Samsung maakt bekend wanneer welke apparaten in Nederland Android 10 krijgen

Samsung heeft bekendgemaakt wanneer welke apparaten in Nederland precies de upgrade naar Android 10 gaan krijgen. De fabrikant begon vorige week met de upgrade voor zijn Galaxy S10-serie. De Note 10, Note 9 en S9 moeten volgende maand volgen.

De informatie staat volgens Galaxyclub in de Samsung Members-app op Android-apparaten van de fabrikant. Eerder kwam al een lijstje uit voor andere landen, waaruit hetzelfde beeld naar voren kwam. De fabrikant geeft zijn telefoons uit 2018 en 2019 een upgrade, maar toestellen uit 2017, zoals de Galaxy S8, krijgen geen upgrade.

De meeste upgrades moeten plaatsvinden in de winter en het voorjaar, maar de laatste apparaten krijgen volgens het schema in september volgend jaar Android 10. Dan heeft Google naar verwachting alweer de volgende versie van zijn mobiele besturingssysteem uitgebracht. De stabiele versie van Android 10 voor de Galaxy S10 kwam vorige week uit in Nederland. De upgrade brengt ook One UI 2, de tweede versie van Samsungs nieuwe Android-uitgave.

Telefoonserie 2019 2018
Galaxy S S10: december 2019 S9: januari 2020
Galaxy Note Note 10: januari 2020 Note 9: januari 2020
Galaxy A A10: mei 2020
A20e: mei 2020
A30s: mei 2020
A40: april 2020
A50: mei 2020
A70: april 2020
A80: mei 2020
A6/A6+: april 2020
A7: april 2020
A9: april 2020
Overige M20: februari 2020
Xcover 4s: mei 2020
Galaxy J6/J6+: juni 2020
Tablets Tab A 8: juli 2020
Tab A 10.1: september 2020
Tab S6: april 2020
Tab S5e: juli 2020
Tab Active Pro: september 2020
Tab A 10.5: september 2020
Tab S4 10.5: juli 2020

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

09-12-2019 • 06:21

94

Submitter: MrFax

Reacties (94)

94
93
57
3
0
23
Wijzig sortering
Als ik dit overzicht zie, wordt maar weer eens duidelijk hoe versnipperd het allemaal geworden is. Terwijl bij Apple praktisch elk apparaat vanaf dag 1 voorzien wordt van een update (en dat 4/5 jaar lang). Kun je bij Samsung in sommige gevallen meer dan een jaar wachten tot je een update naar de nieuwste Android krijgt.
De S/Note-lijn komt er relatief gezien nog het beste van af. Alle andere producten worden pas van een update voorzien als Android 11 al praktisch voor de deur staat.

En dan is Samsung nog één van de betere qua dit soort updates. Ze communiceren duidelijk welke apparaten voorzien worden van een update en brengen trouw maandelijkse beveiligingsupdates uit. Er zijn zat fabrikanten die dat helemaal doen en je niet raar moet opkijken als je 1 maand oude toestel niet eens meer een update krijgt. (Motorola anyone?).

Google is al jaren bezig dit eenvoudiger te maken (Prject Treble), echter is hier in de praktijk weinig van te zien. Ik ben benieuwd of ze dit ooit voor elkaar krijgen zonder fabrikanten te verbieden verregaande (interface) wijzigingen toe te brengen.
Google is al jaren bezig dit eenvoudiger te maken (Prject Treble), echter is hier in de praktijk weinig van te zien. Ik ben benieuwd of ze dit ooit voor elkaar krijgen zonder fabrikanten te verbieden verregaande (interface) wijzigingen toe te brengen.
De wijzigingen dat vele OEMs doen is meer dan simpele interface wijzigingen. En dan wat Samsung in dit geval doet is niet alleen de core upgraden, maar ze gaan ook een nieuwe versie van hun systeem (OneUI) ontwikkelen op Android 10.
Als Samsung gewoon zou zeggen hier heb je Android 10 maar daarboven gewoon je gewone OneUI 1.0, zou je als gebruiker weinig van merken. Sowieso veel van de wijzigingen in Android 10 waar gebruikers iets van merken, zitten al lang (soms jaren) in het systeem van andere OEMs, en de wijzigingen in Google services en apps worden gewoon via OTA buiten Android Upgrades uitgerold.


Natuurlijk werkt Google alsnog om het proces soepeler te maken, hoewel security patches het meeste belangrijke zijn, Google heeft Android security updates opgesplitst in 6.0 was het dacht ik, en nu met Q, dank aan Treble kunnen ze Mainline implementeren, ik zie dus de echte waarde van Treble. Natuurlijk heeft Treble ook mogelijk gemaakt dat veel meer toestellen een nieuwe versie van Android kunnen testen tijdens de beta fase, hoewel dit totaal onbelangrijk is voor grotendeels van de gebruikers.

Android Upgrades vergelijken met iOS werkt niet, want iOS is een system gemaakt voor een beperkte aantal hardware die beschikbaar is, Android is de basis die gebruikt wordt door veel OEMs om hun eigen systeem te ontwikkelen, volgens de richtlijnen van Google dat wel, maar met alsnog veel vrijheid om hun eigen ding te doen.

Ik zou de focus op (langere) veiligheid updates zetten, bijna alle systeem apps van Android kunnen ovet-the-air geüpdatet worden, als Google en OEMs samen werken om het systeem verder modulair te maken zodat andere kritisch onderdelen snel en makkelijk geüpdatet kunnen worden, ben ik al erg blij.

Edit:
BTW, een andere voordeel van Mainline en Treble: de GPU drivers van Qualcomm SoCs kunnen straks via de Playstore geüpdatet worden
bron.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 22 juli 2024 23:04]

Ik heb dit jaar nog een enkele Samsung security update gehad voor mijn Tab S. Ja, de *originele* tablet. Goed, dat ding werkt niet super want nu krijg ik bij het rebooten steeds dat 2 apps nog moeten worden geoptimaliseerd. Maar toch, een Over the Air update voor een systeem 4/5 jaar oud. Kan ik toch weer wat veiliger de Volkskrant lezen op een OLED scherm.

Zelf wel de batterij moeten vervangen ondertussen, die originele was kaput. Dat was een eitje overigens voor de Tab S - als je maar voorzichtig doet.
Maar maakt dat echt allemaal nog zoveel uit? Er zit nog amper vernieuwing in Android en daarnaast koop je een toestel voor wat het vandaag kan, niet voor wat er mogelijks in een volgende versie zit. Wat voor mij belangrijker is, is dat je nog beveiligingsupdates krijgt. En dat zit bij Samsung goed.
Helemaal mee eens. Het toestel dat je destijds kocht was helemaal niet gebouwd voor een nieuwe versie van het besturingssysteem. Dan krijg je zoals bij Apple dat het toestel bij iedere update trager en trager wordt, terwijl het zo lekker snel was toen je het kocht.
Wat is precies het verschil tussen een Snapdragon 835 en een Snapdragon 855 (ik kan hetzelfde vragen over de modemchip, de RAM, ROM, etc), dat deze niet geschikt zouden zijn voor nieuwere versies van Android? Zeker aangezien zowel Google als Apple veel tijd spenderen om Android sneller te maken voor tragere hardware?

Juist in deze tijd waar hardware iteraties lang niet zo'n grote stappen maken als in de beginjaren van de huidige smartphone zou dit geen enkel issue moeten zijn.
Het zal niet zo zijn dat de hardware van, bijv. de S8, het niet lekker meer aankan. Ik verwacht eerder dat het Samsung bakken met geld meer kost als ze R&D ook nog eens major updates voor 3 jaar oude modellen laat maken. Dan moeten ze nòg meer mensen aannemen op die afdeling en worden telefoons ook weer duurder (want personeel is niet gratis en Samsung blijft nog steeds een commercieel bedrijf).
Apple spendeert tijd aan het sneller maken van Android? :P :Y)
Apple maakt iOS toestellen sneller waardoor Google en Android OEMs zich genoodzaakt voelen om Android toestellen ook sneller te maken om te kunnen concurreren. Onrechtstreeks spendeert Apple dus tijd aan het sneller maken van Android.
Dat is wel wat vergezocht, dat de concurrentie ook iets wil doen wat Apple doet maakt het niet dat Apple tijd spendeert aan Android - Apple is daarmee niet opeens een Android core developer. :P
Wat een flauwekul, het is niet dat de nieuwe processor 10x zo snel is. Samsung doet het alleen om meer nieuwe toestellen te verkopen.
Apple deed de processor down clocken om je meer batterij tijd te geven.

Tijd dat ze het updaten van het met internet verbonden apparaten in de wet vastleggen. De verkopende partijen geven er namelijk niks om die verdienen er geen geld mee.

[Reactie gewijzigd door NLKornolio op 22 juli 2024 23:04]

Apple deed de processor down clocken om je meer batterij tijd te geven.
Ik vind dat velen hier toch iets te naïef mee omspringen hoor. Ja, dat is de uitleg die ze er achteraf aan gaven. En dat is een mogelijkheid. Maar vergeet niet dat ze dit initieel helemaal niet aanduidden dat ze zo tewerkgingen. Wat is het gevolg dan? Dat een gebruiker merkt dat zijn toestel trager en trager wordt, zonder dat hij indicatie heeft dat zijn toestel actief gedownclocked wordt.

Wees dan eens eerlijk met jezelf: denk je nu echt niet dat menig gebruiker vervolgens maar een nieuw toestel kocht omdat hij redeneerde dat een batterijvervanging toch de moeite niet meer was gezien zjin toestel nu toch wel heel traag was geworden?
Mijn vrouw haar 6s plus heeft een nieuwe accu gekregen voor 29 euro, daarna een clean install en alles draaide als een zonnetje. Ze is zelf absoluut geen tweaker en vond 29 euro een prima bedrag ipv een nieuwe kopen. Hoe ouder je iphone hoe goedkoper een nieuwe accu over het algemeen dus zal het voor veel mensen Zeker waard zijn
Mijn vrouw haar 6s plus heeft een nieuwe accu gekregen voor 29 euro, daarna een clean install en alles draaide als een zonnetje. Ze is zelf absoluut geen tweaker en vond 29 euro een prima bedrag ipv een nieuwe kopen. Hoe ouder je iphone hoe goedkoper een nieuwe accu over het algemeen dus zal het voor veel mensen Zeker waard zijn
Ik denk dat je m'n punt niet helemaal begrijpt. Het gaat erom dat Apple moedwillig en zonder het de gebruikers te vertellen, het toestel vertraagde, en ik vermoed dat daarom wel meer mensen besloten dat een batterij vervangen niet de moeite was gezien het toestel zo traag werd en ze niet wisten dat dit kwam doordat de batterij niet meer goed was en daarom Apple de boel vertraagde.

Dat achteraf alles wel goed loopt is prima natuurlijk, maar als de gebruikers niet weten dat het toestel actief werd vertraagd weten die ook niet dat het toestel sneller zal draaien nadat ze een nieuwe batterij erin zouden steken. En ze gebruiken dit argument dan ook niet in hun redenering om een batterijvervanging al dan niet door te voeren.
Ze hebben dat actief vertragen dan ook teruggedraaid....iedereen maakt fouten dat is menselijk. Apple heeft het in mijn ogen netjes opgelost door de update zo te draaien dat toestellen toch terug sneller werden en toch niet uitvielen als de accu spanning te laag werd
Ze hebben dat actief vertragen dan ook teruggedraaid....
OK, maar de discussie ging eventjes over de periode waarin ze dat nog niet deden. :)
Die was erg kort en een misplaatste beta test eigenlijk. Ze moesten uitvallende toestellen patchen, en met succes. Ik ben blij dat er een fabrikant is die er wat aan doet bij versleten accu’s, zie je helaas andere fabrikanten niet doen. :P

Het enige wat Apple fout heeft gedaan was de functie activeren terwijl die nog niet af was als snelle patch en er idd niet helder over communiceren. Daar hebben ze netjes excuses voor aangeboden en een riant goedmakertje aan alle klanten aangeboden - dus dat zit allemaal wel snor. :)
Die was erg kort en een misplaatste beta test eigenlijk.
iOS 10.2.1 introduceerde het downclocken en werd uitgebracht op 23/01/2017.
Apple heeft dit pas officieel toegegeven op 20/12/2017.

Net geen 11 maand is toch niet mijn idee van "vrij kort" :)
Miniscule accu's gebruiken in combinatie met een chipset die kortstondig enorm hard kan werken (en dus kortstondig veel van de accu vraagt) is bad design, geen enkele andere telefoon ter wereld kende uitvalverschijnselen zoals iphones. Maar goed, geen enkele andere telefoon heeft ook de single core scores in geekbench die iphones hebben. Leuk zo'n soc met 'turbo' functie, maar stop er dan een accu in die dit jaren aan kan, ipv het gecreëerde probleem 'oplossen' door de soc een downclock te geven.
De meeste iPhones kunnen dit ook jaren aan?
Hebben 3 iPhones in de familie. De iPhone SE werkt nog prima zonder downclock, de iPhone 5S ook. Enkel de iPhone 7 Plus kwam de dag niet meer door, door accu degradatie (van 100% naar 76% in 4 jaar tijd, niet heel slecht). Die krijgt nu dus een nieuwe accu voor ~60 euro. Maar zelfs die kon nog gewoon normaal werken zonder downclock.

Ja, het is slecht dat het bij Apple voorkwam. Maar laten we het niet groter maken dan het is. Dat doet de media al.... Ze hebben lang een optie gehad om een nieuwe accu te plaatsen voor 29 euro, of je nu problemen had of niet. Ja, dat had ook gratis gekund bij een melding dat de telefoon niet snel genoeg meer is. Had ik een betere oplossing gevonden....
Ik ben geen apple fan, maar het is wel subliem hoe apple met een accu capaciteit die de helft is van een android telefoon het alsnog langer uit houdt...

Hoe dan ook. Ik ben (als een van de weinige) nooit gelukkig met een systeem update. Samsung bouwt namelijk al jaren in dat accus na iedere update exponentieel minder capaciteit hebben. M.a.w. bij samsung maken ze de toestellen niet langzamer maar gaat de accu beetje bij beetje steeds iets minder lang mee. Dit gaat vrij geleidelijk aan dus je hebt het amper door. En het lijkt op slijtage.
Opzich doen ze het erg slim... ik heb wel ooit aan tweakers gevraagd om 2 toestellen te testen in een accu test na 2 jaar. Eentje met stock OS en eentje full updated en dan vergelijken wat bij samsung toestellen het verschil is. Ik denk dat je schrikt van het resultaat. Na 2 jaar wordt de accu gehalveerd
Wat je zegt klopt niet helemaal. Er zijn android phones die het ook heel lang uit houden met weinig capaciteit, zoals sony telefoons. Je kan beter zeggen, veel android telefoons zoals samsung zijn onzuinig, en telefoons zoals iphones en sony's zijn in de regel een stuk zuiniger met de accusap.
Mijn oude SE werd helemaal niet trager door de updates.
Dan heb je geluk gehad. Menig Apple gebruiker heeft door een update problemen gekregen die hij daarvoor niet had.
iOS 12 maakte zelfs een 5S nog sneller en 13 laat ook een performance winst zien op de toestellen waar ‘t op draait.

Het is in het verleden, vooral met iPad’s, ooit voorgekomen dat een apparaat traag werd na de update. Dat is intussen al jaren niet meer het geval, je wil vaak juist upgraden voor nog betere performance. :)
Anoniem: 457607 @Zapato9 december 2019 20:05
Behoorlijk achterhaalde opmerking. iOS die trager wordt is na iOS 7 eigenlijk niet meer voorgekomen, althans niet serieus en soms is het zelfs miniem sneller geworden.

"Het toestel dat je destijds kocht was helemaal niet gebouwd voor een nieuwe versie van het besturingssysteem"

Super vreemde opmerking. De hardware is behoorlijk neutraal, er kan ieder OS op draaien.
Ja zo blijft de wegwerp maatschappij lekker intact, lijkt mij dat je nieuwe features wilt hebben en meegaan met de tijd, of neem je de updates van Windows ook niet mee? Ja W7 pc gekocht dus geen W10 installeren was niet van “deze tijd”

Klinkt eerder een verdediging dan echt wens, omdat je toestel toch geen updates krijgt “hoef ik het niet”

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 22 juli 2024 23:04]

Windows 10 is ondertussen ook ruim 4 jaar op de markt en is wel significant anders ten op opzichte van 7 (ja ook in functionaliteit, ook al vinden sommige mensen dat dat misschien kunstmatig zo door Microsoft gemaakt is). Het hele punt hierboven is dat het weinig meer uitmaakt of je nou op Android 9 of 10 zit. Niet vergelijkbaar dus.
Ook je wegwerp maatschappij opmerking past dus niet want als het niet uitmaakt of je de nieuwe versie hebt, waarom de oude dan weg doen?
Zelf heb ik een Galaxy s9+, nog een paar maanden en ik mag weer een nieuw toestel (via werk, niet bij een abonnement), maar dit is eigenlijk de eerste keer dat ik echt nog helemaal niet toe ben aan een nieuw toestel, deze is nog perfect eigenlijk en ik zou niet weten wat een ander toestel me moet brengen (hooguit misschien iets betere accuduur).
Maar zelfs dat hoeft niet. Ik zou inderdaad graag zien dat ze 5 tot 6 jaar aan beveiligingsupdates doen, dat wel. Maar daar heb je alsnog geen nieuwe versie van Android voor nodig.
Er zit nog amper vernieuwing in Android
Maar dat geldt natuurlijk ook voor iOS. Dat is ook meer een gevolg van de markt in het algemeen. De mobiele besturingssystemen zijn inmiddels redelijk volwassen na een periode dat er veel geexperimenteerd is.
Hetzelfde zien we ook terug op de desktop markt. Het is niet voor niets dat ontwikkelaars overgaan naar het stoppen van nummering en zijn overgegaan naar een update ipv upgrade mentaliteit. Zelfs bij Linux distro's zien we dit terug.

Ik moet trouwens zeggen dat waar het voorheen het alleen maar makkelijker werd we nu met elke update worden doodgegooid met allemaal gestures die ik niet kan onthouden. Maar goed, dat is een andere discussie. ;)

Edit: typos

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 22 juli 2024 23:04]

Eens. Ik heb nu Android 10 draaien op de Mate 20 Pro en behalve de systeembrede dark mode ben ik nog niks tegengekomen dat me als nieuw overkomt binnen Android. Ik heb er ook nog niet echt speciaal achter gezocht, dus het is eerder dat de nieuwe zaken niet in het oog springen. Ik ga er vanuit dat er onder de motorkap wel wat anders is, waarom zou men anders naar een hogere release gaan?
3 jaar security updates (minstens) is meer van tel. En app support, het is niet dat je op Android 9 al schrik moet krijgen dat plots alle apps niet meer beschikbaar zijn of werken op die versie.
Maar maakt dat echt allemaal nog zoveel uit?
Ja, ook beveiligingsupdates worden met vertraging uitgerold en nog steeds heeft de fabrikant daar een vinger in de pap. Alleen niet zo veel vertraging als OS updates. Die hele fabrikantlaag zou op dit niveau gewoon helemaal nooit bestaan moeten hebben. Heeft Samsung zijn skin voor Android 10 nog niet af? Dan moet de Android update nog steeds doorrollen. Beveiligingsupdates moeten door het OS gepusht worden.

Alle andere oplossingen zijn slechts doekjes voor het bloeden.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 22 juli 2024 23:04]

Het maakt wel degelijk uit. Als de developer van jouw favoriete app stopt met het aanbieden van zijn software voor de API level van bv Android 9 en API level van Android 10 vereist, mag jij een nieuw toestel aanschaffen.

Zo werken een heleboel apps en games niet meer op Android 7 maar vereisen Android 8 of hoger. Zie fortnite zie Cod MW. Die toestellen ,pas 2 jaar oud, kunnen deze apps met gemak draaien met de hardware die er in zit

[Reactie gewijzigd door Sayko op 22 juli 2024 23:04]

daarnaast koop je een toestel voor wat het vandaag kan, niet voor wat er mogelijks in een volgende versie zit
Ja dat is op zich waar maar ik koop niet elk jaar een nieuwe telefoon omdat mijn oude iPhone/iPad/MacBook Pro combinatie ook nieuwe features ondersteunt. Dat komt omdat die machines gewoon fatsoenlijk ge-update worden. Heel belangrijk voor mij is Continuity en Sidecar. Mooie functies die gewoon op mijn oude apparaten werken.

Praktisch is het eigenlijk wel zo dat ik sommige producten koop, onder andere, omdat ik verwacht dat er mooie functies bij komen. Dat ik ook over 3 jaar nog het gevoel heb met een fris apparaat rond te lopen.

een goed update beleid vinden veel eigenaren van Tesla’s overigens ook echt een pre ten opzichte van andere automakers.
Ik heb een Nokia 9 Android One telefoon.
Ik heb afgelopen week upgrade naar Android 10 gehad, HMD doet het veel beter dan andere fabrikanten.
Nee hoor Nokia heeft niet al een jaar darkmode, veel van die Samsungs wel :)

Dus ja beter in het volgen van Googles saaie Android, maar dat niet niet perse het beste ;)
Dark mode is nu gewoon beschikbaar.
Geef mij maar Android One, geen reclame en of bloatware maar gewoon stock Android.
Wat ik bedoelde met dat ze het beter doen zijn de updates en upgrades.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 22 juli 2024 23:04]

Ik snap je punt maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken dan Apple waar alles bij één bedrijf gebeurd. Het is logisch dat bij Android elk bedrijf haar eigen skin over het OS gooit. En ik vraag me af hoe belangrijk een nieuw OS versie nou echt is. Vooral grafisch met wat enkele extra's is wat ik heb gekregen met de huidige Android 10 update op mijn Samsung. Beveiligingsupdates krijg ik wel. Ook niet regelmatig maar dat is toch wel wat belangrijker dan de nieuwste Android versie. Ik snap nooit zo goed waarom Apple altijd direct vergeleken wordt met diverse Android modellen die veel meer software van derden draaien. Hetzelfde verhaal als Microsoft Windows en macOS. Toch zou het fijn zijn als fabrikanten stock Android installeren op hun toestellen.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 22 juli 2024 23:04]

En ik vraag me af hoe belangrijk een nieuw OS versie nou echt is.
Nouja, veel oude Apple producten ondersteunen dankzij een software update nu Sidecar. Hierdoor kan je iPad als een extra scherm (en input) gebruikt worden voor een Mac. Ik neem aan dat Android ook nieuwe handige functies introduceert, misschien niet in in v10, dan wel in v11.

Voor mij is dit een van de redenen geweest om naar IPhone te switchen. Toegegeven voor het prijsverschil kan je best wat vaker een nieuw Android toestel kopen. Maar dat strookt dan weer niet met mijn ecologische idealen.
Ik vind je comment goed, ben het er mee eens wat je zegt, maar wil wel een kanttekening maken:
Ik ging laatst van android 9 naar 10 op mijn stockisch android asus. Nou de dark mode die asus had gebouwd was nu native. Dat is het enige wat ik gemerkt heb. Sure, er is onder de motorkap vast het 1 en ander veranderd wat ik in dagelijks gebruik niet of bijna niet merk, maar het geeft wel aan dat er echt heel weinig nog aan de gebruikservaring veranderd bij een nieuwe versie.

Ten tweede, bij Apple krijg je de updates wel, en rap, zeer positief, maar wat voor updates. iOS13 dat dit jaar kwam was bij release 1 groot drama, met daarna vrijwel iedere week een patch om het bloeden te stelpen, want er waren talloze (grote) bugs. Dan zeg ik, stel het lekker 2 maanden uit en zorg dat je software af is. Ik heb hier op tweakers reacties gelezen dat mensen niet meer konden bellen bijvoorbeeld, apps crashten constant en sloten onbedoeld af, om maar een paar van de vele fouten te noemen. Ze hebben zelfs een extra programma in het leven geroepen met als doel dat het in 2020 niet meer zo'n drama wordt als de 2019 release.

Maar dit lijstje van samsung, updates in september 2020, dat is gewoon zielig. Android 11 (benieuwd hoe weinig er dit keer gaat veranderen) is dan al uit.
Die versnippering heeft niets met Android zelf te maken, dat zijn de OEM's die allerlei aanpassing aan het OS doen waardoor upgraden lastiger word. Als je kijkt naar de OEM's die mee doen met het Android One programma dan gaat het upgraden allemaal een stuk sneller... daar is in de praktijk genoeg van te zien, o.a. Nokia en Motorola doen mee en die krijgen netjes maandelijkse security updates.

Daarnaast kan er nog wat worden gezegd over of grote versie updates echt zo belangrijk zijn, zolang het met de security updates maar goed zit.
Het is ook 'schandalig', het word ook goed gepraat 'dit duurt nou eenmaal lang' of 'het was dit keer wel snel(ler) hoor'. Samsung is een bedrijf met tientallen (honderden) miljarden, die kan echt wel binnen enkele dagen dit laten uitkomen. Zit hier een team van 5 man op misschien? Plus jaren lang ervaring hoe ze dit doen moet ook in de snelheid bijdragen. Maar goed, heb mijzelf voorgenomen om of de Google Nexus/Pixel telefoons te nemen of een Apple.
Android software updates blijven een aanfluiting hoe je het ook probeert recht te praten. Alleen op een Google Pixel en bij een aantal Google One toestellen krijg je fatsoenlijke service.

Zie hier ook de reden dat de Android upgrades nauwelijks 10% marktaandeel bereiken na een jaar, waar Apple meestal binnen een maand al op 50% zit.

Security updates zijn leuk maar ik heb liever ook nieuwe features.
Security updates zijn leuk maar ik heb liever ook nieuwe features.
De grap is dat Android upgrades steeds minder voorstellen. Van 8 naar 9 had ik al een "meh" gevoel en vond ik persoonlijk zelfs een achteruitgang. (Gelukkig zijn sommige problemen door skins gefixed.)

Nu van 9 naar 10, draai het nu een week op een S10e, merk ik naast een paar kleine UI tweaks amper verschil.
Security updates zijn leuk maar ik heb liever ook nieuwe features.
Dan moet je juist afblijven van een Pixel of Android One toestel.

M.u.v. van een goed werkende gebaren navigatie, heeft OneUI, EMUI en andere varianten features die Google in zijn eigen toestellen over 5 jaar waarschijnlijk nog niet heeft.

Ik ben een pixel gebruiker, maar heb daarvoor ook Samsung, Huawei en LG gehad, en hoewel ik sinds de Pixel 2 een trouwen Pixel gebruiker blijf, als je feature focussed bent, moet je vooral naar andere OEMs gaan kijken, ze hebben vaak veel (leuke) extra's, soms misschien te veel.

Denk aan scrolling screen shot, audio output source per app (kun je bijvoorbeeld het geluid van je spelletje uit de speakers van je telefoon laten gaan terwijl je via bluetooth / headphone jack muziek afspeelt), onderandere.
Onzin Nokia telefoons met Android One worden elke maand geupdate!
Vorige week upgrade naar Android 10 gehad!
En hoeveel procent van Android toestellen draaien Android One?
Ik heb een samsung s7 al bijna 4 jaar en behalve dat de accu wel wat minder wordt heb ik totaal geen software issues
Beveiligings update krijg k nog wel regelmatig dus die lijken me ook wel verstandig om te krijgen
Op mijn eerdere telefoons als ik daar geen android updates meer kreeg ging ik vaak rooten en daarna zelf nieuwe android os installeren.Ben daar sinds ik deze heb dus ook mee gestopt.
Telefoon werkt nog prima!
Hier ook nog een tevreden S7 gebruiker (in combinatie met Nova Launcher).
Batterijduur is na al die jaren wat minder geworden, maar voor de rest zou ik niet inzien waarom ik een nieuw toestel zou moeten aanschaffen.
De beveilingsupdates staan nu op een kwartaal-schema, geen maandelijks meer.
Het formaat van de S7 vind ik nog het grootste pluspunt, alles is bereikbaar op het scherm met mijn duim. Ik zie die grotere schermformaten met lede ogen aan.
Serieus de S8 al outdated 8)7
Hoezo? Qua features zit er vrij weinig in Android 10, en ik krijg nog elke maand braaf security updates. Prima toch? Ruim 2jr oud al en nog snel!
Het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk. Stel dat je het toestel eind vorig jaar had gekocht (ik dacht dat die toen nog te krijgen was, anders eerder dat jaar) en een jaar later hoor je dat er geen nieuwe Android versie updates meer komen komt dat nogal vreemd over.
Ik heb zelf een S8+ en heb niet het idee dat ik nu een nieuwe Android nodig heb overigens. Alles werkt prima en er komen inderdaad gewoon security updates oud.
Maar toch .. vind ik het al vrij snel dat er nu geen nieuwe Android versie voor komt. Ik heb een telefoon altijd 2 jaar in gebruik (minimaa). Bij mijn vorige toeste (Note 4) is het niet voorgekomen dat er geen Android update meer kwam in die 2 jaar tijd dat ik hem in gebruik had. Nu is dat dus al wel het geval.
Je kan hem nog steeds kopen hoor, veranderd niks aam het feit dat je als koper wat onderzoek mag doen naar wat je koopt. En dan is het niet krijgen van Android 10 al 2 jaar bekend :)
Dat is uiteraard waar, je moet altijd onderzoek doen. Maar even los van dat blijft het nog steeds raar voor een hoop mensen, denk ik. Je koopt iets nieuws maar hebt geen ondersteuning meer op toekomstige Android versies. Het gaat er niet om dat het niet de nieuwste S versie meer is, hij ligt gewoon nieuw in de (web)winkel. En terecht dat ie nog verkocht wordt qua hardware specs gezien want hij kan nog best mee.
Denk dat de discussie nog lang door kan gaan zo, lol. Het boeit mij persoonlijk ook niet dat er geen nieuwe Android meer voor komt, als het maar werkt en als de security updates maar door gaan.
Een S toestel krijgt 2 versie upgrades. De S8 is uitgekomen met Android 7 en zit nu op 9 maar krijgt nog wel beveiligingsupdates.
Laten we niet vergeten dat de S8 al ruim 2,5 jaar oud is. Samsung houdt twee jaar/twee versies standaard aan, veiligheidsupdates nog langer. Zelfs de S7 krijgt die nog. Wat gewoon heel respectabel is.
Yep. Ik had mijn S9 vorig jaar gekocht toen die al een jaar uit was en ging vrijwel meteen over naar Android 9. Nu dus nog één keer naar 10 en that's it. No more Samsung voor mij. Ik ga de overstap naar iPhone maar eens proberen.
Precies de aanschaf is dan wel duurder maar de lifecycle is ook duurzamer dmv langere updates.
Hoewel je de updates niet snel binnen krijgt krijg je ten minste wel duidelijkheid bij Samsung.
Ik heb een s10 toestel bevalt prima. Maar sinds de update naar 10, veel bugs ontdekt. Als mijn abbo af loopt, wordt het weer een iPhone. Aangezien mijn telefoon na twee jaar door Samsung als obsoleet wordt gezien :?
Hier hetzelfde idee nadat ik mijn S9 heb laten droppen en een nieuwe telefoon wil want reparatie is veel te duur. Ik vind twee keer een major update bij Samsung veel te karig en denk aan overstap naar de iPhone 11. Die hebben hun update beleid toch iets beter voor elkaar.
Zoals ? Ik ben wel benieuwd. Ben nog steeds onwijs blij met mijn S10+, ook na de update.
Vergeleken met OnePlus, valt het mij enigzins een beetje tegen van Samsung, want de OP7(T) heeft al enige tijd Android 10 en de OP6(T) krijgt de update naar Android 10 sinds vorige week. Jammer is wel dat de beveiligingspatch geregeld 1 a 2 maanden achterloopt bij OP.
Hoe het met de OP5(T) zit weet ik niet.
Het is duidelijk dezelfde trend: een Samsung telefoon krijgt twee keer een nieuwe Android versie en daarmee basta. Dat was met m'n S6 en S7 het geval en nu hetzelfde met m'n S9. De S8 krijgt al geen update meer terwijl die technisch nauwelijks verschilt van de S9 en dus makkelijk ook naar Android 10 zou kunnen. Helaas is mijn S9 onlangs gevallen en is het scherm beschadigd maar neem ik hierna hoogstwaarschijnlijk geen Samsung meer en zit te denken aan overstap naar de iPhone 11. Ondanks het relatief gesloten ecosysteem hebben die een veel langere support en kun je langer doen met je telefoon.
Al binnen op de S10+...
Volgens mij wil je alleen de Android updates voor het fixen van de gestures voor edge-to-edge telefoons, er is me verder echt helemaal niks boeiends bijgebleven uit mijn hoofd uit de review. Maar nu bij het teruglezen zie ik toch dat Dark Mode en Mainline er in zitten. Mainline is natuurlijk mosterd na de maaltijd want Treble heeft al alle Android update problemen verholpen </sarcasme>, maar zou voor mij wel een hele belangrijke feature zijn voor een nieuwe telefoon. Heeft iemand een idee of het net zoals Treble alleen echt werkt op een telefoon die vanaf de eerste dag Android 10 draaide?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.