Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ziggo schakelt eerste analoge tv-aansluitingen uit

VodafoneZiggo is in het Nederlandse Capelle aan den IJssel begonnen met het uitschakelen van het analoge tv-signaal. Na deze plaats volgen gefaseerd meer regio's, te beginnen met Flevoland. Het analoge signaal moet over twee jaar in het hele land zijn uitgeschakeld.

Onder andere op het forum van Ziggo wordt er melding gemaakt van het feit dat de kabelaar is begonnen met het uitschakelen van het analoge signaal. In Capelle aan den IJssel worden verschillende mensen, die eerder nog niet zijn overstapt, geholpen met de overstap naar digitale televisie. Zij krijgen volgens de NOS een gratis decoder, al was er ook een bewoner die in eerste instantie een signaalversterker voor 50 euro kocht van een monteur.

Ziggo maakte eind 2017 al bekend te stoppen met analoge tv en in een maart werd al bekend dat het bedrijf daar in april mee zou beginnen in Capelle aan den IJssel. Volgens TotaalTV volgt in de eerste week van mei Flevoland.

Eerder liet Ziggo-directeur Jeroen Hoencamp weten dat er nog ongeveer 300.000 tot 400.000 huishoudens gebruikmaken van het analoge signaal, al is het exacte aantal niet duidelijk. Dit aantal analoge tv-kijkers is wel flink afgenomen in de laatste jaren. Het analoge radiosignaal blijft voorlopig nog wel beschikbaar, maar ook dit signaal wordt ergens in de komende paar jaar uitgeschakeld.

Het afsluiten van de analoge signalen heeft als reden het vrijmaken van bandbreedte op het netwerk van VodafoneZiggo. Die bandbreedte wil het bedrijf gebruiken voor de invoering van docsis 3.1, waar het al tests mee uitvoert. Docsis 3.1 maakt in theorie internetverbindingen mogelijk met downloadsnelheden tot 10Gbit/s en uploadsnelheden tot 1Gbit/s, die overigens wel moeten worden gedeeld met de hele wijk.

De Zeeuwse provider Delta stopt op 20 augustus volledig met analoge tv en radio. Per 1 mei zijn de zenders ARD, ZDF, WDR, BBC 1 en TV5 Monde al niet meer analoog te bekijken, in voorbereiding daarop.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

24-04-2018 • 13:27

363 Linkedin Google+

Submitter: jqv

Reacties (363)

-13630353+1155+219+30Ongemodereerd171
Wijzig sortering
Helaas! Wij hebben ook zo'n oude TV staan waarmee analoog juist zo makkelijk is. Geen kastje maar gewoon een kabel en klaar. Nu moeten we op een of andere manier een TV voor weinig vinden met WiFi en CI+ zodat we geen kastje nodig hebben.. Maar volgens mij zijn die Tv's niet goedkoop helaas.
Als je een recente TV hebt met een DVB-C tuner kan je ook gewoon tv kijken zoals je dat ook met het analoge signaal deed, je hebt dan geen kaart(CI+) of kastje nodig.

Ik heb zelf een tv die nu een jaar of 6 oud is (panasonic led tv) en met de DVB-C tuner kan ik gewoon TV kijken. Als je een recentere TV hebt zoals een LG werkt het zelfs nog beter en makkelijker dan je al gewend was met analoog.

Voor de prijs ben je waarschijnlijk rond de 300 euro kwijt, misschien voor minder als je goed zoekt of tweedehands iets koopt, maar DVB-C wordt al een goed tijdje ondersteund.

[Reactie gewijzigd door REDSD op 24 april 2018 13:43]

Je kunt ook nog kiezen voor DVB-T(errestrial). Dat zit gratis in de lucht en daarmee kun je NPO 1, 2, 3 en een regionale zender bekijken. Ik hoefde bij mijn TV's alleen een antenne van nog geen ¤10,- te kopen.

@hawvl Ik kies bewust voor deze matige kwaliteit. Op mijn 32" budget-TV is de kwaliteit meer dan voldoende voor het journaal en sporadisch zaterdagavondamusement. Het is geen volwaardig alternatief voor digitale TV, maar het is dan ook gratis. Bovendien moet je het vergelijken met het huidige analoge signaal. Laten we de kwaliteit daarvan ook niet overschatten.

[Reactie gewijzigd door StephanVierkant op 24 april 2018 21:52]

Niet lang meer. Digitenne schakelt dit jaar om van een DVB-T signaal met MPEG-2 codec (SD), naar een DVB-T2 signaal met HVEC/H.265 codec (HD).

De meeste TV's, ook die met een DVB-T2 tuner, ondersteunen geen HVEC/H.265, alleen H.264 wat op de kabel gebruikt wordt.
Die simpele antenne gaat dan dus niet meer werken, je moet hebt dan het KPN kastje nodig.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 24 april 2018 20:35]

Soms is een draadje voldoende als antenne. Veel moderne TV's hebben een DVB-T tuner ingebouwd. Digitenne is voor de NL123 zenders gratis te ontvangen. Er zijn plannen om vóór 2019 de SD kwaliteit naar HD om te zetten. De huidige SD kwalitiet is voldoende voor TV's niet groter dan 32'
Er zijn geen plannen, KPN moet volgens de gunning gebruik maken van nieuwe efficientere techniek.

Dit is een totaal andere (HVEC) stream en kan een MPEG2 decoder in bijna alle TV's (tenzij 4K) helemaal niets mee.
Vóór 1-1-2020 zit Digitenne op HD kwaliteit. zie https://www.totaaltv.nl/n...evering-huidige-decoders/

Of daar planning of plannen aan vooraf gaan laat ik in het midden....
Perfect, dankjewel! dat is precies wat ik nodig heb. Ik heb nu tweak zonder tv genomen, maar zocht nog voor een eenvoudige manier om wel npo 1 2 en 3 te ontvangen.
Npo 1,2 en 3 kun je ook gratis via de website kijken(en volgens mij ook de app op een telefoon). Met een chromecast heb je denk ik betere kwaliteit beeld en kun je extra dingen ook nog makkelijk bekijken zoals netflix etc.
Klopt, die heb ik ook. Maar ik zocht ook naar een systeem dat mijn moeder kan begrijpen ;p
je kiest dus voor slechte kwaliteit
"Als je een recente TV hebt met een DVB-C tuner kan je ook gewoon tv kijken zoals je dat ook met het analoge signaal deed, je hebt dan geen kaart(CI+) of kastje nodig."

Zou je me dit uit kunnen leggen? Ik kan alleen maar voorbeelden vinden waar je de CI+ module wel nodig hebt. Ik heb op dit moment KPN. Ik weet niet of het daarbij überhaupt mogelijk is.

Thanks alvast.

Update:

Ik heb alleen kunnen vinden dat je met KPN via digitenne met een c+ module kan kijken. Als je een normaal pakket hebt, internet, bellen en tv (zoals bijna iedereen bij KPN heeft denk ik) kan je geen gebruik maken van de c+ module. 8)7

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 24 april 2018 16:15]

Dat is mij ook eerder verteld (als we het hier over ZIGGO hebben), maar in mijn buurt zijn de zenders (behalve ned1 en een paar) gecodeerd en heb je wel een CI+ module nodig.

misschien is het anders in het voormalige UPC gebied

[Reactie gewijzigd door gjmi op 24 april 2018 16:11]

Waarschijnlijk zoek je dan op netwerk 5555. Als je de tv laat zoeken op netwerk 4444 krijg je netjes alle digitale zenders die free to air zijn. Wel enkel SD, op de NPO zenders na. Maar wel digitaal.
Klopt helemaal! Alleen NPO1 2 en 3 en Ziggo sport heb je dan in HD (kanaal 14). De rest in SD, maar al een stuki meer zenders dan nu analoog.
Wij zitten ook in oud-upc gebied en het is afhankelijk van de decoder die de TV heeft. Ziggo/UPC werkt met DVB-C.

Niet al onze tv’s kunnen daarmee overweg. Maar de 8 jaar oude LG doet het prima. Gewoon de coax rechtstreeks aansluiten en klaar.

Helaas hebben winkels als Mediamarkt en Expert wel eens exotische modellen die gemaakt zijn voor o.a. Scandinavië (de serienummers wijken dan af van de toestellen bedoeld voor Nederland) en die kunnen dat signaal niet aan.

Ik heb mij laten vertellen dat ze die verkopen zodat ze geen prijsverschil hoeven terug te betalen als hij ergens anders toch goedkoper is. “Kijk klant, dit is een ander serienummer”. Maar wellicht zijn dat cowboysignalen en kopen ze simpelweg goedkope partijen op uit die contreien.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 24 april 2018 17:50]

Grotere ketens hebben inderdaad aangepaste types om de goedkoopste (enige) te zijn die dat exacte type verkoopt. Mediamarkt, Vanden Borre en coolblue passen dit principe zeker toe, en vast nog anderen waarvan het me nog niet is opgevallen. Meestal gaat het om een kleine featureaanpassing: poortje minder, andere kleur knoppen of iets dergelijks. Dat doen ze bij zowat alle electronica en witgoed (tv, laptop, wasmachine, oven,...)
Zover ik weet zijn dat steeds correct gelokaliseerde versies, al was het maar omdat er vrij strikte regulering is wat betreft de taal op de doos en de handleiding.
Misschien is mijn Belgische situatie anders dan de Nederlandse, oa omwille de eisen voor stekkers ( penaarde, stekker E ) en meertaligheid (Nederlands, Frans én Duits), maar eigenlijk zou het me verbazen mochten die ketens toestellen verkopen met niet-werkende features omwille van lokalisering.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 24 april 2018 20:12]

Nee, helaas mogen ze die gewoon verkopen. Als de opgegeven specs maar correct zijn. Ik heb er ooit in moeten duiken omdat mijn ouwe demente omaatje nog wel eens aan de wandel ging, een Expert is binnen gelopen en daar zei dat ze een tv wilde. Lang verhaal kort: Toen ik aan kwam stond er een Sharp van ruim 3200 euro in huis. Die ze ook nog eens niet zonder decoder kon gebruiken omdat het een scandinavisch model was.
Ik heb kort geleden alles weer moeten oprakelen omdat ze is overleden en hij nu op onze slaapkamer staat. Het analoge signaal wat nu nog werkt doet het wel, maar is bijna niet kijkbaar op zo'n groot scherm. 2 weken geleden een extra box voor gekregen a 4 euro per maand.
Enig idee wat het technische verschil is? DVB-C is toch een standaard?
DVB-C zit er juist niet in waardoor het UPC/Ziggo signaal het dus niet doet. Er zitten wel wat andere varianten in. Uit m’n hoofd alleen DVB S en T.
Je kan moeilijk verwachten dat het werkt als de feature niet aanwezig/ geadverteerd is 8)7

DVB-T en DVB-S zijn respectievelijk voor antenne en satelliet tv, dat zijn geen varianten op DVB-C (voor kabel tv)

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 25 april 2018 12:43]

En daar ging het in dit draadje dan ook over. Niet alle in Nederland verkochte TV’s zijn geschikt om rechtstreeks de upc/ziggo coax aan te hangen. In andere landen hebben ze geen C in gebruik. Dus als het een partij voor een ander land bedoeld is heb je een uitdaging.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 25 april 2018 16:54]

Maar ook niet alle TV's voor de Belgische of Nederlandse markt hebben een DVB-C tuner... dus het probleem is niet de verkeerde lokalisering, maar een onwetende of onoplettende consument. Zomaar de ketens met de vinger wijzen vind ik in dit geval niet correct...
In dat opzicht wijs ik ook helemaal niet met het vingertje. Ze doen niets wat niet mag. Ik heb alleen toegelicht dat ze modellen verkopen zonder tuner voor de Nederlandse markt en dat dus niet alle tv’s die in Nederland worden verkocht daarvoor geschikt zijn.

Overigens neem ik ze wel kwalijk dat ze een extreem demente 85 jarige zonder enige begeleiding een tv van 3200 euro aanpraten.
Ja dat zou kunnen inderdaad. Maar zoals jou heb ik nog geen enkele manier gevonden om voor mij zonder decoder of cI+ module tv te kijken.
via een tablet, bij-/door het raam van de buren/camping/zwembad/sportverening/cafe ?
Er hoeft niets recents aan te zijn. Mijn Samsung en LG tv zijn beide rond de 8 jaar oud (niet recent dus) en ondersteunen gewoon de DVB-C van ziggo.
Ik ontvang gewoon de "gratis" zenders erop zonder mediabox of CI+-module.
En ik heb geeneens een abonnement van Ziggo...
Dan heb je geluk dat het signaal er nog op staat.

Hoort natuurlijk niet... (maar dat is en ander verhaal).
Dan snap je denk zelf ook wel dat je te maken hebt met een uitzonderlijke situatie.
Als.je wel een abonnement hebt, gaat het ook.
Het enige uitzonderlijke bij mij is dat ik geen kosten heb.
Voor sommige mensen is 300 euro best veel geld.
Yep , maar ook die mensen weten al een tijdje dat dit er aan zit te komen natuurlijk.
Dan blijft het voor sommige mensen nog steeds veel geld, en dat ze dat weten is een aanname, vaak zijn die mensen meer bezig met overleven, en dan kan dit een domper zijn. Vergeet niet dat we ook hier armoede hebben.
Tuurlijk, maar wat moet Ziggo daarmee. End of the day zijn ze een bedrijf dat winst wilt maken
<offtopic>Niks, dat zei Quacka en ik ook niet. was een reactie op de huidige +2 post. En daar komt het een beetje bij over alsof het nooit een probleem is, terwijl dat voor sommige wel het geval kan zijn :) </offtoppic>

Voor de rest ben ik benieuwd hoe het precies zit met het analoge signaal uitschakelen: Je hebt recht op "gratis" informatievoorziening in Nederland (bij rampen en dergelijke). Volgens mij was dit wettelijk zo geregeld. Of krijg je nu gratis een decoder als je hierom vraagt, voor altijd?

Maar misschien is de wet ondertussen anders, correct me if i'm wrong.
Bij rampen is het niet alleen Nederland 1, 2 en 3, maar ook radio, en vast nog andere dingen als het er echt op aankomt, zoals die berichten die worden verstuurd en masse in je telefoon. Lijkt me dat ze met gemak daar naar toe kunnen verwijzen.
Digitenne vervult die rol.
Als je dat geld niet hebt moet je er voor sparen een TV is geen must.
Maar die hebben meestal wel een platte tv en een iphone 9
Ik heb een relatief recente TV, helaas geen CI+ maar CI. Kan dus geen digitale TV ermee kijken!
Analoog is dus de enige optie of ik moet een Chromecast ervoor aanschaffen.

Het walgelijke van Ziggo in dit verhaal is, dan initieel vanaf het 2e module je extra moet betalen en nu geloof ik al na 1? dus iedereen is zo lekker de sjaak. Iedereen mag nu een CAM module gaan huren wat dus extra geld oplevert voor Ziggo naast de besparing door analoog uit te zetten en de andere groep mag ook nog eens fijn een nieuwe TV kopen.
Bij Ziggo kan je een digitaal tv ontvanger krijgen als je een pakket met kabel tv hebt die sluit je aan op je tv snap de drama niet van oud analoog ga je gratis over naar digitaal
Kijk anders of je op internet nog een alphacrypt cam module op de kop kan tikken. In mijn vroegere ervaringen kon je daarmee gewoon digitale tv decoden via een CI aansluiting (ipv de vereiste CI+)
Volgens berichten op het web wordt alphacrypt al een tijdje geblokkeerd.
Ik denk nu gelijk terug aan de tijd waarin ik m.b.v. CableCrypt Decoder en DScaler Canal+ decodeerde :+

[Reactie gewijzigd door born4trance op 24 april 2018 19:14]

alphacrypt modules werken niet meer in een CI+ slot. Er waren abonnees die alphacrypt cams in een ci+ tv stopte , wat in het begin werkte. Maar, er bestaan ook oude tv's met een CI slot (zonder "+") , daar werken de ci's nog in. In een normaal CI slot werken ze, zover ik weet, gewoon. Ik vraag me ook af of ziggo hier iets aan kan doen; ze kunnen namelijk moeilijk de gebruikte vorm van encryptie veranderen, dan werkt er niets meer.
Dat kunnen ze, schakelaartje omzetten en het werkt weer. Ze willen niet.
je begrijpt me verkeerd: ik bedoel te zeggen dat ik me afvraag of ziggo alphacrypt modules in normaal CI slot kan blokkeren. Iets wat me sterk lijkt gezien hier in mijn beleving weinig aan valt te beinvloeden zonder aan de gebruikte encryptie te tornen. Dat ziggo alphacrypt in ci+ weer in werking kan stellen is evident.
Ah, ja sorry dan.

Ik denk dat je gelijk hebt en de oorzaak is volgens mij de Humax-ontvangers. De CI+-modules kunnen overweg met een nieuwere versie van de encryptie en het activeren daarvan zou de Alphacrypt geheel buiten spel zetten, maar ook de Humax-ontvangers. En dat maakt het lastig om die versie te activeren.
Ik heb een relatief recente TV, helaas geen CI+ maar CI. Kan dus geen digitale TV ermee kijken!
Analoog is dus de enige optie of ik moet een Chromecast ervoor aanschaffen.
Je kan er waarschijnlijk prima digitale TV mee kijken, maar alleen niet alle kanalen en niet alle kanalen in HD. CI+ is geen vereiste voor digitale TV, DVB-C wel en dat is weer niet heel erg bijzonder.
Ik kan 4444 niet invoeren op die Samsung TV ;)
Onzin.
Het digitale signaal van Ziggo komt mijn huis binnen en ik heb geen eens een contract bij Ziggo.
Mijn beide tv's geven met de juiste instelling alle ongecodeerde zenders weer.
En dat zijn geen recente modellen.

Gewoon even zoeken op de site van Ziggo voor de juiste instellingen en je hebt iets meer dan 20-tal zenders.
Dat is dus geen onzin; Jij kan blijkbaar netwerk ID: 4444 configureren. Maar als jouw TV die optie niet heeft, dan kan je dus niks zonder de juiste CAM module op netwerkID: 5555
Dat kost je dus 300 euro, in plaats van niets?

3 van de 4 TV's hier in huis zijn wat ouder (geen DVB-T voor zover ik weet) en werken gewoon op alleen de COAX kabel, 1 heeft zelfs geen HDMI volgens mij.

Hoe wil ZiggoUPC zoiets gaan oplossen dan?
Hun kastjes ondersteunen ook nog scart aansluiting, voor de rest is het dikke pech.
Hoe wil ZiggoUPC zoiets gaan oplossen dan?
Niet. Ik vrees van niet. Je hebt een tijdlang de 'luxe' gehad en nu is het aanstonds over.
En voor mij en vele anderen ook.
Met een Chromecast kan je ziggo streamen. Heb alleen draadloos geprobeerd werkt wel een stuk minder dan Netflix.
Voor TV's zonder DVB-c tuner hebben we een 'simpele' ontvanger welke je van ons in bruikleen kan krijgen. Op deze manier kan je met jouw drie tv's blijven kijken en je krijgt er een groter aanbod zenders bij. Meer info op onze website.

Groet, Pim van Ziggo
Die "Geen Ziggo Sport op 14, dan analoog" daar is wel een beetje heel kort door de bocht. Zeker in een wereld waar je je eigen apparatuur kunt gebruiken, ben je baas over eigen afstandsbediening en zet je ook in de digitale wereld zenders op het knopje waar je ze zelf wilt hebben.
Ja, er zit een mini-DIN-aansluitinkje op het kastje waar de benodigde signalen op zitten en er zit een verloopkabel bij voor SCART.
Maar wat is dan het probleem, je kunt bij Ziggo gratis een "decoder" krijgen die je ook op de mooi analoge kijkpijp kunt aansluiten....tenzij je natuurlijk een "zwartkijker" bent...

https://www.ziggo.nl/klan...erder/beeldbuis/b2c-klant
Een snelle zoekopdracht bij Coolblue levert mij 207 televisies op die voldoen aan jouw eis (WiFi en CI+ module). Te beginnen vanaf ¤215. Wat ik alleen niet begrijp is dat je deze 2 eisen neerlegt bij een televisie en het dan goedkoop wilt oplossen omdat het analoge signaal verdwijnt. Het lijkt me niet meer dan normaal dat deze zwaar gedateerde technologie eindelijk plaatsmaakt voor wat nieuws en op die manier ook die laatste 200.000 tot 300.000 huishoudens verplicht eens mee te gaan met de tijd. Goedkope alternatieven zijn er ook in de vorm van een televisie met HDMI en een ChromeCast. Daarnaast heb je ook geen WiFi nodig om zonder kastje te kunnen, de CI+ module is meer dan genoeg. Afhankelijk van het gekozen toestel kan je ook opnemen, terugkijken en de interactieve modus gebruiken.

edit, daarnaast kun je de televisie die je voor een kleine anderhalf honderd euro probeert te verkopen via Tweakers prima gebruiken voor het "probleem" wat je schijnt te hebben.

[Reactie gewijzigd door Craimasjien op 24 april 2018 15:26]

Weet je wel hoeveel e-waste dat is. Nutteloos apparaten wegsmijten
Niet nutteloos.
Want analoge TV(ook radio) is een pak meer milieu belastend dan digitale TV.
Ook de moderne led tv's zijn veel energiezuiniger dan oudere tv's inclusief de beeldbuizen.
Dus vanuit dat oogpunt doe je het milieu een plezier om uw oude rommel in de recyclagebak te dumpen.
Kom je uit een ei?
Er zijn zat lcd schermen die geen ci module ondersteunen (of de verkeerde). Die verbruiken wel iets meer stroom dan moderne led tv's, maar als die tv's niet super veel worden gebruikt, is dat voor het milieu en portemonnee beter dan een nieuwe tv kopen en de oude laten vernietigen.
Tja, zo kunt ge blijven discussiëren he.
Gebruik dan een digibox zoals gezegd. Die doet hetzelfde als de CI+ module.

En ja, zelfs oude LCD tv's zijn zuiniger dan oude beeldbuizen van dezelfde grootte.
Sterker nog, er worden zelfs nog tv's verkocht die nu alleen een CI slot hebben en geen CI+.
Ik zag laatst zelfs een tv zonder scherm! 'Radio' noemden ze dat....
De moderne techniek van tegenwoordig....
Jup, kep nog een oude panasonic plasma staan, 250 watt verbruik, maar alleen voor de f1 gaattie aan.
Voor de rest nooit geen tv.
Weet je wel hoeveel e-waste er op dit moment op gaat aan oude, inefficiënte tuners zonder standby killer en/of beeldbuis-televisies?
Je hebt best een punt hoor, maar zeker qua energieconsumptie zitten er ook grote voordelen hier aan.
Heb je enig idee hoe energie-onzuinig die Horizonboxen van Ziggo zijn?
Tip: zet je Mediabox in de Eco-stand. Na een tijd wordt de Mediabox helemaal uitgeschakeld (mits je geen programma's [automatisch] opneemt). Duurt wel even om op te starten (meestal een paar minuten), maar scheelt aanzienlijk in het stroomverbruik wanneer je 'm niet gebruikt.
Tja, dat maakt dat ding compleet nutteloos. Tv's kunnen al jaren binnen een paar seconde beeld geven. Maar dankzij de 'verbetering' die set-top box heet moet je daar nu minuten op wachten.
Dat ding wil je niet eens aan hebben, een opstijgende 747 is er niks bij.
Tip: zet je Mediabox in de Eco-stand. Na een tijd wordt de Mediabox helemaal uitgeschakeld (mits je geen programma's ~[automatisch] opneemt). Duurt wel even om op te starten (meestal een paar minuten), maar scheelt aanzienlijk in het stroomverbruik wanneer je 'm niet gebruikt.
De Horizon-box wordt 9 van de 10 keer niet goed wakker uit de diepe slaap van die eco-stand en loopt gewoon vast. Ook als je programma's ingesteld hebt om op te nemen.

Mocht Ziggo besluiten om de EPG bij te werken of nieuwe firmware te pushen, probeert het kreng ook wakker te worden.

Nee; het beste werkt gewoon om hem in de gebalanceerde middelste stand te houden en als je er mee klaar bent, en geen programma's ingesteld hebt om nog op te nemen, gewoon uit te zetten. Helemaal uit. Met de schakelaar achterop.

Nog beter werkt om het ding gewoon in de kast te leggen -- Want als het al onderdeel van je abo is neemt Ziggo hem niet terug in en krijg je de 5 ¤ die ervoor in je abo verrekent zit, niet terug. Fijn heh? -- en een CI+ module te gebruiken.


Side-rant:
Waarom kan die EPG trouwens niet gewoon in de achtergrond bijgewerkt worden als het ding aanstaat? Of... ludiek idee; ga er even voor zitten: we gebruiken de f--king ingebouwde DOCSIS kabel-modem van dat klote-ding en halen die programma-gids gewoon on-the-fly op? En cachen het daarna? Zoals normale web-content al jaren doet?
(Je zou denken dat een internet-provider dat soort infrastructuur toch wel wat aandacht zou kunnen geven, heh? Maar niets is minder waar.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 24 april 2018 22:17]

Daarom Ci+ als je bij Ziggo zit.
Mijn CRT tv staat uit. Geen stand-by.
Een Ziggo box staat altijd aan, zelfs op eco mode.
Je hoeft m niet weg te smijten, je kan gewoon het kastje van KPN/Ziggo gebruiken
Nutteloze apparaten moet je ook niet kopen :Y)
De apparaten die nog prima werken heb ik het over. Het zou Tweakers sieren iets minder product push te zijn en iets milieuvriendelijker.
Dat snap ik niet helemaal haha.

Dat zou betekenen dat er vrijwel geen nieuws meer is aangezien een TV uit 1990 ook gewoon nog werkt dus waarom een nieuwe UHDTV kopen :P En waarom daar nieuws over uit brengen, dat gaat natuurlijk ten koste van het milieu.
Ik denk dat @W00fer bedoeld Tweakers als in personen.

@W00fer Product push wil overigens niets zeggen over wel of niet milieuvriendelijkheid. Apparaten die vervangen worden krijgen vaak nog een tweede of derde leven.... Bij Tweakers.
Elk toestel gaat vroeg of laat stuk Als je dat vervangt doe je dat door een nieuw en efficiënter toestel, maar zolang de oude dienst doet wil ik ook niet vervangen.
Waarom? Je moet je geloof niet opdringen aan andere mensen.

Ik heb nooit de verwarming aan omdat ik het pas bij -10 koud heb, maar ik ga echt niet van andere mensen verwachten dat ze hetzelfde doen.
jij krijgt weinig bezoek haha
Wat heeft Tweakers te maken met de uitfasering van het analoge signaal?
Ik denk dat er JUIST bij heel wat tweakers veel apparaten aan de kant zijn geschoven die slechts enkele jaren oud zijn en nog prima werken. Smartphones, tablets, PC's, laptops.
Die interactieve tv werkt dan helaas weer niet als je in oud UPC gebied woont. Ik wilde hier erg graag interactieve tv (begin gemist en on demand) via CI+ maar dat gaat niet.
Zijn meer dan een miljoen huishoudens met analoge tv.
Tja, zelfs een 2018 OLED zal wellicht nig een analoge tuner kunnen hebben, maar dat maakt het dan nog geen analoge TV.

Als je doelt op een CRT tv, lijkt me stug. Heb al in geen jaren meer een CRT in iemands huis gezien, ook in ouderen woningen zie ik alleen nog maar LCD's.
Zelfs mijn ruim 8 jaar oude Panasonic plasma heeft een DVC-C tuner en een CI+ slot.
Dus miljoenen zal wel meevallen.
https://www.nrc.nl/nieuws...ljoen-toestellen-a1594883

Nee, 300K huishoudens alleen analoog en nog zo'n 800K met analoog op slaapkamertjes e.d. Gaat om het signaal, niet het soort tv.
Ken het nieuwsbericht, is al eens vaker voorbijgekomen op t.net.
Toch nog steeds ernstig mijn twijfels over deze getallen.
Er zijn namelijk ook veel mensen die met een DVB-C compatible TV onbewust alleen op analoog kijken.
Tot redelijk recent, moest je om digitaal te kunnen kijken altijd een losse Ziggo/UPC ontvanger of module met smartcard gebruiken, omdat digitaal altijd gecodeerd was.
Intussen bieden ze het gehele basis pakket ongecodeerd in DVB-C aan, dus je hebt geen ontvanger of CI module meer nodig.
Maar niet iedereen is hier van op de hoogte (of weet überhaupt het verschil niet), en laat de TV nog lekker op analoog staan, want "het werkt toch? en kost niets extra's"
Ik vermoed dan ook dat een aanzienlijk deel van deze slaapkamer TV's dan dus alsnog digitaal gaan kijken.
Er zijn namelijk ook veel mensen die met een DVB-C compatible TV onbewust alleen op analoog kijken.
Alleen al voor die mensen is het uitschakelen van het analoge signaal een goed ding ;)
1,1 Miljoen kijkers, die stoppen inderdaad met analoog als dat er niet meer is.
Vroeger was er ook een moment dat je draaischijftelefoon het ook niet meer deed. Toen was er ook geklaag over de vooruitgang.
Toon loodhoudende benzine werd afgeschaft moesten er ook een heleboel auto's uit, of overstappen op loodvervangers (met bijbehorende kosten).
Helaas moeten sommige technieken afgeschaft worden om vooruit te kunnen.

Bekijk het ook van de positieve kant, je kan een oude TV zal misschien ook een stroomvreter zijn, die (gokje) nog nooit van 720p gehoord heeft.
Verder kan je ook besluiten om het TV signaal helemaal op te heffen voor die TV, en een mediacenter achtige oplossing te implementeren waar je de content van internet streamed.
Euhhh ik gebruik nog een oude draaischijftelefoon hier thuis (binnenkant is digitaal ehehehe)
Ik ben nogal nostalgisch aangelegd, ouwe meuk is leuk !
En dan je reactie vanaf een Philips P2000 met een Ryzen cpu schrijven 8-)
Dus nog steeds digitaal :P
Dan heb je geen oude draaischijftelefoon, maar een moderne implementatie van een draaischijf telefoon.
Zijn toch echt 2 verschillende zaken...die je zelf al aangeeft met "binnenkant is digitaal ehehehe".
Mierenneuken is ook zo'n ouderwets old skool dingetje... hahaha lol ;)
Maar inderdaad zo is het !
Wat een onzinnige reactie. Je hebt notabene op Tweakers.net een TV te koop staan met CI+ Module. Die kan je ook gebruiken toch? Ik en vele andere zijn wel een beetje klaar met mensen die alleen maar komen reageren om een beetje overal tegenaan te lopen trappen omdat het kan. Je bent zelf al klaar voor digitale televisie, en je weet het niet eens.

LINK
Sorry, maar jouw reactie is niet veel beter.
Je wil hem voorschrijven wat te doen terwijl je niet eens de reden kent waarom hij dat toestel weg doet.

We weten niet genoeg van zijn situatie om hem een sneer te geven dat het klagen is om te klagen. Misschien is die 24 inch monitor simpelweg te klein voor zijn toepassing?

En hoewel ik zelf ook al lang niet meer analoog kijk heeft ook wel een punt: analoog was altijd altijd zeer eenvoudig en flexibel. Als de zenders bij DVB-C gecodeerd zijn zit je altijd met extra kosten (CI+ module of aankoop/huur settopbox) en verlies je veel flexibiliteit.
Volgens mij zijn de zenders die je nu analoog kunt ontvangen digitaal ook zonder CI+ module of settopbox te kijken, dus problem not valid.

Edit:
Op de website van Ziggo maar even opgezocht.
digitale tv kijken zonder kastje

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 24 april 2018 17:58]

Goed gespot, heb je bevinding even geleend.
Waarom reageer jij dan?
Mijn tv uit 2011 (Samsung UE32D5000) kan het signaal zelf al decoderen. Ik heb voor die TV geen kastje (en ook geen CI module) nodig. Het enige vervelende is dat ik nederland 1,2,3 wel wel op kanaal 1,2 en 3 kan kijken maar dat ik voor de overige zenders naar 925 en verder moet zappen (omdat mijn pakket te goedkoop is).

edit: Ik bedoelde dat ik ook geen CI module nodig heb)

[Reactie gewijzigd door Hetisweergezell op 24 april 2018 13:40]

Dit was zo, maar is nu niet meer zo. Als je netwerkid aanpast naar de juiste. Ze hebben er nu 2 ( een voor alleen digitaal, en een voor HD pakket.)

Ik heb voor mijn Ci+ module HD netwerkid 5555 en bij alleen digitale tv heb ik netwerkid 4444. Dan zitten de zenders op de juiste volgorde, en niet meer in de 900 reeks.

Ik weet niet of dit per regio echt anders is, maar kijk dan op website van ziggo:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kabel-tv-installeren

[Reactie gewijzigd door MarBee op 24 april 2018 13:56]

Dus TV met CI+ module op netwerkid 5555 en zonder een CI+ module op netwerkid 4444 ?
Dan heb je de TV met de verkeerde netwerk ID ingesteld. Laat de frequentie het zelfde en gebruik netwerkID 4444 en je hebt RTL4 op 4 etc. :-)
Bedankt voor de tip! (ook aan de mensen hieronder). Dat ga ik thuis meteen uitproberen!
Ziggo? Probeer je TV eens in te stellen met netwerk-id 4444. Dan zouden de gratis zenders op de goede volgorde moeten staan.
Dat is hier het gratis pakket.
Heel veel oudere tv’s ondersteunen al CI+ modules, dus dat hoeft niet zozeer een belemering te zijn. Eventueel eeen chromekast werkt ook, streamen vanaf de telefoon. Scheelt ook maandelijks geld voor het extra kaartje.
Klopt, alleen zijn er verschillende versies die weer niet op alle TV's werken. Ziggo ondersteunt alleen 1.2+ als ik het goed heb.
Heb voor mijn ouders (Samsung van een jaar of 7/8 oud denk ik) een tijdje terug ook zo'n CI+ module aan willen vragen, en dan zegt Ziggo gewoon "Sorry, maar daar bieden we geen ondersteuning voor".
Ziggo heeft gewoon een lijstje met wat type nummers die getest compatible zijn.
Mijn 'Duitse' Samsung en een 8 jaar oude Panasonic plasma worden ook 'niet ondersteund', maar werken verder prima met zowel fUPC en fZiggo modules hoor.
Maar dat is dus het hele punt, je hoeft voor het basispakket niet extra per maand te betalen, alleen als je je uitgebreidere pakket daarop wil zien. Als je er nu analoog kijkt, kun je prima toe met alleen een DVB-C tuner in je TV (zonder extra smartcard) óf, als je TV dat niet heeft, een losse DVB-C ontvanger. Dat kan het nieuwe kastje van ziggo zijn, of een oudere ontvanger van marktplaats. Zelfs met een oude Humax FOX werkt dat nog prima, dan mis je alleen de HD versies van NL 1-2-3.
WiFi is niet nodig; met en CI+ module kun je simpelweg de digitale kanalen ontvangen via je huidige coax kabel.
Geen CI+ gaan gebruiken voor apparaten die je migreert van analoog. CI+ moet je tegenwoordig huren bij Ziggo. Voor alle apparaten waar analoge TV acceptabel was, is het ongecodeerde digitale signaal ook acceptabel. Als de TV DVB-C heeft is het gewoon opnieuw digitale zenders zoeken, klaar.

En anders kastje aansluiten. Maar gerommeld met kaarten is af te raden.
Het hoeft je de kop niet de kosten. Wifi heb je niet nodig voor de ontvangst, CI+ ook niet. Alleen als je je uitgebreidere pakket ook op die tv wil bekijken. Een DVB-C tuner is genoeg om het standaardpakket zonder alle HD zenders te kunnen bekijken.
CI+ tv's zijn inmiddels ook al meer dan 10 jaar op de markt, dus ook dat zou wel moeten lukken denk ik.
De andere optie is om toch met een losse ontvanger te kijken, daarvoor kun je er gratis eentje aanvragen bij Ziggo, en als je er meer nodig hebt kun je ook op Marktplaats kijken naar Humax ontvangertjes, die kun je ook instellen op het basispakket en dus zonder smartcard gebruiken. Daarmee ga je dus, buiten de aanschaf, niks extra per maand betalen.
De tweede en derde ontvanger kan je bij ziggo voor 29,95 aanschaffen. Je krijgt hem dan in bruikleen.

https://www.ziggo.nl/klan...radio/digitale-tv/kijken/
Dat kan ook, maar een leuke humax (evt met opnamemogelijkheid) hoeft niet (veel) meer dan dat te kosten (gebruikt). Heb je ook nog de mogelijkheid om er later alsnog een smartcard in te stoppen. Buiten dat vind ik het beter om oude apparatuur op die manier te hergebruiken dan het maar weer om te ruilen voor wat nieuws, zeker omdat dat nieuwe kastje niet zo uitgebreid is.
Nee, je hebt gen mogelijkheid om een smartcard los te kopen. Deze worden namelijk door Ziggo niet meer geactiveerd. En ontvanger en smartcard kun je niet meer los bestellen.
Alles moet rechtstreeks via Ziggo, anders werkt het niet meer.
Klopt, maar je hebt geen smartcard nodig, ook niet met een losse DVB-C ontvanger. Je kunt prima een oude ontvanger zonder smartcard instellen op het alternatieve netwerk-id, met het basispakket.
En die smartcard kan je nog wel krijgen met een CI+ kaart, scheelt de helft met een mediabox. Steek je die smartcard in een losse Humax en dan werkt het wel.
Nee, je hebt gen mogelijkheid om een smartcard los te kopen. Deze worden namelijk door Ziggo niet meer geactiveerd. En ontvanger en smartcard kun je niet meer los bestellen.
Alles moet rechtstreeks via Ziggo, anders werkt het niet meer.
Het is trouwens nog maar de vraag hoe lang Ziggo dat spelletje nog kan blijven spelen, sinds het besluit er ligt betr. de eigen keuze van de consument in zake aansluiting van eind-apparatuur.
Wat is precies het nadeel van een los kastje bij de tv? In de meeste gevallen is dat toch wel weg te werken ergens? Tenzij het kastje echt niet zichtbaar mag zijn dan zal de afstandsbediening niet meer goed werken, al zijn daar wel technische oplossingen voor beschikbaar.
Het nadeel is dat je met 2 AB's zit te klooien en veel functies van de TV nutteloos zijn geworden. Je hebt het met een kastje eigenlijk niet meer over een TV in de traditionele zin, maar meer over een monitor.

Op zich niet erg allemaal, maar ik gebruik wel TV's met een CI+ module ingebouwd. Ik heb geen zin in nog een extra stroomvretertje, AB en ruimtevretertje, om te doen wat een TV zelf kan doen.
Het nadeel is dat je met 2 AB's zit te klooien
Twee maar. Ik heb er zeven. Maakt niet uit. Ik heb ook verschillende soorten bestek zoals lepels, vorken en messen, ondank dat ik alles in het zelfde gat duw. Het is een luxe.
Wel raar dat je wel internet hebt, en binnen 3 min weet te reageren op een nieuw bericht? Dat is dan allemaal wel mogelijk, maar een beetje met de tijd meegaan qua tv dat is dan te veel gevraagd. Feest dat het analoge tijdperk voorbij is. We hebben lang genoeg gewacht.
Ziggo helpt: Er is altijd een oplossing met gratis digitale kabelontvanger in bruikleen

Test gratis een digitale kabelontvanger in bruikleen

https://www.totaaltv.nl/t...t-perfect-digitaal-beeld/

Helpdesk

https://www.ziggo.nl/klan...tale-tv/kijken/instellen/

[Reactie gewijzigd door BramV op 24 april 2018 14:04]

Sommigen hebben gewoon iets nodig om over te zeuren en verwarren Tweakers met Facebook ;)
Ziggo biedt in alle redelijkheid diverse oplossingen, maar zo'n bericht staat dan wel weer bovenaan. Jammer.
Op marktplaats koop je een 2e hands LCD voor een knaak en een bos wortelen. Ik kwam erachter toen ik zelf een oude flatscreen wilde verkopen. Vaak kun je van een provider gratis of tegen een kleine meerprijs een tweede decoder krijgen.
Je hebt geen wifi en geen CI+ nodig om het DVB-C basispakket te bekijken op een simpele digitale TV. Inclusief enkele HD-zenders zelfs.
Ik snap je wifi eis niet? Je tv nu is toch ook geen smart tv?
Valt erg mee hoor, als je beetje online aanbiedingen doorzoekt heb je al 32" tv voor 150a200eu met ci+ slot.
Je kunt gratis een DVB tuner aanvragen bij Ziggo. Enige voorwaarde is dat je een Scart- of HDMI-aansluiting op je bestaande TV hebt. Je kunt wellicht overwegen om je oude (beeldbuis?)televisietoestel te vervangen voor een nieuwe "platte TV". Dat kost je wat, maar je bespaart vervolgens op energiekosten.
Op marktplaats heb je voor ¤60 een 24" of 32" LCD uit +/- 2010 met DVB-C en vaak ook nog CI
... een nieuwe "platte TV". Dat kost je wat, maar je bespaart vervolgens op energiekosten.
Ha besparen. Voordat hij het terug verdiend heeft wordt die tv al niet meer geüpdatet.
Afhankelijk van de televisie die er vervangen wordt en het platte scherm waarmee je 'm vervangt, kan de besparing aanzienlijk zijn. Maar terugverdienen (waar ik overigens niet op doelde ;)) zal wel even duren.
.. terugverdienen (waar ik overigens niet op doelde ;)) zal wel even duren.
Geld uitgeven (wat je misschien niet hebt) weegt niet op tegen de mogelijke besparing van een paar euro per maand. Het ding staat ook niet 24/7 aan.
Dat vaak genoemde minder uitgeven maakt je ook niet rijker.
Ik kan me voorstellen dat je wil besparen op energiekosten om andere redenen dan geld...
Ik neem aan dat je huidige TV ook geen Wifi heeft, aangezien die oud is. Beetje vreemd dat je gefrustreerd bent dat je je TV moet weg doen, maar vervolgens wel dingen gaat eisen die op de oude ook niet zaten.
Via Ziggo klantenservice kan je een domme decoder gratis krijgen, 2de/3de kosten 29,95...
Het kastje gaat ook gewoon een kabel in, nog een kabel naar de TV en klaar.

Ik snap niet dat ze niet veel eerder de abonnees welke geen digitale TV gebruikten een aanbod hebben gedaan met gratis kastjes. De analoge TV slokt teveel op en remt de ontwikkeling danwel uitbreiding van het digitale aanbod plus het internet.
Als je er al een CAI kabel had liggen, dan is dit toch een mooi moment om de kabels in huis te vervangen/uitwisselen door een ethernet kabel? Je kastje zul je dan niet kwijt zijn. Maar bij de meeste heb abo's heb je er standaard 2.
Cai eruit zodat je helemaal geen digitaal tv kan kijken via ziggo
Je krijgt van Ziggo dan gewoon een gratis 'kastje' hoor. Die er even tussen en je kan van je klassieke tv gebruik blijven maken. ;)

Doorloop de pagina's hier: https://www.ziggo.nl/klan...radio/digitale-tv/kijken/ en zorg er voor dat je aan het einde er op uit komt dat je tv het niet ondersteunt, dan krijg je zo'n kastje.
Chromecast combineren met ziggo go en Tadaa!

Betere optie vind je niet en je kan er naast TV kijken nog veel meer mee zo een chromecast.

Geen kastjes of kabels
Dan heb je een digitale ontvanger nodig die je via scart kan aansluiten. Is te verkrijgen via ziggo.
De eerste is gratis, de volgende moet je wel betalen.
Je kunt ook gewoon het gratis 'kastje' van Ziggo gebruiken, die maakt van digitale TV een Scart/AV signaal die je oude TV wel kan weergeven.... (Wat Robin4 zegt dus :) )

[Reactie gewijzigd door D1sneyfreak op 26 april 2018 10:42]

En dan komt de NOS met een mooi verhaal waarin mensen meteen blokken en strepen krijgen zogenaamd door DVB. Dat is helaas nou eenmaal de consequentie van het gebruiken van oude bekabeling en oude versterkers. Wij hebben hier in huis ook alle coax kabels vernieuwd, omdat het allemaal oude zooi was. Natuurlijk hebben wij ook de versterker vernieuwd. Al die mensen die zeuren dat digitale televisie niks is, omdat er slecht beeld/blokken ontstaan, moeten maar eens goed naar hun eigen bekabeling kijken. Negen van de tien keer is dat het probleem. Analoge tv is gewoon verouderd en het is tijd om de stekker eruit te trekken.
Hmja, maar niet iedereen heeft per se die mogelijkheid. Ik woon bijvoorbeeld in een appartementencomplex waar alles centraal geregeld is, ik kan niet zomaar even de hele bekabeling eruit trekken
Dat begrijp ik volkomen. Bij een appartementencomplex zit je natuurlijk met woningbouw of met een huisbaas. Vaak is het daarbij belangrijk om als collectief in conclaaf te gaan met de huisbaas/woningbouw om het te verbeteren. Wij hadden de luxe gelukkig wel, maar ik kan het mij voorstellen dat het in jouw geval zeer vervelend kan zijn.
Hmja, maar niet iedereen heeft per se die mogelijkheid. Ik woon bijvoorbeeld in een appartementencomplex waar alles centraal geregeld is, ik kan niet zomaar even de hele bekabeling eruit trekken
Daar zou het dan ook best goed voor elkaar zijn met goede kabels en goede afscherming. Zolang je geen ernstige ruis op je TV ervaart, gaat DVB-C prima werken. Het pas een probleem wanneer je wel veel ruis hebt. Bijvoorbeeld door 1 actionkabel 3x te splitten over 30 meter voordat deze bij jouw TVtje aankomt 8)7. Ik heb voldoende huishoudens gezien waar ruis de standaard is. Onder het mom van: "ik heb toch beeld?".
Daar zit dan geen een mtap waar iedereen op zit heb je dan ook geen last van
Als je lid bent van de vereniging van eigenaren dan kun je wel iets doen. Maar huur je het appartement dan zit je inderdaad met een verhuurder die die kosten niet graag maakt.
Diezelfde mensen accepteren blijkbaar wel dat het analoge signaal vol ruis zit, want als DVB-c niet goed werkt, dan is het signaal al aan de zwakke kant.
Ruis is wat anders dan blokjesbeeld.
Je hebt helemaal gelijk, maar analoge tv is nog te volgen als je signaal voor 50% uit ruis bestaat. Bij digitale tv is de uitzending dan gewoon niet meer te volgen. Dat beschouwen mensen die niets met techniek hebben dan als een verslechtering.
Belangrijk voor veel mensen: Er is al heel lang gewoon digitale TV op de kabel van Ziggo waar geen externe doos of CI+ module voor nodig is. Kijk even op hun site om te zien wat de instellingen bij jou thuis zijn.

Ook is zappen vaak sneller via de TV dan via de externe doos, dus probeer het uit voor jezelf als je dit nog niet gedaan had.
Vind het vooral idioot dat ze voet bij stuk houden en nog steeds geen los DSL kabel internet abbonement verkopen. Heb zelf daar op de klantenservice gezeten waar wij allemaal getrained werden te vertellen dat het technisch niet mogelijk was deze zaken los te verkopen. iets wat natuurlijk bullshit is.

Zo lang ziggo op de DSL kabel markt een monopolie heeft in een groot gedeelte van het land zullen ze dit soort schurken praktijken wel volhouden. Ik kijk geen TV, heb geen TV en wil geen TV maar betaal daar nu dus nog steeds 30 van de 55 euro van mijn abbonements geld voor.

die gasten lachen zich kapot.

[Reactie gewijzigd door PH_ONE op 24 april 2018 14:12]

Het baart me meer zorgen dat ze je daar blijkbaar niet eens geleerd hebben dat DSL niet geleverd wordt over coax. :P
Ondanks zijn fout, heeft hij wel gewoon een punt. Het blijft een vorm van koppelverkoop.
Dat is lullig! Hij heeft zelf al een prima verklaring gegeven voor zijn gebrek aan technische kennis;
Heb zelf daar op de klantenservice gezeten
sorry, kon het niet laten :P
Ha! helemaal eens, de technische kennis van een gemiddelde CS medewerker bij ziggo is echt ver onder de maat. Wellicht zal het in-house bij ziggo wat beter zijn. maar bij 3e partijen (ik zat zelf bij Teleperformance) is het echt een wassen neus. Deze 3e partijen krijgen van ziggo meer geld voor de 2 weken dat ze medewerkers trainen dan de uren dat iemand belt. Logsich gevolg hier uit is dus dat medewerkers na 3 maanden worden ontslagen zodat er weer geld verdiend kan worden met het trainen van nieuwe mensen.

Het doel is daar echt niet het oplossen van klant problemen.
Okay, de -1tjes heb ik verdiend :+

Ik bedoel coax natuurlijk. termen uit elkaar houden blijft soms lastig ;) al weer een tijdje weg uit die wereld gelukkig.
Ik kijk geen TV, heb geen TV en wil geen TV maar betaal daar nu dus nog steeds 30 van de 55 euro van mijn abbonements geld voor.

die gasten lachen zich kapot.
Och kom op |:( Die info vind je zo op de Ziggo website.
Het is jaar en dag bekend dat je vastrecht kosten moet betalen wil je een werkende coax kabel in huis hebben.(op het moment ¤18,70 p/m, geen ¤30 zoals je beweerd).
En dat is heel normaal, je moet immers ook betalen voor je vastrecht op gas, wat, stroom en riool en zelfs je telefoon aansluiting (ook voor DSL only).

Deze kosten zijn intussen ook al jaar en dag opgenomen in de maandelijkse kosten van een internet only abonnement, zodat voor iedereen duidelijk is wat de maandelijkse kosten zijn.
En ja, daar zit ook basis TV bij inbegrepen, die krijg je er dan gratis bij zullen we maar zeggen :+
Het is inderdaad dom dat ze geen losse internet verkopen. Sommige mensen zullen inderdaad gedwongen zijn dan allebei te nemen. Maar ik bijvoorbeeld had wel de keuze om mijn internet ergens anders te nemen (glasvezel) dus daardoor hebben ze bij mij ieder geval geen klant gekregen. Ik hoef zelf geen TV aansluiting. Als ik wat kijk is het op Netflix, iets wat ik kan delen en geen reclames.

P.S.
Okay, de -1tjes heb ik verdiend :+
Ik vind niet dat je dit verdient heb alleen maar voor een stomme (en grappige) foutje. Vooral niet omdat je punt verder goed is. Fouten maken is menselijk.
Echter is het verhaal dat je te horen krijgt geen bullshit, maar daadwerkelijk hoe het kabelnetwerk in veel gebieden in elkaar zit. Dat analoge signaal zit er gewoon op en wordt gebroadcast naar iedereen die op de verdeler met een stekkertje is aangesloten. Wil je enkel internet, maar geen TV of wat dan ook, moet je eens bij Ziggo Zakelijk kijken, kan ook gewoon als particulier. Zelfs daar krijg je het analoge signaal overigens gewoon door (zolang het bestaat), echter staat het zonder bedrag op de factuur. Formeel krijg je het er dan gewoon bij.

Als jij enkel internet wilt, moet iemand speciaal daarvoor een filter/splitter voor de juiste coaxfrequenties in de verdeler aansluiten, specifiek voor jouw stekkertje. Dus extra werk, materiaal, belasting van de resources en voor wat? 0,0 exra inkomsten. Ziggo blijft een commercieel bedrijf, dus alles zonder ROI gaat gewoon niet door. Dan maar dat signaal gewoon erop houden en klanten ervoor laten betalen.

Dat men het niet doet is een combinatie van technische haalbaarheid en financiële haalbaarheid. Technisch kan het prima, maar er is gewoon geen enkele reden om het te doen. Dat je daarbovenop nog moet betalen voor TV wat je niet wilt, ja snap ik, daarin kiest Ziggo (particulier) voor de monopoliepositie en zegt betaal maar, of zoek wat anders.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 24 april 2018 16:22]

Waarom gebeurt dit zo extreem gefaseerd? Twee jaar is toch best lang.

Overigens heb ik toevallig onlangs twee keer digitale tv geïnstalleerd bij mensen, een humax-kastje en nog een nieuw upc-kastje maar wat een hopeloze interfaces zijn dat, en vooral ook traag. Alsof je 10 jaar terug in de tijd gaat. Ik ben Knippr op de Apple TV gewend. De gemist functionaliteit hangt met plakbandjes in verschillende apps aan elkaar in n menu waar nog geen 100 pixels aan vuil gemaakt kon worden. Is dat normaal?

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 24 april 2018 13:32]

Je wil niet de helft van je klanten in één maand aan de helpdesk hebben hangen omdat hun TV het 'plotseling' niet meer doet. Je kan het dus beter langzaam en gefaseerd doen dan heeft het minder invloed op de operationele gang van zaken.
Het kabelnetwerk is ook best groot en zeker niet uniform. Zowel Ziggo als UPC zijn ontstaan uit kleine netwerken die in de loop van de jaren steeds meer op elkaar zijn gaan lijken, en de samenvoeging van Ziggo en UPC is nog niet zo lang geleden. Sowieso zitten er nog wel wat verschillen tussen hun netwerken, dat wordt ondertussen ook allemaal gladgestreken.

Verder is het netwerk groot, dus heb je simpelweg veel mankracht nodig om de wijzigingen overal door te voeren en te testen.
onzin. providers gaan echt niet onnodig betalen voor twee netwerken met verschillende apparatuur waar ze ook nog onderhoud e.d. op moeten betalen. Het brengt ook een hoop operationele kosten om verschillende netwerken apart te beheren.

Bovendien komt er nu ook het vaste netwerk van Vodafone er nog eens bij. Danhebben ze 3 naparte netwerken met elk hun eigen overhead.

Het zal niet morgen zijn, maar die 3 netwerken ga binnen een aantal jaren samengevoegd worden.
Niets onzin, immers is upc ziggo al jaar of 5 bijelkaar en nogsteeds zijn het 2 aparte coax netwerken, dit zal voorlopig ook zo nog wel blijven.


Vodafone staat hier helemaal los van aangezien die geen coax netwerk heeft.

[Reactie gewijzigd door devil-strike op 24 april 2018 14:19]

"Coax" netwerken zijn per definitie apart omdat ze alleen in een wijk liggen. op wijk niveau is er een CMTS daarna is het een fiber netwerk (net als elk ander modern netwerk).

De CMTS'en zijn inderdaad momenteel nog niet geharmoniseerd, omdat ze simpelweg nog niet afgeschreven zijn. Zodra dat gebeurt is en ze vervangen worden is er effectief geen verschil meer tussen beide netwerken.

Op hoger niveau in het netwerk is dit al gebeurt, alleen de business case om alle wijkkasten vroegtijdig te vervangen is er waarschijnlijk niet. Maar dat dit netwerk ook in de toekomst gescheiden blijft is echt onzin. Zodra 3.1 wordt uitgerold naar de wijkkast is het verschil tussen ziggo en upc niets anders meer dan marketing en bescherming van lopende contracten.
Ook het dvb-c signaal is anders, en dus zo apart als het maar kan en ook dit blijft nog even.

ja je hebt nu overal irdeto en nagravision, maar in oud upc mis je nogsteeds meerdere dagen epg en heb je geen interactive ci+ bij oud ziggo heb je dit wel en meer dagen epg.
Volgens mij wil Ziggo uiteindelijk naar de situatie toe dat iedereen zo'n Ziggo box thuis heeft staan i.p.v. de CI+ smartcards. Daarom is Ziggo ook gestopt met de verkoop van smartcards en is het niet mogelijk om in UPC-gebied een CI+module aan te sluiten. Dat heeft volgens mij niets te maken met technische uitdagingen maar met strategische keuzes van Ziggo.
niet helemaal correct, ziggo is idd gestopt met losse smartcards, maar je kan gewoon nogsteeds ci+ modules incl. kaart bestellen, in oud upc krijg je standaard de nagravision module in oud ziggo nogsteeds de irdeto module met kaart.

[Reactie gewijzigd door devil-strike op 24 april 2018 20:20]

Die krijg je alleen op huurbasis en dan is Ziggo in de lead. Ziggo kan op het door hun gewenste moment de verhuur stoppen en de huurders over laten stappen op de Ziggo box. Hierdoor voorkomen ze dat er nieuwe eigenaren van een smartcard bijkomen zodat ze over enkele jaren de smartcards helemaal uit kunnen schakelen.
ja op huur en dat is dus niet stoppen met, als ze wel gaan stoppen ermee zullen ze veel en dan bedoel ik heel veel mensen ziggo de deur uitzetten, incl mij.


En waarom zouden ze er mee stoppen? meschien met de irdeto module, maar de nagravision module + kaart is nogsteeds zo veilig als het maar wezen kan.

[Reactie gewijzigd door devil-strike op 24 april 2018 20:48]

Ik zei dus:

"Daarom is Ziggo ook gestopt met de verkoop van smartcards..."

Dat is gewoon correct. En ja, die smartcards gaan er op een gegeven moment uit. Ik geloof zelfs dat wanneer je nu van abonnement wisselt je automatisch over gaat op de Horizon Box.
Waarom denk je dat ze nu analoog eruit gaat alles gefaseerd doen? Dat is niet voor de lol, integreren is een proces dat is niet een knopje omzetten en klaar. Ze zullen zoveel mogelijk vereenvoudigen waar mogelijk vooral nu het analoge signaal weg kan.
verschillende apps
DVB-C televisie heeft geen 'apps', dat zijn al die extra onzin die providers in hun kastjes erbij proppen (Experiabox, Ziggo Horizon etc).

Smart TV's met CI+ module zijn ook zo leuk, traag als dikke.. nouja, traag dus, terwijl mijn 8 jaar oude humax nog precies doet wat het doet, TV laten zien, opnemen, afspelen en pauzeren.

Daarnaast gaat het hier om analoog-analoog, zeker op de oudere TV's is er geen snellere manier om te zappen tussen kanalen, geen setupboxes, geen rare software, gewoon TV kijken en klaar.
Omdat het uitgeschakelen van analoge TV gevoelig ligt en als een lock-in werkt voor mensen. Als je zomaar pardoes analoog uitzet gaan mensen opeens kijken wat hun alternatieven zijn. Ze beseffen dat bij Ziggo drommels goed en gaan de analoge afschakeling goed begeleiden. Niemand wordt met sneeuwbeeld achtergelaten. Maar omdat de hoeveelheid monteurs die ze paraat kunnen hebben eindig is, betekent dat dat de uitschakeling niet overal tegelijk kan.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 24 april 2018 14:30]

Wat een onzin, het gaat per regio, dus de monteurs komen allemaal gewoon uit die regio, het is niet alsof ze ineens monteurs uit zuid nederland naar noord nederland sturen.
Het gaat eerder om het kunnen leveren van de benodigde kastjes, en ondersteuning aan de telefoon.
En dat mensen anders naar alternatieven gaan kijken is helemaal onzin natuurlijk, wat zal het mij een reet roesten of iemand in haarlem zijn analogeaansluiting tegelijk met mij wordt afgesloten? zodra het afgesloten wordt in mijn regio dan zal 'ik' misschien wel naar een alternatief gaan kijken (maarja veel alternatieven zijn er sowieso niet).
Voor mijzelf zal het echt allemaal helemaal niets uitmaken, kijk al jaren geen tv meer (zo'n enorme collectie aan dvd's/blurays), behalve als ik 1 keer in de zoveel tijd bij mijn ouders ben, en dan weet ik ook meteen weer waarom ik dat niet doe, al die verrekte reclames en troep wat er op de gewone tv is..
Waarom gebeurt dit zo extreem gefaseerd? Twee jaar is toch best lang.

Overigens heb ik toevallig onlangs twee keer digitale tv geïnstalleerd bij mensen, een humax-kastje en nog een nieuw upc-kastje maar wat een hopeloze interfaces zijn dat, en vooral ook traag. Alsof je 10 jaar terug in de tijd gaat. Ik ben Knippr op de Apple TV gewend. De gemist functionaliteit hangt met plakbandjes in verschillende apps aan elkaar in n menu waar nog geen 100 pixels aan vuil gemaakt kon worden. Is dat normaal?
Ja dat is helaas normaal. Het heeft echter een groot voordeel t.o.v. Knippr: het blijft werken :P
Hmm. Bizar.
Tja, ach. Er komt een Ziggo Go, NLziet en NPO Start app voor de Apple TV, dus ik denk dat ik die ga gebruiken. Een kabel met Ziggo abonnement laat ik wel.
Ooh ja komt die er? Dat had ik even gemist :)
Goed nieuws wel want ik heb nog analoge tv in de slaapkamer en daar zou ik niet graag AirPlay gebruiken als ik iets wil kijken.
Ik hoop dat ze ook voor zorginstellingen met een optie komen, we hebben n.l. 1 analoge binnenkomst signaal (welke ook nog onder de norm van 60% zit), deze zit achter 3 versterkers en word verspreid over 30+ TV's van clienten/gedeelde woonkamers... Lekker winstmodel door iedereen van analoog af te halen, zit hier niet op te wachten.
Het analoge signaal stamt uit de jaren 40. Er komt gewoon op een gegeven moment een einde aan. Dat is in 2002 al aangekondigd en daar hadden zorginstellingen natuurlijk ook zelf wel op kunnen anticiperen.
Dit zijn vaak groot zakelijke aansluitingen die sowieso al een aparte behandeling vereisen. Hiervoor zal per situatie weer een andere oplossing gezocht worden. Is gewoon maatwerk wat het nu ook al is. Soms wordt hier gewerkt met actieve omvormers die het digitale signaal converteren naar een analoog signaal zodat niet de hele infrastructuur aangepast hoeft te worden. Dit is overigens een voorbeeld.
Ik ben wel benieuwd hoe dit bij ons thuis straks gaat lopen...radio en TV via Ziggo analoog, internet via Telfort. Kan dit straks naast elkaar (digitale TV / radio via Ziggo, internet via Telfort) of wordt dit een gedwongen keus tussen één van de twee?
Je hebt nu analoge TV via de kabel en internet via de telefoonlijn of glas, die twee zaken zijn compleet gescheiden van elkaar.

Waarom heb je eigenlijk niet bij één van de twee een alles-in-1 pakket genomen? Dat scheelt flink in de maandelijkse kosten én je had dan al digitale tv gehad.
Waarom heb je eigenlijk niet bij één van de twee een alles-in-1 pakket genomen? Dat scheelt flink in de maandelijkse kosten én je had dan al digitale tv gehad.
Goedkoopste Ziggo opties is ¤46,50, goedkoopste Telfort optie is ¤42,50. Op het moment betaal ik nog geen ¤18 voor Ziggo TV en rond de ¤20 voor Telfort internet. Ik zou dus minimaal ¤4,= per maand extra gaan betalen voor hetzelfde. Dat scheelt inderdaad flink in de kosten, ruim 10% extra betalen! Dat proberen ze me allebei ook al jaren aan te smeren, maar het lukt ze maar niet om met een aanbod te komen dat voor mij gunstiger is dan de huidige situatie.
Minimumprijs voor enkel internet via Telfort is ¤35 per maand voor een 50/5 lijn. Dan heb je waarschijnlijk ook een oud abonnement voor die ¤20?
Yup, maar vergeet even niet dat die goedkoopste opties incl. de korting is die je de eerste 3 maanden krijgt. Ik kijk naar het reguliere maandbedrag.

Het is inderdaad een oud abonnement; 10 MB/s dat 12 MB/s haalt op mijn adres...precies hetzelfde als dat het 20 MB/s abonnement dat ik origineel had toen ik er 10 jaar geleden ging wonen. Volgens de Telfort site kan ik op mijn adres 81 Mb/s halen...10 MB/s dus. Daar zou ik volgende de huidige prijzen na de kortingsperiode ¤40 voor betalen...ik hou m'n oude abonnement wel even en bespaar daarmee ¤15-20 per maand.
Hoogst waarschijnlijk heb je al lang digitale TV op de kabel zitten, wellicht gebruik je het alleen nog niet.

Kijk even op:
https://www.ziggo.nl/klan...box%20of%20CI%2B%20module

Daar kun je de instellingen voor jou thuis zien om digitaal in te stellen zonder externe doos of CI+ module.
Ok, ik zal eens kijken vanavond...de TV is niet de allernieuwste maar in ieder geval wel LCD tijdperk. Geen idee of het dan out-of-de-box om te zetten is.
Ja, is dit dan alleen TV of ook direct Radio?
Ziggo verzend op dit moment hun signalen op twee manieren via de kabel: analoog en digitaal. Om dus digitaal te tijken bij Ziggo heb je geen apart internetabonnement nodig, sterker nog, als je internet van Ziggo neemt komt dat internet 'mee' met het TV signaal. Je kan dus bij Ziggo geen internet afnemen zonder een TV abonnement. Ze gaan stoppen met het analoge signaal zodat er meer ruimte komt voor de digitale signalen.
Ik verwacht dus niet dat jou Ziggo- en Telfort abonnement elkaar gaan bijten.
Je kunt gewoon internet-only afnemen bij Ziggo, al best lang zelfs. Ik zeg niet dat het goedkoper is, ik geef alleen aan dat het kan.
Volgens mij was Ziggo de enige (grotere) provider die TV via een coax aanbod in tegenstelling tot andere providers die het via de modem deden.

correct me if I'm wrong, heb het gevoel dat ik dingen nu door elkaar haal
Daar verandert iets aan. Je moet je TV digitaal maken. Als die TV digitaal kan, is het enkel een kwestie van zenders opnieuw zoeken, verder verandert er niets. Kan die TV geen digitaal, dan moet je een digitale ontvanger regelen (in beginsel kopen, maar Ziggo is bereid je eentje gratis te geven). Met internet heeft dat niets te maken en als jij je internet via Telfort afneemt, dan hoeft daar niets aan te veranderen.
Ik heb wel digitaal, maar ik gebruik het nauwelijks. Zappen is langzaam en de beeldkwaliteit is op mijn kleine scherm nauwelijks beter. Tevens wordt er analoog niet van je bijgehouden wat je kijkt...

Ik zou liever analoog houden.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 24 april 2018 13:29]

Als je het digitale DVB-C signaal kijkt, wordt er door je provider niet bijgehouden wat je kijkt. DVB-C is unidirectioneel.
Als je IPTV kijkt via een STB of een app kan er wel bijgehouden worden wat je kijkt.

[Reactie gewijzigd door zjeeraar84 op 24 april 2018 13:34]

Goed punt. Wel jammer dat ik dan eerst een nieuwe TV moet kopen.
Overigens stelt ziggo in de privacy statement dat ze het wel bijhouden.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 24 april 2018 13:38]

Waarom moet je een nieuwe tv kopen?

Het zou overigens wel kunnen dat ze dit bijhouden via bijvoorbeeld hun Horizon box. Die verbind je namelijk met de kabel en ethernet. Zou best kunnen dat hij bijhoud en doorstuurt via IP wat je op DVB-C aan het doen bent.
Mijn TV is helaas net te oud om om te kunnen gaan met DVB-C
Koop een Humax decoder werkt perfect :) Kijk ik al jaren digitaal mee. Helaas mag je geen smartcards meer activeren dus alleen de standaard zenders mogelijk.
Koop een Humax decoder werkt perfect .
We zijn benieuwd welke Humax je dan gebruikt ;)
Oud bericht uit 2014 nieuws: Decoders bezorgen consument veel ergernis
Gelukkig zijn ze wel iets beter geworden maar de meeste coaxdecoders zijn ontzettend traag.
Een ouderwetse buizenradio start sneller op :)
Bovendien verbruiken ze veel stroom, maken lawaai met een blazende koeler, zappen door het gidsgedeelte gaat allerminst soepel etc. Maar eenmaal kijken is TOP. Alleen valt hier soms de verbinding even weg tijdens het TV kijken, maar dat hoeft niet aan de HUMAX te liggen...

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 24 april 2018 15:29]

We zijn benieuwd welke Humax je dan gebruikt ;)
Mijn ouders hebben nog een oud model Humax HDD recorder, uit 2010 of zo.
Werkt perfect. Guide reageert snel; zappen gaat snel; etc.
Koop een Humax decoder werkt perfect :) Kijk ik al jaren digitaal mee. Helaas mag je geen smartcards meer activeren dus alleen de standaard zenders mogelijk.
Je kunt een CI+ module + smartcard huren en vervolgens de card in je Humax stoppen, toch?
Je kan toch ook een losse decoder neerzetten?
Zodra jouw gebied aan de beurt is kun je gratis een decoder krijgen, een simpel geval van Humax die helaas geen RGB over SCART ondersteunt voor wie nog een oude glasbak wil aansluiten. Wil je er meer dan moet je eenmalig ¤30 per decoder bijbetalen. Je kunt ook kijken of je tweedehands iets leuks op de kop kunt tikken.
Je hoeft niet te wachten tot je aan de beurt bent, je kan nu ook al gewoon bellen en een gratis kastje vragen.
Het zou kunnen zijn dat dergelijke statistieken in de mediabox van Ziggo (waar ook een modem in zit) worden bijgehouden en dat de algemene voorwaarden daar op doelen. Maar dit is puur gokken mijnerzijds.
Ze zeggen het gewoon ronduit in op de site.
Er bestaan normaal gezien ook goedkope DVB-C decoders. Inderdaad, wel een uitgave, maar normaal minder dan een nieuwe TV ;)
Ja, dat is inderdaad een idee. Thnx!
Je kan ook gewoon een 2e hands tv'tje uit 2010 op Marktplaats kopen met dvb c voor ¤60
Mits je dat met eigen ontvanger doet. Voor zo ver ik weet doet die Horizon box ook iets met DOCSIS en kan er dus bijgehouden worden wat je kijkt.
DOCSIS is onafhankelijk van DVB-C. Het TV gedeelte werd dan ook voor de modemaansluiting al afgesplitst. Tegenwoordig heeft de mediabox dit intern geregeld, maar als je nog de oude UBEE modem apparatuur hebt dan kunnen ze helemaal niets volgen.
Dit zegt mijns inziens niets over wat de Horizon box er allemaal mee doet. Er zitten namelijk ook enkele IPTV zenders in, dus "het TV gedeelte" krijgt op een of ander manier ook IP-connectiviteit. In hoeverre dat gaat weet ik niet, maar dat weet je ook niet met IPTV ontvangers.
Maar het is dus zeker mogelijk.

[Reactie gewijzigd door RobinF op 24 april 2018 13:49]

Zolang je gebruik maakt van een Setup box van Ziggo, kan deze ten allertijden bijgehouden worden wat je hebt gekeken.

Dat dit ook wordt gedaan, ja zou mij niets verbazen.
Naar mijn weten is dit alleen mogelijk als er naast de kabel verbinding nog een andere verbinding is. DVB-C heeft alleen downstream en data terugsturen kan dus niet.
Naar mijn weten is dit alleen mogelijk als er naast de kabel verbinding nog een andere verbinding is. DVB-C heeft alleen downstream en data terugsturen kan dus niet.
CI+ modules en DVB-C decoders die het ondersteunen moet ook upstream signaal hebben voor interactieve TV services, dus er kan wel degelijk signaal terug gestuurd worden. En de provider kan in elk geval ten dele de firmware van de CI+ module van software-updates voorzien om dit soort tracking te implementeren. Bij sommige decoders hetzelfde verhaal; ook daar is een gedeelte wat door de provider 'bijgewerkt' kan worden.

(Het zou trouwens de lange start-up tijd wel eens kunnen verklaren als die 'patches' vluchtig zijn en elke keer opnieuw toegepast moeten worden...)

Overigens; de Horizon box heeft een ingebouwde kabel-modem. Deze heeft of er nu ethernet in geprikt zit of niet, gewoon een IP-verbinding met Ziggo's bridgehead. Ook in voormalig Ziggo gebied.

(Alle interactieve services lopen via die verbinding, vziw, tenzij je een ethernet kabel inprikt en daarna via de web-interface wat instellingen aanpast die niet vanuit de 'normale' UI bereikbaar zijn.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 24 april 2018 21:25]

dvb-c signaal is idd 1 richting, maar ze kunnen wel degelijk zien wat je kijkt in iedergeval oud ziggo gebied met de interactive ci+ modules.
Normaliter niet, hoeveel ik niet precies weet wat die "interactieve" Cisco-ontvangers die Ziggo gebruikte doen, die hadden namelijk een ip-verbinding. Maar in beginsel stuurt een apparaat dat je zelf koopt en waar je de CI-module inprikt geen informatie door naar Ziggo.
Je hebt nig steeds een CI+ module nodig van ziggo. Die zou gewoon data kunnen sturen over de kabel. Dat is ook wel noodzakelijk om o.a. Interactieve tv te kunnen gebruike.
Nee, dat is echt niet zo. Ga maar proberen, haal je module eruit, het werkt echt.
Ja heb het gelezen op de website van ziggo.
Ik heb zelf kpn kan zelf niet testen :+

Tot 2014 heb ik wel ziggo gehad. Daar had ik echt een CI+ module nodig.

Wil je gebruik maken van interactive TV. zoals de videotheek van ziggo, of extra zenders dan denk ik wel dat een CI+ kaart verplicht is.
De aankondiging van destijds:

https://www.totaaltv.nl/n...taal-basispakket-bij-upc/

.. in oud-Ziggogebied kwam het ongecodeerde pakket toen het netwerk samegevoegd werd met dat van UPC:

https://www.totaaltv.nl/n...n-upc-officieel-begonnen/
Tevens wordt er analoog niet van je bijgehouden wat je kijkt...
Wat een drogreden. Ik zou de auto ook maar niet meer nemen, straks zien ze nog waar je rijdt.
Ik kan me tientallen redenen bedenken waarom mensen droevig zouden zijn over het verdwijnen van analoge televisie, maar als je puur kijkt naar de technologie dan is het toch wel tijd hoor. Net als het geneuzel over de "verplichte" decoders die je zou moeten hebben. Elke televisie met een CI+ module biedt een geweldig alternatief. Er is volgens mij in Nederland anno 2018 geen enkele reden meer om geen digitale televisie in huis te hebben.
Precies. Tijd voor vooruitgang :) Weg met die oude troep.
De prijs die je ervoor betaalt kan ik geen vooruitgang noemen.
Ben ik het niet mee eens. Ja vooruitgang. Ja beter beeld.

Wat mij nog wel hekeld. Bij normale coaxiale aansluiting. kan je de kabel gewoon netjes in een TV stoppen. Je laat de TV zoeken en hoppa je hebt je zenders.
Bij dit soort oplossingen ben je verplicht om of een TV te kopen met CI+ of een setupbox van 30 euro in de maand af te nemen.

dat zou kunnen betekenen dat een gezin momenteel. 1 TV woonkamer == inbegrepen in de prijs
1 slaapkamer, Je kinderen gemiddeld zo 2 per gezin volgens mij.. dan ben je dus ruim 90 euro extra kwijt per maand..
Dat is dus een misverstand dat in de hoofden van mensen blijft ronddwalen. Al de nodige jaren kan je met een gewone TV met digitale ontvanger, zonder kastjes of modules, net zo kijken als je analoog deed. Gewoon even de TV de digitale zenders laten zoeken en het werkt net als voorheen met de analoge zenders.
Jups alleen Nederland 1,2 en 3. De commerciële zenders zitten gewoon achter de decoder.

Hier heb je dan een CI+ kaart voor nodig. En laat nou net niet alle tv’s ook CI+ aan kunnen.
Onjuist. Als knopje 4 op je afstandsbediening gecodeerd is, dan gebruik je netwerkcode 5555. Vul maar eens netwerkcode 4444 in en je zult merken dat ook de commerciële zenders zonder kaartje werken.
Precies! En hoe je dat doet lees je op onze website.

Groet, Pim van Ziggo
Als je extra decoder neemt bij Ziggo en je kijkt digitaal dan is dat 4 euro p.m. extra. per decoder.
Privacy is een hele goede reden en tevens geen drogreden.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 24 april 2018 13:42]

Vind ik ook en de downvote vind ik onterecht.

Echter, op analoog is al sinds de jaren 80 bekend dat er wel degelijk bekend is wat er gekeken wordt. Kijkcijfers van analoge radio en TV zijn gewoon openbaar gemaakt.

Van wat ik er van heb begrepen doen ze dit op basis van afgenomen vermogen van het signaal per frequentie.
Interessante opmerking. Ik denk dat je op zich kan bepalen per wijk wat er gekeken wordt, maar niet per aansluiting?
Vroeger was het inderdaad per wijk (centrale, denk ik). Maar aangezien er meer wijk centrales zijn gekomen en het aantal analoge kijkers afgenomen, kan het zomaar zijn dat jij de enige nog bent op de wijk centrale waar het analoge signaal wordt afgenomen. Dus weten ze precies wat je kijkt, gezien op jouw abo geen digitale tv is afgenomen, of geen digitaal signaal gekeken (gevalletje 1 en 1 is 2).
Echter, op analoog is al sinds de jaren 80 bekend dat er wel degelijk bekend is wat er gekeken wordt. Kijkcijfers van analoge radio en TV zijn gewoon openbaar gemaakt.
Dat wordt bij analoog gemeten met een apart kastje op je aansluiting (dat krijg je als je je aanmeldt voor kijkcijferonderzoek), niet in de wijkkast. Bij DVB is dat natuurlijk makkelijker, dat kan via de settop-box die dat terugkoppelt aan de provider. Bij ip-tv is het helemaal makkelijk, daar krijg je alleen de stream geleverd die je kijkt, dus daar weet de provider het sowieso.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 24 april 2018 14:45]

Dan heb je ook geen mobiele telefoon neem ik aan? Wat maakt het uit dat Ziggo kan zien dat een bepaald iemand journaal kijkt? Ik heb nog nooit aanbiedingen gehad van Ziggo op basis van mijn kijkgedrag.
Ik heb nog nooit aanbiedingen gehad van Ziggo op basis van mijn kijkgedrag.
Dat had ik ook niet bij de eerste websites die ik bezocht back in the day.
Dan heb je ook geen mobiele telefoon neem ik aan?
Niet om jou of je mening aan te vallen, maar eigenlijk is dit van de zotte, toch? In feite zeg je hiermee dat je niet meer normaal mee kan doen met de samenleving als je niet je privacy wilt opgeven. Deze gelatenheid ten aanzien van privacy is volgens mij een veel groter gevaar dan alle inlichtingendiensten, Facebooks en Googles bij elkaar.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 24 april 2018 15:02]

Deze gelatenheid ten aanzien van privacy is volgens mij een veel groter gevaar
Gelatenheid en gebrek aan saamhorigheid. Laat het maar over je heen komen.
Volgens mij zit er iets in het drinkwater wat ons beinvloedt.
Privacy kan een goede reden zijn maar wordt vaak overdreven of niet consequent gebruikt..
Vele mensen weten niet eens meer wat privacy is. Alleen diegene die de tweede wereldoorlog nog mee hebben gemaakt of diegene die nog zelf in de DDR zijn geweest weten wat het is, en weten dan ook drommels goed het belang ervan.

De invasie van de privé sfeer kan simpelweg erg misbruikt worden in een handomdraai. Alleen is dat iets waar men zich niet bewust van is of niet wil zijn, want och... "ik doe niks verkeerd dus wat maakt mij dat uit" en "zo'n vaart zal het wel niet lopen".
Het is gewoon struisvogel gedrag van de bovenste plank in mijn ogen, want men wil er schijnbaar niets van weten hoe het zal zijn als het mis gaat.
Dat is dan wel een heel beperkt groepje, van 85+ leeftijd en Oostduitsers, die nog weten wat privacy is.
Met vage aantallen proberen iets te bewijzen is niet erg zinvol. Klinkt heel erg doordacht maar maar eigenlijk is zeg je niets.
Het zijn enkel voorbeelden uit mijn direct omgeving. Dat heeft niets met cijfers van doen.
Weet gewoon dat er meer onder de Soviet-Unie viel destijds, en er meer mensen voor privé dan wel zaken (vrachtwagen chauffeur tot zakenman) naar het Oostblok zijn gereisd. Ook die mensen weten hoe het daar was.

Maar goed, mensen die denken van "ik doe toch niks verkeerd, van mij mogen ze info over mij inzamelen" hebben nog nooit wat van de geschiedenis geleerd of willen leren. Als domme schapen gaan ze door met hun economisch slaafse leventje totdat ze weer bedonderd worden, en pas dan als het te laat is staat men op achterste poten.
Echter is dat ook typisch Nederlands, want men dempt hier graag punten naardat de kalveren verdronken zijn. Dat komt omdat de Nederlander vooral goed van vertrouwen is op elke bevolkingslaag, waar mening buitenlander graag misbruik van maakt overigens. De Nederlander is gewoon makkelijk te belazeren.

Ik wil alleen ook maar zeggen van word wakker en ga eens uw eigen belang beschermen. Het hebben van een privé is een groot doch helaas vaak achtergesteld goed. Een ieder heeft er echter recht op.
Altijd dat "vele mensen" en "de Nederlander"

Nederlanders zij volgens jou idioot want ze weten niet hoe het zit.
Ze laten zich door "buitenlanders" misbruiken

Ze snappen het niet, ze zijn slecht voorgelicht of het interesseert ze niet.
Alleen jij staat daarboven want jij weer wel hoe het zit.

Schaam je eigen!
Ik schaam me helemaal nergens voor.

Ten eerste ik zeg niet dat mensen idioot zijn, maar dat ze doorsnee genomen dom zijn. Men denkt vaak niet goed genoeg na bij wat men doet, men volgt de stroom van de samenleving maar want dat is het makkelijkst.
Het schapen slaat op dat men graag altijd met de kudde meeloopt... "doe maar normaal" en wees zo als een ander.
Uiteraard is het zo dat samenleven betekend dat een ieder zich moet richten naar de langzaamste mee komenden in de samenleving. Hierdoor zijn er uiteraard voor een ieder restricties die ons allemaal in de pas doen lopen.
Echter houd dit niet in dat men maar blind moet volgen, want immers we hebben ook nog dat andere gezegde van "Als de één in de sloot springt, spring jij er achteraan?". Oftewel blind de kudde volgen is ook niet goed, en juist dat doet men teveel... domweg als een schaap in een kudde blind op de kudde en diens beweegrichting vertrouwen zonder daar dus bij na te denken. Het is immers makkelijker als 'tegen de stroom in zwemmen'.
Juist dat zelfde gemakzucht is dan ook waarom we zo makkelijk onze privacy te grabbel gooien, en ik ben daar ook niet altijd even strict genoeg in zeg ik eerlijk. Dus ik heb ook nog mijn verbeter punten.

Het economisch slaaf zijn komt gewoon weg door het geld systeem en dat we geregistreerd zijn bij de geboorte, waardoor we dus gelijk verplichtingen aan ons land hebben. Geen enkel mens in Europa is niet geregistreerd als burger van een land met gevolglijke verplichtentingen, en alle mensen hebben geld nodig om te kunnen leven.
Je bent dus slaafs gemaakt aan jouw land en het economisch systeem van deze tijd op moment van geboorte. Dat zijn wij allemaal of we nu willen of niet.

Er zijn afdoende voorbeelden noemen waarin Nederland en de Nederlander zich heeft laten misbruiken door buitenlanders. Buitenlanders bedoel ik niet alleen die van Arabische of Afrikaanse afkomst mee, maar net zo goed Amerikanen en anderen. Het is dus in het algemeen zoals het woord ook betaamt.
Echter ik denk dat U zelf beter onderzoek kan doen naar dit soort zaken. U komt me wijs voor, en U heeft mijn hulp daarbij niet nodig.

Uiteraard generaliseer ik in deze, en een generalisatie krijg je van wat het algemene beeld uitstraalt. In dit geval mijn beeld van Nederland en diens bevolking.
Uw beeld kan uiteraard anders zijn, want U kijkt anders naar de wereld als ik. Een ieder kijkt immers vanuit zijn of haar individuele standpunt met een andere blik naar de wereld.

Dat U het daarom niet mijn bevindingen eens bent, dat is aan uw eigen om te bepalen. Echter laat ik mij niet door U opleggen wat ik zou moeten doen, ook al is dit slechts het moeten schamen omdat U het zo bevindt dat ik dat zou moeten.
Ik heb dan ook bij deze geen zin meer om met U nog verder te converseren. Met wat ik U hierboven gezegd heeft mag U het doen, en wat U er verder mee doet is aan U.

Ik wens U nog een fijne dag toe, en alvast een prettige Koningsdag en eventueel Koningsnacht.
Dat is een hele vooruitgang.
Niet idioot, maar dom is "de Nederlander"

Je hebt iedere keer een paar A4 tjes nodig hebt om je gedachten te formuleren, en je zegt niets anders dan dat privacy heel waardevol is.
En dat is natuurlijk hardstikke waar!
Maar om dan de hele Nederlands bevolking uit te maken voor dom, en er buitenlanders bijhalen die Nederlanders oplichten, dat is ronduit ridicuul.
Gelukkig ben jij anders dan ik en anders dam al die andere domme Nederlanders.
Ik wens jou natuurlijk ook al het goede !
De Duitse bezetter had een hele goede administratie. De gegevens die ze bijhielden waren, zeker naar moderne standaarden, niet bijzonder, maar die informatie werd wel actief ingezet in de strijd tegen het verzet en "untermenschen".
Die Duitse bezetter kon in Nederland zo een bijzonder groot deel van de joden meenemen omdat de Nederlandse overheid dit reeds geadministreerd had. Daarmee is de administratie en vervolgens massale vervolging van Nederlandse joden een goed voorbeeld van informatie die via herinterpretatie op andere manieren gebruikt kan worden dan initieel bedoeld, met negatieve gevolgen. Hetzelfde geldt voor informatie die door bedrijven wordt verzameld en uiteindelijk samengevoegd. Als je het nog niet weet: facebook combineert zoveel data dat zelfs geanonimiseerde datasets niet meer anoniem zijn omdat ze genoeg aanknopingspunten geven om deze te de-anonimiseren. (zelfs als je niet lid bent kunnen ze je daarmee vergaand profilen) Je moet gewoon registratie tegengaan. Als je er niet in zit, kan je er ook niet uitgehaald worden.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 24 april 2018 15:49]

Die Duitse bezetter kon in Nederland zo een bijzonder groot deel van de joden meenemen omdat de Nederlandse overheid dit reeds geadministreerd had.
MEDE omdat de overheid een goede administratie heeft. Onderschat anno nu echter niet wat er allemaal geadministreerd wordt door kerken, verenigingen, scholen en nog zo wat.
Doopregisters, trouwaktes, noem maar op.

Laat Ziggo dan maar noteren dat ik naar de Curling Quiz kijk.
"Onderschat anno nu echter niet wat er allemaal geadministreerd wordt door kerken, verenigingen, scholen en nog zo wat.
Doopregisters, trouwaktes, noem maar op.
"

Hoezo "anno nu"?
Dat gebeurt al honderden jaren, en voor de rijke mensen van toen nog langer.
Blijkbaar onderschatte jij dat.
Naast wat de anderen ook al aanhalen met betrekking tot administratie, is het verwerven van informatie ook een bepaald ding. Mijn grootouders hebben me altijd geleerd "De verrader slaapt nooit" en "Muren hebben oren". Iets wat met het in huis halen van electronica met microphones en cameras die, al dan niet via een hack, op afstand aan te zetten zijn juist meer dan actueel is.

Mijn grootvader zei op z'n 90ste nog dat hij z'n hele leven niemand heeft vertrouwd, zelfs zichzelf nog niet. Waar ik hem na eigen ervaring eigenlijk geen ongelijk in kan geven. Niemand is 100% te vertrouwen, ook jezelf niet. Immers doen we allemaal wel eens uitspraken die we achteraf liever niet hadden gedaan.

Het probleem is echter dat met de mogelijke 24/7 controle van tegenwoordig, zelfs in de privésfeer van je eigen huis, alles veel sneller tegen je gebruikt zou kunnen worden. Ook al mag de initiële gedachten en gebruik van het apparaat dat je in huis haalt anders zijn.

Overigens doe jij net of ik niets gezien heb. De ene kant van mijn familie is Nederlands en de andere Duits, en ik had dus familie in de toenmalige DDR waar ik heen ging. Familie met ook nog eens politie agenten erin enzovoorts. Dus ik weet hoe het is om bepaalde dingen niet te kunnen zeggen, ook al denk je ze nog honderd keer.
Het is gewoon zo dat met de hereniging van Duitsland wij in de jaren 90 een bepaalde vrijheid weer terug hadden. Een vrijheid die mensen in Europe sinds de eerste wereldoorlog niet meer gekend hadden.
Voor mij is die vrijheid een groot goed en dient naar mijns inziens vol verdedigd te worden, en dat houd ook in dat jij je als individu niet druk zou moeten hoeven maken wat jij in je eigen huis zegt of doet. Dat is jouw privé, en daar heeft 'Big Brother' niets mee nodig.
Die vrijheid in de privésfeer moet gewoon gekoesterd worden vind ik, want een iedere Nederlander heeft daar recht op.