Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ondersteboven ingebouwd scherm mogelijke oorzaak raar scrolleffect OnePlus 5

Door , 241 reacties, submitter: the_shadow

Het scherm in de OnePlus 5 is ondersteboven in het toestel gemonteerd. Dat blijkt uit een teardown van de hardware en een inspectie van de kernel. Een direct verband tussen dit en het rare effect dat voor kan komen bij het scrollen is er niet, maar de twee lijken wel met elkaar te maken te hebben.

In de kernel van de OnePlus 5 wist SultanXDA, ontwikkelaar van een populaire rom voor meerdere OnePlus-toestellen, een regel code te vinden die aanduidt dat de display van de 5 ondersteboven zit. Doordat de regel code aanwezig is, is het systeem zich bewust van het feit dat de display gedraaid is en wordt de uitvoer van het scherm simpelweg 180 graden gedraaid.

In teardowns van de OnePlus 3T en de 5 valt daarnaast te zien dat de aansluiting van de ribbon cable van de display bij de 5 niet rechtsboven, maar linksonder zit. Nu kan dat komen doordat het ontwerp van het scherm simpelweg is veranderd, ware het niet dat de 5 exact dezelfde display aan boord heeft als de 3T, wat verder hardmaakt dat het scherm inderdaad gedraaid is.

Alsnog kan het toeval zijn dat de OnePlus 5 in bepaalde gevallen last heeft van het vreemde effect bij het scrollen en dat het toestel een scherm heeft dat ondersteboven geïnstalleerd is. Echter, het vermoeden op een verband wordt verder versterkt doordat leden van de XDA-gemeenschap het probleem wisten na te bootsen op andere smartphones door de display ondersteboven te plaatsen.

XDA speculeert dat de display ondersteboven is geplaatst omdat OnePlus anders binnenin niet genoeg ruimte zou hebben voor de dubbele cameramodule, wat een nieuwe eigenschap is die nog niet eerder in OnePlus-toestellen gezien is.

OnePlus heeft al gereageerd op de meldingen van het rare effect bij het scrollen, dat ook wel 'jelly scrolling' genoemd wordt. Het bedrijf stelt dat dat 'natuurlijk' is. Wie hierover niet tevreden is, kan alleen het toestel binnen 15 dagen retour sturen. Kenmerkend voor het probleem is dat bij scrollen de inhoud van het scherm uitrekt en samengedrukt wordt. Het is niet duidelijk of dit probleem via een software-update te verhelpen valt.

Tweakers heeft ook een review van de OnePlus 5 gepubliceerd.

Reacties (241)

Wijzig sortering
Als het scherm ondersteboven voor de rare schilling zorgt dan lijkt dit me toch met een software-update op te lossen?
Helaas, doordat het scherm omgedraaid is zal het refreshen in plaats van boven naar onder nu van onder naar boven gebeuren. Je ogen interpreteren het daardoor anders.

Het Jelly effect is ook te zien op andere toestellen door je scherm 180į te draaien.

Test het zelf maar eens uit.

Raar hoe je ogen werken.
Idd, op mijn iphone 7 plus zie je het ook als je je scherm ondersteboven houdt, wat een vreemd iets.
Bij lange na niet zo erg als op het filmpje hierboven. Ik heb hetzelfde toestel als jij en zie vrijwel geen verschil als ik hier door de comments heen scroll of als ik mijn fb timeline bekijk.

Ik durf te wedden dat het jelly effect ook nog opvalt als je de OP5 op zijn kop houd (dus het scherm op de juiste oriŽntatie).

Edit: zoals ik hieronder al vermeld lijkt het effect erg versterkt te worden door de camera. Je ziet duidelijk dat er een "denkbeeldige lijn" in het midden zit waar het effect omheen ontstaat. Iets met refreshrate en fps bij het filmen.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 1 juli 2017 12:24]

Rolling shutter effect in combinatie met een scherm dat 'op z'n kop' refresht. Dat kan elkaar versterken natuurlijk.

Ik vraag me af of het echt iets is waar je niet aan kunt wennen. We zijn namelijk met z'n allen ook gewend geraakt aan het effect in de 'normale' oriŽntatie.
Het lijkt mij inderdaad ook de combinatie van 2x het rolling shutter effect.

Normaal is de richting van de camera en die van het scherm hetzelfde. Nu lopen ze tegen elkaar in en krijg lijkt er een sinus-achtig effect te zien te zijn in de scrollsnelheid.

En waarschijnlijk is dit effect veel sterker als (a) de refresh rates net out of sync zijn en (b) je het filmt ipv ziet.

Ik ben benieuwd of dit op de nieuwe ipad pro (120hz) minder aanwezig is als je de ipad op de kop houdt :)

@All: Als je rolling shutter beter wilt begrijpen is daar toevallig gisteren een Smarter Every Day video over geplaatst. Kijktip!

[Reactie gewijzigd door ANdrode op 1 juli 2017 13:06]

Op m'n nieuwe iPad Pro is het effect niet zichtbaar, tot in hoever ik het me opvalt ;) Op een iPhone 5s zie ik het wel, een heel klein beetje.

[Reactie gewijzigd door Joost124 op 1 juli 2017 15:03]

Wat gebeurt er als je het filmt?

Onze hypothese is nu dat rolling shutter het effect erger er uit laat zien. Dus hoe sterk is het effect als je het scherm 0, 90, 180, 270 graden geroteerd filmt?
+++ voor de filmtip +++
Ik zou zeggen: essentiŽle toevoeging om te begrijpen wat je hier (mogelijk) ziet.
Ja top kijktip van @ANdrode
Ja wat je dan krijgt is dus gewoon tearing zoals gamers dat nog wel eens hebben als het volgende frame al binnen is terwijl het andere frame pas half gerenderd is. Wat je dan krijgt lijkt ook heel erg op een stroperig effect.

Als het echt zo erg is als op het filmpje zie je dat "op zijn kop" (normaal vanuit het scherm gezien dus) namelijk ook. Zoiets valt echt op als de andere helft van je scherm later beweegt. Ik kan het bij mijn telefoon amper zien namelijk.
Het gaat hier niet om tearing (dat de frames en refresh cycles niet synchroon lopen), maar gewoon om de vertraging tussen de eerste rij pixels en de laatste rij pixels die gerefreshed worden. De frames lopen gewoon gelijk met het de refresh cycle van het scherm.

Doordat de oriŽntatie anders is dan je gewend bent, valt het ineens heel erg op.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 1 juli 2017 14:59]

En dus krijg je tearing op een video als je het filmt. Er is geen enkel universum waar dit wat we op het filmpje zien alleen komt door de orientatie van het scherm. Dan hadden 3T kopers namelijk ook andersom hetzelfde scrol probleem gezien want dat valt hoe dan ook gewoon op. Met 60Hz gaat dat echt niet dusdanig opvallen.

Op deze still zie je overduidelijk dat de bovenste helft van het scherm nog met de refresh cycle bezig is terwijl de onderste helft al klaar is en verschoven is ten opzichte van de andere helft.

Dat komt door idd de orientatie van het scherm, maar wordt enorm versterkt door de rolling shutter van de camera.
IRL valt het veel minder op.


[img=234,176,,,"OnePlus5 ghosting en tearing"]https://tweakers.net/ext/f/0EckJKxKysMjSL5TNTzm4bvM/medium.png[/img]
Ik heb een OP5 en het effect is bijna niet merkbaar, ik moet er echt op letten om het te zien. Als ik het scherm ondersteboven houd zie ik effect helemaal niet.
Ik heb het even uitgeprobeerd op een XA Ultra. Het effect is "zichtbaar", maar eerder in de vorm van een gevoel dat er iets niet klopt dan als een duidelijke breuklijn of tearing. Wellicht word je gewoon aan het samendrukken en uitrekken in een bepaalde richting en voelt het vreemd aan wanneer dit opeens omgekeerd is.

Nu, als je $550 aan een telefoon uitgeeft, dan mag dit gewoon niet. Dit is een designfout en OP realiseerde zich niet dat er een probleem was tot het veel te laat was.

[Reactie gewijzigd door Enai op 1 juli 2017 17:05]

Maar er is niets mis. Er is een afwijking andersom dan bij andere telefoon, maar andere telefoons hebben die afwijking blijkbaar precies even erg. Gewoon kwestie van gewenning dus
Nee, dat is niet waar. Jij zegt min of meer: "De Oneplus auto heeft achteruit 6 versnellingen en kan 200 km/u en vooruit 30 km/u zonder versnellingen, dat is andersom dan bij andere auto's. Gewoon kwestie van gewenning dus."

Er is een reden dat het scherm zo gemonteerd zit. Dit heeft niet met gewenning te maken, maar wat natuurlijk of onnatuurlijk is voor je ogen. Omdat je ogen van links naar rechts en van boven naar beneden lezen (en ja, sommige landen lezen ze van rechts naar links, maar nog steeds van boven naar beneden) worden de schermen ook van links naar rechts en van boven naar beneden ververst. De links/rechts verversing merk je niet, van boven naar beneden wel, dat is ook het jelly effect van de video.

Dat Oneplus dit verkeerd om heeft gemonteerd is dus gewoon een foute keuze, een compromis die ze zoals gezegd vermoedelijk hebben moeten maken vanwege de cameramodules en omdat ze in tegenstelling tot de grotere merken geen eigen hardware ontwikkelen en alles inkopen.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 1 juli 2017 21:27]

Installeer maar is : top eleven football manager. Speel een wedstrijd en swipe dan van rechts naar links om je opstelling aan te passen.
Ik heb het geÔnstalleerd maar merk absoluut niets, het scrollen verloopt perfect zonder enig jelly effect. Misschien is het effect niet op elk toestel even erg?
Als je de het toestel met de fingerprint scanner naar rechts houd is het te zien, maar naar links is het niet te zien.
Ik heb het toestel terug gestuurd en een s8 gekocht, 3 dagen geprobeerd maar ik vind oxygen os veel beter dan die de Samsung experience. Ik heb dus weer de op5 besteld. Hopen dat jelly hier minder op is waar te nemen. Klein beetje jelly vind ik niet hinderlijk. Experience van Samsung wel...
Zullen we nou niet doen alsof bijv. een Samsung en een Apple perfect zijn? ;)

Samsungs exploderen en iPhones mocht je ooit niet 'verkeerd vasthouden' :p Oftewel: de grote jongens begaan ook flinke blunders.

* Glashelder blijft wel fan van iPhones
Dat doe ik ook niet, ik heb het juist over het feit dat Oneplus het keer op keer voor elkaar krijgt om meerdere constructiefouten/grote issues in hun producten verwerkt te krijgen. En ik ben het helemaal met je eens, Apple en Samsung zijn ook verre van perfect.

Echter:
Oneplus 5: 1. Vodafone 4G werkt niet of zeer beperkt, 2. scherm is ondersteboven gemonteerd wat een negatieve user experience oplevert
Oneplus 3/3T: 1. battery drain (software issue), 2. slechte vibratiemotor, 3. onterechte "rooted device" error melding
Oneplus 2: 1. niet reagerende touch toetsen en fingerprint sensor, 2. Wi-Fi en BT issues
Oneplus 1: 1. Wi-Fi issues, valt steeds weg, niet te connecten, 2. scherm/gpu kwaliteit issues variŽrend van strepen, artefacts tot kleurzwemen

Punt is dat de issues die jij aanhaalt in het geval van de iPhone een werkelijk groot issue was, maar wel groter werd opgeblazen waarbij het gebracht werd alsof iedereen er altijd last van had. Zowel mijn vrouw als ik hadden destijds de iPhone 4 en wij hebben slechts zeer zelden dit issue ervaren in de 2 jaar dat we het toestel hadden. En de overstap naar de iPhone 5 in mijn vrouw's geval en de HTC One in mijn geval waren absoluut geen merkbare verbeteringen op gebied van alles wat met de antenne te maken had (Wi-Fi, 3G, GSM, etc).

Hetzelfde geldt voor de Note 7, tuurlijk was dit een heel gevaarlijk probleem en ik vind dat Samsung het supergoed heeft aangepakt door heel vroeg toe te geven dat dit een issue was, een omruiling te regelen en toen bleek dat deze ook nog niet binnen de foutmarges vielen in de praktijk, werd alles teruggeroepen. Echter was ook hier sprake van een relatief kleien groep gebruikers die er last van had.

Kortom: ja, elke fabrikant maakt fouten, niemand is perfect, maar Oneplus maakt het zowel op hardware als softwaregebied wel heel bont. Als ze elke iteratie flink verbeterd zouden zijn (niet qua specs/performance, maar kwaliteit) dan zouden ze de inmiddels hogere prijs waard zijn, maar dat zijn ze gewoon niet.

Ik ken mensen die probleemloos met een Lumia 640/650 van § 200-250 rondlopen, evenals Moto E en G varianten, ook allemaal de helft van de prijs van de huidige Oneplus generatie. En buiten soms hele kleine softwarematige bugs/irritaties, zijn ze kwalitatief gewoon puik in orde, op hetzelfde niveau als de § 800+ kostende iPhones en Galaxy S8's van deze wereld. Dat is mijn punt.
4G werkt inmiddels perfect bij Vodafone. De OTA update is enkele dagen geleden al uitgebracht.

Ik heb alle OnePlus telefoons gehad en er 10-tallen van verkocht. Op een enkel probleem na hebben mijn en de door mij verkochte toestellen nergens last van. En om je eigen maar te citeren "Punt is dat de issues die jij aanhaalt in het geval van de Oneplus op sommige batches een werkelijk issue was, maar wel groter werd opgeblazen waarbij het gebracht werd alsof iedereen er altijd last van had."

[Reactie gewijzigd door BITSthatBYTE.eu op 2 juli 2017 01:45]

Heb al een OnePlus 3 sinds de release en de problemen die jij opnoemt herken ik niet.
En dan ben je cheats nog vergeten en het bedotten van de kopers met een zogezegde 2x optische zoom functie die in werkelijkheid digitale zoom is.
Met de Oneplus 1 heb ik totaal geen problemen gehad die jij hier beschrijft. En de op5 heeft binnen paar dagen een update uitgebracht waarbij de Vodafone 4g issue is verholpen.
Je hebt daar wel een punt inderdaad. Laat ik dan als laatste nog dit zeggen: ik heb dus een vriend die alle Oneplus varianten heeft gehad en bovenstaande issues weet ik dus allemaal van hem en hij heeft ze bijna allemaal ook zelf ervaren. Daarnaast heeft mijn vrouw destijds ook de Oneplus 2 gekocht, juist vanwege het ongekend scherpe prijspunt en de verwachting dat deze beter zou zijn dan de 1. Natuurlijk kan het puur bij een kleine batch gebeurd zijn waar haar toestel dan onder viel, maar zij had regelmatig paarse strepen in beeld (volledige rij pixels) en toen ze na 2x omruilen uiteindelijk een toestel had die dat niet vertoonde, ging het toestel zich meerdere keren per dag vanzelf opnieuw opstarten, zelfs wanneer ze gebeld werd en wou opnemen (niet altijd). Zelfs een paar maanden OTA updates afwachten loste dit niet op en daarom uiteindelijk terug naar een iPhone (maar dit had net zo goed een Galaxy S kunnen zijn, om even aan te geven dat dit absoluut geen Apple vs. Google discussie is).

Ik ben het met je eens dat de media van een mug een olifant maakt. Maar als ik dus mijn eigen praktijkervaring, en daarmee ook die van vrienden, kennissen en collega's, ermee vergelijk, dan moet ik helaas toch wel bekennen dat er twee categoriŽn toestellen vaak negatief naar voren komen, de Oneplus toestellen en de budget Samsung toestellen (sub § 250). In perspectief: ik heb nooit of slechts een enkele keer negatieve verhalen gehoord over de Moto E/G lijn, de Sony Xperia toestellen, Xiaomi toestellen en Microsoft/Nokia Lumia toestellen. Tuurlijk, dit is slechts mijn beperkte sociale wereldje van de afgelopen 5-10 jaar smartphonegebruikers waar het dus misschien over grofweg 100-200 verschillende smartphones gaat, maar toch zegt dit wel iets.

Mijn gevoel zegt in ieder geval, gebaseerd op bovenstaande, dat het percentage telefoons met (fabricage)fouten bij een merk als Oneplus wel echt hoger ligt dan bij de grote merken zoals Apple, Samsung en Sony.

En ik probeer helemaal niet Oneplus de grond in te boren of wat dan ook, maar puur aan te geven dat het prijsverschil ergens in zit. Oneplus geeft vrijwel geen geld aan R&D, marketing en in beperkte mate aan QC uit. Het is algemeen bekend dat Apple belachelijk veel aan R&D uitgeeft en Samsung juist weer aan marketing. Andere strategiŽn, maar beide werken.

Over reviews: dat ben ik niet met je eens. Reviews zijn altijd goed om een eerste indruk te krijgen van een product, maar dit zijn altijd periodes van ca 1-2 weken van een product wat nog maar net in het productiestadium zit. Er zit vrijwel nooit een review bij waarbij iemand 2/3 maanden of langer het toestel als zijn/haar dagelijke toestel heeft gebruikt. Toevallig zag ik laatst een keer zo'n review van de iPad Pro voorbijkomen, Macstories.net geloof ik, waarbij de reviewer op dag 1 zelf de tablet heeft gekocht en er sindsdien dagelijks mee werkt, 6 maanden later heeft hij nogmaals een review geschreven met de vernieuwde inzichten. Maar reviews zoals bij Tweakers, Hardware.info, The Verge, Ars Technica, noem maar op, zijn altijd gebaseerd op een korte periode. Dat is niet iets negatiefs, absoluut niet, maar daarmee krijg je nooit de dagelijkse issues aan het licht die de gebruikers ervaren.

Heel simpel: met de iPhone 4 werd in geen enkele review "antenna gate" aangehaald, zelfde geldt met de Note 7 en het exploderen van de batterij. Puur omdat ze daarvoor niet lang en intensief genoeg gebruikt worden.
Ik en 5 vrienden van mij hebben toevallig de one plus one al jaren in gebruik. Ik heb nog nooit gehoord van die wifi problemen. Ook het scherm heeft nog nooit iets vreemds gedaan.
Voor iemand die beweert feiten te presenteren heeft je post nogal een hoog iphone fanboy gehalte.

Natuurlijk zijn er bekende problemen. Maar noem maar eens een toestel op die uitkwam zonder foutjes/problemen?
One plus is niet perfect, maar voor het geld heb je tot nu toe altijd een uitstekend toestel gehad.

Dat 1+ alleen maar probleemtoestellen uitbrengt is nogal een overdreven statement.
Dat komt omdat het een filmpje is. Film het scherm van je 6s plus en kijk hoe het er dan uit ziet
Gelijk getest, je hebt gelijk dat het erger wordt. Of beter gezegd: dat het op een filmpje erger overkomt. En ik heb ook de Twitter app gebruikt om het zoveel mogelijk gelijk te houden, maar ik zie nog steeds een groot verschil.
Moet je een onderste boven naar lopende mensen kijken. Dan lijkt iedereen een beetje te huppelen. Onze hersens zijn niet zo heel slim op dat gebied.
Als bioloog moet ik dan zeggen dat onze hersenen juist heel slim zijn dat ze in normale omstandigheden de boel juist 'correct' interpreteren. Gaat al het nodige aan 'slimme' correctie vooraf voordat jij een beeld interpreteert.
Inderdaad, en juist die slimme drang om dingen 'correct' te interpreteren zorgt in dat soort normaal onmogelijke situaties voor vreemde resultaten. Beetje zoals een Formule 1 wagen niet erg goed zal presteren op een modderig weggetje, daar is ie gewoon niet voor gebouwd.
Ik heb het ook even geprobeerd met de iPhone 7+ maar de effecten zijn echt minimaal en niet zo erg en bij lange na niet zo opzichtig als bij de oneplus 5.

Misschien kunnen ze het probleem bij de oneplus 5 oplossen door via de firmware van het display de verversing in de omgekeerde volgorde doen
Bedenk ook dat het filmpje wat je hier ziet ook op dezelfde manier wordt opgeslagen en afgespeeld (bovenste pixels eerst, onderste pixels later). Een video zal het effect dus waarschijnlijk versterken.
Raar, ik heb het net op mijn iPhone 6s geprobeerd en merk geen verschil.

Ik denk dat je het vooral ziet als je het opneemt met een camera. Iets met scanlijnen, camera van boven naar onder en display van onder naar boven.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 1 juli 2017 22:58]

Op mijn Galaxy S7 kan ik helemaal niet op z'n kop werken. Bij het draaien van rechtop naar omgekeerd stopt het draaien in landscape modus. Wellicht dat Samsung hiervoor gekozen heeft omdat je anders dit probleem kunt krijgen.

Video's kijken op z'n kop werkt wel.
Je hoeft de telefoon ook niet persť ondersteboven te houden, maar je kan je hoofd ook draaien of het toestel zo houden dat het nog rechtop staat maar dat je er zelf wel ondersteboven op kijkt. Zo deed ik het en ik kon ook daadwerkelijk een beetje jelly effect zien op mijn OP3 in dit geval door het scrollen van Twitter.
Eigenlijk moeten we een op5-er horen die dan het effect niet meer ziet als hij zijn telefoon op zijn kop houdt....

Overigens, er zit in het start stoppen van scrollen een soort vertraging in de versnelling. Hij is iig niet lineair. Is het dan niet op te lossen met een ander scrollalgoritme als de telefoon op zijn kop zit?
Op m'n OP5 is het jelly effect zo goed als weg wanneer ik de telefoon op de kop houd.
Dat maakt toch niets uit. Ook als de tekst op z'n kop staat kan je het effect waarnemen.
Ik heb ook de s7 en als je automatisch draaien uitzet gaat dat heel prima. Ik heb het even getest en in beide orientaties zie ik niks van dit effect terug. :)
Als je hem plat op tafel legt lukt het wel.....
Wauw. Als ik mijn Nexus5X ondersteboven gebruik is dit duidelijk te zien. Inderdaad vreemd hoe de ogen werken...

Wellicht komt het door gewenning van langdurig gebruik van andere schermen(die dus wel van boven naar beneden refreshen)?
Wauw. Als ik mijn Nexus5X ondersteboven gebruik is dit duidelijk te zien. Inderdaad vreemd hoe de ogen werken...

Wellicht komt het door gewenning van langdurig gebruik van andere schermen(die dus wel van boven naar beneden refreshen)?
Zag jij dit effect de eerste keer dat je een scherm in handen kreeg?
Denk het niet, maar daar kan je dan ook veel sneller aan wennen doordat het de eerste keer is. (Vroeger was de kwaliteit ook wel veel slechter dan nu en waren toen scherpte en kleuren al niet echt om over naar huis te schrijven). De combinatie tussen kleuren, resolutie en scherpte maakt dan waarschijnlijk ook dat het stroperig scrollen de eerste keer dat je een scherm in je handen hebt niet erg opvalt. Aangezien we geleidelijk over zijn gegaan naar steeds betere schermen is de gewenningscurve dan ook veel geleidelijker.

Als je nu dan ineens iets in je handen hebt wat tegen je onbewuste gewenning ingaat maar net niet voldoende om als nieuw iets geregistreerd te worden krijgt je hoofd een mindfuck van heb ik jou daar.

Dus nee geen harde bewijzen, maar wel veel getuigenverklaringen van iets wat misschien ook wel gewoon placebo effect kan zijn.
De schermen waren vroeger hartstikke scherp, je kon alleen de pixels met het blote oog onderscheiden. Maar goed, niets stopt je om een oude telefoon uit de la te pakken en te kijken wat je daar tegen komt. Ik heb ergens nog wel een Toshiba met I-Mode liggen (wappen, ken je dat nog? Dat systeem voor mobiel internet bestond zoals we dat nu kennen) om maar wat te noemen. Nog oudere telefoons hadden van die schermen die nog in je rekenmachine zitten.

Mocht je dat niet meer hebben dan kun je ook de mediamarkt inlopen, daar staan pak hem beet 50 telefoons te wachten om aan de tand gevoeld te worden :+ .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 14 juli 2017 04:10]

Niet dat ik mij kan herinneren, maar then again, ik heb er ook nooit echt op gelet, en daarnaast is, zoals door supersnathan aangegeven, het allemaal erg geleidelijk gegaan.
"De eerste keer dat je een scherm in handen kreeg" waren we gemiddeld 2 a 3 jaar oud.. Althans als je TVs meetelt, die ook van boven naar beneden refreshen.
Ook een n5x (half jaar na release gekocht) maar ik kan het gedrag van het filmpje niet reproduceren (sotck android 7.x).

Neem aan dat dit onder Nederlands recht gewoon onder de garantie valt als een ontwerp/fabricagefout? Al heb je daar natuurlijk niets aan bij import uit het verre oosten.
Ik zie niet in hoe dit onder fabricagefout zou vallen, aangezien het waarschijnlijk gewoon een optisch effect is doordat de screen refresh andersom gebeurd dan je ogen gewend zijn. Zie de rest van alle posts..

Wellicht zien sommige mensen het eerder dan anderen. Ik kan mij niet voorstellen dat er verschil zit in de Nexussen en/of schermen.

Edit: je moet je telefoon ook wel helemaal op z'n kop houden om het effect te zien. Dat wordt niet helemaal duidelijk uit je post.

[Reactie gewijzigd door EddoH op 1 juli 2017 16:45]

Raar. Op mijn Nexus 4 die ik regelmatig per ongeluk op de kop gebruikt zie ik helemaal niks.

Toch raar. De cpu in de OnePlus 5 zou meer dan snel genoeg moeten zijn om 'op tijd' ALLE beeldlijnen te berekenen en op de juiste plaats op het scherm te neer te zetten.
Dit gebeurd niet door de CPU Maar door de LCD controller.
Het lijkt me dat scrollen wordt berekend door de CPU.
CPU vult de framebuffer inderdaad. Maar daar heeft dit probleem niets mee te maken. Dit gaat over het tekenen op het LCD scherm vanuit de buffer.
M.a.w ze hebben weer eens niet goed nagedacht over het gevolg van het 180 graden draaien van een scherm. Wat nog triester is is dat ze schijnbaar blijven roepen het is normaal terwijl een teardown van het ding gewoon laat zien dat het scherm gedraaid zit.

Hoe lang blijven ze dit nog ontkennen of zijn ze nu weer op zoek naar een volgend excuus.
Sorry, maar zelf zie ik ook niet direct in hoe dit een gevolg kan zijn van het omdraaien van het scherm. Ja het beeld komt nu in omgekeerde richting in je buffer maar dat is dan ook alles wat er anders gebeurd. Tenzij jij mij zwart op wit kunt vertellen waarom het ondersteboven monteren van het scherm voor dit effect zorgt blijft het pure speculatie.
Gezien de grote hoeveelheid tweakers die het ook zien als ze hun eigen, non OP, smartphone op zijn kop houden ga ik er wel degelijk vanuit dat het op die manier werkt. Hoewel ik het zelf niet zie, maar wel het idee heb dat er iets anders is heb ik bij lange na niet het idee dat het zo heftig is als op het filmpje. Ik heb zelf het idee dat dit ook komt door het filmen met rolling shutter.
De effecten zijn niet zo groot als bij de oneplus 5. Er zal dus niet enkel dit aan de hand zijn of zijn de effecten groter bij oled schermen dan bij lcd's en waarschijnlijk heeft de verversingssnelheid ook invloed op het effect
Zowel de iPhone 7 plus (mijn toestel) als de OnePlus 3T (zelfde scherm als de 5) hebben een refreshrate van 60Hz.

Nu is het scherm van de 7Plus wel de absolute koning op het gebied van IPS LCD techniek volgens displaymate (en in een aantal gevallen zelfs beter dan OLED) dus ik kan me voorstellen dat dit voor OP erg lastig te evenaren is.

Als het aan de verversingssnelheid ligt zou ik het dus ook moeten zien als ik mijn iPhone op zijn kop film met een ander toestel. Toch?
Bedankt voor de info. Aan de verversingssnelheid zal het dan niet liggen inderdaad
Saillant detail is echter dat de 3T een hele kleine afwijking heeft in de verversingssnelheid. Die ligt iets hoger op 60,000004Hz. Niet merkbaar voor een mens, maar kan wel een effect hebben icm een camera!

Overigens heeft OP wel vaker problemen gehad met het scherm. Zo had het eerste OnePlus toestel een refreshrate van 63Hz wat bij games (met vaak fixed 60FPS limiet) voor microstuttering zorgde.

Edit: bron: https://www.google.nl/amp...wners_what_is_the_screen/

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 1 juli 2017 13:55]

60.000004Hz valt toch zeker wel binnen de foutmarge van een 60Hz refresh rate?

Zo'n scherm refresht ťťn frame meer per 2 dagen, ten opzichte van een scherm dat op exact 60Hz draait.

Edit: nu ik de bron gezien heb vraag ik me af of dit niet gewoon een afrondingsfout is van de floating point representatie waarmee de waarde weergegeven wordt in die app. Deze afwijking is namelijk echt niet significant.

60 is prima exact weer te geven in floating point notatie, maar 1/60=0.01666.. niet.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 1 juli 2017 15:10]

Zeker waar, maar als een camera dus op 59,99 fps filmt (wat nog wel eens gebeurd) dan ga je dat verschil merken in de afzonderlijke pixels. 1 frame per 2 dagen zijn enkele miljoenen pixels met die resolutie en dat zijn dus meerdere pixels per seconde die een camera wel kan waarnemen per frame doordat het net niet in sync gaat.
Dat je met 59,94Hz last hebt van interferentie met 60Hz is erg logisch, die interferentie frequentie is namelijk een stuk hoger. Maar het verschil met 60Hz en 60.000004Hz ga je niet merken hoor. Ook niet op een normale camera. :)
Wat heeft een sensor die licht registreert aan 60 bps te maken met de refresh-rate van een paneel dat er achter zit op het moederbord? Heeft toch geen enkel effect op de opname? En al zeker niet zo'n kleine marge.
Ik had gelezen dat je bij smartphone OLED schermen geen vaste verversingssnelheid hebt.
ik zie persoonlijk het effect niet op mijn Lumia 950XL als ik hem ondersteboven houd
Ik ook niet op mijn Lumia 950 XL
Het is niet omdat het effect zich voordoet dat het probleem ontstaat bij het omdraaien van een scherm. Dit kan een puur softwarematig probleem zijn. Het 180į draaien van een scherm mag, voor zover ik kan zien, op zich dit probleem niet veroorzaken.
Oh dat kan best hoor. In het filmoje wordt het ook wel aangedikt door de camera, maar dan nog is het wel opvallend dat anderen met willekeurige andere toestellen het effect ook ervaren als ze het toestel 180 graden draaien.
Het is niet softwarematig aangezien het probleem ook optreed als je je telefoon op de kop houdt, de inhoud staat dan op de kop en de software doet niets anders dan het normaal ook doet. Het is puur een optisch verschijnsel.
Mja, ik kan 't toch op m'n S7 en Tab S2 tablet niet waarnemen, ook niet in lichte vorm. Sowieso lang niet zoals in het filmpje.
Je zou toch zeggen dat er meer aan de hand is. Maargoed, bovenstaande post beweren dat het 't effect kan versterken, maar zoals in het filmpje is behoorlijk absurd.

De OP5 was al niet heel warm ontvangen, dit zal ze vast veel pijn gaan doen. Ik heb toch 't gevoel dat ze na de OP1 stap voor stap minder interessant zijn geworden tov de markt.
Ik neem het op mijn Tab S2 goed waar. Op mijn Honor 8 is het effect niet zichtbaar ook niet als ik het toestel ondersteboven hou. Die heeft natuurlijk geen amoled.
Wat gebruik je dan om t te testen op de s2? Ik zie wel dat scrollen niet 100% vloeiend gaat, maar dat is in rechte stand ook. Het is ook geen jelly effect, maar meer lagere refresh rate als dat scrollen nodig heeft.
Hou je telefoon ondersteboven vast en scrollen. Ik en anderen hier hebben het al ervaren dat je idd een "jelly" effect ziet. dus zo speculatief is het allemaal niet.

Tjah soms moet je keuzes maken tussen een snelle fix of de hele telefoon opnieuw gaan uittekenen.

[Reactie gewijzigd door earvaag op 1 juli 2017 13:22]

Maar hoe test jij dit dan? Want als je tijdens het scrollen normaal boven naar het scherm kijkt zie je het dus niet, maar ervaar je het ook niet als je tijdens normaal scrollen naar de onderkant kijkt? En is het ook aanwezig als je tijdens op zijn kop scrollen naar de onderksnt kijkt?
Zie de reactie hierboven. Het effect is bij ieder scherm merkbaar als je het op zijn kop houdt en scrolt. Ook op mijn monitor en Samsung Galaxy S7 geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Als je de refresh rate veranderd, wordt het effect soms erger en soms minder erg. Lijkt mij dus een design flaw. Wellicht op te lossen door alle content ook omgekeerd te renderen?
Uitleg staat hier ergens boven. Beeld wordt normaal van boven naar onder ververst, nu omgekeerd en menselijk oog ziet dat dus nu schijnbaar als uitrekken. Tja heeft dus met het menselijke oog te maken die het zo ziet.
Denk niet dat deze uitleg klopt. Waarschijnlijk wordt er een versnellend en vertragend effect aan de scroll toegevoegd.

Hij is iig niet gewoon lineair
Oh we are so sorry. We are so small. We only work with very few people. One of these few people accidently turned the phone upside down. Because we are so small nobody saw it. Please forgive our small company. Next time we will do it better. Thnak you.
Yes next time, net time, see you in 5 years if that next time will be your first real good time thas time.
Aan je reactie te zien weet je niks over het bedrijf. En als je toch comments post als deze wat heb je dan te zoeken op de forums van Tweakers ?
Waar ik benieuwd naar ben, is of het effect weg is als het toestel wordt omgedraaid. Heeft iemand dat al geprobeerd?

Op mijn Samsung A3 heb ik hetzelfde effect als ik m'n toestel omdraai. Op m'n iPhone 7 niet.
Op Reddit hebben meerdere mensen een app gedownload die de complete interface 180 graden draait en dit "verhelpt" het probleem inderdaad! Ik kan de reacties alleen helaas niet zo 1-2-3.
Interessant. Ik zie het op mijn iPhone ook niet en ook op de iPad, die automatisch in iedere mogelijke schermorientatie werkt, is het me niet opgevallen. Wat ik op de iPad wel zie in portrait stand is dat het scherm dan in de breedte ververst wordt.

Is de jelly scrolling een bij-effect van oled schermen? Dat zou verklaren waarom je het op de iPad niet ziet. Sowieso niet heel erg onder de indruk van het haperende scrollen in het filmpje. Is dit nou een high end toestel?
Dat haperen komt waarschijnlijk ook doordat je het filmt. Net als dat een CRT scherm op film heel erg flikkert en vervormt terwijl dit normaal niet zo is als je er mee werkt (althans veel minder).

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 1 juli 2017 13:22]

Die haperende animaties enzo zie je vaker bij Android telefoons, ook high end toestellen. Lijkt op een probleem van het os zelf, want bij high end hardware horen dat soort dingen niet te gebeuren
Nah, laten we het niet te erg maken: Ook bij high end hardware kan dat zomaar gebeuren. Op iOS devices heeft Apple *ontzettend* veel engineering resources gestoken in smooth scrolling en altijd 100% voorrang aan de UI thread. Ieder niet Apple apparaat heeft dat soort haperingen bij tijd en wijle, ongeacht hoe high end de hardware is en welke software er verder op draait. Of het nu android, FirefoxOS, desktop linux, of windows is.
Met socs als een snapdragon 835 zie ik geen reden om de ui niet altijd voorrang te geven. Gebrek aan resources is er namelijk niet
Het is alleen niet alsof dit zo simpel is als een vinkje ergens zetten. Er zijn *heel* veel plekken in linux waar er dingen voorgaan op zelfs een super-hoge-prio nice'd thread. Met name blocking IO. Al die plekken wegpoetsen is nu juist iets waar Apple al jaren heel erg veel engineering tijd aan besteed.

De reden heeft dus niets te maken met de hardware, zoals ik net ook al zei, maar met de opzet van het OS. Google kan het theoretisch repliceren, maar dat kost ze dan ook heel veel manuren.
Als het puur door de ogen komt zou je het probleem niet op kunnen nemen. Dat is helemaal niet logisch.

Het komt waarschijnlijk door een diepere laag in de software dan de Android rotatie code. Framebuffer met kleuren waardes update nog steeds de andere kant op dan het scherm -> rare sync issues -> jelly scrolling. Of iets dergelijks.
^dit.

Het lijkt er nu heel erg op dat de camera een "out of phase" verversingssnelheid heeft. Ik weet niet waarmee het filmpje gemaakt is, maar het lijkt erop dat de camera ook in dezelfde verversingssnelheid (Hz of FPS) schiet als het scherm update, maar dan net om en om. Net als dat je een helikopter filmt met 60FPS terwijl de rotoren met 240 RPM ronddraaien. Dan lijkt het net of ze stil staan.

Je zit ook duidelijk het effect ontstaan rond het midden van het scherm.
Verrek ja. Vandaar dat het Jelly effect ook zo groot is in het filmpje
Ik vraag me dan ook af of we het kunnen reproduceren met een willekeurig ander toestel en een camera. Als dat het geval is dan is het dus inherent aan het omdraaien van het toestel. Is dat niet zo dan is de software (alweer) gewoon erg matig.
Verhip! Ik probeer het net op mijn note4 en inderdaad, dit gebeurt als ik het scherm omdraai.
mijn note 4 (originele ROM) draait de weergave alleen -90 graden en +90 graden (dus landscape). Ik krijg met geen mogelijkheid de weergave 180 graden gedraaid, dus hoe jij dat doet is mij een raadsel :?

[Reactie gewijzigd door Yucko op 1 juli 2017 12:12]

Je kan de content gewoon ondersteboven zien?

Inhoud maakt niet uit, het effect blijft hetzelfde...
Wat dacht je van je telefoon te draaien?
Soms denken we iets te moeilijk ;)
leg je telefoon voor je op tafel, en loop om de tafel heen..
Inderdaad. Bij mijn S6 edge+ ook. Wat appart zeg
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verschil eigenlijk niet zie.
Inderdaad, moest ff paar x doen voordat ik het zag, maar het irriteerde me niet.
Ok, weet niet of dat zo is als het altijd jelly zou zijn.
Sorry op mijn OnePlus 3T en OnePlus 3 zie ik dat niet. Ik kan met CM13 180 graden aanzetten en als ik mijn telefoon op z'n kop houd, of normaal, scrollen werkt perfect en solide.

Als ik naar de filmpjes kijk is het overduidelijk wat het effect is en hoe het er uit ziet.

En aangezien de 3, 3T en de 5 dezelfde schermen hebben ben ik niet overtuigd dat dit dan ook de reden is.


Edit: ik zit het wel! Moet er iets beter op letten en langzamer scrollen, dan is het effect overduidelijk.

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 1 juli 2017 12:17]

Niet zo erg als op het filmpje, maar ook op mijn mate 9 zie ik het als ik ondersteboven door deze reacties scroll.

Dit moet gewoon wel de oorzaak zijn. +3
Mijn s7 heeft het idd ook als ik het scherm draai.

In principe gebeurt het dus ook als het scherm niet is gedraait maar dan merk je het niet/valt het niet op.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 1 juli 2017 12:21]

Klopt en is ook logisch. Door het op de kop te houden trigger je dit een meetje door de manier waarop de screen refresh anders loopt dan jouw ogen het beeld volgen. Eigenlijk een soort non- V sync tearing eigenaardigheidje die dan wordt uitvergroot. Alleen is het wel een stuk minder als je een regulier gemonteerd scherm op de kop houdt. Volgens mij komt dit omdat het software matig wordt gecompenseerd en softwarematigeschermrotatie in android vaker tot tearing leidt.
Je ziet het ook als je het scherm 90 graden draait maar dan valt het minder op omdat de tearing over de hoogte as loopt.
(Bij hardwarematigerotatie doet het probleem zich volgens mij niet voor, daarom zie je het niet of minder bij full screen video's etc omdat die hardware rotatie gebruiken)

Ik meen uit heeeeel oude discussies over change notes een keer gelezen te hebben dat dit jello effect ook de reden is dat Android het scherm niet 180 graden draait als je auto rotate aanzet meer wel 0, 90 en 270 graden
Inderdaad, maar op m'n iPhone 5S is het effect eigenlijk niet zichtbaar als ik het toestel 180 graden draai. Ik denk dat 2 factoren zorgen dat ik het jelly effect niet kan waarnemen:

1. iOS scrolt langzamer dan Android.
2. De iPhone 5S heeft een relatief klein scherm.

Het eerste punt zou misschien wel met een software update aangepakt kunnen worden, maar dat zal een trouwe Android gebruiker meteen opvallen.
Ik heb een HTC A9 liggen en een Lumia 950... op de HTC is het effect enigszins waarneembaar, maar op de Lumia 950 geheel niet.
Is dit dan niet te testen door de telefoon op de kop te houden? Dan zou het issue zich niet meer mogen laten zien.
Dan zou het jelly-effect dus ook bij de 3T te zien moeten zijn wanneer je deze omdraait. :?
Ja dus, gezien de reacties hierboven... eerst meer lezen voor je reageert Sjaool... :P

[Reactie gewijzigd door sjaool op 1 juli 2017 15:01]

Als ik mijn telefoon omdraai zie ik geen verschil. Maar het lijkt bij het filmpje gewoon om een softwarefout. Elementen vallen over elkaar heen. Alleen weet ik niet of dat weer te maken heeft met de kwaliteit van de camera waarmee het gefilmd is.
Das echt onzin, daarvoor is de refreshrate gewoon veel te snel, en zou je het ook bij een normaal geplaatst scherm zien. Overigens doet dit effect zich alleen voor bij tekst, niet bij images zelf. Is dus eerder gewoon een effect wat aan staat. Het effect doet zich bij deze mensen ook voor als ze het scherm 180 graden draaien en dus het fysieke scherm wel 'goed' staat.
WTF. Nooit geweten maar ik ziet het ook op mijn OP3, ondersteboven. Bizar. Maar het is niet zo extreem als de video overigens.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 1 juli 2017 20:24]

Ik heb dit nog nooit gemerkt en mijn smartphones hebben sinds ik custom roms gebruik altijd 180 graden kunnen draaien wat ik dan ook wel eens gebruik.
Heb het net bewust met deze gedachte geprobeerd op mijn Wileyfox Storm maar kan mijzelf er niet van overtuigen een Jelly effect te zien. Ik zie t gewoon niet...
Ik probeer dit op mijn Xiaomi Mix en merk echt niets

Probeer het echt te zien maar waar ik ook mee scrol het ziet er gewoon normaal uit
Met Ultimate Rotation Control even getest op mijn OnePlus 3 en inderdaad, als je dan de telefoon op de kop houdt, zie je dat ook! Wat ontzettend raar zeg!
Wtf je hebt gelijk :+ haha als ik mijn Samsung s7 ondersteboven hou en scroll zie je inderdaad hetzelfde effect. Dat is vaag.
Grappig, bij mijn OnePlus One is het Jelly effect ondersteboven ook waarneembaar, zij het wel in veel mindere maten. Dat heeft waarschijnlijk te maken omdat de rendering minder vloeiend is, waardoor je het effect niet ziet doordat gewoon hele delen van de site tijdelijk verdwijnen en terugkomen. De OnePlus 5 heeft waarschijnlijk een veel krachtigere GPU waardoor ook vlotte rendering mogelijk is en je het Jelly effect veel beter waarneemt.
Op mijn S7 zie ik helemaal geen verschil, kwaliteit? :P
Excuses, maar een draad zit er zeker niet los. Je opmerking kan op 2 manieren gelezen worden. Ik las hem niet zoals je hem nu uitlegt, je hebt er ook wisselende moderatie op. Ik denk dat meerderen je opmerking dus verkeerd interpreteren. Als je had gezegd "ik zie het niet, kan iemand mij vertellen waar op te letten"? Was waarschijnlijk beter geweest dan "ik snap echt niet waar mensen moeilijk over doen".(Wat dus bij overkwam als wat lopen mensen nu te klagen/moeilijk te doen)
Maar ik zal het je proberen uit te leggen, open in de browser eens b.v. 9gag (iets met afbeeldingen iig ) , draai je telefoon om en leg hem eens neer. Scroll dan eens heen en weer (hoeft niet snel) en let op de afbeeldingen, deze lijken dan samengedrukt te worden en weer te stretchen.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 1 juli 2017 17:00]

Je kunt met een software update een hoop maar fysiek een scherm omdraaien wordt wel wat lastig :)
Het scherm fysiek draaien is nodig want? Dit effect heeft daar echt niets mee te maken, het scherm heeft nog steeds hetzelfde aantal pixels, en als je je scherm draait dan gaat android gewoon mee, dus als ik mijn scherm 180 graden draai, dan blijft die nog steeds hetzelfde werken. Zou dat niet zo zijn, dan zou je dus dat jellyscroll effect ook hebben als je naar boven scrolt.
Dat is nodig omdat een scherm van boven naar beneden zijn refresh doorvoert. De kern van dit probleem zeg maar.

Ga je dus niet kunnen patchen want zo werkt het technisch. Alleen fysiek draaien gaat dit probleem oplossen.
Klopt, dus zou je het met in de tegenovergestelde richting scrollen dus ook moeten zien zoals SuperDre al aangeeft.
Eerlijk gezegd, op mijn OPO (180 graden flip) is dat ook zo ;)
Ligt dan toch echt blijkbaar aan oppo, want met mn nexus 5 of mn xoom toch nergens last van, en de logica ontgaat me echt, dit effect zou je dus ook moeten zien als je van onder naar boven scrolt op een 'van boven naar onder refresh richting', maar dat is niet.
Dat ligt dan inderdaad aan de OPO. Mijn Wileyfox Storm heeft nergens last van. En ik gebruik de 180į draai functie best vaak, heb het nog nooit gezien. Zelfs niet nu ik er op let zie ik t niet.
Die software-update gaat het scherm fysiek draaien, of moet alles ondersteboven op t scherm verschijnen? :P
Scheelt dat android alles meedraait wanneer je je telefoon andersom houdt :+. Bellen wordt dan wel wat lastig aangezien de speaker en microfoon dan aan de verkeerde kant zitten.
Of je hebt een fabrikant die daarover nagedacht heeft. :P

Zo heeft mijn Alcatel telefoon een mooie functie die je UI omdraait bij ondersteboven houden, heeft dual speakers aan de voorkant en een dubbele mike. Kan je dus je telefoon gewoon uit je broekzak halen en dat telefoontje aannemen ook al heb je 'm ondersteboven vast. Best handig. Sta ervan te kijken dat niet meer fabrikanten dit idee "overgenomen" hebben. Maar dual speakers aan de voorkant zijn schijnbaar miner belangrijk als.. Kunnen duiken met je smartphone?
Ik neem aan dat hij het refreshen van de display bedoelt.
Dat is nog steeds iets hardware matig
Tja, maar dat maakt voor het scrollen echt niets uit hoor, anders zou je er altijd last van hebben, dus als jij dan jouw smartphone 180 graden draait, maar guess what, geen probleem.
Als ik mijn s7 omdraai heb ik ook dit effect
Als ik mijn nexus 5 omdraai heb ik nergens last van, en hetzelfde met mn oude xoom.
Dus het is een Android-probleem? Dan kan het dus gewoon met een software-update worden opgelost.
Nee een scherm refreshed van boven naar beneden. Op de manier hoe het word gefabriceerd.
Op de Wileyfox Storm ook nergens last van. Voorheen had ik een Samsung Galaxy S2 en ook daar had ik er geen last van (ik heb 180į graden draaien standaard aan omdat ik het een handige functie vind).
De hardware is waarschijnlijk niet matig zoals je misschien probeert aan te geven met een beetje kromme zin. Ik verwacht half om half dat er op het niveau van de device driver iets omgeschreven moet worden om rekening te houden met de richting van de refresh, anders zou het op alle andere toestellen ook op moeten treden als je hem 180 graden draait maar kennelijk omzeilen sommige fabrikanten het fenomeen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 2 juli 2017 13:41]

Eh ja, door het scherm gewoon ondersteboven te presenteren? Vinden gebruikers vast niet erg.
Echter, het vermoeden op een verband wordt verder versterkt doordat leden van de XDA-gemeenschap het probleem wisten na te bootsen op andere smartphones door de display ondersteboven te plaatsen.
En dat is iets anders dan zelf die 'rotate 180' configuratie uit te voeren en vervolgens te testen door je toestel ondersteboven vast te houden?
Dat wordt niet duidelijk uit het XDA-artikel. Misschien houden ze het toestel gewoon ondersteboven, misschien voegen ze die regel code toe aan de kernel. Als ik mijn OPO ondersteboven hou, meen ik heel subtiel het effect te zien, maar zeker weten doe ik het niet.
Dat is logisch, want het effect is te zien op elk scherm dat in de scroll-richting refresht. De enige reden waarom het bij de OP5 zo opvalt, is omdat het scherm ondersteboven zit en het effect dus 'de andere kant op' werkt.

Normaal geeft omlaag scrollen (content beweegt omhoog) een licht uitrekkend effect en omhoog scrollen (content beweegt omlaag) een licht samendrukkend effect. Bij de OP5 is het precies andersom omdat het scherm op z'n kop zit.

Dit heeft overigens niets te maken met V-sync. Zelfs wanneer elke frame mooi gesynchroniseerd is, verschijnen de rijen pixels niet allemaal tegelijkertijd. De oude pixels (van de vorige frame) zijn gewoon iets langer zichtbaar aan de onderkant van het scherm terwijl de bovenkant van het scherm al weer nieuwe pixels laat zien. Ofja, bij de OP5 is dit dus precies andersom.

Nu is het bekende OP5 filmpje ook met een rolling shutter opgenomen, dus wordt het effect nog eens extra versterkt.

Ik ben er van overtuigd dat als je vaak met deze telefoon omgaat, het effect steeds opvallend zal worden.
OPO hier, ik zie het absoluut zeker. Kwestie van langzaam (maar niet tť langzaam!) scrollen.
Als je het ook ziet met je scherm ondersteboven is de methode waarmee de scherm-output weer wordt teruggedraaid volgens mij nogal brak. Lopen ze niet via een driver ofzo softwarematig Android's framebuffer om te draaien waardoor je gewoon framerate inlevert?
Hey, don't schoot the messenger - dat zou ik je echt niet durven zeggen.

Eerlijk gezegd vind ik de jelly scroll trouwens iets vloeiender ogen dan de 'starre' gewone manier dus framerate inleveren betwijfel ik - allicht niet veel.
Ik zie het op mijn OPO niet, maar het viel mij wel op dat het scherm aan de onderkant een andere (gelere) tint heeft dan de rest van het scherm. Normaal zit daar het toetsenbord en kijk je daar niet echt.
Die gele tint was geloof ik een issue met de lijm tussen LCD en glas in de eerste batches van de OPO. Heb zelf een wat latere en geen issues, maar denk dat er in het ervaringen topic nog wel het nodige over te vinden zal zijn.
Ik vind het een rare reactie van oneplus, om te beweren dat het 'natuurlijk' is. Geen enkele andere telefoon heeft er last van en ook maar een klein deel van de 1P5 toestellen heeft er last van.

Met andere woorden, er moet gewoon iets in die toestellen zitten dat dit veroorzaakt. Ze kunnen het blijkbaar niet vinden en komen dan met zo'n uitspraak?

Net op mijn Oneplus 3T en 3 getest, scrollen is solide. Geen rare uitrek-effecten.

Ben benieuwd als je op de Oneplus 5 custom ROMs zou plaatsen of dit effect nog steeds optreedt.
Alle OnePlus5 toestellen hebben het. Alleen niet iedereen ziet het of wil het zien, alle schermen zijn hetzelfde en alle schermen liggen er hetzelfde in.

Zo verschijnen er online diverse filmpjes van eigenaren welke "het niet" hebben maar andere het gewoon op zien.
vrijwel alle telefoons hebben dit, maar niet iedereen valt het op.
op andere telefoons merk je er helemaal weinig van omdat het scherm rechtop staat en reverse portrait oriŽntatie standaard uit staat.

ik heb het ook gemerkt aan mijn 2013 nexus 7, en mijn nieuwe galaxy s8.
als ik ze in reverse portrait gebruik golft alles bij het scrollen.
Op mijn OnePlus 3 heb ik gewoon dit rare effect als mijn telefoon ondersteboven is.
Me dunkt dat OnePlus streken Š la Apple onder Steve Jobs krijgt. "You're holding it wrong."
Mensen afwimpelen met het excuus dat iets "natuurlijk" is, da's geen klantenservice.

[Reactie gewijzigd door JohnnyricoMC op 1 juli 2017 12:59]

Oneplus zei niet dat het 'natuurlijk' is, dat is de slechte vertaling van Tweakers.

OnePlus zei letterlijk dat het 'normaal' was. En dat klopt ook, elk scherm heeft een vertraging tussen de bovenkant en onderkant van het beeld. Maar omdat het scherm hier ondersteboven zit, in combinatie met een rolling shutter van de camera, ziet het er heel extreem uit op dit scherm. Waarschijnlijk kun je eenzelfde video maken van bijna elke andere telefoon, maar in de normale oriŽntatie ben je aan dit effect gewend geraakt.
Het is gewoon hetzelfde effect als normaal, maar dan andersom. Alleen het valt op omdat we het al jarenlang de ene richting op gewend zijn, en het pas nu voor het eerst de andere kant op zien.
OnePlus zegt:
This is natural and there's no variance in screens between devices.
Tweakers zegt:
Ook zou het probleem zich slechts bij een klein aandeel van alle toestellen voordoen.
Misschien valt slechts een klein aandeel van de eigenaren dit probleem op. Hoe dan ook, het is geen reclame voor OnePlus, hoe (ir)rationeel het probleem ook is.

XDA geeft overigens ook het volgende aan:
Not every OnePlus 5 owner will encounter this issue or notice it happening. It is unknown how many OnePlus 5 owners will ever encounter this, though OnePlus assures that it is only a small number of users.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 juli 2017 12:05]

Fixed. Thanks.
Zelden was de uitspraak 'You're holding it wrong' meer van toepassing.
Wij zijn er ondersteboven van.
Hoe je het letterlijk ook wendt of keert,
dit is nu eenmaal geen goede reclame voor een bedrijf.
Het filmje toont aan dat scrollen behoorlijk irritant is.
Je zult maar net zo'n toestel hebben.
Ik heb zo'n toestel. Merk er helemaal niets van, ook niet als ik het probeer waar te nemen. Dus het hangt er maar net vanaf wat je gewend bent en hoe erg je er een probleem van maakt.
Het filmpje toont aan dat filmpjes anders zijn dan real life ;) Iets met sluitertijd dat het er extremer doet uitzien dan met het oog.
Ik wist niet dat schermen een boven -onderkant hadden. Waarom is dat zo? Zijn toch gewoon pixel gedistribueerd op een scherm?
De refresh vindt plaats van boven naar onder, gewoonlijk met een snelheid van rond de 60 hertz. De refresh van een LCD is een beetje vergelijkbaar met die van een analoog CRT scherm, alleen valt het veel minder op.

[Reactie gewijzigd door Bitmaster op 1 juli 2017 13:50]

Maar waarom zou het onze ogen dan meer opvallen als de refresh plots van onder naar boven gebeurd? Onze ogen refreshen voor zover ik weet toch niet in een bepaalde richting?
Onze ogen en hersens verzinnen dit volgens mij niet zelf, anders kon het effect niet zo duidelijk in een video worden opgenomen.
Een camera neemt wel top-to-bottom op though, dus dat is logisch. Maar als we dit met onze ogen (zonder dat het eerst opgenomen moet worden) ook zien vraag ik me af hoe dat in zijn werk zou gaan.
Onze ogen zien het kennelijk ook, gezien de klachten erover van gebruikers. Vandaar dat ik er van uit ga dat het effect 'echt' is. Maar ik begrijp je vraag over de ogen. Misschien ff in de rest van de comments zoeken, ik herinner me er een discussie over.
Nou daar zit je dan met je OnePlus 5 en zou voor mij een reden zijn om hem terug te sturen. Het is vervelend dat dit gebeurd en moet niet de bedoeling zijn. Hopelijk komt OnePlus hier met een oplossing.
Ze hebben toch een oplossing gegevens. Niet tevreden 15 dagen en geld terug. Ben ik blij dat ik geen OP meer koop na men eerdere problemen met dat bedrijf
Welke problemen had jij als ik vragen mag? En daarnaast, welk toestel?

Ik heb zelf een OnePlus 1 gehad. Uiteindelijk de grootte, lijmranden (gele randen om het scherm) en slechte connectiviteit met mijn bluetooth apparaten hebben het bij mij de das om gedaan. Dit was mijn eerst stap van iOS naar Android destijds. Helaas was dit voor mij een negatieve ervaring. Uiteraard waren deze problemen gerelateerd aan het toestel, niet Android zelf.
Opo met ghost touches,
Nieuwe gekregen "nieuwe model beweerden ze", zelfde probleem, terug omgeruild en geld terug
Kunnen ze de regelcode niet verwijderen, zodat het beeld weer rechtop op het schem staat, de OnePlus ondersteboven houden, en kijken of het effect dan weg is? Lijkt me een prima test.
Of gewoon je telefoon omdraaien?
En dan zie je dat het effect zich nog steeds voor doet, is gewoon bs dat het daar aan ligt.
Nee dat is niet waar. Het gaat erom dat de display van onder naar boven refresht in plaats van boven naar onder. Dus ligt het daar zeker aan.
Of gewoon 180 graden rotaties aanzetten in je instellingen, dat is denk ik iets eenvoudiger ;)
Weer een major issue met een One Plus toestel. Heb de OPO en OP2 gehad, beide met giga problemen die het toestel onbruikbaar maakte. Na maanden kwam er pas een software update. Never settle for it again.
Oneplus 3, no problems... Wat een fantastisch toestel
Is OnePlus niet een b/c merk?
Volgens mij is er geen enkele release van een op geweest zonder grootschalige fabricage en designfouten. Ik zie geen enkel merk structureel langskomen in de fora met dergelijke issues.
Beetje vergelijkbaar met Chinese auto's, leuk uiterlijk prijs en specs, maar niet geschikt voor dagelijks gebruik.

Ikzelf zou elke dag van de week een eveneens Chinese xiaomi/Huawei/zte verkiezen boven op. Wellicht minder fancy maar wel gewoon goede producten.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 1 juli 2017 13:02]

Ik heb nog steeds mijn OPO, zonder ooit problemen gehad te hebben.

Dit probleem is echter geen probleem, gewoon een optisch effect dat op elk toestel zichtbaar is maar waar je ogen bij normale oriŽntatie aan gewend zijn.

De enige reden dat ik nog geen OP5 heb is vanwege het design. Ik heb weinig zin om met een iPhone imitatie rond te lopen.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 1 juli 2017 13:15]