Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Samsung Galaxy Z Flip-opvolger met 120Hz-scherm komt volgend jaar uit

Samsung brengt naar verluidt volgend jaar een nieuwe Galaxy Z Flip-vouwtelefoon uit. Dit zou de fabrikant 'na het eerste kwartaal van 2021' doen. Het toestel zou een 120Hz-scherm meekrijgen en goedkoper zijn dan de huidige Galaxy Z Flip 5G.

Begin dit jaar introduceerde Samsung zowel de Galaxy S20-smartphones, als de eerste Galaxy Z Flip. In januari 2021 zou het bedrijf met de Galaxy S21-serie komen, maar de komende Galaxy Z Flip-opvolger wordt niet tegelijk met deze smartphones uitgebracht, meldt The Elec op basis van eigen bronnen. In plaats daarvan zou Samsung de smartphones 'na het eerste kwartaal van 2021', om te voorkomen dat de S21-serie en de nieuwe Z Flip elkaar in de weg zitten. De huidige Galaxy Z Flip-smartphone werd wél tegelijk met de S20-toestellen geïntroduceerd.

The Elec meldt verder dat Samsung komend jaar met 'drie verschillende foldables' komt, wat overeenkomt met eerdere geruchten. Daaronder zouden de nieuwe Galaxy Z Flip en een Galaxy Z Fold 3 vallen. Die laatste komt vermoedelijk in juni uit. Ook een Fan Edition van de Fold wordt verwacht.

Verder meldt leaker IceUniverse op Weibo dat de 'Galaxy Z Flip 3' een 120Hz-scherm krijgt. De in september uitgebrachte Z Fold 2 heeft ook al een 120Hz-scherm. IceUniverse meldt ook dat de komende foldable goedkoper wordt dan de huidige Galaxy Z Flip 5G. Die telefoon had bij release een adviesprijs van ongeveer 1450 dollar exclusief btw, maar staat momenteel in de Pricewatch voor € 869,-.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

25-11-2020 • 18:43

58 Linkedin

Reacties (58)

Wijzig sortering
Vind het helemaal niks. Het is meer een optie als je het leuk vindt of handig, maar of je nou een halve telefoon meer dan dubbel zo dik hebt of een hele telefoon die langer maar meer dan 2x zo dun. Over de bezels en de total 'looks' maar niet te spreken.

Vindt die 'seam' ook niet echt seamless als je het mij vraagt, en zodra het slijt wordt dat gedeelte van het scherm naar mijn idee een beetje 'wazig'. Ik kijk over 10 jaar wel weer hoe durable die dingen zijn.

Als je dan toch een foldable wilt dan zou je eerder zeggen dat je een reguliere mobiele size wilt die je open kan klappen tot mini tablet formaat, dan zie ik het nut nog wel.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 25 november 2020 18:59]

Nou, ik moet zeggen dat dit model mij veel meer aanspreekt dan de andere. Die van Motorola vond ik ook mooi om eerlijk te zijn.
Heb hem zelf sinds enkele weken in bezit. Pracht van een toestel. Dichtklappen als je gedaan hebt voelt gewoon heerlijk.
kun je belletjes weer dicht/weg klappen :D??
Yes :D Ik heb de Flip nu drie maanden als opvolger van mijn overleden S8 en zou niets anders meer willen.
Dat je het niks vind kan natuurlijk, maar niet doorhebben dat zoiets moet evolueren (zo is de smartphone waar jij het over hebt namelijk ook ontstaan, die was er niet ineens) is toch knap kortzichtig.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 november 2020 19:50]

Je bedoelt de PDA? Want een smartphone is, of was in het begin in ieder geval, niet veel anders dan een PDA waar je ook mee kunt bellen. De evolutie van PDA naar smartphone was dan ook niet zo groot. De evolutie van gsm's a la 1992 naar PDA dan weer wel - de smartphone is/was gewoon een combinatie van die twee.

De vraag is natuurlijk ook of iets wel móet evolueren. Een wc bijv. is ook nog steeds een wc. Ja oké, met name in Japan zijn de wc's iets geavanceerder, maar in een groot deel van de wereld is een wc nog steeds precies zoals we hem 100 jaar geleden ook kende.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 26 november 2020 11:32]

Een wc bijv. is ook nog steeds een wc...
Dit is net zo goed die kortzichttigheid. Ook de WC heeft veranderingen doorgemaakt, of ben je de ouderwetse poepdoos en afvegen met oude kranten vergeten van vroeger? ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 26 november 2020 11:56]

Ik had al zo'n vermoeden dat iemand dat zou zeggen ;) Dat poephok telt niet, want "wc" staat voor "watercloset" en dat hadden die poephokken niet.
Tja, als je op zo'n manier vervolgens redeneert, dan telt een PDA net zo goed niet, want dat is iets anders dan een smartphone.
Ik denk dat deze foldables vooral een markt gaan vinden bij vrouwen, die vaak moeten dealen met belachelijk kleine zakken. Persoonlijk spreekt het mij ook wel aan, nu valt mijn telefoon vaak uit mijn broekzak als ik ga zitten.
Ik vind t vooral de lengte v veel huidige smartphones n dealbreaker.
Ze zijn dusdanig lang dat ik niet meer kan bukken. Ik heb mijn mobieltje nl altijd ik mn rechter zij broekzak.
Dubbel zo dik vind ik dan veel minder onpraktisch. Zelf daarom n paar jaar terug de Folder 2 genomen, met t kleine scherm er op de koop toe.
Mij lijken die Flip of Razr (Motorola) modellen met n groot scherm en compacte draagbaarheid ideaal.
Kwa degelijk/duurzaamheid heb ik inderdaad ook wel wat twijfels.
Van alle 164 smartphones die sinds 1 januari 2020 in de Pricewatch staan en waarbij een refresh-rate is opgegeven, hebben er 54 een scherm van 90Hz of hoger (33%), 26 een scherm van 120Hz of hoger (16%) en 4 een scherm van 144Hz (2%).

Kijken we echter enkel naar de smartphones die nu €600 of duurder kosten, liggen deze verhoudingen heel anders: Respectievelijk 85% heeft 90Hz of hoger, 56% 120Hz of hoger en 9% 144Hz of hoger.

90Hz is dus al duidelijk het minimum voor een high-end toestel in 2020 en 120Hz de standaard.

In 2021 kom je er hoogstwaarschijnlijk niet meer mee weg om een high-end toestel te introduceren wat niet minimaal een 120Hz scherm heeft, en 144Hz zal gebruikt worden om het toestel te onderscheiden. Ik verwacht voor de mid-range 90Hz ook als standaard met hier en daar een 120Hz variant. De schermen zijn goed verkrijgbaar, de SoCs ook, dus enkel de echte budget toestellen zullen het nog met 60Hz doen.

In dat opzicht is een 120Hz-scherm ook weer niet zo groot nieuws voor een toestel van €1000+.
In dat opzicht wel, maar het blijft natuurlijk mooi te zien dat ook bij de vouwbare schermen 120hz gewoon haalbaar is.
Dit zagen we natuurlijk ook al bij de Z Fold 2 5G, Kolen ;)
Ja de Hz race is duidelijk de MP race van 2020 geworden.
Apple blijft stug z'n eigen ding doen echter. En dat mag natuurlijk.
Zijn eigen ding doen? Je bedoelt ze hebben gefaald? Het eerste 120hz scherm dat ik ooit heb gezien was een ipad pro, waar het werd verkocht als een geweldige feature (was even mee met een collega naar de apple store, vorig jaar). Ik neem aan dat de geruchten dat ze hebben gefaald om genoeg schermen te verkrijgen gewoon waar zijn en ze gewoon de volgende iphone wel met 120hz uitbrengen onder een of andere vage term zoals retina, maar met deze release gewoon net doen alsof het er niet toe doet. Dit type ik van mijn s20 FE op 120hz, en kan zeggen, het voelt erg soepeltjes.
Jah m'n reply was een beetje sarcasme. Zelfs 90 zou al wat zijn voor het gevoel. Maar 120 zal het wel worden in lijn met de iPads.
Maar als Apple gekozen had voor bijvoorbeeld 90hz dan hadden ze moeten toegeven dat 60hz toch niet zo geweldig is anno 2020 op een high end toestel. Daarbij als Apple 90hz heeft en een Samsung 120hz dan lijkt Apple ineens minder goed. Door het compleet te negeren kan Apple er nog net een jaartje mee wegkomen want laten we eerlijk zijn, de gemiddelde Apple gebruiker heeft absoluut geen idee wat een high refresh rate is. En nu kan Apple nog gewoon zeggen ach 120hz is helemaal niet nodig..

Apple zal waarschijnlijk volgend jaar 120hz wel introduceren op de iPhone 12(s) / 13 en doen alsof ze het wiel uitgevonden hebben.
De Fold's zijn een enorm succes, zelfs de Z Fold van eur 2000,- + De vraag is heel groot en dat kan ook niet anders omdat beide een behoefte vervullen.

120 hz is echt een enorme verbetering t.o.v. een 60hz scherm. Je moet het zien om je begrijpen wat ik bedoel.
Heb je een bron van de verkoopcijfers?
Ik geloof niet dat het 'heel' succesvol is. Daarvoor is ie te duur en wordt het toestel volgens mij ook in te kleine aantallen geproduceerd. Dat er potentie is, dat staat vast.

En leuk dat 120Hz, maar nodig is het niet. Ja, scrollen ziet er leuker uit. Maar wie leest zijn of haar scherm tijdens het scrollen? Ik niet in ieder geval.

Then again: Dit is niet het usp van deze toestellen.
Er was laatst een artikel over dat er 200k(volgens mij) "foldable" telefoons waren verkocht. Dus van alle merken

Edit:
Er zijn er al 1,74 miljoen verkocht*
nieuws: Analist: fabrikanten verkochten tot nu toe 1,74 miljoen vouwbare smar...

[Reactie gewijzigd door Loggedinasroot op 25 november 2020 20:29]

Bijzonder dat een product dat zo’n succes is zo hard afschrijft. Klinkt meer een beetje als een Samsung-reclame. Niks mis met Samsung hoor, integendeel. Maar de fold is nou niet een succes te noemen.
Zowel de Fold 2 als de Z fold verkopen veel beter dan Samsung had verwacht. Als een product de verkoop verwachtingen overtreft is het een succes.

Samsung Galaxy Z Fold2 logs record pre-booking in India
https://telecom.economict...booking-in-india/78138784

Samsung says it sold one million Galaxy Fold smartphones
https://technocodex.com/s...-galaxy-fold-smartphones/

In de voorverkoop al uitverkocht in landen als: Zuid-Afrika, Verenigde Arabische Emiraten, Ghana, Zuid-Korea, Brazilie.
Samsung telefoons (en ook andere fabrikanten) schrijven sowieso hard af. En eigenlijk is dat ook logisch, want er komt iedere maand weer wat anders/beters uit van andere fabrikanten. Daarnaast heeft de fabrikant ook start-up kosten en R&D er dan uit.

Eigenlijk is Apple de enige die geen echte afschrijving heeft, door gebrek aan concurrentie.

Dus, ik zie de koppeling tussen afschrijving en access in deze niet.
Ik heb een 120hz optie en eerlijk gezegd vind ik het de extra tax op de batterij niet waard. Ik heb hem mooi op 60hz draaien ;)
Ik reageer om andere een breder perspectief te bieden over wat het kan inhouden om een 120hz optie te hebben.
Dat is al snel weer een nieuwe fold. Ik zie dat de laatste fold al snel weer enorm zakt in prijs. Van 2000 naar 1000 1500 een paar weken tijd. Mij te gek.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 25 november 2020 19:29]

Nou ondanks dat je prijs van €1000,- helaas niet klopt is de Fold2 wel gigantisch in prijs gezakt zie ik.

Bijna €500,- in die korte tijd dat hij nu uit is.
Je hebt gelijk, ik zit fout. Ik haal de fold en Flip door elkaar. Excuses.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 25 november 2020 19:28]

Dit gaat toch over de Flip?
Daar hebben we Pricewatch voor: pricewatch: Samsung Galaxy Z Flip Zwart
Zie grafiek, maar sinds Maart begon de daling.
Heeft niets met Apple te maken. Ding is Net 2 maanden uit en nu al €500,- goedkoper. Dat is zelfs voor een Samsung wel erg extreem.

Dat doet de Z Flip overigens beter. Die is sinds zijn launch van februari dit jaar “pas” €600,- gezakt.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 25 november 2020 19:47]

Ik vind het schrikbarend om te zien dat een toestel in twee weken voor een kwart afschrijft. Zie de tweakers PriceWatch. Inderdaad geen € 1000, daar zat ik fout. Echter, Je zal er maar een gekocht hebben voor € 2000 een paar weken geleden.

Het is algemeen bekend dat Androids snel heel hard zakken in prijs, maar dit is wel heel extreem. Heeft niks met bashen te maken, dit zijn gewoon feiten.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 25 november 2020 19:27]

Iets van context mist compleet, het is niet eens te vergelijken met wat dan ook want praktisch niemand bied dit aan.

Uiteraard grijp je het aan om Android te bashen, had niet anders verwacht :)
Heb je wel in de gaten dat dit de Flip is en niet de Fold? nvm is al aangegeven.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 25 november 2020 19:57]

Mooi toch, nog even en het wordt betaalbaar voor iedereen. Iemand moet daar de prijs voor betalen, ben er juist blij om. Nog een paar jaar dan is het normaal om je smartphone weer te vouwen :)
Tsja, ik snap dat je er blij van wordt als je er nu een wil kopen. Als je er net eentje gekocht hebt een paar weken geleden voor € 2000, dan ben je wat minder blij dat je € 500 afschrijft in een paar weken. Zelfs een nieuwe auto schrijft percentueel gezien minder af.
Paar weken terug was die helemaal geen 2000 euro maar 1700 en nu 1550 (fold2), en de z-flip al helemaal niet die is van 1280 naar 970 gegaan...

Lijkt me dat elk weldenkend mens niet de verwachting heeft dat iets wat net nieuw is en vrij experimenteel dat de waarde gegarandeerd blijft behouden en dat dus bij aankoop gewoon incalculeerd.

Overdrijven kunnen we allemaal maar dat maakt het niet waar, je zoekt gewoon naar iets om te zeiken, precies wat @MassaX ook door heeft.
De Z Fold 2 is tot ongeveer begin oktober €1999,- geweest en is toen gaan zakken, dan kunnen we gaan mieren neuken of dat “een paar weken” is maar €500 afschrijven sinds launch (18sept) is ook in 2 maanden tijd gigantisch.
Iedereen die een Fold koopt koopt deze omdat ze 'm gewoon willen hebben. Iedereen weet ook dat de prijzen van dit soort toestellen snel dalen om de Fold ook aan de man te brengen bij mensen die geen eur 2000,- te besteden hebben. Gewoon marketing strategie.
Beter voor ons natuurlijk.
Klik je er toch niet op? Stopt het vanzelf.
Ik vind het net leuk om deze berichten te lezen. Bekijk het als een one-stop-shop.
Ik lees liever iets te veel info dan te weinig.