Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus komt met update die problemen bij bellen naar alarmnummer verhelpt

Door , 84 reacties

OnePlus heeft een update gemaakt die het probleem met bellen naar alarmnummers verhelpt. Sommige OnePlus 5-gebruikers hebben daar mee te maken. OnePlus zegt de update snel uit te sturen.

Een gebruiker die zijn verhaal woensdag op Reddit plaatste, zegt dat hij contact heeft gehad met OnePlus. Nadat hij logbestanden van zijn telefoon heeft overhandigd, heeft de fabrikant hem een software-update gestuurd en daarmee zou het probleem zijn opgelost. De betreffende oplossing is alleen voor zijn toestel bedoeld, maar volgens Engadget heeft OnePlus een statement uitgegeven waarin het bedrijf zegt dat er snel een update uitgestuurd wordt voor alle gebruikers.

Woensdag maakten verschillende OnePlus 5-bezitters melding van problemen met het bellen naar alarmnummer 911. Na het bellen van het nummer startte hun telefoon opnieuw. Meermaals bellen naar het nummer leverde steeds een reboot op. Een OnePlus 5-bezitter uit het Verenigd Koninkrijk zei hetzelfde probleem te hebben.

Update, 13.15: OnePlus zegt in een reactie tegen Tweakers dat het begonnen is met het uitsturen van de update. De fabrikant raadt gebruikers aan om handmatig te controleren op nieuwe updates via System Updates in het Settings-menu.

Reacties (84)

Wijzig sortering
Ik vraag me af hoe je zulke telefoonnummers kunt testen als smartphone-fabrikant. Je kunt niet 'zomaar' enkele testjes doen door daadwerkelijk dat telefoonnummer te bellen, toch?
Wat je ook kunt doen, dat gebeurd vaak bij telefooncentrale opleveringen, is met KPN of via een account manager een test inplannen bij de alarmcentrale, ik heb dit bij mijn werkgever gedaan om echt een 'live' test te doen, met dus alle componenten ertussen die je eindgebruiker ook krijgt, PSTN, switches, bereik etc etc, dit kun je in een begin stadium prima simuleren in je lab of afvangen maar de test hieronder MOET in je testplan zitten.

Je geeft al je gegevens door van het bedrijf (vaak twee verschillende nummers lokaal en/of mobiel), en krijgt vervolgens een tijdframe terug waarin jij kunt bellen, er neemt iemand op met '112 alarm centrale', en die vermeld direct ik zie dat u belt voor een test, test geslaagd en hangt op, dit is een 100% scenario die je getest moet hebben je kunt verschillende nummers doorgeven, vooral met nieuwe oplossingen zoals Skype for Business met dial plans en normalisatie regels, je wil het niet op je geweten hebben als er geen alarm lijn gebeld kan worden als er echt iets aan de hand is.

Onze omgeving bestond uit 1500 personen E911 was niet in gebruik via Lync/Skype voor een aanvraag zou ik eens contact opnemen met de overheid:

https://www.rijksoverheid.nl/contact
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 20 juli 2017 09:59]

er neemt iemand op met '112 alarm centrale', en die vermeld direct ik zie dat u belt voor een test, test geslaagd en hangt op
Moet dat niet zijn "klopt het dat u belt voor een test?". Ik snap dat je de belasting bij de alarmcentrale zo laag mogelijk wilt houden, maar nog een keer bellen en door de telefonist heen moeten schreeuwen dat er wel echt iets aan de hand is klinkt ook niet bepaald ideaal...?

Los daarvan: goede informatie, kan me prima voorstellen dat dit voor veel mensen nieuwe informatie is!

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 20 juli 2017 18:34]

Dit zou het wel moeten zijn ja, ben ik met je eens nu ik erover nadenk, alhoewel het om een specifiek nummer gaat en alleen de nummers die je opgeeft zullen op deze 'whitelist' worden gezet, de kans dat er in het test window (van 15 minuten) een calamiteit is en nog eens bij de persoon met deze test nummers lijkt mij vrij klein.
Oh, dan had ik het verkeerd begrepen; ik dacht dat dit geldt voor de hele organisatie die de test doet. Als het alleen (ťťn of een zeer klein aantal) specifieke nummers zijn dan zou het geen probleem mogen zijn. Zoals gezegd, je kunt altijd door de telefonist heen praten. Waar ik bang voor was waren andere werknemers (die misschien niet eens van de test weten) die heel veel tijd verliezen aan "wtf was dat!?" (en misschien zelfs met collega's overleggen) voordat ze simpelweg opnieuw bellen.
Je kunt, zoals Heedless hieronder al zegt, gewoon een mock mobiel netwerk opzetten (fysiek of virtueel) en de telefoon naar 911 laten bellen zonder dat een daardwerkelijke alarmcentrale wordt lastig gevallen.

Hierbij doe je dan de aanname dat het probleem in de telefoon zit (hardware of software) en niet in de combinatie van telefoon en het echte netwerk waarop de telefoon op dat moment zit. Dit laatste lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien de telefoon niet zou moeten kunnen rebooten t.g.v. iets van informatie uit het netwerk. Een reboot zou eigenlijk alleen moeten kunnen worden teweeg gebracht door de lokaal draaiende software en hardware (de fysieke aan-/uitknop).

Heeft OnePlus ergens een statement geplaatst over de (mogelijke) oorzaak van het probleem? Ik ben wel benieuwd hoe het komt dat de telefoon in de problemen komt bij het bellen van een dergelijk nummer. Is iemand bekend met wat een telefoon doet als je een dergelijk nummer belt? Gaan de telefoon in een 'mijn gebruiker bevindt zich mogelijk in een noodsituatie'-modus, waarbij extra vermogen naar de mobiele antenne wordt gestuurd o.i.d.? Heeft het te maken met dat de telefoon mogelijk gaat wisselen van mobiele provider, omdat het niet uitmaakt via welke provider je belt als je een noodnummer belt?

[Reactie gewijzigd door erikieperikie op 20 juli 2017 08:54]

Wederom een wild guess: Volgens mij sturen telefoons tegenwoordig ook een (GPS) locatie mee wanneer je belt naar een alarmnummer, ik kan me voorstellen dat dat een code paadje is waar wat mis kan gaan?
Dat lokaliseren ze vanuit driehoeks bepaling vanaf de zendmasten.
Klopt kan met driehoek, in steden op een paar meter soms nauwkeurig, in het buitengebied met minder masten of langs de grens is die nauwkeurigheid soms maar honderden meters of km.
Opsich zou het ook niet verkeerd zijn om ook een GPS-locatie vanuit de telefoon mee te sturen bij het bellen naar de alarmcentrale.

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 20 juli 2017 09:48]

Klopt dat zou betekenen dat als je gps standaard uit hebt staan dit bij het bellen van 112 ingeschakeld moet worden. Probleem is dat dat het soms snel gaat voordat jouw telefoon de locatie heeft maar soms ook even kan duren, of als je binnen in ruimte zit met misschien wel mobiel bereik maar geen gps helemaal niet. 112 moet dan wachten op jou locatie die later binnenkomt.

dit betekend ook dat alle telefoons update moeten krijgen om bij 112 / 911 bellen gps aan te zetten wachten op locatie en deze dan doorgeven. Dan moet je ook weer kijken is de accu nog vol genoeg, lullig als je net op laatste beetje zit en gps de rest pakt.
Of alleen meesturen als het al aanstaat voor een betrouwbare fix en de accu voldoende heeft.

De Alarmcentrale kan het prima ook zelf uitproberen uitpeilen.

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 20 juli 2017 10:01]

Niet alleen de telefoons. Het systeem waar we nu mee werken kan geen GPS locaties verwerken. Daarvoor gebruiken wij het zogeheten VIL systeem waarmee we mensen kunnen traceren dmv een SMS en GPS. Echter dit systeem staat compleet los van het GMS systeem (niet te verwarren met GSM).
Nee. Het gesprek kan al worden opgezet voordat de GPS bekend is, en tijdens het gesprek kan de GPS fix out-of-band doorgegeven worden
Dit vereist zoals ik al stelde update bij alle telefoons of ter implanteren bij nieuwe telefoon.
Daarnaast moet de 911 / 112 centrale ook beschikken over apparatuur die dit kan uitlezen.
Er zal voor gsm dan ook een standaard bepaald moeten worden, als die er al niet is.
Technisch dus mogelijk, praktijk zal het niet 1 2 3 gaan.
In de praktijk is "Enhanced Wireless 911" in 2005 verplicht gesteld voor netwerken in de VS, en per 2012 zijn 95%+ van de aangesloten telefoons compliant. Tenzij je een telefoon van meer dan 10 jaar oud hebt werkt dit al.
In BelgiŽ heb je hier ook n app voor: de 112-app
Voordelen:
- exacte locatie
- chat functie
- mogelijkheid om medische info op voorhand toe te voegen aan app
Meer info hier
Exact. Als er bijv. ingebroken wordt en je bent nog ongezien kun je 112 bellen en de lijn stil houden, dan komen ze (hopelijk) vanzelf.
Ja, en vanaf de andere kant schreeuwen ze dan heel hard: "HALLO! HOORT U MIJ?" en dan ben je alsnog de pineut :)
Ik zelf denk dat het een bug was tussen het normale beveiligde gedeelte dat pas na een wachtwoord of vingerafdruk beschikbaar is en de 911 code die ook zonder unlock geactiveerd wordt. Wellicht werd het telefoontje heen en weer gestuurd tussen deze onderdelen of werd er een beveiliging niet blij.

P.s. Afgeleid met vwo informatica kennis dus kan onzin zijn :)
Uiteraard kunnen ze dat gewoon testen. Een beetje serieuze telefoonfabrikant heeft uitgebreide testfaciliteiten, vaak van meerdere netwerkleveranciers. En meestal wordt ook nog in een vroeg stadium in de labs van de netwerkleveranciers getest.
Je zegt het al beetje serieuze fabrikant. Blijkt maar weer eens dat het bij deze fabrikant snel snel moet. Heel lullig heb je telefoon moet je 911 of 112 bellen en werkt niet. Dat kan letterlijk verschil tussen leven en dood zijn.
Om van meerdere netwerkleveranciers een test-setup te hebben is vrij kostbaar en neemt vooral heel erg veel ruimte in beslag. Makkelijker is om een simulator te hebben, wat in principe een 19" rack is.

Het lijkt mij dat ze bij het testen wat steekjes hebben laten vallen, het gedrag van de telefoon hadden ze makkelijk kunnen tracen in QXDM, waarin je echt alles kunt zien wat een toestel met Qualcomm chipset doet.
Complete gok, maar ik denk dat ze hem testen door te verbinden met een eigen mobiel netwerk. Aangezien dat soort bedrijven vaak (toegang tot) allerlei testfaciliteiten hebben.
Ik neem aan dat de verbinding naar 112/911 hetzelfde is als elk ander nummer. Het is alleen de telefoon die het herkend als iets speciaals (altijd toegestaan te bellen e.d.)
112 911 is niet hetzelfde, stond hier al ergens het gaat buiten sim kaart om, die hoeft niet aanwezig te zijn. Heeft jou provider geen bereik maar ander wel kun je nog steeds 112 bellen.
Vaak werkt het ook buiten lock op de telefoon om. Het is dus toch een speciaal deel in de software dat niets met andere nummers te maken heeft.
Maar dat kan je dan toch nog steeds testen met eigen netwerk hardware? Ze kunnen die situatie heus wel nabouwen.

[Reactie gewijzigd door Heedless op 20 juli 2017 11:59]

Nou er gebeuren nog andere dingen. Zo kan elk netwerk gebruikt worden. Stel jij hebt KPN, maar je connectie is niks, dan kan je toestel de alarm oproep op het netwerk van T-Mobile plaatsen. Ook kan dit gebeld worden zonder SIM. In dat geval heb je niet eens een verbinding voordat je het nummer belt. En zo zijn er nog wat aparte dingetjes
Je kan het plaatselijke niet nood nummer bellen dat je 112/911 wilt testen. Als je een goede reden hebt vinden ze dat geen probleem.
Er zijn procedures om 112 te testen. Dit zou bekend moeten zijn bij de fabrikanten als zij dit willen testen of ze kunnen de procedure hiervoor opvragen.
Vooral interessant (of moeilijk eigenlijk) als het niet bij iedere telefoon zo is
Gewoon afspraken maken. Hulpverleningsinstanties willen daar maar al te graag aan mee werken hoor.
Testen in het eigen RF testlab waarbij de 911 call uitkomt op je eigen telefonie omgeving. Daarnaast kan je zelf in het lab meerdere "concurrenten" nabootsen zodat het switchen van netwerk ook kan worden gesimuleerd. Is niet heel erg lastig.
Er zijn procedures in Nederland en Duitsland (waar wij toevallig kantoren hebben, vandaar) om gewoon 112 live te testen. Sterker nog, dit zijn we in Duitsland verplicht als we nieuwe basestations plaatsen. Dus ja, je kan wel 'zomaar' enkele testjes doen. Het zou me verbazen als niet elk land zulke procedures heeft.
Na het intoetsen van 911 of 999 reboot het toestel.
Is het dan raar dat ik vreselijk graag wil weten welke regel code hier voor verantwoordelijk is? :X
Mijn ongefundeerd vermoeden is dat het te maken heeft met een eventuele switch van het mobiele netwerk. Indien je geen bereik hebt mag je voor noodnummers ook een ander netwerk gebruiken.
zolang je toestel geattached is op je thuis netwerk zal hij de call daarop opbouwen. Als je toestel gedetached is zal hij proberen op het eerste de beste netwerk wat ie kan vinden een oproep te plaatsen. Dat zijn twee verschillende procedures.
Het verbaast me vooral dat blijkbaar de hele telefoon reboot, en niet gewoon de dialer app crasht. Dat suggereert dat er iets raars gebeurt in de device driver... wellicht dat er infrastructureel iets bijzonders gebeurt bij noodnummers; zou me op zich niet heel erg verbazen aangezien die voorrang moeten krijgen enzo.
Ik weet niet in hoeverre dit via de normale dialer app loopt aangezien je vaak ook vanuit je lockscreen noodnummers kan bellen. Omdat dit ook niet via de normale provider hoeft te gaan kan ik me voorstellen dat er een andere "dedicated" app is voor dergelijke requests die blijkbaar niet erg robuust gebouwd was en daardoor een reboot veroorzaakt. Wel een goede snelle reactie van de fabrikant: daar kunnen veel andere fabrikanten nog van leren :).
Nu nog een update voor de OPX zodat ik eindelijk de NL-ALERT berichten kan ontvangen. Meerdere keren al gemeld maar OnePlus schuift het natuurlijk af op het systeem achter NL-alert en niet de OnePlus X zelf.

Never settle.
Tis het systeem achter nl alert.
Doet het ook niet op de op3.
Moesten weer zo nodig een niet standaard systeem kopen.
De melding van 3 juli had wel een melding moeten geven. NL alert heeft weer een uitbreiding gehad en iedereen die ik ken met een OP heeft nu ook een melding gehad.
NL alert doet het prima op de OP3 en de 3t.
Heb je de alerts wel aanstaan in de instellingen...?
Er zijn twee instellingen voor, waarbij bij de ene de vertaling niet klopt en je hem dus uit zet als je het aan wilt hebben.
In het Engels staat er namelijk:
'Show alerts' (niet letterlijk dit hoor)
en dat is in het Nederlands vertaald:
'Waarschuwingen niet tonen'

Dus dan zet je al gauw de instelling wellicht verkeerd.
Ik heb ook een OP3. Zie hieronder alle instellingen. Ik kreeg ook geen NL-Alert. Ik zit op het netwerk van Lebara (KPN).

https://tweakers.net/ext/f/Yyay0qxxXmo6fBqwkH4cqJRA/full.png
Heb je een officiŽle Rom?
Je mist inderdaad die fout-vertaalde instelling! Ook in het Engels staat die er bij mij gewoon (maar dan juist), dus aan de taal ligt het niet.

http://i65.tinypic.com/2rm2r5v.png

De instelling heet 'meldingen uitschakelen' maar die moet je dus aanzetten want het is verkeerd vertaald.

[Reactie gewijzigd door vrow op 20 juli 2017 14:26]

OfficiŽle build, A3003_16_170610

In het Nederlands komt die optie ook niet tevoorschijn. :/

[Reactie gewijzigd door LongBowNL op 20 juli 2017 23:40]

Ja, raar dit.
Zou het aan de simkaart liggen dan? Zou die een bepaalde variabele ergens moet hebben?
En dan ook meteen de update die ervoor zorgt dat de OP X niet reboot bij het bellen van 112. Daar kwam ik achter toen er iemand voor me neerviel met een hartaanval..
2 dagen voor een patch? Dat is echt wel netjes... Hoewel het bugje een beetje slordig was, vind ik dit keurig.
Zou kunnen dat ze een flinke boete aan de broek hangt, opgelegd door de staat, als ze dit niet snel verhelpen. Is nogal en veiligheidsding. Ik zou als bedrijf dat risico niet willen lopen.
Ik weet niet of je die rechten kan claimen op import. Hoewel de telefoons vanuit Europa opgestuurd worden. Ken jjj specifieke regelgeving daarvoor?
Zodra jij een telefoon in de EU kan kopen, is het geen import meer. Alles van buiten de EU ben je zelf verantwoordelijk voor, dan ben je namelijk zelf de importeur.
Zoals dehardstyler al zegt wordt er vanuit de EU verzonden. Daar komt nog bij dat OP specifiek op de Nederlandse markt promoot door oa de website in het Nederlands aan te bieden. Er is jurisprudentie bij oa gokwebsites dat dit voldoende kan zijn om onder Nederlandse wetgeving boetes op te leggen.
Ja dat is wat ik ook al dacht, omdat Oneplus ze naar europa importeert. Ik was dus echt benieuwd naar specifieke regelgeving, maar er zal inderdaad wel wat verzonnen worden want het probleem opzich is ernstig.
Ja, maar staat ergens in een wet dat elke telefoon 112 moet kunnen bellen?
Het is wel logisch, maar of er echt specifiek een wet voor is...?
'bugje', 'slordig'. Niet 112/911 kunnen bellen is toch wel de grootste blunder die je als telefoon maker kan maken.
Grootste blunder vind ik toch aardig overdreven, zeker omdat het blijkbaar niet alleen bij OnePlus is, maar ook andere fabrikanten. Daarnaast vond ik de herhaaldelijk 911 bellen bug in iOS ook aardig groot.
Dat was geen "bug met 911 bellen", maar een stuk kwaadaardige software die een flaw in iOS benutte om de telefoon 911 te laten bellen.
Een flaw in het OS is ook gewoon een bug. En een simpel linkje was genoeg, het is niet dat je eerst software moest installeren. Dus in mijn ogen gewoon een bug aan Apple's kant.
Een bug is software die niet werkt zoals gespecifieerd. Het probleem bij iOS was een niet voorziene conditie die werd uitgebuit door iemand met slechte bedoelingen.
Dus de stagefright bug was geen bug maar een niet voorziene conditie die uitgebuit kon worden
In elk geval ben je aan het trollen, in je vergelijking met iOS.
Nee dit was ik niet, het was bedoeld als serieus commentaar op Dannisi zijn opmerking. Bugs komen nu eenmaal voor, groot en klein. Was dit een redelijk grote, jazeker. Grootste blunder van een smartphone maker vind ik compleet overtrokken (zo vind ik persoonlijk het Note 7 accu verhaal een stuk groter). Maar imo vind ik het netjes opgelost door OnePlus, temeer omdat ik andere fabrikanten die er ook last van hebben nog geen update heb zien melden. Met de opmerking /pəˈteɪtəʊ/ - /pəˈtɑːtəʊ/ bedoelde ik te zeggen dat jij het een flaw of onvoorziene werking noemt, de rest van de wereld noemde het een bug.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 20 juli 2017 14:21]

Nou ja, je kan discussieren of het feit dat je vanuit webview een vooraf bepaald telefoonnummer kon activeren, al dan niet een bug was. Het was volgens mij eerder een vergetelheid in het beheer van de toegangsrechten van het OS, een beheer dat wel in de browser is geimplementeerd tussen iOS versie 2 en 3, maar niet in webview.

Het probleem van de Note 7 was geen bug (het woord bug lijkt me te reserveren voor fouten in de implementatie van logica, zoals in software of firmware) en sowieso eerder een design fout: onvoldoende rekening gehouden met de uitzetting van de batterij.

Ik ben het met je eens dat dit probleem van Oneplus een eerder 'gewone' (maar belangrijke) bug is: ťťn bepaalde heel specifieke (maar belangrijke) usecase die blijkbaar niet goed geimplementeerd noch getest was.
Klinkt meer als een mooie manier om de media te halen.

Vooral als de reactie dan is; Wow netjes dat OnePlus dit zo super snel oplost.

De marketing machine van OnePlus is best extreem in creeeren van buzz (invites, launch stores, korting codes etc.)

Geen bewijs voor bovenstaande maar nadruk moet blijven liggen dat ik sinds de introductie van de mobiele telefoon nooit issues zijn geweest met alarm nummers in deze vorm.
En moet je de reacties hier zien als 1 van de grotere fabrikanten een bug levert met een veel kleinere impact. Dan waren er nu al 300 reacties geweest. Altijd grappig om te zien dat veel mensen op Tweakers met open ogen in de marketing van bedrijven als OnePlus lopen.... En even terug naar de realiteit: OnePlus is gewoon onderdeel van multinational Oppo dat ook gewoon als doel heeft om zo veel mogelijk winst te maken.
Veel kleinere impact? Hangt af van hoe je het bekijkt. Een bug die dag-tot-dag werking van je toestel beÔnvloedt zal voor velen een stuk irritanter zijn dan iets wat je zelden moet doen, ook als de mogelijke impact groter is bij die zeldzame keer. Blijft natuurlijk wel een probleem dat opgelost dient te worden
.
Zoveel mogelijk winst maken is voor veel bedrijven het doel, dus daar is ook niks speciaals aan.

Verder vind ik de comments die het "rap" oplossen van een bug "netjes" vinden ook wel storend, dit hoort nu eenmaal gedaan te worden. De laksheid van bedrijven mbt bugs fixen en patches uitbrengen mocht nooit normaal gevonden worden.
Newsflash, ieder bedrijf wilt winst maken
maar nadruk moet blijven liggen dat ik sinds de introductie van de mobiele telefoon nooit issues zijn geweest met alarm nummers in deze vorm.
Wel dus:
https://www.reddit.com/r/...s_the_only_android_phone/
Nou ik vind dit wel een GROTE bug en erg gevaarlijk, vooral als je verwacht te kunnen bellen naar de alarm nr met je telefoon, je zou maar niemand in de buurt hebben en proberen de alarm nr te bellen en je telefoon blijft rebooten als je de alarm nr belt, en dat je dus zelfs dood kan gaan omdat je niet de nood nr kan bereiken.
Hopelijk maken ze bekend wat het probleem was met de bug.

https://www.reddit.com/r/...is_the_only_android_phone

OnePlus was niet de enige fabrikant met dit probleem.

[Reactie gewijzigd door Darkrevenge op 20 juli 2017 08:27]

Er is ondertussen op Reddit een thread gestart waarin alle telefoons met issues worden verzameld: Android and 911 dialing: reports compilation

Er zijn meerdere telefoons en merken waarbij dit optreedt/optrad (afhankelijk van updates met fixes natuurlijk)
- Samsung S7 edge
- Samsung S5
- Asus Zenfone
- Xperia Z3
- Moto G5
- OnePlus 3
Die thread zocht ik maar kon ik niet vinden. Dankjewel! :)
Dit hadden ze toch moeten testen in een RF testruimte met een eigen netwerk?

[Reactie gewijzigd door jeroen3 op 20 juli 2017 08:32]

Wie zegt dat ze dit niet gedaan hebben? En een testomgeving is nooit hetzelfde als een live/productie omgeving.
Netjes dat ze het zo snel oppakken.

Er staat ook een typo in de tekst, kan iemand die melden?
Hopelijk fixen ze ook probleem met de 1+3 dat de vingerscanner soms niet werkt als toestel opgeladen wordt (via laptop usb) en richting 100% gaat
Pittig zeker dat dat een probleem is met jouw toestel, en niet wijdverspreid... Tijd voor een RMA'tje denk ik
zat al wel te twijfelen maar lastige is dat het niet telkens is en zodra de oplaad kabel eruit gaat is het probleem ook weer weg. Daardoor had ik het idee dat het toch wellicht iets softwarematigs is
Met bijv. Opera VPN en dan switchen naar amerika, kan je de update meteen installeren :-)