Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung brengt budgetsmartphone met grote accu uit in Nederland

Samsung brengt de Galaxy M20 uit in Nederland. De budgetsmartphone beschikt over een 5000mAh-accu, de accu met de hoogste capaciteit die Samsung tot nu toe in een smartphone stopte. De M20 kwam begin dit jaar uit in India.

Samsung bevestigt de komst naar Nederland tegenover Tweakers nadat AndroidPlanet de telefoon op de site van een webwinkel aantrof. De M20 heeft een 5000mAh-accu, groter dan de 4500mAh-capaciteit van de Galaxy S10 5G en de 4100mAh-accu van de Galaxy S10+. Laden van de accu gaat met 15W.

Het toestel heeft een 97,4cm² grote lcd van 14,5x6,7cm en een beeldverhouding van 19,5:9. De lcd met een diagonaal van 6,3" heeft een resolutie van 2340x1080 pixels. De telefoon draait op een Samsung Exynos 7904-soc, een op 14nm gemaakte octacore met vier Cortex A73-kernen en vier A53-kernen, bijgestaan door een Mali G71MP2-gpu. Samsung doet daar 4GB aan geheugen en 64GB aan opslag bij.

De Android-smartphone meet 156,4x75,2mm en is 8,8mm dik. De Galaxy M20 heeft aan de achterkant een reguliere camera met 13-megapixelsensor en een f/1.9-lens, bijgestaan door een 5-megapixelcamera met ultragroothoeklens. Het toestel komt deze week uit in Nederland uit voor 209 euro, zegt Samsung.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-05-2019 • 14:07

90 Linkedin Google+

Reacties (90)

Wijzig sortering
bij gizmochina vind je de specificaties.
opvallende uitblinkers:
headphone jack
USB 2.0 type-C
android 8.1 oreo
micro-sd
geen NFC

verschil met de specs in het artikel:
CPU: 2x 2.2 GHz ARM Cortex-A73, 6x 1.6 GHz ARM Cortex-A53, Cores: 8
De M20 Power heeft een 5000mAh-accu, groter dan de 4500mAh-capaciteit van de Galaxy S10 5G en de 4100mAh-accu van de Galaxy S10+. Laden van de accu gaat met 15W.
Wanneer stappen we eens over op een meer logische en meerzeggende eenheid? mAh zegt (bijna) helemaal niets over de hoeveelheid lading die erin gaat. Voor energie hebben we de Joule.
Gezien telefoons allemaal 3.7v zijn is mAh prima hoor...

Uiteindelijk zegt het niks over de batterijduur, joules/wh of mah, dat hangt van de rest af...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 mei 2019 16:01]

Gezien telefoons allemaal 3.7v zijn
:N

Samsung gebruikt sinds de Note 4 en S5 (zoniet vroeger) 3.85v Li-Ion batterijen in verscheidene telefoons, die dus tot 4.35v laden, in plaats van 4.2v. Scheeld waarschijnlijk net 5% qua energiedichtheid, maargoed, een (klein) verschil is er dus wel. Geen idee wat andere fabrikanten doen.
In de energie wereld wordt doorgaans Wh (en kWh/MWh) gebruikt, eigenlijk nooit Joule omdat het makkelijker omrekent van (transport/opwek) capaciteit naar energie.

Maar ik ben het met je eens, Ah is alleen zinnig als je aanneemt dat iedereen ook het voltage weet, al is dat bij telefoonbatterijen eigenlijk altijd 3.7V.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 mei 2019 15:36]

1 Joule = 1 Watt seconde of een heel kleine basiseenheid, zonder stroomsterkte is het inderdaad niet zo veelzeggend, maar als je 5000 mAh aan 3.7V omrekend dan heb je 18.5Wh of 66,6kJ. Als je dan toch een eenheid moet gebruiken, dan is Wh inzichtelijker dan de Joule die toch abstracter klinkt.
Het zegt allebei niets zonder context. Vraag maar eens aan iemand of hij liever een batterij heeft met x mAh of y Joule... Niemand die daar op straat zinnig antwoord op kan geven...
Technologie gaat zo ontzettend hard.
De eerste grote vlaggenschip met een vrijwel bezelless scherm was de Samsung S8 in 2017, vingerafdruk in de telefoon rond 2012/2013 en dat waren allemaal telefoons tegen de 700/800 euro aan. En nu heb je dat al voor 200 euro.

Uiteraard wordt er op veel dingen bespaard maar mooi om te zien hoe snel technologie omarmd wordt.
zo'n enorme vooruitgang lijkt dit anders niet te zijn.

ten eerste: een big-little van 4+4 kernen in plaats van bijv gewoon 4+2 of zelfs 2+2

ten 2e zit er een LCD in in plaats van een goedkoop oled paneeltje (dat veel beter af te lezen kan zijn)
en tevens minder stroom verbruikt:

3: het toestel is veel te groot voor een budget toestel: denk bijv eens aan een 4.5 of 5 inc scherm waardoor eveneens stroom wordt bespaard en waardoor het toestel makkelijker in een zak te steken valt en eventueel rubuster kan zijn ...

4: het OS. waarom heeft een 'budget'- toestel 64gb opslag 4gb ram en een volwaardige android install terwijl google voor zulke dingen juist android GO heeft bedacht. met een simpelere 2x A53 + 2x A73 cpu en een simpele ram + opslag combinatie met android GO zou je waarschijnlijk dezelfde ervaring kunnen bieden maar verbuikt het toestel NOG minder stroom, bovendien zou het systeem goedkoper kunnen zodat je niet in het vaarwater zit van bijv een Galaxy A50 die VÉÉL meer te bieden heeft voor nog geen 5 tientjes extra. waaronder het voornoemde oled-scherm en een betere processor.

met deze prijsstelling en toestelconfiguratie verziek je de markt voor de A40 en A50 toestellen waardoor het WEER een janboeltje wordt bij samsung.
Dit is dan ook niet echt een 'budget' toestel, deze specs zijn midrange (vergelijkbaar met een Galaxy A40 bv). Echte budget modellen, die van onder de 100 euro, hebben 1-2 GB RAM en 16 GB opslag, en daar heb je Android Go voor.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 mei 2019 15:39]

"deze specs zijn midrange (vergelijkbaar met een Galaxy A40 bv)."
Laten we het eens eerlijk vergelijken dan, en focussen op de gebieden waar misschien verschillen te vinden zijn:

Camera's:
A40: back: 16.0 MP + 5.0 MP. F1.7 , F2.2. front: 25.0 Megapixel. F2.0. No Flash.
M20: back: 13MP/F1.9+ + 5.0 MP. front: 8MP F2.0 Front Camera + In-Display Flash
Lijkt me dat de A40 hier wint, met een 25 megapixel front camera in plaats van 8 megapixels, weliswaar geen flash op de front camera. Back camera is de main camera 16 ipv 13 megapixels.

WLAN:
A40:: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, WiFi Direct, hotspot
M20: Wi-Fi 802.11 b/g/n, WiFi Direct, hotspot
Dit is een duidelijke zege voor de A40. Ondersteunt dual-band en Wifi-AC.

Video:
Met beide telefoons ga je waarschijnlijk opnemen op 1080p resolutie met 30 fps. Maar bij de A40 krijg je dan videostabilisatie, en bij de M20 niet. Weer een overwinning voor de A40.

Software:
A40: Android 9.0
M20: Android 8.1
Duidelijke zege voor de A40.

Form factor:
A40: 140 gram, 144.4 mm in de lengte, is dus een nog best hanteerbare en compacte telefoon. Waar toch nog een 5,9 inch scherm op zit.
M20: 186 gram, 156.4 mm in de lengte, gewoon een behoorlijke forse telefoon.
Het is aan ieder voor zich om te bepalen wie deze categorie wint. Zelf heb ik een voorkeur voor de compactere A40.

Display:
A40: 5.9 inch 2340 x 1080 (FHD+) Super AMOLED display met ambient light sensor. De witbalans kan bijgesteld worden, verschillende presets, uitstekende kijkhoeken, oneindig contrast.
M20: 6.3 inch 2340 x 1080 (FHD+) PLS TFT display zonder ambient light sensor. Geen correctie witbalans mogelijk, geen presets, iets minder goede kijkhoeken, lager contrast.
De A40 wint deze categorie met gemak.

Performance (non-gaming):
min of meer gelijk.
Performance (gaming):
De A40 presteert duidelijk véél beter in games, ruim 30% beter.

Accuduur:
duidelijke zege voor de M20, vanwege de 5000 mAh accu, waar de A40 maar 3100 mAh heeft.

Overall:
De M20 heeft maar één categorie weten te winnen, namelijk accuduur.
De A40 wint het op de Camera's, WLAN, videostabilisatie, recentere androidversie, display, en gaming performance. Dat zijn zes zeges voor de A40.


Dus... de specs van de M20 zijn slechts gedeeltelijk midrange. Hij laat het op veel te veel punten afweten tegenover de A40. Het is dus een budgettelefoon, die voor 209 euro helemaal niet interessant is. Daar moet gewoon een eurotje of vijftig vanaf, en dan pas wordt het echt het overwegen waard.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 21 mei 2019 20:08]

Kom op, een budget telefoon noem ik een Nokia 5 of Moto E5, deze Galaxy M20 zit daar toch een enorm eind boven? Dit is een telefoon vergelijkbaar met de Moto G7 Power, en daar gaat-ie ook tegenaan geprijsd worden.

Natuurlijk is de A40 qua specs iets beter, maar niet iedereen geeft zoveel om een paar MHz'en, pixels of nits meer, deze telefoon is er voor gebruikers die de accuduur zeer zwaar vinden tellen. Zo was dat voorheen ook met de Lenovo P2, die twee jaar terug ook een succes werd door zijn grote accu, ondanks dat hij qua specs niks bijzonders was.

Inderdaad, als je veel wil gamen dan is dit niet je telefoon.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 mei 2019 20:39]

Vind het wel echt gaaf inderdaad.
Dit zou over een paar jaar zomaar de eerste telefoon van je kind (hypothetisch he, ik zeg niet Afroman9 begin eens aan kinderen :+ ) kunnen zijn, goede budget telefoon waar je gewoon alles mee kan en voor die prijs, daar zou je in 2013 inderdaad niet eens over durven dromen.
Helaas staat er niet bij hoeveel opslag er in zit; mijn ervaring met mijn 4,5 jaar oude zoon is dat 32Gb opslag binnen 6 weken tot de nok toe gevuld is met spelletjes.
Kun je meteen uitleggen hoe 'opruimen' werkt. ;)
Blijkbaar zit er 64Gb in:
https://www.androidplanet...m20-power-naar-nederland/

Inderdaad een ideale gsm denk ik voor onze dochter die binnenkort haar eerste gaat krijgen.
Nu.nl weet te melden dan ze geleverd worden met 64 GB aan opslag.

https://www.nu.nl/mobiel/...in-nederland-te-koop.html
Er gaan micro SD kaartjes in.

Edit: en dual sim, zonder zo'n ellendig hybride slot. Dat maakt m direct erg interessant! Jammer dat er geen OLED scherm in zit, dat zou de accuduur nog wat langer maken, daar zou ik wel ~20 euro extra voor over hebben. Ik vraag me altijd af hoe die afwegingen werken, zo duur zijn low-end OLED schermpjes toch niet? De goedkopere J5 had er wel eentje bv.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 mei 2019 14:52]

Kun je in Samsung telefoons App's op de Micro SD Installeren? aantal jaar geleden kon dit nog niet..
Geen idee (als het goed is wel, Android 9 ondersteunt dat), maar met 64 GB intern ga je toch niet erg snel door je app ruimte heen? Laat je fotos/films/etc lekker op de SD kaart landen, dan hou je bergen ruimte op het telefoongeheugen over voor apps.
Met 64GB hoeft dat niet ind.. aantal jaar geleden hadden we een Samsung Tablet met 16GB speciaal voor de kids. Deze was uitbreidbaar met 64GB ofzo.. Dit toen gedaan, wat bleek app's konden er niet op geinstalleerd worden. Alleen foto's en video's. Had je dus niks aan.
nog nooit last mee gehad sinds de galaxy S2, wel nooit een Samsung tablet gehad.
64GB aan uitbreidbare opslagruimte. Dus na 12 weken pas een uitdaging en moet je met een microSD aan de slag.

[Reactie gewijzigd door grimlock op 21 mei 2019 14:40]

en je bedoeld wat precies?
Dat mensen de b in bv GB of Mbps vaak verkeerd gebruiken terwijl er een wezelijk technisch verschil in zit.
B geeft aan Byte, b geeft aan bit, er gaan 8 bits in 1Byte. 1GB (GigaByte) is dus 8 Gb Gigabit.
Er zit trouwens ook een verschil in de M (Mega) of m (mili) waar mbps dus eigenlijk milibit per seconde beteked, dus 1/1000e van een bit per seconde, waar je dus 8000 seconden nodig hebt voor 1 Byte, maar dat terzijde.

Echter wordt voor opslag zo goed als altijd gesproken over Bytes en in internet/doorvoer snelheden in bits per second (bps), dus weet je meestal wel wat iemand bedoeld.
Zo ik was echt niet wakker toen ik reageerde. En ja ik vergis me ook geregeld O-) , in de schrijfstijl dan :P . Dat krijg je als je een keer een nacht goed slaapt :z .

thanks voor de toelichting. _/-\o_
Was de Mi Mix niet de eerste bezelless phone?
Hmm als de ondersteuning voor custom roms op dit toestel een beetje ÓK wordt, dan zou dit nog wel eens de vervanger van mijn Xiaomi Redmi Note 4 kunnen zijn.

Even in de gaten houden :)

Edit: Even verder gekeken, zie wel wat minpunten.

USB2.0 aansluiten (wel type-c connector). Ansich geen dealbreaker maar als je veel speelt met custom roms zou dat vervelend kunnen zijn.

Geen WiFi AC - Voor mij niet een dealbreak.

Geen 5GHZ wifiband - Die raakt me wel, ik woon in een flat met extreem veel noise op de 2.4GHZ band. 5GHZ is dan wel erg fijn.

Geen NFC - heeft mijn huidige toestel ook niet, maar ik mis het eigenlijk wel voor contactloos betalen en inchecken op OV.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 21 mei 2019 14:30]

Type C connector is dan wel een minpunt vind ik - ik heb negen andere apparaten (speakers, draadloze oortjes, powerbanks etc) met een micro USB die nog jaren mee gaan, doe mij dan de telefoon ook maar. Ik wil best overstappen als er voordelen aan zitten (grotere laadsnelheid, dingen als DisplayPort-over-USB-C), maar op deze manier heb je alle nadelen en geen van de voordelen.
Maar hoe verwacht je dan dat je van poort wisselt? Alle apparaten per toeval stuk laten gaan en in een keer alleen USB-C kopen? Want als je alleen koopt waar je nu de meeste poorten van heeft blijf je altijd bij hetzelfde.
Ik stap graag over als er een goede reden is om voor USB-C te gaan, bv sneller laden, snellere data, DisplayPort, Docking station, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 mei 2019 15:25]

Je krijgt er gewoon een USB C kabel bij dus ik zie het probleem niet zo?
de CONNECTOR is type C, maar de verbinding / protocol over de connector is USB2.0. Dus je hebt en de snelheid, en de nieuwe handige foefjes van USB3.X niet.

Als dan de rest van je apparaten allemaal nog micro USB zijn en al je kabels e.d. dan kan ik me heel goed voorstellen dat je dan zoiets hebt van, type C prima, maar dan ook met USB3.X ondersteuning, anders is het alleen maar irritant zonder voordelen.

(En je krijgt er vast 1 type-c kabel bij, maar als je andere apparateren en 30 andere kabels allemaal micro-usb zijn is dat gewoon irritant, of je nou een type-c kabel erbij krijgt of niet).
Als redmi bezitter ga je dan toch voor de Note 7 voor pakweg 200 euro, met een veel betere camera bijv.
Die Xiaomi Note 7 heeft een kleinere accu, en een gedeeld sim/sd card slot, toch wel twee aardige minpunten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 mei 2019 15:25]

klopt maar geluiden over batterijduur zijn enthousiast en de 660 proc is erg zuinig. 4000 maH is ook vrij ruim.
Dat slot is inderdaad iets om rekening mee te houden.

[Reactie gewijzigd door SED op 21 mei 2019 17:01]

Vooral die accu inderdaad. Wij bellen sinds kort zakelijk via Google Voice, dus ik heb geen aparte simkaart meer voor mijn zakelijk bellen. Alleen nog een prive-sim en een container op mijn telefoon met de Google Voice app (en natuurlijk verdere zakelijke apps).

Nu ben ik ansich behoorlijk tevreden met de accuduur van de redmi 4 die ik nu heb. Maar ik vind in geval accu, meer is altijd beter. (en 1000mAh is toch best wel een fors verschil).
Staat inderdaad ook mijn shortlist!
Toch even oppassen Note 7 heeft geen support voor B20 band voor 4G , bij deze samsung wel
Je moet de international version hebben van de Note series, anders mis je dus B20
Je zult echt moeten zoeken naar de China versie. Overal wordt de global versie aangeboden die gewoon b20 is.
De eerste hits hier op tweakers niet :-)
Ik weet niet welke hits je bedoelde maar als in bovenaan note 7 redmi intik krijg ik allemaal global versions.
Nl leveringen zijn allemaal de juiste variant.
Ik mis kennelijk iets. Want als de winkels aanklik die bij je eerste link bijv horen, dan krijg ik gewoon de global versie aangeboden
Maar op zich goed dat je het nog een keer onder de aandacht brengt voor degenen die deze keuze willen maken.

[Reactie gewijzigd door SED op 21 mei 2019 19:21]

Tenzij men per se de 5000 mAh accu wil, kan men veel beter een Galaxy A40 aanschaffen. Daar zit een veel beter AMOLED* scherm op, wat echt uitzonderlijk goed is voor de prijsklasse. Ook is de A40 wat compacter en meer dan 40 gram lichter. En zo'n 15% sneller: https://www.notebookcheck..._11376_9936.247596.0.html

De A40 is mijn huidige telefoon geworden (als vervanging van Galaxy S5 mini). Absoluut geen spijt van. Hele fijne telefoon IMO.

Aangezien de A40 voor 214 euro verkrijgbaar is, en deze M20 zo'n 209 euro moet kosten... is de M20 voor dat geld absoluut niet interessant. Pas als de prijs van de M20 onder de 170 euro komt is ie interessant.

* Het AMOLED scherm van de A40 is echt uitstekend:
The results from our tests say that the Galaxy A40's panel isn't too shabby in terms of picture quality too. It scored 410 nits with the brightness slider cranked up to maximum and boosted up to 548 cd/m2 in Max Auto mode. Sunlight legibility is excellent and rarely matched at this price range.

Color accuracy is impressive too - dE2000 is just 1.9 in the default mode and goes up to 3.1 and 3.9 in cinema and photo modes. These results are typical for a higher-priced handset. Essentially, you won't be able to tell the difference between input and output colors.
https://www.gsmarena.com/...axy_a40-review-1924p3.php

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 21 mei 2019 15:22]

Dat is dan ook de tradeoff, die 5000 Ah accu versus 3100 scheelt nogal, en je zal dan op de overige specs (gewicht en scherm voornamelijk) moeten inleveren. De A40 is idd ook een goed toestel voor zijn geld, het is maar waar je voorkeur ligt, schermkwaliteit vs accuduur.

Die 209 euro is overigens de adviesprijs, dat zal wel rap lager worden (die van de A40 was 249).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 mei 2019 15:36]

Dat is dan ook de tradeoff, die 5000 Ah accu versus 3100 scheelt nogal
Wie wil dan per se de 5000 hebben? Om per se drie dagen zonder opladen vol te krijgen? Wat is daar precies het nut van? Behalve leuke marketing dat je 5000 hebt?

De 3100 mAh van de Galaxy A40 is normaliter genoeg voor 2 dagen, of voor één hele, hele volle dag gebruik. Gebruik je je smartphone bovengemiddeld veel, zul je er net geen 2 dagen mee uitkomen misschien, maar heb je na één dag gebruik nog batterij over. En in principe ga ik er van uit dat je iedere dag in de buurt van een oplader komt.

Het scherm van de Galaxy M20 is niet alleen een klein hintje donkerder dan de A40, maar er zit ook géén ambient light sensor op. Dus kan ie niet de boost krijgen van de A40, van 410 naar 548 nits. De M20 blijft dus hangen op 400 nits en kan niet hoger. Je mist dus 148 nits ten op zichte van de A40. Verder heeft de M20 enorme kleurafwijkingen op het scherm, average DeltaE of 6.6 en DeltaE of 12 voor de weergave van wit. Wit wordt dus als behoorlijk blauw weergegeven. En dat valt niet te corrigeren.

Je mist ook videostabilisatie ten op zichte van de A40. De A40 kan met full hd opnemen videostabilisatie toepassen, de M20 heeft dat helemaal niet.

Verder krijg je Android 8.1, wat al outdated is. Met de A40 krijg je Android 9.

Dus nogmaals, pas onder de 170 euro begint de M20 interessant te worden. Maar ik zou er pas echt voor kiezen als ie 150 euro of minder is. Anders kun je veel beter de A40 pakken. Die is in alles beter, behalve accuduur.
Nou ja, ik mis mijn oude Lenovo en Asus telefoons met 4000 mAh nog steeds, als je veel reist en niet telkens met powerbanks wil hannessen dan helpt het behoorlijk.

Hoeveel nits een scherm nou precies heeft en of het wit een beetje blauw heeft boeit mij persoonlijk een stuk minder dan een halve dag extra accuduur, maar dat is nou juist het aardige - voor ieder wat wils.
Wat is dit? Lijkt me pure reclame voor een telefoon!
Lenovo/ Motorola: Letten we op? Een half jaar geleden op zoek geweest naar een reguliere methode om de Moto One Power hier te kopen, maar die is alleen in India te krijgen. Dus niet kunnen kopen.
De reguliere Moto One bevalt ook, maar de Power versie was nog iets leuker geweest.
Motorola g7 power is de telefoon die je zocht..
5000Ah en 64GB, te koop voor ongeveer 209 euro..
Inderdaad, ongeveer hetzelfde en Motorola. Alleen geen Android One, en dat is nou juist het fijne punt de Moto One serie.
Kwa marketing wordt het wel een beetje te zot voor woorden.