Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ARM-versie Windows krijgt in mei ondersteuning voor ARM64-apps

Microsoft maakt in mei een sdk beschikbaar waarmee ontwikkelaars 64bits ARM-apps kunnen maken voor Windows 10 op ARM. Dat maakt Microsoft bekend. Tot nu toe draaien alleen 32bit-apps op de Windows-versie.

Microsoft gaat de introductie van de sdk tijdens zijn Build-ontwikkelaarsconferentie in mei officieel onthullen. Ontwikkelaars kunnen Universal Windows Apps en Win32-programma's omzetten in ARM64-versies, meldt Erin Chappie, general manager voor Windows aan Engadget.

Momenteel ondersteunt Windows op ARM alleen 32bit-apps: de ARM-versies rechtstreeks en x86-programma's via emulatie. Grote snelheidsverbeteringen zijn niet te verwachten bij de komst van ARM64-apps. Over ondersteuning voor x64-software op Windows op ARM via emulatie meldt Microsoft nog niets.

In december 2016 kondigde Microsoft aan met een ARM-versie van Windows 10 te komen. De eerste producten met het OS zijn zogenoemde Always Connected PC's met Qualcomm Snapdragon-socs en lte-modems. Die systemen beginnen nu beschikbaar te komen en moeten zich onderscheiden met lange accuduur, terwijl de processorprestaties in verhouding met de prijs niet heel hoog liggen.

Door

Nieuwscoördinator

20 Linkedin Google+

Reacties (20)

Wijzig sortering
Maak een “Windows versie” die je zelf op je telefoon kan installeren. Net zo als nu op elke pc of laptop. Dus zodat je kan kiezen IOS of Android .... of Windows ... dat zou leuk zijn
Is er al , kijk maar joeveel er zijn op de chinese Markt.
Is denk ik niet zo makkelijk als het klinkt.
Om alle hardware goed te laten werken heb je drivers nodig, en iemand moet die schrijven.
Op computers werkt dit omdat (bijna) alle hardware boeren er baat bij hebben om drivers te hebben voor Windows.
In de mobiele markt is Windows een stuk minder dominant, dus zie ik het minder snel gebeuren.
Hoe zit dat met UWP app targets? Nu kun je bouwen voor x86, x64 en ARM. Gaat dit dan veranderen naar x86, x64, ARM32 en ARM64?
Hoe zit dat met UWP app targets? Nu kun je bouwen voor x86, x64 en ARM. Gaat dit dan veranderen naar x86, x64, ARM32 en ARM64?

Ja dat is het idee.

De native UWP apps op dit platform zijn immers reeds ARM64.

Merk op dat Visual Studio 2017 al sinds maart ARM64 ondersteuning heeft in de compiler. Dus je kunt al reeds wat experimenteren. De voleldige SDK komt dus schijnbaar in mei.
De native UWP apps op dit platform zijn immers reeds ARM64.
dit lijkt niet te stroken met deze uitspraak :
Momenteel ondersteunt Windows op ARM alleen 32bit-apps:
zou mij dus sterk lijken dat UWP reeds ARM64 zijn als windows enkel de 32 bits versies ondersteunt!
Ik kijk er naar uit! Online zie je alleen maar negatieve previews en klachten dat de emulatie maar log en traag is. Maar deze apparaten zijn duidelijk voor mensen die veel onderweg zijn. Office, browsen, presentaties, RDP, en als fallback een win32 app kunnen emuleren. :)
Ik denk dat het een tijdje nodig heeft totdat alles lekker werkt. Als ik nu al zie dat fortnite al op iPhone X kan draaien, los van dat het grafisch nog niet super super is, dan komt de rest ook wel over een paar jaar.
Plus dat de benchmark tools zich ook nog moeten ontwikkelen. Nu zjin alle benchmarken x86 en soms AMD64, en dus een "worst case" scenario voor deze hardware.

Immers als je een video decoding benchmark draait, toon je niet aan dat video decoding traag is, maar dat video decoding via x86 emulatie traag is. Maar wat nu als je de build-in video player gebruikt? Etc.
Maar als via de benchmark (of real life) blijkt dat videodecoding traag is, maakt het voor de consument opzich niet veel uit 'hoe'.

Het is gewoon traag.

Net als dat we nu (de meeste) niet checken bij video encoding of het aan de GPU, L1 cache of PCI Express ligt.. Hij kan 10MB p/s decoderen/encoderen of hij kan t niet.

Dus de benchmarks kloppen wel aardig lijkt mij toch? Het geeft gewoon de praktijk weer. Enige wat geoptimaliseerd kan worden is de emulatie laag. De benchmark software ansich zou weinig verschil mogen maken lijkt mij.

En wellicht zelfs realistiser omdat (iig tot heden) software ook gecompiled is naar ofwel X86 of ARM zonder optimalisaties. Zelfde probleem als de benchmark dus zeg maar

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 6 april 2018 23:07]

Maar als via de benchmark (of real life) blijkt dat videodecoding traag is, maakt het voor de consument opzich niet veel uit 'hoe'.

Dat klopt, maar mijn punt is dat als ik video decoding wil doen, ik of x86 software kan gebruiken of de ingebakken video decoder die ARM64/native is. De x86 benchmark geef dan dus aan dat video decoding mét emulatie traag is, maar niet of video decoding zélf traag is.

[Reactie gewijzigd door Armin op 6 april 2018 23:27]

Ah akkoord. Wellicht mijn onkennis hoor, excuses alvast. Maar is het stukje dat verantwoordelijk is voor zulke taken, niet onafhankelijk van de cpu architectuur? M.a.w. de instructie set / emulatielaag heeft daar weinig inspraak op, het komt gewoon neer op of de chipset hardwarematig H264 encoding / decoding support en op welke bitrate? Zelfde met eigenlijk alle GPU gerelateerde taken. Lijkt mij dat alleen I/O wellicht een hit krijgt met pre-processing etc, maar eenmaal de stream open beland het gewoon bij de GPU en die boeid het allemaal weinig verder.

Kan mij wel voorstellen dat software die heel heftig op x86 instructies en uitbereidingen leunt het zwaar krijgt op ARM en visa verca. Maar nogmaals, wellicht ook te simpel gedacht :)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 7 april 2018 01:09]

Mijn x64 laptop die ik nu heb is ook voor reizen nu perfect. Snel licht touchscreen En een lekker lange accu duur waar je een hele werkdag mee kan halen.

Ik gebruik het voor programmeren, surfen en documenteren.. muziekje er natuurlijk onder. (Spotify). mooie ervan is het is een acer.
Wat is het mooie aan een Acer dan? Voor mij is dat persoonlijk gewoon een niets zeggende merknaam. Overigens net als alle andere merken (niet specifiek acer). Mij gaat het om het product eerlijk gezegd, kan me niet erg veel uitmaken wie het maakt.
Acre Heeft nu eenmaal niet altijd de beste producten gemaakt. Of ondersteuning. Maar ik moet zeggen mijn laptop werkt toch best goed.

Enige waar ik een probleem mee heb, is dat de videokaart driver.. een customized door acer is. En dan mag je geen nieuwe van de Intel website downloaden. Mocht ik er nu net in die versie een probleem met DirectX 12 zijn.
Dat klinkt dan toch niet als "perfect" als je het mij vraagt. Mooi dat het een Acer is. Maar dit terzijde.

Er zijn inderdaad genoeg laptops die lang meegaan en klein en licht zijn voor gebruik onderweg maar ik denk niet dat dit de doelgroep wordt (is) van Windows op ARM. Ik zie dit meer succesvol worden voor always on low power machines bijvoorbeeld terminals in parkeerautomaten of informatie panelen in winkelcentra of de bus.
Wat ik alleen niet snap is dat je het mooi vind dat het een Acer is, maar blijkbaar werkt hij toch niet helemaal goed? Dus dan is het mooie er toch ook wel vanaf?

Als hij helemaal perfect was geweest, en Acer een tijd een slechte naam had gehad dan had ik je redenatie gevolgd, maar nu snap ik er niet veel meer van :)
Ja dat klopt wel.. maar ik gebruik het apparaat dan ook wel waarvoor hij eigenlijk niet bestemd is..

Ik denk niet dat iemand daar bij acer zou hebben verwacht dat ik het gebruik voor C++ Game Development en DX12, waarbij ik compile op dat ding en veel browser tabs heb open staan samen met veel debug en programmeer programma’s .. ok nu zit er een klein foutje in dx12 waardoor mijn texture flickeren en er een beetje gek doen.. maar dit stijgt uit boven de verwachting van wat ik met het apparaat mee zou kunnen doen.. dus ik vind dat het een goede laptop is l.. en degelijk gebouwd. Alleen mogen ze dus de driver updaten.
Windows op ARM kan maar zo het einde van Android worden. Te verwachten valt dat ook Apple nu haast gaat maken om haar OS X op ARM processoren te laten lopen en haar mobiele iOS applicaties beschikbaar te maken onder OS X.
Windows op ARM kan maar zo het einde van Android worden.
Ik betwijfel het, WoARM heeft een volledig andere doelgroep. Waar Android eigenlijk 100% gericht is op telefoons en tablets, wil Microsoft WoARM op laptops laten draaien die een accutijd hebben van dagen, ipv uren. Voor wat zover bekend is, is het niet de bedoeling om het op telefoons te laten draaien. Misschien dat ze in de toekomst, als het WoARM concept aanslaat en er meer UWP apps beschikbaar zijn, de telefoonmarkt nog een keertje proberen, maar voor nu hebben ze de ambities voor Windows op telefoons (helaas) volledig laten varen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*