Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AOC brengt 31,5"-monitor met FreeSync uit voor 269 euro

AOC heeft de Q3279VWF geïntroduceerd, een 31,5"-monitor met een mva-paneel en een resolutie van 2560 x 1440 pixels. De monitor ondersteunt de FreeSync-technologie van AMD, om stuttering en tearing tegen te gaan.

De monitor heeft een responstijd van 5ms en een verversingssnelheid van 60Hz. Het paneel heeft een 8bit-kleurendiepte waarbij gebruik wordt gemaakt van frame rate control. Volgens AOC leidt dat tot de 'perceptie van 1,07 miljard kleuren', wat volgens de fabrikant is te vergelijken met de ervaring bij 10bit-monitoren. Het paneel heeft een helderheid van 250cd/m² en een statische contrastratio van 3000:1.

De fabrikant heeft de monitor voorzien van flicker-freetechnologie, die het bij hoge refreshrates voor de ogen prettiger moet maken om naar het scherm te kijken. Het scherm heeft een aantal enkelvoudig uitgevoerde standaardaansluitingen, waaronder dvi dual link, hdmi 1.4 en displayport 1.2. De kijkhoek bedraagt 178 graden, wat volgens AOC vergelijkbaar is met de kijkhoek bij ips-panelen. Het scherm is in staat om 98 procent van de srgb-kleurruimte weer te geven. De AOC Q3279VWF moet in november uitkomen en krijgt een adviesprijs van 269 euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

24-10-2017 • 14:50

81 Linkedin Google+

Lees meer

AOC introduceert 240Hz-monitor Nieuws van 25 november 2016

Reacties (81)

Wijzig sortering
Wat heeft een 60Hz paneel aan freesync? "Ja dan kan de refreshrate omlaag als je game niet op 60fps wil draaien" dan zet je de settings wat lager :)
adaptive sync is juist onder de 60Hz effectief omdat dan tearing steeds zichtbaarder wordt, adaptive sync op 120Hz heeft niet bijster veel effect.
Precies, op een 144Hz scherm is een sync technologie juist minder belangrijk.
Minder, maar nog steeds niet onbelangrijk :P

Stel je videokaart poept 100fps uit. Dan valt een 144hz scherm gewoon terug op 72hz, terwijl een free/g-syncert precies die 100hz meepakt.
144hz kan naar 72hz, 48hz, 36hz en 24hz terugvallen bij framedips. Dat is al heel fijn maar niet de ervaring die een free/g-sync scherm neerzet.
Vandaar dat ik zei "minder belangrijk" in plaats van "niet belangrijk".
op 144 fps is adaptive sync minder belangrijk aangezien een 144Hz scherm nogsteeds afhangt van de hardware en de tearing is niet minder als je op 30 fps @144Hz loopt of 30 fps @60Hz.
144Hz betekent dat de tear maximaal 7ms in beeld is. Voor standaard 60Hz scherm is dit 17ms. Tears zijn dan wel degelijk minder verneembaar. Snelheid van het paneel heeft dus zeker invloed. Daarnaast, om diezelfde reden, heb je minder input lag als je v-sync inschakelt bij 144Hz schermen.
[...]
Is dat dan niet output lag?
Klopt maar ik benader het vanuit de gebruiker. Niet vanuit het beeldscherm. Input van je muis en keybord zie je dus door die extra beelschermverversing later terug. En na mijn weten is deze benadering vrij gangbaar, althans ik weet niet beter.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 24 oktober 2017 22:34]

Daarnaast, om diezelfde reden, heb je minder input lag als je v-sync inschakelt bij 144Hz schermen.
Is dat dan niet output lag?
Volgens mij zie je meer tearing zodra je fps vlak bij de monitor's refresh rate hangt... Ga maar eens met RTSS testen.
Groot scherm, weinig geld. Dat is wat het is.

FreeSync is een fijne toevoeging, gezien de resolutie.
Ja het is een prima value, tis ook niet erg dat er freesync op zit want dat is gratis voor aoc. Ik zat gewoon na te denken over een use case
Freesync is niet helemaal gratis hoor. De licentie is gratis. Er moet alsnog Extra hardware opzitten die het kan regelen. Iets wat g-Sync ook nodig heeft. Alleen vraagt Nvidia nog een extra fee voor de licentie.
Er moet alsnog Extra hardware opzitten die het kan regelen.
Het is de scaler in een monitor die om moet kunnen gaan met adaptive sync in het geval van Freesync. Omdat elke monitor zo'n ding heeft kun je met een tool zoals CRU ook op vrijwel elke monitor Freesync zelf toevoegen. De scaler vindt dat in 9 van de 10 gevallen niet zo leuk en dat kapt ie ermee tot je de standaard instellingen weer terugzet.
Maar er zijn gebruikers die op hun 'gewone' monitor dmv CRU succesvol een Freesyncrange van bijvoorbeeld 55-60 of soms 50-60 kunnen gebruiken, ook via HDMI.
Daarnaast heb je met monitoren met varianten mét en zonder Freesync veel meer kans dat het op het model zonder Freesync ook gewoon goed te gebruiken is :)
werken nvidia kaarten nu ook met Freesync of niet?
Ik dacht namelijk altijd dat nvidia wel met G- en Freesync werkte, maar AMD niet met Gsync.

Geen idee eigenlijk...
Nee, beide kanten op werkt helaas niet. Nvidia weigert Freesync te ondersteunen en AMD kán Gsync niet ondersteunen.
Dat klopt niet. Ieder scherm heeft een scalar: het printplaatje dat het videosignaal (hdmi/displayport/VGA etc) omzet naar de letterlijke pixels op je paneel. Er zijn helemaal geen extra chips nodig om adaptive sync te supporten, hooguit anderen. Maar je ziet dat bijvoorbeeld LG en Samsung, die zelf die scalars produceren, op vrijwel al hun 2017-schermen het gewoon aanzetten voor zover het paneel het aan kan ;)

G-sync werkt met een FPGA die Nvidia aanlevert, en vervolgens waarschijnlijk naar diezelfde chips moet praten. Die fee valt tegenwoordig wel mee (het was 150-200 bijbetalen per scherm), tegenwoordig is het vaak zo'n ¤100 wat ook ongeveer de meerprijs is van die FPGA is.
Is het juist niet zo dat freesync vanzelf meekomt met de module die ervoor zorgt dat je displayport 1.2 kan gebruiken?
Nee. Er zijn genoeg schermen met DP 1.2 die niet FreeSync hebben.
Het is geen extra hardware. Ze moeten gewoon de scalar chip vervangen die adaptive sync ondersteunt.
2560x1440 op een 31,5" is niks moois aan, ziet er niet mooi uit, je ziet iedere blokje, en 60Hz met FreeSync vind ik ook niet bepaald bijzonder, nee dan veel liever een 3440x1440 scherm en 100Hz of meer.

Of een 27" 2560x1440 FreeSync 144Hz scherm zo als de Iiyama GB2760QSU-B1 voor ¤453,-
Tja, ik werk voor 80% van de tijd in Lightroom en Photoshop. Ik game meestal op een PS4, maar doe soms een avond BF1 multiplayer op de PC.
Ik heb echt geen 240hz scherm nodig om mooi in de top 5 van een goed potje Operations te staan.
Niet iedereen heeft deze hoge refresh rate nodig. De markt is groter dan gamers. Daarnaast is tearing wel vervelend, dus als freesync dat netjes oplost, zonder Vsync aan te hoeven zetten (wat een zwaardere optie is gezien impact op je systeem dan freesync), juich ik dit alleen maar toe.
Sorry maar niet iedereen heeft de nodige hardware om de nieuwste games op 1440p te draaien boven 60fps.
Zelfs al heb je vaker meer dan 60 fps. Nog steeds kun je zwaar last van stuttering hebben als uw frame rate af en toe valt onder de 60 fps (als je v-sync aan hebt staan natuurlijk). En dat kan zwaar tegenvallen bij sommige games, waarbij je sommige gebieden of momenten in de spel zwaarder kan zijn om te renderen.

Of moet je v-sync uitschakelen en heb je al die lelijke tearing.

Ik persoonlijk heb een 4K g-sync monitor op 60 hz. Nieuwste games op ultra draaien op 4k is vaak rond de 50 fps. En met g-sync vind ik het toch wel goed aanzien imho.
Dan koop je een ander monitor of zet je de settings lager. een RX580 GTX 1060 of GTX 970 is genoeg voor medium high 1440p. :)
Alleen heb je niet veel aan Freesync met een nVidia GTX 970 (helaas)
Dat is waar, maar ik had het ook niet specifiek over deze monitor
Dit is een budget monitor, voor deze prijs gaat je niet noodzakelijk andere betere monitors vinden.
Nogmaals niet iedereen heeft nodzakelijk die grafische kaarten.
En het is freesync, dus nvidia gaat ook niet lukken.
RX480 is zelfs genoeg als je games zoals GTA V op 4K 60fps wil draaien (settings op high ipv ultra). ;)
Voor de duidelijkheid: Des te lager de verversingsnelheid, des te meer zin freesync en g-sync hebben. Volgens mij begrijp je het idee achter de sync technologiën niet helemaal.

Tuurlijk is een 144Hz freesync paneel beter dan een 60Hz freesync, maar freesync voegt meer toe op een 60hz paneel dan op een 144Hz paneel.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 25 oktober 2017 00:13]

ik begrijp prima wat de technologieën doen. Ze passen de refreshrate van het paneel aan zodat deze overeenkomt met de gemeten fps waarde om tearing tegen te gaan. Ik ben gewoon van mening dat als je fps niet boven de 60 uit kan blijven (55 is ook prima) dat je dan je hardware overschat en de settings net een tikje lager kan zetten. Voor non 3rd/1st person games maakt tearing toch niet zo heel veel uit, ik zie het zelf nooit in ieder geval ook als ik on der 60 zit niet.
Dan kan ik je bij deze vertellen dat veel mensen niet hetzelfde zijn als jij.
Omdat 60fps niet altijd een vereiste is?
Ik speel VEEL GW2. En kan aan de settings draaien wat ik wil. Maar die engine is gewoon zo brak om überhaupt 60fps buiten een menu te krijgen. Laat staan 144hz. En hoe hoger de FPS/HZ hoe minder tearing op valt.
Dat hangt af van zowel de gamer als de game zelf. Ik zelf speel bijvoorbeeld voornamelijk Total War en Company of Heroes en hecht meer waarde aan een game die er geweldig uit ziet dan aan hoge FPS.

40 - 60 fps is voor veel niet shooter/e-sports games ruim voldoende voor een visueel vloeiende ervaring.

1440p icm FreeSync voor slechts 269,- is echt niet verkeerd.
Meestal kun je de game op de een na hoogste preset spelen met anderhalf keer de fps van de hoogste/ultra preset. Het verschil is bij 99% van games niet te zien. :)
Dat merkte ik ook op. Ik zal dat meer doen dan heb ik niet zo een last van framedrops.
In mijn beleving (vandaar ook de opmerking dat dat verschilt van gamer tot gamer) is 45fps visueel vloeiend op een scherm met FreeSync (of G-Sync) Met RTS of 3rd person RPG's vind ik persoonlijk 40+ FPS vloeiend. (dat ligt wellicht aan mijn 40 jaar oude ogen + grijze massa)

Bij first person games (shooters) is dat een ander verhaal. Maar dat is waarschijnlijk door de meer directe besturing van de in game camera.
45 FPS met G-Sync is te vergelijken met 55-60 FPS qua vloeiendheid in mijn ervaring.
Daaronder vind ik het ook erg irritant. Vroeger zonder G-Sync had ik dit al snel onder de 55 fps

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 24 oktober 2017 15:41]

Handig als je game onder de 60 FPS gaat draaien man.
dan gooi je toch gewoon je settings omlaag...
Niet elke PC kan maar even 60 fps constant halen in elke game, maakt niet uit welke settings :p

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 25 oktober 2017 00:10]

uhm, met alles op low mag je dat wel verwachten van een pc die gekoppeld staat aan een 250+ euro monitor ;)
Nette prijs, alleen jammer van de verversingsfrequentie. Had liever 144Hz en Full HD voor die prijs, hetzelfde paneel is al maanden beschikbaar in China voor een lagere prijs

[Reactie gewijzigd door wouterg00 op 24 oktober 2017 15:07]

Ik snap nooit helemaal waarom mensen bij een nieuw scherm altijd over de specs gaan klagen, ik had ook liever een 65" 4K OLED 240Hz Gsync scherm gezien voor 269 euro. 8)7
Dit is het scherm, dit zijn de specs. Als je het niets vind is dit geen scherm voor jou, simpel.
Zal ik het even uitleggen dan, want het is namelijk niet zo moeilijk te begrijpen. Mensen zien een artikel op Tweakers.net over een nieuw aangekondigde monitor. Dit wekt hun interesse, dus hopend op een monitor die de gewenste specs heeft die ze zoeken, klikken ze op het artikel. Eenmaal het artikel lezend, komen ze erachter dat de monitor helaas niet aan hun verwachtingen voldoet, en omdat een mens graag zijn mening laat horen, laat hij bij de reacties zijn teleurstelling merken.
Het doet er niet toe wie er klaagt.
Bevallen de specs niet, koop het scherm dan niet :)
Ah kom op, kijk naar het de nieuwe telefoon bijvoorbeeld van essentials, een top telefoon maar dan een slechte camera maar tochceen hoofdprijs is gewoon slecht. Voor dit specifieke scherm zie ik ook niet helemaal in waarom dit zo slecht is hoor..
269 dollar uit china.. dus ex BTW. Of 269 euro inc btw gewoon bij een Nederlandse winkel. Sorry maar dan gaat mijn voorkeur toch uit naar AOC

En voor je 1080p 144hz freesync monitor.
pricewatch: Acer XZ321Q Grijs, Zwart

Tada. Wel iets duurder. Maar he wie wil er niet ineens een monitor zien die 150 euro goedkoper is als de Concurrent.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 24 oktober 2017 16:00]

Cruciaal verschil: deze AOC monitor is 2560x1440 terwijl het Acer scherm dat jij linkt 1920x1080 is.
Klopt. Was ook niet helemaal duidelijk gemaakt. Hij had liever een 1080p met 144hz. En die geef ik hem.
jammer inderdaad, de 144hz schermen zijn 2x zo duur. Hebben dus ruimte zat om de prijs iets te verhogen
Uh, dan kom je dus meteen weer in het vaarwater van de andere, duurdere schermen. Juist nu is het een erg interessante monitor, dankzij de specificaties en prijs. Geen 144hz, jammer? Misschien. Erg? Nee.
Ik sluit mij aan bij wat @HKS-Skyline ook al zei. Je wilt natuurlijk altijd wat beters zien voor die prijs. Echter bepaal jij de prijs niet, dat doet de fabrikant. Niet eens met de prijs, dan niet kopen. ;)
Had liever 144Hz en Full HD voor die prijs,
Voor 31,5" maak je mij absoluut niet blij met 1920x1080. Zelfs 27" is dan al wazig.
Er zijn gelukkig wel een aantal non-TN monitoren 144Hz en 1920x1080 voor een prijs die in de buurt komt van die ¤269: categorie: Monitoren.
Voor jou misschien, voor mij is het een beter deal, liever de resolutie dan de frequentie.
Hmm weet iemand of deze monitor pivot heeft? Op de site van AOC staat het niet duidelijk, maar ik zou niet zonder willen.
Dat had ik ook gezien, maar wat betekent het? Die schuine streep? Betekent het dat er maar 1 stand mogelijk is, die ze "90 graden" noemen, dus eigenlijk geen pivot? Of betekent het gewoon "ja, tot 90 graden"? Dat zou ik denken, maar op andere sites staat overal "pivot: n/a" bij deze monitor.

Waar het goed voor is: je hebt twee keer zoveel verticale ruimte, die meestal schaars is. Alleen bij video kijken of spellen spelen is dat niet het geval.

Wanneer je b.v. een lange tekst leest, webpagina's, PDF's, computercode, enz., wil je zoveel mogelijk regels onder elkaar zien. Net als op je telefoon: daarop ga je ook niet tekst lezen met het scherm in 'landschap'-modus. Aan horizontale ruimte heb je juist niet zoveel bij tekst, want een heel erg brede kolom leest niet prettig.

Daarom staat de tekst op een website meestal niet over de hele breedte van het scherm, maar alleen in een kolom in het midden. Vergelijke kolommen in de krant. Dus een breed scherm is daarvoor niet zo handig, terwijl een hoog scherm juist heel handig is. Wat betreft fotobewerking is het ook handig: voor foto's die verticaal geschoten zijn kun je het scherm even draaien.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 24 oktober 2017 16:54]

Bij tilt hebben ze het volgende staan: -2/+21.5°
Dus ik denk dat er een "minimum" mist in de opgave van de pivot.

Dat kan dan -90° zijn, maar ook 0°.
Op basis van de specificaties is het in ieder geval een logische aanname dat deze monitor in ieder geval één kant op tot in verticale stand gezet kan worden.
Dat zou heel goed kunnen; ik hoop het heel erg! Één kant is trouwens genoeg: aan meer hoeken heb je niets. Dan wordt dit mijn volgende monitor (huidige TFT is nu 8 jaar oud; vooral bij verticaal gebruik zijn de kijkhoeken echt abominabel). Ik wilde het alleen zo zeker mogelijk weten. Dan stel ik mijn aankoop nog even uit.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 24 oktober 2017 16:56]

Programmeurs vinden het vaak handig om 1 scherm in verticale modus te hebben. Scripts / programmacode is vaak niet zo breed en wél heel erg hoog. Het kan dan makkelijk zijn om veel regels in één oogopslag te kunnen zien.
Heb zelf ook minder fps (max 75) icm Freesync op een relatief cheap AOC monitor. Ik ben er super content mee. Ook bij counter strike en battlefield kan ik er zat potjes mee winnen.

Scheelt ook flink wat voor je gpu en stroomverbruik, minder fps.
Ik zie het probleem met 60hz niet echt. 1440p voor een relatief lage prijs (gezien de grootte) met nog eens freesync.
Dit is wel een leuk secundair schermpje dat goed te gebruiken is voor video's of streams etc. Als hoofdscherm zou ik liever mijn 144hz scherm houden als gamert :)
Best leuk schermpje zeker voor die prijs ;)
Een monitor zonder vesa bevestiging uitbrengen (vooral in deze grote) is best zonde. Een monitor aan de muur ziet er veel mooier uit.
2560x1440 op een MVA paneel in combinatie met 31,5" (en FreeSync) is echt heel netjes voor ¤269. Voor dat geld zie ik in de Pricewatch nu alleen maar 24-27" modellen.

Hopelijk volgen er na AOC meer fabrikanten, de monitormarkt begint helaas weer langzaam stil te gaan staan na een leuke periode van vooruitgang. :|
Mooi scherm, ben zelf ook op zoek naar zo'n formaat in een wat hogere resolutie dan 1080p.
Jammer dat hij pas in november leverbaar is..

Al met al een prachtige prijs / kwaliteitverhouding!