Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EvLeaks: OnePlus presenteert eind november 5T-smartphone met 18:9-scherm

OnePlus komt volgens telecomjournalist Evan Blass, ook bekend onder zijn Twitternaam EvLeaks, eind november met een OnePlus 5T-smartphone met 18:9-scherm. Geruchten over een dergelijk toestel gingen al eerder.

Het zou het tweede jaar op rij zijn dat OnePlus met een T-versie van zijn toestel komt, al is er een duidelijk verschil. De OnePlus 3T van vorig jaar verschilde op gebied van scherm en ontwerp niet of nauwelijks van de OnePlus 3, maar de 5T zou een 18:9-display krijgen, tegenover een 16:9-scherm van de OnePlus 5. Het langere scherm maakt een nieuw ontwerp noodzakelijk.

OnePlus zou het toestel tussen 20 en 30 november willen presenteren en uitbrengen, claimt Blass op basis van twee anonieme bronnen. Blass heeft een vlekkeloos trackrecord op het gebied van smartphonegeruchten en is vaak de eerste met renders van nieuwe telefoons. Van dit toestel heeft hij geen render gepubliceerd. Android Authority deed dat eerder al wel, al is het onmogelijk vast te stellen of die render inderdaad de OnePlus 5T weergeeft.

Als OnePlus met een toestel komt met 18:9-scherm, is de kans groot dat het gaat om een 6"-paneel. De diagonaal van 6" is een verlengde versie van een 5,5"-paneel met 16:9-verhouding. Bovendien zijn enkele van die panelen in massaproductie. Japan Display heeft een lcd met dat formaat, terwijl Samsung een oledpaneel levert aan Huawei voor de Mate 10 Pro. OnePlus gebruikt op de 5, 3T en 3 oledpanelen van Samsung. OnePlus presenteerde zijn meest recente smartphone deze zomer.

Terugkijken: videoreview van de OnePlus 5

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

25-10-2017 • 18:47

71 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Lees meer

Reacties (71)

Wijzig sortering
Laatst, toen de geruchten begonnen te komen en er duidelijke aanwijzingen kwamen, heb ik een topic aangemaakt met daarin alle geruchten, nieuwtjes en afbeeldingen op een rijtje: [OnePlus 5T] Speculatie & Geruchten. Daarin zal ik jullie up-to-date houden met de nieuwste geruchten en nieuwtjes.

Laatst zijn de productpagina's van de OnePlus 5 ook uitgelekt: https://gathering.tweaker...message/52981531#52981531

Verder zijn er gisteren specificaties via Antutu uitgelekt van de OnePlus 5T: https://gathering.tweaker...message/53001503#53001503

Net heeft Pete Lau (CEO en oprichter van OnePlus) een afbeelding geteased over de camera van de OnePlus 5T: https://twitter.com/petelau2007/status/923199654753312768)

Deze tweets van de medeoprichter zijn ook interessant:

https://twitter.com/getpeid/status/922460458963087361
https://twitter.com/getpeid/status/923168561983557632

Het zou dus ook zomaar kunnen dat de OnePlus 3 en 3T Android 8.0 als stable aan het einde van november ontvangen, aangezien de geruchten gaan dat de OnePlus 5T geleverd gaat worden met Android Oreo.

Verder vind ik de eventuele keus van OnePlus opvallend, omdat OnePlus heeft gezegd dat ze zich willen focussen op 1 toestel per jaar.
Ik hoop dat er weer een oledscherm in zit. Dan koop ik hem om mijn op3 te vervangen.
OLED is niet automatisch beter. Zie naar de kwaliteitsproblemen van de Pixel 2 en de LG telefoons
weet ik, maar mits goed gebruikt absoluut superieur boven andere schermen. En aangezien het scherm zo ongeveer de hele interface is, vind ik die zeer belangrijk. Ik heb altijd oled erg veel fijner gevonden dan lcd.
Als ze dit keer maar het scherm wel op de juiste manier plaatsen, zodat er geen jelly scrolling is, dan denk ik dat er al veel mensen erg blij zijn.
Ik snap het nut wel van een 18:9 scherm, je ziet meer content in apps of tijdens browsen.

Maar ik zie ook een keerzijde, 21:9 wordt steeds populairder op computers en nu beginnen smartphone fabrikanten met 18:9 op telefoons, dat zou voor content zoals YouTube kunnen betekenen dat er fragmentatie ontstaat vergeleken met nu waar 16:9 de norm is bij meeste video's.

(en ik begin niet eens over 4K)

Niet dat ik beide afkraak juist in tegendeel maar ik vraag mij wel af hoe content creators op oa YouTube dit oplossen.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 25 oktober 2017 19:02]

21:9 is een TV standaard en heeft een andere aspect ratio dan 18:9. ;)

Mogelijkheden denk ik zijn dat:
1) op 18:9 toestellen bij 21:9 content links en rechts een deel wegvallen.
2) of het standaard formaat van smartphones gaat nog verder omhoog naar 21:9
Hopelijk gaan we uiteindelijk naar 2.4:1 (cinema standard) of 2.414:1 (The silver ratio) voor de meest optimale viewing experience waarmee we standaard bijna alles mee kunnen bekijken voordat het irritant word, te langwerpig.
Zijn hele punt draait om het feit dát het andere aspect ratio's zijn, dus dat heeft 'ie vast wel door. Ik vind dat hij zeker een punt heeft, dadelijk krijg je weer zwarte balken onder en boven op de reguliere 16:9 tv's óf links en rechts op de hippe telefoontjes. Het was juist redelijk standaard en dat lijkt nu weer te versplinteren...
Een verhouding is niet per se een 'standaard' voor iets natuurlijk. In een mobiel kan je gerust een 21:9 scherm proppen, al gaat het bij mobiels om een hoogte staat tot breedte verhouding en bij TV's en monitoren voor een breedte staat tot hoogte verhouding.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 26 oktober 2017 11:17]

Misschien loop ik achter de feiten aan hoor, maar is een 18:9 niet juist handig om 16:9 weer te geven en daardoor ruimte over te houden voor software knoppen links/rechts of boven/onder?
dat is juist wat je bij het kijken van een film niet wilt, het stoort.
heb je een punt. Maar meer mogelijkheden worden uiteindelijk altijd wel door iemand goed uitgebuit.
Vast wel, sowieso in app gebruik waar je meer kunt zien of in eventuele camera of bewerk apps.
Loop al een paar weken het nieuws omtrent de 5t te volgen, ben erg geïnteresseerd omdat ik een dual SIM opvolger zoek voor m'n Nexus 6p.

Heb alleen nog niet kunnen ontdekken of de 5t een headphone jack heeft. Iemand enig idee?
Dat zou je ook kunnen interpreteren als een poging om zekerheid te krijgen of de keuze om zo'n aansluiting weg te laten wel een goeie keuze was. ;)

[Reactie gewijzigd door beantherio op 25 oktober 2017 19:13]

Thanks!
20-30 november voelt heel ver weg ;-)

Ook bedankt overigens voor het aanmaken van het forum topic.
Geloof niet te veel van de marketing van OnePlus. Het is geen Nexus killer
Klopt, updates zullen altijd langer op zich laten wachten bijvoorbeeld, maar eigenlijk elk flagship toestel van het moment doet wel iets raars waardoor mijn interesse toch snel weer bekoeld.
Op dit moment zijn de Mate 10 Pro en de OnePlus 5t daarom de meest waarschijnlijke opvolgers van m'n Nexus 6P, waarbij ik een voorkeur heb voor de 5t omdat ik verwacht dat de support vanuit de custom rom gemeenschap veel beter gaat zijn dan voor de Mate 10.
Qua updates niet misschien, maar dat is geen enkele telefoon. Qua software, naar mijn mening wel degelijk. Als ik nu de functies van een stock android toestel bekijk, vind ik dat er best wel veel dingen missen die ik veel gebruik. Oxygen OS is erg fijn, en erg snel in ieder geval.
Helaas is Nexus dood. Een goedkope telefoon met stock Android is door Google zelf omgebracht, oneplusone komt tenminste wel in de buurt.
Ik ben daarom erg benieuwd hoe Nokia het gaat doen. Die telefoons hebben stock Android.

De Nokia 8 is bijvoorbeeld erg interessant en tevens in dual sim verkrijgbaar.

Het gerucht gaat dat er ook een Nokia 9 aan komt met een 18:9 scherm.

Gezien de probleempjes met de camera ben ik aan het wachten op de volgende generatie van Nokia, maar ik hoop dat zij de positie van de Nexus kunnen pakken. Voor mij is het namelijk heel simpel:

- Stock Android
- Goede support/update beleid
- Uitstekende hardware
- Prima prijs

OnePlus is zich teveel aan het hypen als de flagship killer. Helaas is hun update beleid niet altijd even netjes geweest in het verleden. Ik kijk aandachtig naar Nokia en verwelkom hun terugkomst
Geen idee, maar ik ben wel zeer te spreken over de Motorola G5 plus. Ook dual sim. Zo maar een kleine tip, misschien het overwegen waard.
Waarom noemen ze het 18:9. Is het niet veel duidelijker om de ratio te vereenvoudigden naar 2:1. Of is het zodat het makkelijker te vergelijken is met 16:9?
Waarschijnlijk marketing, 18:9 klinkt beter dan 2:1 tegenover 16:9.
Daarnaast is het meteen duidelijk dat 18:9 langer (of breder) is dan 16:9, doordat ze beiden iets bij negen zijn.

[Reactie gewijzigd door WickyW op 25 oktober 2017 19:26]

Iets met McDonald's die een 1/3 pounder wilde verkopen en mensen dachten dat het minder was dan een quarter pounder :P
Volgens mij is ratio wel zo bedoeld. Stoor me er ook al eerder aan, veel voorkomende 16:10 > 8:5, 21:9 > 7:3, 18:9 > 2:1. Maar laatst ook een keer 19:9 (prima), 18,5:9 > 37:18. Dat is pas een groot getal (marketing)!
Het gaat er meer om dat 18:9 dichter bij 16:9 zit. Je kunt wel 2:1 en 131:71 met elkaar gaan vergelijken, maar ik zal af slaan omdat het te veel denkwerk gaat worden om in m'n hoofd een beeld te krijgen met het verschil ertussen. Ook daarom zou ik liever 18,5:9 zien, hoe lelijk het eigenlijk ook is :)
Wat zegt 2:1 als je vergelijkt met een 16:9 telefoon? Logisch dus dat ze 18:9 behouden.
Misschien gekke vraag, maar waar staat de T voor?
Was het niet omdat Apple de S gebruikt (5s, 6s, etc.) en de 'T' na de 'S' komt in het alfabet? Ze willen eigenlijk zeggen: T > S

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 25 oktober 2017 19:26]

Er doet een quote van een medewerker van Oneplus de ronde (zie o.a. hier) die als volgt luidt:
We went with ‘T’ because a lot of other companies go with ‘S,’ and since we are OnePlus we decided to go with the next letter, read one more."
Zelfs met de prijs verhoging blijft een leuke optie, maar als ze in de range van 500¤ gaan spelen verwacht ik ook dat ze meer flagship features gaan leveren, zoals een betere camera en IPXX certificering.
Daarnaast vind ik dat OxygenOS nog erg wat vervelende bugs heeft, mijn zus is overgestapt van een iPhone naar de 3T, maar soms heeft ze rare crashs en reboots, die je tegenwoordig met andere Android niet meer hebt.

En met je Samsung of Huawei telefoon, betaal je wat meer maar je hebt ook een betere service, beide werken samen met DrMobile (Dynafix) om gratis pick-up service en 3 dagen reparaties, daarnaast kun je met Huawei je garantie gratis 1 jaar verlengen, en met een 1 jaar abonnement bij T-Mobile bijvoorbeeld heb je een dikke korting bij de Mate 10 pro.

Ik ben ook erg benieuwd hoe wordt de update policy voor de 3 en 3T volgende jaar.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 25 oktober 2017 19:08]

"Ik ben ook erg benieuwd hoe wordt de update policy voor de 3 en 3T volgende jaar. "

Waarschijnlijk geen nieuwe Android versies meer na Oreo, maar ik hoop wel dat ze nog een tijdje security patches blijven uitbrengen.
En dat zou best wel jammer zijn, de 3T is net een jaartje oud, en ik verwacht altijd wat kleine bug fix vanuit Google.

Ze gaan wel wat backlash krijgen.

Als ze wat meer inzetten kunnen ze de 3T treble ready maken, de drivers van de SD821 zijn al aangepast voor treble wegens de Pixel OG, dat zou zorgen voor minder werk om van O naar P te gaan.
Langleven custom roms!
Die zijn bijna altijd Kwalitatief Uitermate Teleurstellend naar mijn mening als er geen officiele versie met de zelfde Android versie beschikbaar is.
Dat valt nog reuze mee! Ligt er echt aan om welk toestel het gaat.
Treble zou inderdaad heel mooi zijn, mee eens!
Als ze nu een T versie gaan uitbrengen vraag ik mij een beetje af waar ze volgend jaar mee komen.
Die features als een 18:9 scherm vind ik erg tof, maar als ze volgend jaar alleen maar de processor een upgrade geven zou ik dat een beetje jammer vinden.

Desalnietemin hoop ik wel dat het 18:9 scherm van het type (AM)OLED is, hier zijn aardig wat speculaties over.

Waarschijnlijk gaat de prijs ook weer wat omhoog. Alhoewel ik het Oneplus zeker gun om met de grote jongens mee te doen, ook kwa prijzen, mis ik toch een beetje die goedkope factor van eerdere Oneplus telefoons. Misschien wanneer de Oneplus ook in de top kwa prijzen zit dat er weer een nieuw merk komt en weer telefoons voor een lage prijs gaat aanbieden (Twoplus one :))
Als OnePlus met de grote jongens mee wil doen mogen ze toch wel de software iets verbeteren vind ik. Vaak genoeg kom ik in mijn OnePlus 3T van die kleine dingetjes tegen waar je alleen maar aan denkt als je je software goed test. Dingen die je niet tegen komt in bijvoorbeeld HTC Sense, of op iOS.

Ik kan zo geen voorbeeld noemen though, jammergenoeg.
Ze hebben lang de excus gebruikt van “we zijn maar een kleine team”, en dat gaat niet meer IMHO.

Ze spelen inderdaad niet meer alleen in de niche Android Power user markt, ze willen expanderen, maar je hebt nu nog veel “dingetjes”, toen de iPhone 6 van mijn zus aan het opgeven was, heb ik de 3T voorgesteld, ik wist dat de telefoon niet perfect was, zoals de camera is net geen S7, maar ik verwachte geen bugs en problemen zoals reboots, Bluetooth of GPS, dat soort problemen in Android heb ik sinds KitKat niet meer gezien.

App crashes kan voorkomen, ook in iOS, maar het is heel raar met de bekende apps, en wanneer je het bij Oneplus meldt, hoor je de standar “doe een software reset”. Ik heb zelf de telefoon opnieuw geflasht toen ze het kreeg want de update van MM naar nougat heeft problemen veroorzaakt, maar je gaat toch niet na elke security update je telefoon resetten...

Laatste met een update van vorige week, na de update, een paar video’s dat ze via whatsapp gekregen heeft zijn corrupt geraakt.

Prima toestel voor de Power user, veel mogelijkheden met roms en zo, maar nog net niet voor de consument.
Raar nog nooit gehad. Wellicht omdat je op F2fs zit?
kan je een voorbeeld geven? Ik ben met mijn 3T nog geen vreemde dingen tegengekomen, juist de software vind ik top op oneplus devices.
Kan zo geen voorbeeld noemen, maar het zijn kleine pietleutige dingen zoals een animatie die net niet lekker loopt, zoiets. (bijvoorbeeld)
Dat is goed nieuws, ziet er naar uit dat ze de meest genoemde teleurstellingen van de OP5 hiermee aanpakken (scherm oppervlak, camera en wie weet ook waterdichtheid). Hopelijk behoudt het toestel wel dezelfde footprint, ik vind het nu best een flinke unit.

Ik begrijp alleen de filosofie achter de naamgeving niet zo goed. De meeste fabrikanten, inclusief OnePlus, voegen een letter toe aan het modelnummer om een upgrade van de internals aan te duiden. Niet zozeer nieuwe functies of new design, wat volgens mij wel het effect gaat zijn van deze verandering?
Klinkt leuk. Maar waarom slaan we de 6 over? 4 in het Chinees klonk hetzelfde als dood. Maar 6?
Ze slaan de 6 niet over. De T-variant is enkel een verbeterde versie. Hetzelfde zagen we bij de OnePlus 3 en 3T.
Alleen veranderd het design volgens het gerucht. Dan is het geen verbetering meer maar een andere telefoon..
Tweakers heeft nie meer dan de helft van de info vaak. "Design-verandering" betekent geen duidelijke fingerprint scanner op de voorkant en dunnere bezels boven en onder. Ook dubbek 20mp cameras ipv 16+16 en 3300 naar 3450mAh accu. Best flink upgradeje voor dezelfde SoC.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 26 oktober 2017 12:58]

Wie zegt dat ze 6 overslaan, ze zijn nu gewoon nog met de 5 bezig.
Apple deed precies hetzelfde met de iPhones (4, 4S, 5, 5S, 6, 6S). De T bij OP is meer als een soort van refresh of om een goedkopere/kleinere variant neer te zetten. Bij apple waren het, dezelfde telefoons, alleen de hardware was gewijzigd (nieuwe SoC e.d.). De 6 zal nog komen, althans, zolang OP zich kan redden.