Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus 5T met 6"-oledscherm gaat 499 euro kosten

OnePlus brengt volgende week zijn 5T-smartphone uit voor 499 euro. Dat heeft de fabrikant aangekondigd op een eigen evenement. De OnePlus 5 zal dan niet meer te koop zijn in de webshop van de smartphonemaker.

De 5T heeft een 6"-oledscherm met een resolutie van 2160x1080 pixels en een verhouding van 18:9, tegenover het 16:9-scherm van de 5. Het scherm is daarmee langer en precies even breed. OnePlus heeft het oledpaneel deze keer op de juiste manier in het toestel geplaatst, waardoor het effect van jelly scrolling niet meer aanwezig is. De telefoon zelf is een klein beetje langer en breder dan de OnePlus 5.

De fabrikant heeft de vingerafdrukscanner verplaatst naar de achterkant. Daarnaast is er ontgrendeling op basis van gezichtsherkenning in de software aanwezig. Die wijkt af van de standaardimplementatie van Android en werkt in de testen van Tweakers een stuk sneller dan die van Android. OnePlus maakt daarbij gebruik van de frontcamera, waardoor hij vermoedelijk makkelijker te foppen is met een foto of video en bovendien niet werkt in het donker.

Nadat Tweakers achterhaalde dat de telelens van de OnePlus 5 lang niet zo ver kon inzoomen als de software deed vermoeden, heeft de Chinese fabrikant de setup van de camera gewijzigd. Beide camera's hebben nu een brandpunt van 27mm in 35mm-equivalent en de tweede camera is alleen in gebruik om prestaties bij low-light te verbeteren.

OnePlus brengt de 5T uit op 21 november. De versie met 6GB geheugen en 64GB opslag kost 499 euro, terwijl de variant met 8GB geheugen en 128GB opslag 569 euro moet kosten. Daarmee liggen de prijzen even hoog als van de OnePlus 5, die de fabrikant vanaf volgende week niet meer zal verkopen.

Toestel OnePlus 5 OnePlus 5T
Scherm 5,5"-oled
16:9
83,4cm2
6,01"-oled
18:9
93,2cm2
Afmetingen 154,2mm
74,1mm
7,25mm
156,1mm
75mm
7,3mm
Relatieve schermgrootte 73,0% 79,6%
Bezels boven- en onderkant
Bezels zijkanten
32,4mm
5,61mm
19,6mm
6,73mm
Camera's 16MP + 20MP
27mm + 36mm
Sony IMX398 + IMX376K
1/2,8" + 1/2,8" 
f/1.7 + f/2.6
16MP + 20MP
27mm + 27mm
Sony IMX398 + IMX350
1/2,8" + 1/2,8"
f/1.7 + f/1.7
Geheugen en opslag 6GB lpddr4x/64GB ufs
8GB lpddr4x/128GB ufs
6GB lpddr4x/64GB ufs
8GB lpddr4x/128GB ufs
Accu 3300mAh 3300mAh
Prijs 499 euro
569 euro
499 euro
569 euro

Door

Redacteur mobile

236 Linkedin Google+

Reacties (236)

Wijzig sortering
Ik zie een mooi toestel. Zet ook LG, HTC, etc te kakken met de prijs. Gewoon honderden euro's goedkoper dan de toestellen met vergelijkbare specs die zij laatst aankondigden (en geen van allen was echt vlekkeloos). Het is nu een mooie aanval op de S8 en met deze prijs zie ik ze wel succesvol zijn. Hopelijk zet dit de concurrentie ook aan het denken, want 800+ euro is toch wel wat te gek. De marge is nu vrij duidelijk

Verder qua specs ook wel netjes. Ik blijf het jammer vinden dat er geen draadloos laden in zit. Ik snap dat bedraad sneller kan (al dacht ik dat er voor QI ook een snellere variant aan kwam), maar de optie ontnemen is gewoon dom. Ja het is minder snel, maar als ie op tafel ligt, maakt me dat weinig uit. Verder zit ik lang genoeg in de auto om hem ook langzamer op te laden. Het lukt me namelijk met een S7 en fast charge ook al prima. En dat was nog USB 2/Micro. Ben wel benieuwd of ie sneller gaat zijn dan mn oude Lumia 950, die was echt heerlijk snel vol met USB3.

Verder is ontbreken van IP certificering jammer, al zie ik dat het ze vooral om kosten te doen was. Maar goed, ik zou zeggen: doe het dan een keer bij een model en laat mensen weten dat het qua waterdichtheid gelijk is aan de vorige of iets dergelijks.

Geen Micro-SD maakt me niks uit. De versie met 128GB is me toch ruim voldoende. Mn 32+32GB nu is ook prima (al lijkt het me fijner als het gewoon uit 1 opslag bestaat). Verder gebruik ik audio-jack niet, maar voor de liefhebbers vast fijn.

Gezichtsherkenning is leuk, maar voor mij meestal toch niet bruikbaar. Ik kijk namelijk te vaak maar half op mijn scherm :P En als ie op tafel ligt werkt ook dat niet, net als vingerafdruk aan de achterkant. Maar ik heb dan verder ook weinig beveiliging op mn huidige toestel zitten (ben vrij goed in het bij me houden van het toestel en werk in een veilig bedrijf). Geen OIS is wel een gemis, dat snap ik nog steeds niet. Doe dat er dan in en meteen Wireless Charging erbij, dan is iedereen tevreden.

Overall erg tevreden over de specs. Nu nog wat reviews afwachten. Heb nog geen haast.
De aansluiting van de connector van het toestel heeft niets te maken met de laadsnelheid. Mijn Oneplus 3 heeft een USB C aansluiting die USB 2.0 biedt. Toch laad mijn telefoon helemaal op in zo'n 75 minuten. Iets wat niet veel andere telefoons kunnen. Dit komt door de snellaadfunctie die de Oneplus 3, 3T, 5 en 5T hebben: Dash Charge. Deze functie werkt alleen met een gecertificeerd snoer en een gecertificeerde (auto-)adapter. Dash Charge werkt volgens mij hetzelfde als Qualcomm Quick Charge (correct me if I'm wrong). Deze snellaadtechnologieën verhogen het wattage waarmee het toestel oplaadt.

Dus even samengevat: de geboden aansluiting en het geboden protocol hebben niets te maken met de snelheid waarmee een toestel oplaadt.
Ik heb met mijn Samsung S7 ook binnen 1,5 uur mijn telefoon vol. Met draadloos laden is het 5 minuten langer. Dus echt zo superveel scheelt dat ook niet en is wat mij betreft geen reden om het dan maar weg te laten. Als je tenminste de Samsung Fast-Charge laders hebt gehaald. Wireless Charging kan daar ook mee en is dus ook Fast Wireless Charging

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 16 november 2017 21:18]

Zolang er een glazen achterkant op de smartphone moet, mag Oneplus van mij het draadloos laden volledig aan de kant laten. Regelmatig tempered glass aan de voorkant vervangen is al meer dan voldoende. Nog een + voor Dash Charging is dat de hitte in de lader blijft. Veel aangenamer om je toestel te blijven gebruiken tijdens het laden.
Ik denk dat je op de verkeerde reactie heb gereageerd, aangezien ik met geen woord heb gerept over het (al dan niet wel of niet toepassen van) draadloos opladen. Ik had het alleen over het feit dat de aansluiting en het geboden protocol niets te maken hebben met de snelheid waarmee het toestel kan opladen.
Dat snap ik, maar DashCharge voegt niet zoveel toe dat het draadloos laden onnodig maakt (wat wel het standpunt van OnePlus is). Verder snap ik dat het vertekend is als je USB-C hebt met oude USB-2 snelheden. Wat voor mij ook de reden was om dan maar voor Samsung te gaan omdat ik die hardware toch had. Een nieuwe USB3 lader kopen vanwege de C aansluiting alleen leek me wat duur.
Ik vind persoonlijk wél dat Dash charge echt aanzienlijk beter is dan de quick charge van Samsung. Ik heb echt genoeg aan 30 minuten laden voor een dag en hij laadt ook nog eens meer dan 2x zo snel als een Samsung/iPhone wanneer je op je telefoon zit terwijl je laadt.

Toen ik overstapte van mijn s6 edge+ naar een 3T stond ik zelf nooit stil bij dash charge. Ik dacht dat het een stukje marketing was, maar na de snelheid in de praktijk te zien vind ik het echt revolutionair vergeleken met quickcharge en snap ik ook niet waarom alleen Oneplus (denk ik) over deze technologie beschikt.

Draadloos laden vind ik maar een beetje een wassen neus, maar dat is puur persoonlijk.

De resultaten liegen er niet om
Na 32 minuten laden staat het quick charge toestel op 34% en het dash charge toestel op 65%
https://ibb.co/g9fvSm

Maar vooral bij het laden tijdens gebruik heb ik baat
https://ibb.co/nvNmYR

[Reactie gewijzigd door rohitpenace op 16 november 2017 22:38]

Toch heeft oneplus een groot nadeel: bij iedere andere lader gaat het laden erg traag.
Nadeel, maar groot nadeel is een beetje overdreven. Ik heb doorgaans genoeg aan 1 snelle lader wanneer ik even snel wat juice wil. snachts bijvoorbeeld mag hij er best langer over doen en is elke lader prima, sterker nog dan heb ik liever een trage lader.
Dash is geweldig en naar mijn ervaring zeker sneller dan QC2/QC3.

Ik vind het wel een nadeel dat het weer een andere (gesloten?) standaard is. Doet me denken aan de tijd dat micro-USB nog geen standaard was voor laders. Het is waanzinnig onhandig dat je altijd dat ene ding mee moet zeulen voor quick charging, en al helemaal dat het geen verwisselbare stekkers heeft (dus in het buitenland moet er ook nog een converter bij).

Ik heb USB blocks van Anker die QC ondersteunen en daar heb ik met m'n 1P (en met m'n Essential Phone die ondersteunt USB-C PD en dat is compatible met QC4) dan weer weinig aan.

[Reactie gewijzigd door mpkossen op 17 november 2017 20:44]

Net zo snel als alle andere toestellen
De resultaten liegen er anders hard om. In 1 uur heb ik echt wel wat meer erin zitten met Fast Charge. Anders komt ie ook niet in 1,5 uur vol. En ja het is dan niet zo'n snelstijgende lijn aan het begin, maar voor mij is het ruim voldoende. Ik zit ook 2x een half uur in de auto (of minder soms) en dan kan ik ook meer dan een dag ermee doen. Dat is bij mij echt niet anders. Qualcomm Quick Charge is ook niet zo snel, daarom heeft Samsung ook zijn eigen standaard gemaakt.

Een half uur voor 50% bij Samsung vs 64% bij OnePlus valt nog best mee. En ja het laden tijdens gebruik is inderdaad significant, maar het is ook weer niet zo erg dat ie leeg loopt bij bv navigatie (iets waar ik wel last van heb met een normale lader en jij mogelijk ook).

Bij de S8 vs OP5 is het 39 vs 58%. Tot 100% is het 1u37 vs 1u25 (96% zat de galaxy bij 1u25). Dus de verschillen zijn wat mij betreft niet zo denderend dat je er je koopgedrag van moet laten bepalen. Fast Charge bij Samsung is wel degelijk prima (genoeg)

En ik had dus al een aantal draadloze laders hier in huis, dus vind ik het zonde als ik die weg moet doen, maar misschien dat ik die dan bij mijn ouders achterlaat als ze toch mijn oude toestel krijgen. Ik heb nu in ieder geval al 3 toestellen gehad met dat en dat werkt gewoon fijn. Er ligt er 1 bij de bank en dat maakt het vrij gemakkelijk om snel even iets te bekijken en weer weg te leggen. Of dat je weer weg loopt. Ook zou ik het graag in de auto gebruiken, maar daar heb ik nog geen mooie (brodit) houder bij gevonden. Ik heb verder wel vertrouwen in OnePlus voor een mooie laadtijd, maar draadloos laden gebruik ik voor gemak, niet performance.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 16 november 2017 22:50]

Ik zie afwijkende tijden met mijn ervaring. Binnen 30 minuten is mijn OP3 volledig opgeladen dmv dash charge. Is het bij de OP5 langer geworden? Is de batterij al enigszins versleten? Heb ik iets anders gemist?
ik denk dat jullie een beetje in de war zijn.
Samsung Fast Charge en Qualcomm's Quick Charge zijn verschillende standaarden, QuickCharge is enkel beschikbaar op gsm's met Qualcomm processoren, en Samsung's fast-charge enkel op gsm's van Samsung (alhoewel ik niet zeker ben of het specifiek is voor Exynos processors of niet)
Dash charge is enkel bij Oneplus en Oppo smartphones (alhoewel Oppo het een andere naam geeft bij hun smartphones)
Mijn OP5 is in 30 minuten vol hoor.
Het standpunt van Oneplus is inderdaad om draadloos opladen weg te laten totdat het (bijna) kan matchen aan Dash Charge. Persoonlijk kan ik me wel vinden in dit standpunt, maar er valt inderdaad wel wat vragen te zeggen om het voor het gemak (van sommigen) toch te implementeren. Echter, de telefoon zou helemaal opnieuw ontworpen moeten worden aangezien er dan een module in het toestel geplaatst moet worden, en omdat de achtkant dan (gedeeltelijk) van glas gemaakt moet worden. Deze ontwikkelkosten worden dan meegenomen in de uiteindelijke prijs van het toestel, wat negatief is voor een toestel dat een 'flagship killer' moet zijn.

Jouw opmerking over het extra moeten kopen van een USB C lader is ongegrond, aangezien Oneplus bij het toestel gewoon een USB C <-- --> USB A Dash Charge kabel meelevert, net als een Dash Charge adapter.
Dit is nog redelijk opvallend aangezien ze de prijs zo veel mogelijk willen drukken. Tevens leveren volgens mij zowel Samsung als Apple standaard geen snellaadhardware bij aankoop van een van hun producten.
Ik snap dat er een kabel bij zit, maar ik bedoelde meer dat ik al Samsung adapters had en het dus duurder is om die te vervangen door Dash Charge, vooral omdat ie zonder die Dash Charge er gewoon veel te lang over doet.

Ik snap dat Wireless Charging wat doet met de achterkant, maar dat is ook vooral een ontwerpkeuze.
Zoals ik in het bericht staat: er wordt ook een Dash Charge adapter meegeleverd. Standaard. Niets snellaadhardware bijkopen.
Hoeveel plekken gebruik jij om op te laden dan? Ik heb er 1 op mn werkplek, 1 thuis bij mn pc, 1 in de auto, 1 bij de bank en nog 1 in mn tas. Dat je er 1 bij krijgt is prima, maar voor mij lang niet voldoende.
Dat sommige mensen het vervelend vinden om naar de woonkamer te lopen om hun oplader te halen en daarom blijkbaar 5 opladers nodig hebben (als ik jouw reactie moet geloven) betekent niet dat iedereen extra opladers moet hebben. Momenteel in het bezit van de OP5, en 1 oplader is meer dan genoeg. Zit ik bij mij pc, dan loop ik wel even naar de "bank" om de oplader te halen. Maar normaliter hoef ik überhaupt niet overal mijn telefoon op te laden, en is eens in de 1 a 2 dagen meer dan genoeg. Ik denk dus niet dat deze discussie over een oplader gaat, maar over het feit dat jouw telefoon wel heel vaak aan de lader moet en je er daarom meerdere nodig hebt. ;)
Hij hoeft niet vaak aan de lader, maar ik doe dat graag waar ik ben en niet dat ik dingen moet gaan zoeken of ben vergeten mee te nemen. Daarnaast is het allemaal USB-C geworden, dus kabels heb je sowieso al nodig. Maar het ging mij erom dat je voor een nieuw toestel graag de snelste laadmethode wilt, maar je kunt bij veel devices al niet meer een normale kabel/adapter kopen want die is dan weer niet snel genoeg. Die lock-in is kwalijk en we hebben note bene een standaard

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 november 2017 00:17]

Ik denk dat je niet moet verwachten dat alle vernieuwingen zo snel "standaard" worden als jij wilt. Het ene bedrijf legt prioriteit bij de camera, de ander probeert te excelleren in laadsnelheid. Voordat alle merken net zo snel laden als jouw Samsung of mijn OP5, zal dat al wel weer achterhaald zijn. Geniet van wat je hebt, want morgen is er weer wat nieuws dat beter is, maar dat betekent niet dat vandaag slecht is.
Samsung levert dit wel hoor want de kabels en adapters voor hun versie van quick charge (Adaptive fast charge) sinds het eerste toestel dat het had, zit het erbij.

Apple is juist de uitblinker die dit niet doet, je weet veel van oneplus, maar blijkbaar niet van de concurrent, dit geeft mij genoeg reden niet jou mening te gebruiken mocht ik over een toestel beslissen.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 16 november 2017 22:15]

Wireless charging heeft wel een veel lagere efficiëntie, je gebruikt veel meer stroom dan met de kabel.
Ja maar het scheelt uiteindelijk maar 5 minuten, dus het is ook weer niet zo heel brak
Inderdaad, leuk dat uberlangzame wireless charging (welkom in 2012), maar ik kan niet meer zonder QuickCharge op mijn Nexus. Ik zie de procenten er bij vliegen, zelfs met de autolader. Dit is dan ook één van de redenen dat ik heel erg naar de 5T kijk als vervanger van mijn Nexus 5X.
Veel meer stroom? Je weet dat een KW ¤0,20 kost?
Ik denk dat je een kWh bedoelt? kW is slechts vermogen, geen hoeveelheid.
Ik dacht dat er wel een verschil was tussen Fast Charging en Dash Charge? Waar de ene het wattage verhoogt, verhoogt de andere het amperage IIRC, en bij Dadh Charge gebeurt dit in de lader waardoor je toestel niet meer zo opwarmt, waar QuickCharge dit wel nog heeft... Maar ben ook niet 100% zeker :)
Zie hieronder de preview van Marqués Brownlee. Facial recognition is bloedje snel. Ook vanuit verschillende hoeken.

https://youtu.be/Lxet1zLBTM8
Maar hoe werkt de facial??
Unlocked deze ook met een foto?

Want ze zeggen zelf in de presentatie niet te gebruiken voor bijvoorbeeld bank Apps etcetera. (Dus denk zelf meer voor het gemak en zeker niet robuust verwacht ik)
Goeie vraag. Even de reviews afwachten. Er zit natuurlijk een totaal ander technologie achter dan bij de iPhone X.
Een vingerafdrukscanner blijft sowieso onovertroffen qua comfort. Wel jammer dat hij nu op de achterkant zit.
Voor mij is de vingerafdrukscanner op de achterkant juist een stuk prettiger dan op de voorkant in gebruik. Ik heb zelf de LG G6, waar die ook op de achterkant zit, en vind het in vergelijking met mijn vorige smartphone, de Samsung S6, echt een toegevoegde waarde.
Voor mij niet. Je kunt hem liggend niet unlocken en je moet de telefoon altijd na unlocken herpakken iets wat met de vingerafdrukscanner op de voorkant niet hoeft.
Ik kan me voorstellen dat het dan erg vervelend wordt. Ik heb eigenlijk altijd mijn telefoon op de schermkant liggen (geen idee waarom), maar dan zou ik toch altijd mijn telefoon moeten pakken.
USB 3 lijkt mij sterk aangezien dat storing oplevert.
https://www.intel.com/con...y-interference-paper.html

Daarnaast is een Micro-SD kaart gewoon te langzaam voor het interne geheugen.

De software is duurder dan de hardware.
Niet bij alle?
as a result of certain USB 3.0* devices and cables
Kan alleen niet vinden welke dan
Uit mijn hoofd... Galaxy Note 3 en Samsung Galaxy S5.
Vergeet dual sim niet. Weinig toestellen die dat hebben.
Eigenlijk zijn de Oneplus toestellen de. Enige betaalbare flagship dual sim toestellen. Een uitkomt voor mensen met twee telefoons (prive/zakelijk).
Toch typisch... Ik zie een prijs niet zo gek veel lager dan de straat prijs van een S8... En dan denk ik, geen draadloos laden, geen ip certificering, en een minder bekend merk waarbij ik toch minder vertrouwen heb in support... Daar is het prijsverschil echt veel te klein voor. Hoe anders je er naar kunt kijken...

Daarbij ga ik er wel vanuit dat de prijs van dit toestel niet hard gaat zaken zoals Samsung toestellen dat doen, omdat je hem volgens mij alleen bij OnePlus zelf kunt kopen.
Dat de Samsung Galaxy S8 niet zo heel veel duurder meer is dan van de OnePlus 5T komt omdat de prijs van de eerste al flink gezakt is ten opzicht van de introductieprijs. Ik verwacht dus niet dat deze nog veel verder zal gaan zakken, behalve tegen de tijd dat dit toestel echt verouderd is.

Verder hangt het er een beetje vanaf waar je voor gaat. Ik gebruik zelf nog dagelijks mijn OnePlus One en ben daar altijd erg tevreden over geweest, maar inmiddels is deze wel aan vervanging toe. De 5T heeft een iets grotere accu, meer pixels in de camera maar vooral dubbel zoveel werkgeheugen en opslagruimte. Die laatste 2 vind ik eigenlijk het meest belangrijke, naast dat OxygenOS een redelijk stock Android ervaring geeft in tegenstelling tot Samsung met alle meegeleverde apps. Persoonlijk vind ik het ook een voordeel dat de 5T een Lithium-polymer accu heeft in plaats van de standaard Lithium-ion. Dit type accu kan niet lekken of exploderen.

De S8 heeft waarschijnlijk het betere scherm van de 2, in ieder geval een hogere resolutie en is iets lichter, maar verder niet een overduidelijk superieur toestel. Wat support betreft zijn er over beide bedrijven succes- en horrorverhalen te vinden.
Ik had de oneplus 3, nu heb ik de S8 dual sim.. als ik hem om kon ruilen zou ik hem meteen omruilen voor een oneplus 5 (T). Ik haat hoe Samsung Android verkacht heeft en mij dingen door de strot duwt.

Probleem is ik heb de S8 laten vallen en er zit een scheur in het glas net buiten mijn scherm (bye bye IP68) en een deukje in de metalen rand. De laatste keer dat ik gekeken heb kost dat scherm vervangen 300+ euro's. Ik denk niet dat iemand zijn Oneplus met mij wil ruilen.
Ik heb de S8+ na een OP3 te hebben gehad maar ik vind Touchwiz toch nog iedere keer een zure appel om doorheen te bijten. Al die Samsung bloatware, Samsung Cloud, Bixby meldingen, meegeleverde Microsoft meuk. En dan zit je nog met een Exynos CPU en waardeloze community suport dus custom roms kun je wel vergeten. Qua hardware super toestel maar qua software mis ik m'n OP3 enorm, OxygenOS geroot met Xposed erop, heb nog nooit zo'n krachtige telefoon gehad (helaas kapot laten vallen).

Ik zou deze denk ik zo inruilen voor een OP5T. De reden dat ik geen OP5 heb gekocht was eigenlijk puur vanwege het scherm wat op z'n kop is gemonteerd.
Belsimpel gaat ze ook verkopen, daar staat hij er al tussen. Of de prijs ook zakt na introductie en hoeveel dat zal even afwachten worden. Voor mij is het wel een kanshebber, ben geen fan van touchwiz en aanverwante apps van Samsung maar wacht van deze ook eerst de review even af. Zou mijn eerste Oneplus worden.
Het weglaten van draadloos laten heb ik eigenlijk geen moeite mee zolang het met glas moet.
Ik vrees dat de concurrentie zich eerder laat leiden door de money-grab van de fruit-company uit California als het om prijszetting gaat.
Ik zie het als een toestel met meerdere backdoors. Wellicht zijn er nu 2 uitgehaald, de vraag is hoeveel er nog inzitten.
Hier is de launch te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=lTQlbULOrCg en hier kan over de OnePlus 5T gediscussieerd worden: [OnePlus 5T] Ervaringen & Discussie (topic wordt nog bijgewerkt met de kloppende informatie).

Verder kan je via het studentprogramma van OnePlus de OnePlus 5T voor de volgende bedragen kopen:
  • 6GB/64GB: 449 euro
  • 8GB/128GB: 519 euro
Device trees en kernel sources zijn ook al vrijgegeven: Device Trees and Kernel Sources for OnePlus 5T en zijn hier op Github te vinden: https://github.com/OnePlusOSS

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 november 2017 18:47]

Ondanks ik super tevreden ben van mijn OPO 5, doet het toch al een beetje pijn dat er nu al een nieuw model is. Qua specs niet veel verschil, maar het scherm van de 5T ziet er toch veel mooier uit.

In praktijk maakt het natuurlijk niet uit en mijn gewone 5 wordt er zeker niet slechter door.
Ik kocht de OP3 vlak voordat de OP3T werd aangekondigd en dat boeide me niets: het was en is een geweldig toestel. In dit geval is het misschien iets anders omdat het scherm groter is en je dus fysiek ook duidelijke verschillen hebt. Maar we hebben de afgelopen al genoeg reacties kunnen lezen van mensen die hechten aan een vingerafdrukscanner aan de voorkant i.p.v. de achterkant, dus voor sommigen zal het oude model ook voordelen hebben op het nieuwe model.
Mij lijkt de vingerafdruk op de voorkant ook wel handiger als op de achterkant. Heb eigenlijk nog nooit een toestel met de scanner op de achterkant vast gehad.
Ik heb de nexus 5X en vind de vingerafdruk sensor op de achterkant makkelijker, je pakt hem vast en hij is ontgrendeld. Ik een telefoon vast gehouden met een vingerafdruk sensor aan de voorkant, en vond het niet prettig. Ik denk dat het puur ligt aan de plaatsing en de grote van je hand.
Maarrrr, als hij op tafel ligt moet je hem juist op pakken.
Als je de vingerafdruk sensor wilt gebruiken wel ja anders heb je nog de powerknop en je pincode, veeg
ontgrendeling. Maar persoonlijk pak ik altijd de telefoon op.
Carkit is de scanner aan de voorkant veel handiger.. Achterkant zijn genoeg nadelen op te noemen die je aan de voorkant niet hebt ;)
Android heeft daarvoor iets moois, je kunt je carkit instellen als 'veilig apparaat', wanneer verbonden met dit device hoef je daardoor geen unlock code in te voeren of je vingerafdruk te gebruiken.
Maar dan wel in combinatie met een AppLock
Ik doelde met Carkit niet direct op bluetooth device. Meer op de houder zelf. Niet iedereen heeft zijn telefoon aangesloten op een echte Carkit helaas.
Ik heb een telefoon met scanner op voorkant en andere met scanner op achterkant. Ik vind iedere keer die op de achterkant handiger. Als telefoon op tafel ligt krijg ik mijn duim of wijsvinger niet makkelijk op de scanner aan de voorkant, moet ik altijd mijn hand erg krom /onnatuurlijk houden. Dan pak ik net zo lief het toestel op, of gebruik double tap to wake van lg icm patroon of pin als deze op tafel ligt.
Vreemd, ik moet mijn vinger maar er naar wijzen en hij unlockt al :P
Als mijn telefoon op tafel ligt, ligt deze niet recht voor me, wat de positie onnatuurlijk maakt, komt bij dat de telefoon plat ligt. Maar ieder zijn ding. Alles beter dan geen scanner.
Een sensor aan de voorkant bedien je meestal met je duim als je je telefoon vast hebt, met een sensor aan de achterkant gebruik je eerder je wijsvinger. Een telefoon ligt immers in de kom van je hand.

Als je je telefoon vast hebt, is wijsvinger met sensor achter wellicht iets natuurlijker (je wijsvinger zit daar toch al in de buurt). Als je je telefoon ergens hebt neergelegd, b.v. op een bureau of tafel, dan vind ik een sensor aan de voorkant toch wel veel praktischer dan een sensor achter.
Ik vermoed dat het eerder gewoonte is, ik ben met m'n OP3 gewoon van m'n duim direct op de vingerafdruk scanner vooraan te zetten. Als ik mijn ouders hun P8 gebruik met vingerafdrukscanner op de achterkant moet ik altijd even zoeken. Wat Leo1010 zegt is voor mij ook correct, ik ontgrendel hem vaak als hij op mijn bureau ligt.

Een ideaal zou zijn dat de fingerprint door het scherm kan waargenomen worden O-)
Mij maakt het niet uit: ik heb 2 toestellen waarvan de een er een voorop heeft (OP3) en de ander een achterop (Nexus 6P). Beiden hebben hun eigen voordelen bij specifieke gebruikssituaties.
Dat denk ik idd ook. Ik heb er één op de achterkant, en dat voelt goed. Maar als hij op tafel ligt is het weer irritant, om maar een concreet voorbeeld te noemen
ik heb al enige tijd de Nexus 5X in gebruik, hier vindt je de vingerafdrukscanner ook op de achterkant. voor men die zijn telefoon vaak vast heeft ipv op tafel/autohouders etc. is het erg gebruiksvriendelijk. dit vooral omdat je je telefoon vastpakt en je wijsvinger slechts op de normale plek plaatst en binnen no time kun je gebruik maken van je telefoon.

zelf heb ik nog nooit gebruik gemaakt van een scanner op de voorkant van een toestel, behalve een weekje tijdens het gebruik van een leen toestel. Dit moest ik dan met mijn duim of twee handen ontgrendelen. hierdoor vindt ik dat de scanner op de achterzijde mij meer gebruiksgemak biedt.
Tja, ik heb sinds maandag mijn LG G6 binnen. Prachtig toestel en ik had natuurlijk ook op de 5T kunnen wachten. Daar kan je spijt van hebben, of gewoon genieten van de keuze die je eerder gemaakt hebt.
zelfde hier met de OPO 5 (8GB versie), die heb ik nu 4 weken in gebruik en via gearbest voor $460 op de kop getikt. Zelf vind ik het prettig dat ik gemakkelijker met 1 hand overal bij kan + de fingerprint reader aan de voorkant werkt toch prettiger voor mij (kom van een Nexus 6P af).
Ik ben het compleet met je eens. Hoe oud is ons toestel nu? Het voelt als 3-4 maanden en nu is er al een nieuwere. Best jammer!
De mijne van 30 augustus blijkbaar... :P
Ik heb een OP3 gekocht in september 2016. Met de lancering van de 5T zijn we ondertussen al 3 iteraties verder op 1 jaar en 2 maanden.

Voorjaar/vroege zomer 2018 loop je weer met een oud model rond.
Dus omdat ze vaker toestellen uitbrengen, wordt je huidige toestel trager? Snap dat je niet meer het nieuwste van nieuwste hebt, maar voor een fabrikant is het wel handig. Je krijgt dan vaker de aandacht in de pers
Euh het gaat niet om trager. Het gaat helemaal niet om snelheid. Stel je koopt een nieuwe auto. Een golf ofzo (die komen ook vaak uit) je koopt hem en bent samen met nog enkele bestuurders een van de weinigen die zo'n auto hebben. Amper 5 maanden later is daar ineens een nieuwer model golf. Dat is niet fijn hoor. Je koopt hem namelijk ook een beetje voor het feit dat het het nieuwste ding is dat golf heet. Je auto is dan ineens minder waard. Zo is het ook met de OnePlus 5.
Eens. Daarnaast is het vooral een vorm van cognitieve dissonantie. (twijfel na aankoop die versterkt wordt door het nieuwe model).
Echt he! De OP 5 heeft de fingerprintscanner in ieder geval wel aan de voorkant, dat vind ik wel chiller.
Ik gebruik de 2 nog steeds. Ondanks dat die niet bijzonder goed ontvangen is heb ik nog geen telefoon gehad die me na twee jaar nog steeds zo goed bevalt. Overigens is de batterij ook nog steeds in topconditie en heb ik totaal niet het idee dat de telefoon af begint te takelen.

Moet zeggen dat ik de prijs t.o.v. andere merken erg netjes vind. Is niet vergelijkbaar met de 380 die ik voor de OnePlus 2 heb betaald maar het is toch voor hedendaagse begrippen goed te doen.
Ik ben ook tevreden met de prestaties van mijn OP2; kom nog steeds niets tekort met 64MB, maar de accu houdt het geen dag vol. Bij lange na niet. Een nieuwe accu gaf geen verbetering, dus kennelijk was dat het probleem niet. Daarom voor mij geen 5T met potentieel een hoger verbruik bij een gelijkgebleven accucapaciteit.
64mb zou voor mij echt te weinig zijn, maar 64gb vind ik wel genoeg. ;)
Kijk eens in je verbruiks grafiek. Ik zie dat veel die nog nooit hebben gezien.
Persoonlijk heb ik nog steeds de OnePlus 1 en tevreden voor mijn doeleinden.
Blijkbaar was je dan niet op de hoogte van de upgrade snelheid tussen de OnePlus 3 en 3T. Met die cyclus in gedachten kun je aan je water aanvoelen dat de upgrade er wel aan zat te komen.

Desondanks was je (neem ik aan), tevreden met de aankoop die je hebt gedaan, anders had je je geld aan een ander toestel uitgegeven of even gewacht. Elk jaar komen er weer nieuwe parels op de markt en bij sommige merken is die cyclus bij enkele modellen helaas slechts enkele maanden (zoals bij Xiaomi en Sony).
Dus mocht je nu spijt hebben van je aankoop, dan weet je dat je het volgend jaar of over 2/3/4 jaar anders moet aanpakken.
En dan heeft hij/zij weer spijt om niet nog 2 maanden op de volgende launch gewacht te hebben.
Dat heb ik ook, bij de launch de OP5 gekocht, en nog geen 3 weken later kwam het nieuws al dat er een nieuwe versie uitkomt. Vond het een behoorlijke domper.
Is toch wel vreemd. Want bij je aankoop was je tevreden. Je toestel veranderd niet als er wat nieuws op de markt komt.
5t is een mooi toestel. Maar als ze echt slim waren geweest verkochten ze de 5 alsnog voor een lagere (instap) prijs.
2 modellen verkopen zal ook wel weer kosten meebrengen.
Ik weet niet of dat slim is, gezien de marginale verschillen. Waarom zou je een vergelijkbaar toestel goedkoper aanbieden dan je nieuwe toestel?
Sommige mensen willen niet zo een onhandige 2:1 phone
Waarom is dat onhandig? Hangt mijns inziens meer van de schermgrootte af en een relatief smaller scherm is makkelijker te bereiken dan een bredere (al is in dit geval het toestel niet breder)
De 5 wordt nu gewoon de laatste restanten van verkocht en de 5T wordt gewoon het toestel wat ze blijven verkopen. Waarschijnlijk hebben ze voorlopig geen grotere prijsdaling nodig om van de voorraad af te komen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 16 november 2017 19:45]

Ik heb de OP5 voor 330,- gekocht, dus dat was een lagere prijs. (aanbieding gearbest) Volgens mij is de 5 al een aantal weken niet op de one plus site te koop. Verder is de kans groot dat de marge op de 5T groter is dan de 5, dus gaan ze niet de 5 aan blijven bieden en dan ook nog eens voor nog minder.

Het scherm van de 5T ziet er mooi uit, maar ik ben blij dat mijn 5 de vingerscanner aan de voorzijde heeft.
Alhoewel ik het jammer vind dat er zo weinig veranderingen zijn vind ik het toch wel mooi dat de prijs hetzelfde is gebleven.

Ook jammer dat de 4000mAh batterij rumor niet werkelijkheid is geworden, dat had dit toestel wel afgemaakt.

Enig idee over de kleurmogelijkheden? Er waren ook rumors over een rode variant :).
4000mAh is wel veel gevraagd. Helemaal voor zo 'n dun toestel en zal ten kosten gaan van de veiligheid.
Hoe bedoel je ten koste van veiligheid?

Ik heb al enige tijd een Mate 8 met 4000mAh accu. Ik ben het ermee eens dat dergelijke accu dit OPO toestel top zou hebben gemaakt. Voor mij mag het toestel dan ook wat dikker zijn. Wat maken die paar millimeter uit als iedereen of bijna iedereen een case gebruikt.
Slate Gray en Midnight Black waarschijnlijk, net zoals bij de OnePlus 5. Wellicht later nog een gouden-variant.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 november 2017 18:18]

Gelukkig heeft de 5 al een zeer sterke accuduur.
Weinig veranderd? Vind voor een iteratie een totaal ander vorm scherm en andere camera toch wel groot verschil. Meestal gaat het om iets sneller en eventueel ander kleurtje. Daar merk je als gebruiker eigenlijk niets van.
Geleverd met Nougat zodat Oreo de eerste (en Oneplus kennende waarschijnlijk tevens de enige) major OS-update is, FHD+ op een 6" scherm, dezelfde matige camera als de 5, niet gegarandeerd waterdicht, kan niet draadloos laden, geen microsd, maar ja, "never settle" he? Stel je voor dat je kunt settlen met een goed toestel, dan zou OnePlus nooit meer wat nieuws verkopen :P

De Oneplus One kostte nog 300 euro. Dit is volgens mij de eerste keer dat Oneplus met het nieuwe model geen prijsstap heeft gezet, maar het goedkope is er wel af. Het is fijn dat het scherm nu rechtop is geplaatst en het is zeker een goede telefoon, maar niet zo goed als andere flagships in dezelfde prijsklasse zoals de LG G6, Xiaomi Mix 2 of Galaxy S8.
Mwah, ik verwacht toch wel dat deze Android O, P en Q krijgt. Dat duurt even, dat Android O, omdat de OnePlus 3 en 3T eerst Oreo krijgen.

Die keuzes heeft OnePlus bewust gemaakt (die van draadloos laden + geen microSD) etc. Want wat hebben we anders te zeuren? Als alles erin had gezeten, was het ook geweest: ja maar nu is de prijs veel te hoog. Je moet ergens concessies maken om ook de prijs enigszins laag te houden. Zie ook hier:Nee, dat is niet de eerste keer. De OnePlus 2 en 3 waren ook beiden 399 euro bij launch.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 november 2017 19:37]

Geen bloatware, Dash charge (echt geweldig snel), dual SIM enn128 GB zodat je geen SD nodig hebt.

Fhd is misschien niet enorm goed, maar eerlijk, zie jij veel verschil? Ik vind het verschil tussen oled en lcd groter.

Denk dat op een prima telefoon neerzet die voor een mooie prijs goede specs geeft. Maar met name in gebruik is een OnePlus fijn. Ik gebruik mijn op zo veel.liever dan mijn Samsungs en Huawei. Verschil is enorm. Gek maar waar.
Geleverd met Nougat zodat Oreo de eerste (en Oneplus kennende waarschijnlijk tevens de enige) major OS-update is, FHD+ op een 6" scherm, dezelfde matige camera als de 5, niet gegarandeerd waterdicht, kan niet draadloos laden, geen microsd, maar ja, "never settle" he? Stel je voor dat je kunt settlen met een goed toestel, dan zou OnePlus nooit meer wat nieuws verkopen :P
Dus jij verwacht dat zij iets aan 499eur leveren wat zelfs niet alle 1000eur+ phones leveren? Niets van wat je hebt opgelijst is een dealbreaker en zijn net heel begrijpbare zaken om op te settelen.
Onwijs mooi toestel, maar een IP67/68 certificering had toch écht de kers op de taart geweest.
Het is al gebleken dat de Oneplus 5 waterdicht was. Ze zijn gewoon niet voor dat certificaat gegaan omdat dat te kostelijk is.
Waarom dan niet zeggen dat ie waterdicht is? Moet je een IP certificering hebben om daar reclame mee te maken dan? Als jij hem test en hij blijkt waterdicht te zijn met een wetenschappelijk onderlegde conclusie, dan weet ik niet waarom je dat niet zou mogen zeggen.
Omdat je toekomstige problemen wil voorkomen. Ze hebben onofficieel dan wel aardige waterdichtheid/bestendigheid, maar lopen er niet mee te pronken. Waarom niet? Hoogstwaarschijnlijk om situaties te voorkomen waarbij het toestel waterschade heeft en mensen zich gaan beroepen op het feit dat het toestel waterdicht hoort te zijn.

En misschien omdat het toestel best goed tegen water kan, maar niet volledig waterdicht/bestendig is. Naast dat het vast wel geld zal kosten om zoiets officieel te laten vastleggen.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 16 november 2017 20:37]

Maar dan krijg je gewoon een lagere IP-rating. Zal wel wat meer zijn of ze durven het gewoon niet aan.
Er zal vast een logische reden achter zitten ja. Regen en dergelijke moet in principe geen probleem zijn voor zover ik heb begrepen.
Toestel is niet water dicht anders had het wel speciale glue tussen de scherm en de body gehad. Deze video onderbouwt dat nog eens. https://youtu.be/QPzZfAla06E

Er zal geen water door regen in het toestel komen daar is de druk te klein voor. Echter weet ik niet hoe goed de Speaker, Earpiece, Microfoon, Headphone jack en de oplaad poort tegen water kan. Vermijd het dan ook zoveel mogelijk.

Daarnaast kost een ip certification ook geld.

[Reactie gewijzigd door Puddi Puddin op 17 november 2017 06:56]

Heb je de video wel bekeken? "It has been found that the OnePlus 5 could have received IP67 certification, but the company chose not to apply for it".

Waterdicht noem ik het ook niet graag, eerder waterbestendig. Vrij geen enkel toestel is namelijk echt waterdicht, maar eerder waterbestendig.

Regen kan prima in toestellen komen als de fabrikant daar niks aan doet hoor, en regen kan dus niet in de OnePlus komen aangezien daar iets aan gedaan is.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 16 november 2017 20:41]

En wat ik in drietal youtube films heb gezien was bijna indrukwekkend. Ik ga het zelf niet proberen wanneer ik de 5T heb, maar in één van de filmpjes werd er gezegd dat de OP5 een paar weken na het wet 'n wild avontuur nog volledig intact was. Ik neem aan dat de OP5T er niet op achteruitgaat.
Excuses verkeerde filmpje gedeelt.was afgeleid door de thumbnail.
https://youtu.be/4YfZw4CRs50

Er is toch wel duidelijk te zien dat aan het eind van de video er iets van water in gekomen is. Of het nu door de Speaker heen is gegaan of langs de rand van het frame en het scherm. Er zijn meerdere telefoons die ook zo goed tegen water kunnen maar geen ip rating hebben. Als het toestel dit niet heeft is hij ook niet water bestendigt. Zoek het dan ook niet op want de kans is groot dat er ooit iets in komt en dan heb jij geen toestel meer.
Omdat de primaire doelgroep daar niet om geeft en je er waarschijnlijk nauwelijks extra toestellen door verkoopt. Dus dan bespaar je op de kosten van applicatie van de rating en geclaimde waterschade. Vooral dat laatste kan aardig oplopen omdat mensen bij waterdichtheid denken dat je ermee in het (zwem) bad kan.
Inderdaad. Zat filmpjes over te vinden: https://www.youtube.com/r..._query=oneplus+waterproof

OnePlus heeft het zelf ook een keer gezegd, dat ze tegen wat water kunnen. Je moet er natuurlijk niet mee gaan zwemmen, want dat is wat anders natuurlijk.
Nee toestel is alles behalve water dicht.
https://youtu.be/4YfZw4CRs50

[Reactie gewijzigd door Puddi Puddin op 17 november 2017 07:00]

Hopelijk heeft de OP5T een soortgelijke waterdichtheid.

[Reactie gewijzigd door SolarGlider op 16 november 2017 19:14]

Voelen de klanten van Oneplus zich niet enorm in 't zak gezet?
Je betaald 500 ¤ voor een nieuwe gsm en amper 4 maanden later komen ze al met een beter model voor exact dezelfde prijs!
Volgens de regels van geldwaardering heb je dus meer betaald voor je 5 dan een 5T.

Ik zou me erg bedrogen voelen, mocht ik er een gekocht hebben.

Edit: Waarom rapporteren mensen dit als ongepast? Gaan we nu ook al de vrije meningsuiting onderdrukken op fora?

[Reactie gewijzigd door Tman11S op 16 november 2017 21:32]

Ik heb dan nog steeds de Oneplus 3, maar ik voelde mij niet bekocht toen de 3T kwam. En als ik de 5 zou hebben zou ik mij ook niet bekocht voelen met de 5T. Je hebt al 4 maanden dan gebruik kunnen maken van je toestel, er komt altijd wel wat snellers en nieuwers uit. Qua snelheid is de smartphonewereld niet anders als de pcwereld wat dat betreft. En met de 5T maakt dat de huidige 5 nog niet overbodig of plots klaps onbruikbaar. Bovendien behoud je de tele optie ten koste van 18:9 resolutie. Daarbij als je de 5 verkoopt kun je met minieme bijbetaling zo over op een 5T lijkt me.
Je OP5 komt niet ineens te vervallen hoor. Sterker nog: de specs van de OP5T zijn grotendeels gelijk aan die van de OP5. En diegenen die graag een vingerafdruksensor aan de voorkant willen (en dat zijn er veel) zouden er met de OP5T zelfs op achteruit gaan.
Wat je vandaag koopt is morgen oud.
Dat is nu eenmaal zo met elektronica.
Het gaat iets sneller dan bij de meeste concurrenten, meer niet. Het is minstens zo frustrerend als je nieuwe telefoon een maand later ¤100 goedkoper is.
Ik zou het vooral een ander model noemen, niet zozeer beter. Groter scherm heeft voor en nadelen. Verplaatsing van vingerafdrukscanner heeft voor en nadelen. Etc.

Zo weet ik dat mijn vader niet geïnteresseerd is in toestellen met een dunne rand omdat ie dan te vaak al het scherm in drukt. Beetje van de oude stempel nog, dus dat heeft wat langer nodig. Vingerafdrukscanner aan de voorkant werkt ook makkelijker als je hem vaak op tafel hebt liggen.

Ik zou me niet meteen genaaid voelen. Ook de 5 is gewoon een prima toestel. Je moet dit eerder zien als een S8 en S8+. Als koper van een S8 voel je je ook niet genaaid dat ze hiermee komen. Bovendien waren de geruchten er al vele maanden. Zelfs de specs en looks was al uitgelekt. Alleen de prijs niet.
Bedrogen?

Omdat ik een toestel heb wat nog steeds een van de allersnelste Android ervaringen biedt voor 500 euro? Omdat ik met de Gcam APK een prima camera heb voor die prijs? Omdat ik 6GB RAM heb, terwijl toptoestellen van Samsung en HTC nog op 4GB zitten?

Nee, ik voel me niet echt bedrogen om eerlijk te zijn.
En zelfs met headphone jack :p

Ben dan benieuwd hoe de camera presenteert. Verder ziet het er goed uit en de prijs is prima voor de specs etc, enige jammer dat er 1080p scherm in zit maar dat het een oled is maakt het wel weer goed an sich
1080p is juist een pluspunt. Geen nutteloos hoge resolutie die geen enkele meerwaarde heeft bij normaal gebruik. Sterker nog, alleen maar een nadeel is, want langzamer en meer stroomverbruik en daarmee een kortere accuduur.
Op basis van m'n ervaring met de Nexus 6, de Nexus 6P (beiden toestellen met een Quad HD scherm) en de OP3 zou ik niet durven zeggen dat de verschillen op het vlak van accuduur erg groot zijn. De OP3 heeft wel een betere accuduur maar niet significant: je kunt er bijv. niet ineens 2 dagen mee doen. Evengoed ben ik het met je eens dat een hogere resolutie scherm weinig toevoegt. Maar zelf zou ik zeggen dat de lagere prijs van zo'n scherm (en daarmee de lagere prijs van het toestel als geheel) een belangrijkere meerwaarde van een 1080p scherm is.
Behalve als je virtueel met een bril gaat. Dan is een hogere resolutie wel degelijk van belang.
Groot pluspunt. Geloof me. Ik heb een S8+ (met 6.1 inch scherm!) en deze staat na lang testen en heen en weer switchen tussen de resoluties gewoon op de Full HD stand. Het verschil is echt praktisch onmogelijk waar te nemen.
Heel zonde dat ze het apparaat groter hebben gemaakt en daarnaast nog steeds vasthouden aan de aangepaste 1080p resolutie. Het scherm is al tijden hetzelfde en waar andere fabrikanten naar QHD gaan blijft 1P vasthouden aan 1080p.
Ja, en? Deze reactie vat het eigenlijk al samen:
1080p is juist een pluspunt. Geen nutteloos hoge resolutie die geen enkele meerwaarde heeft bij normaal gebruik. Sterker nog, alleen maar een nadeel is, want langzamer en meer stroomverbruik en daarmee een kortere accuduur.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 november 2017 19:39]

Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie wel degelijk verschil tussen de resolutie op de 1P3T vs Xperia Z5, Nokia 8 of Essential Phone. Dat draagt voor mij persoonlijk bij aan de gebruikservaring. Sterker nog, het is van mij een van de redenen geweest niet voor de 1P5T te gaan maar voor de Essential PH-1.

Overigens is het vooral de combinatie tussen grootte van het toestel en resolutie, niet de resolutie an sich. Een kleiner toestel met FHD kan er net zo goed uit zien als een groter toestel met QHD. Zo is 4K op de Xperia Z5 redelijke overkill, maar dan is FHD op een 1P voor mij echt aan de magere kant.

Het is een detail overigens. De 1P5T blijft een waanzinnig toestel voor wat je er voor betaalt en het is een van de beste toestellen die je kunt kopen. Maar als je concurrentie steeds vaker overstapt op hogere resoluties, de markt daar positief op reageert, en je vervolgens niet mee gaat... Wellicht bij de 1P6 ;-)
Voor jou is het misschien belangrijk, maar dat betekent niet dat er een merkbaar verschil zit tussen 1080 en 1440p. Qua grootte verschilt het inderdaad, maar ook het gebruikte paneel en de techniek heeft invloed. AMOLED vs AMOLED met hetzelfde paneel laat amper verschillen zien.
Je hebt helemaal gelijk dat het paneel ook invloed heeft, wellicht ligt het (ook) daar aan. Dat is overigens wat ik bedoelde te zeggen met 'grootte van het toestel'. Ook het formaat van het scherm speelt een rol (dat is bij de PH-1 bijvoorbeeld compacter). En de PH-1 heeft dan weer LCD, wat ook weer een rol kan spelen.
Ik ben vorig jaar teruggegaan van een QHD scherm (op m'n Nexus 6P) naar een 1080p scherm (op m'n OP3) en ik zie nog steeds geen verschil. QHD is waarschijnlijk wel nuttig voor VR-toepassingen maar voor gewoon gebruik voegt het weinig toe naar mijn idee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*