Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DJI introduceert headset waarmee drone via hoofdbewegingen kan worden bestuurd

Door , 27 reacties

DJI heeft een headset gepresenteerd waarmee gebruikers een aantal drones van het Chinese bedrijf kunnen besturen via hoofdbewegingen. De headset, genaamd Goggles, toont de camerabeelden rechtstreeks in het brilgedeelte van de headset, zodat de gebruiker als het ware meevliegt.

De headset projecteert een videostream afkomstig van de gebruikte drone, waardoor de gebruiker als het ware vanuit een eerstepersoonspersectief met de drone meekijkt. Een gebruiker kan met de Goggles de drone naar links en rechts laten draaien (gieren) door middel van zijwaartse hoofdbewegingen. Daarnaast is er een modus waarbij de gebruiker via hoofdbewegingen de camera kan laten draaien, waarbij de drone zelf niet kan worden bestuurd. Deze besturingsmodi zijn mogelijk door een ingebouwde versnellingsmeter en gyroscoop. Het is niet mogelijk de drone met hoofdbewegingen te laten stijgen en dalen.

De DJI Goggles bestaat uit een hoofdband en een brilgedeelte. Beide onderdelen wegen elk ongeveer 500 gram. De twee schermen in de bril, elk voor één oog, hebben een resolutie van 1920x1080. Het beeld wordt gesplitst en voor elk oog gepresenteerd, waarbij er door middel van polarisatie geen overlap tussen de beelden van beide ogen zou moeten optreden. Er zijn twee kijkmodi: een met een 720p-resolutie die beelden met 60fps toont en een modus in 1080p met 30fps. De latency is in beide modi 110ms. Om het instellingenmenu te bedienen is een touchpad aanwezig. De batterij in de hoofdband houdt het zes uur vol.

De headset is te gebruiken met de Mavic Pro en drones uit de Phantom 4 series en de Inspire series. Er kunnen tot vier exemplaren van de Goggles tegelijkertijd worden verbonden met de Mavi Pro; of dit ook geldt voor de andere ondersteunde drones is onduidelijk. In de hoofdband zitten antennes verwerkt die volgens DJI een betrouwbare 360-graden-verbinding mogelijk maken, waarbij het niet uitmaakt waar de drone zich ten opzichte van de Goggles-gebruiker bevindt.

Goggles is op de website van DJI beschikbaar als preorder voor 449 dollar. De headset zal waarschijnlijk vanaf 20 mei worden geleverd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Reactiefilter:-127026+112+21+30Ongemodereerd11
En dit mag dus niet meer gebruikt worden in Nederland, zie voor meer informatie:

https://www.droneracers.n...ige/fpv-nu-echt-verboden/

[Reactie gewijzigd door inc op 25 april 2017 09:47]

Je mag het wel gebruiken zolang de genen die de Drone bestuurd het niet gebruikt.

Je kan dus iemand mee laten kijken door die bril.
In plaats van dat de overheid nou iets bedenkt waardoor zij er ook een slaatje uit kunnen slaan...
Waarom wordt dit verboden, enkel omdat het gevaarlijk is? Crossmotors en monstertrucks zijn pas gevaarlijk.
Spijtig dat er nog geen 3d beelden gestreamed kunnen worden. De camera moet dan aangepast worden en de benodigde bandbreedte verdubelt. De beleving van de piloot is natuurlijk mooi meegenomen maar het is vooral nuttig om nog mooiere beelden te schieten.

Het voordeel is nu dat je zowel de drone kan en de videocamera kan besturen waardoor je makkelijker complexe scenes kan opnemen.

Wat latency betreft: 100ms
Is redelijk veel maar voldoende voor trage shots. Voor race drones gebruiken ze een analoogsignaal om de latency te verkleinen.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 24 april 2017 22:22]

Vraag me wel af of op die hoogtes 3D wel echt wat toevoegd.
Ik zie het nog niet zitten met 3d, dat zou dus betekenen als je al een bril hebt daar nog een bril overheen moet en dan de headset nog. Of een techniek zoals nintendo deed met de 3ds maar daar word je na een tijd ook knap beroerd van
Een 3D headset heeft geen dubbele bril maar een opgesplitst scherm; ťťn voor het linker oog en ťťn voor het rechter, welke ieder een iets ander perspectief laten zien waardoor je 3D ziet. Doorgaans is zelf al een gewone bril dragen geen probleem.
Gezien de doorgaans grote afstand tussen de drone en het onderwerp biedt 3D-beeld denk ik weinig meerwaarde 3D komt pas echt tot z'n recht als het in your face is
je bent in tegenstelling tot je ogen niet beperkt tot 7 cm verschil tussen links en rechts.
Als je de camara's verder uit elkaar zet zie je ook meer diepte.
je zou zelfs 2 aparte drones voor linker en rechtercamara kunnen gebruiken.. (in theorie dan)
Ik ben hier erg benieuwd naar, de latency zal vrij weinig uitmaken aangezien je dit meer zal gebruiken om betere beelden te schieten ipv in sport mode rond scheren.
Ook vind ik het een beetje vaag of dit mag omdat je van de wet oogcontact met je drone moet hebben, wat je nu technisch gezien niet meer hebt

Off topic/er staat mavi pro
Gewoon een klein stukje plastic van de drone voor de camera hangen. Heb je hem technisch gezien in je zicht.
vervelende is alleen dat zo'n klein stukje behoorlijk als een dodemanshoek kan gaan "acteren"

en als je dat al doet, zal er vast snel genoeg de wet op aangepast worden dat je ten aller tijden de volledige drone in zicht moet hebben tijdens het besturen........misschien een Spiegel ervoor houden....heb je meteen een achteruitkijk fucntie voor drones die sneller vliegen dan jij :D
Moet je maar eens niezen terwijl je bezig bent...
Dit idee had ik laatst ook, mini quadcopter met besturing en beeld vanaf de samsung gear vr. Was wel een leuk idee voor een kickstarter.
Er zijn al racing drones met een dubbele camera en video headsets die dit ondersteunen.
Ik ben er bekend mee, heb zelf ook de fatshark overwogen die hier ondersteuning voor heeft maar ik vlieg vooral met vliegtuigen ipv multicopters en dan heeft 3d weinig meerwaarde. Resolutie wordt ook verdeeld over beide ogen tenzij je een dubbele zender neemt.

Leuke van de samsung gear vr gebruiken is dat je direct een grote markt hebt die je potentieel kan bedienen en de prijs laag kan houden doordat er geen controller en bril nodig is. Van alle VR brillen (PS VR, vive, rift) is de gear vr veruit het meest verkocht. Volgens mij is een verkoopprijs van 100 euro haalbaar en aantrekkelijk genoeg voor veel mensen om het aan te schaffen.

edit: Als controller kun je bijna alle bewegingen met je hoofd doen, alleen omhoog en omlaag zou je dan nog met een knop moeten doen, dit kan ook met de richtingstoetsen op de gear vr zelf en optioneel zou je de copter zelfs een (ultrasoon) sensor richting omhoog en omlaag kunnen geven waarbij hij een hoogte van 1,5 meter probeert aan te houden of middelt tussen plafond en vloer als het plafond te dichtbij komt. Leuk om mee in huis te vliegen op die manier. :)

[Reactie gewijzigd door warcow op 25 april 2017 08:19]

Resolutie verdelen over beide ogen geeft in totaal dezelfde resolutie beeld (je hersenen voegen toch beide beelden weer samen). 3d heeft met vliegtuigen inderdaad weinig meerwaarde, met racequads zie je toch een stuk meer dichtbij je quad. Een oplossing met een niet-analoge bril heeft echter veel te veel lag om als besturing te gebruiken, alleen bruikbaar voor een "virtuele passagier".
Helaas door wetgeving verboden in bijna alle landen. Je moet de drone altijd kunnen zien terwijl je vliegt.
In huis mag je doen wat je wil en buiten mag het zolang er iemand is die de besturing over kan nemen en met de drone in LOS. Maar of mensen het ook zo zullen gebruiken is een 2e.
Niet gebruiken voor het maken van rolling shots van voertuigen, fietsen en boten....althans niet terwijl jij de bestuurder bent.

Mag niet teveel stotter in de videofeed zitten uiteraard maar verder erg leuk! Kun je echt plaatsvervangend je drone besturen net als ware je een helicopterpiloot.
Wilde er gister gelijk een bij DJI pre-orderen maar zijn inmiddels al uitverkocht (ongeveer 4 uren na launch)
wow wat een positiviteit, op het feit dat iemand probeert te innoveren, en dat beschikbaar maakt voor het publiek, ze zullen ook vast nooit een 2e versie die beter is plannen... en ja dat het niet de eerste keer perfect is, onnacceptabel!

tsjonge jonge zeg...

er leuk idee om de gier (draaien op de verticale as) met de hoofdbeweging aan te sturen,
met 110ms wel rustig aan doen om misselijkheid te voorkomen maar ben benieuwd hoe dat gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*