Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Maken van 'custom matches' in PUBG gaat mogelijk geld kosten

PUBG Corp. heeft aan de testserver van PlayerUnknown's Battlegrounds de mogelijkheid toegevoegd om custom matches te spelen. Tijdens de test is dat gratis, maar de ontwikkelaar zegt dat dit later mogelijk geld gaat kosten.

Op Steam kondigt de ontwikkelaar van PlayerUnknown's Battlegrounds aan dat het maken van custom matches nu mogelijk is op de testserver en daarbij zegt het bedrijf dat dit extreem veel resources kost om het beschikbaar te maken voor alle spelers. Om er zeker van te zijn dat het goed werkt en de systemen stabiel blijven, overweegt de ontwikkelaar om geld te vragen. De ontwikkelaar zegt open te staan voor feedback en later met meer details te komen over 'dat aspect van het systeem'.

Tijdens de open bèta is het maken van custom matches gelimiteerd tot tienduizend potjes tegelijkertijd. Volgens de ontwikkelaar kunnen de servers instabiel worden als er teveel vraag is naar het maken van custom matches. Als de eerste proef op de testserver is afgerond, wil PUBG Corp. de test uitbreiden naar de live servers.

Het kunnen maken van custom matches is een feature waar al lange tijd door PUBG-spelers om wordt gevraagd. Het stelt spelers in staat om potjes te spelen met aangepaste regels; volgens de makers kan elk aspect van de game aangepast worden, waaronder het gedrag van de cirkel en het spawnen van items en voertuigen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-07-2018 • 20:53

74 Linkedin Google+

Reacties (74)

Wijzig sortering
Laat mensen dan een eigen server hosten. Kost het hun niets extra's en kunnen mensen daar hun custom maps op spelen.
en verdienen ze er niks aan. :)
Je zou geld kunnen vragen voor de software om een eigen server te hosten :)
Of voor het spel zelf wellicht...
Het spel kost (al/nog) ¤30
Is ook een optie, zoals met ark. Maar is dit niet hetzelfde dan?
Perfecte vergelijking, Ark is ook zo'n game die qua idee leuk is maar technisch met kauwgum en plakband bij elkaar wordt gehouden :P
Kauwgum? Dat is al te hoog ingeschat :+
Best wel jammer en het gaat allemaal erger aan het worden.
Servers vol en Dino cap dus die Chinezen plaatsen hun Dino op eu servers waardoor wij helemaal de sjaak zijn.
En het kost ze ook niets en het maakt de game populairder en het zorgt dat de game niet doodgaat als ze de stekker uit hun servers trekken en het kweekt goodwill bij meer technisch onderlegde gamers die de game best willen proberen te hosten. Het is niet zomaar zo dat het meer geld oplevert punt. Het levert iets meer op op de korte termijn en minder op de lange termijn. Dit geeft dus aan dat de dev geen interesse heeft in de lifecycle van de game of hun reputatie, alleen in cashen.

Ondertussen kun je oude cod games en BF2 en UT nog steeds spelen en deze games hebben de namen van hun developers wel echt flink in het collectieve geheugen van gamers gegrift. Zie ook Blizzard wat na 10 jaar weer WC3 gaat patchen. Ik denk dat ze dat niet zouden doen als het geen goede financiele beslissing was, als je de hele portfolio van het bedrijf in aanmerking neemt, maar vanuit een quick and easy dev geredeneerd zijn oude games alleen een cost center.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 17 juli 2018 23:04]

Inderdaad, ik ben eerlijk gezegd wel klaar met PUGB.
Die ontwikkelaars zijn echt zo dom, ze denken dat ze overal geld aan kunnen verdienen ten koste van de gamers. En maar afvragen waarom al die spelers gaan lopen.

Je koopt een spel wat nog in ontwikkeling is, maar in plaats van de content zo snel mogelijk aan te bieden zodat mensen niet gaan lopen, moet je geld betalen om eerder toegang te hebben tot een nieuwe map |:(

Het is gewoon een grote melkkoe en geldmachine voor de ontwikkelaar.
De game had veel potentie, maar wat mij betreft zijn het gewoon oplichters. Als ik zie wat een geld ze verdient hebben en wat er binnen een jaar gebeurt is dan moet zo'n ontwikkelaar zich doodschamen.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 18 juli 2018 09:01]

Je koopt een spel wat nog in ontwikkeling is, maar in plaats van de content zo snel mogelijk aan te bieden zodat mensen niet gaan lopen, moet je geld betalen om eerder toegang te hebben tot een nieuwe map |:(
Waar haal je de informatie vandaan dat je geld moet betalen om eerder toegang te hebben tot een nieuwe map? Het enige waar je in PUBG (extra) geld voor neer moet leggen zijn de crates met slotjes of cosmetische items. Niets van waar je geld voor moet neerleggen veranderd iets aan de gameplay. Dit doet bijvoorbeeld CS:GO al jaren en hier heeft niemand commentaar op?

Het feit dat er waarschijnlijk betaald moet gaan worden voor custom servers is ook niet funest voor de huidige vorm waarop je het spel speelt. De matchmaking zal gewoon blijven bestaan. Wellicht is het inderdaad een idee om eigen server te kunnen hosten, maar dit garandeert (naar mijn idee) niet in elk geval goede performance op die server. Dit zou een negatieve invloed kunnen hebben op hoe mensen het spel ervaren, dus ik kan de keuze voor het gebruik van hun eigen servers wel begrijpen.
Ik heb het niet over cosmetische items, dit weet ik en daar heb ik ook totaal geen problemen mee want dit heeft totaal geen invloed op gameplay of wat dan ook. Het is al enige tijd mogelijk om de Event Pass: Sanhok te kopen. Oke dit is wel veel meer dan alleen de map, maar je had eerder toegang tot de nieuwe map dan wanneer je de pas niet had.

De ontwikkelaar is zelf funest voor de game, de spelersaantallen lopen al massaal omlaag. Men zit nog niet eens op de helft van het aantal actieve spelers in januari 2018. En na jaren mag je toch wel wat meer van een ontwikkelaar verwachten, behalve al die cosmetische onzin en betaalde event passes. Het is gewoon een grote melkkoe.
Het klopt niet wat je zegt dat je eerder toegang had. De event pass en de patch zijn tegelijkertijd uitgebracht. Beide zijn live gegaan op 22 juni. Er is al gevraagd waar je de info vandaan haalt want het is gewoon onjuist.
Voordat de map live kwam, kreeg ik een ingame melding om de event pass te kopen en vervroegd toegang te krijgen. Tenminste dat stond er toen. Dit is 4 weken geleden, daarna ben ik op vakantie gegaan. Ik kan het ook nergens terug vinden, dus het zal wel niet kloppen inderdaad.
Ze doen zeker hun best om zo veel mogelijk geld te krijgen, lukt ze ook al aardig naar mijn idee.

Alleen wat je zegt over de Event Pass is onjuist. Deze geeft alleen extra's m.b.t. de XP die je sinds die update kan krijgen en bepaalde cosmetische items.
De map was voor iedereen op het zelfde moment beschikbaar.
Mensen hebben het spel al gekocht dus ze verdienen er aan.
Ja en nee. Het hosten van de servers kost veel geld, en is duurder dan bijvoorbeeld voor Fortnite, omdat de servers duurdere hardware nodig hebben. Ze verdienen eigenlijk alleen aan de mensen die het spel gekocht hebben, en het een paar uur gespeeld hebben en nu gestopt zijn. Die hebben wel betaald, maar maken geen gebruik meer van de dure servers. Maar je hebt ook nog de mensen die het gekocht hebben, en al 1000+ uur hebben besteed op de servers, en daar verdienen ze dus aanzienlijk minder op.

Dus juist hoe langer je de game speelt, hoe minder ze verdienen.
Servers kosten geld maar ze verdienen echt wel genoeg geld om de boel draaiende te houden en een dikke winst te behalen. In februari hadden ze 103 miljoen dollar omzet in een maand... Als 10% daarvan nodig is om de servers te bekostigen zou dat al extreem veel zijn.

Wat ze nu willen doen is gewoon extra geld binnen harken omdat het kan. Winstmaximalisatie.
Precies, ik wil heel graag mijn gaming community uitbreiden door meer games op mijn server te hosten, maar bizar weinig spellen ondersteunen dit nog tegenwoordig... Erg jammer allemaal!
Gaat puur om geld. Nu vangt de ontwikkelaar geld voor elke server die draait.
Dat de huurder nu minder opties heeft maakt hun niets uit
Inderdaad. De game industrie is een stuk hebberiger geworden in de loop der jaren. Natuurlijk niet alle studios, er zijn nog een wel wat goeie te vinden. Maar "vroegah" kon je zelf een dedicated server opzetten, die mensen dan konden joinen.

De eerste COD's bijvoorbeeld. Servertjes afstruinen, en als je een leuke tegen kwam voegte je hem toe aan je favorieten. Vervolgens speelde je regelmatig op deze servers met dezelfde mensen en bouwde je een community op met een paar man. Dat was het leukste eraan. Nu gaat alles met lobbies, en op een paar friends die je zelf uitnodigd na moet je maar afwachten wie je aantreft op je server.
Om nog maar te zwijgen over de onmogelijkheid van LAN lobbies, waarbij je op een LAN-party dus niet met 20-30 man in dezelfde server kan spelen. :(
Het laatste lan event waar ik was hadden ze zowaar custom servers. Volgens mij met hulp van Bluehole. De servers liepen circa 2 versies achter geloof ik, halverwege moest zelfs 1 van de 3 servers worden herstart.
BPUK, NLK Goldmember, British Bulldogs en niet te vergeten de hackers van |GITS|. 32 vs 32 in Rhinevalley, Harbor of Carentan. Het begint hier weer helemaal te kriebelen. O+ O+ O+
Harbor rifle only :D of hurtgen, wat een level was dat!
En dan aan het begin van het potje in Carentan en Harbor een paar granaten over het dak heengooien :p
De eerste COD's bijvoorbeeld. Servertjes afstruinen, en als je een leuke tegen kwam voegte je hem toe aan je favorieten.
Geweldige tijd inderdaad!
Amen.

Altijd TFC op XS4ALL #1 en #2 _/-\o_

[Reactie gewijzigd door spokje op 18 juli 2018 07:23]

Eigen servers, betekend mods en mods betekent ingame items beschikbaar hebben waar je nu voor moet betalen. Bij eigen servers zijn de rapen gaar als het gaat om controle wie wat wanneer etc krijgt. Het is puur een geld kwestie. Waarom zou je dan nog voor skins, hoedjes etc. betalen als je op je eigen server alles gewoon gratis hebt plus nog meer.
Op CSGO banned Valve je server als je een custom skins plugin aan hebt staan, dus dat kan PUBG ook gewoon doen.
Wat nou als er op de servers van pubg wordt opgeslagen welke items je hebt.
Dan de progressie en items die je krijgt van een custom server los van elkaar zet?

+ wat jesse111 zegt, als Valve het kan is het dus wel mogelijk lijkt mij ^^
was dit niet met de originele versie van WOW, maar nu moet je een server editie hebben die niet bestaat om de uitbreidingen te kunen hosten.
Nope, WoW was altijd al hosted. Private servers bestonden maar nooit via door Blizzard toegestande methodes of programma's.
Het gaat alleen om geld. Wat dat betreft wordt pubg steeds meer een cash-grab. Echte game-breaking bugs en problemen worden nauwelijks opgelost, terwijl nieuwe content voor lootboxes veel meer uitgebreid worden, daar moet je immers keys voor kopen a ¤2,50 per stuk... De hitreg problematiek die er nu wéér is zal wel weer maanden duren. Wil men dat de game levensvatbaar is en blijft, zal die focus echt moeten veranderen, anders is de game met een paar maanden echt dood en dat zou voor het moment zinde zijn.

Momenteel heb ik de optie voor custom games, maar gebruik het niet, omdat ik gewoon een dergelijke game niet gestart krijg, er komt (zelfs voor een custom public match) te weinig spelers op af.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 juli 2018 10:07]

Maar dan verdienen ze er ook niets aan.
Ja of met BP, want daar kun je momenteel ook alleen maar crates mee kopen die weer geld kosten om open te maken. Ik heb 200.000 BP en kan er niks mee...
Wat een domme keuze zeg.. Ze raken al spelers kwijt en dan iets waar veel mensen op wachten doe je achter een "paywall".
Ik heb toegang tot custom matches in pubg, maar ben het niet met je eens. Het is moeilijk een custom server op te starten, zelfs met het kleinste aantal spelers (32 man, minimaal). Dus ik denk niet dat spelers hierop zitten te wachten.

Je moet dus wel een grote groep / community hebben om een dergelijke game überhaupt gestart te krijgen.
Ja echt he... juist custom games heeft potentie om de hele community een boost te geven. Dit is waar mensen op zitten te wachten en dan wil je er voor laten betalen, zo jammer dit. En waarschijnlijk gaat het nog werken ook en zijn er mensen die betalen, zucht.

Er is al zoveel geld mee verdiend... om de populariteit weer omhoog te krijgen moet je dan niet proberen er nog meer uit te peuren.
Het probleem met PUBG is dat de gameplay erg sterk is maar de game op technisch gebied vrij matig is en ze dat niet opgelost krijgen. Ze zijn dus erg bang voor een concurrent die dezelfde gameplay voor elkaar krijgt en de techniek wel stabiel heeft.

Tot die tijd willen ze dus zoveel mogelijk geld verdienen omdat ze zelf wel aanvoelen dat hun game een beperkte levensduur heeft.
Geld vragen voor standaard features in een early access titel. Ze maken het wel erg bont. Ik snap dat ze de vraag willen beperken, maar zo zorg je er dus nog steeds voor dat je niet een toernooi kunt organiseren omdat je niet zeker weet dat er een server beschikbaar is.
Volgens mij is 1.0 ergens in december uitgekomen - ookal zijn servers minder, early access is het niet.
Ik heb het in de afgelopen maanden enkele tientallen uren gespeeld. Gezien de hoeveelheid crashes (niet alleen op mijn client) en ontbreken van features voelt het toch echt nog early access aan.

"1.0" is uiteindelijk niks meer dan een label dat de develop er aan hangt.
ontbreken van features voelt het toch echt nog early access aan.

"1.0" is uiteindelijk niks meer dan een label dat de develop er aan hangt.
Tja, dat is natuurlijk waar. Al hoewel hier gewoon wordt gewezen op dat de game niet officieel meer Early Access is.

Als toevoeging wel dat op het moment dat de developer het 1.0 label op hun game plakt je het ook volledig mag afzeiken en de verdediging: "Early Access" niet meer van toepassing is :P
Laatste tijd voelt het spel wel steeds beter aan. Nu 3 mappen, nieuwe wapens, voertuigen en ook een 'event pass'.
Zelf ervaar ik weinig problemen, alleen dat aan het begin van de game het nog wel eens stroef gaat.
Vroegah was 1.0 de Gold release die op de cartridges danwel CDs danwel DVDs ging, en als daar erge bugs in zaten waren de rapen flink gaar. Dan had je in het beste geval namelijk honderdduizenden boze users die echt niet willen gaan betalen per kbit om via dialup een patch te downloaden en in het slechtste geval onspeelbare games die niet gepatcht kunnen worden omdat mensen geen internet hadden.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 17 juli 2018 22:59]

Moet zeggen dat het de laatste twee maanden enorm is verbeterd. Natuurlijk had dit moeten gebeuren meteen toen het 1.0 werd. Maar aan de andere kant, het spel kostte me 23 euro ipv 60-70 voor een AAA titels en ik heb er toch al 500+ uur inzitten.
Dan moet je toch de Xbox One versie eens proberen. Voelt als een Alpha.
Zo standaard zijn custom servers anders niet in (multiplayer) games. Voor jouw eisen misschien, maar in de praktijk is dat niet, zeker niet zoals pubg custom matches aanbiedt momenteel.

Je kunt bij deze custom servers bijvoorbeeld de red zone aanpassen, de hoeveelheid van loot wat spawned en in welke mate etcetera. In 'custom' servers zoals jij ze verwacht kun je net de servernaam aanpassen en/of maprotatie etcetera. Gameplay instellingen kun je dan niet aanpassen. Dat maakt dat custom pubg games anders zijn dan de gemiddelde (custom) gameserver(s).

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 juli 2018 11:33]

Bij Battlefield 1 kan ik toch echt gameplay dingen aanpassen. Maar hoe dan ook maakt het voor een server niet veel uit wat voor settings dat ie heeft. alleen dat ie beschikbaar is en met de laatste versie werkt.
Ik kan me niet voorstellen dat je in BF1 damage multipliers aan kan passen, dat gaat in tegen EA's eigen Rules of Engagement voor Battlefield. In pubg kan dat dus wel, bijvoorbeeld van de redzone. :)

Vroeger kon je met RCON (Battlefield-franchise dus) leuke dingen doen, waaronder een class-limiter en volgens mij zijn sommige servers daarvoor gereport en uiteindelijk dus gesloten, omdat spelers niet konden spelen zoals ze wilden in iig Bad Company 2 en eventueel BF3 en/of BF4, wat ook in strijd is met de Rules of Engagement. ;)

Het is denk ik ook een van de redenen dat het server gedoe in BF1 zo gelimiteerd is qua mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 juli 2018 11:53]

Ik begrijp wel dat ze hier geld voor vragen, en ik ben ook meer dan bereid om hier een paar euro voor neer te tellen. Beter 10 euro voor features als deze dan 10 euro voor een paar nieuwe skins a.k.a. de Event Pass.
Ik ben bang dat het de spreekwoordelijk nagel in de doodskist kan zijn voor ze. De huidige gamers community heeft steeds meer een hekel aan betalen voor features die eigenlijk gewoon in een spel horen te zitten zonder bijkomende kosten. Daarbij denk ik dat ze hiermee Fortnite een bal voorgeven die enkel nog ingeschoten hoeft te worden om meer spelers te trekken. Die gaan deze feature gratis implementeren en dan kan PUBG inpakken ben ik bang.
Fortnite (eigenlijk Fortnite:BR) wordt veel als concurrent gezien voor pubg, maar eigenlijk heeft het weinig overeenkomsten. Binnen het genre is het een concurrent, maar verder hebben beide games geen raakvlakken. Daarnaast is Fortnite:BR op meer platformen beschikbaar en is het bovendien gratis.
"dat dit extreem veel resources kost om het beschikbaar te maken voor alle spelers"
Wat heeft PUBG Corp. ongeveer aan inkomsten?
nieuws: PUBG is 50 miljoen keer verkocht en heeft meer dan 400 miljoen spelers
Uitmelken. Een ander woord is er niet voor.
31 January 2018 PlayerUnknown’s Battlegrounds made over $700 million last year
Die paar servers voor custom matches... Pfft.... Peanuts.
Hou het gratis en profiteer van de populariteit.
Langs de andere kant weten we allemaal dat omzet niet alles wilt zeggen eh :/

Als er door die custom servers bv 40-60% extra kosten zijn in verhouding met je huidige servers jah dan ga je wel 2 keer nadenken.

De correcte cijfers zullen we wss nooit niet weten :D
Momenteel zijn custom matches er al en hebben een deel van de spelers toegang tot het opzetten van een custom game. Dus an sich kan men daarvan statistieken maken en op basis daarvan gefundeerde keuzes maken.
En dan komt Fortnite.
En die lanceert het gratis...
Tja, men kijkt wel af inderdaad. Maart Fortnite:BR heeft ook eigen nukken in gameplay. ;) Ik denk dus niet dat custom matches spelers overhalen om over te stappen op Fortnite:BR.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 juli 2018 11:41]

Sinds begin dit jaar is het spelers aantal al gehalveerd. Denk dat veel mensen serieus genomen voelen als ze ook nog voor zulke basic opties moeten betalen.
https://steamcharts.com/app/578080

[Reactie gewijzigd door 0xygen500 op 17 juli 2018 21:04]

Wait, what. Op zich is dit al een rare keuze, maar de timing? PUBG krijgt momenteel al tonnen kritiek over zich wegens de lootboxes met dure keys en de brakke implementatie van een veel te dure season pass, dat terwijl het spel nog vol met problemen zit, en nu dit? PUBG corp lijkt wel het nieuwe EA.
Dit is zo grappig nu gaat pubg geld vragen voor dit soort dingen en 4 maanden later is diezelfde functie ook in fortnite terug te vinden maar dan gratis.
En dan gaat pubg epic weer aan klagen en krijgt fortnite weer meer gratis reclame en voila weer een sloot gamers weg bij pubg en allemaal naar fortnite.
Ik snap niet dat de makers van pubg dit zelf niet inzien ?

het lijkt haast een van de laatste stuip trekkingen ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True