Mobile Games Round-up

PUBG, Fortnite en meer voor iOS/Android

PlayerUnknown's Battlegrounds

Niet zo lang geleden publiceerden we een round-up waarin we verschillende games bespraken die anders de frontpage van Tweakers niet hadden bereikt. In die round-up wilden we eigenlijk al enkele mobiele games opnemen, maar omdat de tijd ontbrak terwijl er wel een aantal noemenswaardige games voor mobiele apparaten was te bespreken, besloten we ze op een later moment aandacht te geven. Dat moment is nu aangebroken, met een round-up waarin we onder andere de mobiele versies van twee van de grootste shooters van dit moment bespreken: PlayerUnknown's Battlegrounds en Fortnite.

Titel PlayerUnknown's Battlegrounds Score
Platform iOS, Android (eerder op Windows, Xbox One)
Prijs Gratis

Er was een tijd waarin je Tweakers, of welke andere gamesgerelateerde website dan ook, niet kon openen zonder over 'PUBG' te struikelen. De game die het battle royale-genre op de kaart zette, groeide vanaf het voorjaar 2017 uit tot dť game van het jaar, ondanks dat de officiŽle release pas in december kwam. Inmiddels heeft PUBG zijn plek deels moeten afstaan aan Fortnite, dat in populariteit tot nog hogere hoogten wist te stijgen, maar dat betekent niet dat PUBG niets meer voorstelt. De game blijft waanzinnig populair, en de gratis versie die onlangs voor iOS en Android werd uitgegeven, doet bepaald geen afbreuk aan die populariteit.

Geen Miramar

Wanneer je een game die je normaal op een pc of console speelt naar mobiele platformen brengt, moet je concessies doen. Dat is logisch. Je mist de knoppen, de rekenkracht en het losse beeldscherm. In feite heb je het dus over een totaal andere game. Als er echter iets is dat opvalt als je PUBG op Android of iOS speelt, is het hoe vergelijkbaar die ervaring is met hoe de game op console en pc speelt. De relatief nieuwe Miramar-map ontbreekt weliswaar in de mobiele versie, maar verder zijn alle functies die je kent van PUBG globaal ook aanwezig in deze versie, met als fijne bonus dat hij gratis speelbaar is.

Ook de mobiele versie is te spelen in je eentje, in duo's of in teams van vier. Je kunt andere spelers registreren als onderdeel van je team, maar je kunt ook gewoon via matchmaking aan teamgenoten komen. Wanneer je eenmaal bent begonnen, doe je hetzelfde als op de pc of Xbox. Je zoekt naar wapens en spullen in huisjes, pakt wellicht een voertuig, en houdt je ogen open voor andere spelers. Die kom je tegen, je schiet ze neer, en gaat verder. Hoewel ... klinkt dat niet iets te gemakkelijk? Niet direct, want zeker in de eerste fase van PUBG op je telefoon of tablet is het de realiteit. Dat heeft alles te maken met de 'bot-players' die rondlopen in de lagere niveaus. Het spel koppelt je aan spelers van ongeveer je eigen niveau, en daar horen in de eerste fase ook bots bij. Die bots zijn er om nieuwe spelers een wat soepeler kennismaking te bieden. Wie kent immers niet de 'rookies' die voor het eerst PUBG op de pc spelen en daarna refereren aan 'die game waarin je lang moet rondlopen en dan wordt neergeknald door iemand die je niet eens hebt gezien'? De mobiele versie is dankzij de bots in de eerste uren wat vergevingsgezinder. Het is overigens niet zo dat je alleen maar tegen bots speelt. We schatten in dat het in die eerste paar potjes ongeveer half-half is, waarna het percentage echte spelers snel toeneemt als je in rang stijgt.

Soepele besturing

Op dat moment begint de game met betrekking tot tactiek en aanpak steeds meer op de pc-versie te lijken. De grote verschillen die overblijven zitten uiteraard in de besturing en de techniek. In de besturing pakt PUBG de zaken niet rigoreus anders aan dan andere mobiele shooters. Je linkerduim bestuurt je personage en met je rechterduim kijk je rond. Handig is dat aan beide kanten een 'schietknop' is te vinden, al tik je die ook weleens per ongeluk aan. Verder zijn functies als het herladen of wisselen van je wapens en het openen van je rugzak met wat simpele drukken op knoppen snel te doen. Het is trouwens wel handig dat je personage automatisch spullen oppakt die bruikbaar zijn. Ammunitie voor wapens die je hebt opgepikt of armor die beter is dan de armor die je op dat moment al hebt, hoef je zodoende niet handmatig op te pakken.

Dat geeft aan dat er zeker is nagedacht over hoe om te gaan met de beperkingen van een telefoon of tablet. Natuurlijk geldt die uitdaging ook op audiovisueel gebied. Om te beginnen bepaalt de game op basis van de hardware van je telefoon of tablet op welke settings je speelt, waarbij gekozen wordt voor een van de drie pre-sets, variŽrend van laag tot hoog. Hier scoort PUBG in onze ogen zeker een compliment. Natuurlijk oogt en klinkt de game minder dat zijn pc-broer, maar het resultaat mag er, zelfs op de lage settings, best zijn. de omgevingen worden wat trager ingeladen en ogen veel minder gedetailleerd, maar het belemmert het spelplezier geen moment.

Zo is PlayerUnknown's Battlegrounds voor mobiele platformen een prima product. Er is duidelijk kritisch gekeken naar de gameplay van PUBG op de pc, en de knelpunten die zouden kunnen ontstaan bij de overstap naar mobiele platformen zijn aangepakt. Dat levert zowel een heel werkbare manier van besturen op, als een soepele spelervaring, mede dankzij de bots die je op een wat lager niveau laten wennen aan het spel. Bovendien deert het ons op een mobiel platform wat minder dat de game er niet mooi uit ziet. Een prima overzetting dus, en dat het spel gratis op je mobiele apparaat kan worden gespeeld, maakt het allemaal nog leuker.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3