Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Snapdragon 835 met x86-emulatie is trager dan Celeron N3450 in Windows 10

Een review van een Windows-2-in-1 met Snapdragon 835-soc toont aan dat een Snapdragon 835 in x86-programma's minder goed presteert dan een Intel Celeron N3450, die bedoeld is voor instaplaptops en tablets. In ARM-applicaties presteren de chips vergelijkbaar.

De tests zijn uitgevoerd door TechSpot, die een review heeft geplaatst van de HP Envy x2 die met een Qualcomm Snapdragon 835-soc is uitgerust. De tablet draait Windows 10, dat gecompileerd is voor ARM-processors en 32bit-x86-programma's kan draaien met behulp van emulatie.

Ondanks de x86-emulatie kon de tester een groot aantal benchmarks niet draaien, al werkten de programma's die regelmatiger worden gebruikt, zoals Chrome, Photoshop, Excel, Word, Netflix, Plex en Steam wel.

In de synthetische benchmarks die wel draaiden, wist de Envy x2 bij PCMark 8, Cinebench R11.5, x264 HD Benchmark 5, Handbrake en Photoshop niet beter te presteren dan een laptop met een Celeron N3450. Bij WinRAR 5.0, 7-Zip, Excel en 3DMark presteert hij wel beter.

Wanneer Windows Store-applicaties worden getest die voor zowel x86 als ARM gecompileerd zijn, presteren de Celeron en Snapdragon ongeveer even goed. Opvallend is dat de Google Octane 2.0-browserbenchmark in Microsoft Edge een ongeveer drie keer zo hoge score haalt als in Google Chrome, die met emulatie moet draaien.

TechSpot merkt wel op dat de accuduur van de HP Envy x2 uitzonderlijk lang is, zelfs wanneer de browsetest in Chrome wordt gedraaid. De tester geeft echter aan dat dat volgens hem niet voldoende is om de prijs van duizend dollar goed te praten.

Microsoft kondigde Windows 10 voor ARM in december 2016 aan en legde afgelopen jaar uit hoe er x86-applicaties op kunnen draaien. Tweakers is daar in een achtergrondartikel dieper op ingegaan. De eerste Windows 10-apparaten met ARM-processors komen binnenkort uit.

Door

Nieuwsposter

123 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (123)

Wijzig sortering
Als twee chips vergelijkbaar in snelheid zijn en de ene daarna emulatie erbij moet doen, is het nogal logisch dat die daarna trager is :O Valt me trouwens wel mee dat een Snapdragon al zo snel is als een N3450, dat is geen slechte chip. Ik heb zelf die Chuwi Lapbook Air uit de test hier, en dat ding voelt absoluut niet traag aan met licht gebruik (overigens een laptop van 200 euro met Full HD IPS scherm, ook geen slechte keuze!)

Natuurlijk is het de bedoeling van Microsoft dat de W32 emulatie maar bij uitzondering wordt gebruikt. Deze apparaten zijn daar niet voor bedoeld, maar meer voor als je met de ARM windows store software uit kan (momenteel is die inderdaad niet echt in overvloed maargoed, dat is een kip-ei probleem). Anders kan je beter een intel kopen, daar is dit niet voor bedoeld.

1000 euro vind ik ook wel erg duur. Persoonlijk ben ik ook erg benieuwd of er Linux op gaat kunnen. Lijkt me geweldig dan vanwege de accuduur. En de emulatie is dan geen probleem meer. Alleen moet de prijs dan echt wel wat omlaag om interessant te zijn ten opzichte van de Atom laptops.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 maart 2018 12:33]

Deze apparaten zijn daar niet voor bedoeld, maar meer voor als je met de ARM windows store software uit kan (momenteel is die inderdaad niet echt in overvloed maargoed, dat is een kip-ei probleem)
Om dit probleem op te lossen, is het van belang dat Microsoft zijn product goed ondersteunt, en blijft ondersteunen om er een succes van te maken. Maar Microsoft heeft de afgelopen jaren constant het ei kapot gegooid wanneer er niet genoeg afnemers van hun producten waren ipv lekker te gaan broeden op het ei om er een mooi kipje van te maken.

Het zal mij niets verbazen als dit het volgende Windows RT / Windows Phone 7/8/10 verhaal wordt. Zeker niet gezien de - met alle respect - imho trage prestaties. Ik snap dat het voor Gekkeprutser voldoende is, maar menig gebruiker is niet gek en houdt niet van prutsen, daar moet het gewoon werken. En voor 1000+ euro de prestaties van een 350- device...
Helaas is het maar al te waar wat je zegt. Toch is het niet aan Microsoft dit de markt in te forceren. Ze maken de techniek beschikbaar en de markt zal dat zelf moeten oppakken. §1000 voor een instap model is natuurlijk slecht, zeker als ARM hier een succes van wil maken. Geeft maar weer aan hoe goed Intel dit beheerst.
Maar gaat dat 350§ apparaat ook even lang mee op de accu? Dat zou natuurlijk een onderscheidende factor kunnen zijn of worden.

Ik zie er nu zeker nog geen heil in, lijkt me veeeeel te duur voor alle narigheid die je kunt gaan verwachten, maar ik ben nieuwsgierig wat er over 5 jaar mogelijk is.
Die van 1000 euro gaat 12,5 uur mee met 4400 mah, vergeleken met de celeron 4,5 uur met 10000 mah.
Dat is dus inderdaad niet te vergelijken qua prestaties. Dat is ook een beetje wat ik bedoelde met mijn opmerking. Reckik zegt wel: "En voor 1000+ euro de prestaties van een 350- device... " maar dat is dus niet correct.

Het 350§ ding is inferieur op het aller belangrijkste aspect. Voor deze doelgroep. Dus het zijn prestaties die ver boven dat 350§ ding uitgaan. Qua accuduur.
Tja, ze kunnen voor die 750 euro verschil natuurlijk makkelijk een grotere accu toevoegen. ;)
Als de laptop daar niet zwaarder van wordt 😉 en ik geloof dat er een wettelijk maximum zit aan de grootte van de accu. iig in de VS.
Waarom zou een 10 000mah wel mogen in een celeron laptop maar niet in een snapdragon laptop?

Het is dezelfde grootte.

[Reactie gewijzigd door JerryA op 26 maart 2018 08:42]

Het gaat er natuurlijk juist om de werktijd op beide gelijk te trekken. Dan heb je dus juist veeeel meer capaciteit bij dr Celeron nodig. En die heeft al een accu die 2,5x zo groot is. Dat zal suis juist extremer moeten.

Natuurlijk kun je ook een 10K mah accu in die SD laptop stoppen. Dan gaat hij nog veel en veel langer mee. Er zal vast een fabrikant komen die dat doet.

Als je dan een 2 of 3 dagen op reis gaat heb je misschien helemaal geen oplader nodig met 28 uur werktijd

[Reactie gewijzigd door Arokh op 26 maart 2018 08:49]

mAh is geen goede manier om capaciteit uit te drukken bij laptopbatterijen (al maakt tweakers.net die fout continue). Je moet accucapaciteit uitdrukken in Wh. En als je dat doet, dan kom je erachter dat een deel van de winst van de ARM platform gewoon komt door de 30% grotere accu van de HP laptop (50Wh vs 38Wh)
Ik zie nu dat ik een 0 te weinig heb "gelezen" :p. Veranderd het verhaal wel.
Ja, er zit misschien een maximum op, maar dat is echt enorm ver verwijdert van 10000mAh. Sterker nog, als zoiets bestaat dan wordt het sowieso uitgedrukt in Wh (dat beschrijft namelijk de hoeveelheid opgeslagen energie veel nauwkeuriger. Bij telefoons gebruikt men vaan mAh omdat die accus nagenoeg altijd 5V leveren en daardoor goed vergelijkbaar zijn op hun capaciteit ondanks het gebruik van de verkeerde metric).

Ik heb bijvoorbeeld nog een "oude" Samsung Ativ Book 8 die een accucapaciteit van maar liefst 91Wh heeft. En die werd ook gewoon in de VS verkocht. De Chuwi Lapbook zit in vergelijking daarmee op een zeer bescheiden 38Wh. En hoewel het verschil natuurlijk wel groot is in efficiŽntie, het is veel kleiner dan de 4500mAh (HP/ARM) vs 10000mAh (ChuWi/Intel) vergelijking het doet lijken. De HP heeft namelijk een capaciteit van bijna 50Wh. Dat is zat 30% meer dan de ChuWi. Het houdt in dat het HP systeem dus ongeveer 50% minder energie verbruikt, maar dat is natuurlijk niet alleen aan de CPU te danken. De ChuWi heeft namelijk met een 14.1 inch scherm namelijk ook een ruim 30% groter scherm dan de HP (12.3 inch). En laat het scherm nou juist een van de grootste energieverbruikers zijn bij lichte belasting. En ChuWi zal ook een goedkoper paneel hebben gebruikt waardoor niet alleen de afmeting maar ook de kwaliteit hier extra verbruik zou kunnen veroorzaken. Kortom, er is hoogstwaarschijnlijk een duidelijk verschil in het verbruik van de SoC, maar het is veel minder dramatisch dan het nu lijkt. Een eerlijke vergelijking krijgen we pas als we de moederborden lostrekken van de rest van de laptops en onder zoveel mogelijk gelijke omstandigheden testen. Deze vergelijking geeft aan dat de HP het betere product is, maar dat moet ook wel. Hij is 400% duurder.
Op dezelfde voltage? mAh zegt niet veel als de voltage niet hetzelfde is. maar ja je ziet hoe zuinig de 835 wel niet is!

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 26 maart 2018 17:12]

Dat is waar maar alle lithium batterijen hebben een voltage van 3.7v, alleen door ze in serie te zetten of de chemische compositie aan te passen kun je een ander voltage bereiken en het 2e is zeer ongebruikelijk in handheld devices aangezien het de energie dichtheid niet ten goede komt
Meerdere cellen om een hogere spanning te creeren gebeurt daarentegen juist wel vaak. mAh als eenheid voor een accu is eigenlijk gewoon de verkeerde eenheid. Beter gebruik je de goeie eenheid, J of Wh.

Ook bij Lion accus is de spanning niet helemaal hetzelfde, die hangt namelijk ook af van hoe ver de accu geladen is. Bij veel telefoons is dat in het begin bv rond de 4.2V.

[Reactie gewijzigd door borft op 26 maart 2018 09:37]

Volgens mij kunnen litihium batterijen meestal *tussen* de 3.7v en de 4.0-4.5v. Mijn S9+ is op volle lading iig 4.3v
Persoonlijk ben ik ook erg benieuwd of er Linux op gaat kunnen. Lijkt me geweldig dan vanwege de accuduur. En de emulatie is dan geen probleem meer. Alleen moet de prijs dan echt wel wat omlaag om interessant te zijn ten opzichte van de Atom laptops.
Dat is een goede. Ik geloof dat Debian een standaard ARM versie heeft, maar of die op elke ARM "PC" draait is niet voor de hand liggend, juist omdat het "PC" ecosysteem op ARM traditioneel wat losjes gedefinieerd was (aangezien ARM SoCs vaak in custom of OEM toepassingen worden gebruikt).

Echter de Linux support kan ook gezegd worden van Atom processoren overigens, die bovenmatig veel geplaagd worden (werden?) door slechte driver support en kernel bugs.

Ik denk wat met name interessant is hoe dichtbij ARM chips bij Intel. De SnapDragon 835 zou een 3.5W chip moeten zijn, en de Intel N3450 zit in diezelfde orde grootte.

Traditioneel verbruikt x86 iets meer stroom vanwege grote hoeveelheid overhead in de ISA. Backwards-compatibility en beschikbaarheid van snelle processors is wat x86 de eerste keus voor bijna alle PC toepassingen maakt; maar als inderdaad dankzij ARM builds en/of emulatie toepassingen "snel genoeg" zijn, dan kan Intel zich erg zorgen maken of zij over 3 jaar nog wel zoveel Atom, Celeron en Pentium chips verkopen.

Oke, we praten hier natuurlijk over high-end ARM vs low-end Intel. De prijs van 1000 $ is ook echt om te lachen, maar het opent wel de deuren naar meer natuurlijk..

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 25 maart 2018 13:44]

De atom was geen SOC, toch? Dan is het 3.5W tegen 3.5W+south bridge en andere chips. Ik durf te wedden dat een Atom platform als geheel dat gelijk presteerd wel meer gebruikt. En we hebben nu de Snapdragon 845, die ~20% betere prestaties zijn toch best leuk voor de volgende generatie. Ik denk niet dat Intel al bang hoeft te zijn maar als je de 855 eens 10 watt geeft misschien wel ;-)
De Atoms zijn wel SoCs, zowel de Z als de N serie :)
Ok, maar zo geÔntegreerd als de SD? Als ik de mobo's van Atom laptopjes zie heb ik vaak het idee dat er nog flink wat extra nodig is om het een compleet product te maken... Maar misschien moet ik eens een nieuwere openmaken :D
Er zit geen WiFi en dergelijke bij in, en natuurlijk ook geen 4G.

Wel is het zo dat het moederboard bij zo'n laptopje wat uitgespreider is omdat ze gewoonweg veel meer ruimte hebben. Een telefoon moederboard is meer uit noodzaak zo compact.

Zie hier bijvoorbeeld de binnenkant van die Chuwi LapBook: https://www.cnx-software....LapBook-14.1-Teardown.jpg . Zit weinig in dus. Het grootste deel is accu en er zit zelfs een metalen ballastbalk in om te zorgen dat hij niet naar achteren kiept.

De Atom-Z (en zelfs de m3) passen zelfs in het formaat HDMI stick (intel compute stick). De Atom-N is niet op dat formaat verkrijgbaar maar dat is meer vanwege het stroomverbruik denk ik, de compute stick heeft met de huidige componenten al last om zijn warmte kwijt te kunnen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 maart 2018 01:45]

Bizar, die Chuwi, je zou daar toch meer batterij in kunnen stoppen... Wat zonde van de ruimte!
De problemen met de Atoms op Linux was vooral de Z-serie (bay trail en cherry trail) maar die wordt niet meer gemaakt. En het grootste probleem was dat de leveranciers vaak 32-bit EFI leverden. Daar was wel omheen te komen. Ik heb een intel Compute Stick met Z3750 en die werkt prima (behalve dat er veel te weinig geheugen in zit :') ). Maar intel heeft er inderdaad wel een speciaal driverpakket in gefrutseld.

Maar hier wordt vergeleken met de N-serie en die heeft altijd prima gewerkt. Linux werkt perfect out of the box met mijn Chuwi LapBook Air met N3450 en ook op mijn NUC met N2830.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 maart 2018 15:51]

Waar kan je die chuwi kopen aan 200 euro?
Ik had hem van GearBest. Was 229$ incl. verzendkosten.

Hij is nu wat duurder zie ik, maar ze hebben regelmatig flash sales en dan gaat de prijs flink omlaag.
Die 229$ is vast niet inclusief alle invoer BTW en kosten enzo, en wellicht ook zonder garantie binnen Nederland zonder opsturen naar China?

In dat geval vind ik het een hele gekke vergelijking. Heel leuk voor jou natuurlijk, zeker als je het geluk had dat hij door de douane slipte, maar in de praktijk betekent het waarschijnlijk 250§ plus BTW en kosten is 320§...

En als je hem NU koopt kost hij zelfs 445§ inclusief verzending en BTW...

[Reactie gewijzigd door Arokh op 25 maart 2018 17:39]

Nee het was 180 euro incl verzending. Idd geen douanekosten maar ik woonde in Ierland, daar werd niet zo veel gecontroleerd vanuit China. Zelfs met BTW er over kom je op 220 euro uit.

Overigens ligt een vergelijkbaar apparaat hier in Spanje voor 249 bij de media markt. Zelfs met metalen behuizing, dat heeft de mijne niet. Hij lijkt er wel heel erg op (ook qua toetsenbord) dus ik denk dat hij van dezelfde fabrikant komt. Zelfs de USB poorten zitten op zijn kop net als bij de mijne :')
Haha ja dat zijn leuke details met zo'n USB ;-)

Ik bestel behoorlijk veel in China en van alles onder de 50§ maar boven de 20§ waarde wordt mij mij 1 op de 3 pakjes gepakt. En soms moet ik dan 7§ invoer betalen plus 13§ administratiekosten. Die zijn eigenlijk wel hoog. Maar ja. Van de pakketjes boven de 50§ worden er meer gepakt, en laptops en telefoons (vooral grotere doosjes) heb ik niet zo vaak douanevrij erdoorheen gekregen inderdaad.

Kan dus zeker wel interessant zijn, en ik doe het ook graag, en vind probleempjes niet zo erg, maar ik ga het niet zomaar mijn tante aanraden bijvoorbeeld.

Oh ja, en soms zit er natuurlijk ook geen NLdse versie van Windows bij ;-)

[Reactie gewijzigd door Arokh op 25 maart 2018 18:56]

Geekbuying https://www.geekbuying.co...3L-Pro-Silver-391264.html

204 euro + transport

leuke laptop 14 inch 1920x1080
6gb ram
64gd opslag
N3450 cpu

Leuk ding voor het geld om beetje te surfen en ander lichte dingen.
Accu gaat tussen de 5 en 9 uur mee afhankelijk wat je doet.
:-( 0 pieces left in alle eu warehouses.
De 3450 is een poeptrage CPU hoor. Zeker gezien het prijsverschil hier is het geen prestatie. Wauw, een ARM SOC in een apparaat van §1000 presteert in het ideale geval hetzelfde als een Celeron voor <§350 apparaten.
Traag? Ja, maar hij voldoet prima voor wat browsen. Ik gebruik de mijne (Chuwi LapBook Air) als laptop voor de hackerspace, dan is het niet zo erg als hij uit mijn kluisje gestolen wordt, als ik een USB poort opblaas, of de soldeerbout per ongeluk tegen de laptop rolt. Met webbrowsers, Android Studio, Arduino compiler enz geen problemen gehad met snelheid.

Inderdaad is het in een apparaat van 1000 euro wel onder de maat ja.
Voor wat browsen heb je aan een goedkope Android tablet ook voldoende.
Ja maar niet voor Android Studio, Arduino enzo :)

Ik geloof dat er nu wel een arduino compiler is voor Android maar het blijft een gedoe.
Met de N3450 kun je gewoon prima Gamen, rappe cpu dus (vanaf 11:10 Gaming):
https://www.youtube.com/watch?v=r7Uw8QQFk7w
Nieuw verkrijgbaar voor onder de 200 euro als 14 inch FHD laptop (Jumper EZ book).
Atoms zou ik anno 2018 wel links laten liggen qua snelheid maar deze Celerons zijn snel zat.

@hieronder: mijn fiets en een Porsche zijn ook beiden afgeleiden van wiel-voertuigen. ;)

[Reactie gewijzigd door SLC op 25 maart 2018 19:22]

Deze Celerons zijn in principe afgeleid van de Atom, net zoals de Pentium Silvers. Deze worden niet volgens de Kaby Lake of Coffee Lake architectuur gebakken ;)
Natuurlijk is het de bedoeling van Microsoft dat de W32 emulatie maar bij uitzondering wordt gebruikt. Deze apparaten zijn daar niet voor bedoeld, maar meer voor als je met de ARM windows store software uit kan (momenteel is die inderdaad niet echt in overvloed maargoed, dat is een kip-ei probleem). Anders kan je beter een intel kopen, daar is dit niet voor bedoeld.
Windows 10 is op ARM toestellen, net als x86 en x86-64, niet gelimiteerd tot de Microsoft Store. Dat is alleen zo voor de versies in S mode.
Nee klopt, maar hij is natuurlijk wel bedoeld om zoveel mogelijk in ARM mode te draaien. En voor zover ik zie is de Windows Store momenteel de enige bron van Windows-ARM software.

Als hij alleen gelimiteerd was tot de microsoft store was die emulatie niet eens nodig, net als met de Surface RT vroeger.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 maart 2018 12:36]

Win32 apps in de Store zijn ook gewoon x86 of x86-64, ben er vrij zeker van dat er momenteel nog geen Win32 app is die natief op ARM draait in de Store.
Wanneer je een universal app programmeert dan is er automatisch een arm versie van. Volgens mij zijn alleen Spotify en dx de games 32 bit apps. De rest zou dus gewoon native moeten werken.
Not even close. Er staan ondertussen al heel wat Win32 apps in de Microsoft Store. En WinRT apps (wat jij hier "universal app" noemt) hadden we het niet over, we hadden het over Win32 apps. Er zit een verschil tussen. Spotify, foobar2000, Affinity, al die games, etc. zijn ook UWP apps, maakt nog niet dat ze platform onafhankelijk zijn. Sterker nog, zelfs volledige WinRT apps hoeven niet perse platform onafhankelijk te zijn.
n WinRT apps (wat jij hier "universal app" noemt)
WinRT app zijn niet vanzelf ook universal apps en een app package van WinRT nog wel OS specifiek
Een WinRT app kan je wel migreren naar een UWP app.
https://docs.microsoft.co...p/porting/w8x-to-uwp-root
With Windows 10, you can create a Universal Windows Platform (UWP) app, which is a single app package that your customers can install onto every kind of device.
UWP apps geporteert van WinRT zijn qua package wel altijd platformonafhanklijk
Dergelijke UWP apps zouden op de devices in het artikel vergelijkbaar moeten performen terwijl het energieverbruik op de ARM versie veel en veel lager ligt.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 26 maart 2018 17:22]

ER zijn er vrij veel die gewoon desktop 64-bit x86 software zijn. Denk aan alle apps die gewrapt zijn vanaf een desktop app.
dat is niet zo. je kunt ook alleen voor x86 compilen. ook zijn win32 applicaties geen uwp apps, maar gewoon normale applicaties voor x86. om deze te draaien op arm moeten ze dus geŽmuleerd worden
Nee maar waarom zou je, als app maker. De laptops zijn er immers nog niet (ondanks dat ze een jaar geleden al zijn aangekondigd). Dat is echt dat kip-ei verhaal. Dat komt vanzelf wel als ARM steeds meer terrein wint.
Het is maar de vraag of ARM terrein wint... op deze manier niet denk ik ;)
In de vergelijkingen is het jammer dat wel de i7 8550U maar niet de i5 8250U is meegenomen
Echt een top CPU met een 620UHD... wel een stuk duurder dan ARM :+
Maar er zijn al aardige modelletjes te koop van rond de 700 euro...
Meer dan outlook, excel, notepad++ en een browser gebruik ik niet. Dus als die native onder ARM draaien met de bijbehorende lange accuduur dan zou ik een ARM laptop kopen als de prijzen wat zakken.

Hopelijk kan die dan ook met intensief gebruik ook echt als laptop dienen (op schoot dus).
is nu flink duurder die CHUWI?
Ja ik zie het! Ik heb hem bijna een jaar geleden gekocht toen hij net uit was. Toen was hij effectief 180 euro incl. verzendkosten (uit China). Maar gearbest heeft regelmatig flash sales en dat scheelt heel veel. Hou het in de gaten. Ik weet niet meer of ik de mijne tijdens zo'n flash sale heb gekocht. Ik denk het wel.

Maar je ziet ze hier in Europa ook wel onder andere namen gewoon in de winkel. Ik zag hem in Spanje bij de mediamarkt onder de naam Thomson voor 249 (4GB RAM/32GB eMMC) en bij GAME hadden ze ook iets dergelijks liggen voor 199 euro, alleen de specs stonden er niet bij.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 maart 2018 21:44]

Inderdaad, het gaat ook alleen om x86-32 applicaties. Native arm heeft geen emulatie nodig.

Wel jammer dat 64bit applicaties niet ondersteund kunnen worden.. niet echt toekomst bestendig wat dat betreft.
is die nou even snel of trager dan de celeron, artikel zegt trager jij zegt even snel
In het artikel staat dat de Snapdragon even goed presteert als de celeron, maar dat de snapdragon als deze x86 emulatie moet doen trager is:
Een review van een Windows-2-in-1 met Snapdragon 835-soc toont aan dat een Snapdragon 835 in x86-programma's minder goed presteert dan een Intel Celeron N3450, die bedoeld is voor instaplaptops en tablets. In ARM-applicaties presteren de chips vergelijkbaar.
(Overigens bedoelt @faraga natuurlijk dat de chips vergelijkbaar presteren bij native applicaties voor hun architectuur, dus ARM voor de Snapdragon en x86 voor de intel :). Want de intel kan helemaal geen ARM draaien, er is geen emulatie om dat te doen).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 maart 2018 01:52]

UWP packages kunnen met 1 package zowel op ARM als x86 devices draaien.
Die behoeven dus geen native versies
Ja maar er staat "In ARM-applicaties", dat is op de intel dus niet mogelijk :)

UWP packages zijn eigenlijk universal binaries met twee native binaries er ingepakt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 maart 2018 17:48]

N3450 geen slechte chip. Het is een budget chip en heb ook zo een budget laptop voor 200 euro.
Kijk je echter naar de prijs van de 835 dan is die een veelvoud en dus kun je stellen te duur om er windows mee te gaan draaien.

Uiteindelijk gaat het om prijs/prestatie en je kan dus stellen dat die voor de snapdragon 835 gewoon slecht is onder windows
Waar is de Chuwi Lapbook Air te koop voor 200 euro? Vind hem zelf wel interessant, maar kan hem nergens voor deze prijs vinden...
GearBest.. Hij staat nu voor 226 euro maar de prijs fluctueert nogal. Toen ik hem bestelde was hij 180 incl. verzendkosten.

Al is de "Jumper EZBook" nu wellicht een betere keuze, die heeft ook metalen behuizing, meer geheugen en opslag en kost ongeveer hetzelfde. Zie de link van @bbob1970 hierboven :) De Chuwi heeft geen metalen behuizing.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 maart 2018 11:31]

Klopt prijzen wisselen nogal eens en ene keer wel op voorraad dan weer niet. Jumper heeft idd metalen behuizing, voor het geld is het een leuk ding, licht werkt verder goed.
minder goed presteert dan een Intel Celeron N3450
Kan iemand (@faraga) dit in context plaatsen? De tijd dat ik wist welke cpu's er waren en hoe die performden relatief aan elkaar is lang lang voorbij ;).

Dus, is dit goed, slecht, ...?
De Celeron N3450 is een instapprocessor die eigenlijk weinig meer is dan een moderne Atom. Je vindt hem goedkope laptopjes van 300-500 euro of tablets.
Thanks, al had dat misschien een nuttige toevoeging aan het artikel geweest ;)
Bij deze dan ;)
Maak daar maar 200 van; de boven genoemde Chuwi Lapbook of de Jumper EZbook 3 Pro zoals ik heb bijvoorbeeld. Moet je wel via Aliexpress of Geekbuying kopen, dat wel.
Zie de benchmarks in het artikel :) De N3450 is een goedkope Atom processor. Niet slecht voor licht gebruik (ik heb er zelf een), maar het houdt niet over voor zwaardere taken.

Denk aan een stuk minder nog dan een i3 of zelfs een m3 (ultramobiele versie). Het is echt voor budget 200 euro laptops bedoeld, en zit ook in NASsen en dergelijke.

Niettemin kan je er prima op werken hoor, maar het houdt niet echt over als je wat zwaarders moet doen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 maart 2018 12:40]

Toch goed om te zien dat mobiele SoCs intussen on par zijn met (entry) 'PC' cpus en dat grotere merken meer interesse tonen in deze SoCs, wat verdere groei zal stimuleren.

Edit: Dit kan de weg leggen naar 'desktop' ervaring op mobiele telefoons en/of betere implementaties van Continuum.

[Reactie gewijzigd door Stadtionalist op 25 maart 2018 12:24]

Nog een paar versies verder, en we zijn er. Natuurlijk staat de ontwikkeling van de pc- cpu ook niet stil, maar die evolueert m.i. wel langzamer.
Nou maar hopen dat Qualcomm zijn ontwikkelingen niet vertraagt, zoals wel te verwachten was als ze door Broadcomm zouden zijn overgenomen.
Ik vraag me af of dit het antwoord wel is tot het stroomverbruik. Vergelijk de n3450 en de 835 maar eens qua stroomverbruik. Scheelt weinig hoor (en de 835 is als topmodel zwaar geoptimaliseerd terwijl de N3450 weinig aandacht heeft van Intel omdat het maar een goedkope instapchip is).

ARM is geen magische verbruiksverlagende techniek. Prestaties kosten nu eenmaal stroom. De goede prestaties van mobiele apparaten ligt vooral in de enorme optimalisatie t.o.v. de interface die alle prioriteit heeft. Ik denk dat het in de praktijk weinig uit zal maken.

Niettemin zou ik het wel leuk vinden als er wat meer varieiteit komt op architectuur gebied, vond het vroeger ook altijd al leuk om met DEC Alpha, SPARC, PA-RISC, PowerPC enz. te klooien :) Jammer dat dat allemaal niet meer bestaat.
IBM heeft nog steeds Power machines (samensmelting van de IBM AS400 RISC System-i machines en de IBM AIX Unix Power lijn) waar nu ook Linux op kan draaien:
https://www-03.ibm.com/systems/nl/power/hardware/index.html
Huidig is Power 8, maar 2dehands is er van alles te vinden in de Power 7, 6, 5, etc. als je er een keer mee wil spelen.
Nou ja, on par zou ik het niet echt noemen. 4x zo traag in photoshop vs zo'n beetje de traagste mobiele cpu, singlecore x86 half zo snel als de N3450, geen x64 ondersteuning, nauwelijks of geen driverondersteuning, geen ondersteuning voor opengl na 1.1 etc.

Kortom, je hebt er nog niks aan als je deze tablet/cpu ook voor x86 programma's wil inzetten.
Op ARM gebied een prima chip en het is leuk dat de emulatie een beetje loskomt, maar het gaat nog wel even duren voordat er fatsoenlijke x86/x64 ondersteuning is.

Voor deze specifieke toepassing van de HP envy: met de prijs van §999 moet het de concurrentie aangaan met andere tablets die in alles veel beter zijn. De traagste surface pro vliegt dit ding op alle vlakken voorbij en is goedkoper/even duur afhankelijk van wat je erbij wilt. Voor een beetje netflixen, tekstverwerken en internetten ben je voor een kwart van de prijs al klaar.
Onpar meschien, maar Zolang ze geen x64 emulatie ondersteunen zal het denk ik niet hard gaan lopen.
On par? Nee hoor, die mobiele CPU is veel sneller dan die verkapte atom :P

Hij moet 'm kunnen emuleren, daar moet ie per definitie al sneller voor zijn. Als je code zou compileren voor die ARM cpu, zou die veel beter presteren
Tsja wat hadden ze verwacht van een telefoon soc?
Alleen als Android een soort van desktop OS gaat uitbrengen dan zul je vergelijkbare prestaties krijgen, maar ja dan heb je een 14" telefoon waar je niet mee kunt bellen :p

Dit gaat hem in ieder geval niet worden voor >95% van de gebruikers.
Ik ben totaal niet van de Apple, maar ARM maakt grotere sprongen dan x86 - zeker als je kijkt naar prestaties van de iPad Pro, die de 13 inch MacBook Pro bijna evenaart. Dus dit vind ik teleurstellend van een high end Snapdragon chip.
Emulatie. Smartphone OS vs volwaardig OS.
Windows draait native op ARM. Alleen win-32 en win-64 apps niet.
A11 scoort in Geekbench goed.

In BAPCO en 3Dmark Ice Storm is de A11 niets bijzonders.
https://www.pcworld.com/a...snt-as-fast-a-laptop.html

Denk dat het in real world helemaal tegen valt.
In een laptop kan die chip natuurlijk wel harder gaan, net als de snapdragon in het artikel. De TDP is zeer configurabel, en dan heb je nog de koeling.
A11? In de iPad Pro zit nu een A10X. Dit is een iPad met een A9X waar je naar verwijst. Afgelopen jaren boekt Apple nog behoorlijke winsten in hun chips, itt Intel. Zeker grafisch verdubbelt het nog steeds. Ik zou deze benchmarks nu nog wel eens willen zien of met de volgende Pro.
ARM heeft het probleem niet wat X86. Waar we in feite met een monopolie opgescheept zitten. Intel is hier al een aantal jaar, sinds de groei eruit is, eigenlijk alleenheerser.

In de ARM wereld wordt er uiterest hevig geconcureerd door meerdere partijen. Apple, Samsung, Qualcomm, Mediatek en nog vele anderen. Die markt is enorm verdeeld.
In geekbench ja, totally gee goede representatieve benchmark voor WIndows hardware.
En dit is met de 835 nu de 845 in de telefoons zit. Zal het denk ik wel niet lang meer duren voordat deze ook in andere apparaten terecht gaan komen.
Dit zou eind 2017 al op de markt komen.
Het duurt wederom veel te lang. Zal mij niet verbazen als het tot eind 2018 is voordat het een 845 processor heeft. Voorlopig zou ik het vergeten tot de prijs gezakt is.
Versies met 845 wordt ergens na de zomer verwacht.

Waarschijnlijk de reden dat er nog geen 845 versie is. Komt vooral doordat het allemaal nieuw is en alles goed getest moet worden. En sowieso heeft Samsung bijzondere afspraken met qualcomm zodat ze nu al de 845 kunnen gebruiken.
Zelf vind ik dit niet zo erg, de Snapdragon is bedoeld voor thin-and-light laptops waarbij de performance niet super belangrijk is en waar ja makkelijk even kan browsen en kan werken. Daarvoor is de LTE functionaliteit van de Snapdragon heel handig.

Dat brengt dit ene nadeel in evenwicht voor mij.
Klopt. Maar de prijs van een snap 335 sock is veel duurder, dan een Intel. Celeronn n3450. Terwijl de presentaties. Het zelfde zijn f gezien het stroom verbruik. Waar kies jij dan voor? 🤔
Ik denk dat in die duurdere prijs ook de LTE modem zit toch?
Hmm zit wat in.
Maar een 4g dongle is ook niet al te duur
https://www.mobielverbind...0OsgBjEAQYASABEgLqyvD_BwE
Werken? Misschien als dat bij jou alleen office programma's gebruiken inhoudt. Zolang Android Studio en Visual Studio niet vooruit te trapen zullen zijn op z'n setup valt er voor mij niet op te werken. Hooguit de mail wegwerken maar als ik dat onderweg wil doen is een telefoon met Bluetooth toetsenbord haast net zo goed, daar ga ik niet speciaal zo'n apparaat voor kopen.
gelukkig heb je dan de keuze om een betere laptop te kopen. voor degene die wel met alleen office werkt (wat genoeg mensen ook wel doen) is dit ideaal
Gezien de prijs niet echt, tenzij ze dagelijks 8 uur moeten werken op zo'n ding zonder stopcontact in de buurt. In dat geval zou ik in de auto zo'n 12V gelijkspanning - 230V wisselspanning converter installeren. In de trein en het vliegtuig heb je stopcontacten.
als je dat geld ervoor overhebt wel. en natuurlijk de mogelijkheid voor mobiel internet
Dat geld spaar ik dan wel uit met een goedkopere laptop die iets meer verbruikt. Mobiel internet doe ik wel m.b.v. tethering via de telefoon. En ik denk dat als een werkgever zoiets eist hij ook wel in de middelen voorziet.
Een snapdragon is natuurlijk maar een telefoonsoc, gemaakt om voor dat platform snel te zijn. Vermoedelijk kan je prima een ARM processor maken die wat meer verbruikt en sneller is en meer gericht is op het laptopformat. Ben benieuwd wat er dan gebeurd.
Ik weet wat er dan gebeurt. Dan verbruikt hij net zoveel als een degelijke Core I3, is net zo snel, maar het Unique Selling Point, de lange looptijd op accu is dan ook verdwenen.
De i3 8130U heeft een TDP van 15 watt. Hier zie je dat een snapdragon 835 een 3,56 watt trekt op zware (VR) belasting. Dan zie ik toch echt nog wel een berg speelruimte, zeker in multicore scenarios.
Voor deze prijs krijg je ook een Core i5 met prima prestaties. Leuke gadget maar niet iets dat je dagelijks zou willen gebruiken. Wordt pas zinvol als er 2 dingen gebeuren:
- flink meer processorkracht (de SD 845 biedt wel wat meer maar waarschijnlijk niet genoeg)
- populaire apps moeten worden gecompileerd voor ARM.

Wel veelzeggend dat HP dit uitbrengt, dan moeten ze er toch toekomst in zien.
Wat is er nu zo speciaal dat je dit echt zou overwegen ?
Battery life zou het speerpunt moeten zijn , maar 12u vind ik persoonlijk nu echt niet speciaal hoor.
Dan koop je toch echt beter een laptop zoals bv een Lenovo T480s of een Dell 7390, heb je ten minste een "echte" laptop die alles kan en ook nog eens een battery life van 10U.

https://www.laptopmag.com...ops/lenovo-thinkpad-t480s
https://www.laptopmag.com/reviews/laptops/dell-latitude-7390

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 25 maart 2018 12:42]

"Time in seconds, higher is better"
ik heb het liever korter :+

edit dit is in de photoshop tests