Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update OnePlus 3 moet accuduur in standby verbeteren

OnePlus heeft een vroege versie van een software-update uitgebracht voor de OnePlus 3 en 3T. De bedoeling is dat de update voor minder accuverbruik zorgt op momenten dat de smartphone niet wordt gebruikt. Ook belooft OnePlus betere prestaties op Android Oreo.

De software-update is vooralsnog een bèta en kan voor de OnePlus 3 en OnePlus 3T met respectievelijk versienummers 27 en 18 worden gedownload. Omdat het gaat om een open bèta is de software voor iedereen toegankelijk; de instructies voor het installeren van de update staan eveneens op de downloadpagina.

Een van de belangrijkste verbeteringen die de software met zich meebrengt is het verbeteren van de accuduur in standby. Dat betekent dat de accu minder snel terug moet lopen als de smartphone niet wordt gebruikt. Ook stelt OnePlus dat de prestaties van het op Android Oreo gebaseerde OxygenOS-besturingssysteem worden verbeterd en dat er verscheidene bugs zijn gerepareerd. Daarnaast heeft het 'do not disturb'-scherm een andere lay-out gekregen.

Onduidelijk is nog hoe groot de verbeteringen van de update precies zijn als het op accuduur aankomt. Ook heeft OnePlus nog niet verteld wanneer de definitieve versies van de nieuwe software uit moeten komen. De open bèta voor de op Android Oreo gebaseerde update begon vorige maand.

Door

Admin Mobile / Nieuwsposter

87 Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
In dit verband is een ervaring van mij wellicht relevant.
Normaliter haal ik net niet twee dagen op mijn oneplus 3t.
Nu was ik afgelopen herfstvakantie een weekje bij mijn zoon op Curacao op bezoek en heb daar een sim van de lokale provide (chippie) gebruikt. 2 Gb data met LTE voor 10,- wie doet je wat dacht ik...
Batterij gebruik was vervolgens dramatisch. Ik haalde met pijn en moeite 9 -10 uur .
Na 4 dagen heb ik als test de sim uitgeschakeld en alleen van de WiFi netwerken gebruik gemaakt (met VPN natuurlijk :)
Resultaat: einde van de dag (14 uur) nog iets meer dan 40% en dat met wifi continue aan...
Dag erop sim weer erin en ja hoor, weer een continue drain van minimaal 8% per uur zonder gebruik.
Terug in nederland met vodafone weer normaal 1-2% per uur indien niet gebruikt.
Conclusie van mij is dan ook dat het profiel van de provider niet goed was afgestemd op mijn telefoon.
Wellicht dat dit ook (mede) een reden is voor de verschillen in batterijduur.
Wat hier misschien ook mee heeft gespeeld:

Het energieverbruik van je gsm/data chip is ook erg sterk afhankelijk van het bereik wat je op dat moment hebt. Minder bereik betekent trager ontvangen (dus langer actief) en sterker zenden.

Kijk maar eens in je batterijstatus op je telefoon, bij een gele lijn (matig bereik) gaat je accu doorgaans harder achteruit.
Tevens hebben sommige masten wel energiezuinige technieken en andere weer niet. Ook op WiFi netwerken zijn er technieken als APSD.
Dat klopt. Ik was deze zomer op het Duitse waddeneiland borkum waar het netwerk dramatisch is. Ik heb een iPhone SE die normaal wel 2 dagen haalt bij normaal gebruik. Nu haalde ik het einde van dag niet eens. Probleem was dat ik ook nog ging overnachten en helaas geen lader had meegenomen.
Curacao op bezoek
Temperatuur is heel belangrijk voor de batterij. Batterijen = natuurkunde.

Zelfde met temperament en cultuur - enorm klimaatafhankelijk.
Ik vind de accuduur van de 3T een drama.
Van de lader af, binnen 2 uur op 45-50 procent.
M'n HTC U11 gaat makkelijk een dag mee.
Begin avond nog rond de 40 procent met middelzwaar gebruik.
Oftewel na 4 uur leeg. Je snapt zelf ook wel dat er iets mis is met jouw specifieke toestel en dat dit niet typisch is voor de 3T?
Dan heb je of een app die van alles aan het doen is, of je batterij is aan vervanging toe. Of je moet hem kalibreren

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 17 november 2017 19:53]

Ik weet wel zeker dat je iets raars doet want ik haal na een jaar nog gemakkelijk anderhalve dag :)
Daarbij is ie met Dash charge binnen een uur weer vol :)
...of stoppen met rotzooien met custom ROMS en dan dirty terug flashen naar standaard. :-)
Klinkt als dat er iets 100% van 1 core staat te gebruiken op de achtergrond. Want 4 uur zou ongeveer redelijk moeten zijn voor vrij intensief apps gebruiken.
Heb ik ook gehad. Na Firmware reset deed ie het weer als van ouds.
Dan zou ik toch een keer goed kijken welke apps zoveel gebruiken. Ik heb meestal aan het eind van de dag nog 45%+ over en dan is hij toch meer dan 16 uur van de lader geweest.
hoe gebruik jij je telefoon? als je radio streamed of muziek voor 2 - 3 uur via de 4g is het niet raar als je 40% minder hebt
Overigens. Zet de Google Feed uit. die draint echt veels te veel.
Hoe kan je dit nu vaststellen zonder dat je de gsm eens vast hebt gehad. Er zijn tal van andere oorzaken voor een snelle battery drain.

Je kan bijvoorbeeld vragen of de gsm traag is, af en toe crasht of warm aanvoelt tov de omgevingstemperatuur, die 4u dat hij op zijn batterij werkt. Als dat zo is, is er waarschijnlijk een App of een fout in je systeem die je batterij leegtrekt. Maar zelfs al word deze niet warm (ik met dat een moderne, high end smartphone word niet zo snel warm wordt). Wil dit niet automatisch zeggen dat de accu defect is.

Niet zo snel mensen op kosten jagen. Tegenwoordig is bij een defecte accu de gsm meestal achterhaald en dan heeft RMA weinig zin.

Ik verschiet dat dit soort opmerkingen een +1 draagt, ik heb dat bij deze aangepast.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 19 november 2017 14:49]

Ik moet zeggen, voor een Android fabrikant heeft OnePlus zijn updatebeleid goed voor elkaar.
Dit is allemaal marketing, accu duur ie verre van goed op de OP3
De accuduur is prima. Mijn 3T (toegegeven, marginaal grotere accu, maar toch) houdt het ruim 24h vol op een volle accu, na een jaar. Dat lijkt me gewoon helemaal prima, toch?
Mijn OnePlus 3 moest ik op kantoor al opladen omdat 'ie anders al leeg was voordat ik thuis kwam. Dat ding was toen een half jaar oud.
Dat is absoluut abnormaal, gewoon laten repareren.
Ligt aan het gebruiksgedrag, als je met navigatie en alles aan naar kantoor rijdt en hij is aan het einde van de werkdag leeg is dat niet vreemd. Zeker als je op kantoor ook nog wat screentime maakt.
Inderdaad, dit is gewoon een slechte accu, kan je bij elke fabrikant gebeuren.

Mijn OP kan makkelijk een hele dag mee, ook na 4 uur navigeren met scherm aan en Spotify op de achtergrond
Ik heb mijn 3T sinds het begin. Hij houdt het met gemak 2 dagen uit. Dan is ie als ik naar bed ga wel rond de 8 a 10%. Ik rijd iedere dag 2 uur in de auto met flitsmeister aan en het verkeer pro (scherm zo nu en dan aan). Whapsapp, mail en andere normale dingen.
Ik ben er erg blij mee.
Ik merk wel dat sinds ik over ben van WP10 naar Android, dat op Android er veel meer apps kunnen leechen. Laats was m'n batterij na 20 uur leeg. Wat bleek, een app was iets aan het doen, maar dit zag je niet in de Android battery overview.
Dat ligt er toch aan wat er mee gebeurt in de tussentijd. 24h screentime is geweldig, 24h standby is belabberd.
Daar ging ik ook van uit, maar iets "helemaal prima" noemen terwijl iedereens mix er anders uit zal zien vind ik lastig.
Dat ligt er toch aan wat er mee gebeurt in de tussentijd. 24h screentime is geweldig, 24h standby is belabberd.
Welke smartphone heeft 24 uur screentime (met normale settings)?

Ik ben okay dat dat geweldig zou zijn maar twee dagen zou beter zijn en net zo onrealistisch.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 17 november 2017 20:23]

Kan je misschien eens de nieuwe accu test van Geekbench 4.2 draaien?

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 18 november 2017 12:16]

Iets van 3u45m 'screen-on time' zou je redelijk moeten kunnen halen met een OnePlus 3. Niet erg goed, maar wel normaal voor smartphones.

Edit: Misschien een soort benchmark waar mensen tevreden mee zijn? PCMark Work 2.0 Battery Life

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 18 november 2017 14:53]

https://www.gsmarena.com/oneplus_3-review-1455p3.php

Je moet er wel makkelijk een SoT van 5 uur kunnen halen zou ik zeggen. Niemand draait de hele dag benchmarks.
En als @Punkbuster z'n telefoon gebruikt om 'tussendoor even te gamen' of GPS-navigatie dan zal 'ie juist een kortere batterijtijd halen. Ik vind die benchmark wel redelijk overeen komen als 'redelijk intensief gebruik' vergelijkingsmateriaal tussen telefoons.

Het is maar hoe exact je denkt dat je het wil (of kan..) hebben. M'n iPhone 5S kan ik 4 uur leeg trekken met browsen. Maar met een dagje voornamelijk Spotify streamen staat er nu 7 uur 'Gebruik' op de teller en is er nog 32% over 🤷‍♂️.

De OnePlus 3 scoort met ook 4 uur bij redelijk intensief gebruik (die benchmark) gewoon gemiddeld, en dat was waar ik op wees. Overigens, in het langzamere segment zijn er telefoons die veel langere batterijduur hebben. Omdat ze een heel zuinige processor gebruiken, die gewoon niet veel kn trekken. Dus als je dat wilt, dan valt dat te overwegen.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 18 november 2017 09:11]

Mijn accuduur is ook prima, ik heb vorige week nog, makkelijk 2 dagen gedaan op 1 lading (mijn 1+3 dus)
Mijn accuduur is super op OP3..
Ik zie verschillende mensen klagen over accuduur van de OP3 maar herken dat helemaal niet. Die mensen doen waarschijnlijk iets wat ik niet doe en/of hun accu/toestel is niet goed.
Mijn eigen OP3 (meer dan een jaar oud) gaat met gemak 2 volle dagen mee, WIFI en 4G en nauwkeurige positiebepaling staat permanent aan dus rara hoe kan het dat jullie zulke slechte ervaringen hebben?

Heb je al gekeken welke app de accu leegzuigt?
Ik kan dit bevestigen. Mijn op3 gaat ook met gemak een hele dag mee (heavy use). Dat is om 8 uur van de lader en om 22 uur weer erop met soms nog 60% capaciteit over (sot gemiddeld 3 uur). Moet wel opmerken dat ik onlangs een clean install heb gedaan van oxygenos 4.5.1 en hiervoor haalde ik net aan de avond, zelfde gebruik en dan 10% over (of minder, soms tussendoor even laden).
De clean install maakte voor mij echt een enorm verschil, ook qua snelheid van het toestel. Ik zet ook altijd dezelfde apps terug, maar niet vanuit een backup, gewoon uit de play store.
Conclusie: accuduur was al niet heel slecht, is met de laatste versie (na clean install) sterk verbeterd dus als ze er nog meer uit weten te persen zou dat knap zijn

Je kunt zeggen van Oneplus wat je wilt, terecht of niet, maar de software is gewoon erg goed. Ik heb ook nog nooit zo lang met een toestel gedaan om die reden (heb wel net de mate 10 pro besteld :*) dus wie weet gaat mn op3 nu toch met pensioen)
Vond ik echt wel meevallen toen ik de op3 had. Ik deed er makkelijk een dag mee bij zwaar zakelijk gebruik.
De Oneplus X heeft zijn beloofde updates nooit gezien
Zal dat misschien zijn om de hoeveelheid toestellen daarvan verkocht zijn? Op3 is een stuk vaker verkocht dan de X.
Dat neemt niet weg dat ze de belofte nooit hebben waargemaakt :)
De oneplus X is gelanceerd in oktober 2015 en de laatste update is van november 2016, voor mij nooit geen OnePlus meer...
Ik krijg met de opo wekelijks updates nog van lineage, werkt top
Lineage is geen stock ROM die is geleverd met je OnePlus telefoon.. Lineage is een Custom ROM.. So.. Your argument is invalid.
Je bedoelt wekelijks nieuwe betabuild. Opzich leuk maar dat is Russische roulette kwa bugs
Dit is de reden dat ik van Cyanogenmod ben overgestapt naar Paranoid Android en niet naar LineageOS. Natuurlijk niet netjes van OP.
Niet OnePlus zijn schuld. Zij bouwen een smartphone en plots staat de 801 chip die men gebruikte op de 'unsupported' lijst voor Android Nougat. Tja, wat heb je dan nog te zeggen. Wil jij het risico pakken om te gokken op unsupported toch Nougat uitbrengen en veel miserie hebben erdoor? OnePlus was niet op de hoogte over de niet-ondersteunde chips voor Nougat. Het was dus buiten hun wil om...
Het is ze wel beloofd, en belofte maakt schuld. Dan inderdaad bewijzen dat het niet kan door een build uit te brengen die bugs heeft die naar een jaar nog niet zijn verholpen. En dus veel misre hebben binnen dat traject
Ik zou persoonlijk wel weten te kiezen tussen welk soort 'imagoschade'. Unsupported is unsupported, moeten ze de schuld verleggen.
Ja maar custom roms draaien prima op deze 'unsupported soc'.
Het is absoluut een keuze, maar ik zou eerder gaan voor we hebben ons best gedaan maar het is niet gelukt door gebrek aan support dan ja is niet supported eh.. sorry. Maar dat is persoonlijk. Jouw visie is ook fair.
Was het niet de soc die niet met ondersteund werd dit Android?
Het is een feit dat OnePlus een telefoon uitbracht met een processor die al 1,5 jaar in andere telefoons werd gebruikt en waarbij de prijs van 249,- te hoog was voor hetgeen dat je ervoor terug kreeg. Ze hadden ook een andere (64bit mid-range) processor kunnen gebruiken. Daarnaast zijn bugfixes/updates ook zaken die je kunt uitvoeren zonder het OS zelf te upgraden.
De 3T is mijn eerste ervaring met OP. Tot nu toe erg positief over de updates. Draai als een van de eerste al op Oreo en OP voegt met de tijd leuke features toe.
Kun je de toegevoegde features benoemen?

Ik zie op mijn zoons 3T weinig nieuws buiten de updates.
Game dnd mode, netwerk speed in statusbar, nieuwe lift to wake up, parallel apps bijvoorbeeld.
Helaas is wave to wake vervangen door lift to wake. Wat mij betreft een achteruitgang, waarom niet beide opties zodat iedereen geholpen is... nu heb ik een appje draaien voor dezelfde functinaliteit.
Hier heb ik laatst een uitgebreid artikel over geschreven: een aantal features zijn ondertussen naar stabiel overgezet, maar wellicht heb je er nog wat aan.
Valt tegen hoor, ze braken met de OP2 hun eigen belofte over een Android Nougat update..
nieuws: OnePlus 2 krijgt geen update naar Android Nougat
Dat is niet altijd zo geweest.. OnePlus x.. maar ben nog erg content met de updates die ik krijg op m'n OP3. Ben benieuwd hoelang ze dit volhouden!

[Reactie gewijzigd door Strunkie op 17 november 2017 19:37]

De Oneplus 2 kreeg na ongeveer een jaar al geen updates meer, dus het is niet alleen maar goed.
Ik moet zeggen dat ik zelf als gebruiker ook blij verrast ben met het beleid rondom de OP3. Het is vele malen beter dan met mijn oude samsungs.

Sowieso is de accuduur op mijn OP3 prima, veel meer dan mijn oude note II bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Spanky79 op 17 november 2017 21:22]

Oh? Merk ik bij de OnePlus Two die ik heb niets van... Na initial release hebben we een paar updates gehad en daarna moest ik wel geforceerd naar een Custom ROM toe.. Wat een drama is dat OxygenStarvationOS... Jemig..
Ik vind de accuduur echt een drama op de oneplus 3. Heb van alles geprobeerd van battery saver tot googl e play services resetten maar ik ben er toch van overtuigd dat ik mijn rom moet herinstalleren.
De batterij is meestal in de middag al op 40% licht gebruik en ik laad hem altijd op tot 90-100%.

[Reactie gewijzigd door daxanoxe op 17 november 2017 19:53]

Waarom niet gewoon een support aanvraag aanmaken bij OnePlus?

Ik heb in de familie drie toestellen van OP, en die halen allemaal met redelijk gemak de 5u SOT, en ze komen zeker de dag helemaal door. De OP5 haalt ook wel 2 dagen met kantoorgebruik (veel WiFi).
Ik heb al eerder mijn oneplus 3 opgestuurd vanwege een defecte usb c poort 8)7 . De usb c kabel wilde niet meer in de poort blijven (waarschijnlijk vanwege het stof), usb otg werkte niet en de snellaad functie werkte niet en ging continu aan uit. Na de reparatie geen problemen meer gehad maar de accuduur is voor de reparatie even kort gebleven als na de reparatie.
Waarschijnlijk is er dan iets anders ook kapot.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik je ervaring niet kan delen qua accuduur.
Toch merkwaardig dat er individueel zoveel verschil in zit. Ik laat hem altijd snachts op en smorgens om zeven uur gaat hij van de lader en na een dag zit ik nu op 68%. Dan zou ik toch eens kijken wat de boosdoener is.
Hier precies zo.. Ik haal hem echter rond 00:00 al van de lader en als ik thuis kom rond 17:00 is die rond de 60%
40% accu in de middag bij licht gebruik is echt heel ongewoon: dat bereik ik bij mijn OP3 bij gemiddeld gebruik pas later in de avond.
Zie mn eerdere post, doe eens een full wipe en dan restore van de laatste versie. Geen backup van apps terugzetten. Maakte voor mij een verschil van dag en nacht, nog niet eerder heb ik zo'n batterij winst behaald op een toestel.
Ik zal vanavond maar even kijken of ik het probleem hiermee kan oplossen. Anders denk ik dat het toch een defecte accu is en moet ik hem opsturen.
Heel raar die accuduur van sommige mensen hier dat klinkt alsof er iets niet goed is of idd apps die de accu leegtrekt, heb de OP3 nu 1,5 jaar en heb nog steeds een screen on time van 5,5 uur .

Laad hem s'ochtends bij als ik wakker word en nog verder in de auto op weg naar t werk, cache geheugen legen en eens in de zoveel tijd opnieuw opstarten kan nog weleens helpen om de accuduur weer wat te verhogen.

Zeer tevreden over het updatebeleid bij oneplus, veel meer updates dan bijvoorbeeld LG die ik hiervoor had. Ook als er iets mis is in de software wordt dit vaak zeer snel met een update verholpen.

Jammer dat de 5T niet waterdicht is en een groothoeklens heeft, LG G6 vind ik dan toch meer interessant worden.
Ik ben er toevallig net achter gekomen dat de 9292ov app (die ik een week geleden voor het laatst heb gebruikt) vandaag verantwoordelijk was voor 19% van mijn accuduur. Ook zie ik dat de GPS de hele dag door actief is geweest, mogelijk om dezelfde reden.

Ik heb deze app dan ook gedeinstalleerd en gerapporteerd, maar het zal vast niet de enige zijn in de marketplace die ongevraagd actief blijft.

[Reactie gewijzigd door citruspers op 17 november 2017 23:02]

Alleszins vanaf de 3(T) , zijn de Oneplus toestellen onofficieel even waterdicht als de meeste officile waterdichte toestellen. Niet duiken naar een koraalrif of hevig douchen natuurlijk. Maar een plons in het water of een biertje erover is ok.

Volgens geruchten etaleert Oneplus zelf niet met de certificaten, omdat het geld kost om die te krijgen.
Ik moet zeggen dat ik nu al erg tevreden ben over de accuduur van mijn 3T. Maar laat die update maar komen :).
Zelf de update geinstalleerd hier. Accuduur is zeker lekker vooruit gegaan!
Ik zit ook in het open beta programma van de OP3 en merk sinds deze update ook een verbetering van de accuduur! Top! :)
En de accuduur van mijn 3T is juist zo lang. Ik verwacht dan alleen maar vervelende oplossingen zoals het afsluiten van processen. En dat daarna je notificaties vertraagd binnenkomen en bepaalde synchronisaties niet goed werken. Notificatie-issue heeft paar maanden geleden gespeeld, ook bij lui op het OP-forum. Sommigen hinten daar op een te aggressieve doze modus.
Ik ben dik tevreden over de accu duur van mijn Oneplus 3. Ik gebruik 2 simkaarten ivm grensarbeider. Ook de hele dag de WiFi aan. Alleen bij gebruik met bluetooth gaat de telefoon snel leeg vindt ik. Maar meer accu duur is natuurlijk niet erg!