Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AOC komt met dunne, 'randloze' ips-monitoren

AOC heeft monitoren aangekondigd in de nieuwe V2-serie. De schermen hebben ips-panelen en kenmerken zich door een dun en op het oog randloos ontwerp, waarbij de schermranden achter het paneel zijn geplaatst. Alleen aan de onderkant is de rand zichtbaar.

In de V2-serie komen drie modellen uit met oplopende beelddiagonalen: een 21,5"-, een 23,8"- en een 27"-versie. De 22V2Q, de 21,5"-versie, en de 24V2Q hebben een dikte van 7,7mm, terwijl de 27V2Q op 7,9mm uitkomt. De monitoren hebben allemaal een full-hd-resolutie, hebben een horizontale kijkhoek van 178 graden en kunnen 72 procent van de ntsc-kleurruimte weergeven.

De responstijd bedraagt 5ms, de verversingssnelheid komt uit op 75Hz en de maximale helderheid is 250cd/m². Volgens AOC is de contrastwaarde 1000:1. Daarnaast wordt AMD FreeSync ondersteund, al is niet duidelijk tussen welke waarden van de verversingssnelheid FreeSync daadwerkelijk kan worden ingeschakeld. Verder heeft de fabrikant de monitor voorzien van 'flicker-free'-technologie, die het bij hoge refreshrates prettiger moet maken om naar het scherm te kijken.

Een metalen voet, waarin de aansluitingen zijn verwerkt, laat gebruikers toe om de monitor twintig graden te kantelen. De schermen hebben een enkele hdmi- en displayport-aansluiting en kabels voor beide aansluitingen worden meegeleverd. In juli komen de monitoren op de markt voor adviesprijzen van 139, 149 en 209 euro. De kleine 22V2Q is het goedkoopste model en de 27"-versie het duurste.

AOC V2-serie

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-07-2018 • 15:45

133 Linkedin Google+

Reacties (133)

Wijzig sortering
Geen VESA mount, voeding op een rare plek waardoor je ook niets kunt maken, lage resolutie, geen knoppen aan de voorkant. Misschien dat ze wel klanten kunnen vinden, maar het lijkt mij voor veel mensen ongeschikt.
Wat voor resolutie had jij dan verwacht tegen die prijs? Guru3D meldt namelijk dat de prijzen tussen de (omgerekend*) ¤135,- en ¤205,- euro komen te zitten. Je kunt niet verwachten dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten. ;)

Het zijn dus redelijk budget modellen, dan zijn VESA mounts en een hogere resolutie daar gewoon geen onderdeel van. De knoppen aan de voor-, achter- of zijkant is gewoon persoonlijke voorkeur. Sindskort heb ik de knoppen achterop en mij is het, om eerlijk te zijn, om het even. Nu hoef ik er niet naar te kijken, terwijl voorop wat gemakkelijker / praktischer is.

* Zonder rekening te houden met BTW en dergelijken, gewoon GBP (dat het artikel meldt) omgerekend naar Euro's.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 juli 2018 09:23]

Dat bij budget geen VESA mount punt kan is onzin! Met de rest van je punten geef ik je gelijk!

Het is wel enorm jammer had hem wel erg mooi gevonden strak tegen de muur!
Dat bij budget geen VESA mount punt kan is onzin!
Ik zeg niet dat het niet zou kunnen. Ik zeg alleen dat je zo'n feature op een budget monitor niet hoeft te verwachten. ;)
Zoiets zou standaard moeten zijn bij elke monitor, ongeacht prijs ;)
Eens, al vind ik het dan weer geen groot gemis voor budget monitoren die gericht zijn op de consumenten markt.
Daar ben ik het mee eens. Ik heb de BenQ 2270HM, welke dus 22" monitor is én 99 euro kost. En het heeft simpelweg VESA, wat het een absolute must is. Monitors die geen VESA hebben, koop ik niet ongeacht de prijs want VESA biedt mogelijkheden waar het ergonomie ook een voordeel heeft.
Precies! Wie wilt er tegenwoordig nou tegen een lompe voet aankijken en de ruimte die je er weer kwijt aan bent. :)
En niet alleen dat! Vaak staan de monitors met zulke lompe voet ook nog eens echt hoog! VESA is simpel een must.
Ah toch jammer. Door jullie reacties zie ik dat het enkel Full HD is. Ik had mijn zinnen op dit scherm gezet, maar ben momenteel erg gewend geraakt aan 1440p, en de meeste full HD schermen vind ik dan toch net te matig (kan ook aan het paneel type liggen natuurlijk), vooral qua resolutie. Misschien toch nog maar een keer over denken.

Je punt is wel redelijk. het scherm is maar 200 euro (ik zou voor de 27 inch gaan). Ik had ook niet kunnen verwachten dat ik daar een 1440p voor zou krijgen. Echter, als ze dit scherm zouden uitbrengen met 1440p koop ik hem zeker weten!
Ik verwacht zeker bij de goedkoopste modellen VESA. De goedkoopste worden vaak door bedrijven gekocht. Zonder VESA kun je geen monitorsteunen gebruiken, geen thinclients monteren, geen kleine computers monteren. Ik begrijp dat dit bij gaming monitoren niet standaard is, maar monitoren waar het MKB snel voor zal gaan, zal dat juist wel geregeld moeten zijn. Het kan zijn dat 4K te hoog gegrepen is voor 205 euro, maar full hd gaat er wel erg lelijk uit zien op 27".

Knoppen zijn persoonlijke voorkeur, maar als je gaat kijken naar wie deze monitoren gaan kopen, dan kom je toch sneller uit op de familie computer en de mkb computer. Als je dan de knoppen op een onzichtbare plek gaat plaatsen, waarbij je het op gevoel moet gaan doen, word dat erg lastig. Het zal voor een tweaker niet zo lastig zijn, maar voor jannie, die net facebook begrijpt, wel.
Ik verwacht zeker bij de goedkoopste modellen VESA. De goedkoopste worden vaak door bedrijven gekocht. Zonder VESA kun je geen monitorsteunen gebruiken, geen thinclients monteren, geen kleine computers monteren. Ik begrijp dat dit bij gaming monitoren niet standaard is, maar monitoren waar het MKB snel voor zal gaan, zal dat juist wel geregeld moeten zijn. Het kan zijn dat 4K te hoog gegrepen is voor 205 euro, maar full hd gaat er wel erg lelijk uit zien op 27".
Tja, gezien het budget monitoren zijn vind ik niet dat VESA per se standaard zou moeten zijn. Natuurlijk, het had mooier geweest als het er wel op zat, begrijp me niet verkeerd, maar AOC heeft - helaas - anders beslist. MKB zal niet per definitie altijd het goedkoopste van het goedkoopste pakken, die wil gewoon dat de medewerkers goed hun werk kunnen doen. Dus ook daar is het afhankelijk van de soort werkzaamheden wat voor monitoren ze nodig zijn, kan ik je uit praktijkervaring vertellen. ;)

Dat daardoor deze monitor links blijft liggen voor bedrijven, is een gevolg van hun eigen beslissing, toch? ;) Ja, de afzetmarkt had dan groter geweest, maar ik denk (mede omdat VESA mist) dat deze schermen op consumenten gericht zijn. Op de eigen productpage van AOC komt uiteindelijk ook een streep onder 'voor Thuis' te staan. Waardoor ik redelijkerwijs concludeer dat het scherm inderdaad gericht is op consumenten en niet de zakelijke markt. :)
Knoppen zijn persoonlijke voorkeur, maar als je gaat kijken naar wie deze monitoren gaan kopen, dan kom je toch sneller uit op de familie computer en de mkb computer. Als je dan de knoppen op een onzichtbare plek gaat plaatsen, waarbij je het op gevoel moet gaan doen, word dat erg lastig. Het zal voor een tweaker niet zo lastig zijn, maar voor jannie, die net facebook begrijpt, wel.
Gezien de monitor gericht is op de budget consumenten markt, zal het dergelijke gebruikers aan de derrière oxideren waar die knoppen zitten. Die mensen zetten ook misschien net 1x de monitor aan en gaat het daarna nooit meer uit, want het scherm regelt dat toch vanzelf?
Ik heb zelf bij meerdere MKB's gewerkt, waar ik als systeembeheerder ook de monitoren bestelde. De keuze voor monitoren was simpel. Vesa, 24-27", zo goedkoop mogelijk. Ergonomie maakt niet uit, elke euro telt. Bij grotere bedrijven kopen ze vaak groot in bij een leverancier, bij het MKB is het juist een simpele monitor, goedkoop en gaan. Dat kan ik je uit 15 jaar praktijkervaring vertellen.

[Reactie gewijzigd door ArawnofAnnwn op 4 juli 2018 11:17]

Mijn ervaring met MKB is anders, maar goed, dat maakt niet zo heel veel uit, gezien deze monitor niet gemikt is op de zakelijke markt, maar op de consumentenmarkt. Dan heeft het niet veel zin imo om de zakelijke markt erbij te blijven halen.
Ik betaalde in 1986 800 gulden voor mijn 12 inch Commodore Amiga 1084 monitor.
De tijden zijn veranderd!
Vesa Mount val ik ook wat over. Hoe hang je een mini PC aan deze monitor?
Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ik hecht zelf waarde aan de ruimte onder de monitor. Die steunen gaan zeer snel naar het afval.
Gezien het budget monitoren zijn (zie ook CH4OS in 'nieuws: AOC komt met dunne, 'randloze' ips-monitoren') gericht op de consumenten markt (zie CH4OS in 'nieuws: AOC komt met dunne, 'randloze' ips-monitoren') kan ik het ergens nog wel begrijpen dat dat mist. De doelgroep maakt dan sowieso al niet veel gebruik van zoiets, want de monitor heeft toch al een standaard, waar die prima op kan staan? ;) Die kijkt daar echt niet naar, want een dergelijke mini PC hebben die mensen vaak ook niet.
Voeding op een rare plek zeker ja, nml niet IN je monitor. Die zal wel ergens onder je bureau komen te bungelen :/
Tja aan de andere kant, ik heb met een van mijn monitoren 3 voedingen ‘versleten’. Die zijn wel makkelijk te vervangen als ze los zitten.
Een ingebouwde voeding moet natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn. Ik heb nml nog nooit een kapotte monitorvoeding gehad. Maar ik koop dan ook vrij dure monitors.
Externe voeding is logisch wat alles behalve stekkerblok ruimte en misschien energieverliezen door de lagere spanning op de kabels van voeding naar scherm. Heb zelf liever extern wegens idd betrouwbaarheidsredenen, maar zou mooi zijn als er een universele standaard voor hoeveel voltage op wat voor'n plug zou zijn, of als USB-C overal toegepast zou worden als voedingskabel (kan zat stroom over voor een scherm).
Een ingebouwde voeding kan van hogere kwaliteit zijn, door het gebruik van gleuven in de behuizing voor koeling van de componenten. Dat is wel wat anders dan een voedingsblokje dat ergens tussen andere blokken bungelt. Het is veiliger in de zin van dat je nooit een verkeerde voeding kunt aansluiten (spanning, maximum stroom, en polarisatie kan verkeerd zijn).
Een externe voeding kan al net zo goed zijn, en kan je zelf verwisselen mocht het niet zo zijn. Daarbij hoeft het apparaat dan geen bulk of gleuven waarin stof de koeling uiteindelijk tot nul reduceert, zodat je LCD over langere tijd lekker verkleurt en nooit zuinig runt.

De plug mag zoals ik al zei beter, maar gezien USB-C volstaat lijkt het me logisch een volgende USB-C voltage-overleg te geven, zodat de draad ook bijvoorbeeld 50v kan genieten tegen stroomverlies. Dat zou ook het maximale wattage van USB-c flink doen stijgen, en eigenlijk alle adapterproblemen de wereld uit helpen.

Maar nee, ga jij lekker een warme magnetische printplaat-met-koelblok proberen te verwerken in een plat scherm! Het kan!
Het is niet voor niets dat dure professionele monitors een ingebouwde voeding hebben, maar je kunt er wel leuk over redeneren.

Als een externe voeding beter was, dan zouden alle monitors dat hebben. Gelukkig niet.

Je desktop pc heeft toch ook een interne voeding?...
Tablets, Laptops en mobieltjes hebben een externa adapter. Desktop PC's zijn per definitie al de minderheid. Er komt een dag dat er meer 'externe videoversnellers' voor laptops worden verkocht dan desktop CPU's... (al zullen het dan vaak 'desktop' GPU's zijn)

Soms wil je een package, soms wil je't los. Ik meen los verstandiger maar slordiger.
Bij de apparaten die je opnoemt zit wel een accu ingebouwd, waardoor de adapter niet continu nodig is. Daarbij is het ruimtegebrek. Bij een monitor is dat beide niet aan de orde.
Tja prijs zal het niet aan liggen. Het is een scherm van ¤1700,- (kleurecht ivm mijn werk als fotograaf). Ik ben in elk geval blij dat hij extern zit, want het viel welliswaar tot nu toe steeds onder garantie, maar nu was het even een nieuwe voeding ophalen of op laten sturen, en weer verder. Anders was ik hem lang kwijt geweest, en dat kost mij kostbare bewerkings tijd (ok kan ook op een van mn andere monitoren, maar deze is degene die ik gekocht heb voor zo betrouwbaar mogelijke weergave van mijn foto’s)

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 4 juli 2018 20:14]

Uitzondering :)

Maar als je een nieuwe voeding moet, dan kun je ook niet op werken. Want je gaat toch niet zomaar een andere voeding op zo'n duur en bedrijfkritisch apparaat aansluiten? Het lijkt me dat je liever zou wachten tot je voeding gerepareerd is, dan dat je het risico neemt je monitor op te blazen met een 3rd-party voeding.
Wie zegt dat ik een 3rd party voeding gebruik. Vanuit de reparateur een voeding naar mij toesturen dan heb ik hem de dag erna al binnen. Als ik mijn monitor moet opsturen voor reparatie duurt dat vele malen langer.
De 2e keer had ik meer haast en ben ik naar het reparatiebedrijf gereden om een voeding op te halen.
maar nu was het even een nieuwe voeding ophalen
Dat suggereert dat je zelf een voeding ergens shopt die de monitorfabrikant niet ondersteunt.

Als ze je "blind" een nieuwe adapter kunnen toesturen, kunnen ze ook een nieuwe monitor toesturen. Met zulke goeie service zie ik het verschil niet.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 9 juli 2018 03:54]

Dat suggereer ik niet. Jij maakt een aanname gebasserd op de helft van mijn zin.
En nee ze sturen echt niet zomaar even een nieuwe monitor op, dan moest ik hem echt naar de reparatie service sturen en was ik hem een paar weken kwijt geweest.
Maar omdat het vrijwel zeker was dat het om een (voor hun simpele) voeding ging, vonden ze het ok om die op te sturen om te kijken of het probleem dan meteen was opgelost. Zo niet, kon ik hem met de eventuele kapotte monitor (want dat was dan de conclussie geweest) weer mee terug sturen. Kleine moeite, snelle oplossing.
En dat was niet mogelijk geweest met een interne voeding.

Edit:
Ps. En wat dan nog als het wel om een 3rd party voeding was gegaan? Als de specs in orde zijn een het is gewoon een kwalitatief goede voeding moet dat gewoon zonder problemen werken. Dat je daarmee je apparaat opblaast is echt klinklare onzin, of je moet echt niet weten wat je koopt ofzo

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 9 juli 2018 09:59]

Een third party voeding kan vanalles mee mis zijn. Als de spanning is de maximale belasting in orde is, ben je nog maar op de helft. De voeding moet voldoende isolatie van de netstroom hebben (ja, sommige voedingen zijn direct aan de nuldraad verbonden, levensgevaarlijk), de voeding moet ook stabiele spanning leveren om flickering te voorkomen, hij moet niet gevaarlijk warm worden, en vast nog meer. Je zal ze de kost moeten geven, het aantal mensen dat zomaar een goedkope voeding van een onbekend flutmerk koopt.
Lees mijn laatste zin nog eens.
Lees mijn eerste zin nog eens.

Als je het laatste woord wil hebben, zeg dat dan gewoon, anders blijven we bezig. Ik zeg nergens dat jij een flutvoeding hebt gekocht.
Laatste woord hebben interesseert mij niets, jou wel lijkt het.
Maar nog een keer mijn uitleg (laatste poging) omdat je er specifiek naar vraagt:
Sowieso heb ik gewoon een originele voeding, dus de helft van je verhaal over rommelvoedingen slaat als een tang op een varken.
Daarnaast zeg ik duidelijk dat een 3rd party voeding (nadat jij daar over begint) echt geen probleem 'hoeft' te zijn, mits je de juiste voeding koopt. Ofwel de juiste specs en een met goede kwaliteit.
Jij begint ineens over slechte voedingen, en doet net of alle 3rd party voedingen troep zijn (ja je hebt mensen die chinese troep voor 2 tientjes kopen ofzo). Iets wat je de hele tijd aan lijkt te halen als een soort van vaag argument om maar een monitor te kopen met ingebouwde voeding (waar de discussie over begon), en mijn argument om dat juist niet te doen (makkelijk en snel voeding verwisselen wanneer deze stuk blijkt) mee probeert te weerleggen. Dit nadat je argument van dat jij altijd dure spullen koopt en dat het daarmee niet stuk kan/zal gaan volgens jou wordt weerlegd.
Echter, wanneer heb ik gezegd dat je lekker makkelijk een cheap ass voeding kan kopen ofzo?

Edit: iets duidelijker voorwoord.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 10 juli 2018 14:19]

Laatste woord hebben interesseert mij niets, jou wel lijkt het.
Helemaal niet, maar jij lijkt door te hameren op jouw specifieke situatie, terwijl ik het probleem voor iedereen probeer te schetsen.
Jij begint ineens over slechte voedingen, en doet net of alle 3rd party voedingen troep zijn
Ik zeg nergens dat alle 3rd party voedingen troep zijn.
Iets wat je de hele tijd aan lijkt te halen als een soort van vaag argument om maar een monitor te kopen met ingebouwde voeding
Je haalt twee dingen door elkaar. Een ingebouwde voeding kan van hogere kwaliteit zijn. Maar daarnaast: een externe voeding is voor sommige mensen (niet jij blijkbaar) misschien iets te makkelijk te vervangen door een flutvoeding, en dan gaat de monitor kapot en krijgt de monitorfab de schuld.
Dit nadat je argument van dat jij altijd dure spullen koopt en dat het daarmee niet stuk kan/zal gaan volgens jou wordt weerlegd.
Dat wordt niet weerlegt. Echter, er zijn altijd uitzonderingen. Goedkope monitors hebben vaak een externe voeding die een beetje flut aanvoelt, maar dure monitoren kunnen ook een externe voeding hebben, die misschien wel van betere kwaliteit is. Ik impliceer niets, dat maak jij ervan.
Echter, wanneer heb ik gezegd dat je lekker makkelijk een cheap ass voeding kan kopen ofzo?
Niet. Maar is dat wettelijk verplicht ofzo, voor mij, om dat gevaar aan te halen?
Eens, ik heb zelf de AOC 2769M gekocht omdat ze vrij dunne bezels hadden zodat ik met een VESA beugel ondersteuning zodat ik ze netjes naast elkaar kan hangen. Zelfs als ik in die tijd de mogelijkheid had om nog dunnere bezels te hebben moet het wel gepaard zijn met VESA ondersteuning om er een "nut" van te maken.
Ze hebben een prachtige budget IPS van topkwaliteit neergezet. Om dat te doen, zeker met zo weinig rand, hebben ze duidelijk de controller in de oksel van de voet op het schermvlak gestopt.

Daar zitten dus ook de aansluitingen e.d.

Als dit 'de nieuwste' IPS panelen zijn is het echt een prachtige product met een heel specifiek doeleinde; voor het minimale een perfect scherm voor zakelijk gebruik. De nieuwere bredere kleurbereiken zijn fantastisch en mag je niemand onthouden, dus als die ook nog goed zijn is het wmb een heel goed product.

Als je de goedkoopste beste kwaliteit fHD IPS zoekt met VESA moet je bij LG zijn. Diens plastic clamshells en net-aan toch betrouwbare controllers zijn daarvoor ideaal. Alleen met een B klasse monitor zit je dan nog beter..
Geen VESA mount inderdaad, maar de aansluitingen zitten ook verwerkt in de voet.
VESA mount was toch vooral bedacht om monitoren op te kunnen hangen. Uiteraard kun je er nu ook PCtjes aan hangen, maar ik begrijp wel dat bij een monitor waarbij de voet een essentieel onderdeel is, de VESA mount achterwege blijft, zeker ook voor dat budget.
Wauw, wat een prachtig ontwerp. Als het scherm daadwerkelijk de randen heeft zoals op de foto's echt chapeau voor de designers bij AOC. _/-\o_

Ook de aansluitingen zijn echt heel netjes geplaatst.

[Reactie gewijzigd door Jeshua9 op 3 juli 2018 15:49]

Vaak zie je dat dit soort foto's toch met photoshop zijn gemaakt en er in werkelijkheid toch nog een paar mm geen pixels achter het glas zitten. Laten we dus even afwachten hoe de eerste echte foto's in de reviews er uit zien. Het is ook niet voor niets dan tweakers aanhalingstekens gebruikt in de titel van dit artikel.
De behuizing is aan drie zijden randloos, maar niet aan de onderzijde. Dit is niet iets unieks veel andere monitoren hebben een zelfde 'randloze' behuizing. De vraag is of het paneel ook randloos is, of deze een eigen 'bezel' heeft. Hiervan is zeer waarschijnlijk sprake.
Als het paneel rondom een bezel/rand heeft dan valt de onderrand achter de onderrand van de behuizing 'weg' maar blijft de paneelrand zichtbaar aan de linker-, rechter- en bovenzijde.
Ik heb zelf de AOC porsche design. Eigenlijk hetzelfde ontwerp behalve de voet. In de praktijk hebben ze weliswaar iets dikkere randen dan op de product images, maar het komt redelijk in de buurt. Het lijkt erop dat de schermen zelf eigenlijk gewoon de porsch design schermen zijn. Wij hebben ze op werk en ze bevallen goed. Ik vind persoonlijk wel dat FHD 27 inch iets aan de krappe kant is. Tekst oogt toch nét niet scherp genoeg op dit formaat.
Klopt, precies de reden dat ik het zo heb geschreven. paar jaar geleden was het nog veel erger. Hopen dat het een keertje waar is.
uit eigen ervaring ook nog steeds: De pricewatch: LG 29UM58-P Zwart

Had het uit reviews gelukkig al gelezen voor aanschaf, maar vind t qua marketing toch niet kunnen. De bezel is gewoon ruim een centimeter pixelloos, itt de foto's
Ik durf er geld op in te zetten dat het in het echt niet zo mooi strak is, zoals cmegens ook al heeft gezegd. Ik heb laatst een tijdje zitten zoeken naar zulke schermen en in letterlijk 100% van de gevallen (10+ monitors) was het nep en zag je in echte reviews dat er gewoon nog een randje tussen zit. Het is blijkbaar onmogelijk om het actieve gebied van het scherm direct aan te sluiten op zulke dunne randjes omdat ze nog ergens ruimte voor nodig hebben
Komt wel aardig stukje naar voren met de connecties zo geplaatst.
Tenzij je haakse stekkers regelt.
Die aansluitingen vind ik juist niets. Recht naar achteren. Ik had de aansluitingen liever verticaal gezien.
Ook de aansluitingen zijn echt heel netjes geplaatst.

Ik vind het juist minder mooi/handig.
Op deze manier steken je kabels juist standaard naar achter ipv beneden en kan de monitor dus minder makkelijk helemaal naar achter op een bureau.
Mooie strakke schermen met een nette prijs. Werkt op deze manier erg fijn in een multi monitor setup. Wel weer met Free-sync terwijl het gros van de GPU's tegenwoordig toch Nvidia is volgens mij. Nu is een G-sync chip ook wel gelijk een stuk duurder maar aan Free-sync schermen is geen tekort momenteel. Persoonlijk hoop ik nog steeds op een fatsoenlijke (betaalbare) 27" 1440P 144Hz G-Sync Monitor.
Dan kan je helaas blijven dromen, die g-sync module kost fabrikanten 100~500$ en dat rekenen ze gewoon door aan de consument.
De module niet. De licentie aan Nvidia kost zoveel.
FreeSync is inbegrepen in de standaarden tegenwoordig, en aangezien NVidia zo'n 100+ euro extra rekent voor hun G-Sync verdubbelt de prijs meteen als ze dat willen implementeren. Dan is het opeens een stuk minder cool, en krijg je je scherm alleen aan een heel select gezelschap g4m3rzz verkocht, en de rest van de wereld klaagt en hoopt dat Team Groen zich ooit aan open standaarden gaat houden...
Erg strak, wel jammer dat de schermen geen VESA support hebben.
Yep dit. En gezien de kabels er recht in gestoken worden, is dicht op de muur plaatsen ook niet echt een mogelijkheid. Ja, ze zijn mooi weggewerkt, maar het zorgt er toch weer voor dat het scherm zo'n 5cm dichter op je neus staat.
Ziet er mooi uit. Alleen zeker de grootste van het stel had wel een (iets) hogere resolutie mogen krijgen natuurlijk...
Hangt er maar net vanaf hoe ver je er vanaf zit. Ik heb juist opzettelijk 27 inch full hd monitoren naast mijn normale scherm omdat alles dan net wat groter is en je geen last hebt van de beperkte windows scaling.
Dit inderdaad... Ik stapte over van 14 inch laptop met 1366x768 naar 15 inch full HD. Ik wil wel weer terug qua leesbaarheid. Voor mij is Full HD op 27 inch ook ruim voldoende :)
Gewoon resolutie een stap terug zetten ... :Y)
Aangezien het meeste tegenwoordig in een browser gebeurt staat die gewoon op een goede zoom voor een pagina. Deze bijv. op 125%. Naast de Windows scaling die ook op 125% staat. Dit is misschien weer net wat groot, maar het is te doen :+
Bij mij juist andersom, full HD @ 27 inch. 100% windows en 75% browser :D
250% hier, ben niet blind maar UHD in een 15" laptop... tja, je kan niets lezen!
Geen meerwaarde, maar vond het wel grappig om te melden.
Exact het zelfde hier alleen dan op een 4K 28 inch, vind wel jammer dat windows niet op 75% kan
Aangezien het meeste tegenwoordig in een browser gebeurt staat die gewoon op een goede zoom voor een pagina. Deze bijv. op 125%. Naast de Windows scaling die ook op 125% staat. Dit is misschien weer net wat groot, maar het is te doen :+
Windows scaling is tot heden altijd onwijs inconsistent en dan heb je bepaalde elementen (bijvoorbeeld kruisjes) die dan buitensporig groot of klein zijn. Met Windows 1803 heb ik het nog niet geprobeerd. Met 1703 wel op mijn 4K tv en toen was het nog steeds niet prettig.
Zo zie je maar hoe voorkeuren verschillen, ik heb 15,6-inch 1080p op 100% scaling en wil nog meer pixels. Mijn 24-inch 4k monitor draait op 150% scaling voor 2560x1440 effectieve beeldpunten. Dankzij de hoge resolutie en schaling ragscherpe tekst en afbeeldingen, ik wil echt niet meer terug.

Voor mij zou 4k op een laptop en 5k op een monitor mijn voorkeur hebben. Dan kan ik ze beiden op 200% scaling zetten met nog steeds meer dan genoeg werkruimte.
Hangt er maar net vanaf hoe ver je er vanaf zit.
En hoever is dat van voorkant tafel tot voorkant scherm.? Bij televisies plaatsen mensen hun scherm verder naar achter, want plat. Met als gevolg dat men ook alleen daarom al een groter scherm kiest.
Maar om dat nou met mijn toekomstige 24 of 27'' monitor te doen..
Vanaf waar ik zit tot de uiterste rand praten we over 105cm zonder de stoel te rollen. Laten we zeggen dat mijn normale 29 inch ultrawide scherm 95.81 PPI heeft en de uiterste 27 inch monitoren hebben 81.59 PPI. Mijn primaire monitor staat overigens gewoon op 53 cm, maar die heeft dan ook een hogere PPI (pixels per inch).

Ik heb overigens 120% zicht (met bril), dus kleiner zou wel kunnen maar dat kost meer inspanning. Een 2560x1080 102.91 PPI scherm als primaire monitor zie ik persoonlijk voorlopig ook geen heil in. Mijn surface heeft iets van 220 PPI en dat is inderdaad erg mooi. Maar tijdens het werken en gamen is dat toch van ondergeschikt belang. Voorlopig heeft mijn GTX 1070 al moeite genoeg met 2560x1080.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 juli 2018 17:41]

Dank voor de info, dat ga ik bewaren en nog eens een tweede keer lezen. :)
Inderdaad Quad HD resolutie zou net even mooier zijn geweest voor het 27inch model.. Maar dan zou waarschijnlijk het scherm minder dun zijn geworden.
Inderdaad zeer geslaagd ontwerp, maar een 1440p-scherm was inderdaad toch zeker wel wenselijk geweest.
Prijs kwaliteit vind ik prima hoor ...
4K op 27 inch... precies niet meer leesbaar en door omlaag zetten resolutie of vergroten leestekens weer geen scherp beeld.

Op 24 inch is 1440p écht de max, voor de meeste mensen moeilijk leesbaar. Op 27" stuk beter leesbaar en kunnen er nog 2 naast elkaar, op 32" lekker leesbaar maar 2 naast elkaar uhhh.
Wat max is is jouwn mening gebaseerd op jouwn ogen.
Ik wacht al langer om windows op 75% te zetten net als me browser op een 4k 27 inch.
En daar zit ik 50cm van af.
Ik heb hier een 27'' op 4K zonder scaling, gaat prima. Minder pixels zou echt niet mooi worden. Op mijn 15.4'' laptop heb ik ook een 4K scherm. Daarbij 125% schaling, anders wordt het wel erg klein. FHD op 24'' ga ik echt niet meer aan beginnen. Vroeger was het prachtig maar je raakt erg snel gewend aan de hogere resolutie en daarmee meer ruimte op je scherm.
Dus jij wil 800x600 op je latop zeker :?
Je kunt de scaling van je OS verhogen. Dan is alles opeens weer leesbaar én scherper.

Voor mij mag er op 27 inch wel 8K komen, maar dat is weer problematisch met aansluiten :)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 juli 2018 12:14]

8K kun je niet lezen. In tegenstelling tot 4K wel mee schalen zonder verlies kwaliteit.
Ik heb een 14" laptop met Full HD, dan moet je inderdaad schalen. Doet Windows natuurlijk voor je, overigens ook bij een 24" 1440P scherm en ik vermoed dat zij er beter over nagedacht hebben dan wij.
8K kun je prima lezen, gewoon scaling naar 400% bumpen.
Hoe denk je dat telefoons het doen met een 2,5K scherm van 5 inch?
Dat zeg ik toch ook? Alleen werkt schalen minder als je resolutie maar net iets te hoog is, tenminste ik zie de tekst minder scherp worden.
Oh ik dacht dat schalen juist beter werkt hoe hoger de resolutie is. Kleinere pixels == scherper, toch?
Hoe zou het komen dat tekst vgs jou na een bepaald percentage juist weer onscherp wordt?
Bij een bepaalde pixel dichtheid zie je de pixels niet meer, dus ook de onscherpte niet. Dus een 8K is prima, maar op 1440p of 4K ga je de niet pixel perfecte schaling zien.
Wat heb je het nou over onscherpte? Hoe krijg je het in godsvredesnaam voor elkaar om met een hogere resolutie een onscherper beeld te krijgen? :? :?
Ziet er veelbelovend uit! Maar hoe bevestig je een NUC aan zo'n monitor?
Met de schroefjes.
Dat kan niet zie ik. Er zitten geen mounts op deze modellen.
Dus je bevestigd een NUC niet met schroefjes? :+

Geen idee hoe zwaar een gemiddelde NUC is, ik heb zelf een externe SSD met klitterband aan mijn monitor bevestigd.
je kan altijd nog een sneltappertje pakken..
Op de VESA mount, eventueel met conversieplaatje.
Haha jongens even serieus, het is nog maar dinsdag. Is er serieus een adapter plaatje beschikbaar voor deze monitorr?
VESA is toch redelijk standaard?

Edit: excuses, ik zie nu dat er geen VESA op zit. Geen idee dan :)

[Reactie gewijzigd door Murfy op 4 juli 2018 15:06]

Net ontwerp, maar die 'voeding in de voet' zie ik niet zo.
Onder de DP & HDMI aansluiting zit een socket om een powerbrick aan te sluiten :|
Linksboven lijkt zowel het scherm als de afbeelding daarop wat te rond te zijn gephotoshopt.

[Reactie gewijzigd door Dancing_Animal op 3 juli 2018 16:44]

Tuurlijk is het scherm gefotoshopt. Het is haast onmogelijk een mooie foto van een scherm te maken zonder dat het getoonde beeld er te heet gewassen uit ziet.
Ja maar links is het te rond, rechts is het wel hoekig. Ik heb mijn vorige post aangevuld met 'te'.
Met zulke randen is het toch zeer interessante triple setup van te maken. 75Hz is klein minpuntje op single-screen, maar zolang de responsetime maar goed genoeg is, kan je toch best leuke goedkope setup bouwen :)

Edit, zie dat de onderrand dus net iets uitsteekt, toch minpuntje, zo krijg je ze niet echt strak naast elkaar. Zie verder ook geen degelijke mounting opties, dus een beugel is ook geen oplossing.

Specs in een simpel rijtje:
•178°/178° viewing angles
•250cd/m² brightness
•1000:1 static contrast ratio
•75Hz refresh rate
•AMD FreeSync support
•5ms response time
•Flicker-Free technology
•Low Blue Mode
•Clear Vision colour enhancement and scaling of SD content
•HDMI 1.4 and DisplayPort 1.2 connections (both cable types provided in the box)
•Audio output port - 3.5mm
•Metal stand with 20° of tilt adjustment, removable

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 3 juli 2018 16:37]

Waarom ontbreekt de belangrijkste eigenschap van een monitor, de resolutie, in dit artikel?
Omdat je er overheen hebt gelezen.
allemaal fullHD
omdat de auteur het full-HD heeft genoemd heb je het gemist, ik heb er ook een minuutje naar gezocht en ik vind het persoonlijk een beetje jammer dat het zo omschreven word i.p.v. 1920x1080 omdat er genoeg mensen zijn die zich gaan vergissen bij deze 'HD' termen.

het is gelukkig nog niet zo erg als hdmi kabel aanduidingen, die kunnen gewoon lachwekkend zijn. *kuch* mediamarkt *kuch*

[Reactie gewijzigd door Kenpachi1337 op 3 juli 2018 17:38]