Samsung geeft ook goedkopere telefoons in A-serie drie Android-upgrades

Samsung gaat meer apparaten van drie Android-upgrades voorzien, waaronder telefoons in de A-serie en bepaalde tablets. Eerder beloofde Samsung alleen 'dure telefoons' van deze upgrades te voorzien.

Het lijkt er niet op dat alle Samsung A-telefoons de drie upgrades gaan krijgen, Samsung schrijft namelijk dat alleen 'bepaalde' aankomende A-smartphones de upgrades krijgen. In ieder geval de Samsung Galaxy A90, A71 en A51 gaan de drie Android OS-upgrades krijgen. Bij de andere apparatenseries staat het woord 'bepaalde' niet, vermoedelijk gaan alle aankomende apparaten in deze series dus de drie upgrades krijgen.

Uit het nieuwsbericht blijkt ook dat oudere apparaten de drie upgrades gaan krijgen. Zo komen de Galaxy S10-telefoons in aanmerking, evenals de Note10-smartphones. Alle vouwbare apparaten in de Foldable-serie krijgen de upgrades, daaronder valt ook de Galaxy Fold. Nieuwe tablets in de Tab S-serie gaan eveneens de drie upgrades krijgen, beginnend bij de Tab S6.

Samsung zegt drie gratis software-upgrades te willen geven, omdat gebruikers steeds langer met hun apparaten doen. Met de extra upgrade verlengt het bedrijf naar eigen zeggen de levensduur van het toestel. Tot slot zegt Samsung dat de Galaxy S20 het eerste Galaxy-apparaat wordt dat de Android 11-upgrade gaat krijgen en dat deze later dit jaar naar de telefoon komt. 'Kort' daarna volgen andere apparaten. Samsung beloofde bij de presentatie van de Note20 al dat bepaalde telefoons de drie upgrades zouden krijgen, maar specificeerde destijds niet welke apparaten dit zouden zijn.

Galaxy S Galaxy Note Galaxy Foldable Galaxy A Tablets
S20 Ultra 5G Note20 Ultra 5G Z Fold2 5G A71 5G Tab S7+ 5G
S20 Ultra Note20 Ultra Z Fold2 A71 Tab S7+
S20+ 5G Note20 5G Z Flip 5G A51 5G Tab S7 5G
S20+ Note20 Z Flip A51 Tab S7
S20 5G Note10+ 5G Fold 5G A90 5G Tab S6 5G
S20 Note10+ Fold Tab S6
S10 5G Note10 +G Tab S6 Lite
S10+ Note10
S10 Note10 Lite
S10e
S10 Lite

Door Hayte Hugo

Redacteur

18-08-2020 • 09:48

124

Submitter: CyberJohn

Lees meer

Reacties (124)

124
121
73
7
0
38
Wijzig sortering
Het blijft bijzonder dat je van te voren niet weet hoe lang je toestel ondersteund zal worden. Met hardware kun je zelf altijd nog aan de slag
Maar met software ben je toch echt afhankelijk van de fabrikant.
Dat staat telkens mooi aangegeven op de site van Samsung bij de specificaties:
Software Support Periode
Tenminste tot januari 2022
OS versie: Android 10.0
Stagefright 1.0 Status: Bijgewerkt
Stagefright 2.0 Status:Bijgewerkt
zelfs bij de goedkoopste Galaxy A20e:
Software Support Periode: Tenminste tot mei 2021
OS versie: Android 9.0
Stagefright 1.0 Status: Bijgewerkt
Stagefright 2.0 Status:Bijgewerkt
Aangezien ze nog niet weten wat de requirements zijn voor de OS-upgrades zullen ze daar voor lower-end toestellen geen garanties voor kunnen geven.

en voor de scope van de security updates hebben ze deze pagina, waar telkens per type update-cycle bijstaat welke modellen ze krijgen:
https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb
Software Support Periode
Tenminste tot januari 2022
Dat lijkt me een mooie spec om aan de pricewatch toe te voegen.
staat er al in bij garantie en bijzonderheden ;)

*edit*: blijkbaar niet bij alle modellen :(

[Reactie gewijzigd door dasiro op 23 juli 2024 06:46]

En dat is het probleem. Doordat het niet overal bij vermeld staat, filter je niet alleen gedefinieerde toestellen eruit, maar ook die waar geen software ondersteuningsdatum bijstaat. Dan zou Tweakers ervoor moeten zorgen dat je bij zo'n filter alleen de nadrukkelijk aangegeven toestellen kan wegfilteren.
Gewoon een onzinverhaal. Mijn Samsung S3 uit 2012 wisten ze destijds ook niet af van Android 7. En toch draait hij er prima op (via LineageOS).
het is een verhaal van beiden: ze kunnen niet updates voor toestellen blijven uitbrengen en tegelijkertijd nieuwe toestellen blijven introduceren. Ooit zal het moeten stoppen en dat kan ook goed zijn voor dat het technisch niet meer kan.

(Mijn S5 wordt ook nog als remote gebruikt met lineageOS voor plex, camera's, vtm go, yelo play, ... )
ze kunnen niet updates voor toestellen blijven uitbrengen ? waarom kan dat niet...leg eens uit!
1 toestel, 1 update. 10 toestellen, 10 updates, 50 toestellen, 50 updates. Eens een toestel verkocht is, kost het enkel nog maar geld en dan moet je incalculeren hoe lang je voor de oorspronkelijke verkoopprijs nog updates wil uitbrengen. Veel mensen vinden het logisch dat ze die krijgen, maar dat is telkens tijd en geld dat je niet aan nieuwe producten kan besteden.
Klopt wat je zegt natuurlijk, maar is het probleem dan niet gewoon dat ze teveel toestellen hebben? De enige reden dat Apple (toch de beste vergelijker in deze) dit wel lukt omdat die slechts voor een handjevol apparaten hoeven te ontwikkelen, dat is net hun kracht. Daarbij komt overigens dat Apple het hele OS ontwikkeld en Samsung slechts een relatief kleine bijdrage aan Android doet.

De andere, misschien wel belangrijkste, is het gebrek aan motivatie om dit te doen. Apple heeft de troef in handen dat het bekend staat om zijn ondersteuning en daar willen mensen best voor betalen. Samsung en consorten hebben dat niet. Ze zullen de bak geld die ze in ontwikkeling moeten stoppen waarschijnlijk nooit terug zien in grotere verkoopaantallen.
Ik weet niet wat jij een handjevol noemt maar alles vanaf de iPhone 6S tot de iPhone 11 krijgt updates, diverse generaties Apple Watch, diverse generaties Apple TV, diverse generaties macbooks, diverse generaties iPads.
Ik vind het niet redelijk om 800/1200 euro neer te leggen en maar support van 2j { jij wel }
Die fout heb ik 1xkeer gemaakt met toen der tijd LG Gflex curved 6 inch.

Mensen blijven dure toestellen kopen met beperkte Updates { Android probleem }
Als je kijkt bij Iphone is het update beleid beters.
ik vind de prijzen van flagships onredelijk, maar da's eigen aan de grote merken. Apple heeft gewoon de luxe dat ze enkel hun eigen hardware hebben te onderhouden en aangezien die niet vaak wijzigt is het nog makkelijker. Die hebben geen midden, laag of budget segment waar klanten ook nog keuze willen hebben. (ja ik weiger om iets wat bijna 500€ kost middensegment te noemen, voor mij is het budget: 100, laag: 200, midden: 400, hoog: 800, belachelijk: 1000 en meer, da's al sinds de nokia 9000 communicator in '96 en ik hou me er nog altijd aan).
Misschien brengt Samsung gewoon teveel modellen uit. En geld en tijd is natuurlijk een lulkoekenverhaal als een minibedrijf zoals LineageOS het wel kan. Samsung heeft duizenden developers in dienst.
Apple heeft inmiddels ook zoveel verschillende tablets, zoveel verschilende pc's, zoveel verschillende tv boxjes, iphones, smartwatches en alles kan ook geupdate worden.
LineageOS is community driven, daar zit geen commercieel bedrijf achter. Da's ook de reden waarom het van naam is veranderd toen Cyanogen Inc ermee stopte (en de fork van CyanogenMod naar LineageOS werd opgedoopt) om enkel met hun commerciële versie Cyanogen OS verder te gaan en te licensen aan bvb OnePlus.
En wat heeft dat met mijn post te maken? Community driven of niet het kan dus wel.
het kan wel, maar brengt niets meer op, dus beperken ze het in de tijd. Voor een community moet het niets opbrengen, daarom blijven ze het langer supporten (waarschijnlijk totdat hun toestel effectief stuk is)
Het is een onzin verhaal want security patches van Google veranderen niets aan het core OS, niets aan de kernel, niets aan de frameworks. Ze dichten gaten zoals use after free, signature checks, buffer overflows enzovoorts.
Dat was dus 8 generaties geleden.
In de tussentijd is er best veel verandert op upgrade-gebied bij Android telefoons.

Gelukkig wel.
Zoals? Alles hangt af van device drivers. Je hebt de nieuwe Treble, A/B partities enz enz. Allemaal leuk maar als er geen drivers zijn werkt je camera niet of je lichtsensor niet of what ever.
Uiteindelijk draait alles om economisch rendabel zijn. Er is heel wat meer nodig dan snel even de nieuwste versie van Google nemen, compileren en verdelen. Er dienen aanpassingen te gebeuren, vele testen en heel je support systeem moet er ook op voorzien zijn. Bij custom roms zie je regelmatig dat bepaalde dingen niet of niet goed werken. Vaak kleine dingen, maar dat kan je als fabrikant zelf niet maken. LineageOS moet ook niet wereldwijd ondersteuning geven aan klanten. Dat is op eigen risico en ondersteuning met een best effort basis.
Ook in officiele roms zitten crashes bootloops en fouten.
Toptoestel geweest, die s3. Met een onzin excuus dat Android 5 te zwaar zou zijn, werd deze niet meer ondersteunt. Jammer dat tie van mij kapot is gegaan (de zoveelste val was de laatste). S5 neo was er ook zo eentje die tegen een stootje kon.

Op zich wil ik nu wel de s10, maar die blijft na anderhalf jaar prijzig. Of de xcover pro, omdat hij weleens valt.
alles leuk en aardig maar mijn nieuwe 1 jaar oude A70 schijnt nu al oud te zijn omdat Samsung besloten zou hebben de A70 niet meer te upgraden vanwege productiefout in de chip. (bericht tweakers.net) Samsung gebeld en die zegt van niet te weten.
Het stond bij een ander artikel ook al vermeld, de chipfabrikant moet ook mee willen werken. Geen low level drivers voor de hardware = geen OS.
Het stond bij een ander artikel ook al vermeld, de chipfabrikant moet ook mee willen werken. Geen low level drivers voor de hardware = geen OS.
Jammer dat een klein bedrijf als Samsung geen invloed heeft op chipfabrikanten /sarcasm
|:( 8)7
Misschien heb ik het bij het verkeerde eind, maar dit is toch altijd het geval met hardware? Je weet nooit hoe lang een fabrikant ondersteuning zal geven en kan vaak enkel af gaan op vorige generaties. Een commitment blijft vaak uit.

Daarbij is een voordeel van Android juist dat je zelf aan de slag kan met de software. Het verbaast mij eigenlijk dat er nog geen onafhankelijke groep developers op een subscription based model is gesprongen om bijvoorbeeld oudere telefoons te ondersteunen.

Je koopt nu een telefoon met de kennis dat deze ooit verouderd zal zijn en ondersteuning zal verliezen. Dit is reeel in mijn optiek, maar tegen een extra vergoeding langere ondersteuning zou wel interessant zijn voor veel mensen.
Vergelijk met Windows laptop. De support is veel, heel veel, langer voor een apparaat dat mogelijk goedkoper is dan een telefoon. En deze support van updates geldt ook voor goedkope hardware.

Je kunt zelf aan de slag met Android? Vergelijk nogmaals met een Windows laptop. Het hele schimmige gedoe met unlocken bestaat niet of nauwelijks, en je kunt op elke laptop Linux installeren als je wilt. De meeste hardware die met android komt is bepaald niet open.

We zijn hier ook allemaal veel te bescheten in wat mij betreft. Net zoals ik wil weten wat er in m'n eten zit wil ik weten wat er in m'n hardware zit. Specs moeten openbaar, zodat er open source ontwikkeld kan worden en alternatieve OS'en voor alle hardware komen, telefoon, tv, routers, koelkasten, alles. Mooie regeltaak voor de EU lijkt me.

Dit zal innovatie in duurzame hardware enorm bevorderen en zeker consumenten ten goede komen. Chipfabrikanten zullen piepen, maar zich daarna voegen naar het nieuwe normaal dat eigenlijk vanaf het begin vanzelfsprekend had moeten zijn.
1 van de grootste voordelen van Windows is dat drivers niet vasthangen aan je kernel maar zeer vlot geladen kunnen worden. In Linux worden drivers ofwel in de kernel gecompileerd, danwel als laadbare module gemaakt, maar je module moet tegen dezelfde broncode gecompileerd worden als de kernel en met dezelfde compiler versie. Anders werkt die module niet. En dat is dus net het hele probleem. Vele drivers zijn niet open source en als er dan geen nieuwe modules worden uitgebracht, dan zit je gewoon vast.
Het verbaast mij eigenlijk dat er nog geen onafhankelijke groep developers op een subscription based model is gesprongen om bijvoorbeeld oudere telefoons te ondersteunen.
Mij niet. De mogelijkheden om zelf Android op je apparaat te flashen wordt door fabrikanten steeds vaker dichtgezet en drivers worden schaarser een schaarser. Je hebt namelijk allerlei proprietary binaries nodig om aansturing van Hardware te kunnen doen, anders werken dingen als Camera en SoC bijvoorbeeld niet goed. of kun je toch niet bellen. GPS stack kapot. Dat soort dingen. Best nog wel lastig dus.
Er zijn wel developers mee aan de slag gegaan. Cyanogen OS was daar een voorbeeld van, maar werd de nek omgedraaid door Google wegens het meeleveren van hun applicaties wat alleen mocht met een gecertificeerd toestel+OS samen.

Dus nu zie je voornamelijk hobbyisten die custom roms maken. LinageOS is de bekenste, maar voor recente toestellen (af fabriek met Android 8 of hoger) kunnen ook GSI (Generic System Image) draaien, wat een AOSP rom is, die gebruik maakt van de Treble partitie op de telefoon voor de door de fabrikant meegeleverde drivers.
Je koopt nu een telefoon met de kennis dat deze ooit verouderd zal zijn en ondersteuning zal verliezen. Dit is reeel in mijn optiek.

is helemaal niet reëel,het is de klant een oor aan naaien.
De procs in de mobiel zijn zo goed dat zij { fabrikanten } makkelijk kunnen blijven ondersteunen.
Het blijft bijzonder dat prijsvergelijk sites zoals die van Tweakers. Nog steeds weigeren om bij een telefoon aan te geven. Wat het update beleid is en hoe lang nog.

Tweakers blijft zich verschuilen achter, dat zij de data niet aangeleverd krijgt.
Feat. request: updatebeleid fabrikant vermelden bij apparaat
Ze leveren ook geen data aan, ze geven een indicatie.
En als er bij pricewatch iets staat wat later door omstandigheden of weigering van maker geen update komt, kunnen ze aansprakelijk gesteld worden voor onjuiste informatie.
Anoniem: 365396 @dokter18 augustus 2020 11:22
Klopt. Ik vind het ook altijd gek als mensen het idee hebben dat ze recht hebben op bepaalde software, terwijl je een product koopt zoals het is. Ik hoor vaak de vraag: moet ik nu deze en deze telefoon kopen en ondersteunt die dan over x jaar die en die functie? Koop altijd wat je op dat moment in je handen hebt, en wees niet teleurgesteld als het daarbij blijft!
Uiteraard kun je je kansen vergroten door te kopen van bedrijven die doorgaans langere ondersteuning bieden. Apple is de koning van de langdurige software updates, en het is goed dat Samsung daar ook stappen in maakt. Nu Google nog.
Punt is natuurlijk dat je sowieso nooit weet hoe lang een apparaat ondersteund gaat worden. Ook jouw PC niet, je iPhone niet, je Macbook niet en je Chromebook niet. Ervaringen uit het verleden en zo.
Mijn PC's krijgen meestal na 10 jaar nog steeds een update. Oke, moet af en toe het O.S. opnieuw installeren.
Punt is, dat ik weet dat mijn PC, langer dan 4 jaar nog een updates kan krijgen.
Zolang er drivers beschikbaar zijn voor Windows kan je de laatste versie kopen en deze installeren. Maar die drivers zijn er helaas lang niet altijd. Een voorbeeld daarvan was de overstap van XP naar Windows 7.

Zo heb ik een laptop die nog werkt. Maar waarvan je vanuit Windows de Wifi of Bluetooth niet meer in of uit kan schakelen. Dit omdat de applicatie van de fabrikant niet werkt onder Windows 10.
Mijn PC's krijgen meestal na 10 jaar nog steeds een update. Oke, moet af en toe het O.S. opnieuw installeren.
Punt is, dat ik weet dat mijn PC, langer dan 4 jaar nog een updates kan krijgen.
Tegenwoordig gelukkig wel, maar dat ging bij de overstap van winXP naar Vista niet zo soepel. Ik kon toen een printer, scanner en webcam weggooien omdat de (3 verschillende!) fabrikanten geen drivers voor die producten uitbrachten.
Nou ging dat om randapparatuur, maar het was toch best lastig vond ik, de apparatuur werkte gewoon nog namelijk. Ik durf te wedden dat het voor sommige mensen ook om hun moederbord ging wat geen drivers meer kreeg voor Vista.
Sinds ik geen Windows gebruik, heb ik eigenlijk nergens last van.
Hardware updates of software updates..
Geen HW updates. Nou ja misschien extra geheugen en wat extra storage.
Het is gewoon slim (zakelijk gezien) beleid om niet te updaten, zo wordt je in de loop der tijd gedwongen om iets nieuws aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door vinkjb op 23 juli 2024 06:46]

Ik vermoed dat het merendeel van de consumenten niet om updates geeft zolang de functies van het toestel maar goed werken. Security updates zijn niet sexy en het ontbreken ervan geeft geen last tot je met malware geconfronteerd wordt. En dat gebeurt vooralsnog weinig. Versie upgrades zijn, zeker met de ingrijpende schil van veel fabrikanten, ook niet zo interessant. Meestal zijn de wijzigingen subtiel en soms zijn ze zelfs vervelend omdat de user interface wijzigt op een manier die je niet gewoon bent.

Het zal eerder zo zijn dat de meeste fabrikanten véél te veel toestellen in hun lineup hebben waardoor het onderhouden ervan een behoorlijke klus is. Elke update moet eerst getest worden want veel gebruikers worden ongelukkiger van bugs of een gebrickte telefoon dan van het ontbreken van updates. En dat kost mankracht.

Let op, ik geef zelf wel om veiligheidsupdates en ik zou liever hebben dat de fabrikanten minder modellen uitbrengen en deze dan langer ondersteunen.
Als het alleen security updates zijn, mag het van mij best automatisch geïnstalleerd worden. Graag zelfs.

Al mijn servers, installeren zelfstandig de security updates. Waarom sta ik dit toe? Omdat security updates alleen een bug moeten verhelpen en geen functionele wijzigen mogen hebben.


Echter als ik mijn telefoon update of welke andere consumenten product dan ook. Veranderd er vaak meer, dan alleen het bij werken van de beveiliging.

Kunnen we AUB beveiligingsverbeteringen en functionele wijzigen loos trekken?
Dat is slimheid op de korte termijn. Op de lange termijn kan het je keuze voor een bepaald merk beïnvloeden.
Samsung zegt drie gratis software-upgrades te willen geven, omdat gebruikers steeds langer met hun apparaten doen.
Is het niet ondertussen ook makkelijker geworden om nieuwere Android versies te ondersteunen, omdat de wijzigingen tussen nieuwe versies een stuk minder zijn dan 5-10 jaar geleden?
[...]
Is het niet ondertussen ook makkelijker geworden om nieuwere Android versies te ondersteunen, omdat de wijzigingen tussen nieuwe versies een stuk minder zijn dan 5-10 jaar geleden?
De investering die Samsung zal doen zal inderdaad wel voordeliger zijn om te upgraden. Alhoewel 3 jaar een verbetering is vind ik het voor hun topmodellen nog steeds aan de matige kant. Voor hun mid-end is het voldoende.

Met name de high-end smartphones en tablets zouden eigenlijk minstens 4 jaar upgrades moeten krijgen en nog langer beveiligingsupdates. Ondertussen zijn tablets halve computers, zeker met hun onlangs gelanceerde Tab S7 serie verwacht je minstens daar een x aantal jaar mee vooruit te kunnen.
er zou geen onderscheid moeten zijn vindt ik betreft A merk of B merk. Het zou een standaard moeten zijn dat alles netjes 3+ jaar wordt ondersteund.
Vind 3 jaar nog erg kort eigenlijk. Mijn telefoon is al zeker 5 jaar oud (custom rom). Laptop tikt bijna de 10 jaar aan en functioneert nog prima. Een nogal vervuilend/kostbaar apparaat als een smartphone in 3 jaar afschrijven is nogal belachelijk imho.
Je hebt absoluut een punt, maar een smartphone die na 3 jaar geen updates meer ontvangt is niet gelijk afgeschreven natuurlijk. Ook zonder die updates (en hier betreft het vooral Android major versions) gaat de telefoon nog makkelijk 2 jaar mee. Ik zou een telefoon pas echt afschrijven wanneer de accu niet meer mee kan of een 2g/3g/4g techniek verdwijnt waardoor de telefoon niet meer bruikbaar is (we staan weer aan de vooravond van migratie van 4g naar 5g bijvoorbeeld).

Zelf doe ik tegenwoordig 2 jaar met een toestel en daarna schuiven ze meestal door naar mijn partner, die er vervolgens nog 2 a 3 jaar mee doet. Daar moet ik wel gelijk bij zeggen dat wij al jaren vooral Apple gebruiken, en iPhones krijgen doorgaans zeker 5 jaar software updates, soms zelfs langer. Bij Android was het wellicht anders geweest, dan had mijn partner minder lang met de telefoon gedaan.
Bij Android toestellen is het dus wel degelijk een issue als je al 2 jaar geen updates meer gekregen hebt. Kans is aanwezig dat jet toestel dan niet meer veilig is voor dagelijks gebruik met dingen als internetbankieren.
Ander update model, android update delen zonder die mayor releases ook ios heb je die nodig of geen updates voor bepaalde delen.
Niet alleen ander update model, maar ook grotere attack vector omdat het voor malware eenvoudiger Is om geïnstalleerd te kunnen worden en omdat bepaalde zaken gewoon niet kunnen op iOS.

Een programma als F.lux kan bijvoorbeeld een globale overlay zetten op je scherm op android. Andere apps kunnen dat ook. Dat is de reden dat sommige bank apps voorheen soms gewoon niet werkten als een dergelijke app actief was omdat je met zo’n overlay ook MITM kon doen op de pincode invoer. Daar hebben sommige banken omheen geweekt door niet met een vaste positie van getallen te werken (dus random positie van een getal binnen een 3x3 grid).

Ook apps als Snapchat deden dat zodat je geen ongemerkt screenshots kon maken en netflix om opnames te voorkomen.

Naast update model dus ook een behoorlijk verschil in functies.
er zou geen onderscheid moeten zijn vindt ik betreft A merk of B merk. Het zou een standaard moeten zijn dat alles netjes 3+ jaar wordt ondersteund.
Het gaat niet om het merk, maar om wat voor soort model (low-, mid- of high-end).
Ik vind dat je niet kan verwachten dat een telefoon van 200 a 300 euro net zolang ondersteund wordt als een telefoon van 800 a 900 euro. Dan is in mijn ogen 3 jaar gewoon netjes, maar zouden high-end gewoon een schepje bovenop moeten doen en minstens 4 of zelfs 5 jaar volledig ondersteund moeten worden.

Maar het is natuurlijk net hoe je er tegenaan kijkt.

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 23 juli 2024 06:46]

Het gaat niet om het merk, maar om wat voor soort model (low-, mid- of high-end).
Ik vind dat je niet kan verwachten dat een telefoon van 200 a 300 euro net zolang ondersteund wordt als een telefoon van 800 a 900 euro.
Maar een notebook van 200-300 EUR kan 5-10 jaar ondersteuning krijgen. :>
Garandeert asus dat je 5-10 jaar ondersteuning van microsoft krijgt?
Voor een A-merk zoals Sony is 2 jaar al (bijna) te veel gevraagd. De XZ1 compact is ca. 2 jaar na beschikbaarheid in NL "obsolete", dan heb je daar in december 2017 €500 voor neergelegd. Je kan wel naar de open-source versie van Android 10, maar dan downgrade je meteen b.v. de camera en audio. Waarom dan niet de moeite nemen om het goed te maken, als de drivers voor 10 toch al beschikbaar zijn.
En waarom de XZ1c als voorbeeld? Dit is de laatste "kleine" moderne android.
het antwoord is ja maar dit betekent waarschijnlijk ook 3 jaar aan security updates wat wel netjes zou zijn
Ik vind 3 jaar security updates wel erg mager. Vergelijk het met Windows 7 of XP, welke ruim 10 jaar van nieuwe patches voorzien zijn. Bovendien loopt die 3 jaar dan ook nog eens vanaf introductie, wat effectief vaak slechts 2 jaar ondersteuning betekent.

Van een apparaat wat meerdere honderden Euro's kost mag je meer verwachten. Bij een wasmachine verwacht je ook een levensduur van 5 tot 10 jaar. Ik zie niet in waarom dat bij een GSM minder zou moeten zijn.
Tja op dit moment krijgen de meeste telefoons 1 jaar dus 3 jaar is wel een grote verbetering
Verbetering ja, maar nog lang niet wat het hoort te zijn. Iets wat Google ook hoort te beseffen. Gelukkig lijkt er met name vanuit Duitsland wetgeving aan te komen op dit gebied. Dat kan tot verbetering dwingen.
S8 still gets updates so thats simply not true.
sorry is de S8 de meeste telefoons?
S6-S7 en alle andere in die lijn ook.
Kinderen hun iphone 6s ook, mijn SE van vroeger ook,omnia 7 ook,...
Alle GSm's die ik had kregen meer dan 1 jaar ondersteuning.
Onzin dus .
Zolang het gros van de bevolking ieder jaar/2 jaar een nieuwe mobiel 'nodig' heeft, omdat dat zo makkelijk is met het abonnement, zal dit naar mijn idee niet zo snel veranderen.

Vraag en aanbod dacht ik zo.

Het zou in mijn ogen ook verstandiger zijn, om een los toestel met sim-only te nemen, kun je een mobiel uitzoeken die je wilt hebben (en kunt betalen) en kun je blijven gebruiken totdat je zelf vindt dat je een nieuwe 'nodig' hebt, en niet omdat je deze al een jaar hebt en die mooie aanbieding van je provider niet kunt weerstaan.

Edit: Het is trouwens niet zo dat de mobieltjes na 2/3 jaar niet meer te gebruiken zijn, dat zijn ze wel degelijk, ze krijgen alleen geen (security)updates meer.

[Reactie gewijzigd door DiaZ_1986 op 23 juli 2024 06:46]

Daarmee zijn ze dus kwetsbaar voor veiligheidsproblemen en dus niet conform meer.

Tijd dat een rechter zich eens daarover uitspreekt. Ik vind dat je van een mobieltje best mag verwachten dat ie 5 jaar meegaat, en dus ook 5 jaar na aankoop gesupport wordt. Maar goed, da's mijn bescheiden mening.
Een erg goede ontwikkeling! Maar naar mijn idee moeten ze ook wel. Het is tegenwoordig bijna een USP, ondanks dat je als consument best mag verwachten dat je toestel veilig is. Mensen doen er tegenwoordig ten slotte vrijwel alles mee online.
Updates zijn het probleem tegenwoordig niet meer, veel telefoons krijgen minimaal 2 jaar aan updates, en vaak nog langer. Het gaat hier om upgrades, nieuwe Android versies.
Updates zijn wel degelijk nog steeds een probleem. Vergeet niet dat veel toestellen soms alsnog maanden achterlopen, of om de 3 maanden updates krijgen en dan nog is er een kans dat beveiligingsupdates slechts deels worden uitgerold en dat er dus enkele gaten alsnog blijven open staan.

Want om een of andere reden, kan dat gewoon bij Android...
Dat is zo, maar het is niet meer zo'n groot probleem als eerder.
Samsung is bijvoorbeeld goed op weg, en ook redelijk wat minder bekende merken.
Het kan gewoon bij Android omdat Android het probleem niet is. Het is de verantwoordelijkheid van de fabrikant.
Dat is zo, maar het is niet meer zo'n groot probleem als eerder.
En dan ook nog allemaal theoretisch, in de praktijk is er eigenlijk nooit echt wat mis geweest, ik zou mits het kon mijn eerste Android nog durven te gebruiken om op te internet bankieren en die loopt iets van 10 jaar achter met updates...
Het is de praktijk, het hele updategebeuren wordt steeds beter. Een paar jaar geleden had je geluk als je met een minder dan high-end telefoon langer dan 1-2 jaar updates kreeg.
Ik weet ook niet of ik zou internetbankieren op een telefoon die al 10 jaar achterloopt.
Zeker een goede ontwikkeling, maar 3 jaar blijft natuurlijk enorm mager.
Helemaal als je de nieuwste S20 Ultra koopt voor meer dan 1000 euro mag je toch eigenlijk wel 5 jaar updates krijgen vind ik.

We blijven hier natuurlijk altijd vergelijken met Apple waar je standaard 5-6 jaar aan updates krijgt (en daarna vaak nog wel beveiligingsupdates) maar Apple heeft een stuk minder telefoons om te onderhouden.
Toch zou het niet moeilijk moeten zijn, qua hardware veranderd er nou ook alweer niet zo veel in Android land.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 23 juli 2024 06:46]

Vergeet niet dat zeer veel (security) updates bij Android via Google PlayStore en Play Services gaat. En daar worden alle telefoon mee ondersteunt terug tot aan Android 5. Dus je krijgt meer updates dan je in de gaten hebt. Daarnaast krijg je bij Apple alleen een update van Safari als het OS geüpdatet wordt, dus als je geen IOS update meer krijgt krijg je ook geen updates meer van Safari (of van je mail app)
Bij Android wordt Chrome (en alle apps) via de playStore geüpdatet. Je hebt dus ook op 'oude' telefoons die niet meer op de nieuwste Android versie zitten nog wel steeds de nieuwste Chrome, Mail app, certificaten, telefoonapp, kalender app, en ga zo maar door. Allemaal zaken die bij Apple in IOS vast geroest zitten. De versie update bij IOS is dus echt veel belangrijker om te blijven krijgen dan bij Android.
Waarom de A8 niet ?
Dat is ook geen budget telefoon.
omdat die "al" 2 jaar oud is waarschijnlijk, en geen high end was zoals de s10
S10 is uit 2019. Ik begrijp jullie frustraties, hier het zelfde met mijn tablet de Samsung Galaxy Tab S5e 2019 valt net buiten deze regeling. Terwijl de goedkopere Tab S6 Lite wel mee doet.

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 23 juli 2024 06:46]

Nee geen S10, maar de A51 en A71 staan er bijvoorbeeld wel bij
Dat zijn dan ook hun nieuwere modellen...
Ja, daar baalde ik ook een beetje van.
Waarschijnlijk omdat er niet veel telefoons van dit model in omloop zijn. Het kost Samsung handenvol geld om elke nieuwe (en geschikte oudere) telefoons van een extra update te voorzien. Als een update per telefoonserie -pakweg in totaal 1.000.000 Euro zou kosten- investeer je dit bedrag toch liever in de 300.000 verkochte telefoons van model A dan in de 20.000 verkochte telefoons van model B.
Het is wel erg jammer dat de a50 er niet tussen staat.Deze heeft al van 9 naar 10 gekregen. Hopelijk krijg die nog 11.
Die hebben mijn ouders. Daar zat ik ook al naar te kijken.
Hetzelfde voor de A70, welke ik van mijn werkgever heb.
Off-topic:
Ik vraag me af of er mensen zijn die willen betalen voor een upgrade/update ná de gratis officiële upgrades/updates. En zo ja, wat zou billijk zijn?
Daar dacht ik net aan. Als het niet al te prijzig is zou dat zeker een optie zijn. Nu smartphones steeds duurder worden en wij langer gaan doen is dit een reële optie
"Uit het nieuwsbericht blijkt ook dat oudere apparaten de drie upgrades gaan krijgen. Zo komen de Galaxy S10-telefoons in aanmerking".
De S10 een oudere telefoon? Dit staat niet in het Samsung artikel, dit is een mening van Tweakers. Zelf vind ik de S10 nog wel behoorlijk nieuw. Samsung schrijft over vorige generaties.

[Reactie gewijzigd door Guus Leeuwis op 23 juli 2024 06:46]

Er staat niet oud, er staat oudere. Dus ten opzichte van de andere toestellen. En in dat lijstje is hij ouder ja.
"Ouder" is een relatieve term en is dus geen mening. De S10 is ouder dan de huidige generatie.
[...]


De S10 een oudere telefoon? Dit staat niet in het Samsung artikel, dit is een mening van Tweakers. Zelf vind ik de S10 nog wel behoorlijk nieuw. Samsung schrijft over vorige generaties.
Dat is geen mening van Tweakers maar een feit. S10 is niet het nieuwste toestel dat is de S20. Dus dat maakt de S10 een oudere telefoon, niet oud.
Samsung schrijft over vorige generaties.
Precies, dus oudere telefoons.
Niet dat het heel belangrijk is die Android systeem updates, eerder de security updates.
Maar het is altijd leuk een nieuwe versie om een beetje mee te spelen.

In iedergeval blij met mijn A71 _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Tjm De Groot op 23 juli 2024 06:46]

Spijtig dat hun tab a, denk toch wel de meest verkochte dit niet krijgt. Uiteraard willen ze die zo snel mogelijk vervangen.Ik snap dat ze iets custom willen toevoegen, maar gewoon stock android zou veeeeeeeeeeeel gemakkelijker zijn om dit te doen. Uiteraard zitten ze bij samsung dan nog het probleem met 2 socs die ze moeten ondersteunen.

Nu tijdje geleden heb ik op mijn s6 nog een security update gehad. Deze wordt niet echt meer gebruikt, maar had hem nog is opgezet om iets te testen. Oudere gsms laat ik hier gewoon liggen om af en toe eens een paar steekproeven te doen als sites nog goed doorkomen. Heb je ook meerdere schermformaten. Enja ctrl+shift+i en dan telefoon wisselen is leuk, maar soms wil je toch wel even een paar dingen op een echt toestel testen, zoals bijvoorbeeld het klavier of nummeriek klavier.

Zowieso is het goed dat er een extra jaartje bijkomt, Het probleem is dat updates beginnen te tellen vanaf de release. Een tweaker weet dit, maar jan modaal, koopt een gsm en die koopt niet altijd de nieuwste. En dan heb je eigenlijk al een gsm die misschien end of life is (of toch bijna). Nu niet dat jan modaal daar gaat van wakker liggen. Maar het is wel belangrijk
Enja ctrl+shift+i
off-topic, maar: f12 doet hetzelfde, net wat eenvoudiger.
Zoals bij de s7, werd nog verkocht terwijl er geen echte ondersteuning meer was. S8 in de praktijk ook. Kan makkelijk Android 10 draaien, maar nee, terwijl toestel nog te koop was/is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.