Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung presenteert goedkope smartphone met 6000mAh-accu

Samsung heeft de Galaxy M21 gepresenteerd, een goedkoper model met een 6000mAh-accu. Dat is de accu met de hoogste capaciteit die de fabrikant tot nu toe in een smartphone stopte. De telefoon volgt de M20 van vorig jaar op. Die kwam ook in de Benelux uit.

De Galaxy M21 heeft een oledscherm van ongeveer 100 vierkante centimeter, met afmetingen van 14,7x6,9cm en een diagonaal van 6,4", bij een beeldverhouding van 19,3:9. Het oledscherm heeft een inkeping bovenin voor de 20-megapixelfrontcamera.

De primaire camera achterop heeft een resolutie van 48 megapixels, terwijl er ook een 8-megapixelcamera is met ultragroothoeklens en een dieptesensor. De telefoon draait op een op 10nm gemaakte Exynos 9611-soc met vier Cortex A73-kernen tot 2,3GHz en vier A53 kernen op 1,7GHz, met daarbij een Mali G72MP3-gpu. Samsung doet daar 4GB of 6GB aan lpddr4x-werkgeheugen bij. De opslag is 64GB of 128GB.

De 6000mAh-accu is op te laden via de usb-c-poort aan de onderkant met een vermogen van maximaal 15W; die lader zit in de doos. De telefoon is 8,9mm dik en weegt 188 gram. Er zit een vingerafdrukscanner op de achterkant. Het toestel kost in de variant met 4GB-geheugen en 64GB opslag 13.000 roepies, omgerekend momenteel ongeveer 175 euro, meldt GSMArena. Amazon India vermeldt nog geen prijzen. De M20 is in de Benelux te koop voor 199 euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

18-03-2020 • 17:10

99 Linkedin

Reacties (99)

Wijzig sortering
Heel veel specs en zelfs een OLED scherm voor onder 200 euro. De enige vraag die ik heb is waarom de flagship phones zo duur zijn geworden als dit mogelijk is op een budget.
Je levert nogal in op bouwkwaliteit en software ondersteuning. En de camera's zijn waarschijnlijk een stuk minder. 8mp op een ultrawide... oei
Vooral softwareondersteuning. Na 2 jaar is het afgelopen en is je toestel feitelijk afgeschreven. Hoog tijd dat daar wat aan gedaan wordt. Enorme verspilling.
voor 1/5 van de prijs wil ik gerust maar 2 jaar ondersteuning krijgen
Het gaat niet om de prijs. Het gaat om de verspilling om zo snel een toestel af te danken. Jouw houding houdt deze markt in stand.
En een toestel van 1000€ gaat dan zoveel langer mee? Eenmaal hun afbetaling of abbo ten einde is hebben ze ook een andere gsm. Dus komt ook hetzelfde neer.

Ik zelf geef ook liever om de 2 a 3j 200€ voor een gsm. Als hij dan stuk gaat is er geen probleem en heb er geen nodig van 1000€. Moet ik mij nu schuldig voelen?
1000,- vind ik dan weer het uiterste maar je kan nu een S10e kopen voor 450,- welke al velen maler beter aan voelt aan bouwkwaliteit als deze voor maar 200,- verschil die S10e wordt ten eerste al langer ondersteund maar is kwalitatief ook een stuk beter waardoor je je in het alledaagse gebruik minder snel zult ergeren aan kleine dingen, daar betaal ik dan liever 200 meer voor.
Stel dat deze budget smartphone 2 jaar lang updates krijgt en de S10e 3 jaar lang patches. Als je een van de 2 nu zou kopen, dan heb je tot 2022 patches op beide smartphones. Daarvoor hoef je het dus eigenlijk niet te doen.

(In feite krijgt de S10e tot minimaal februari 2021 patches langer is dus eigenlijk "mooi" meegenomen.
Software Support Periode
Tenminste tot februari 2021

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 18 maart 2020 20:06]

Dat is uw keuze, ik betaal max 230€. Wat mijn keuze is ik ben daar tevreden mee en hoef daar geen gezeik over dat er dan 1 of ander systeem in stand wordt gehouden. Want het systeem zal blijven bestaan als we allemaal duurdere gsm's kopen
Inderdaad voelt de consument zich weinig verantwoordelijk voor de keuzes die ze maakt.
Gelukkig lijkt het er op dat de EU een bepaalde mate van langdurige ondersteuning en zelfs repareerbaarheid gaat eisen van fabrikanten.
Tja alles is repareerbaar, maar kosten/baten telt ook. Nu typisch nutteloos waar de EU zich mee bezighoudt. Enige dat zal veranderen is de prijs. Het zal iets duurder worden.

Denk je nu echt dat gemiddelde s10 langer meegaat of minder snel vervangen wordt? Dat het milieu vriendelijker is? Dan geloof je wrs nog in Sinterklaas.
Wat mij betreft terug naar draaischijf toestellen aan een draadje. Als je dan een keer boos de hoorn op het toestel ramde was hij nog heel, en ging zo maar 10 jaar mee. Stuk rustiger ook.
Hij ging veel langer mee dan 10 jaar (als je tenminste niet te vaak de hoorn erop knalde). Bovendien waren er geen updates nodig en bleef de userinterface altijd hetzelfde.
Belangrijkste was nog wel dat ie aan een draad vast zat en je hem wel thuis moest laten, zodat je niet altijd en overal bereikbaar was.
Ik heb er zelfs nog een liggen op zolder. Belangrijk was dat hij ook geen stroom nodig had zoals ISDN en nu internet. Geen stroom alles weg.
Hij heeft wel stroom nodig liveline service. Stroom van pstn. De koolstof microfoon bouwt spanning op uit de luchtbeweging, maar hoor deel van hoorn moet pulsjes in luchtbeweging omzetten. Ik heb ook nog een groene met draaischijf. Ding was gigantisch duur, want KPN bleef maar elke twee maanden 'huur' afschrijven. En dat voor decennia achtereen.

Anyway, Galaxy A10 nu in nieuwe Expert folder 149,- Plus 5,65 verwijderingsbijdrage ,maar vanaf woensdag 139,- euro bij de Aldi. Ik heb geen idee hoe het zit met telefoons' of het een goede deal is of niet. Nadat mijn telefoon constant aan het laadsnoertje moest en de Samsung back-up een bolle accu had en niet meer wilde laden heb ik een AEG-tje gehaald voor 9,99 bij de Dirk. Zou links moeten kunnen openen, als je datategoed hebt. Camera zit er op, maar ik heb geen sd kaartje erin. Dus geen idee of het VGA of quarter VGA betreft.
Hij heeft wel stroom nodig liveline service. Stroom van pstn. De koolstof microfoon bouwt spanning op uit de luchtbeweging, maar hoor deel van hoorn moet pulsjes in luchtbeweging omzetten. Ik heb ook nog een groene met draaischijf. Ding was gigantisch duur, want KPN bleef maar elke twee maanden 'huur' afschrijven. En dat voor decennia achtereen.

Anyway, Galaxy A10 nu in nieuwe Expert folder 149,- Plus 5,65 verwijderingsbijdrage ,maar vanaf woensdag 139,- euro bij de Aldi. Ik heb geen idee hoe het zit met telefoons' of het een goede deal is of niet. Nadat mijn telefoon constant aan het laadsnoertje moest en de Samsung back-up een bolle accu had en niet meer wilde laden heb ik een AEG-tje gehaald voor 9,99 bij de Dirk. Zou links moeten kunnen openen, als je datategoed hebt. Camera zit er op, maar ik heb geen sd kaartje erin. Dus geen idee of het VGA of quarter VGA betreft.
Giganties duur? niet in aanschaf. En dat KPN gewoon de huur door liet lopen was toen al een gewoonte van ze die ze nog steeds gebruiken. (breek mij de bek niet open zowel privé als zakelijk GRR) Heb jij zeker ook nog zo'n toontjes generator?

Was altijd in de veronderstelling dat die oud pstn's helemaal geen stroom nodig hadden. Heb wel een keer een 'leuk geintje' meegemaakt bij een bankfiliaal waar ze overgingen van IBM/tokenring bekabeling naar RJ45 ethernet. Daar hadden ze in de patchkast ISDN en de nieuwe rj45 naast elkaar ingebouwd. (niet zo handig)
Mocht ik de volgende dag terug om ALLE netwerkkaarten te vervangen. ISDN in een RJ45, en dan iemand die belt geeft 110 volt, werd mij verteld door een PTT manneke. Waren alle nieuwe kaartjes opgeblazen :-)

Mobile zit ik nog op WP maar word nu lastig omdat er steeds meer weg en uitvalt, maar nog geen nieuw WP is. De nieuwe WP schijnt op Android te lopen dus kan ik net zo goed nu al naar android gaan. Dus schiet MS weer in de eigen voet, kon ook niet anders met zo'n CEO die al op de eerste dag een presentatie doet met een android toestel... Kan ook niet anders dan dat privé en zakelijk nu door elkaar lopen bij MS.
Ik nog geen idee, zag iets van Ubiquiti tel een oled pohne voor 160 euri en de nieuwe galaxy S21, ook met oled rond 200 euri. ik weet het nog niet, reviews, voor zover je ze kan geloven zijn wel ok. Wil er wel weer jaren mee doen, lastig.

[Reactie gewijzigd door Bardman1 op 21 maart 2020 08:59]

De draaischijf draait over contactjes, die genereert dus pulsjes. De piekspanning van slinger telefoons is teveel voor nu, maar gewone oude toestellen kun je nog steeds gebruiken met wat aanpassingen, met name een modem als voeding ertussen zetten. http://www.matilo.eu/technish/oude-telefoon-aansluiten/

Maar vroeger was het telefoon net dus 'live' ofwel er stond een kleine stroom op.

I moet zelf weer eens een nieuwe smartphone. Low budget/no budget-). Mijn ouwe Nokia 7010 hangt, na een decennium te zijn gebruikt, al zo lang constant aan de voeding https://www.flickr.com/photos/piina/2889498376. Ik gebruik nu een simpele kan gebeld worden AEG-tje van een tientje uit de supermarkt. Ach ja dat werkt ook;-).

[Reactie gewijzigd door donaldk op 21 maart 2020 11:00]

Dat bakkeliete ding ken ik nog wel maar ik bedoelde deze, en kan je nog gewoon aalsluiten, tot KPN dat kabeltje eruit gooit in jou regio.

Wow, een telefoon met ervaring:-) Zelf was ik met smart begonnen met een goudvis, Traag maar werkte perfect. En had toen al de specs die nu nog niet eens bij elke smartphone aanwezig zijn. Windows Mobile. Misschien nu eens uit de mottenballen halen en hopen dat de batterij nog niet doorgelopen is. Weer iets om te doen in deze tijd :-)
Het was een relatiegeschenk (eind 2006?) en heeft helaas nooit als smartphone dienst gedaan, want de originele firmware/software was extreem traag. Ik hoorde pas veel later van iemand die hem gelijk met mij kreeg dat je bij Nokia nieuwe software erin kon laten zetten, maar ja ergens in een business service center naast Amsterdam dat zonder auto niet of nauwelijks was te bereiken.En daarna deden ze het niet meer.

Volgens mijn herinnering heb ik het tot 2016 weten te rekken, februari 2017 kon ik niet eens meer gebeld worden zo laag was de accucapaciteit. Dus sindsdien continu aan het snoertje.

Wij hebben de groene draaischijftelefoon. Maar voor jaren 50/60 toestellen geldt blijkbaar hetzelfde en de instructies/tips op deze site zijn hetzelfde. Alleen de slinger telefoons wekken een veel hogere piekspanning op als weksignaal voor bemande centrales, volgens die link.

[Reactie gewijzigd door donaldk op 22 maart 2020 16:38]

Haha.
Ik ben in 2000 geboren, dus ben gelukkig nog net niet in de generatie van mobile zombies geboren. Met je eens hoor van mij part zouden we dat doen, maar ja zolang mensen de mobile telefoons kopen houd het niet op:(

Ik koop zelf meestal de telefoon van m'n moeder zodra haar abbo voorbij is en zij weer een nieuwe telefoon neemt. Dat komt voor mij echt perfect uit haha
Komt bij dat KPN het koperdraadje de nek om draait. ISDN is al niet meer en de eerste tekenen dat pstn ook eruit gaat is er ook al .https://overons.kpn/nl/nieuws/2017/kpn-moderniseert-vaste-telefonie-netwerk-stopt-op-termijn-met-isdn1-2

Jammer kan ik mijn fax-modem ook niet meer gebruiken.
Nog heel, dat betwijfel ik ? Lang geleden in mijn groep 8 musical de rol van een boze zakenman gespeeld die de telefoon van het bureau smeet. Er zijn er toen toch zo'n 3 compleet gesneuveld. Ik ben geen groot acteur geworden, maar het was toen wel heel leuk om te doen....Wil je echt iets dat niet kapot kan ? Ik heb ooit nog eens zo'n Nokia gehad met een rubberen rand, die was echt niet kaduuk te krijgen.
Er is een verschil tussen van de tafel smeiten en hardhandig mee omgaan :/
+1......, maar niet toen ik 12 was :)
haha alright, you got me there :P
Tuurlijk wel je zag niks meer op dat nou niet bepaald krasvaste schermpje. De knopjes onder de rubbertjes reageerden op een gegeven moment ook niet meer (goed). En een lasspetter brandde gewoon een kuiltje in scherm/behuizing.
Uhm de T65 en gekleurde varianten doen het nog steeds hoor 40-50 jaar later.
Bij 'normaal' gebruik wel hahaha, helemaal mee eens. Kom daar nu maar eens om.
Liever 1 met druk toesten, een nummer draaien was best frustrerend, te snel of te traag.
Klopt maar die gingen niet zo lang mee. En daar was de ophanghaak zo gemaakt, dat als je net zo hard de haak erop gooide als bij de T65 het binnengedeelte brak.
En dat was juist bij die draaischijf leuk, kon je meteen de frustratie, mocht dat nodig zijn, eruit gooien :-)
Jazeker als ze van Apple afkomen tenminste. Android is wegwerp elektronica, niet technisch maar softwarematig.

TCO van een Iphone ligt op ongeveer de helft van een vergelijkbare android, dankzij de hoge restwaarde en de dubbel zo lange ondersteuning.
wie zegt dat ik een toestel afdank na 2 jaar?? Updates zijn voor mij van minder belang dan de belachelijk hoge prijzen die er tegenwoordig gevraagd worden. Vroeger kocht je na 2 jaar gewoon een nieuwe batterij en kon je rustig verder. M'n huidige telefoon heeft al 1.5 jaar geen support meer whatsoever en draait zelfs nog android 7.0 met security patches van begin juli 2017 omdat de enige 8.0 release buggy as hell is gebleven. De batterij gaat nog maar 1.5 dag mee, maar da's voor mij nog geen reden om hem weg te doen, want buiten een paar krasjes op de screenprotector en bluetooth die in de auto tijdens het bellen regelmatig weg valt is er gewoon niets mis mee.
De prijs heeft er eigenlijk niet heel veel mee te maken. De gemiddelde gebruiksduur van een telefoon tegenwoordig is 20 maanden. Daarna krijg je er eentje met de nieuwe abbo of hij is al kapot. Je krijgt een andere cadeau, een goede aanbieding of iets dergelijks. Het zijn de factoren, trend en marketing rond telefoontoestellen zelf.
Klopt, de concumer gedrag van onze maatschapij zorgt naast klimaatverandering ook in een degradatie in de kwaliteit van producten.

Mijn Oma gebruikt nog steeds de stofzuiger die ze voor haar trouwen kado kreeg. Das al 50+ jaar. Probeer een moderne stofzuiger maar 10 jaar levend te houden.
Ja maar de kostprijs om een dergelijk toestel te maken is gewoon veel te hoog, mensen zullen/kunnen het nooit kopen, dus daar mindere kwaliteit van toestellen men moet in een bepaald prijs range blijven.

Daarbij komen ook de nieuwe regels van de EU er bij te kijken bv bij stofzuigers vermogen beperking, wasmachines A++++ ook nefast voor de levensduur, diepvriezers zijn belachelijk klein door de isolatie + vermogen beperking enzo.


Daarbij het gedrag van de mens zorgt niet voor een klimaatverandering dat is de natuur en is al miljoenen jaren zo enkel zal de mens het nu versnellen. Maar het is al veel warmer geweest op de aarde dan nu, dus de aarde overleeft het wel.
Dat eerste stukje is gewoon fout, Electronica wordt tegenwoordig gemaakt om maar een bepaalde leeftijd te kunnen berijken. Mijn Oma hoefde geen lening af te sluiten voor een stofzuiger, ja het was een duur apperaat, maar omgerekend naar euro's in 2020 was het niet al te duur.
Het is gewoon design.

Hetzelfde waarom stofzuigers een pokke herrie maken, dat is niet een vervelende limitatie van onze techniek, maar zo worden stofzuigers express gemaakt, want zonder herrie klinkt het alsof de stofzuiger niks doet.

Mensen verwachten dat een product niet langer dan 10 jaar mee gaat en na 3 jaar willen ze alweer het volgende product. Fabrikanten zorgen er daarom voor dat die producten niet 50 jaar lang mee gaan.

Want ja als iemand maar 2 keer in zijn of haar leven een stofzuiger koopt, dan verdient dat niet zo goed.
Ook door de hoge kostprijs en inflatie kan men niet meer dezelfde kwaliteit leveren voor hetzelfde budget als toen. Daarbij je kunt nog steeds stofzuigers kopen van 2500€ en meer en die zullen heel lang meegaan als je het jaarlijks onderhoud doet van enkele 10 tallen euro's.

Stel dat deze 20j meegaat dan kan je al heel wat goedkopere stofzuigers hebben gekocht die net hetzelfde doen namelijk stofzuigen, dus waarom het dure model kiezen?

Stofzuigers zullen altijd herrie maken, is wel degelijk beperking van de techniek. Want enkele jaren terug wou men perse de stilte stofzuiger maken, hij was stiller maar klanten waren niet tevreden omdat het nog steeds veel herrie maakte.

Daarbij er wordt elektronica gemaakt die faalt maar men kan ook niet meer aan dezelfde kwaliteit geraken als vroeger omdat men telkens meer en meer andere technologie moet toepassen waardoor de prijs te hoog wordt.

Jij kunt anders eens wasmachine of stofzuiger ontwerpen die 50j mee gaat eens zien aan welke kostprijs je geraakt.

Nog z'n vb, wasmachines gaan maar 5j niet meer mee. De onze is nu 8j niets aan was een goedkope. Maar wij volgen ongeveer de richtlijnen van de fabrikant. Als er staat 8kg natte was, dan moet je het toestel niet volproppen en hopen dat jaren meegaat. Is dit dan de fabrikant die bewust goedkope onderdelen gebruikt of is dat de klant die te dom is om te beseffen dat er bij die goedkope toestellen ergens wordt op bespaart en geen richtlijnen kan opvolgen?
https://www.researchcatalogue.net/view/221835/221836

And I quote: "I think that there is a very nice paradox with vacuum cleaner sounds: you can make them very silent, but then they will not be perceived as very powerful. My perspective on domestic appliances is not to reduce the sound it makes, but to make it a better experience, and that does not necessarily mean that you have to lower the overall volume. It is important to make a vacuum cleaner sound more powerful, as this is a meaningful attribute for this type of product, because then you think: yes, it really works. (Jansen 2015: personal conversation)" End quote.

Tuurlijk is een 100% stille stofzuiger onmogelijk, aangezien er altijd stof en objecten tegen elkaar botsen, ect. Compressor geluiden, dat soort zooi.
Maar het kan zeker een heeeel stuk stiller, maar dit geld ook voor auto motoren, als je in een auto zit met goede geluidsisolati, dan hoor je de motor niet meer zo goed en dan klinkt de auto minder krachtig
Een veel voorkomende oplossing bij vrijwel alle moderne auto's is motor geluiden door de speakers gooien, zodat zelfs kleine autotjes als de Fiat 500 een beefy motor geluid krijgen.
Dat is Audio Design, een belangrijk onderdeel van het ontwerp van een product is het geluid, denk aan Lays chips, die worden in de fabriek gemaakt om dat specifieke geluid te krijgen, die crunch zodra je er op bijt. Dat is niet gewoon toeval, daar zit een ontwerper achter. En dit geldt voor ieder product.

Tuurlijk is het duurder om een product te maken die 50 jaar lang mee gaat, maar niet duurder op de manier waar jij over praat. Het maken van zo'n product zou nauwlijks duurder zijn dan een standaardt product, aangezien zo'n product simpeler moet zijn(Hoe simpeler iets is, hoe moeilijker het kapot gaat), is er een grote kans dat het nog eens goedkoper is om te produceren.

MAAR! je hebt helemaal gelijk in dat het een duurder product zou zijn, maar de productie kosten liggen niet hoger, maar juist wat jij ook al zei, als een product 10 jaar mee gaat, dan koop je in de zelfde tijd dus 5 stofzuigers in plaats van 1. Daarom kunnen stofzuigers die 10 jaar mee gaan goedkoper zijn dan die van 50 jaar, want omdat ze weten dat je na 10 jaar weer een stofzuiger moet kopen, kunnen de Winstmarges per product lager liggen, waardoor de prijs daalt.

Dat is trouwens gewoon hoe marktwerking werkt, dit lijkt op het eerste oog niet zo'n groot probleem, totdat je gaat realiseren dat 5 stofzuigers dus 5 keer meer grondstoffen verbruiken dan die ene stofzuiger. Tuurlijk kan je een beetje recycelen, maar niet volledig. Door het stimuleren van constante cunsumptie en het willen van nieuwe producten zodra het product maar een paar jaar oud is, vergroot de consumptie van grondstoffen door de mensheid tot een niveau waar je niet wilt zitten. Op dat niveau zitten we nu wel.

De prijs van een product ligt dus niet alleen in de kosten van grondstoffen, of de kosten van de productie, maar de verwachte levensduur, want hoe vaker een klant een product bij je koopt, hoe lager de marges kunnen zijn.

Ik hoop dat ik beter heb kunnen uitleggen waar de kosten van een langlevend product eigenlijk zitten en waarom het zeker nog steeds makelijk mogelijk is om langlevende producten te kunnen fabriceren.
Ik heb er meer tijd voor genomen, als je nog wat hebt toe te voegen hoor ik het graag.
Nilfisk Of Kärcher (de profi lijn, niet de 59,- euro nat-/droog zuiger bij de Gamma) stofzuigers blijven duur, maar ik zag vorig jaar een keertje bij de Build show op youtube een tradeshow verslag en daar kwam ook snel een waterkolomdemo van een Kärcher stofzuiger langs en die was indrukwekkend. Al dat 400 Watt prul van tegenwoordig.
Ik geef 300 uit aan een toestel een doe er dan zes jaar mee (nu LG G2).
Niet akkoord, het is aan de fabrikanten om veilige software af te leveren ipv gatenkaas,
dan zouden apparaten langer meegaan, maar het perverse is dat ze veel meer verdienen met rommel te verkopen.
Ander OS erop flashen en je kan er gewoon mee door.
Dat is leuk voor tweakers maar niet voor de gemiddelde consument. Die zit na 2 jaar met een toestel dat onveilig is met alle risico’s die daarbij horen. En waarschijnlijk zonder dat ze het zelf beseffen. Nee, dit kan echt niet.
Dat is leuk voor tweakers maar niet voor de gemiddelde consument.
3x raden welke site dit is ;)
Nee dit kan wel, ligt aan de garantie, maar zodra de garantieperiode voorbij is dan hoeft de mobiel niet langer te functioneren, wettelijk gezien.
Uhm nee hoor, gebruikelijke levensduur die een koper mag verwachten, is de wettelijke garantietermijn, dus niet slechts 2 jaar.
https://www.judex.nl/rech...-als-ik-een-product-koop/

And I quote: "Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn." End Quote.

Je hebt minimaal recht op 2 jaar zonder problemen. Daarna heb je nog wel rechten, bijvoorbeeld kan de fabrikant als het product na 4 jaar kapot gaat de helft van de reparatie vergoeden of bijvoorbeeld de helft van de prijs.

Maar de minimum garantie binnen de EU is en blijft 2 jaar.
Als een fabrikant extra garantie wilt aanbieden dat is aan de fabrikant om te kiezen, maar wettelijk gezien niet verplicht

Edit:
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

In het Nederlandse wetboek is er geen minimum gerantie termijn vastegestelt.
"Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op 2 jaar 'wettelijke garantie'. In de Europese regels staat inderdaad een wettelijke termijn van 2 jaar. Maar in Nederland hebben we geen wettelijke garantietermijn. In plaats daarvan staat in de wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product."

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Als er van een telefoon verwacht wordt dat het langer dan 2 jaar mee gaat dan heb je inderdaat recht op reperatie. However de veiligheid van het product en de software van het product vallen niet onder de garantie. Als Microsoft een veiligheids risico toevoegt in Windows 10, dan kan je niet bij Dell aankloppen voor een vervanging. Zelfde geldt voor Andriod. Bij Apple zou je het anders kunnen spinnen, aangezien Apple IOS ontwikkeld, maar dat terzijde. Veiligheidsrisico's maken een product niet onbruikbaar, dus daarom zou het in dat geval niet binnen de garantie vallen.

[Reactie gewijzigd door Micahve op 19 maart 2020 17:33]

Nog niet zo gemakkelijk. Voor de meeste budget telefoons zijn er geen custom roms....
Houd toch op.
Ook na de support en dus zonder de nieuwste Android versie kan je nog jaren prima werken met dat ding.
Noem mij eens de echte voordelen van Android 10 ! Wat kan je daarmee wat ik met een oudere versie niet kan ?
Heb een Android autoradio met versie 4.xx en krijg nog steeds app updates en kan alles wat ik ermee wil nog prima doen.
De enige punten die mij interesseren in een telefoon zijn de accuduur, een goede wifi en gps verbinding, een goed scherm, en ermee bellen natuurlijk. Al die andere fratsen zijn gadgets voor mij die ik nauwelijks gebruik.

Ik vind het aanbod van telefoons met bijvoorbeeld een extra grote accu erg mager. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben... deze telefoon zou dus een optie zijn als mijn huidige (Lenovo P2) de geest zou geven, als hij aan de overige criteria voldoet.
Het is dan geen aluminium telefoon, maar één van plastic, maar bouwkwaliteit zit vast wel goed.
Als ik een camera wil dan koop ik een camera, ik weet bijna zeker dat mijn 250 euro camera beter is dan een iPhone X camera van 1000 euro.
Dan kan je voor 450 euro een Telefoon en goede camera hebben.
Omdat op flagships een grotere winstmarge zit, toestellen als dit zijn om marktaandeel te pakken, met dit toestel kunnen ze concurreren tegen xiaomi en realme in India.
Omdat het ondanks de specs zeker aanvoelt en werkt als een toestel van 200,-
Onlangs de A51 gekocht met zeker geen slechte specs (dacht ik) maar ik verwachte er toch teveel van valt eigenlijk allemaal tegen en dan heb ik het nog niet eens over de bugs die in de hardware zitten(software instellingen en updates lost niks op)
Nu vanwege even wat minder te makken weer terug bij mijn Galaxy S7.
Zelfde reden dat je business class hebt die 5x zoveel kosten als een normaal ticket. Als mensen het er voor over hebben, waarom niet?
Heel veel specs en zelfs een OLED scherm voor onder 200 euro. De enige vraag die ik heb is waarom de flagship phones zo duur zijn geworden als dit mogelijk is op een budget.
Flagship telefoons hebben een vele malen hogere R&D kosten. Die moeten terug verdiend worden. Hardware prijs ligt ook veel hoger omdat alles het nieuwste van het nieuwste is.

Kortom. Hoge prijs is vrij makkelijk te verklaren.
Die tijd is over, want de ene flagship telefoon is niet veel beter meer als de volgende flahship, dus R&D is er ook al uit. Onzin argument inmiddels.
Was vroeger ook al onzin. Kosten van de onderdelen van een telefoon in het jonge hoge segment zitten vaak onder de €200 bij de groothandel, en zaken als montage en ontwikkeling zijn maar heel weinig, bij massaal verkochte telefoons.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 20 maart 2020 02:33]

Ik kan mij voorstellen dat als je iets ontwikkeld voor een eerste keer dat dat veel geld kost. En dat als je gaat (laten) fabriceren dat je ook opstartkosten hebt.
Maar ik zie alleen maar 'flagships' met minimale verbeteringen, allemaal gebaseerd op een vorige versie, en dus geen enkele reden voor die hoge prijs, afgezien van de hebberigheid van de verkoper. Mag natuurlijk want ook dat is een kunst. Net als de schilderijen van Picasso al tijdens zijn leven al veel waard werden.
Tja, al kost het miljoenen, dan is dat nog een schijntje als je het omslaat over een telefoon die 50 miljoen maal verkocht wordt over een paar jaar. Vergeet niet dat de onderzoekskosten van alle onderdelen al in de onderdeelprijzen verrekend zitten: het gaat alleen om het samen in een glazen/aluminium/plastic doosje stoppen ervan.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 20 maart 2020 02:36]

Je moet ze wel 'wat' gunnen, en een klein beetje meegaan in de vaart der volkere. Want geen winst, geen vervolg.
Dat kan. Ik wilde alleen zeggen dat onderzoek en ontwerp nauwelijks wat kosten per telefoon, voor de grote merken.
Dat kan. Ik wilde alleen zeggen dat onderzoek en ontwerp nauwelijks wat kosten per telefoon, voor de grote merken.
Dan wil ik wel een weten wat jij met 'nauwelijks' bedoeld. Als in een eerste ontwerp.
Ik reageerde op "Flagship telefoons hebben een vele malen hogere R&D kosten. Die moeten terug verdiend worden". Maar je kunt ervan uitgaan dat over het algemeen de eerste telefoon (dus van een volslagen onbekend bedrijf) ook vrij weinig onderzoekskosten per telefoon heeft, mits de telefoon goed verkoopt.
??? Zegt jou kosten voor de baat iets? Of de beer verkopen voor hij geschoten is ?
Das geen onzin, er blijft nog steeds R&D. De Flagship modelen gebruiken de nieuwste SOCs(Systems on chip). Het designen van die SOCs kost geld en de flagship kopers gaan dat betalen. Deze 200 euro telefoons krijgen de. SOC van voorgaande flagship telefoons, want dan is zijn de R&D kosten al betaald.
15 watt lader met een 6000mAh, daar had ik op zijn minst 25/45watt gezien . 6000mAh in een smartphone en ik dacht dat 5000mAh niet en hoger niet kan. Ik ben benieuwd naar de werktijden op de accu.

Bij mijn S20 Ultra 5000mAh is er 45watt laden en gaat snel!

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 18 maart 2020 18:12]

voor zover is weet zit er tussen de samsung 15 en 25w nauwelijks verschil. hebben ze ergens op reddit getest.

moet even kijken of ik die link vinden kan maar 15w maakt dan niet echt uit
Ik laad mijn Galaxy S20 Ultra 5000mAh op 45 watt en ik heb apart €29,95,- betaald voor de Samsung 45watt lader en het is supersnel 25% naar 100% in 50 minuten
Ja, maar Samsung adviseert dat niet regelmatig te doen want het zo snel opladen is niet goed voor de accu.
reviews: Samsung Galaxy Note 10+ - Een tien plus met een griffel
Laden met 45W
Een mooie nieuwe feature van de Note 10+ is dat je hem met 45W kunt opladen. Helaas kan dat niet met de bijgeleverde lader, want die gaat tot 25W. Dat is natuurlijk ook niet afgrijselijk langzaam, maar het liefst zien we toch dat er een lader met maximale snelheid wordt meegeleverd. Samsung heeft ons echter verteld dat dit bewust niet gedaan is. De reden? Het zou niet goed zijn voor de levensduur van de accu om hem vaak met die snelheid op te laden. De feature is dus bedoeld voor mensen die vaak heel snel even moeten bijladen en deze mensen moeten er een aparte lader bij kopen. Dat is wel wat schamel als de telefoon zelf al een adviesprijs van 1100 euro heeft. Het zal immers ongetwijfeld mogelijk zijn om een snelle lader bij te leveren en in de software te kunnen bepalen of je met 45W of 25W wilt opladen.
Dat verdient 3 puntjes, wilde het zelf ook al noemen, maar dat heeft geen zin meer aangezien jij het al zo goed heb neergezet!
Er is alleen wel een verschil in de levensduur van de accu. De vraag is wat is na een jaar de accucapaciteit percentage is vergeleken met een standaard tragere lader.
snel laden is minder goed voor de levensduur en deze zal op een nachtje wel terug vol zijn en dan kan je weer 3 dagen of langer voort
Maar vervolgens is de telefoon wel 159mm x 75.1mm, te groot voor mij.

Stopten ze zo'n accu maar in een kleiner model zoals de S20 of S10e, maar dat doen ze natuurlijk niet.

Hopeloos!
Had ik maar 6 stoelen, allemaal met enorm veel beenruimte in mijn Twingo!

Sommige dingen zijn nu eenmaal niet fysiek haalbaar. De modellen die je noemt zijn al kleiner, en hebben ook meer ruimte nodig voor geavanceerdere hardware, meer koeling, betere bouwkwaliteit etc. etc.
Gewoon eem kwestie van het toestel wat dikker maken. Ligt dat ding zonder hoesje ook nog fijn in de hand
Zoals hieronder al is vermeld, dit is zeker haalbaar. Concurrenten plaatsen ook een grotere accu dan Samsung in hun telefoons.

[Reactie gewijzigd door Da Queen op 18 maart 2020 18:58]

Is het een full hd scherm? (De link naar de productpagina is stuk)

Edit: FullHD+ sAMOLED (aldus gsmarena)

[Reactie gewijzigd door Chillko op 18 maart 2020 17:28]

Ik moet zeggen dat ik op mijn S8+ bijna geen gebruik maak van de hogere resoluties, die alleen maar batterij kosten. Nou heb ik niet de nieuwste/beste ogen meer, maar ik zie het verschil echt niet. FullHD is waarschijnlijk genoeg, de hogere resoluties zijn fijn maar zeker niet noodzakelijk.
Helemaal mee eens. Toch zie je in deze prijsklasse nog steeds nieuwe toestellen met een 720p scherm en dat zou een dealbreaker zijn geweest.
Ja, "HD ready" is te laag voor een resolutie (en leugenachtig). Zeker voor zo'n groot scherm.
Heb sinds een tijdje een M30s (gekocht vanaf amazon.de/ https://amzn.to/2QodYwv ) Vond het vreemd dat deze nergens in Nederland beschikbaar was. Gewoon een telefoon die je 1x in de 3 dagen moet opladen. I.p.v. mijn vorige toestel, de S6 die elke dag moest bijladen om de dag door te komen. Dus ik hoop dat de M21, en M31 wel gewoon beschikbaar komen op Coolblue, bol.com etc.

[Reactie gewijzigd door JasperW16 op 18 maart 2020 18:04]

Hoe vind jij de M30s in 1 hand liggen? Comfortabel? En tikken met 1 hand?
De telefoon ligt prima in de hand, en ja het scherm is goed bereikbaar in de hand. Behalve bij het openen van je instellingen boven aan het scherm (helderheid,wifi, bluetooth etc) ben je de andere hand wel nodig. Als je deze telefoon eenmaal gewend bent dan voelt een 5.1 inch (S6) toch wel klein :D
Ja als de camera hiervan meevalt is dit wel heel interessant t.o.v. de S20 bvb. Afwachten! :)
Heb nu een half jaar een M20 via het werk en het is een flinke vooruitgang t.o.v. de J5 2016 die ik daarvoor had. Alles functioneert naar behoren, opgeladen 5000 mA accu is goed voor bijna 1,5 dag intensief gebruik, hij is snel genoeg en up-to-date met android 10. Mijn vrouw heeft een S9 en ik snap en zie dat dit een ander niveau is maar mijn inziens worden de prijzen van dit soort toppers t.o.v. budget en midrange telefoons steeds minder verdedigbaar. De M21 kon wel eens DE telefoon voor zijn mensen die een prima telefoon willen hebben zonder daar de hoofdprijs voor te willen betalen.
Mooie telefoon voor een leuke prijs!

Loop zelf al een paar maan rond met de M31s, die ook een 6000mAh uur accu heeft, dus dit is niet de eerste ;) (redactie).
Goed om te zien dat ze inzien dat niet iedereen 1500 Euries wil betalen maar liever een grote accu in een fatsoenlijk middenklasser heeft!
De M31 schijnt nog beter te worden met een extra camera!

[Reactie gewijzigd door Knetebol op 19 maart 2020 12:17]

lijkt me vrij interessant eigenlijk! Nu de M31 is ook vrij goed :)

[Reactie gewijzigd door bjp op 18 maart 2020 17:25]

M31 is niet in nederland te verkrijgen toch?
Dit wordt mijn festival burner... Als we ooit nog festivals krijgen dan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True