OnePlus 5 kan bij sommige gebruikers alarmnummer niet bellen

Verschillende gebruikers van een OnePlus 5 zeggen dat hun telefoon het alarmnummer niet kan bellen. Zodra zij contact zochten met een alarmcentrale, startte de telefoon opnieuw. Er zijn ook gebruikers die melden geen probleem te hebben met het bereiken van het alarmnummer.

Een gebruiker op Reddit die woonachtig is in de Verenigde Staten, meldt dat hij probeerde het Amerikaanse alarmnummer 911 te bellen toen hij zag dat een gebouw in brand stond. Hij deed twee pogingen om het alarmnummer te bellen, maar beide keren startte zijn OnePlus 5 automatisch opnieuw. De gebruiker was niet in staat de alarmcentrale te bereiken. Hij zegt dat de telefoon niet eerder uit zichzelf opnieuw startte.

Op een later tijdstip probeerde hij nogmaals het alarmnummer te bellen en weer ging de OnePlus 5 over tot een automatische reboot. Tegelijkertijd zijn er ook gebruikers die melden geen problemen te ondervinden op het moment dat ze met hun OnePlus 5, 3, 2, One of X het alarmnummer bellen. Het is onduidelijk of het probleem ook speelt voor gebruikers in Nederland of België die 112 proberen te bellen.

OnePlus laat in een reactie weten dat het bedrijf contact heeft opgenomen met de gebruiker die het probleem op Reddit aan de kaak stelde. De fabrikant zegt dat het probleem op dit moment wordt onderzocht. OnePlus roept gebruikers op contact op te nemen met het bedrijf als zij ook met een reboot te maken krijgen tijdens het bellen naar een alarmnummer.

Door Joris Jansen

Redacteur

18-07-2017 • 14:31

163 Linkedin

Reacties (163)

163
142
69
12
1
24
Wijzig sortering
Wat enkele gebruikers op Reddit hebben gedaan, is dat ze eerst een ander niet-alarmnummer hebben gebeld. Toen hebben ze gevraagd of ze als test het alarmnummer mochten bellen. Daartoe kregen ze toestemming, en vervolgens is er gebeld.

Ga dus niet meteen 112 bellen; dat is strafbaar bij misbruik. Eventueel kun je in Nederland bijvoorbeeld 0900-8844 voor de politie proberen, en kijken of je toestemming krijgt voor een test.
Ik gok dat dat in NL niet gaat lukken...
Daar zijn wel mogelijkheden voor. Wij hebben ze destijds ook gedaan toen we overgingen van reguliere ISDN-lijnen naar Skype for Business omdat we van gebruikers te horen kregen dat ze 112 niet konden bellen (hebben ze wel mobiel daarna nog gedaan). Is wel een heel uitzoekwerk want zelfs bij Colt/Easynet wisten ze destijds niet waar dat geregeld moest worden. Al helemaal niet voor meerdere centrales/locaties in Nederland

Wij hebben inderdaad destijds met de een coördinator van de Landelijke Politie gesproken (via-via-via-via-via enz.) omdat geregeld te krijgen. Is niet heel makkelijk om geregeld te krijgen maar de betreffende man was het wel met ons eens dat het getest moest worden ook omdat het inderdaad eerder ook al niet had gewerkt. Het is dus zeker niet dat daar geen mogelijkheden voor zijn maar dat hangen ze niet aan de grote klok en er zitten zeer strenge regels aan verbonden om niet onnodig capaciteit van de alarm-centrales te verbruiken. Het is dan ook expliciet afgeraden om dergelijke testen zonder voorafgaande toestemming te doen aangezien daar behoorlijke boetes aan kleven.

[Reactie gewijzigd door Clueless op 18 juli 2017 20:44]

Als bedrijf mogen daar dan mogelijkheden voor zijn, denk niet dat 1312 blij is met allerlei consumenten die het alarmnummer willen testen...
Maar ze moeten wel toch? Als ze het weigeren en je kan 112 niet bellen in een noodsituatie dan krijgt de politie de schuld.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 21 juli 2017 16:57]

Ja, da's ook weer zo. Misschien dat ze het wel toelaten dan. 112 is zo'n ding waarvan je aanneemt dat het altijd werkt. Kwalijke fout in het toestel in ieder geval.
Zeker wel, het was bijvoorbeeld deel van de KPN netwerk integratie testen, op een specifieke datum vanaf een vooraf afgesproken tijd en specifiek msisdn
Dat hebben ze dan netjes gedaan. Verstandig om eerst te vragen of ze mogen testen.
Anoniem: 943161
@batjes18 juli 2017 23:04
Doe maar niet. Bellen om te controleren of het wel werkt, wordt wel degelijk als misbruik gezien.

Er is zelfs een oproep van de politie geweest om 112 NIET te bellen als test:
https://www.rtlnieuws.nl/...niet-met-112-om-te-testen

Het is dus NIET aan te raden en gewoon NIET doen.
Die initele connectie gaat sneller dan je denkt. We hebben het over milliseconden voordat die connectie er al is. Het alarmnummer heeft zijn eigen netwerk. Die gaan niet door allerlei routers heen zoals een normaal belletje waarbij je wat makkelijker kan ophangen voordat de ontvanger bereikt is.
Als je dat vaak genoeg doet, bellen ze je wel terug, Dan heb je het alarmnummer alsnog te pakken en je doel bereikt.
OnePlus roept gebruikers op contact op te nemen met het bedrijf, indien zij ook met een reboot te maken krijgen tijdens het bellen naar een alarmnummer.
Dit lijkt me een zeer ongelukkige oproep, iedereen gaat dat natuurlijk nu proberen. Zie https://www.rijksoverheid...oord/112-onterecht-bellen en vooral niet onterecht 112 gaan bellen nu!

[Reactie gewijzigd door smeaggie op 18 juli 2017 14:38]

Er wordt niet gevraagd om te testen, enkel om te melden wanneer je een reboot krijgt als je om dringende redenen naar de noodcentrale belt.
Ja, en jij denkt dat mensen een jaar lang gaan wachten tot ze het alarmnummer een keer moeten bellen, dan concluderen "shit, dat kan ik helemaal niet" en OP gaan vragen om een oplossing omdat ze ineens constateren dat ze tegen dit probleem aanlopen? Als ik een OP5 zou hebben zou ik ook een oplossing willen, ongeacht of ik heb geconstateerd of ik het probleem heb of niet.

Ik snap de intentie van OP wel: ze willen met de mensen die het probleem al hebben geconstateerd uitzoeken waar het probleem vandaan komt, zodat ze een oplossing voor iedereen kunnen uitrollen (ook de mensen die het alarmnummer nog niet nodig hebben gehad en dus niet weten of ze door de bug getroffen zijn), maar de manier waarop de oproep is geplaatst is net alsof je contact moet zoeken als je het probleem hebt en ik snap best dat sommige mensen (genoeg voor overlast op 112) dan zonder nadenken 112 gaan bellen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 19 juli 2017 10:41]

Laatst nog met een 1+2 naar 112 gebeld ivm rommel op de rijbaan (over de complete lengte).
Geen enkel probleem :) dus ik hoef het niet meer te testen, tenzij in de nieuwe rom deze bug zit :S
(veel) afval op de weg is ook 0800-8002 Rijkswaterstaat bellen. Optie 1 voor een directe medewerker voor onveilige situaties. 112 is een onnodige lange schakel want het is RWS die de rode kruizen aanzet en een RWIS stuurt die er eerder bij is dan de politie.
In België: bel 117 om de nooddiensten te testen.
Je krijgt dan ook te horen welke alarmcentrale je terrecht bent gekomen.

https://www.beltug.be/new...r_emergency_call_routing/
Maar ja, je moet toch uiteindelijk het echte nummer bellen ander weet je het nog niet zeker of het alleen bij alarmnummers gebeurd of bij alle driecijferige nummers.
Wel met toestemming dan natuurlijk!

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 18 juli 2017 14:44]

Dat geeft terug welke routing je zit, technisch gelijk dus.
Technisch gezien helemaal niet gelijk, het toestel doet iets speciaals bij alarmnummers. 117 is geen alarmnummer, dus dat gaat door een ander codepath op je toestel zelf. Als er dus een bug zit in het codepath van alarmnummers kun je dat niet testen door 117 te draaien.
Wat voor speciaals doet een telefoon bij het bellen van een alarmnummer dan?
Je kan het alarmnummer bijvoorbeeld bellen zonder simkaart, en volgens mij ook zonder bereik bij je eigen provider (.edit: klopt idd). Ook kun je het alarmnummer bellen terwijl het toestel ge(sim)locked is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 juli 2017 15:43]

Het zou dan wel dom zijn als het testnummer niet op dezelfde manier werkt.
Het is niet zo moeilijk.

De toestel zelf herkent 117 of een andere "niet alarmnummer" niet als een alarmnummer. Dan kan de achterliggende infrastructuur precies het zelfde werken, maar het gaat daar VOOR nog fout. Dus in de toestel zelf.

Zie het zo:
--------
$emergency = ['112','911']
IF $number == $emergency
DO callEmergency();

callEmergency() {
reboot();
}
-------

Heel stom en dumb uitgelegd, maar enigste waar ik op wil wijzen is dat het VOOR de infrastructuur test fout gaat (denk ik)
reboot() :)

>: My house is on fire!
<: Have you tried turning it off and on again?
Dan is het nog niet handig dat dit niet in de basis van android is geregeld en dat de testnummers dan ook in de lijst van alarmnummers staat.
Testnummers zijn geen gemeengoed en elk land kan kiezen om dit wel of niet te implementeren. Het is dan ook erg kort door de bocht om te zeggen dat het niet handig is dat dit niet in Android zit. Voor hetzelfde geld beschikt alleen België over deze dienst...
Dan is het alsnog handig aangezien mensen wel eens in het buitenland zijn en dus dan ook de mogelijkheid moeten hebben om het lokale alarmnummer te kunnen bellen zonder de sim te unlocken. En het lijkt mij ook wel handig als de telefoon het testnummer op dezelfde manier behandeld als de alarmnummers, zodat mensen het testnummer ook kunnen gebruiken om de telefoon te testen.
Het testnummer is om de lijn naar de centrale te testen, niet jouw telefoon.
Het lijkt mij wel handig als dit wel het geval is.
Het probleem is dat als je het testnummer 117 in de telefoon als alarmnummer zet dat ie dan alsnog de alarmcentrale bereikt. Probeer maar eens 911 in Nederland te bellen, dan krijg je alsnog dezelfde alarmcentrale. De nummers zelf zeggen niet veel, de telefoon zegt gewoon "Hey dit nummer herken ik(de telefoon) als een alarmnummer, laten we een alarmverzoek doen bij de verbonden telecomprovider". Dit is waarschijnlijk wat de reboots veroorzaakte.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2017 14:45]

Probeer maar eens 911 in Nederland te bellen, dan krijg je alsnog dezelfde alarmcentrale
Niet omdat je telefoon dat doet, maar omdat de provider dat nummer ook accepteert.
Beiden kan niet in België. Je hebt een (tegenwoordig geregistreerde) simkaart nodig.
Maar het kan inderdaad niet de bedoeling zijn dat iedereen nu massaal de noodcentrale gaat bellen om te testen.
je kan volgens u in België geen noodnummer bellen zonder sim? wil ik wel eens bron van zien dan
https://www.vlaanderen.be...ondheidszorg/noodoproepen onder andere, op de sites van de operatoren staat het ook hier en daar. Of had je uw simkaart even uitgenomen dan had je dat op die tijd al kunnen testen.
Beiden kan niet in België
Irrelevant, het feit is dat het toestel het ondersteunt, en dús doet het iets speciaals.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 18 juli 2017 15:09]

Je hebt een (tegenwoordig geregistreerde) simkaart nodig.
Denken ze dat echt in Belgie? https://www.security.nl/p...aidkaarten+in+Belgi%C3%AB
Tja, al vanaf de aankondiging was geweten dat dat niks ging opbrengen, maar onder het mom van "anti terreur" hebben ze het er toch door gedrukt. Dat het niet helpt daar staat dus niemand van te kijken behalve de politiek.
Dat doet niks af van het feit dat je een geregistreerde sim nodig hebt (op wiens naam maakt niet uit). Binnenlands niet geregistreerde laten ze namelijk niet meer toe op het netwerk.
112 kun je ook zonder sim bellen. En gelukkig kun je tegenwoordig tegen binnenlands tarief bellen in de hele EU (helaas niet naar de hele EU). Dus iedereen je lokale terroristencel kan een gratis Nederlandse simkaart halen.
In België doen ze dan dit: In België kunt u dag en nacht gratis het nummer 112 vormen voor brandweer of ambulance. Voor dringende politiehulp vormt u 101.

101 is politie 112 ambulance en brandweer, tja lekker bezig daar in België. Bel je als buitenlander 112 voor politie, helaas.
Dan schakelt de hulpcentrale je gewoon door naar de politie. Leer je informeren ipv meteen onjuist te concluderen
Leer je informeren, niet nodig in België jaartje of 2 terug 112 gebeld omdat er een kerstboom midden op de weg lag. doorverbinden, nee ik moest ophangen en 101 bellen. Heb me dus idd niet geïnformeerd maar het zelf meegemaakt.
Maar wie weet is het tegenwoordig anders.
Exact, deze geregistreerde simkaart maatregel is compleet van de straat zonder een over de hele EU geldende maatregel.
Beiden kan niet in België. Je hebt een (tegenwoordig geregistreerde) simkaart nodig.

Je hebt geen SIM-kaart nodig. Een telefoon die zich meldt (hetgeen wat anders is dan de "SIM" aanmelden) op het netwerk is genoeg.

Jij zult geen SMS, telefoontjes of wat dan ook kunnen doen of ontvangen, maar dat staat los van het alarmnummer bellen.
Bedankt voor de aanvulling. Blijkt dus inderdaad een SIM nodig zijn, doch gelukkig niet zoals gesuggereerd een geregistreerde. Immers anders zouden buitenlanders o.a. niet 112 kunnen bellen.
Klopt, voor buitenlandse simkaarten is de registratie niet nodig, binnenlandse wel want die laten ze niet meer op het netwerk zonder registratie (zonder registratie krijg je geen sim meer tegenwoordig).
Jij zult geen SMS, telefoontjes of wat dan ook kunnen doen of ontvangen
Een smartphone start ook zonder simkaart op, als je wifi hebt kun je nog steeds bellen en berichten sturen via moderne apps. Alleen niet meer via het ouderwetse bellen en smsen.
De gekende alarmnummers kan je bvb. bellen zonder SIMkaart. Dat vergt dus een speciale behandeling, ergo: ander code path.
Ik kan 117 gewoon draaien zonder simkaart... Lijkt mij in dat geval toch om hetzelfde subsysteem te gaan. Zonder simkaart gaat je telefoon gewoon anoniem aanmelden aan de zendmast en die zal alles blokkeren met uitzondering van alarm en test nummers.

Of ik moest een andere android telefoon hebben dan jij ... :X
Wel met toestemming dan natuurlijk!
Hoe werkt dat eigenlijk precies? Ik heb één keer 112 moeten testen voor de migratie naar een nieuwe telefooncentrale. Uiteindelijk heb ik maar gewoon 112 gebeld. En dat werd me natuurlijk (begrijpelijk|) niet in dank afgenomen. Maarja, ik zag geen andere mogelijkheid. En ik wilde natuurlijk niet op mijn geweten hebben dat het alarmnummer in een echt noodgeval niet zou blijken te werken.
De stelregel is: geen spoed, wel politie? Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen.

Een paar jaar geleden maakte ze hier veel reclame over.
Dat is dan ook een "lokaal" nummer waar je dan ook gewoon voor mag betalen.

Het punt van alarmnummers is dat ze altijd bereikbaar zijn vanaf eender welk toestel.
Het is dan ook niet als vervanging van 112 maar als aanvulling voor niet-spoedeisende zaken. Dat het een betaald nummer is is jammer, maar tegelijk ook verklaarbaar omdat het anders makkelijk misbruikt kan worden.

Als je een noodgeval hebt bel je natuurlijk alsnog 112.
Ja maar met het 0900 nummer kun je niet testen of 112 wel werkt.
Heb je wel gezien waar deze thread over gaat? Leegethas vroeg hoe je toestemming kan vragen om 112 te mogen bellen. Natuurlijk kan je met een 0900 nummer niet testen of 112 werkt, dat spreekt voor zich!
Zure reactie!
super* heeft volkomen gelijk, en houdt zich precies aan het onderwerp.
Hij legt uit dat de test niet op 0900 kan.

0900 is niet geschikt voor een test, maar je kan wel een test aanvragen.
In mijn jongere jaren deden we dit ook voor brandmeldcentrales met directe koppeling, eerst even waarschuwen op het lokale nummer ("dank voor de melding") en daarna pas testen.
Dat is waar, maar niet helemaal vergelijkbaar.
Als de brandweer een automatische doormelding krijgt en niet weet dat het om een test gaat, dan komt de brandweer.
Is niet helemaal hetzelfde als 112 bellen en dan zeggen 'dit is een test', want op dat moment is er nog niet niemand onderweg.
En als je inderdaad eerst de politie gaat bellen om te zeggen dat je 112 gaat bellen om te testen, ja, hooguit kunnen ze je aangeven of het momenteel erg druk is en je de test misschien beter kunt uitstellen.
Maar ik heb het altijd vreemd gevonden dat we geen testnummer hebben wat zowel in als na de telefoon hetzelfde behandelt wordt maar dan gewoon eindigt bij een bandje.
In de telefooncentrales gaat het inderdaad vaak om 3-cijferige nummers te testen en te controleren of daar misschien nog '0031' voor moet of niet etc. Als het dan voor het ene 3-cijferige nummer werkt, kun je er vrij zeker van zijn dat het voor alle 3-cijferige nummers werkt.
Je kunt 118 proberen om te testen, dit is wel een betaald nummer en niet een echt noodnummer.
De stelregel is: geen spoed, wel politie? Bel dan 0900-8844!
Dat is een duur 0900 nummer dat buiten de bundel valt, je kunt beter 0343578844 bellen, dan kom je bij dezelfde centrale in Driebergen uit.
Poltiekorps in je regio bellen. Iedere regio
draagt zorg voor het 112 verkeer uit de eigen regio en vrijwel iedere regio
beschikt daartoe over een eigen alarmcentrale. Alarm centrales zijn ook zonder 112 bereikbaar. Als bedrijf zijnde kan je best in overleg een test opzetten met hun.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 18 juli 2017 15:42]

Dit is een reactie van een moderator op het /r/oneplus subreddit:
This is due to an incompatibility with the dialer's framework and the dialer apk. This issue presents with gApp dialers, google dialer, etc... anything but the stock dialer. This is because, these apks usually omits the needed framework and the preinstalled framework, on your phone, is used. To fix, either update the framework files or revert back to your stalk dialer.
If you are running the stock dialer already, then OP messed up.
Source: https://www.reddit.com/r/..._yesterday_saw_a/dkebojp/
Die laatste zin uit de quote snap ik niet helemaal. Heoveel mess up kun je doen bij 112 bellen. Of betekent dat dan dat hij heeft lopen kloten met custom dialers/apks/roms?
Toch gek dat de basisfunctie van een telefoon, bellen, het niet doet 8)7
Bel jij nog met een telefoon dan? :P
Nee je hebt gelijk wel tragisch dat dit soort basis dingen voor problemen zorgen.
Maar dit lijkt me ook lastig te testen je kan niet zomaar een paar keer het nood nummer bellen.
Ja en nee.
Ja het is bellen en bellen is basisfunctionaliteit en ja, uiteraard hoort dit niet te mogen.
Maar het is wel een afwijkende situatie, een alarmnummer wordt namelijk anders behandeld dan standaard nummers. Je moet het alarmnummer bijvoorbeeld ook kunnen bellen zonder simkaart en/of beltegoed. De routines die gebruikt worden zullen dus ook anders zijn. Een fout in die routine kan dus een tijd verborgen blijven als niemand het alarmnummer belt met het getroffen toestel, dit terwijl normale nummers bellen dus gewoon werkt.
In Nederland is het bellen van het nummer 112 soms technisch iets anders dan het bellen van het alarm nummer. Haal de sim maar uir de telefoon en je kunt direct naar het alarm nummer.
Wel is het in veel telefoons zo geprogrammeerd dat 112, 911 en nog een paar andere noodnummers worden afgevangen en naar het alarm nummer worden doorgezet.
Misschien gaat het daar fout, het alarm nummer kan namelijk via de primaire operator in plaats van de roaming provider.
Ik begrijp niet echt wat je bedoeld? 112 is toch een emergency nummer? En waarom zou je via je primaire operator gaan en niet je roaming operator? Je wil toch net lokaal bij de meldkamer uitkomen als je roamed, en niet in bv driebergen?
https://www.rijksoverheid...ntwoord/112-bellen-mobiel
https://www.base.be/busin...len-zonder-SIM-kaart.html
In Nederland staat het blijkbaar nog aan maar in België uit, dat noodnummers altijd en door elke operator kunnen en zullen worden doorgezet. In het GSM protocol heeft het noodnummer een speciale status maar het gebruik darvan kan op vele vlakken aan en uit staan, bijvoorbeeld op netwerk niveau.
112 krijgt ook altijd het bellende nummer te zien, of je dat nu uit of aan hebt staan. Ook komt als het even kan lokatie info mee.

In veel toestellen worden alarmnummers afgevangen en vertaald naar lokaal gebruik. Zodat een Amerikaan in Europa met 911 bij de 112 centrale uit komt.
Overigens komt alle mobiele verkeer naar 112 voor zover ik weet nog steeds in Driebergen uit.

[Reactie gewijzigd door beerse op 18 juli 2017 23:00]

Ja, dat bedoelde ik ook. 112 wordt als emergency nummer herkend en anders afgehandeld.
En mobiel bellen naar 112 wanneer je roamed komt volgens mij toch lokaal uit hoor. Zou ook raar zijn als je roamed en bij een NL alarmcentrale uitkomt? In NL kom je uiteraard bij driebergen uit. Maar misschien heb ik je verkeerd begrepen.

Volgens mij kun je in België nog wel 112 bellen via een ander netwerk maar niet meer zonder simkaart in je toestel.

[Reactie gewijzigd door Transferno op 18 juli 2017 23:10]

Hier is mogelijk een klein misverstand. Ik bedoelde met een roaming provider, de Nederlandse providers zoals lebara, hema en zo, die geen eigen netwerk hebben. Die gebruiken kpn, tmobile, vodafone en zo. Bel je met libera naar 112 dan kan/mag de primaire operator dat afhandelen.

Bel je met een buitenlands abonnement in NL, dan kom je als het goed is in Driebergen uit.
Ah ok, een mvno. Duidelijk. 😀
Wilde deze week de Oneplus 5 gaan bestellen maar ga nu weer twijfelen, het is steeds weer iets anders wat er opduikt en dat zijn geen positieve dingen :|
Tot nu toe is de support wel goed te noemen: snelle reacties vanuit de fabrikant die ook nog met oplossingen komt (bijv. voor het Vodafone probleem). Ik vermoed dat dit probleem - mits bevestigd dat het verhaal waar is - ook snel opgelost gaat worden.
En hoe lossen ze het verkeerde gemonteerde scherm op?
Daar is niets aan op te lossen; volgens mij kan je alle functionaliteiten van de telefoon prima gebruiken. Het is jammer dat er door technische limitaties een ietwat raar effect ontstaat dat door sommigen als storend ervaren kan worden. Oplossing zou kunnen zijn dat je het effect aanpast of uit kan zetten via de instellingen (beiden een software-aanpassing). Maar een noodzaak daarvoor is er in mijn ogen niet echt...
Heb hem sinds de release en het is een zeer fijn toestel. Een van de betere die ik heb gehad. Kan hem je zeker aanraden.
Ik moet zeggen, dat ik 'm inmiddels een paar weken heb en er echt zéér tevreden mee ben!
De reden voor mij on 'm te kopen was de dual-sim en ik heb er nog geen moment spijt van. Ook ik was wat huiverig geworden n.a.v. alle 'kleine bugjes' die er op willekeurige fora gemeld werden, maar ik heb er nog geen ervaren (hopelijk blijft dat zo).
Zojuist getest. De dame bij de alarmcentrale was niet blij met mij!
:( Als je zulke dingen doet moet je dat eerst aankondigen bij het algemene nummer!
Meldingen op 09008844 komen in het callcenter terecht, de 112-meldingen komen direct in het meldcentrum, dus aanmelden heeft geen nut, want de 112 wordt geshift op brandweer, politie of ambulancedienst. Ongeacht of jij je van tevoren hebt aangemeld, moet deze melding binnen 15 seconden beantwoord worden en verschijnen 8844 meldingen niet in de schermen op het meldcentrum maar op de RBT's.
In de tijd dat ze die grappige testcalls afhandelen kunnen levensbedreigende seconden verloren gaan.

NIET DOEN DUS!
Dat is niet waar. Zakelijk heb ik vaak genoeg gemeld via 09008844 of ik een test mocht doen naar 112. Dan wordt je nummer genoteerd zodat ze later jou niet een boete kunnen geven.
Dit heb ik toen gedaan i.v.m. testen van telefoon centrales.
Voor zakelijke tests, belt echt wel iemand vanuit het callcenter naar het meldcentrum om die test aan te kondigen. Als alle gebruikers van de OnePlus dat gaan doen, zullen ze je in het callcenter echt wel laten weten dat dit niet de bedoeling is.
De situatie die jij beschrijft is echt iets anders. Bij automatische brandmelders is dat ook zo geregeld, maar voor private partijen echt niet.
Heb je serieus gebeld? Wees blij als niet de politie op bezoek krijgt!
En wat heb je gebeld? 911 of 112?
911 en 112 bellen komt beide uit bij de alarmcentrale, voor zo ver ik weet.
Ow, ik wist niet dat het Amerikaanse noodnummer in Nederland ook werkte. Ik zou het zelfs niet weten of het bij ons (België) ook werkt (wij hebben ook nog 100 voor ambulance en brandweer en 101 voor politiediensten). @Dyon_R bedankt om dat even te verduidelijken.

Ik snap dan ook alle minnetjes niet.

[Reactie gewijzigd door Arator op 18 juli 2017 14:52]

Ow, ik wist niet dat het Amerikaanse noodnummer in Nederland ook werkte

Doet het ook niet, maar veel telefoons vertalen het voor je. Dat verhelpt gevallen waar een Amerikaanse toerist in paniek 911 belt of een Nederlander op zakenreis in de VS 112. Ook helpt het in landen zoals Australie waar alarmnummers per provincie kunnen verschillen.

Het is ook - en niet om OnePlus af te kraken - een van de klassieke problemen bij grijze import.
Ik heb zelf in die business gezeten, en alarmnummers die fout gaan is een klassieker bij certificatie van toestellen.
Ja dat werkt allebei. Ik heb een keer toen ik echt 112 moest bellen 911 gebeld. je komt bij dezelfde alarmcentrale uit maar ze zien wel dat je 911 hebt gebruikt in plaats van 112 en daar krijg je dan een melding van (door de operator, niet door een computer).
Compleet offtopic bericht van mij, maar: Goed om te weten, in sommige dromen wil ik een noodnummer bellen, maar in mijn droom bestaat 112 niet maar enkel 911 :?
En zoals in zoveel dromen kan je niks, dus kunnen mijn stroperige handen het nummer niet intoetsen.

*dromen zijn raar* 8)7
112 belt naar noodcentrales in Nederland omdat dat zo is vastgelegd door de Europese Unie. Ben vrij zeker dat 911 niet werkt op het Nederlandse vaste land. 911 is het noodnummer voor Caribisch Nederland, waar bellen naar 112 doorverbind naar 911.
Precies, het is zelfs strafbaar om 112 te bellen als je niet in een noodsituatie zit.
Maar andersom kan het ook: Het is ook niet erg handig als je geen 112 kan bellen ALS je in een noodsituatie zit... ;)

[Reactie gewijzigd door MrFax op 18 juli 2017 14:46]

Ik vraag me af of hij serieus is :+

Maar dit is inderdaad wel slecht, als er een ongeluk gebeurd is en je kan het alarmnummer niet bellen..

[Reactie gewijzigd door Toxic_Dreams op 18 juli 2017 14:38]

En kan zels dodelijk zijn als het niet werkt, take your pick ...
Leuke en on-the-spot Fipo! Dit zou ik graag vaker willen zien :)

Het bellen van alarmnummer is best wel cruciaal. Ik kan me voorstellen dat fabrikanten dit niet (regelmatig) testen. Echter vraag ik me ondertussen af wat er nog wel wordt getest bij deze telefoon die wereldwijd is gereleased.
"Please state the nature of the medical emergency"
The Doctor uit ST:Voyager. Classic! :)

On topic: Raar dat niet iedereen er last van lijkt te hebben. Is het nog afhankelijk van de carrier waar je bij zit? Of is dit een phone quirk die toevallig bij deze gebruiker zat? Normaliter zou zo iets 'out of the box' en zelfs zonder simkaart moeten werken, toch?

@JeRyZ - Voor wat meer duiding: https://www.google.nl/url...ahmR3Xh5CgYW2eaYmi_K07XvQ

Bij StarCraft is het trouwens:
Please state the nature of your medical emergency

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 18 juli 2017 16:12]

@Frituurman Ik dacht juist aan de Medic van StarCraft...

@Frituurman Je hebt ook gelijk, The Doctor ken ik ook :) Die kwam alleen niet gelijk in me op! (pff, als ik erover nadenk dat ik die nog ken voel ik me zo oud...)

[Reactie gewijzigd door jeryz op 18 juli 2017 17:41]

Ik heb ook een Oneplus 5. Hoe zou ik dit moeten testen? Ik zou niet willen dat ik in een geval nood niet 112 zou kunnen bellen.
Dan heeft normaal de alarmcentrale je nummer al geregistreerd en zullen ze proberen terug contact op te nemen. Er kunnen situaties voordoen waarbij je in nood verkeerd maar dat de verbinding verbroken wordt (denk bijvoorbeeld aan ontvoering)
Als je dat doet bellen ze je terug (alle oproepen worden opgeslagen en terug gebeld als die verbroken is). Dus dat zou ik ook niet doen.
Nee, want dan ziet de centrale het nummer waarmee gebeld is en gaan zij terugbellen.
Je ICC ID dat aan je SIM hangt verdwijnt daarmee wel, maar het IMEI dat aan je telefoon hangt blijft wel. Via je provider kan prima achterhaald worden welk nummer er gewoonlijk aan het toestel hangt. Gewoon niet zomaar het noodnummer bellen. Laat Oneplus maar even uitzoeken wat er mis gaat, het is niet nodig om met z'n allen de noodcentrales plat te bombarderen met test telefoontjes.
hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar!
Je zou het algemeen nummer kunnen bellen, 0900-8844, ik neem aan dat zij een melding kunnen doorzetten dat jij een test doet vanuit deze telefoon.
Bij mij werkte het gisteren.
Ik ben anders erg tevreden met mijn Oneplus 5.
Je bedoelt toestellen die gewoon in Nederland worden verkocht, zoals de Oneplus 5? Of toestellen die in Nederland worden ontworpen, zoals de Fairphone (en dat is dan geloof ik de enige)?

Of toestellen die bekend zijn, zoals iPhone waarvan het grootste deel gewoon in China wordt gemaakt, of Samsung wat een merk uit Korea is?
Je bent je ervan bewust dat het overgrote deel van alle fabrikanten (inclusief Apple, bijvoorbeeld) ook gewoon "Chinese meuk" zijn. Toch?
Waar denk je dat de volgens jou 'gewone' toestellen gemaakt worden? onzin opmerking van de dag...
Mwah. Iedereen heeft een telefoon tegenwoordig, als jij niet belt doet een ander 't wel.
Wat een instelling dit zeg, ongelofelijk! :N
Het lijkt me nog beter om 36x dezelfde melding te hebben dan helemaal geen melding.
Beter teveel dan dat iedereen dit denkt. Dan wordt er uiteindelijk niet gebeld. Bij een brand in de buurt stond iedereen naar het vuur te kijken en dacht iedereen 'er is al gebeld, ik hoef dat niet nog eens te doen' en uiteindelijk (na wat minuten) toch maar gebeld voor het geval dat, was uiteindelijk pas de eerste die erover gebeld had.

Ook als er een ongeluk is gebeurd en jij hulp verleent moet je mensen individueel aanwijzen en vertellen wat ze moeten doen, als je rond gaat schreeuwen dat er gebeld moet worden doet niemand het, die mensen zijn afgeleidt of hebben het idee dat iemand anders het wel doet, dit kan daardoor levens gevaarlijk zijn.
Je bent alleen thuis op je slaapkamer, hoort dat er wordt ingebroken en dan denk je: oh iemand anders belt het alarmnummer wel |:(
Ligt er een beetje aan of je aannemelijk kan maken of het zelfdefensie was. Noodweer is in veel gevallen een goed argument.
Je lijkt er veel verstand van te hebben dus ik ben ik erg benieuwd naar jou visie.

ZTE Axon 7 is een chinees merk maar "Designed in the U.S.A."

Zit ik dan wel of niet goed? :?
zo maakt hij wel zn naam waar als flagshipkiller
Ik denk dat je beter "killer flagship" zou kunnen gebruiken in dit geval.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee