontvangen los van misschien een paar free to play games, maar dat is uiteraard geen eerlijke vergelijking.
Sorry, maar:
Minecraft.
World of Warcraft? League of Legends, Dota2... allemaal games die een betere support en update scheme hebben dan GTA V online oh en niet te vergeten dat de genoemde ook nog wat doen aan cheaters (iets wat in GTA V nog steeds present is, logisch want geen dedicated servers).

Ook zijn geen vd genoemde games echte cashcows, gezien je geen p2w items kunt kopen in die games (wellicht kun je een lvl boost nog zien als p2w maar dat is het dan ook wel).

Nee rockstar brengt het er in mijn ogen eenvoudig vanaf.
en niet te vergeten dat de genoemde ook nog wat doen aan cheaters (iets wat in GTA V nog steeds present is, logisch want geen dedicated servers).
Niet officieel, maar je hebt natuurlijk FiveM enzo. Keus genoeg.
FiveM is zeker een optie, maar daar heb je wel een stuk minder spelers (of spelers die erg serieus willen roleplayen). Maar officieel zijn er idd geen dedicated servers (wat cheaten in de hand werkt). En het is niet zo dat Rockstar te weinig geld verdient om dedicated servers op te zetten, maar goed dat is een discussie for another time.
'waardevolle updates'

Een casino waar je met echt geld ingame geld kan vergokken. Ja klinkt totaal niet als een manier om nog meer geld weg te halen bij jonge gamers. Gta 5 online is een absolute grap. Een grindfest gevuld met hackers.
GTA online is in mijn ogen enkel leuk met een groep vrienden op een server en dan elkaar lopen te trollen.

Beetje gekke dingen doen, leuke bugs/glitches gebruiken om je vrienden te doden enzo.
Ik zou het niet spelen als om progressie te maken.
Mee eens. Het kan leuk zijn als je met een groepje mensen wat aan het rondkloten bent, maar zodra je ook maar iets wil kopen of wat dan ook, dan moet je direct veel grinden, wat de lol er wel heel snel uit haalt.
misschien een paar free to play games, maar dat is uiteraard geen eerlijke vergelijking.
Hoezo is die vergelijking niet eerlijk? het verdien model verschilt amper met free to play games, namelijk content uitbrengen om nieuwe spelers te lokken die ingame currency (of items) gaan aanschaffen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 16 maart 2021 10:56]

Hoezo is die vergelijking niet eerlijk? het verdien model verschilt amper met free to play games, namelijk content uitbrengen om nieuwe spelers te lokken die ingame currency (of items) gaan aanschaffen
Ik zou zelfs stellen dat het verdien model exact hetzelfde is. Ze brengen nieuwe content uit, wat vaak heel duur is. Om die content te kunnen gebruiken moet je dan of heel veel grinden, of je portemonee trekken en zwaar overpriced in-game geld kopen.
SCS brengt nog steeds veel updates en nieuwe vrachwagens naar European Truck Simulator 2 en American Truck Simulator. ETS2 is al sinds 2012 uit en binnenkort komen ze met een update waarbij het lighting (voornamelijk reflecties en licht systeem een complete overhaul heeft gekregen en voor ATS hebben ze recent nog nieuwe chassis uitgebracht als onderdeel van het 5 jarig jubileum..

Colossal/Paradox brengt regelmatig een expansie uit, maar een groot deel van die expansie zit in een update van de core game. Het zijn vooral de assets welke je mist als je een expansion pack niet hebt. Via de steam workshop kun je een deel hiervan compenseren..
Payday 2, krijgt ook nog steeds updates, nieuwe content en reworks van de balance
Helemaal niets is gratis in GTA Online. Of het kost ontzettend veel tijd om te grinden (echt ontzettend veel tijd), of je moet er shark cards tegenaan gooien. Iedere missie, ieder item zit achter een paywall.
MineCraft, No Man's Sky en een heleboel andere indie games.
Vergeet Stardew Valley of Terraria inderdaad niet. Al wordt die laatste sinds kort niet meer ge-update. Beide hebben en hadden geweldige support van de devs, en naast aanschaf nog nooit een cent extra hoeven te betalen om alle content te kunnen krijgen.
En tot voor kort Factorio, weinig devs die zo naar de community luisteren.
Tsja als een game op release niet naar behoren werkt vind ik het niet vreemd dat mensen er niet meer naar omkijken. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat een game af is bij release.
Eens, maar het feit dat de ontwikkelaars veel resources hebben geïnvesteerd in het rechtzetten van de fouten in de periode erna, vind ik commendabel.
Ik kijk met mijn kids mee. Maar verbaas mij vooral over Fortnite. Gratis en telkens een nieuwe omgeving. Sneller dan GTA welke ze ook spelen.
Tf2 (Orange box 20euri) :+
Vrij weinig doen aan het spel? Je kunt veel zeggen over Rockstar en hun manieren maar ze zijn uitermate goed in GTA:Online voorzien van updates op een reguliere basis.
Content updates, inderdaad. Bug fixes? Nog nooit iets van gezien.
Alleen money glitches worden snel gefixt.
Sommige bugs maken juist online leuk.

Zolang er andere geen direct last van hebben, bugs waar je snel rijk van kan worden of zo is natuurlijk gewoon ruk. Maar die worden zover ik weet wel gefixt.
mwah wat autos en wat ander onzin toevoegen vind ik niet noemenswaardig...

leuk dat de focus op mp ligt alleen ik ben een Sp speler, als ik 30 euro moet betalen voor de Sp dlc had ik dat ook gedaan ,nu heb ik nooit een cent betaalt voor iets in gta.

hopelijk word gta6 sp only, en gaat gtaonline geupgrade worden met de dingen uit gta6 ( vliegen naar nieuwe stad) enz

zodoende kunnen ze ook weer wat makkelijker sp content toevoegen maar jah dat is hopen :)
Het is helemaal jammer dat ze alle voertuigen niet eens aan de singleplayer toevoegen en mods die dat wel doen weer offline halen. Ik zou ook best wel wat geld neer willen leggen om al die content gewoon in singleplayer te kunnen gebruiken (er zijn best wat leuke voertuigen waarmee je lekker in je singleplayer zou kunnen spelen). Maar dat ze dat niet eens doen laat toch wel zien waar de prioriteiten liggen bij Rockstar.
Jammer dat het niet voor de singleplayer storymode geldt :( Heb ik drie keer met veel plezier gespeeld. De onlineversie heeft me nooit kunnen boeien, mede door alle idiote missies. Had er graag geld voor over gehad om meer singleplayercontent te kunnen spelen.
En ik heb het andersom. Voorkeuren verschillen.
En dus zou een balans tussen singleplayer en multiplayer content mooi zijn
Ze kijken gewoon waar ze het meeste geld aan verdienen en brengen daar content voor uit.
Ieder z'n ding, ik heb me jaren geleden ook wel vermaakt met GTA5, maar op een gegeven moment heb je toch echt wel alles gezien, ongeacht hoeveel "content" ze toevoegen.
Ze kunnen wel 10000 auto's en missies toevoegen, maar de map en de gameplay e.d. blijven toch echt hetzelfde. En dit is los van alle hackers en het feit dat er totaal geen balans/doel in online zat.
Geld uit te geven? Die paar uur developer kosten kunnen ze heus wel betalen. Verdienen ze in een seconde terug.
Dat is het juist met software ontwikkeling. Vertrekt je klant als je het niet doet? Indien niet, waarom zou je dit dan doen ten koste van iets waarvoor je klant wel zou vertrekken?

Het is het eeuwige dilemma van een product owner om met de beschikbare capaciteit te bepalen wat er wel of niet aangekaart moet worden. Volgens mij de enige reden waarom Rockstar dit doet is omdat het plots media belangstelling heeft gekregen (nl iemand compleet onbekend heeft je eigen spel geoptimaliseerd, niets doen is simpelweg een grote afgang).
Ze zouden bijna stom zijn om geld uit te geven om het op te lossen.
Ze zouden bijna stom zijn om zoveel potentiële spelers door frustratie te verliezen over een domme bug.
Yep. Als het is opgelost. Overweeg ik weer om terug te komen. En misschien wel eens geld uit te geven🙀
Ik speel op PC. en vermaak mij daar prima hoor.

Is speel met vrienden/guild members. totaal geen last van modders en hackers.

En ik zal er nooit aan meewerken. Al zou ik het gratis gratis krijgen.
In een lobby met vrienden/crew kun je dus nooit alle missies doen.

Dat vind ik het vervelendste aan GTA online, naast de lange laadtijden en dan foutmeldingen, of na een missie weer in een willekeurige public session gezet worden.

Als ik er aan denk hoe vervelend het werkte heb ik er al geen zin meer in. Vind het bizar dat zo een slecht opgezet systeem zo populair is. GTA Online speelt zich, naast de graphics, als een online spel uit de jaren 90.

(Zelfs MTA werkte soepeler toen)
"Becoming the evil you swore to destroy" - Hacker worden om hackers te vermijden is wel averechts.
GTA Online doen ze nog wel wat aan en dat wordt denk ik ook het meeste gespeeld.
Zo stom zelfs dat ik ermee ben gestopt. Wat een lange laadtijden elke keer.. Ik ben dus afgehaakt, en zo zullen er vast wel meer zijn. Als ze nou eens wat vaker luisteren naar de community dan zou het aantal spelers alleen maar meer zijn.
Ze hebben dus jarenlang onze tijd onnodig verspild. Meer shark cards verkopen was dus blijkbaar belangrijker dan een goede game ervaring. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vergeet dat soort dingen niet snel.
Sterker nog, ze liepen de ongeduldige doelgroep misschien wel mis. Precies de doelgroep die shark cards zou gaan kopen.
Proberen recht te lullen wat krom is. Right!
Als je een punt wil maken moet je de game gewoon niet spelen. Maar je zegt nu dus dat je de game wel wilt spelen, dus wat is je boodschap precies? Die 60 euro van jou gaat Rockstar echt niet missen hoor, maar je gaat wel gewoon meepraten over de game, dus je bereikt er precies niks mee.
GTA5 is letterlijk het enige spel wat ik niet meer "ff snel" wil spelen immers kan dit gewoonweg niet. Als dit erdoor komt zou dit geweldig zijn.
Ik start het eens in de zoveel tijd weer op na een grote update, maar vaak ben ik na een minuut of 20 weer klaar met de nieuwe auto's e.d. bekijken. Pas als er echt een grote update is (zoals die heist laatst) speel ik een paar uur, maar dan ook niet onafgebroken, en uiteindelijk haak ik vooral af omdat het zo ontzettend lang duurt om het spel weer op te starten nadat het vast loopt (bij mij meestal dat hij blijft 'laden' nadat je een heist of andere online missie afrondt) en het gewoon echt niet de moeite waard is om 's middags tussendoor even snel wat preps klaar te zetten voordat vrienden online komen. Ondanks NVME SSD, 3900x en een 2070 super met zo goed als laagste settings die in-game mogelijk zijn ben ik vaak een paar minuten aan het wachten.
Dus dit is zeker een goede verbetering!
Je bedoeld GTA Online? GTA V start hier in 5 seconde op :+

Edit: Kleine nuance. De daadwerkelijke laadtijd is 5 seconde. Zit van te voren natuurlijk nog die verplichte intro filmpjes voor die een goede 40 secondes duren. Met quick resume overigens geen last van.

offtopic:
Mensen die een comment over laadtijden van een game onder een nieuwsbericht over de laadtijd van een game als offtopic of ongewest markeren zouden bij zichzelf moeten afvragen of ze wel mod rechten moeten hebben

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 16 maart 2021 14:31]

Wat voor PC heb jij staan dan? :o

Ik heb zo'n beetje de snelste PC staan die je maar kan bedenken en opstarten lukt echt niet in 5 seconde. Alleen de credits aan het begin van de game duren al zo'n 15 seconden. Daarna denk nog zo'n 15 seconden loading screen.

Heb jij zelf, net als de fan 't0st', ook aanpassingen gedaan aan de code???
PC? Gewoon de Xbox Series X versie. Single player start in 5 seconde op. Heb nog nooit met zo'n open mond staan te kijken naar hoe snel een game werd ingeladen.
Machtig mooi wel, de vooruitgang van de nieuwe generatie consoles tegenover de laatste generatie.

Nou, hopen dan maar dat je straks GTA Online ook in 5 seconden kan opstarten :D
Ja ik las onlangs dat iemand de laadtijden had weten te verlagen en ik vroeg me toen al af hoe het mogelijk is dat een speler dit ontdekt en niet de ontwikkelaar zelf. Zoveel geld dat ze met dat spel verdienen. Het spel bestaat al zolang en nooit heeft een ontwikkelaar gedacht 'hoe krijg ik die laadtijden na beneden. Spelen ze dat spel dan zelf niet? Want die laadtijden herinner ik me nog als tenenkrommend lang. Was zo teleurgesteld toen het op de PS4 even lang duurde als op de PS3.
Omdat het nu al zo lang een probleem is dat men het soort van accepteert, je gaat nu geen GTA5 meer kopen omdat je het nog nooit gespeeld heb en online wilt spelen.

Plus als er vanuit een bepaalde reden gekozen is voor die strategie van inladen is het een bewuste keuze. Of deze nou goed was of niet.

Zoals in het artikel is het gedaan om hackers tegen te gaan. Echter faalt het compleet, hackers zijn er genoeg. Waardoor je beter je hackers check kan doen tijdens het runnen van de game(denk ik). Maar niet enkel lokaal maar ook op de server en bij andere mensen in je server.

Als ik aan het spelen ben en mijn computer scant op hackingachtige praktijken in de game x meter om mij heen. Bij twijfel dit automatisch doorzet naar de server zodat de player die mogelijk hackt bijvoorbeeld voor x uur gecontroleerd kan worden. Om vervolgens bij hacken een ban te krijgen.

100% hacker vrij is bijna onmogelijk, al zijn er online spellen die dicht in de buurt komen(WoW bijvoorbeeld weinig hackers (heb het niet over bots) omdat veel dingen lokaal berekend worden en daarna gecheckt worden op de server of het mogelijk is. niet mogelijk gaat er een vlaggetje op bij de server gebeurd het nog een keer binnen x tijd krijg je volgens mij meteen een disconnect)

Maar om zo'n systeem te bouwen kost geld iets wat niet iedere dev wilt besteden. Maar bij sommige spelen heeft het meer waarde als er minimaal hackers zijn dan bij andere spelen.
Ik denk dat de developers voor de engine allang niet meer op het project gta 5 zitten, maar nu bij gta 6 zijn. Vandaar dat dit niet meer aan het licht komt.
Wat bedoel je precies met Engine? De RAGE Engine staat los van een stuk coding voor het ophalen van gamefiles. Daarnaast is Rockstart druk bezig met GTA 5 reboot voor Next-Gen Consoles. Waarbij de nieuwe RAGE Engine gebruikt gaat worden. Rockstar is groot genoeg om een deel van hun personeel te verdelen onder GTA 5 en GTA 6. Dit had in al die jaren opgelost kunnen worden alleen men nam de laadtijden gewoon voor lief. En nu men ziet dat het zo simpel anders kan wordt daar gehoor aan gegeven.
De codebase van GTA5 zal ongetwijfeld gigantisch zijn. Het spel is al 8 jaar oud. Als het team dat GTA Online onderhoudt weinig tot geen van de originele ontwikkelaars bevat, is het geen verassing dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Helemaal als de mensen die de besluiten nemen de laadtijden niet erg vinden, en liever nieuwe content zien.
Ook bizar dat het spel zo soepel draait, dus dat het best prima geoptimaliseerd is, maar dat zoiets als dit gemist wordt. Je zou denken dat het geheel end to end benchmarked wordt.
Maar wat heeft dat te maken met het verkopen van shark cards?

dan is het bij voorbaat al niet prio bij hun :P
Nou ja ik vind dat moeilijk oordelen, ik heb serieus geen idee hoe vol hun agenda is.
Is online nog steeds een hackfest? Waarin je in je appartement verschijnt en naar je medespelers zijn appartement moet rijden terwijl die wachten en jij maar moet hopen niet opgeblazen te worden door een of andere clown in een straaljager? En als je dan de missie speelt en iemand van je team heeft een disconnect dan is voor iedereen de missie over? Wanneer uiteindelijk de missie gehaald is 1 van je online spelers je molt en beroofd voordat je naar een atm kan gaan om je winst te storten?
Laat maar.
Zal wel veel zwaarder zijn met de modders op de pc .

[Reactie gewijzigd door smokewierrie op 16 maart 2021 11:45]

Geen flauw idee, ik speel het al tijden niet meer, mede door alle irritaties waaronder (het hopelijk nu gerepareerde) lange laden.
Aha , begrijpelijk , ik neem ook geen genoegen met 5 minuut + lange wachttijden .
Maar ja ik heb ook geen idee of het op de pc zo makkelijk is net als op de xbox met het afsluiten en opnieuw starten van de game om sneller online te kunnen .
...Spawn in yacht + yacht defenses derp ?
+ kosatka

[Reactie gewijzigd door smokewierrie op 16 maart 2021 11:44]

Gaat meestal prima online, hackers weinig last van gehad. Wel irritant gasten op voertuigen die je voor de lol slopen, maar dat heb je in elk spel wel (praat het niet goed, i know)

Geld na een missie is binnen een minuut te storten via je mobiele telefoon.

Als je (op de PC) de truukjes weet om je server leeg te maken heb je helemaal nergens last van (GTA5 proces 10 seconden pauzeren).
of miss een invite only session .
Als aanvulling op Tepelstreeltje,
Als je een vpn gebruikt (ik zelf nordvpn op pc) click disconnect en poef hub voor je zelf..

En een vpn is aan te raden... https://youtu.be/hEroVj7oN1Y

[Reactie gewijzigd door copyer op 16 maart 2021 10:22]

Ik speel het al jaren online (met pauzes) en ik vind het best meevallen.
Maar, ik weet dus niet of de voorbeelden waarbij ik niet dood ging, ook zonder cheats was.
M.a.w., ik kan met iemand aan schieten zijn en wegkomen, terwijl die ander mischien wel echt een cheat/hack gebruikte.
Of dat ik tegen iemand vecht die niet overtuigend cheat met giga explosies of doodgaan terwijl ik nog in mn garage sta.
Ik heb weleens 1 op1 met iemand geknokt waarbij ik uiteindelijk 17-0 achter stond. Dan ben ik geneigd te denken dat ik gewoon zuig, maar mischien was die ander wel aan t cheaten, ik ga m echter niet zomaar beshculdigen.
Iemand een idee hoeveel tijd dit ‘zou’ kunnen besparen? Praten we over 10 secondes of 30/60?
Ik gok dat je moet praten over minuten.
De gamemaker zegt niet hoeveel sneller GTA Online zal laden na de update en wanneer de update uitkomt.
Klopt heb ik ook gelezen, maar iemand die hier bekend mee is weet vast welke techniek en welke optimalisatie dit zal brengen.
T0st had 6 minuten nodig om GTA online te starten en hij claimt met zijn DLL 70% snellere laadtijden.
Dus hebben we het over enkele minuten sneller.
Poeh, daar heeft iemand even lekker wat zitten hobbyen in de laad-code. Iets met code reviews, benchmarking en "grote-O-notatie".

Ik heb ook al eens aangegeven dat ik met i7 en SSD specifiek op online toch wel meerdere minuten aan het laden ben.

Maar dat was 'normaal'.

Wel typisch dat het anti-cheat code is. Als ergens veel gecheat wordt is het wel GTA V...

Het enige wat echt werkt is meer serversided afhandelen. Maar ja, dat kost natuurlijk extra serverkracht.
Anti cheat code?
Lees ook het vorige artikel:
Elke keer dat GTA Online een item opslaat, wordt de hele lijst één voor één gecontroleerd, waarbij de hash van het item wordt vergeleken om te zien of het in de lijst voorkomt. Kortom, de hashwaarde van het opgeslagen item wordt vergeleken met de hashes van elk ander item dat al eerder is opgeslagen. Dit kan leiden tot (63000^2+63000)/2 controles, oftewel 1.984.531.500 stuks. GTA Online doet dit om er zeker van te zijn dat er geen dubbele items in de uiteindelijke lijst zitten, om hackers tegen te gaan.
Toch wel knap dat deze mensen nog nooit van een set hebben gehoord. Ik heb paar welen terug met grote verbazing zitten lezen hoe ze dit process doen. Is toch van de zotte dat je 2 miljard comparisons gaat zitten doen op een json array voor en duplicate check?
Ik zie het gebeuren dat het stukje geschreven is door een starter en dat ze achteraf nooit meer dat stukje code bekeken hebben omdat het deed wat het moest doen... echter niet op de optimale manier...
Maar daar heb je toch code reviews voor?

Het ontbreken van het woord “set” in de code zou al genoeg moeten zijn om het af te wijzen.
Klopt. Ik denk dat we nooit zullen weten waarom zo'n slechte code ooit in de finale build geraakt is... Ik ben wel blij dat iemand (T0st) het heeft ontdekt en dat Rockstar voor een keertje geluisterd heeft. Nu nog hopen dat de verbetering ook zo goed zal zijn.
Helaas ja. Ik vind het wel goed dat ze er ook daadwerkelijk een bounty voor uitkeren. Dit is natuurlijk niet echt een security dingetje oid, maar wel iets waar iedere online speler gewoon ontzettend veel tijd mee bespaard. Iets waar Rockstar uiteindelijk weer geld aan verdient door meer speeluren.

Gezien de mate waarin iemand anders het werkt ook al voor ze heeft gedaan is het wel noemenswaardig dat ze hier ook serieus op ingaan en nog redelijk snel ook.

Ik vraag me nu alleen wel af wat voor zieke shit er nog meer in de code zit ;).
Het is inderdaad geen security dingetje (waar ze normaal enkel en alleen een bounty voor uitkeren), maar op zich vind ik het dan nog vrij weinig wat T0st gekregen heeft voor de (potentiële) verbetering die het met zich meebrengt, maar het is inderdaad beter dan niets.

Ik zou er ook niet van verschieten dat er op nog veel vlakken dingen kunnen verbeteren. Rockstar liet onlangs ook weten dat de next-gen update niet zomaar een kleine update of "remaster" zal zijn, maar ook echt nieuwe en mooiere graphics zal hebben en veel optimalisatie... fingers crossed en hopen dat wat ze zeggen ook waar is.
Wat het laden nu zo traag maakt is code dat bedoeld is om dupliceren van items (-> cheaten) tegen te gaan. Dit was echter zeer slecht geschreven en dus niet performant waardoor de laadtijden zo slecht waren. Dit specifiek stukje code is dus 'anti-cheat code'.
Ze komen er nu misschien achter dat dubbele controles niet meer nodig zijn voor zo'n oud spel. De meeste mensen dupliceren niet meer, maar voegen gewoon geld toe via een hack.
Of ze hebben het gewoon gedaan op de manier zoals t0st aangaf. Gewoon efficiënter ;)
Dit is inderdaad een sorting-algorithm done wrong, waarbij totaal geen oog voor de complexiteitsgraad was.

Ik moet toegeven dat ik zelf ontwikkelaar ben en hier ook nooit oog voor heb op PC-software. Op de PC ben je toch minder bezig met optimaliseren dan op embedded devices. Maar gegeven het feit dat laden meer dan 6 minuten duurde, had er toch ergens een belletje af moeten gaan bij de devs daarzo.
Mwah. Als dev is het toch wel best practise om sorting goed te bekijken aangezien je daar hee snel tegen issues aan kunt lopen.

Soms is het beter voor de onderhoudbaarheid om meerdere keren te loopen (want leesbaarder bijvoorbeeld). Maar dan moeten er wel constraints zijn op de complexiteit en het aantal items. Zoals in dit geval weet je dat er altijd een exact aantal items is. Een simpele count of Array#size is dan voldoende.

En als je alleen unieke items over wil houden pleur je alles in een set. Ben je gauw klaar. Heb je niet eens hashes nodig.
Dus deze update geldt alleen voor Online en niet voor single player?
Single player laadtijd is volgens mij geen issue. Nu ken ik jouw pc niet maar single player duurt bij mij seconden om te laden.
Online connecten duurt minstens 7 minuten, ik heb t getimed.
Daar lijkt het wel op. Op het plaatje in het artikel is mooi te zien dat de CPU pas overuren begint te maken zodra de online spullen ingeladen moeten worden.
Uit de grafiek hierboven lijk ik te halen dat het 1 minuut duurt om de JSON te parsen (normaal een triviale taak), en 4 minuten voor het laden van de rest van het spel. Dus het spel zou 20% sneller kunnen laden.
Andersom. Die JSON is alleen nodig bij het online gedeelte. Daarom duurt het laden van de game (story) een minuut en daarna komt pas online.
Oh, dat verandert zaken!
Maar ik ben verbaasd dat de grafieken voor o.a. disk activiteit hoger zijn voor het laden van een JSON dan voor het laden van de rest van het spel (graphics etc lijken nul disk activiteit te geven).

Ik denk dat ik de grafiek nog steeds fout lees...
de grafiek is maar 1 minuut, dus het is het stuk van 0:50-1:50 en niet de volledige 6à7minuten laadtijd.

de disk activiteit die je ziet is dus ~5sec json bestand inlezen.

[Reactie gewijzigd door ocwil op 16 maart 2021 11:07]

Dank je! Ik snap hem!
Ik dacht altijd dat hij vast liep en deed een reset. Nooit online gekomen. Huh!
Hier wou het soms ook best lang duren op de xbox one x ,
Heb altijd pech gehad vanaf de story mode naar online mode , daar kreeg ik altijd errors van , dat die dat zogenaamd niet kon opstarten .

maar door de game even af te sluiten en opnieuw te starten (online modus) kom je snel weer online,
en switchen tussen offline en online gaat dan ook probleemloos in deze volgorde ..
Heb het in de begin dagen helemaal uitgespeeld, toen was ik wel klaar met de grindy nature van het spel. gelukkig zijn er manieren om lol te hebben zonder dat je uren moet grinden. jammer dat ze door Take-Two in de tang zijn genomen. maar goed, om weer on-topic te komen, als er mensen zijn die het spel niet spelen omdat er zoveel laadtijd in zit die nu weer voor de gein het spel eens opstarten, levert dat op de langere termijn toch meer verkopen op in shark cards. iedere keer die 4 minuten laadtijd minder...
Dit zou een reden voor mij zijn om het nog eens te proberen. Vond de online implementatie en dan zeker die laadtijden bloed irritant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee