Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Lenovo stopt voorlopig met het maken van nieuwe modellen van smartwatches. Lenovo's dochtermerk Motorola heeft met de Moto 360-lijn enkele van de bekendste horloges met Android Wear uitgebracht, maar vindt dat er momenteel te weinig vraag is om door te gaan.

Een topman van Lenovo's dochtermerk Motorola zegt dat het merk begin volgend jaar met de release van Android Wear 2.0 geen nieuw horloge zal uitbrengen, schrijft The Verge. "Wearables spreken ons niet genoeg aan om er elk jaar een te bouwen", aldus Shakil Barkat van Moto. Lenovo had eerder al bevestigd dat er geen nieuw Moto-horloge zou komen in 2016.

Barkat sluit niet uit dat er in de verre toekomst weer Moto-horloges zullen verschijnen. "Wij geloven dat (een apparaat om, red.) de pols waarde heeft en er komt een punt in de toekomst wanneer ze meer waarde zullen hebben voor consumenten dan ze nu doen."

Motorola was de eerste fabrikant die een ronde smartwatch uitbracht met Android Wear met de Moto 360 in 2014. Daarna kwamen er nieuwe modellen in 2015, in diverse uitvoeringen en formaten. De markt voor smartwatches groeide echter lang niet zo snel als fabrikanten hadden gedacht en dit najaar verscheen er een nieuw horloge met Android Wear: de Asus Zenwatch 3. Veel consumenten kiezen voor goedkopere producten als fitnessarmbanden. Pionier Pebble verdwijnt mogelijk geheel van de markt als Fitbit het noodlijdende bedrijf overneemt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Op zich een begrijpelijke keuze.
De smartwatches van deze tijd vallen (denk ik) een beetje tussen wal en schip qua toegevoegde waarde. Ja het is soms handig om berichtjes snel te kunnen lezen maar echt meer was het niet voor mijn gevoel. Daar betaal je dan (of ik destijds) ¤228 voor. Je weet dat het om mobiele hardware gaat en dus snel zal verouderen dus daarmee snel waarde zal verliezen waardoor een smartwatch qua waardevastheid minder aantrekkelijk is dan een horloge van eenzelfde prijs.

Zelf heb ik de Moto 360 1st gen vanaf dag 1 een half jaartje gebruikt. Toch weer van de hand gedaan omdat de toegevoegde waarde de prijs niet echt kon verantwoorden, slechts 100 voor teruggekregen na zo een korte periode van gebruik... :|

Persoonlijk verwacht ik dat veel fabrikanten Lenovo zullen volgen hier in. Voor mijn gevoel is de smartwatch markt nog niet voldoende ontwikkeld om de consument daadwerkelijk van nuttige toevoegingen te voorzien.
Ik denk dat de markt inderdaad te klein is en dat veel mensen, zoals ik, balen van de "met moeite 1 dag accuduur" die in de praktijk te halen is. Pebble is de enige die een lange duur haalt in de praktijk met zelfs >7 dagen voor een Time Steel of een Time 2 (hoewel die nog niet uit is). Daarnaast laten veel telefoons alleen de tijd zien als je het horloge wat geforceerd richting je hoofd beweegt/roteert.

Ik roep het al jaren, maar een hybride horloge met een analoog uurwerk en projectie op het glas lijkt mij ideaal.
Ik denk niet dat de markt klaar is voor smartwatches. De smartphone is momenteel het status symbool, en voor horloge dragers is zo'n smartwatch maar een speelding. Ook wouden ze meteen de hoofdprijs voor de technologie terwijl niemand die prijs wou geven, en dan zie je dat fit-band toestelletjes veel, veel beter verkopen. (zie fitbit, Xiaomi mi band 1/2, ...) aan een fractie van de prijs natuurlijk.
Ik denk dat de markt wel klaar is voor smartwatches. Er zijn alleen wat voorwaarden waar je aan moet voldoen imo:

1. Design. De gemiddelde horlogedrager wil een sierraad met smart features. Niet een foeilelijk futuristisch design ding met een plastic bandje. Daarbij speelt ook de grootte een rol; met name vrouwen willen niet zo'n clunky ding aan hun pols hebben hangen.

2. Features. Hartslag, GPS, lichtsensor, bewegingssensor, kadanssensor, QI charging, maar vooral: lange batterijduur.

3. Koppelvlak. Mooi hoor, al die features en sensoren. Maar kan je er ook wat mee? Kan ik deze data ook in mijn favoriete applicatie uitlezen? Kan ik het koppelen aan mijn Domotica server? Dit is in 90% van de gevallen niet bekend.

4. Prijs. Een smartwatch van 350 euro of meer die één of meer van bovenstaande features mist is die prijs dus al niet waard imo. Waarom? zie 5.

5. Afschrijving. We doen gemiddeld 2 tot 3 jaar met een smartphone en verwachten dit dus ook van smartwatches. Mijn huidige horloge is een Seiko Kinetic van 350 euro, maar daarbij heb ik een titanium band, is het horloge waterdicht tot 150 meter en hoef ik zo goed als nooit de batterij te vervangen.

Voor de TLDR: ik wil wel zo'n ding, maar er is nog geen Smartwatch die precies is wat ik zoek, voor een redelijke prijs.

[Reactie gewijzigd door CSB op 2 december 2016 10:26]

Ik ben het wel met je eens in deze stellingen. Echter gebruik ik nu ruim 2 jaar de moto360 1st edition. En als ik hem niet om heb mis ik hem echt.

Voor toen was het een mooi ding. Als ik er nu naar kijk dan denk ik... het is eigenlijk maar een lelijk ding. Ik ben het met je eens dat een smartwatch naast functionaliteit voor 90% moet bestaan uit een goed design. Apple kan mooie features in hun watch hebben ingebouwd. de reden dat ik niemand er mee zie lopen is omdat het gewoon geen mooi ding is en er toch wel een beetje vreemd uit ziet om de pols vooral bij mannen. en uiteraard de hoge prijs

Ik heb zojuist de samsung gear s3 besteld. Ik vind het jammer dat er geen android wear op staat maar denk dat waar ik het ding voor ga gebruiken tizen prima gaat volstaan. Deze smarwatch zou met het Always on display enkele dagen met de accu moeten kunnen functioneren tussen het opladen. Ook zit de watch er in mijn ogen echt uit als een horloge.

ook ik vind de prijs eigenlijk veel te hoog. maar ben toch wel een fan van zulke gadgets en kan het dan meestal toch niet laten. Dit zal voor veel mensen echter niet zo zijn.

Ik had overigens niet verwacht dat er nog zoveel mensen kijken naar de waarde van het ding na 2 jaar. ik moet eerlijk zeggen dat hoe een horloge of ander sierraad er na 2 jaar ook uit ziet, ik zulke dingen nooit 2de hands zou kopen. Je hebt namelijk geen flauw benul wat ermee gebeurt is. Misschien heeft iemand zijn kont er wel mee afgeveegd en met een doekje afgeveegd van te voren. Dit is natuurlijk een uiterste maar je weet niet wat ermee gebeurt is. Ik snap dat er veel mensen zijn die hier niet over nadenken en dit wel doen. Echter als ik iets mooi vind en ik wil de prijs er voor neerleggen, dan ga ik echt niet overwegen om maar een apple watch te kopen omdat ik er dan 100 euro meer voor terug kan krijgen over 2 jaar. Dat zie ik dan wel weer..

Maar dat is uiteraard ieder voor zich

[Reactie gewijzigd door sygys op 2 december 2016 10:26]

Volledig mee eens. De reden waarom deze markt niet groeit heeft weinig te maken met afschrijvingen van zo'n smartwatch. De prijs van vele smartwatches zijn simpelweg te hoog. Een Huawei watch is momenteel ouder dan een jaar, en de goedkoopste versie kost ¤299,-. Dat is 'máár' ¤50,- minder dan een jaar geleden. Een Samsung Gear S2 is ook een jaar oud, en kost ¤320+. De nieuwe Gear S3 kost ¤399,- (!). Voor dat geld kan je een high-end smartphone (OP3) kopen.

Ik ben een groot fan van smartwatches, helaas kon m'n eerste smartwatch (Sony SmartWatch 2) mij niet overtuigen. De hoge prijzen weerhouden mij er ook van om er nog één te kopen.

Een Asus ZenWatch 3 lijkt mij veel interessanter. Net uitgekomen en kost ¤50 - ¤150 euro minder dan de smartwatches van vorig jaar.
Is er ooit wel een echte markt geweest voor dit soort smartwatches.

Ik krijg nog steeds het idee dat men met veel marketing en reclame een markt heeft willen maken, blijven maken, door de strot duwen maar uiteindelijk gezien heeft dat de markt heel klein is, te klein voor echt voor massa fabrikanten.

Grappige is dat veel bedrijven op die hype zijn gedoken, apple doet het, die doet het, dus zonder nadenken gaan wij het ook doen.

Vraag me ook af of bedrijven er überhaupt geld aan verdiend hebben. Het enige smarte is nu om smart uit die hype markt te stappen.
Jep, zelfde met mijn moto 360 destijds.
accuduur was om te huilen, ik haalde het vaak niet langer dan 19:30 en dan ging deze rond 7:00 s'morgens pas van de lader af. opladen duurt niet lang met dergelijke kleine accu's van +/-280/350 mah maar "even opladen" is gewoonweg onhandig (je zit er niet op te wachten en vaak een custom draadloze lader)

er zijn al wel een aantal hybrid smartwatches te koop, echter voor forse prijzen;

https://www.wearable-tech...rite-hybrid-smartwatches/

Zelf nog overwogen om de kairo aan te schaffen via indiegogo, uiteindelijk toch maar niet gedaan omdat je niet vtv weet wat de waardevastheid gaat doen (of dat het bedrijf uberhaupt een product weet te leveren) daarnaast ook nog eens rete duur met het goedkoopste model destijds rond de $500 (even uit mijn hoofd) en dat was dan nog een 50% off early bird prijs...

De kairo website zegt me dat dat ook niet echt het gehoopte succes geworden is zie ik nu, er ontbreken redelijk wat dingen (afbeeldingen, keuzemogelijkheid etc.) ;

https://kairoswatches.com/

[Reactie gewijzigd door jimz93 op 2 december 2016 07:39]

Ik roep het al jaren, maar een hybride horloge met een analoog uurwerk en projectie op het glas lijkt mij ideaal.
Persoonlijk zag ik wel iets in de smart strap (van out of the box denken gesproken), maar gezien het merk dat het uitbracht is dat ongetwijfeld veel te duur (de andere die gemeld worden heb ik nooit gezien). En ik betwijfel hoe langer hoe meer dat mensen op een slimme pols zitten te wachten

[Reactie gewijzigd door vampke op 2 december 2016 08:50]

Ik denk dat de markt inderdaad te klein is en dat veel mensen, zoals ik, balen van de "met moeite 1 dag accuduur" die in de praktijk te halen is. Pebble is de enige die een lange duur haalt in de praktijk met zelfs >7 dagen voor een Time Steel of een Time 2 (hoewel die nog niet uit is). Daarnaast laten veel telefoons alleen de tijd zien als je het horloge wat geforceerd richting je hoofd beweegt/roteert.
Ik heb sinds 3 weken de Vector Watch en dat komt aardig in de buurt van wat ik van een slim horloge verwacht. Looks van een normaal horloge, 30+ dagen standby tijd en support voor Android, IOS en Windows Phone.
Zat al enige tijd te loeren naar de Vector Watch. Qua review komt hij er zeker goed uit, maar las alleen dat het notification gedeelte niet altijd lekker werkte. Hebben ze dat ondertussen opgelost?
Op de windows phone had ik alleen soms een vertraging van enkele seconde wanneer ik werd gebeld. Ik heb het idee dat dat is verbeterd sinds de laatste update van Windows Phone.
In geval van Android mogelijk even Phone en Phone Services uit de battery optimization halen. Haalde bij me vertraging weg (weliswaar met een android watch).
Beide bedankt! Blijf de Vector watch zeker in de gaten houden :)
Ik roep het al jaren, maar een hybride horloge met een analoog uurwerk en projectie op het glas lijkt mij ideaal.
Die zijn er al enige tijd bv de Kairos Hybit Watches. Vind ze zelf erg mooi en zeer goed uitgewerkt, maar voor mij zijn ze net iets te groot qua dikte.

Zelf zou ik niet meer zonder mijn smartwatch (MS band 2) kunnen. Heb zelf expres gekozen voor een model dat OS-onafhankelijk is en ook minimaal 2 dagen meegaat.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 december 2016 11:26]

Ja, ik ken hem en het is echt een prachtig horloge, maar dat is weer het andere uiterste: erg dure mechanische techniek (automaat geloof ik) met een elektronicagedeelte wat snel veroudert. Van mij mag het best een goedkoop quartz-uurwerkje zijn van een paar euro wat bij de dure elektronica ingestopt wordt. Voor speciale gelegenheden heb ik er mijn eigen mechanische automaat wel bij :)

Maar niettemin heb ik dit horloge inderdaad geregeld aangehaald als voorbeeld van hoe het ook kan d:)b
Ik denk dat de markt inderdaad te klein is en dat veel mensen, zoals ik, balen van de "met moeite 1 dag accuduur" die in de praktijk te halen is.
Ik doe makkelijk twee dagen met m'n Apple watch 2. Soms zelfs drie dagen.
En onze chinese vrienden maken hele nette full android smartwatches en ze worden steeds beter in het energie zuinig maken.
Ik heb een ¤17,- watch phone die niet full android is maar uitstekend fungeert als watch phone.
Als je daar niet de hele dag mee zit te spelen doe je best lang met de batterij. En je koopt voor twee stuivers een reserve batterij.
Mijn Vector Watch gaat anders geregeld ruim een maand mee. Het scherm staat altijd aan, hij werkt met Android, iOS en Windows, je kan meer dan zat watchfaces downloaden waarbij je de meeste ook kan aanpassen met welke informatie die toont.
Verder heb je gewoon controle over zaken als muziek, zit er een stappenteller e.d. in en noem al die ongein maar op.

Wat mij betreft is dit horloge dan ook simpelweg superieur tegenover de Pebbles.
Tevens is het ook nog een heel mooi klokje, en al is dit een kwestie van smaak, is het wel een mening die breed gedeeld wordt.
[...]
Je had die jaren dan beter kunnen besteden aan het ontwikkelen van een dergelijk produkt, i.p.v. alleen maar dingen te roepen.
Je kunt je tijd ook beter besteden dan het posten van dit soort nutteloze bijdrages 8)7 Waar is zo'n reactie nou voor nodig? Ik snap gewoon niet dat de smartwatchfabrikanten met oled-stroomvreters blijven komen terwijl het nogal duidelijk is dat de consument in ieder geval niet op _zo'n_ product zit te wachten.
Ik heb 15 jaar geen horloge gedragen voor ik mijn Pebble Time kocht. In het begin moest ik weer wennen aan een horloge om mijn pols, maar na een tijdje merkte ik dat ik het echt fijn vond om de tijd op mijn horloge te kunnen zien. Ook het makkelijker kunnen 'scannen' van notificaties en het feit dat ik het geluid van mijn telefoon nu altijd uit kan laten is iets wat ik niet meer kan missen. Zo'n trilfunctie op een telefoon is fijn, maar ik merk dat ik die toch vaak niet voel. Op de pols is dat anders, dat mis je zeker niet als er een beller is.

Daarnaast ben ik erg actief en bewust bezig met mijn levensstijl en ook daarin is een telefoon die me, zowel qua voeding (zij het via handmatige input op mijn telefoon) als activiteit snel kan laten zien of ik op weg ben met mijn doelen van de dag voor mij een goede toevoeging.

Raad ik iedereen een smartwatch aan en kan de wereld niet meer zonder? Nee, dat is natuurlijk niet zo. Zou het voor mij een ramp zijn als er geen nieuwe smartwatches komen? Nee, ik kan ook best weer zonder.

Maar een toegevoegde waarde heeft het zeker, voor mij en voor veel andere consumenten. Je gevoel is dus per definitie niet juist. Jij kunt wel het gevoel hebben dat de smartwatch nog niet voldoende ontwikkeld is om de consument van nuttige toevoegingen te voorzien, Maar 'de consument' is geen eenzijdige entiteit. Je zegt eigenlijk alleen dat het voor JOU geen toegevoegde waarde heeft en dat zou natuurlijk best kunnen.

En ik weet zeker dat er binnen nu en een paar jaar een formfactor komt die de mobiele telefoon helemaal kan doen vervangen op de pols. Bijvoorbeeld met een flexibel display dat je, al dan niet opvouwbaar, rond je arm doet. En dan wordt het moment bereikt dat de smartwatch voor veel meer mensen gaat doorbreken.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 2 december 2016 10:23]

Jij kunt wel het gevoel hebben dat de smartwatch nog niet voldoende ontwikkeld is om de consument van nuttige toevoegingen te voorzien, Maar 'de consument' is geen eenzijdige entiteit.
Op de letter heb je gelijk (maar op de letter zeg jij in dezelfde post "wat ik niet meer kan missen" en " kan de wereld niet meer zonder? Nee") maar de strekking is dat het volgens jimz93 hooguit een niche markt is. Als je naar onze Aziatische vrienden gaat kijken dan zie je dat ze zaken die wij als een bezwaar zien, helemaal niet erg vinden. Als je iemand foto's ziet maken met een apparaat van 20x30x1cm in zijn handen, dan is het meestal een Aziaat die zijn tablet meesleept, terwijl Europeanen eerder voor een compacte camera zouden gaan onderweg en hun tablet liever thuis/in het hotel laten. Zo geloof ik best dat er mensen zijn die een apparaat van 500gram om hun pols (overdreven) die ze ook nog eens elke dag moeten opladen een acceptabel compromis vinden om te weten wie er belt voordat ze hun telefoon uit hun zak halen. Niet mis mee, maar geen markt waar veel geld te verdienen is.
Dat is het probleem: 200-500 euro en elke 2 jaar verouderd.

Voor klanten van goedkope horloges zijn deze kosten te hoog.

Voor klanten van dure horloges zijn de meeste smartwatches niet mooi genoeg, en bovendien associeert "elke twee jaar vervangen" met slechte kwaliteit.
Je weet dat het om mobiele hardware gaat en dus snel zal verouderen
Dat is nu net het voordeel van de trage markt, en de fabrikanten zouden er misschien goed aan doen om inderdaad niet elk jaar een nieuw type te lanceren, maar misschien om de 2, 3 jaar .
zou behouden de toestellen langer hun waarde en is het misschien aantrekkelijker om er een aan te schaffen, want "hij is volgend jaar niet verouderd"
Ik hoop in ieder geval dat Huawei er nog mee doorgaat. Het is een geweldig mooi ding, met mooie leren bandjes en die wijzerplaten zijn prachtig. Alles wat er bijkomt is dan al meegenomen. Zoals voelen als je een bericht krijgt (heb mijn geluid nooit aan en heb geen zin de hele tijd met mijn telefoon te lopen), of de weg vinden in het donker :)
Helemaal mee eens, er zijn zeker mooie exemplaren op de markt aanwezig en ik heb het stukje "heb mijn geluid nooit aan en heb geen zin de hele tijd met mijn telefoon te lopen" met je gemeen waardoor een smartwatch wel wát toevoegt.

Ik ben er echter bang voor dat je toch elke 2-3 jaar zal moeten upgraden en dan vind ik het gewoonweg te duur worden met prijzen die al gauw richting de ¤200+ gaan.

[Reactie gewijzigd door jimz93 op 2 december 2016 11:52]

Jammer van deze keuze!

Draag nog steeds elke dag m'n 360 1st Gen. Ik hoopte de tegen de tijd dat deze overlijdt naar de, op dat moment, nieuwste (up-to-date) Moto 360 over te kunnen stappen. Ik vind Smartwatches wel degelijk een fijne toevoeging. Ik zocht een horloge en ik zocht iets waarmee meldingen kon aflezen, net zoals bij m'n vorige horloge (wat nu een "hybrid" zou heten! MBW-150 van Sony Ericsson/Fossil).

Voor mij scheelt het een hoop drukte in m'n hoofd en broekzak met al die duizenden meldingen die je vandaag de dag krijgt (àlles wordt geregeld via WhatsApp, bijv.). Je hoeft niet bang te zijn dat je iets belangrijks mist als je niet je telefoon checkt, want je ziet in een oogopslag via je horloge of het 't reageren waard is op dat moment.
Daarbij een subtiele tril via de pols, ipv het trilgeweld in je broekzak wat je op den duur denkt te blijven voelen (melding of niet).

Wat betreft de accuduur: Aan het begin gaat het snel, want dan speel je er gewoon mee. Maar als je er aan went kun je makkelijk een hele dag zonder angst voor lege batterijen doorkomen. Voor de duidelijkheid, zo'n dag kan voor mij zomaar van 07:00 tot 02:00 duren. Verlies gemiddeld 5% accu per uur.

Al met al: Ik vind het een fijn ding, zou niet meer zonder willen en hoop dat tegen de tijd van m'n overstap er tòch weer een nieuwe 360 is.
"Voor mij scheelt het een hoop drukte in m'n hoofd en broekzak met al die duizenden meldingen die je vandaag de dag krijgt (àlles wordt geregeld via WhatsApp, bijv.). Je hoeft niet bang te zijn dat je iets belangrijks mist als je niet je telefoon checkt, want je ziet in een oogopslag via je horloge of het 't reageren waard is op dat moment."

Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind dit wel een interessant fenomeen. Allereerst, wanneer je honderden of duizenden meldingen per dag krijgt, moet je misschien iets aan je notificaties doen of je uitschrijven bij bepaalde groepjes, dat is gewoon niet gezond meer, ook niet wanneer je later pas kijkt.

Ten tweede vraag ik me af wat er uberhaupt belangrijk KAN zijn in die zee van meldingen, wat niet even kan wachten. Wanneer ik overdag aan het werk ben, reageer ik op niets. Ook niet op berichten van familie en zelfs niet de vriendin. Tenzij het huis in brand staat of er iemand op sterven ligt, en in dat geval wordt ik gebeld.
Als het inderdaad gaat over duizenden meldingen per dag, dan is er iets niet goed gegaan in je leven.

Aan de andere kant, wat voor jou geen interessante melding is tijdens je werkdag, is dat voor een ander misschien wel. Ik denk dat ik op een dag zo'n 40 a 50 meldingen op mijn telefoon krijg, waarvan ik alleen e-mail en de meldingen via Telegram en Whatsapp (niet de groepen) doorzet naar mijn horloge. Zitten daar elke dag essentiele meldingen bij die ik niet had kunnen missen? Nee, maar soms zie ik op mijn horloge wel dat ik een foto heb gekregen van mijn kinderen en dan pak ik mijn telefoon even om te kijken.En soms zit er iets bij waar ik meteen op wil reageren. Maar meestal doe ik er niets mee.

Ik wil maar zeggen: niet iedereen heeft hetzelfde leven en stelt dezelfde prioriteiten en daarom zijn er verschillende soorten producten op de markt. Voor mij zorgt mijn horloge er voor dat ik niet elke keer mijn telefoon hoef te pakken voor elke notificatie en dat ik makkelijker kan selecteren wat ik wil zien. Dat kan voor jou heel raar zijn, voor mij is dat niet.

En dan zijn er nog wat andere zaken waar ik mijn horloge voor gebruik die voor jou misschien wel heel gek zijn. Tja, het zij zo.
Dat mag iedereen uiteraard zelf weten. Ik bedoel alleen dat wanneer mensen er daadwerkelijk over klagen, mijn mening is dat het een zelf veroorzaakt probleem is. 99% hoef je niet te bekijken of te beantwoorden, of het kan later.

Wat tevens ook het geval is, is dat hoe meer en hoe sneller je reageerd, hoe meer je krijgt. Het houd zichzelf in stand.
Punt is dat hij inderdaad aangeeft dat het een probleem is. Dat heeft hij zelf veroorzaakt en met een smartwatch ook weer opgelost.

Ik ben het deels met je eens hoor, zeker over het deel dat het snelle reageren alleen maar meer verwachtingen schept. Maar in je vorige bericht kwam je nogal begriploos over, alsof jouw methode de enige juiste is. Er zijn ook werkomgevingen waarin je juist wel veel berichten via een telefoon krijgt en waar er juist verwacht wordt dat je snel schakelt en daar op reageert. En dat is nog los van privélevens van mensen die kunnen verschillen van dat van jou.
Alle groepsgesprekken e.d. staan bij mij sowieso al op dempen, dat is vaak genoeg onzinnigheid (en gezelligheid). Dus wat betreft met je eens: Niets belangrijks te vinden.

Het probleem is dat wanneer je tegenwoordig niet bereikbaar bent via WhatsApp, je voor mensen (lees: 20- tot 30-jarigen; mijn leeftijdsgroep) onbereikbaar bent. Sms'en of bellen blijkt vaak geen bestaande optie meer te zijn ofzoiets.

Wat het voor mij is, persoonlijk, is dat er in mijn omgeving zo goed als alles via WhatsApp (of FB, maar daar doe ik niets mee) wordt geregeld. Al zeg ik het zelf, ik doe veel verschillende dingen. Ren de hele dag rond op meerdere plekken voor verschillende (groepen) mensen die zo goed als direct aandacht vereisen en ben dus niet constant op een belangrijkste plek (bijv. een eigen werkruimte). Dus in de één-op-één chats krijg ik altijd wel meldingen (en dankzij de subtiele tril is het ook niet meteen de prikkel "CHECKEN!") wanneer er iets is. Dan is het dus fijn om niet telkens je telefoon te hoeven pakken (wat weer niet goed is voor je accuduur). Ik ga bijvoorbeeld ook niet gemaild worden (hoe "onhandig"/"ouderwets") met afspraken, zoals bij een gemiddelde kantoorwerknemer. Alles via WhatsApp, of ik het wil of niet. Al m'n woon-, werk- en schoolverkeer loopt gewoon via m'n telefoon.

99/100 keer zijn het vragen die me gesteld worden. Ik kan dus in een oogopslag zien of lezen alleen genoeg is, of dat er gereageerd "moet" worden.

Het is fijn om de melding gelezen te kunnen hebben en te weten dat er niets is/moet gebeuren.

En eigenlijk het moraal van het verhaal: Hoe sneller je je berichtje kan versturen, hoe sneller mensen een (re)actie verwachten (zie brief t.o.v. mail, mail t.o.v. sms, en nu sms t.o.v. WhatsApp). Dit is mijn manier om er, zonder gek van te worden, effectief mee om te kunnen gaan.
Jammer ik zit al tijden te wachten op eem waardige opvolger voor m'n moto360 1st gen. Nog altijd zeer. Tevreden
Ik heb zojuist de Zenwatch3 aangeschaft. Ik vind hem heel fraai, misschien interessant voor jou?
Ik zit ook te twijfelen over de Zenwatch3. Eerst maar even wat reviews lezen.
Heel kort review:
Android wear:
Snelle graphics. Zie je goed bij geanimeerde watchfaces
Minimaal 2 dagen bij eenvoudige watchface
Gaat langer mee bij ingewikkelde watchfaces, maar geen harde cijfers.

Geen info of fitdata, dat gebruik ik niet. Ben Lange afstand fietser, alleen km stand nuttig.

En of hij mooi is, kan alleen jij bepalen.
Ik ben bij de moto vooral fan van het minimalistische design, de Zenwatch heeft grote metalen armen die de band vast houden, ik ben daar helaas iets minder gecharmeerd van. Verder dan dat lijkt het me een mooi horloge wat betreft prijs kwaliteit
Klopt, er zitten ook twee extra knoppen aan. Ik heb de originele Moto360 ook en kan ik afwisselen. Ze hebben beide een automatische lichtregeling.

(ik heb de Zenwatch2 ook, maar niets zeggen anders vinden ze me raar)
Ze zou ook kunnen concluderen dat Lenovo/Motorola zelf niet weet wat te doen. De markt voor "slimme" horloges is er mijns inziens wel degelijk. Kijk naar Suunto, Garmin en vooral Polar. Polar heeft net het eerste sport horloge op Android in de winkel liggen.

Het verschil wat ik zie tussen deze op sportiviteit gerichte horloges, ze zijn niet perfect, maar doen in de basis waar ze voor bedoeld zijn. Geen enkel horloge van groot electronica werk is gericht op een bepaald gebruik of werkt naar behoren. Optische hartslag, instabiel. Batterij te korte levensduur, knoppen op verkeerde plek en gebrek aan handige apps.

Mijns inziens, kijkend naar de lineup van sport horloges en het steeds groter wordende aanbod, is er veel te leren voor reguliere electronica bedrijven. Die lijken iets te maken omdat het kan, maar een product heeft alleen zin als een consument het ook ergens voor kan gebruiken of ergens goed in is.

Is de markt er niet aan toe of weet het bedrijf niet wat de markt nodig heeft. Ik denk dat er goede voorbeelden zijn in de markt en die markt groeit. Je moet als bedrijf wel weten welke markt je wilt bedienen en waarmee. Dat is denk ik waarom de reguliere electronica bedrijven tot nog toe falen om hier succesvol mee te zijn.
Zijn dat smartwatches of meer activity trackers? Daar zit toch een verschil tussen.
Die laatste categorie doet het nog wel goed, maar is niet de markt waar Motorola/Lenovo zich op richt. En daar is de concurrentie zwaar, dus niet zonder meer een markt om als nieuweling in te stappen. Garmin en Polar hebben b.v. al een bekende naam op sport/activity gebied, wat Motorola niet heeft. Dat maakt dat je veel kosten moet maken om mee te doen met de markt, wat je mogelijk niet terugverdiend.
Ik heb zelf ook de Moto360 en de Huawei smartwatch. Beide gebruik ik nog steeds elke dag. De moto tijdens me werk en de Huawei prive. Ben met beide tevreden erover. Ok de accu van beide kan beter maar ze doen wat ze horen te doen en dat is de juiste tijd weergeven :).
Heb uiteindelijk alleen de Pebble en de Sony Smartwatch 2 overgehouden , juist voor de lange accuduur. Natuurlijk is het aan gadget en heb ik andere horloges die ik veel mooier vind.. het blijft toch leuk speelgoed en inderdaad: de whatsapp en mail notificatie zijn best wel makkelijk terwijl je telefoon elders ligt of in binnenzak. Ook makkelijk als je met iemand in gesprek bent met trilfunctie.

De Pebble doe ik meer dan een week mee en de Sony gaat ook een paar dagen mee.
Maar ik zit net als anderen niet te wachten op weer een nieuw model (wat maakt het uit?) het volgend jaar met weer "nieuwe" vormgeving en extra mogelijkheden voor Duur.

Dat snappen de producenten nu ook eindelijk.
groeide echter lang niet zo snel als fabrikanten hadden gedacht

Groei? Dikke understatement. Kijkende naar de IDC cijfers dan is de smartwatch markt al zo gedaald, dat je kan spreken van instorting. Van een specifieke fabrikant ging een van de eerste kwartalen die 5.5 miljoen over de toonbank en dat was het laatste kwartaal nog maar 1.1 miljoen. Nog maar 20% van over. Dat mag gerust instorting genoemd worden.
Dat Motorola stopt met ontwikkeling van smartwatches is geheel logisch.

Voor smart wearables voor sport en dergelijke is nog wel een toekomst. Zoals Garmin laat zien.
toch jammer om te lezen maar snap het wel.
Ik heb zelf de huawei watch, en vind hem geweldig, sinds in hem heb niet meer afgedaan.
(behalve om te laden dan p-) )

Meldingen snel lezen is ideaal en snel soms even terug praten, verder gebruik ik hem als timer die je met spraak kan zetten, vergeet ik mijn telefoon niet meer omdat die dan gaat trillen. en voor tv bediening is het handig, zoals Netflix, Youtube, muziek ed.

Maar het leukste vind ik Watchmaker. Elke dag een andere klokje erop en ev, bandje waardoor die elke dag ietsje anders is. :+

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 2 december 2016 09:24]

Ik begrijp zelf de aantrekkingskracht van smartwatch ook niet echt. Een prijzig hebbeding met weinig functies dat vaak moet worden opgeladen. Nee, dan wacht ik liever tot de evolutie wat verder staat.
Ik zie het nut van dergelijke horloges gewoon niet. Ja ok, om sport prestaties bij te willen houden. Maar om notifiaties te lezen? In de auto zie ik die al op het scherm, en op kantoor ligt de mobiel gewoon op het bureau.
Snap ik, had ik ook. Je moet het echt zien werken, dan ga je er behoefte aan krijgen (in mijn geval).

Alleen wel erg jammer dat een horloge van 3 jaar oud nu al niet meer wordt geüpdatet (moto 360 :(


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True