Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analist: fabrikanten verkochten tot nu toe 1,74 miljoen vouwbare smartphones

De diverse fabrikanten van vouwbare smartphones hebben tot nu toe rond 1,74 miljoen exemplaren van hun foldables verkocht, zo heeft analistenbureau Canalys becijferd. Samsung verkocht er tot nu toe het meeste.

De Samsung Galaxy Z Flip is de meest succesvolle vouwbare smartphone tot nu toe, blijkt uit cijfers over vouwbare smartphones die Wall Street Journal van Canalys kreeg. Van de Z Flip gingen er tot eind juni rond 600.000 over de toonbank. De Galaxy Fold kwam in die periode tot ongeveer 400.000 exemplaren. Huawei zou er rond 550.000 verkocht hebben van zijn Mate X en Xs, terwijl de Motorola razr kwam tot ongeveer 200.000 exemplaren.

Samsung, Huawei en Lenovo zijn tot nu toe de enige fabrikanten die een vouwbare smartphone hebben uitgebracht. Alle modellen hebben adviesprijzen die ver boven 1000 euro liggen. De Z Flip en razr kwamen uit voor rond 1500 euro, de Fold kostte bij release rond 2000 euro en de Mate Xs kwam uit voor rond 2500 euro.

De eerste vouwbare smartphone verscheen in de Benelux in januari met de Galaxy Fold, hoewel die telefoon al eerder uitkwam in andere landen. Deze maand komt opvolger Z Fold2 uit, terwijl Lenovo inmiddels een evenement gepland heeft staan voor de aankondiging van een nieuwe razr. Vouwbare smartphones maakten afgelopen jaar 0,14 procent uit van de verkopen op de smartphonemarkt. De relatief lage verkopen komen vermoedelijk door de hoge prijzen en beperkte beschikbaarheid. Vouwbare modellen kwamen tot nu toe niet wereldwijd uit. Zo kwam de razr in februari alleen in de VS op de markt, terwijl de release in Nederland pas enkele maanden later was.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

02-09-2020 • 17:01

29 Linkedin

Submitter: Fonsz

Reacties (29)

Wijzig sortering
Had ik totaal niet verwacht zulke aantallen!

[Reactie gewijzigd door gunghir op 2 september 2020 20:09]

Het is maar 0,14% van alle smart phones die in die periode verkocht zijn.
Dus stelt eigenlijk niets voor.
Mwah, ruim 1 op de 1000 voor een duur en experimenteel concept... vind ik nog best netjes.
1 per 715 telefoons is een vouwbaar model. Dan klinkt het ineens niet als ontzettend weinig nee. Klinkt mij in de oren iig meer dan 0.14% ;)
Als je kijkt hoe lang ze op de markt zijn...

Vouwbaar is dan nog niet echt doorgebroken.

Vergeleken met de hype die het had (ademloos zijn uren aan tech-podcasts volgepraat met wat vouwbaar zou betekenen).

Maar wat niet is kan nog komen.
Ik vind het niet gek gezien het een handjevol modellen zijn in beperkte markten beschikbaar en met een torenhoge prijs. Ik had serieus 1 op de 2000 ofzo verwacht.
Mwa, wanneer je het hebt over een potentiele afzet van 1,28 miljard hebt, zou ik best blij zijn met een aandeel zo 'groot'. :)
Jij misschien. Maar de makers van deze devices verdienen er denk ik niet veel aan. Denk zelfs dat ze de R&D hiermee niet terug verdienen.
Nog niet. Dat komt vanzelf wel.
Wat ergens ook wel weer opvallend is. Ja, het is natuurlijk nogal experimenteel, maar los van de mensen die bewust gehandeld hebben om deze apparaten te slopen, hoor ik verrassend weinig horrorverhalen. De Razr valt enorm tegen in dagelijks gebruik, maar dat komt door een paar knullige keuzes. De Flip doet het stiekem gewoon heel goed, en de Fold 1.5 heeft ook geen problemen (los van een el-cheapo gevoel bij het binnenste scherm, en een te klein voorscherm).

Ik verwacht eigenlijk echt wel dat de Fold 2 een bescheiden verkoopsuccesje gaat worden, want die heeft het glas van de flip, en een groot voorscherm en daarmee eigenlijk geen van de genoemde nadelen meer... Het is voorlopig nog niet voor mij, maar ik denk echt dat de wat vooruitstrevendere Androidgebruikers deze dingen in hun hart gaan sluiten :)

Edit: Wat ervaringen van MrMobile: https://www.youtube.com/watch?v=CyblHwFhfVk. Heeft overigens ook vandaag een handson met de Fold 2 online gezet, nog niet gezien. Vind hem altijd vooruitstrevend, maar redelijk.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 2 september 2020 19:04]

Ze zijn al enige tijd uit, als wij even nagaan hoe de smartphone gekte werkt, had ik zelf hierin dus wel veel hogere aantallen verwacht. Dit verteld mij meer dat het meer "gimmicky" is dan dat het echt functioneel is. Daarbij dat het zelfs niet lijkt te gaan werken als fashion-statement of als status-symbool. Neem ook het gegeven dat Apple ook maar niks in deze richting lijkt te hebben aangekondigd voor zover ik weet.

Dit type telefoon zal snel eindigen, net zoals de 3D gimmick van jaren terug.

@wica - exact.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 2 september 2020 17:12]

Ik anders wel want het is bitter weinig.1,7 miljoen stuks samengeteld van verschillende fabrikanten laat duidelijk zien wat een flop foldables zijn. Sommige bedrijven verkopen tientallen miljoenen van 1 model smartphone in hun gamma.
Een substantieel deel zal wel naar developers gegaan zijn toch?
Het is toch weer een ander speelveld, handig om de hardware te hebben voor testdoeleinden.
Kan dit gewoon compleet verzonnen zijn ? De prijzen zijn gigantisch en ik heb er nog nooit iemand mee zien lopen.
Dat geloof ik niet, maar of 't verkopen aan consumenten of retailers zijn staat niet vermeld. Dat maakt wel verschil.

Edit: en als je ziet wat de flagship-telefoons tegenwoordig kosten, is de hoge prijs blijkbaar geen drempel voor velen.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 2 september 2020 17:15]

Ik denk dat retailers heel voorzichtig ingekocht hebben, die willen zoiets duurs niet op de plank hebben liggen. Dit was nog voor dat de "nieuwe prijzen" van flagships in gingen.
Als ze al via andere retailers verkocht werden, lijkt me meer via Samsung zelf.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 2 september 2020 17:47]

Dan nog, hoeveel retailers zullen er wereldwijd zijn? Alleen al in Nederland enkele duizenden? Ik vind verkoopcijfers van fabrikanten altijd weinig zeggen als niet vermeld staat of het om B2B- of B2C-verkopen gaat.
Sow, ik had gedacht dat er maar enkele van verkocht zouden worden!
Wilt toch zeggen dat hier best een vraag naar is blijkbaar.
7,6 miljard mensen.
Zeg maar dat de helft daarvan een telefoon kan kopen?
3,8 miljard, dan zijn er best veel mensen die een vouwbare telefoon kunnen kopen.......
Van 2000 euro? Laat me niet lachen :)

Zelfs in NL kan lang niet iedereen zoveel geld missen, en dan zijn we 1 van de rijkere (per hoofd) landen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 september 2020 17:53]

Datzelfde geld ook voor veel andere telefoons en bijv auto's, waar juist de armste mensen er geen enkel probleem mee hebben om een lening aan te gaan voor zoiets.
7,7 miljard mensen dus er zijn er maar 0,02% die zo`n ding hebben, best weinig.
Beperkte beschikbaarheid, hoge prijs maar zeker ook kwetsbaarheid. Het nieuws over korreltjes zand dat de fold al konden kapot maken of de look van een screenprotector hebben volgens mij de massa duidelijk gemaakt dat het nog geen product is voor massa consumptie.
Valt " fabrikant verkocht het aan de groothandel" hier ook onder? of toestellen die daadwerkelijk in handen van consument zijn beland?
Ik zit eigenlijk te wachten op een foldable waarbij de schermen inklappen als een "Z" waarbij het scherm aan de bovenkant zit bij het inklappen. Dat zou naar mijn idee de perfecte vorm zijn waarbij je daadwerkelijk van een tablet formaat apparaat mag spreken wanneer hij uitgeklapt zou zijn.
Cool, 1,74 miljoen early adopters. Er is hoop voor de mensheid?
Interessant dat de Z Flip het meeste is gekocht. Zou dat betekenen dat mensen juist een erg compact toestel willen in plaats van een compacte tablet? Of zou het komen omdat de Z Flip het goedkoopste was?

[Reactie gewijzigd door Jvann op 2 september 2020 19:58]

De relatief lage verkopen komen vermoedelijk door de hoge prijzen en beperkte beschikbaarheid. Vouwbare modellen kwamen tot nu toe niet wereldwijd uit.
Dat, en het feit dat niet elke consument een complete idioot is, wat de basis aanname onder elke marketing strategie lijkt te zijn.
Tuurlijk zijn het geinige dingen, maar....
1) Kan ik de prijs rechtvaardigen voor mezelf? Nou ja, als ik genoeg geld heb of graag genoeg zo'n ding wil wel!
2) Is dat ding betrouwbaar? Toch weer lastig alles in te stellen e.d. zelfs als je er geen problemen mee hebt dat geld kwijt te raken en je hebt dan even geen telefoon.

Vooral punt 2 zal denkelijk weldenkende mensen ervan weerhouden zich voor €2000.- als beta-tester aan te melden. Als de fabrikanten het voor elkaar krijgen en die dingen betrouwbaar blijken en onder de €1000.- prijs duiken, dan wordt het concept wel interessant voor een grotere groep.