Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Motorola Moto Z2 Force kampt met vergelijkbaar 'scrolleffect' als OnePlus 5

Door , 102 reacties

Ook de Motorola Moto Z2 Force lijkt last te hebben van het fenomeen dat jelly scrolling wordt genoemd, zo blijkt uit een van de eerste ervaringen. Het effect dat ervoor zorgt dat content bij het scrollen wordt vervormd, werd als eerste gezien bij de OnePlus 5.

Een reviewer op de ontwikkelaarssite XDA Developers merkte het effect op en plaatste een video ervan op YouTube. Uit de beelden blijkt dat er bij het scrollen een ongebruikelijk effect optreedt dat lijkt op het zogenaamde jelly scrolling-effect dat bij de OnePlus 5 werd opgemerkt. Jelly scrolling beschrijft het effect dat content op het scherm lijkt uit te rekken en daarna weer samenkomt.

Onduidelijk is nog hoeveel mensen er last hebben van het scrolleffect. De Moto Z2 Force werd namelijk pas eind vorige maand aangekondigd en is nog niet zo lang verkrijgbaar. Bij de OnePlus 5 bleek een groot gedeelte van de gebruikers last van het scrolleffect te hebben, en werd dit uiteindelijk toegeschreven aan een omgekeerd gemonteerd scherm. Het is echter niet duidelijk of dit bij de Moto Z2 Force ook zo is.

Moederbedrijf Lenovo kondigde de Moto Z2 Force aan met een optionele cameramodule voor het schieten van 4k-video's in 360 graden. De smartphone heeft een Snapdragon 835-soc die wordt vergezeld door 6GB ram. Voor opslag is 128GB aanwezig en aan de achterkant zijn twee 12-megapixelcamera's ingebouwd. De accu van de Z2 Force heeft een capaciteit van 2730mAh, wat lager is dan de 3500mAh van de Moto Z Force, de voorganger.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

13-08-2017 • 13:11

102 Linkedin Google+

Reacties (102)

Wijzig sortering
Kunnen we hieruit opmaken dat ook dit scherm omgekeerd is geplaatst?
Uit het bericht:
Het is echter niet duidelijk of dit bij de Moto Z2 Force ook zo is.
Uit de XDA tekst:
It is not clear if all of last generation of Motorola phones have this issue as well, though teardowns show both Z Force models have their display IC at the bottom of the phone instead of the top, just like on the OnePlus 5.
Oeps, overheen gelezen 8)7
Waarschijnlijk wel, draai je telefoon maar eens op zijn kop en ga eens scrollen dan zie je hetzelfde effect
Hoe kan je het effect normaal niet zien maar als je de telefoon andersom houdt opeens wel? Zie je normaal dan geen omgekeerd effect? Het scherm van mijn Samsung Galaxy S7 ziet er andersom gewoon hetzelfde uit tijdens het scrollen. :P
Voor sommige is het opvallender dan de ander.
Onder bepaalde omstandigheden is het beter te zien als je bijvoorbeeld een beeld met horizontale lijnen hebt zoals vierkanten en snel gaat scrollen dan kan je het beter zien.

Het komt doordat een normaal scherm het beeld van boven naar onder ververst omdat dat blijkbaar beter met onze hersenen werkt.
Als je dan een scherm ondersteboven hebt dan wordt het scherm van onder naar boven ververst en dan krijg je dit effect vooral op "lage" refreshrates zoals 30 Hz en blijkbaar dus ook op 60 Hz.
Op hogere verversingsnelheden zoals 120 Hz (wat de nieuwe iPad heeft bijvoorbeeld) is de richting waarin het verversen gebeurt (bijna?) verwaarloosbaar.
Nope, nergens last van (nexus 5).
Dit effect is alleen zichtbaar als de telefoon een AMOLED scherm heeft. De Nexus 5 heeft een LCD
Dat is niet per definitie waar. Ik merk het effect ook op een oude HTC one M7 met LCD-scherm, hetzij in veel mindere mate (dan waarschijnlijk amoled).
Altijd of alleen aan t einde van een lijst? De M7 heeft namelijk wel rubber banding effecten toegepast.
Altijd, ik begrijp waar je op doelt met die rubber banding effecten, die zijn ook door Google in Lollipop gestopt bij lijsteinden.
Zie het ook niet op mijn oneplus5.
Moet eerlijk toegeven dat ikzelf het effect ook niet zie (heb ook een OnePlus 5)
Ik heb een LCD IPS en zie het ook wanneer m'n scherm is omgekeerd. In mindere mate dan bovenstaande video's en bij de OnePlus 5, maar het is wel zichtbaar.
Niet alleen AMOLED blijkbaar.
Als ik mijn OPO met LCD omdraai zie ik het op mijn scherm ook, dus ik denk niet dat deze theorie klopt.
Geen last van op mijn Lenovo P2..
Hm, als ik mijn S7 Edge op zijn kop houd, dan is zie ik het ook, maar dan moet je wel snel op en neer scrollen.
Dat zou softwarematig toch op te lossen moeten zijn, dat je het scherm omgekeerd aanstuurt en van beneden naar boven ververst ipv boven naar beneden?
jammergenoeg niet, het verversen van het scherm gebeurt compleet hardwarematig dus daar zal weinig aan te fixen zijn, de software die het scrollen beheert daarentegen zou wel verbeterd kunnen worden om zo het probleem te minimaliseren.
Dus je scherm weet dat het op zijn kop wordt gehouden en toont uit dankbaarheid een effect?

Komaan... als je snel op en neer scrollt met je vinger, maakt het toch niet uit hoe je je scherm vasthoudt? Op en neer wordt neer en op. Beide bevatten identiek dezelfde scrollrichtingen.
onze ogen zijn ook gewend aan van boven naar beneden verversen, zo heeft elk scherm het sinds CRT monitoren al gedaan (kijk maar eens camerabeelden van een CRT, dan zie je van die mooie wazen over het scherm gaan doordat de camera net iets lagere FPS heeft dan het scherm)
Ik zie het niet, waar zou ik op moeten letten?
Zal pas volgen uit een eerste teardown :)
Welk effect?
Dit is zo overdreven. Ik heb de Oneplus 5 nu een maand in gebruik en ik heb echt niks gemerkt. Je moet wel een enorme purist zijn wel je dit opmerken en je daarnaast aan storen. Het toestel is geweldig. Ook de foto's.
Ik kan het effect met een beetje moeite om de meeste schermen en monitoren wel zien (ook in normale orientatie, of 90 graden gedraaid), maar het is totaal niet storend. Het is gewoon een 'side-effect' van de manier waarop een scherm z'n pixels updatet. Ik ben er van overtuigd dat de meeste OP5 gebruikers er binnen een paar weken aan gewend zijn geraakt dat het bij hen net in de andere richting gaat; als ze het al merken.

De enige mensen die er blijkbaar veel last van hebben zijn de reviewers die elke twee weken van telefoon wisselen. En dan is het toch gek dat sommige mensen het wel in de 'ondersteboven' stand denken te zien, maar niet in de 'rechtop' stand; het effect is namelijk net zo (on)zichtbaar.
Ik heb het op een aantal op5's gezien maar ik vind het niet echt storend want je ziet het alleen als je snel scrollt
Je kunt het denk ik vergelijken met een ambulance die je hoort, als die naar je toe rijdt comprimeert het geluid (wordt hoger).
Het beeld comprimeert als je de 'verkeerde' hoek kijkt, anders zet het beeld juist uit.

Zijdelings kijken dan maar ;)
Dat werkt met de ambulance niet omdat het geluid te langzaam is en het effect bij het scherm soort van virtueel is.

[Reactie gewijzigd door twicejr op 13 augustus 2017 20:51]

Helaas wat je niet stoort is bij een ander een grote ergernis kunnen zijn
Dan is het tijd om een weekje een oud toestel te gebruiken. Dan ben je zo genezen.
;)
Het is voor de meeste niet storend, maar stel bijvoorbeeld dat je net een nieuwe smartphone hebt gekocht en je haalt hem uit de doos en er zit al een klein krasje op de achterkant.
Je kijkt nooit op de achterkant en het stoort je nooit tijdens het gebruik maar je wilt het alsnog liever niet hebben.
Je went er ook aan denk ik hoor!
Ik merk er totaal NIKS van op mijn OP5. Hoe ik mijn scherm ook draai, wat de content ook is, ik zie het gewoon niet! En ik heb toch echt redelijke ogen hoor!
Ook ik heb de Op5 en ik moet zeggen, Op de filmpjes is het vele malen erger dan in het echt. Ja ik zie het lichtjes maar het is zeker niet storend. Al met al nog steeds helemaal tevreden met dit toestel. Softwarematig misschien wat bijspijkeren maar voor de rest nr 1 toestel. Dit is het eerste toestel waarbij ik eindelijk zeg: volgende abonnement wordt een sim only. Dit toestel zal ik nog jaren gebruiken (hoop ik)
Nou.. hier nog 1. OP5 nu ook een paar weken en niks gemerkt. Ook op m'n S8+ nooit wat gemerkt evenals enig ander toestel dat ik ooit gehad heb. Heb ik dan zulke gare ogen? Ik zie t namelijk op het filmpje ook niet...

Offtopic: OP5 is echt the bomb. S8+ gillend van de hand gedaan en ben met de OP5 zo blij als een kind. 😂

Edit: Is het dat flikkeren bovenaan? Op mijn OP5 niks te zien. Alle standen helderheid geprobeerd diverse menus doorgescrollt hard en zacht: niets..

[Reactie gewijzigd door Newllander op 13 augustus 2017 22:38]

Als het scherm "goed om " is ingebouwd, zou dit effect toch ook moeten bestaan in de omgekeerde richting, niet? Lijkt me niets echt iets wat dus erg is.
Blijkbaar niet. Heb weinig verstand van schermen maar blijkbaar is de manier hoe t opgebouwd wordt wel van belang.

Ergens is t logisch, want t heeft niet te maken met welke richting je opscrollt maar de wijze waarop t op t scherm moet komen. Zegmaar: een scherm dat normaal zit refeshed altijd op wijze x, ongeacht welke kant je opscrollt. Bij een omgekeerd geplaatst scherm gaat dat dus anders en dat veroorzaakt, blijkbaar, het probleem.
In dat geval zou je "jelly scrolling" hebben als je naar boven scrollt. Ik denk echt dat het gewoon gewenning is.... maar goed, mijn telefoon heeft het niet dus ik kan er weinig over zeggen.

Ik had ooit een OLED-telefoon en werd gek van de PWM-dimming als het donker was. Ben dus nu met een lcd maar wat blij :)
Als de refresh van onderaan komt en je scrollt naar beneden en er zou probleem X manifesteren dan zou je toch identiek hetzelfde moeten zien als het scherm in een andere gsm is ingebouwd, met een refresh van boven en je scrollt naar boven? De logica zelf?

Veroorzaakt het magnetisch veld van de aarde of de zwaartekracht het jelly effect? Ik dacht het niet.
Logischerwijs wel ja, maar blijkbaar niet... En dat kan vele oorzaken hebben als iets anders wordt geplaatst dan hoe 't ontworpen is. (Zowel op hard- als software gebied.) Zoals ik al zei weet ik nauwelijks iets van deze techniek af om 't effect te kunnen verklaren; 't zal op XDA vast wel ergens aan bod gekomen zijn waarom 't enkel een probleem is bij deze oriŽntatie.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 14 augustus 2017 00:43]

Ik vind het persoonlijk niet storend, als je erop let zie je het wel maar je merkt het eigenlijk niet.
Het probleem met zulke dingen als dit is vaak if seen cant be unseen. Dat is met een dode pixel ook.
Nope.

Ik zag het heel lichtjes op mijn OP5 bij bepaalde content op een zwarte achtergrond de eerste twee dagen. Nu totaal geen last meer van.
Dat jij er geen last van hebt betekend niet dat andere er geen last van hebben
Volgens mij kun je dit effect bij elk scherm wel zien. Op mijn Nexus 10 zie je het ook, helemaal als je hem in portretstand gebruikt, dan trekt het scherm helemaal scheef bij het scrollen.
Ziet men dit alleen als men snel van boven naar beneden scrolt of ook andersom?

Misschien een echte leek vraag, maar is er geen softwarematige oplossing voor te vinden.
Iets in de trant van van onderen naar boven refreshen?
Allemaal zo overdreven die Jelly hype. Als je op de motor zit, en je focused op een bepaald punt op de weg recht voor je, heb je ook last van het Jelly effect.

Wie leest de tekst als ie zo snel scrolled? Laten we ons maar eens concentreren op echte zaken en niet deze psychische onzin.
Wat vervelend toch dat dit gebeurd. Hopelijk komen ze snel met een oplossing
Dat lijkt me zo goed als onmogelijk. Het scherm wordt hardware matig gerefreshed en begint dus voor hem linksboven naar rechtsonder. Alleen lijkt dat hier dan van rechtsonder naar linksboven te gaan. De enige manier lijkt me is softwarematig het scherm 180 graden draaien zodat het beeld kan worden gelezen zoals de maker van het scherm het bedacht heeft. Alleen zit de Home knop dan bovenaan en je camera onderdaan, da's ook niet alles.

Maar een vrij domme fout als ik zo vrij mag zijn, bijna een foutje die alleen beginnende ontwerpers maken.

Leuk leeslinkje met als onderwerp "motion blur", wat ook lijkt voor te komen in normale omstandigheden bij niet al te vlotte OLED schermen.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 13 augustus 2017 17:55]

Knutselwebsite XDA... Serieus Tweakers.

Edit: Zoals gemeld hieronder zal het wel als goede grap bedoeld zijn :) Zo niet dan ben ik het met Kiswum eens en mag er zeker meer respect gebruikt worden voor die mensen
Admin-edit:Spelfouten en/of ander commentaar m.b.t. nieuwsposts horen thuis in
Geachte Redactie.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 13 augustus 2017 14:37]

Een forum voor developers, waar vaak genoeg Android roms vandaan komen die beter draaien dan die van de fabrikant zelf. Daarnaast zijn er ook vele tools ontwikkeld die het aanpassen van telefoons vergemakkelijken, worden er ook apps besproken en ontwikkelt en is het een plek waar je voor jouw (technisch) probleem met een specifieke telefoon vaak een oplossing kan vinden.

Er zullen vast nog wel wat meer dingen te vinden zijn op XDA, maar voor het bovenstaande bezoek ik zelf nog regelmatig de website.
Ja precies mijn gedachte, hoe kan je xda nou een knutselwebsote noemen!!!!!
't zijn toch goeie knutselaars daar?
@Dirk Ik denk dat commentaar op respectloos gedrag zeker hier wel geuit mag worden. Past ook wel bij het nieuwsartikel om deze reactie te fixeren, maar het artikel niet aan te passen ;)

En inmiddels een flink aantal uur verder maar niks aangepast. Is er dan sprake van echt minachting of boeit het jullie gewoon niks? Een smoes van het is zondag kan ik niet accepteren, dan had je het artikel ook niet moeten plaatsen ;)

[Reactie gewijzigd door AntonyterHorst op 13 augustus 2017 18:28]

Ze zijn ook totaal niet consistent als het gaat om het gebruik van de feedback knop/forum. Zo lang het maar informatief is mag alles en reageren mods/auteurs er op. Nu is het "negatief" en krijg je precies wat jij schrijft 8)7
En als je dan verwijst naar het feedback forum moet je er wel op reageren en er iets mee doen. Er wordt niks mee gedaan, dat is dan nog wel het ergste.

Ik hou van de 6 accounts die mij (binnen 10 seconden) en de reacties hierboven -1 geven. Blijkbaar kan er iemand niet tegen commentaar haha :'( Het zal dirk wel zijn of de auteur natuurlijk..

[Reactie gewijzigd door AntonyterHorst op 13 augustus 2017 18:46]

@Dirk Zou u dan wel kunnen reageren op het betreffende topic? of is dat te veel gevraagd op deze mooie zondag
Erg respectloos richting XDA. De developers daar zorgen dat toestellen die door fabrikanten na 6-12 maanden afgeschreven zijn nog jaren door developt worden met de aller laatste Android versies.
Een actieve community wat voor vrijwel elk Android toestel wel tweaks en roms aanbiedt.

Achja, Tweakers is ook geen techsite meer, maar meer een Telegraaf met belachelijk veel advertorials.

De waarheid is een -1 +1 waard :+

[Reactie gewijzigd door AntonyterHorst op 13 augustus 2017 17:43]

De waarheid is dat het grappig bedoeld is. Dat de zuurpruimen onder ons daar niet mee kunnen lachen was te verwachten natuurlijk.
Vrij grappig om respectloos te zijn. Maar dat zal er dan wel bij horen i guess..
Ik denk dat het licht satirisch bedoeld is, ik moest wel glimlachen.
Zit wat in, ik vond het vooral negatief klinken en af doen alsof het onbelangrijk was

[Reactie gewijzigd door jochem4207 op 13 augustus 2017 13:53]

Knap dat je op internet nota bene precies weet hoe iemand iets bedoelt. Ik moet toegeven dat ik het ook niet zo zou hebben gezegd, maar als je de bedoeling van de schrijver niet hebt geverifieerd kan het prima satirisch zijn.
En dat is het probleem. We zitten op een tech site en niet op een satire site. Er is vrijwel nooit sprake van satire in de nieuwsberichten, dus het zou onlogisch zijn als dit nu wel zo zou zijn.
Het is een grove fout van de schrijver als er nu wel satire toegepast zou worden omdat ie erg misplaatst is en aardig wat mensen er over struikelen.

Het verbaast me dan ook dat het nog niet is aangepast..
Jij wordt vast niet vaak uitgenodigd op feestjes ...
Snelle conclusies trek jij :D
Verder is XDA geen knutselsite en is het gewoon respectloos om ze zo te noemen. WoutF was het hier ook mee eens.
Het is inderdaad een minachting van een website waarbij de gebruikers nog echte "tweakers" zijn. De XDA leden zij degene die rom's ombouwen, aanpassen, creŽren, etc. Dit soort mensen zitten over het algemeen hier op het .Geek sectie, dat is de sectie waarbij bijzondere projecten worden getoond.
Iets meer respect voor deze leden is wel op z'n plaats.
Tweakers: knutselaars met tech.
Daarbij is xda vaak een van de weinige nieuwssites die de ballen hebben om keiharde en diepgaande artikelen te schrijven.
Het is inderdaad een minachting van een website waarbij de gebruikers nog echte "tweakers" zijn. De XDA leden zij degene die rom's ombouwen, aanpassen, creŽren, etc. Dit soort mensen zitten over het algemeen hier op het .Geek sectie, dat is de sectie waarbij bijzondere projecten worden getoond.
Iets meer respect voor deze leden is wel op z'n plaats.
Minachting? Echt?

Waarom is iedereen tegenwoordig al om het minste zwaar beledigd? Je kunt tegenwoordig niets meer zeggen want ongeacht wat je zegt, er zal altijd iemand opstaan om te roepen dat hij of zij (of het, we willen immers geen geslachtsaannames doen!) beledigd is. De huid van mensen is tegenwoordig zo dun dat je er bijna doorheen kunt kijken. Op zich wel goed want dan kunnen mensen elkaar niet meer op ras discrimineren, maar wat een rotsamenleving is het toch aan het worden waar je alles wat je zegt 33x moet afwegen omdat er anders misschien iemand op zijn/haar/hets(?) tere zieltje getrapt wordt :'(
Dat soort mensen zit hier niet meer. Tweakers.net is een knutselwebsite geworden. Commercieel nieuws, forums waar 80% niet eens meer over IT gaat, en echte interessante probleem/oplossingen zijn er niet meer te vinden...

Maar wel neerkijken op XDA.. It fits the new profile...
Dat roep ik ook al een hele tijd, maar dat wordt mij zelden in dank afgenomen. _/-\o_
Wat doe je hier nog dan?
Wachten totdat het beter gaat.
Volkomen mee eens. Veel nieuws is zelfs eerder op nu.nl te vinden maar goed beide sites maken gebruik van dezelfde redacties?
Ontopic: iets meer respect dan het denigrerende "knutselwebsite" is wel op zijn plaats.

[Reactie gewijzigd door Erwin1967 op 13 augustus 2017 15:37]

Dus mensen die knutselen kijk jij neer aan?
Mensen hebben tegenwoordig geen respect meer naar een ander...
Tab s2 merk ik het ook bij.