President Ecuador: Assange gebruikte ambassade als spionagecentrum

Lenín Moreno, president van Ecuador, zegt dat Julian Assange de ambassade gebruikte om andere landen te bespioneren. Zo zou hij belastende foto's hebben verspreid en probeerde hij andere landen te destabiliseren. Daarom heeft de president hem de ambassade uitgezet.

De president uit zijn beschuldigingen tegenover de Britse krant The Guardian. Volgens Moreno waren er 'faciliteiten' beschikbaar gesteld aan Assange waarmee hij zich bemoeide met de interne aangelegenheden van andere landen. "Wij kunnen het niet toelaten dat onze ambassade een spionagecentrum wordt", zegt Moreno volgens The Guardian. "Deze activiteiten gaan tegen onze asielvoorwaarden in."

Als concreet voorbeeld geeft Moreno de WikiLeaks-publicatie van documenten van het Vaticaan in januari 2019. Toen werden privébrieven van de paus verspreid. Die brieven laten volgens WikiLeaks een interne machtsstrijd zien binnenin de top van de katholieke kerk. Volgens Moreno was Assange daarbij betrokken.

Onlangs werden onder meer privéfoto's van Moreno en zijn familie verspreid door een site die gelinkt zou zijn aan WikiLeaks. De president stelt dat het uitzetten van Assange geen represaille was naar aanleiding van het uitlekken van die foto's. Moreno zegt Assange te hebben uitgezet omdat hij interne aangelegenheden van andere landen zou hebben proberen te beïnvloeden.

Assange vluchtte bijna zeven jaar geleden naar de Ecuadoriaanse ambassade in Londen nadat een Britse rechter oordeelde dat hij naar Zweden moest worden uitgezet. Afgelopen donderdag werd zijn asiel ingetrokken, waarna hij in de ambassade door de Britse politie werd gearresteerd. In het Verenigd Koninkrijk wacht hem een mogelijke celstraf van maximaal twaalf maanden voor het schenden van de borgtochtvoorwaarden, schrijft The Guardian.

De Verenigde Staten zegt nu Assange ervan te verdenken te hebben geholpen met computervredebreuk. Donderdag stuurde de openbaar aanklager een uitleveringsverzoek naar het Verenigd Koninkrijk. De Amerikaanse openbaar aanklager zegt dat hij maximaal vijf jaar de gevangenis in kan gaan.

Zweden overweegt volgens The Guardian nu het eerdere onderzoek naar de vermeende verkrachtingen die Assange zou hebben gepleegd te heropenen. Als het land dat doet en ook een uitleveringsverzoek naar het Verenigd Koninkrijk stuurt, beslist het Verenigd Koninkrijk naar welk land Assange wordt uitgezet. Moreno zegt tegen de Britse krant de zekerheid te hebben gekregen dat de Australiër niet naar een land wordt uitgezet waar hij de doodstraf kan krijgen of gemarteld kan worden.

Door Hayte Hugo

Redacteur

15-04-2019 • 12:02

146

Lees meer

Reacties (146)

146
127
75
5
0
14
Wijzig sortering
Stel je voor dat je iemand in je eigen huis opvang biedt en die persoon Gaga vervolgens:
- je netwerk hacken
- belastende foto's van je verspreiden
- andere huishoudens vanuit jouw huis van informatie voorzien
- meermaals de grenzen die je hebt gesteld opzoeken, hetzelfde mbt regels
- je al die jaren een godsvermogen gekost hebben
- etc.
- etc.

Het is heel sneu voor Assange, echter is hij het zelf schuld dat hij door zijn gastheer eruit is gezet. Hij had er ook voor kunnen kiezen om in alle rust in balingschap te leven. Meneer koos echter anders er mag daar nu - terecht - voor op de blaren zitten!
Stel je voor dat je iemand in je eigen huis opvang biedt en die persoon Gaga vervolgens:
- belastende foto's van je verspreiden

Het is heel sneu voor Assange, echter is hij het zelf schuld dat hij door zijn gastheer eruit is gezet. Hij had er ook voor kunnen kiezen om in alle rust in balingschap te leven. Meneer koos echter anders er mag daar nu - terecht - voor op de blaren zitten!
Volgens mij zijn die foto's waar het echt om gaat. De nieuwe president is er om begrijpelijke redenen niet zo blij mee dat hij zelf ook op Wikleaks staat. Misschien is dat niet zo handig van Assange, maar ergens vind ik het ook wel dapper dat hij voor z'n zaak blijft staan, zelfs als dat zo'n grote gevolgen voor zijn eigen leven heeft.
Nou ik denk dat het wel aan hele andere reden ligt dan de foto's van de nieuwe president.

Ik denk dat er hele andere veel grotere belangen een rol spelen, waarvan o.a. Julian Assange het slachtoffer is geworden en die worden zoals gewoonlijk weer met een heel rookgordijn gecamoufleerd.

Het heeft er toch alle schijn van dat deze ontwikkelingen, toch echt onderdeel uitmaken van een deal die Ecuador met Amerika heeft gemaakt:

Tegelijkertijd worden gelijk even de staatseigendommen van Ecuador geprivatiseerd, zodat Westerse Multinationals het land verder leeg kunnen gaan plunderen. Fijn zo'n nieuwe president die weer goed aan het lijntje van het Westen zit toch?
Ecuador inks $4.2 billion financing deal with IMF: Moreno

https://www.reuters.com/a...-imf-moreno-idUSKCN1QA05Z

QUITO (Reuters) - Ecuador has reached a $4.2 billion staff-level financing deal with the International Monetary Fund (IMF), President Lenin Moreno said on Wednesday, as the Andean country grapples with a large fiscal deficit and heavy external debt.

The country will also receive $6 billion in loans from multilateral institutions including the World Bank, the Inter-American Development Bank, and the CAF Andean development bank, Moreno said in a message broadcast on national television and radio.

Ecuador’s sovereign bonds surged last week after the IMF confirmed it was engaged in formal talks with Moreno over a possible financial arrangement. Staff-level agreements between the IMF and member countries are subject to approval by the Washington-based lender’s executive board.

Moreno has begun to implement an austerity plan that includes layoffs of workers at state-owned companies and cuts to gasoline subsidies, also plans to find a private operator for state-run telecoms company CNT and other state-owned firms.
OF het kan ook gewoon een poging zijn van de president om zijn land uit het slop te trekken (en daar zelf dan ook meteen financieel beter van wordt op de langere termijn).
Vergeet niet dat staatsbedrijven een behoorlijke impact hebben op de 'schatkist' en dus voor een land het beter kan zijn als dit dus geprivatiseerd wordt en zo ook daadwerkelijk weer extra geld in het laatje brengt voor het land.
Het gaat inderdaad om privé-foto's van de president, toen hij nog geen president was en zelfs nog niet in Ecuador woonde. Dat is dus niet politiek relevant. Er was geen publiek belang bij om die te publiceren. Daar kan Assange zich niet achter verchuilen.
Ze waren niet op Wikileaks gezet voor zover ik weet.
Je gaat er nu wel 100% vanuit dat wat Moreno zegt waar is - ik zeg niet dat het niet zo is, maar het is alsnog een gevaarlijke aanname. Je weet niet wat er allemaal achter de schermen speelde.
Er gingen al langer geruchten rond over de onrust die Assange veroorzaakte in de ambassade, dat is niet echt geheim meer. Daarnaast zijn die privé foto's over Moreno daadwerkelijk uitgekomen op wikileaks. Dus of alle sappige details kloppen kunnen we niet zeggen maar waar rook is, is vuur.

Assange werd beschermd door de ambassade en koos ervoor zich onbehoorlijk te gedragen. Of hij daar nu legitieme redenen voor had (gedrag van Moreno publiek maken, is an sich niet zo erg)of niet, doet er eigenlijk niet toe. Zijn acties waren soms letterlijk gericht tegen het land dat hem beschermde, dan moet je niet gek opkijken dat datzelfde land op een gegeven moment genoeg van je heeft en je eruit laat zetten.
Als dit soort verhalen https://edition.cnn.com/u...c819d7e94b7bfc02bb91949c9 kloppen heb ik ook nog het idee dat Assange zijn mentale stabiliteit ook een probleem begon te worden. Het was al iemand met vreemde trekjes maar kan me voorstellen dat je gaat doordraaien na 7 jaar opsluiting. Waren ook genoeg geruchten dat hij een enorme zooi had in zijn vertrekken had en zichzelf niet meer waste. Vraag je je af of gevangenisstraf de juiste oplossing is of dat hij op een andere manier geholpen moet worden (therapeut/medicatie etc).
kan me voorstellen dat je gaat doordraaien na 7 jaar opsluiting
Dit soort opmerkingen zie ik veel de laatste dagen en eigenlijk vind ik dat vreemd. Als iemand 7 jaar in de cel zit verwachten we ook niet dat hij gaat doordraaien. Waarom vinden we het dan wel een te verwachten iets bij iemand die zelf gekozen heeft voor zijn opsluiting en in al die tijd meer vrijheid heeft gehad dan de gemiddelde gevangene.
Een gevangenis heeft een harde discipline en wellicht is dat wel nodig voor mensen in zo'n situatie. Wat heb je aan 'vrijheid' als je daar niks mee kan doen, misschien is dat nog wel meer gekmakend.

Ik snap alleen niet dat hij niet geprobeerd heeft te ontsnappen in al die tijd. Zeker de laatste maanden was zijn uitzetting al min of meer bekend en ook dat de politie nauwelijks nog toezicht deed op de ambassade vanwege bezuiniging. De kans was groot dat ze hem gepakt hadden maar door gewoon af te wachten is die kans alleen maar zekerheid geworden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 22:35]

Zo moeilijk is het in de gaten houden van 1 gebouw niet, wordt natuurlijk gewoon bewaakt. UK zou een mega probleem hebben als hij zo weg loopt oid
Dit lijkt me niet onredelijk; de man staat onder zware druk, is geassocieerd aan wikileaks en hacken, heeft blijkbaar een computer met internet en verder totaal niets te doen.
Dan kun je er wel op wachten dat er dingen gebeuren die je liever niet hebt op je ambassade.

Hoe psychisch stabiel ie was voordat ie asiel kreeg weet ik niet, maar Ik denk dat de hele situatie veel te lang heeft geduurd, verwachten dat dat zo iemand zich al die jaren als de ideale huisgast blijft gedragen is niet realistisch.
Anoniem: 457607 @m3gA15 april 2019 15:21
Hij is niet zo van het zichzelf wassen. Ook in zijn "gezondere" jaren deed hij dat niet en stonk hij een uur in de wind. Geen gerucht, staat notabene in zijn zelfgeschreven boek.
Het gedrag dat Assange van wordt beschuldigd is niet iets van de laatste tijd, maar is al jaren in het nieuws. Ook volgens bekende van hem is hij geen makkelijke.
Tuurlijk zegt hij de waarheid want Amerika heeft vast bewijs laten zien.. 8)7
Idd, aangezien er al sinds de vietnam oorlog is besloten om dingen geheim te houden kan je al dat moddergooien richting assange onder de noemer "fakenews" plaatsen, en ook vraagtekens zetten bij alle commentaren hier die elk nieuwsbericht proberen goed te praten.
Als ik een tuinman opvang in mijn voortuin dan ga ik niet raar staan kijken als de heg netjes wordt gesnoeid.
Zolang hij eerst even met mij overlegt hoe ik het dan wil hebben en of ik het wil is het geen probleem.
Totdat de tuinman gaten knipt in de heg om naar de buren te kijken. En geulen gaat aanleggen dwars door zeldzame bloemenperkjes om internet kabels naar zijn tuinhuisje te lijden zodat hij alles op kan nemen en op internet kan zetten.
Maar je vindt het vast ook niet leuk als hij je bomen omzaagt of de bloemperkjes van de buren laat verdrinken met de tuinslang.
ik had het over een tuinman, geen vandalist.
Wat is dan de vergelijking met Assange?
een klokkenluider luid klokken. niet handig om te gaan beschermen als je zelf een enorme klok hebt die je zelf niet leuk vindt klinken.
Ballingschap in een ambassade werkt dus niet zo best. Snap dat zijn gedrag Ecuador in verlegenheid brengt, maar in feite is hij gewoon weer doorgegaan zichzelf te zijn, zoals elk vrij man zou doen. Als voorman van WikiLeaks is dit soort zaken naar buiten brengen nu eenmaal zijn ding.

Oftewel: je kunt je cel kennelijk nog enigszins zelf kiezen, maar als een land als de VS echt de pik op je heeft, zit je hoe dan ook gevangen..
Er is een gezegde "Never bite the hands that feeds you..."

Dat is volgens mij precies wat hier gebeurt is.
"vrij man", hij zat opgesloten in die ambassade. Hij was geen vrij man.
Echt opgesloten was hij niet, hij had zo de ambassade uit kunnen stappen. Vergeet niet dat hij er zelf voor gekozen heeft om daar te gaan zitten.
Ballingschap kan effectief hetzelfde zijn als opsluiting.
Hij zat daar compleet vrijwillig. Het was zijn keuze om daar binnen te verblijven. Dat de andere keuze was dat hij dan opgepakt zou worden en mogelijk gevangenisstraf had kunnen opleveren voor het negeren van zijn borg, is ook weer een gevolg van zijn eigen keuze. Het debakel met de zweedse overheid had hij ook zo kunnen oplossen door de onderzoekers gewoon hun werk te laten verrichten in de ambassade, dus zonder de kans om dan ineens gearresteerd te worden. Maar zelfs DAT wilde hij niet, dus bij mij komt dan de vraag, waarom wilde hij niet meewerken aan dit onderzoek als hij, zoals hij zelf zegt, compleet onschuldig is aan de aanklacht. De zweedse justitie wilde hem alleen spreken en had hem nog niet eens aangeklaagd.
De zweedse justitie weigerde hem te spreken op niet-zweeds grondgebied. Het was dus vereist om hem over te vliegen naar Zweden, waaruit hij vervolgens eenvoudig uitgeleverd kon worden aan de VS.

Ook al zit je vrijwillig opgesloten, het alternatief was mogelijke marteling en opsluiting. Van vrijheid kun je dan niet meer spreken. Vrijheid is de mogelijkheid om naar eigen wil te handelen. Dat was hier overduidelijk weg. Hij wilde niet naar de VS. Dus koos hij voor vrijwillige opsluiting.
Ik hoor ook niets meer erover dat 'ie een Ecuadoriaans staatsburger was.
Ik begrijp echter nog niet waarom hij na de eerste verdenking nog een computer/telefoon had.
Dat is toch het eerste wat je afpakt zodra je vermoedt dat hij dingen doet die je niet wil?

Ik vind het altijd erg vreemd als er dit soort dingen gebeuren, en de meest voordehand liggende maatregel niet wordt genomen.
Dan ga ik me altijd afvragen wat nu het werkelijke verhaal is.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 22 juli 2024 22:35]

Ik denk dat dit gewoon de druppel is geweest die de emmer heeft doen overlopen.

Vergeet niet dat Assange al vaker door Ecuador is gewaarschuwd, en hem al eerder tijdelijk privileges zijn afgenomen (zie bijvoorbeeld nieuws: Ecuador limiteert internettoegang Assange wegens inmenging verkiezing...).

Maar hij bleef maar doorgaan met diverse misdragingen. Ondanks eerdere waarschuwingen en strafmaatregelen.

Op een gegeven moment houdt het een keer op natuurlijk. Als Assange zich niet als normaal mens kan (of wil) gedragen, ondanks waarschuwingen, vind ik het een logisch en begrijpelijke actie dat hij uiteindelijk tot persona non grata wordt verklaard en naar buiten gezet.

Eigen schuld, had hij de gastvrijheid van Ecuador maar niet zovaak moeten misbruiken.
Ik snap het, en was ook op de hoogte van de eerdere beperkingen.
Maar toch vind ik het verhaal ongeloofwaardig.
De laatste optie die de ambassade had, en naar mijn inzicht ook zou hebben overwogen is; alle communicatiemiddelen verbieden.
Waarom is hij dan toch uitgeleverd? Heeft hij daar dus bewust voor gekozen? Of heeft de ambassade hem dit niet aangeboden? Ik vind het allemaal maar opmerkelijk.
Hij is niet uitgeleverd; dan hadden ze hem Ecuador uit moeten zetten. Maar Assange was de hele tijd in het VK. Ja, in de Ecuadoriaanse ambassade, en die is onschendbaar, maar het blijft grondgebied van het VK. Daarom telt het juridisch niet als uitzetting. Ecuador heeft simpelweg de onschendbaarheid van hun ambassade tijdelijk ingetrokken, wat hun goed recht is. Het VK heeft daarna een voortvluchtige verdachte opgepakt, wat ook normaal is.
klopt, de conventie van Wenen die over diplomatieke onschendbaarheid e.d. gaat stelt zeer expliciet dat de politie van het gastland de Ambassade mag betreden van het land in kwestie, indien dat land toestemming geeft. Dat is ook eerder gebeurt.

Zelfs de inval in die Libische Ambassade gebeurde met 'toestemming' van Libie, zolang Saudi Arabie toezicht hield. (aanleiding was een agente van de Londonse Politie die vanuit de Ambassade overhoop geschoten werd)
True, aan de andere kant, als je iemand in huis haalt die het zijn levensmissie heeft gemaakt om de vuile was buiten te hangen van alles en iedereen, dat je dan niet gepikeerd moet raken als je je eigen ondergoed ook buiten ziet hangen. :P

Ik weet niet wat ik überhaupt van Assange moet vinden, maar hij is wel consequent. :)
Ik begrijp echter nog niet waarom hij na de eerste verdenking nog een computer/telefoon had.
Dat is toch het eerste wat je afpakt zodra je vermoedt dat hij dingen doet die je niet wil?
Ik denk om voor iedereen in de ambassade de situatie leefbaar te houden. Naar alle informatie over Assange (van vriend en vijand) is hij niet bepaald iemand die goed om kan gaan met verveling of met rustig in een hoek een goed boek lezen. Door hem zijn computertoegang af te pakken, zal hij letterlijk en figuurlijk tegen de muren opgelopen zijn, wat voor niemand in de ambassade prettig geweest zou zijn.
Dan maak je liever een paar goede afspraken, waarvan je verwacht dat hij zich er ook aan houdt.
Hij kon altijd de voordeur uitlopen.
Ik zie niet precies in wat het belang van de ambassade was om Assange tevreden te houden.
Omdat je menselijk wilt zijn en hem niet als gevangenne beschouwd? En dat je hem kunt vertrouwen om het niet nog eens te doen? En er zullen mogelijk wel maatregelen zijn genomen, maar die hebben misschien niet geholpen.
Ikzelf denk dat er wel eens eerder een link zou kunnen bestaan met dit hier: https://www.reuters.com/a...qstOVyOATOWlymWv1DMlF6XlI

EDIT: ik wil hier geen aluhoedjes verkopen, maar we mogen geen feiten uit het oog verliezen imho.

[Reactie gewijzigd door hendrik_v op 22 juli 2024 22:35]

Het IMF geeft leningen aan landen in economische problemen. Dat is hun taak. Het zou bijzonder zijn wanneer ze dat niet zouden doen.
Moeten ze wel lid zijn. Ecuador heeft echter in het verleden een IMF lening gehad waarbij het IMF stelde dat er een stuk regenwoud gekapt moest worden om in aanmerking te komen. De vorige president vond dat niet zo'n goed plan en dat was oa. aanleiding om het IMF te hervormen (groene fondsen). De vorige president heeft, na het afbetalen aan het IMF, aangegeven geen geld meer te willen ontvangen van het IMF. Inmiddels met Moreno is alles anders waaronder de verhouding met het IMF. Dat er nu dus weer geld loopt komt voornamelijk omdat Moreno en zijn financiele beleid dit voorstaat.
Moreno heeft een compleet ander beleid dan de vorige president, die wilde eigenlijk een soort sociale staat (zeg maar rustig communisme), terwijl Moreno er weer een kapitalistische staat van wil maken en hoopt zo equador uit het slop te trekken (en ik geloof rustig dat hij het ook doet om er zelf rijker van te worden, zo naief ben ik in iedergeval niet). Hetzelfde zie je toch ook in de VS waar Trump een hoop maatregelen die Obama ingevoerd had met 1 handtekening weer compleet de kop heeft ingedrukt. En ook hier zul je het zien als bv hier ineens een compleet linkse regering zou komen, dan worden er ook een hoop maatregelen die de huidige regering heeft ingesteld weer ongedaan gemaakt.
Precies - de aanleiding voor de lening nu is dus een nieuwe president met nieuw beleid, in combinatie met groener beleid van het IMF zelf. Er is dus geen enkele reden om te vermoeden dat Assange's uitlevering aan de VS invloed heeft. Sowieso staat de VS binnen het IMF onder druk, Trump ligt daar niet goed.
En een bezoek van Paul Manafort aan de kersverse nieuwe president van Ecuador heeft wellicht ook geholpen. Maar met dit soort zaken is het altijd koffiedik kijken hoe en wat. Wellicht het FTM principe (follow-the-money) om motieven te achterhalen. Dan stinkt het.
Paul Manafort had vooral contacten met de Russen en de omliggende staten, als ik het goed heb begrepen. Daarnaast zit de man al enige tijd in een cel in de VS. Wanneer zou hij de nieuwe president bezocht hebben? En als dat al langer geleden is, hoe is dat dan van invloed nu op dit moment?

Dat gezegd hebbende, overal ter wereld vind je corrupte politici. En Zuid-Amerika staat erom bekend, Nou ja, het weer is hier aangenaam, misschien dat er daarom zoveel hier verblijven. :+
Ik heb je niet gedownmod, maar moet zeggen dat dat artikel een hoop speculatie bevat. Geef mij maar liever harde feiten...
Bijvoorbeeld "hostile to Assange's presence" is absoluut geen vaststaand feit. Het ganse artikel is vooringenomen.
Als je het hele artikel leest dan zie je dat de journalist zelf Assange heeft opgezocht en zelf die maatregelen met eigen ogen heeft gezien. (Interessant artikel trouwens, ik wist dat nog niet)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 22:35]

Natuurlijk, maar het staat toch buiten discussie dat IMF-leningen een politiek gereedschap zijn. Of niet?
Het IMF is neo-liberaal, uiteraard. Een communistische heilstaat gaat geen lening krijgen. Maar dat is macro-politiek.
Misschien je eens beter inlezen op de materie, dan weet je dat je uit je nekt praat.
Tsja, steun aan klokkenluiders geven is niet zo moeilijk totdat het om info gaat die je zelf liever niet gepubliceerd zou zien...

Waarbij mijn intuïtie zegt dat het in dit geval niet per sé om die brieven van de paus ging ;)
Tsja, steun aan klokkenluiders geven is niet zo moeilijk totdat het om info gaat die je zelf liever niet gepubliceerd zou zien...
Idd. In dat opzicht vond ik het dan ook belachelijk hypocriet om van de Russische buitenlandminister te horen dat London "de vrijheid wurgt" door de kerel te arresteren.
...komende van een natie die een meidengroepje arresteert en voor lange duur laat opsluiten omwille van protestliederen en er z'n hand niet voor omdraait om Ruslandkritische spionnen én hun kinderen, maar ook dissidente politici een kopje kleiner te trachten maken d.m.v. radioactief gif, overduidelijk georchestreerd door het Kremlin... Maar ja, het gaat om iemand die hun aartsrivaal in diskrediet bracht dus dan is het ok om klokken te luiden, zolang de Wikileakspijlen niet op Rusland gericht zijn.

...maar goed, ik wijk af.
Het lijkt me op een lastercampagne... "uitwerpselen op muren smeren..." 8)7

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 22:35]

als je 7 jaar opgesloten zit in een ambasade word je ook wel redelijk apart lijkt me.
waar veel mensen het niet over hebben is dat hij filmpjes als coletaral murder https://www.youtube.com/watch?v=HfvFpT-iypw heeft gebracht.
Hij was het al voordat hij daar zat. In dit interview van 2011 laat hij eigenlijk blijken hoe zijn persoonlijkheid in elkaar zit en hij verklaart zelf waar het vandaan komt. Blijkbaar vindt 60 minutes het ook belangrijke context want het is een aantal dagen geleden op hun kanaal gezet. Ik denk dat we niet zwart wit moeten denken en iemand moeten aanbidden op basis van bepaalde acties. WikiLeaks is goed dat het er is in mijn ogen, maar de motieven heb ik mijn twijfels bij. Bij Snowden krijg ik persoonlijk een oprecht gevoel van zijn motivaties. Maar dit is uiteraard slechts een mening.
Hij was het al voordat hij daar zat. In dit interview van 2011 laat hij eigenlijk blijken hoe zijn persoonlijkheid in elkaar zit en hij verklaart zelf waar het vandaan komt. Blijkbaar vindt 60 minutes het ook belangrijke context want het is een aantal dagen geleden op hun kanaal gezet. Ik denk dat we niet zwart wit moeten denken en iemand moeten aanbidden op basis van bepaalde acties. WikiLeaks is goed dat het er is in mijn ogen, maar de motieven heb ik mijn twijfels bij. Bij Snowden krijg ik persoonlijk een oprecht gevoel van zijn motivaties. Maar dit is uiteraard slechts een mening.
het is totaal niet rellefant hoe zijn persoon in mekaar zit het gaat om persvrijheid en het laten zien hoe de wereld in makaar zit:
https://youtu.be/U2XRXK8DZJs
Even voor de goede orde: De regels die door Moreno zijn ingesteld voor Assange waren ontworpen om hem af te snijden van enige betrokkenheid in de buitenwereld. Die regels waren niet van kracht in de eerste jaren van Assange's verblijf in het ambassade maar zijn door Moreno ingesteld, waarschijnlijk in ruil voor financiële steun uit onder andere de Verenigde Staten. Een maand geleden heeft Equador nog een lening gekregen die ze nooit terug hoeven te betalen, en een dag nadat Assange gearresteerd werd kwam daar nog een soortgelijke lening bij. Moreno kan zeggen wat hij wil - en Assange is vast geen lievertje - maar hij is eigenlijk helemaal niet geloofwaardig.
Ik vind Moreno geloofwaardiger dan Assange. De enige lening die equador heeft is met het IMF, en die hebben totaal niets te maken met Assange, naast dat ze die lening gewoon terug moeten betalen. Moreno heeft een totaal ander beleid dan de vorige president die het land in een recessie achter liet.
Ik heb even zitten googlen, maar kan alleen informatie vinden over de 4,2 miljard lening vanuit het IMF, niets over een andere lening, laat staan dat ze die niet hoeven terug te betalen.
En moreno had gewoon strengere regels ingesteld voor Assange omdat Assange zich niet aan de gemaakte regels hield, en ook aan die strengere regels heeft Assange zich niet gehouden. De man mag uberhaupt blij zijn dat equador al die jaren hem heeft laten blijven, als het mijn ambassade was geweest dan had ik em er al na de 2e grove overtreding van de afspraken er uitgeknikkert, maar ze hebben hem dus jaren zijn gang laten gaan.
De kreeft foto?
Last night, it emerged that Assange was removed after embarrassing pictures of Ecuador president Lenin Moreno dining on lobster at a luxury hotel room were leaked to a website.

In February, more than 200 private emails and text messages belonging to Mr Moreno and his wife, as well as pictures of the family on lavish holidays in Europe, were leaked to a site called INApapers.org

https://www.dailymail.co....aked-picture-lobster.html

[Reactie gewijzigd door OxWax op 22 juli 2024 22:35]

An embarrassing photo of Ecuadorian President Lenin Moreno lying in bed enjoying a plate of lobster emerged online
Embarrassing? Omdat hij in bed aan het eten is? Who de fck cares? Snap dat uitlekken van informatie of dat prive foto's online komen zonder toestemming, enzo vervelend is

Maar "embarrassing"? Had toch wat meer sexueels verwacht ofzo ...
Omdat de maaltijd in kwestie nogal uitgebreid is en zijn eigen volk wellicht op een houtje bijt (ik weet niet hoe de economie van Equador momenteel is). Zou ik als president ook niet willen.
De foto was niet actueel en niet in Ecuador gemaakt, en Moreno was toen nog een gewone privé-persoon met alle bijbehorende privacy-rechten.
Dank voor de aanvulling. Ik ken(de) de context van de foto niet maar ook in dat geval denk ik dat je als zittend president niet geassocieerd wilt worden met een dergelijk beeld.
Dat je ontbijt op bed met kreeft?

Wtf is wrong with that??
"pictures of the family on lavish holidays" (decadente vakanties)

Terwijl hij ondertussen, in tegenspraak met al zijn beloftes voor zijn verkiezing, deal maakt met bedrijven en het werk van zijn voorganger, om de armoede te verminderen ongedaan maakt.

Ecuador's Lenín Moreno has allied with former political opponents to implement a conservative economic agenda, threatening to undo the country’s strides in tackling poverty and inequality under Rafael Correa.
https://jacobinmag.com/20...eno-rafael-correa-ecuador

[Reactie gewijzigd door OxWax op 22 juli 2024 22:35]

"Wij kunnen het niet toelaten dat onze ambassade een spionagecentrum wordt", zegt Moreno volgens The Guardian.
Volgens mij is dit ongeveer de basisfunctie van een ambassade tegenwoordig :+
"Wij kunnen het niet toelaten dat onze ambassade een spionagecentrum wordt", zegt Moreno volgens The Guardian.

Volgens mij is dit ongeveer de basisfunctie van een ambassade tegenwoordig :+
:Y) Scherp. En juist! - Natuurlijk. Voor wie de de absurditeit van dit statement van Ecuador's president Moreno (ook) niet direct opviel; een paar voorbeelden.

[Reactie gewijzigd door BStorm op 22 juli 2024 22:35]

Ik vind het opvallend dat de aanklager nu stelt dat er maximaal 5 jaar wordt uitgedeeld. Zou dat iets te maken hebben met de uitspraak dat hij niet uitgeleverd wordt aan een land waar hij de doodstraf kan krijgen ?
Ben benieuwd naar zijn uiteindelijke straf.
Ik vind het opvallend dat de aanklager nu stelt dat er maximaal 5 jaar wordt uitgedeeld. Zou dat iets te maken hebben met de uitspraak dat hij niet uitgeleverd wordt aan een land waar hij de doodstraf kan krijgen ?
Nee, daar heeft het niets mee te maken. Als ze hem alles waar de VS moeite mee heeft voor de voeten willen gooien, dan kunnen ze voor aardig wat zaken een flinke straf eisen. Maar hij heeft niets gedaan waar hij de doodstraf voor kan krijgen.
Ik vind het opvallend dat de aanklager nu stelt dat er maximaal 5 jaar wordt uitgedeeld. Zou dat iets te maken hebben met de uitspraak dat hij niet uitgeleverd wordt aan een land waar hij de doodstraf kan krijgen ?
Dat is propaganda. Hij kan maximaal 5 jaar krijgen voor één van de beschuldigingen, maar niemand gelooft dat het bij deze ene beschuldiging gaat blijven. De verwachting is dat zodra hij in Amerikaanse handen is er nog een rij andere beschuldigingen bij komt waar wellicht een zwaardere straf bij hoort.
De VS houdt zich tot nu toe aan uitleveringsafspraken, ook in het Trump-tijdperk. Dus als de VS met het VK afspreekt dat Assane alleen terecht staat voor computervredebreuk, dan is het aannemelijk dat hij ook alleen daarvoor veroordeeld zal worden.

Ik ga er van uit dat de veroordeling zeker is. De inbraak als strafbaar feit is al bewezen in de zaak-Manning, en de betrokkenheid van Assange is breed erkend. Dan hou je alleen nog maar "een niet-toerekeningsvatbaar" pleidooi als optie over, en dat gaat Assange zéker niet proberen. Want als hij zich niet -toerekeningsvatbaar laat verklaren, dan kan de VS hem definitief opsluiten in een psychiatrische inrichting.
Je loopt onzin uit te kramen.
The other key fact being widely misreported is that the indictment accuses Assange of trying to help Manning obtain access to document databases to which she had no valid access: i.e., hacking rather than journalism. But the indictment alleges no such thing. Rather, it simply accuses Assange of trying to help Manning log into the Defense Department’s computers using a different username so that she could maintain her anonymity while downloading documents in the public interest and then furnish them to WikiLeaks to publish.
https://theintercept.com/...hreats-to-press-freedoms/
Inloggen op een netwerk met iemand anders zijn username is hacken...... Dus als Assange dat aan manning heeft gesuggereerd dan heeft hij wel degelijk geholpen aan hacking om zo aan de benodigde informatie te komen die hij graag wilde. Naast dat Manning dus al met voorbedacht raden de baan aannam en ook nooit van plan was om het contract wat hij ondertekende zich aan te houden. Hiermee kun je niet meer spreken van een klokkenluider.
Die uitspraak van 5 jaar max. is voor het publiek en maakt waarschijnlijk geen deel uit van de uitleveringsafspraak want die is er (officiëel) nog niet.
Bij Assange kun je niet meer spreken over een journalist. en ook journalisten hebben zich aan bepaalde regels te houden.
mispost

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22 juli 2024 22:35]

Onzin. lees even wat de vorige president van Ecuadr zegt...
Ook er opvallend trouwens dat Ecuador net een miljarden lening heeft gekregen van het IMF.
Helemaal niets opvallends, immers wilde de vorige president geen lening meer en de huidige president heeft een compleet ander beleid die wel een lening wil vanuit het IMF, en ze voldoen gewoon aan alle voorwaarden, dus waarom zou het IMF dan weigeren.
Als dit klopt is dit wel knetterdomme actie van Assange natuurlijk. Kent hij het gezegde "don't bite the hand that feeds you" niet?

Dit lijkt me ook een terechte reden dat hij tot persona non grata is verklaard als hij dit werkelijk gedaan heeft. Een land kan zich niet veroorloven met dit soort praktijken te worden geassocieerd.
Als je het beleid van Moreno bekijkt is het logisch, los van of Assange het gedaan heeft: Equador is van een sociaal democratische staat aan het veranderen naar een meer liberaal standpunt. Moreno heeft ook een wet in elkaar laten zetten om een soort van zuivering van zijn voorganger in werking te zetten. Ook is er een meeting geweest tussen Paul Manafort (die van Trump die in het gevang gezet is) om Assange achter tralies te krijgen.

Ik ben er niet bij geweest, maar waar rook is is vuur is mij altijd gezegd. En dit zaakje stinkt.
Paul Manafort was op dat moment een tussenpersoon tussen de amerikaanse regering en de equadoriaanse regering, en logisch dat de amerikaanse regering een overleg heeft gehad om Assange uitgeleverd te krijgen naar hun. Als Assange in de Nederlandse ambassade had gezeten had die gast met onze regering gepraat, was het de russische ambassade dan dus met de russen..
Daar is helemaal niets vreemds aan. En Moreno doet precies wat hij heeft gezegd in zijn campagne toen hij president wilde worden, ook daar is niets vreemds aan of sinister..

Enige wat stinkt zijn de muren in de ambassade die Assange besmeurt heeft, of Assange zelf die weken niet zou douchen of zelfs de troep die zijn kat maakte niet opruimde.
Ja, zoals Assange zich gedroeg de laatste jaren, wat door meerdere mensen is bevestigd, zou me dit ook niet verbazen. Hij heeft immers al eerder hackpogingen gedan vanuit de ambassade, zie bijvoorbeeld dit eerdere nieuwsbericht: nieuws: 'Assange brak in bij communicatiesysteem Ecuadoraanse ambassade'

Heb je dan bewijsmateriaal voor je beschuldiging dat alles gestaged zou zijn? Immers, als je beschuldigen uit, moet je die ook kunnen bewijzen.
Tot nu toe is er tegen Assange evengoed niets bewezen.. Er zijn vooral een hoop beschuldigingen van mensen die direct of indirect door Wikileaks zijn getroffen.
Heb jíj bewijs dat hij idd heeft gedaan wat ze allemaal in de krant hebben gezet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.