Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PUBG Corp organiseert eigen Global Invitational e-sportstoernooi

PUBG Corp gaat een Global Invitational 2018 organiseren. Het toernooi bestaat uit regionale voorrondes in juli en een finale waar twintig teams aan deel kunnen nemen. De finale is in Berlijn en teams strijden om 2 miljoen dollar prijzengeld.

De Global Invitational 2018 is het eerste e-sports-toernooi dat PUBG Corp zelf organiseert. De ontwikkelaar van PlayerUnknown’s Battlegrounds organiseert zowel de voorrondes als de finale in Berlijn. In Europa, Noord-Amerika en AziŽ worden kwalificatietoernooien gehouden waar teams zich kunnen plaatsen voor de finale. De voorrondes vinden begin juli plaats, de finale is van 25 tot en met 29 juli. Er wordt in twee modi gespeeld. Op 25 en 26 juli wordt gespeeld in eerste-persoonperspectief, op 28 en 29 juli wordt gestreden met derde-persoonperspectief. De strijdende teams bestaan in beide modi uit vier spelers.

PUBG Corp deelt teams in regio's in en heeft vooraf bepaald hoeveel teams zich per regio mogen plaatsen voor de finale. Europa, Noord-Amerika en AziŽ mogen elk drie teams leveren. De Commonwealth of Independent States van voormalige Sovjet-republieken mogen twee teams leveren, net als Aziatische grootmachten als Zuid-Korea, China en Japan. Uit regio's als Zuid-Amerika, OceaniŽ en het midden-Oosten en Noord-Afrika mag zich steeds een team plaatsen.

PUBG Corp stelt een prijzenpot van 2 miljoen dollar beschikbaar voor het toernooi. Hoe de verdeling van het prijzengeld is, maakt de ontwikkelaar niet bekend. De titel van het toernooi doet vermoeden dat PUBG Corp het evenement jaarlijks wil organiseren, al heeft daar nog niets over bekendgemaakt. De Global Invitational 2018 is niet het eerste PUBG e-sports-toernooi. Tijdens de Gamescom van 2017 werd al een vergelijkbaar toernooi gehouden, maar dat was niet opgezet door PUBG Corp.

In Nederland wordt een kleinschaliger toernooi rond PlayerUnknown’s Battlegrounds georganiseerd, dat gedeeltelijk overlapt met dat van PUBG Corp. Asus en Brash eSports organiseren een talentenjacht die van eind april tot half juli loopt. Er vinden in die periode diverse online en offline toernooien plaats waaruit uiteindelijk vier spelers over moeten blijven, die samen een professioneel gesponsord team mogen vormen, dat onder de vlag van Brash eSports aan toernooien mee zal gaan doen.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

24-04-2018 • 13:38

37 Linkedin Google+

Reacties (37)

Wijzig sortering
PlayerUnknown's Battlegrounds is nog niet e-sport ready, er zijn nog teveel bugs.
Er zijn altijd zo veel klachten over, snap niet waarom ze het toch gaan proberen!
Ik ben benieuwd of zie hier last van gaan hebben tijdens het toernooi.
Verbaasd mij eigenlijk ook wel. Natuurlijk, het is stukke beter geworden allemaal; maar zeker niet e-sport ready.
Ik weet niet of dit ooit echt een balanced e-sport kan worden. Buiten de bugs/glitches om zijn er wel veel "random" elementen. Loot locaties zijn wel van tevoren bekend, maar of er ook daar iets te vinden is en wat dat dan mag zijn is nog altijd de vraag. Hetzelfde geld voor vehicles natuurlijk. Redzone/bluezone is ook een random element die meegenomen moet worden. Weet iemand of hier in een eSports omgeving rekening mee word gehouden? Hoe zit het met drops?

Natuurlijk weten we dat er andere esports games zijn die een random/kans element hebben (Hearthstone), maar daarbij gaat het meer om kennis dan om precisie. Hoe kun je nou jezelf de beste PUBG speler noemen als je wint door toevallig om de juiste tijd op de juiste plek te zijn?
Ja het is iets anders als E-sport dan wat je van gemiddeld e-sport gewend bent denk ik. Maar dit weekend was er een fortnite event genaamd: Ninja vegas (waar de speler Ninja centraal stond)

En in de zaal zaten dan zo'n 80 competitieve spelers die het tegen hem op konden nemen en dat zorgde toch wel voor leuke potjes. waar vaak dezelfde spelers wel hoog eindigde en 1 speler zelfs 2 games had gewonnen (terwijl elke speler behalve Ninja maar 3 games totaal mee konden doen)

Ondanks dat het misschien voor de spelers minder goed werkt als e-sport zo'n Battle Royale game is het voor de kijkers wel leuk denk ik juist. Zo ervaarde ik het zelf wel althans.

[Reactie gewijzigd door Ricmaniac op 24 april 2018 14:17]

Vooral je laatste argument is wat voor mij meetelt. Zeker na een aantal jaar Counter Strike begin ik dat wel een beetje zat te zijn. Zelfde als met Overwatch. Het kijkt gewoon steeds stroever weg omdat ook de casters alles makkelijk kunnen volgen. Bij PUBG zijn er zoveel team/factoren dat het allemaal een stuk spontaner blijft dan de iet wat "stroeve"/standvastige handelingen in Counter Strike of Overwatch.
Helemaal met je eens.

Redzones staan uit tijdens tournaments.
Dit is het enige wat anders is dan in de 'base-game'.

Vervolgens snap ik nog steeds niet waarom zit dit nu (weer) gaan proberen.
Ik kan mij nog een tournament herinneren waar mensen in stenen zaten.
Het was een groot feest.
Mjah, gister toevallig.

potje 1: full tier 3 gear, M4 met 4x en Kar met 8x erop. En ik wordt keihard afgeschoten door iemand met betere positie,

Potje 2: Full tier 1 gear, M16 zonder ammo en een Vector, en ik win door iemand in Ghilly suit te flanken.

Gear maakt echt niet zoveel uit als men denkt in Pubg.Het helpt wel natuurlijk je kansen vergroten.

Daarnaast zijn de meeste competities gespeeld met speciale settings .. AR spawns X2, geen redzones en aangepaste Blue zone tijden en snelheden.
Helemaal eens met de random elementen. Toevallig zat ik een filmpje van Ibiza (Nederlander) die met Team Liquid naar de StarSeries i-League in Kiev gingen. Daar speel je meerdere rondes en worden scores bepaald op kills en eind posities.

16 teams
4 players per team
Direct invites only
20 games, 5 games each day
Points awarded based on finishing position and kills
Winner based on net point score

[Reactie gewijzigd door Darkstylo op 24 april 2018 14:20]

Binnen PUBG is Faze clan een vrij stabiele factor.
Zij tonen aan dat het niet enkel met loot en positie luck te maken heeft, maar zeker ook met tactiek en skill.

Qua E-sports ready is het casten echt een minpunt, in de eerste 2 cirkels is de actie slow en saai.
In de laatste cirkels vaak te hectisch voor de casters om het goed te kunnen verslaan.
Hopelijk zal de nieuwe map (4x4 in grootte, ipv 8x8) hier een oplossing voor bieden door de actie meer over de hele game te spreiden.
Dat kan ik je zo vertellen, je doet namelijk niet 1 match maar 10 matches in een finale. Het is niet zonder reden dat dezelfde teams steeds winnen. Daarbij is het minimaliseren van random factoren een skill in games als deze.

Alle random elementen zitten er gewoon in echter wordt de spawn rate van AR's naar 1.5x gezet zodat er meer kans is om een fatsoenlijk geweer te krijgen.

Ook is het aantal spelers niet 100 maar (verschillend nog per competitie) 64. Dit houdt in dat er minder kans is dat je hotdropt.

Je kunt je dus prima de beste PUBG speler noemen, je gaat eerst door 5 voorrondes heen om op het toernooi te komen waar je vervolgens weet ik veel hoeveel potjes nog speelt.
Ik weet niet of dit ooit echt een balanced e-sport kan worden. Buiten de bugs/glitches om zijn er wel veel "random" elementen. Loot locaties zijn wel van tevoren bekend, maar of er ook daar iets te vinden is en wat dat dan mag zijn is nog altijd de vraag. Hetzelfde geld voor vehicles natuurlijk. Redzone/bluezone is ook een random element die meegenomen moet worden. Weet iemand of hier in een eSports omgeving rekening mee word gehouden? Hoe zit het met drops?

Natuurlijk weten we dat er andere esports games zijn die een random/kans element hebben (Hearthstone), maar daarbij gaat het meer om kennis dan om precisie. Hoe kun je nou jezelf de beste PUBG speler noemen als je wint door toevallig om de juiste tijd op de juiste plek te zijn?
Het is natuurlijk heerlijke marketing, dus dat zal zeker meetellen. Het is ten slotte een commercieel bedrijf.

Overigens zou dat niet de eerste game zijn vol met bugs die e-Sports ready zou zijn. CPL organiseerde 15 jaar geleden al Counter-Strike 1.6 tourneys met prijzenpotten van enkele tonnen waarbij tussendoor nog even flink gediscussieerd moest worden of er nou misbruik werd gemaakt van een alom bekende flashbug of niet.
Niet geheel vergelijkbaar ;) De flashbugs/exploits waren alom bekend makkelijk uit te voeren. Dit was geen variabele bug die onverwachts de kop opsteekt en een pot beÔnvloed. Zaken zoals de flashbugs op Nuke en Dust2 waren dan ook meegenomen in het reglement ( en eenvoudig te achterhalen via HL TV ). CS ( met name 1.5 ) had veel exploits, maar weinig bugs.

PUBG heeft last van engine issues, reg en andere vage situaties. ťchte bugs die niet onder de noemer exploit vallen. Zoiets kun je niet reguleren, exploits wel.

[Reactie gewijzigd door quintox op 24 april 2018 13:55]

Weinig bugs? CS zat/zit er vol mee. Dat er ook bugs bijzaten die te exploiten waren wil niet zeggen dat het geen bugs zijn die, al dan niet onbedoeld, het spel kunnen beÔnvloeden. Hier een lijstje dat nog niet eens compleet is ook.
Als je de lijst bekijkt dan zie je dat het erg weinig gamebreaking bugs zijn die grote invloed hebben op het competitieve aspect. Het heeft voornamelijk te maken met demo's/HLTV en animaties. Paar serieuze issues, maar die heb ik in 8 jaar tijd zelf nog niet meegemaakt :o andere zaken was ik vergeten, maar niet als storend ervaren.. was part of the game ;)

Maar ik tel zeker 24 bugs op die lijst die helemaal gťťn invloed op de gameplay hebben. Hooguit vervelend.
Het spel is zoals het is. Iedereen heeft last van de bugs. Je kan wel wachten tot het 100% perfect is.. maar ze kiezen er nu voor om de nek uit te steken. Waarschijnlijk gaat het toch wel super populair worden (ik ga zeker weten kijken).
Ik begrijp er ook werkelijk niets van. De game zit echt nog gigantisch vol met bugs... hopelijk staan aankomende updates in het teken van bug fixes. Al hoewel in juli misschien met een hele andere LAN client zal worden gespeeld..
Waarom is elke uitgever zo gefixeerd op e-sports??
Is het niet een zeer select groepje gamers en een grotere groep die puur naar het gamen kijkt die hier iets aan heeft??
Heb altijd het idee dat ze een zeer select groepje mensen proberen te cateren en de echte gamers ze eigenlijk niet zo boeit.
Omdat e-sports groeiend zijn en hier elk jaar steeds meer geld in omgaat. Het heeft games als Counter-Strike en Rainbow Six Siege bepaald geen windeieren gelegd, de userbase (en ingame sales) explodeerden naarmate de game steeds bekender werden als e-sport games. Grotere toernooien, meer spelers, meer reclame, meer viewers, meer sponsoring > nieuwe spelers, nieuwe sales.

Door een steady e-sport scene zorg je ervoor dat de game langer actief blijft en dat er veel (gratis)reclame voor gemaakt wordt. PUBG heeft namelijk te make met een gigantische hype die ook ieder moment weer volledig in kan kakken. Dit ga je tegen met een competitief element.

[Reactie gewijzigd door quintox op 24 april 2018 14:26]

Ik denk dat ze de waarde van e-sports nogal overschatten, voor zover ik het kan beoordelen zijn er juist hordes gamers die het totaal niets kan interesseren en zijn de volgers dan ook vooral zelf geen gamers.
Maar het punt dat ik probeer te maken is dat ze games wel heel erg veel aanpassen op de zo geprezen e-sports, terwijl 95% van de gamers daar helemaal geen boodschap aan heeft.
Ik denk eerder dat jij de waarde onderschat, of iig de indirecte waarde ;) Daarnaast heb je e-sports in verschillende smaakjes natuurlijk.. net zoals niet iedereen een prof-voetballer is, maar wel elke week competitief voetbal speelt.

Het is slechts een klein groepje 'prof' e-sporters, maar competities houden games staande en brengen een hoop geld in het laatje. Valve doet het al jaren ondersteunen en Blizzard ook alsmaar meer ( zie Overwatch ). Activision/EA minder aangezien dat publishers zijn die vooral de focus leggen op DLC schedules en elk jaar een nieuwe game eruit moeten pompen. Blizzard/Valve gaan juist voor long term.

Even als voorbeeld:
CSGO is uitgebracht in 2012, maar nog steeds actief en zeer competitief. In 2017 hebben ze +/- 35,000,000$ aan in-game aankopen binnen geharkt... 9 miljoen aan stickers van e-sport teams. Sterker nog... het aantal spelers in CSGO is amper ingezakt en juist naarmate de game ouder werd gegroeid:
http://steamcharts.com/app/730

[Reactie gewijzigd door quintox op 24 april 2018 15:00]

Maar het is niet zonder reden dat er geen pubg esport is, omdat het spel er simplelweg niet goed genoeg voor is, daarom dat ze nu hun eigen dingetje ook maken natuurlijk
Nouja, het is er wel, en veel grote CS teams hebben dan ook een PUBG e-sport divisie. Echter is het nog kleinschalig en onbekend.

Snap sowieso niet waarom er al zoveel grote namen ( bijv. Faze & Liquid ) actief zijn binnen PUBG, heeft puur met de populariteit te maken, want wat betreft spel kwaliteit is het verre van geschikt.

https://pubg-esports.gamepedia.com/PUBG_Esports_Wiki
Verbaast me niets.

De gedachte achter de game is duidelijk van "ik wil een geweldige game creŽren" naar "ik wil veel geld binnen harken" gemigreerd. Werd al duidelijk toen hij zijn Gamescom Loot Crates heeft gelanceerd (terwijl hij zo beloofd had geen microtransacties toe te voegen), nu wordt het alleen maar duidelijker dat die EARLY ACCESS stempel nog lang misbruikt zal worden.
Hoe kom je erop dat PUBG nog een "EARLY ACCESS" game is? (Even buiten de bugs en glitches)
Eind vorig jaar zijn ze juist uit early access gestapt en hebben ze de game als 1.0 vrijgegeven.
Heb ik dat nieuws even gemist, mijn interesse is vervlogen toen hij zijn Gamescom lootcrate heeft aangekondigd vandaar dat ik het niet meer volg.
Maar goed, zoals je zelf al aan geeft, het is maar de titel dat ze hebben aangepast, blijkbaar zijn de bugs en glitches er wel nog, en dat lijkt mij toch een absolute topprioriteit als je je game wil gaan neerzetten als eSport |:(
De 1.0 release heeft werkelijk heel veel gedaan voor de game kwa performance. Alleen na de release waren er veel problemen met rubberbanding en loot die te laat in spawnde. Echter had ik toen met een gtx 1080 ti nog geen soepele ervaring en met 1.0 wel.

De game is een heel eind gekomen, er zitten hier en daar nog wel bugs in maar het gaat zeker de goede kant op. Het is als bedrijf wel erg ongezond om je complete business model te laten vallen en alles op de bugs te storten. Je moet op meer vlakken ontwikkelen en ik snap deze keuzes dan ook wel. IK heb zelf al mee gespeeld met e-sports tournamenten en het verloopt behoorlijk goed al wel.

Wat wel een leuke was, de host van de ESL had de spawn rate van AR's per ongeluk niet op 1.5x gezet maar op 0x dus iedereen liep met een SMG of Sniper. Die match is overigens overgespeeld.
Los van alle bugs (Esportsready?) ben ik vooral erg benieuwd hoe het ooit mogelijk wordt om zo'n groot speelveld te "casten". Er gebeurd zoveel tegelijk dat het voor de kijkers onmogelijk is om een goed beeld te krijgen van wat er nu precies te zien is.
Dan gaan ze gewoon per team koekeloeren en krijgen de bekendste spelers gewoon de voorkeur. Uiteindelijk blijven er toch maar een handje vol over en dan wordt het voor de "casters" ook een stuk makkelijker.
Ik vraag me af hoe ze punten en standen willen gaan doen. Of 1 match moet het hele toernooi worden.
Ik speel zelf geen PUBG, maar wordt dat niet met 100 mensen per game gespeeld? Hoe willen ze een LAN finale gaan organiseren?
25 teams van 4 vechten tot 1 team overblijft.
Het geld komt niet van de sponsors van de organisaties (dreamhack, esl, etc), dus is dat geen e-Sports maar gewoon een evenement, als je daar zelf als developer je geld in moet steken doe je niet aan e-Sports, je wordt uitgenodigd en de prijzenpot wordt betaald door de sponsors van die organisatie. Wat een bende dromers van PUBG, ze blijven maar de termen verkeerd gebruiken.
Heet het bedrijf niet Bluehole? Niet PUBG Corp?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True