Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MMD brengt gebogen 40"-Philips-monitor met 4k-resolutie uit

Door , 86 reacties

MMD brengt de Philips BDM4037UW op de markt. De 40"-monitor heeft een gebogen va-paneel met een resolutie van 3840x2160 pixels en een verversingssnelheid van 60Hz. De adviesprijs bedraagt 749 euro.

Volgens de fabrikant heeft het scherm een helderheid van 300cd/m² en een contrastverhouding van 4000:1. Het va-paneel heeft daarmee een hoger contrast dan de meeste monitoren die een ips-paneel gebruiken. De kijkhoeken zijn zowel verticaal als horizontaal 178 graden en de grijs-naar-grijsresponstijd bedraagt 4ms. Het scherm heeft een kromming van 3000R. Daarmee is het minder gebogen dan veel andere monitoren, die een kromming van 1800R hebben.

De monitor ondersteunt picture-in-pictureweergave van twee apparaten tegelijk. Ook kan het scherm het beeld van maximaal vier apparaten naast elkaar weergeven. De monitor heeft een vga-ingang, twee displayport-aansluitingen, een hdmi 1.4-ingang en een hdmi 2.0-poort. Verder zijn er twee luidsprekers en een usb-hub met vier usb 3.0-poorten ingebouwd.

MMD, dat een licentie heeft op de Philips-merknaam, bracht eerder al twee grote 4k-monitoren op de markt. Eind 2014 kwam de BDM4065UC op de markt, een 40"-model met een vlak va-paneel. In 2016 volgde de BDM4350UC, die gebruikmaakt van een 43"-ips-paneel.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12 januari 2017 15:02

86 reacties

Linkedin Google+

Reacties (86)

Wijzig sortering
Het scherm heeft een kromming van 3000R. Daarmee is het minder gebogen dan veel andere monitoren, die een kromming van 1800R hebben.
Ja de krommingsradius van 3000R is nogal 'vlak' te noemen.

Maar het is ook een beetje appels met peren vergelijken.
Gebogen schermen van 27'-32' hebben gemiddeld een kromming van 1800R

40' scherm dan zou een 2000R-2200R meer in de verwachting zitten.

Persoonlijk zou ik (omdat je er met zo'n groot monitorscherm zo dicht op zit) juist een grotere kromming willen hebben.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 12 januari 2017 17:57]

De R staat voor de radius van de denkbeeldige circel met je oog als middelpunt.

Waarom is dit appels met peren vergelijken? Je zit toch praktisch net zo dicht op een 30 inch als op een 40 inch monitor?

Maar ik ben het met je eens: De Radius zou kleiner moeten zijn. 3 Meter is meer iets voor een TV. Ik zit nog geen meter van m'n 40' monitor vandaan en denk vaak: Waarom is hij niet gebogen?
Daarom dat ik een 55inch curved genomen heb ondanks alle kritiek mbt curved schermen. Als je die als monitor gebruikt en er vlak tegen zit biedt dit wel degelijk een meerwaarde. Blij dat er meer mensen dit beginnen inzien of de techniek is ten dode opgeschreven.
Kun je dan niet beter een gewone 4K tv met HDR ondersteuning gebruiken als monitor? Vaak goedkoper en meer keuze voor een groter scherm met dezelfde resolutie, of juist even groot maar voor de helft minder.

[Reactie gewijzigd door -LIEUTENANT- op 12 januari 2017 15:07]

Vooral aansluitingen en responsetijd zullen veel verschillen met een tv
Idd, wacht al even op een tv met DisplayPort. HDMI komt mijns inziens te kort anno 2016, laat staan 2017. Voordat er een nieuwe standaard uitkomt is die alweer achterhaald. I.t.t. thunderbolt/usb/dp.
Zeker als je net als mij 7 a 8 jaar met je tv doet.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 12 januari 2017 15:59]

HDMI 2.1 wordt dan wel weer een flinke stap vooruit. HDMI 2.0 heeft slechts 14.4 Gb/s aan bruikbare bandbreedte, HDMI 2.1 heeft maarliefst 38.4 Gb/s! Ter vergelijking, DisplayPort 1.4 kan 25.9 Gb/s aan.

Deze resoluties zijn mogelijk met HDMI 2.1:
  • 8K (7680*4320), 8-bit, 48fps
  • 8K (7680*4320), 12-bit, 30fps
  • 6K (5760*4320), 10-bit, 60fps
  • 5K (5120*4320), 8-bit, 100fps
  • 4K (3840*2160), 12-bit, 120fps
  • 4K (3840*2160), 10-bit, 144fps
Van de wiki:
DisplayPort version 1.3 was approved on 15 September 2014.[18] This standard increases overall transmission bandwidth to 32.4 Gbit/s with the new HBR3 mode featuring 8.1 Gbit/s per lane (up from 5.4 Gbit/s with HBR2 in version 1.2),
HDMI loopt nog steeds achter de feiten aan, en is na 2 jaar als HDMI 2.1 vandaag beschikbaar was wel iets sneller als DP1.3 (en DP1.4). Verder, nog steeds geen daisychaining.

De snelheid van DP 1.4 van 25.92Gb/s is met overhead meegerekent, de snelheid van HDMI 2.1 van 38.4Gb/s is zonder overhead meegerekent. Als je dit wel meerekent dan kom je uit op 30.72Gb/s.
Van de wiki:
Maximum throughput (Gbit/s) with 8b/10b overhead removed 38.4Gb/s.
Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort
https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
Displayport 1.4 kan daisychainen , maar bij HDMI 2.1 ?
Zo blijft het gaan. Het ene moment loopt HDMI voor, het volgende DisplayPort.

In principe is daar niets mis mee, maar het wordt vervelend als er monitoren of televisies uitgebracht worden die niet de "juiste" poort hebben. Bijvoorbeeld een monitor (display) met alleen HDMI. Mateloos irriterend.

Als er dan twee standaarden zijn, dan moet er wel een rede zijn voor hun bestaan. Een HDMI poort moet natuurlijk een audio return channel hebben, en DisplayPort moet natuurlijk variabele refresh technieken ondersteunen.
Ik persoonlijk krijg dan hoofdpijn als ik tekst typ, waarschijnlijk door de refresh rate.
Refresh rate op een LCD paneel heeft niets met je hoofdpijn te maken. Deze flikkert niet zoals een CRT scherm deed.
Responsetijden van tv's liggen gevoelig hoger
Nee want dergelijke apparaten hebben vaak ook eigen frame interpolatie wat voor input lag zorgt. Continu op de game modus werken is niet erg lekker en de kwaliteit is vaak minder uniform. Vooral helderheid wil nog wel eens een dingetje zijn.
Elke tv die ik ken kun je de frame interpolatie uitzetten, en kun je de game-modus kwalitief hetzelfde instellen als "normale" modus.
Maar dikwijls slechtere panelen, lagere response tijden, minder instellingen en PC gerichte aansluitingen.
Voor mij zou het andersom mogen. Vooral een high-end TV zou moeten ontdaan worden van tuners en luidsprekers ed, als je deftig beeldmateriaal en geluid wil zal je het toch zelf moeten toevoegen.

Ik zou zoiets nog wel zien zitten als 2de TV op de slaapkamer(s) oid.

[Reactie gewijzigd door Engineer Stewie op 12 januari 2017 15:33]

Houd er ook rekening mee dat een TV vaak aan subsampling doet. Dan heb je een 4:2:2 subsampling of 4:2:0 of 4:4:2. Dat houdt in dat de resolutie voor bijv. helderheid maar de helft is, voor videoweergave vaak niet zo'n ramp, je ziet het bijna niet. Maar als monitor krijg je dan onscherpe teksten omdat je er zo dicht op zit.

Hier nog wat meer info en filmpjes en uitleg: http://www.overclock.net/...rtant-for-tv-as-a-monitor

[Reactie gewijzigd door Nox op 12 januari 2017 17:03]

Mag hopen dat een vergelijkbare tv duurder zou zijn. in de regel is een tv gewoon een monitor met een decoder, en dus duurder. Daarbij zijn mensen ook bereid meer geld aan een tv te besteden dan aan een monitor.

In de praktijk hebben tv's vaak ook een veel hogere helderheid, wellicht dat dit model daarom niet ook nog met decoder als tv verkocht wordt. Dit apparaat heeft in ieder geval wel een ongelooflijk indrukwekkend contrast.
Ja, dat kan en dat heb ik net zelf gedaan. Maar dan met een 49 inch tv, dat is echt een super maat! 4K is dan prima te doen zonder dat je tekst hoeft te vergroten.

Responstijd is niet zo belangrijk (ligt vaak ergens tussen 5 - 20ms), input lag wel (voor gamen) maar dat is een kwestie van de juiste tv uitzoeken. Samsung tv's hebben vaak een input lag van onder de 40ms in PC-mode en rond de 25ms in game-mode, dat ligt dus tussen okay en redelijk goed. Tenzij je zeer fanatiek FPS speelt is dat goed te doen. (buiten die modes kan dat snel oplopen tot meer dan 120ms, wat dus wel waardeloos is)

Een andere beperking, weer meer voor de fanatieke gamer, is dat je vast zit aan een maximale 60Hz refreshrate van het bronsignaal. Alleen sommige Sony tv's kunnen 1080p op 120Hz weergeven zover ik weet. Veel fabrikanten geven veel hogere waardes aan voor hun tv maar dat slaat alleen op het beeldscherm zelf, niet op het inkomend signaal dat een tv moet kunnen verwerken.

En voor gebruik als een 4K monitor is het ook belangrijk dat het beeld ingesteld kan worden op chroma 4:4:4. Dat slaat op de kleurcompressie van het signaal, voor normaal tv beeld is dat 4:2:2 of 4:2:0. Om kleine tekst goed scherp weer te kunnen geven wil je geen enkele compressie hebben, alle betere nieuwe tv's zijn daar wel op in te stellen. Je moet dan wel een goede HDMI 2.0 kabel gebruiken die 18 Gb/s aan kan.

Verder is het zo dat de meeste tv's een (variant op een) TN paneel gebruiken. Nadeel daarvan t.o.v. IPS panelen is de kleine inkijkhoek. Contrast en kleuren kunnen vervagen als je onder een hoek naar het scherm kijkt. Als je een tv als monitor gebruikt zit je een stuk dichter bij en kan het dus zijn dat dat in de hoeken optreed. Voor foto bewerking of andere kleur kritische taken is dat dus minder handig. Enkele Sony tv's gebruiken IPS panelen maar tv fabrikanten geven dit typisch niet aan in de specs.


Anyway, ik ben heel blij met mijn primaire monitor van 123cm breed :) Ik draai Windows op 4K @ 60Hz @ 4:4:4 met 37ms input lag en game op 1080p @60Hz @ 4:4:4 met 22ms input lag.

[Reactie gewijzigd door sntXrrr op 12 januari 2017 19:15]

4K tv's hebben vaak een veel slechtere beeldkwaliteit.
ze missen gradaties/ nuances en zijn grover in hun weergave van kleuren.

Ik vraag me overigens af hoe een strakke rechthoek eruitziet op een gekromd beedscherm...?
Het verschil met een TV is dat je veel dichter op je monitor gaat zitten. Als je pakweg een meter van een vlakke 40' monitor vandaan zit, zoals ik nu, dan kijk je in het midden mooi haaks op je scherm, maar in de hoeken kijk je 'schuin' op je scherm. Bij grote monitoren krijg je dus dat het beeld een soort van bol wordt, door de perspectivische vertekening.

Door het scherm een beetje te buigen kijk je niet alleen haaks op het midden maar ook haaks (of in ieder geval minder schuin) op de hoeken. Een rechthoek ziet er daardoor juist minder vervormd / realistischer / rechthoekiger uit dan wanneer je een vlak scherm van dichtbij bekijkt.
Met deze specs zat ik er juist aan te denken deze monitor als tv in te zetten....
Mooi alternatief wanneer je een 4k dumb tv wilt zonder al te hoge eisen te stellen aan specs.
Kzou er dan toch wel graag ambi-light in gehad hebben :)
Gelukkig kun je dat bij iedere tv/scherm toevoegen indien gewenst :) Heet t alleen geen ambilight, wel zelfde effect.
Nee is soort van kerstverlichting die je overal kan kopen...doe mij maar de ingebouwde ambilight...
Misschien dan toch maar eens op zoek naar een andere leverancier? Geen idee wat je met kerstverlichting bedoeld. Of dacht je dat ik zo'n RGB led stripje bedoelde? 8)7
Precies wat je zegt, vinkjb!

Ik ben ook groot fan van Ambilight. Dat houdt me ook écht bij de Philips TV's .. en nee, zelfbouw komt écht niet in de buurt, hoe goed bedoeld ook.
Ik heb ambilight kit van Lightberry en voor 100,- is het beter dan Philips.
Da's mooi, maar het blijft wéér een extra device dat ook weer allerhande knutselwerk vereist. No thanks. M'n 42" Ambilight TV heeft nog geen 700 euro gekost (demo modelletje).
Met Philips voor die prijs krijg je alleen links en rechts Ambilight, met een Lightberry is het niet alleen links en rechts maar ook boven en onder.
Voor hetzelfde bij Philips betaal je zowat 500,- of meer.
Mijn LG OLED koste mij 2500,- en dan met de Lightberry kit 2600,-.
Bij Philips betaal je voor exact hetzelfde ruim over de 3500,-.
Wat hing er afgelopen kerst in jouw kerstboom dan? Lichtmodules die wel voor een Ambilight effect bedoeld zijn?
HUE+, HUE+, HUE+. Merry Christmas!
ik moest echt heel hard lachen om deze domme grap
Denk dat nightfox doelde op de raspberry/arduino homemade ambilight (wat ontzettend goed werkt overigens). Kijk maar eens op youtube.
Maar dat werkt volgens mij dan alleen bij beeld van je pc, toch? Of zijn er tegenwoordig ook goede betaalbare zelfbouw oplossingen die het HDMI signaal af kunnen tappen en interpreteren, zodat het ook werkt met bv beeld van een decoder/blu-ray/spelcomputer?
Via Lightberry kan je dat doen.
Ze werken uitstekend, net alsof het bij het scherm zelf hoort.
"Net alsof" is net niet genoeg. Waarom tevreden zijn met minder dan 't origineel?
Waarom je keuze laten beperken door een fabrikant, alleen omdat ze de eerste waren? ;)
Mayonaise komt van Calvé, ketchup van Heinz en fritessaus van de Remia, en de Billy kast van IKEA. Zo simpel is 't. De rest is gewoon nep.

Dus komt ook Ambilight van Philips. Niet zozeer omdat ze 'de eerste' waren, wel omdat ze het als enige direct goed doen.
Thnx, lang geleden dat ik zo hard heb kunnen lachen :+
Ik hou wel van orde en structuur wat dat betreft ;) lekker overzichtelijk ook.
Dus je gaat meer betalen voor een domme? Doe mij die slimme waarvan ik de slimme functies gewoon niet gebruik/aansluit maar dan :)
Ja, dat zou ik doen (net zoals vele andere). Die Smart TV's zijn zo traag als iets (interface).

Maar goed, een normale afstandsbediening is voor mij al te traag. Ben misschien wat te verwend met mn huidige setup ;)
Als jij een 4K TV met echte HDR (dus niet 'ready) kan vinden van 40" voor onder de 700 en ook nog eens een deftige response rate...laat me weten, haal ik die vandaag nog in huis.

Ik vind dit best een interessant model als scherm voor mijn PS4 Pro en aanstaande game pc.
Met deze monitor heb je geen HDR, dus nogal vreemd om dat dan als voorwaarde te stellen bij een TV om te vergelijken...
Het is een reactie op -LIEUTENANT-'s opmerking waarin hij het heeft over HDR. Op het moment is er namelijk geen 'betaalbare' optie als je 40" 4K HDR als monitor zoekt afaik.
Hij staat al in de Pricewatch voor 585,- ex btw. Dat is echt een super prijs. :)

Hopelijk is hij snel ook ergens in Nederland te bekijken.
Nee dat klopt, als je echt HDR wil ben je hoe dan ook meer kwijt dan deze monitor. HDR monitoren komen er ook aan, echter zijn die ook vrij prijzig. Dan kan het wél lonen om te kijken naar een HDR TV ipv een HDR monitor (groter scherm, gunstigere prijs)
"Hoewel het va-paneel van deze tv een prima contrast oplevert voor een lcdtv, schiet het voor het weergeven van hdr-beelden flink tekort."
'Voor een goede hdr-weergave zul je aanzienlijk meer geld moeten uitgeven.'
Afweging prijs-prestatie, zoals gebruikelijk.
Ik neig ook erg naar zoiets voor mijn PS4. Ik wil geen TV met duizenden functies op de mancave waar ik amper TV op kijk behalve wat Netflix.
Heb hetzelfde, helemaal nu ik de Pro heb wil ook wel een scherm dat 4K en HDR kan weergeven. Als je kijkt naar de product omschrijving (via de pricewatch) bij Alternate, heeft dit scherm HDR. Maar helaas is dat niet zo ;(
De zoektocht continues!
Ben bang dat wij en de rest met dezelfde wens toch nog even moeten wachten. Althans denk wel dat je daar verstandig aan doet. HDR lijkt mij ook zeker interessant.
Dat is 110ppi? Nu zit ik op 1920x1200 op 24" dat is 94ppi.
Zou zo een scherm graag testen of die ik dit prettig werken vind.
Het verschil zal zeker goed merkbaar zijn! als je er eenmaal aan gewend raakt wil je niet meer terug in lagere ppi :P + 40" is zeker ook niet mis vergeleken met 24"

[Reactie gewijzigd door Mirr0r op 12 januari 2017 15:45]

Denk dat 40" wellicht niet zo prettig is omdat je steeds met je hoofd moet bewegen om alles te zien. Rond de 30" met 4k lijkt mij ideaal. (op het werk gebruik ik 27" met 2560x1600)
Ik heb de BDM4065UC vorig jaar gekocht, heel tevreden van .

Groot, hoge resolutie, goede aansluitingen .
Gebruik je die als monitor voor je PC? En dan boedel ik voor dagelijks gebruik?

Of hangt hij ergens aan de muur als display?

Wat mij op dit moment namelijk nog weerhoud, is dat ik niet in kan schatten of het prettig werkt. werk nu met 3 monitoren naast elkaar (total 1 meter 30 breed), dat naar links en rechts verplaatsen van vensters werkt perfect. Vooral om het het ook losse monitoren zijn, is het clippen van een venster in een quadrant op 1 van de desktops een peule schil.

Maar op 1 grote monitor is dat toch anders. Dan is het beeld ook nog een stuk hoger (en/of lager).

Als een nieuw venster (Windows Explorer, etc) steeds weer linksboven komt te staan, dan moet je toch aardig je nek gebruiken bij het naar boven kijken lijkt me?
Als PC, heb een aparte voet gekocht en die 'staat' nu op het bureau dus zo hoog komt die niet, maar idd als ik veel lees zet ik het venster een 4-5 cm lager, is makkelijker.
Ik doe het met een groot recht scherm.

Voordelen:

Geen randen meer.
Minder aansluitingen.
Configuratie makkelijker en alle software snapt het concept van 1 scherm.
Minder effect dat je in een kooi zit.

Nadeel:
De hoeken zitten verder van je af bij een recht scherm en zelfs bij een gebogen scherm zit je vast aan dat ene grote oppervlak.


Voor en tegen:
Geen automatische indeling maar je zit ook niet aan een indeling vast.

Ik werk nu veel meer in het centrum van mijn scherm en de rest staat er omheen.

Het is een andere manier van werken maar merk nu wel dat ik veel minder werk met een verkrampte nek op een zijscherm dat toch niet recht voor me staat.
Je hebt software die het scherm kan indelen in een aantal 'virtuele schermen', waardoor de window snapping/maximalisatie toch net zo werkt als bij meerdere kleine schermen.
Ik heb ook een BDM4065UC en twee 23" schermen ernaast gezet gekanteld 90 graden. Die 23" schermen zijn dan even hoog als de 40" philips. Ik heb ze van Medion en waren 60 euro p/s.
Ik heb hem ook, hij is echt heerlijk om op te programmeren omdat je op een 40 inch scherm vaak nauwelijks hoeft te scrollen of van window te switchen om op de plek te komen waar je aan het werk bent.

Grootste nadeel vindt ik dat de wake-up als ie in slaap stand staat eindeloos duurt, hopelijk hebben ze dat verbeterd met deze nieuwe.
Ja? Hier reageert die direct. Met wat is die aangesloten? Hier via displayport.
Het moet bijna wel met displayport zijn want dat is de enige manier om 4K in deze monitor te krijgen. Hij ondersteunt ook HDMI maar dat is nog versie 1.4 want HDMI 2 bestond nog niet toen hij uit kwam.
Ja via displayport. Is hij echt snel wakker bij jou? Misschien is er een nieuwere firmware? Ik lees meer verhalen van anderen die hem ook te langzaam vinden, dus ik ben niet de enige met het probleem.
Welk os en je zet hem inslaap? Zal anders nog eens testen. Geen nieuwe firmware is zoals gekocht.
OS X Sierra. Seconde of 10-15
Ik vind dat ook lang duren: 11 à 12 seconden. Maar toch zou ik nooit meer terug willen naar het twee-monitoren-systeem wat ik hiervoor had.

Niet alleen is het prettiger met lange regels code, maar ook als je een keer een video wil zien is het veel lekkerder kijken op één groot vlak.

Ik gebruik soms Optimal Lay-out (OS X) om vensters met één toetscombinatie snel te rangschikken op vooraf bepaalde helften / kwarten / achtsten van het scherm.
Ja, een utility om met een hot key snel een window naar een half scherm te resizen is wel nodig, ik gebruik zelf 'Divvy', werkt prima
Hetzelfde maar dan MET freesync: QNIX UHD4020R. 615 euro in Korea:

http://www.ebay.nl/sch/i....020R&LH_PrefLoc=2&_sop=15
Leuk, maar je vergeet.
Douanerechten
Btw
Inklaringskosten
Verzendkosten
Daarom staat er ook in Korea.
Andere fabrikanten zijn alweer afgestapt van curved TVs. Maar Philips komt nu met eentje? Beetje de boot gemist, of zien zij iets wat anderen niet zien?
"MMD brengt gebogen 40"-Philips-monitor met 4k-resolutie uit"

Waar lees jij TV? Dit is bedoeld om aan een PC aan te sluiten voor mensen die veel beeld oppervlak nodig hebben - denk aan design(3D) en video gerelateerde zaken... of immersive gaming :).

[Reactie gewijzigd door euqor op 12 januari 2017 15:56]

Hmm, ik las 40" en dacht meteen TV. Een 40" monitor is misschien wel leuk.
Ze zien een monitor i.p.v. een tv?
Curved op je bureau is wel prettig.
Reactie zelf bewerkt: inmiddels overbodig.

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 12 januari 2017 15:55]