Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AOC introduceert gebogen 40"-monitor met 10bit-mva-paneel

Door , 38 reacties

Beeldschermfabrikant AOC komt met een gebogen 40"-monitor die een 4k-resolutie heeft en voorzien is van een 10bit-mva-paneel. Het scherm heeft een kromming van 1800R en is daarmee meer gebogen dan de 40"-monitor die MMD eerder onder de Philips-naam uitbracht.

Volgens AOC heeft de C4008VU8 een mva-paneel met een diagonaal van 40" en een resolutie van 3840x2160 pixels. De maximale helderheid bedraagt 300cd/m² en de verversingssnelheid is 60Hz, terwijl de responstijd 5ms zou bedragen. Het paneel kan 85 procent van de ntsc-kleurruimte weergeven. Percentages voor srgb en Adobe-rgb geeft de fabrikant niet.

Het scherm heeft vga-, hdmi 1.4-, hdmi 2.0- en displayport-aansluitingen. Ook zitten er vier usb 3.0-aansluitingen op de monitor. In de VS is de monitor te koop voor zo'n 850 dollar, omgerekend inclusief btw is dat zo'n 960 euro. Wanneer het scherm in de Benelux uitkomt en tegen welke prijs is niet bekend.

MMD bracht begin dit jaar een gebogen 40"-monitor onder de Philips-merknaam uit. Dat scherm is in veel opzichten vergelijkbaar, maar heeft een kleinere kromming van 3000R en waarschijnlijk een ander paneel. Het Philips-scherm heeft volgens de fabrikant een groter kleurbereik met 100 procent ntsc-weergave.

Reacties (38)

Wijzig sortering
Ik heb de Philips variant , maar de hoeveelheid ghosting is abnormaal...
Je bent precies dronken...

[Reactie gewijzigd door alexke1988 op 19 april 2017 17:52]

Ik heb zelf ook die Philips variant staan, en de hoeveelheid ghosting is zoals je al omschrijft inderdaad echt absurd; er is niet fatsoenlijk te gamen met dat scherm, en zelfs scrollen over websites met een donker grijze horizontale balk etc. is eigenlijk al niet te doen.

De responsetijd van dat scherm zou volgens mij ook iets van 4ms moeten zijn of iets dergelijks, maar in werkelijkheid is de responsetijd van het paneel 20ms. Via een setting in het menu kun je vervolgens "SmartResponse" op fastest zetten, wat softwarematig de responsetijd zou moeten verlagen naar de equivalent van 4ms. Hoe ze dat denken te bereiken weet ik niet, maar het werkt niet echt in ieder geval. Vooral bij grijs en roodtinten (denk aan bijvoorbeeld lippen tijdens het praten van mensen als je Netflix kijkt) is en blijft de hoeveelheid ghosting echt abominabel op dat scherm, en eigenlijk praktisch onbruikbaar.

Ik vraag me dan ook ten zeerste af hoe veel beter dit AOC scherm in de praktijk zal zijn. Zeker als ik naar de achterkant van dit scherm kijk dan is het eigenlijk exact hetzelfde. Dezelfde onhandige "joystick" besturing in de hoek, en de aansluitingen ook op dezelfde plaats; intern zal het scherm dus ook echt niet heel anders zijn dan de Philips, ondanks het andere paneel. Ik betwijfel of dat paneel al die issues "ineens" voor een vergelijkbare prijs kan oplossen op hetzelfde formaat, maar de reviews zullen het uitwijzen.
Hmmm, da's jammer te horen.

Zelf heb ik wel eens een Acer 2560x1440 MVA paneel gehad, maar weer na 1 dag retour gedaan. Want ook al zette ik de brightness heel laag, ik had heel erge last van mijn ogen van dat scherm. Na een paar minuten al irritatie en daarna zag ik nog een tijd lang (uren lang, zelfs volgende dag nog of dat was psychisch) vlekken en sterretjes. Hij stond niet bekend als een PWM en volgens mij geeft dat ook meer hoofdpijn dan oogpijn, maar volgens mij ligt het gewoon aan het type paneel namelijk MVA. Is IPS niet altijd rustiger? Merk jij hier iets van met jouw MVA paneel?
Heb een HP 3065 IPS scherm , stokoud maar zooo perfect.

Weinig inputlag (geen osd en scaler)
De philips had een hele lage inputlag maar het ghosten van zwart naar licht is verschrikkelijk.

De HP 3065 is IPS en heeft ook mooiere kleuren, en 2560x1600 is voor mij eigenlijk perfect

Het verbruik van +160watt van de hp heeft me naar de Philips gelokt.

Wel is de curve en het formaat indrukwekkend.

[Reactie gewijzigd door alexke1988 op 19 april 2017 21:12]

Dit is IMHO geen computerscherm meer maar een TV met zo een afmetingen! 8)7
Ik moet eerlijk bekennen dat het eerste dat er in mij op kwam was "zo, dat is eigenlijk wel een leuke TV". Maar, wat is nu eigenlijk de definitie van een "TV" want eigenlijk is het tegenwoordig niet meer dan een enorm beeldscherm. De analoge tuner wordt (bij mij thuis) niet meer gebruikt maar is eigenlijk het enige grote verschil met een monitor. Uiteraard heb je in niet alle monitoren voor de PC luidsprekers dus dat zou dan ook nog een feature verschil kunnen zijn. Maar verder hebben we het eigenlijk over hetzelfde soort apparaat. Je kunt je dan ook afvragen of je voor een "TV" moet gaan wanneer je een nieuwe TV wil kopen of een monitor waar je bijvoorbeeld een digitale ontvanger op aansluit. Bedenk me net dat een reguliere monitor ook geen IR heeft om hem van afstand uit te schakelen. Maar heel erg veel verschil met een gewone TV is er eigenlijk niet meer, toch?
Er zit wel degelijk verschil tussen een TV en een monitor, afzijdig van een poortje voor een TV-kaart en wat meer HDMI-poorten. Denk hierbij aan de kleuren. Een TV gebruikt meestal een lagere kwaliteit chroma, wat prima is als je verder van het scherm afzit, maar van dichtbij wil je niet dat je muis een soort zwart/witte blurry blob is, of van vorm verandert als je deze beweegt.

Zie dit voorbeeld (4:4:4 = monitoren, 4:2:2 is vaak TV)

Ook hebben digitale TVs vaak een hogere input lag, mede door postprocessing en kleurenverbetering die toegepast wordt. Dat is voor tragere games helemaal niet erg, maar bijvoorbeeld bij games zoals Street Fighter en Super Smash wel, vandaar dat deze mensen vaak nog op een CRT spelen tijdens een competitie.

Ook laat de DPI vaak te wensen over. Er zijn wat leuke TVtjes van 22-24 inch die 1920x1080 zijn met een redelijke DPI, maar wanneer je hoger gaat dan die maat met diezelfde resolutie, ga je dichtbij erg veel pixels zien. Als je een 4K-resolutie wil om die pixeldichtheid terug te winnen, heb je ook gelijk een hele grote maat TV te pakken, wat mij niet echt geschikt lijkt om lekker achter weg te klikken.

Natuurlijk zijn er wat uitzonderingen, en kun je een TV in de 2x inch range vinden die ongeveer hetzelfde doet/kan als een monitor. Samsung heeft wel een paar leuke budget TVs met relatief lage input lag die ook TV-signaal kunnen ontvangen en een afstandsbediening hebben. Je gaat alleen de kwaliteit van een écht goede monitor (met ook dingen zoals G-Sync en hoge Hz) niet kunnen vervangen door een TV. Anderzijds is een TV veel gebruiksvriendelijker, heeft vaak meer poorten en speakers.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 19 april 2017 23:00]

correct, goede Game monitoren hebben een veel lagere input lag dan een TV. Dit is vooral door de A/D board dat in een TV zit. Maar heeft ook wel te maken met het formaat en de resolutie combinatie. Hoe groter het scherm en hoe meer pixels, des te langzamer de reactie is. Dan heb je ook nog IPS, MVA of gewoon TN. Waarbij IPS het langzaamste is, dan MVA en dan TN. Bij een grote TV zie je dat men vrijwel alleen nog IPS of MVA gebruikt en bij Monitoren is dit vaak nog steeds TN, maar dan met additionele View enhancement filters die de zichthoek verbeteren. dus als je een exchte gaming Monitor wil hebben moet je echt nog niet boven de Full HD gaan en een versie gebruiken die een hele goede A/D board heeft en waarbij het niet te snel is, zodat de pixels het niet goed aankunnen. Want welke techniek je ook gebruikt, de snelheid van (echt uit/zwart naar wit) is bij LCD altijd rond de 8ms. Voor OLED is het officieel zelfs iets langzamer (maar aangezien ze de pixels nooit echt uitzetten/volledig zwart zetten is het vrijwel net zo snel als LCD).
Volgens mij is nog het grootste verschil dat een tv over het algemeen ook hdcp ondersteund, wat voor zover ik weet bij de meeste monitoren niet het geval is...
De meeste monitoren ondersteunen wel degelijk HDCP, anders wordt het afspelen van vele films en series op de legale platformen (BD, Netflix, ...) wel heel moeilijk.
Heb je 10 jaar geleden voor het laatst een HDMI pc scherm gekocht ofzo? HDCP op PC schermen zijn vaak een generatie verder dan TV schermen tegenwoordig.

Veel jongere mensen gebruiken ook vaak hun PC monitor als TV, omdat TV kijken er nauwelijks op gedaan wordt en de media box ook gewoon hdmi is. (En TV's zijn vaak ook nog eens te duur, en hoge latency als je een goedkope neemt)
Kheb nu 2x 27", dus dan kan dit ook wel. En scheelt je weer een lelijke rand in 't midden. Al zou ik dan liever 't bredere formaat hebben.

Natuurlijk goed dat dit aanbod er blijft om een bepaalde markt te bedienen die niet per se de jouwe hoeft te zijn. ;)
Werkt heerlijk zo'n enorm scherm. 4x20 inch windows in de hoeken.
En nu weer gaan nadenken wat 85 procent ntsc ruimte is, hoe vertaal ik dat naar pal-ruimte ?(al wordt daar nooit over gerept volgens mij..). Voor een 10bits scherm lijkt mij dat erg laag.
Zie: https://www.noteloop.com/kit/display/color-space/ntsc-1953/

85% is helemaal niet zo slecht hoor... 😊
Beter als de gemiddelde monitor, maar zeker niet 'kleur echt'.
Er zijn beter monitoren te krijgen.

Bijna alle 10bit monitoren doen het vergelijkbaar, of beter.

[Reactie gewijzigd door schwa293 op 19 april 2017 17:45]

philips scherm waar het over gaat.
pricewatch: Philips BDM4037UW/00 Wit, Zilver

[Reactie gewijzigd door kaaas op 19 april 2017 17:16]

Scherpe europrijs, mocht die kloppen. Nog wat zakken en het is een goed alternatief voor mijn 2-monitor setup. De (A-)MVA-technologie bevalt mij persoonlijk goed, ik heb een BenQ GW2760HS en het beeld is naar mijn idee erg "easy on the eyes". Ben wel benieuwd hoe beeldbewerking aanvoelt op een gebogen paneel. Als ik sommige reviews moet geloven past je brein zich snel aan aan de ronding, zodat rechte lijnen nog steeds recht lijken.
Oei, ik zit al een tijdje naar die van Philips te kijken, maar deze is (mede door zijn sterkere kromming) ook erg interessant!
850 Dollar. Wow even duur als mijn Asus PG279Q monitor. Ik had echt duurder verwacht.
Zei laatst nog hoe ik de AOC schermen ondanks de leuke specs zo goedkoop en lelijk vond qua design, en prompt komen ze met een design dat wel te pruimen is. Nu nog een monitor met de (voor mij) juiste specs en dit design en ze hebben een winnaar.
Dat staat wel stoer 'een kromming van 1800R'. Maar wat is dat? Ben ik nou zo dom, of...

Volgens mij (en Wikipedia) is kromming =1/R waar R de radius is. En die radius moet een lengte eenheid meekrijgen.

Waarschijnlijk is de buigradius 1800mm. Zeg dat dan gewoon!

En dan is de kromming dus 1/(1800mm) = 0,000555 mm-1 = 0,000555/mm = 0,555/m

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 19 april 2017 19:41]

Het is voor monitoren gebruikelijk om de kromming in termen van de radius te specificeren. Ook best handig, want je wilt in ieder geval niet dat de kromming sterker is dan de daadwerkelijke afstand die je er vanaf zit. 1800R is dus niet bruikbaar als tv, om maar iets te noemen.
Maar er is niets 1800mm, dus dat is juist heel verwarrend voor mensen. Ze schrijven gewoon 1800R om te schrijven wat jij hierboven uitlegt. Niets ingewikkelds aan.
De "R" is geen standaard. Hij is nergens gedefinieerd. De "R" is straattaal die alleen bij AOC wordt verstaan.
Als je met anderen wilt communiceren moet je wel taal gebruiken die iedereen begrijpt.
Wat moet dat toch worden als iedereen zijn eigen 'uniek' gebrabbel verzint?
Onzin, alle fabrikanten specificeren dit op deze manier, het is wel een standaard. Probeer bijvoorbeeld eens '1800R monitor' op Google Shopping. Ik zie Samsung, Acer, BenQ. In dit bericht dus AOC, die 1800R waar we hier over praten ging over Philips. Etc etc.

Wellicht bedoel je dat dit geen SI notatie is. Dat is zo, who cares. Dit is veel makkelijker te begrijpen dan bijvoorbeeld de inverse (graden per meter).

[Reactie gewijzigd door Jefrey Lijffijt op 20 april 2017 14:02]

Curved is op zo een monitor nog best interessant eigenlijk. Je zit er vrij dicht tegen aan dus is het logisch. Beter te verantwoorden op een tv. 60hz ach, dit is een mooie monitor voor als je veel tegelijk doet/grote dingen bewerkt wat niet gamen is.
Curved is op grote schermen waar je dichtbij zit inderdaad erg prettig. Bij een PC zit je er toch altijd recht voor en dat maakt curved prima bij deze schermen. Heb zelf een 34 inch 21:9 en ben blij dat deze curved is. Omdat de hoeken zo ver van je weg zijn zorgt curved er voor dat je er wat rechter op kijkt in plaats van onder een hoek. Bij dit 40 inch scherm kan curved ook echt geen kwaad.
Kan me precies vinden in je uitleg :) Heb zelf geen curved monitor maar misschien in de toekomst. Voor een TV lijkt het me dan weer zinloos, ik heb een mooi recht paneel en ik kan er prima op kijken.
Post fail.

Gamers vandaag de dag denken dat de wereld om hun persoontje heen draait. Overigens welke games zou jij spelen op 2160p boven de 60hz? Als je zo'n brute game pc hebt, dan is deze monitor simpelweg niet voor jouw. Dan geef je lekker ¤1400 uit aan een 2160p 144hz scherm die binnenkort uitkomen, met early adopters HDR die niet goed uit de verf komt.
Lekker schermpjes blijven terug sturen tot je er eindelijk een hebt die niet last heeft van ghosting of IPS glow. Ieder zijn dingetje niet?

Heeft echt helemaal niets met falen te maken. Alles met voorkeur.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 19 april 2017 17:28]

Vind 60hz heerlijk, en met deze resolutie is dat voor mij de komende jaren meer dan zat. En bij 40" vlak voor mijn neus wil ik geen plat scherm.