Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Asus levert gemiddeld zesduizend ZenWatches per maand

Door , 77 reacties, submitter: Locke_

Asus levert maandelijks gemiddeld vijfduizend tot zesduizend ZenWatch-exemplaren, claimt de Taiwanese site DigiTimes op basis van bronnen bij leveranciers. Omdat de aantallen veel lager liggen dan verwacht, achten de leveranciers het waarschijnlijk dat Asus stopt met de ZenWatch.

Of Asus zelf daadwerkelijk heeft gerept over een besluit om te stoppen met de ontwikkeling van de ZenWatch-lijn, meldt DigiTimes niet. De site heeft goede bronnen bij Taiwanese techbedrijven, maar lang niet alle geruchten blijken te kloppen.

Asus Nederland verbaast zich bij monde van pr specialist Marc Rademaker over de berichtgeving. "Het genoemde aantal van vijf- à zesduizend wereldwijd klinkt me als erg weinig in de oren, als ik naar de aantallen in de Benelux kijk. We zijn tevreden over de aantallen die we hier leveren en we hebben niets gehoord van het hoofdkantoor over eventueel stoppen." Precieze aantallen van de ZenWatch-leveringen geeft Asus Nederland niet.

Asus kondigde zijn eerste ZenWatch in 2014 aan. Vorig jaar augustus kwam het bedrijf met de ZenWatch 3. Lenovo stopte eerder met het werken aan nieuwe producten in de Moto 360-lijn van smartwatches, omdat er te weinig vraag was. Apple leverde in het vierde kwartaal van 2016 naar schatting van IDC 4,6 miljoen stuks van zijn Apple Watch, Xiaomi zou 5,2 miljoen wearables geleverd hebben en FitBit 6,5 miljoen.

Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15 mei 2017 14:09

77 reacties

Submitter: Locke_

Linkedin Google+

Reacties (77)

Wijzig sortering
Dat is ook mijn grootste bezwaar, iedere dag opladen. Kocht in 89 een casio horloge en daarvan pas 1x de batterijen hoeven te vervangen. Natuurlijk qua specs niet vergelijkbaar. Maar het gemak van een horloge moet zijn zelden tot nooit opladen.
Ik slaap ook zonder horloge dus vind het geen enkel probleem om m'n watch op een lader te leggen. Ik vond het 'opzetstukje' van mijn eerste Gear Fit erg vervelend, maar de 'dock' van mijn huidige G Watch R is echt een kleine moeite.
De inductieladers die Motorola en Samsung gebruiken zijn nog makkelijker. Het is imho net zo makkelijk om 'm op zo'n inductielader te leggen, dan om 'm gewoon op je nachtkastje te pleuren.
Precies! Ik snap heel dat 'accu gaat maar 1 dag, max 2 mee' argument niet. Ik doe iedere dag mijn 'normale' horloge af voor ik ga slapen en doe hem 's ochtends weer om, daarbij is het een automatisch horloge dus heb ik dezelfde 'struggle'. Als ik mijn horloge een paar dagen laat liggen stopt ie er ook mee.
Paar dagen vs. 1 dag is nogal een verschil. Plus een smartwatch juist WEL gebruiken = leeg na 1 dag en een automaat juist niet ;)
Een automaat moet meestal ook minimaal 1 x per 24 uur gekanteld worden. Ze hebben hier zelfs speciale horlogeopwinders voor.

"Een horlogeopwinder is een apparaat dat ervoor zorgt dat een automatisch horloge opgewonden blijft als het niet wordt gedragen. Hierdoor blijft de veer gespannen, wat ervoor zorgt dat het horloge nauwkeurig blijft lopen.
Een automatisch horloge heeft een gangreserve die varieert van enkele uren tot meerdere dagen. Als het horloge gedurende deze tijd niet wordt gedragen en ook niet handmatig wordt opgewonden, gaat het horloge stil staan."

http://www.watchwinderweb...P75h4Tn9NMCFdTNGwodL2QJsw
Mijn iets minder slimme horloge (met bluetooth notificaties+kleurenscherm) gaat een maand mee op een acculading. Dus het is technisch goed mogelijk.aar dat is natuurlijk geen superslim horloge...
Seiko Kinetic Auto Relay kan je zo 6 maanden laten liggen pak je hem zet hij zichzelf op de juiste tijd en kan je weer verder. Heb hem al 10 jaar nog nooit leeg geweest.
Toen ik nog een horloge droeg, deed ik die nooit uit En met nooit bedoel ik ook nooit. Slapen, douchen, zwemmen, strandvakantie ...
Ik had hetzelfde. Bij de aanschaf van mijn Zenwatch2 is er echter wel in no-time een ander bandje op gekomen, want dat originele bandje is echt een ramp als je dat >1x per maand los zou moeten halen, laat staan dagelijks.
Met mijn vorige (gewone) horloge had ik echter wel dat het bandje en de sluiting van binnen gitzwart was van alle zweet + afzetting van het nikkel (of zilver-coating?) en het is wel fijn dat dat nu veel minder is. Vooral op warme dagen :)
.... totdat je onderweg nog een oplader mee mag zeulen.... voor thuis idd geen probleem.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 15 mei 2017 16:39]

Mwah, meezeulen? Op Ebay haal je een G Watch R-chargepad voor ¤5, die ligt dan ook op de plekken waar ik regelmatig kom :)
Met de Zenwatch2 heb je een hele aparte aansluiting. Dat kabeltje moet je echt mee hebben, want de kans dat je bij iemand komt die een vergelijkbaar kabeltje heeft is echt nihil.
Sterker nog, toen ik mijn watch gekocht had, heeft het me heel veel moeite gekost om extra kabeltjes erbij te bestellen. Die waren vrijwel nergens te koop.

Wat mij betreft mag een universele draadloze laadstandaard wel eens echt doorbreken, zodat 'ie ook echt op alle apparaten zit en dus ook in elke hotelkamer te vinden is en net zo gewoon is als een bedlampje of een stopcontact.
Dat is inderdaad ook mijn voornaamste ergernis. Mijn Gear Fit 2 laadt supermakkelijk op door'm ongeveer richting de lader te gooien (klikt magnetisch op de goede plek) dus normaal heb je er geen omkijken naar. Een weekend weg doet'ie ook makkelijk op een lading, dus dat is het ook niet. Maar ga je een keer op vakantie moet je wel mooi dat oplaadgeval met snoer meezeulen, bovenop de specifieke opladers voor de camera, je telefoon, koptelefoon, etc. Was laatst twee weken weg, had uiteindelijk vijf opladers bij me voor alle meuk :X
Volledig mee eens. Daarbij wil ik nog aanvullen dat smartwatches maar een (relatief) kleine accu hebben en dus ook snel opladen. Na het werk even een kwartiertje douchen + smartwatch aan de lader, betekent dat er genoeg accu bijgekomen is om weer een dag mee door te kunnen komen.
inderdaad en anders gewoon een powerbank of solar lader mee en klaar is kees :)
Precies dat, ik heb al meer dan twee jaar een ZenWatch (1), aan het einde van een normale dag is de batterij 40%. Ook ik slaap zonder horloge, de oplader ligt gewoon naast mijn bed, dus ik zie ook het probleem van de batterij duur niet.
Veel mensen zeuren er altijd over, maar net als bij telefoons vind ik, gaat het apparaat een intensieve dag mee, dan is de batterijduur lang genoeg.
Wat ik nog wel mis, is een goede slaap-ritme monitoring app die mijn horloge kan gebruiken om mij te wekken wanneer ik het minst diep slaap. Ik heb zo'n app op de mobiel, maar daarvoor moet 'ie eigenlijk op je bed liggen en dat werkt natuurlijk niet. Onder het kussen is ivm warmte ook geen mogelijkheid. Dan zou ik 'm ook 's nachts aan houden en zou het opladen bijv. op 't werk kunnen, of in de auto, of 's avonds als ik toch sta te douchen.
Ik gebruik zelf al 3 jaar Sleep Cycle (te vinden in de Google Play Store (of Apple AppStore) ), je kan je telefoon gewoon locken en wordt niet warm.
Mijn telefoon ligt helemaal in de hoek van mijn bed, rechts van mijn kussen. Maar afhankelijk van hoe je ligt in bed kan dat misschien niet handig zijn. Ik heb zelf nooit last van mijn telefoon on bed.
Maar inderdaad, sensors op watches zijn tof, hoe meer hoe beter. Het lijkt mij ook wel leuk om eens 24 uur per dag mijn hartslag te monitoren.
Helaas heeft de Zenwatch 1 een hartslag meter die absurd onhandig is.
Voor een sleepcycle heb je geen hartslag nodig. En ik heb Sleep Cycle ook op mijn mobiel, maar op de rand van het bed is hier geen optie, tenzij mijn vriendin nachtdienst heeft.
Op het kastje aan het hoofdeind detecteert 'ie vrijwel geen beweging van het draaien in bed, dus dan werkt het wekken niet.
En ik heb 1x geprobeerd onder het kussen, maar dat werd zo vies warm dat dat geen optie is.
Kortom, er moet echt een optie komen voor in de watch. :)
Hier ben ik het dan wel grotendeels mee eens, de reden dat ik echter voor een Pebble gekozen heb is omdat ik mij geen zorgen wou maken over het opladen als ik een keertje niet thuis ben, later thuis ben dan normaal of om een andere reden een keer niet kan opladen, je wilt in dat soort scenarios toch nog gebruik ervan blijven maken.
Helemaal mee eens, echter mijn ervaring is dat als een horlogo (en mobiele telefoons ook) normaliter maximaal een dag mee gaan (wat tegenwoordig bijna alles is), dan haalt hij het einde van de dag niet als je hem intensief gebruikt.
En als ik de tijd dat ik mijn horlog gebruik moet gaan verminderen omdat ik anders het einde van de dag niet haal, dan hoeft het van mij niet.
Mijn telefoon (OnePlus 3) en horloge (Zenwatch 3) halen het einde van de dag met gemak en dat is met intensief gebruik en op mijn telefoon staat alles wat synchroniseren kan aan. Heb dus niks te klagen. Einde van de dag (naar bed rond 12 en opstaan rond half 8) zit mijn telefoon/horloge vaak nog op 50% :)
Batterijverbruik van zowel horloge als mobiel hangt ook af van waar je zit.
Ik merk dat wanneer ik vaak niet in de buurt van m'n mobiel ben, dat 'ie sneller leeg is en dat is bij vrijwel geen gebruik van het horloge anders dan de tijd kijken.
Maar goed, hetzelfde gaat op voor je mobiel. Als je in een gebied zit zonder mobiele ontvangst (zit ik vrijwel elke dag), dan is 'ie ook regelmatig aan het eind van de dag al bijna leeg.
Ik ben altijd wel in de buurt van mijn horloge dus daar over kan ik niet oordelen.
Inderdaad opladen kan ook door beweging van de pols Seiko kinetic of door een zonnecel gebeuren, maar daar zal het stroomverbruik wel te hoog voor zijn.
Die is inderdaad veel te hoog. Dat was jaren ook een enorm probleem bij de Seiko spring drive (link naar leuk artikel over de geschiedenis van de springdrive). De huidige spring drive automaat haalt 72 uur autonomie, maar het gebruikte IC heeft een vermogen van 25 nanowatt.

Een horloge met een (kleuren)scherm redt het nooit met een stroomvoorziening van die grootorde.

Ik hou het voorlopig bij mechanische horloges (met uitzondering van één casio g-shock solar voor op de werven). Ik vind het hele systeem van veren en radertjes een stuk leuker dan de "toegevoegde waarde" van een smartwatch.
Daar wen je ook wel aan. Ik moet mij Gear S3 een keer per 3 dagen opladen. Dat opladen gaat heel snel. Heel af en toe gebeurd het dat ik het vergeet en dan zet ik hem 's ochtends tijdens het douchen even op de lader en dan kan hij het in ieder geval de hele dag volhouden.
Dat argument hoor ik heel vaak maar dit is geen horloge maar een apparaatje waar je ook de tijd mee kunt aflezen ;-) en nog wat andere dingetjes. De vergelijking gaat imho dus mank. Los daarvan sliep ik nooit met een horloge om en ligt de watch op nagenoeg hetzelfde plekje als mijn Tissot, maar dan ligt er een inductieplaatje tussen. Voor noodgevallen ook een kabeltje in de wagen (handig als ik lang wil hardlopen met realtime hartslag en 100% lading wil hebben) maar dat heb ik in 1,5 jaar misschien 5x gebruikt. Ergo ik zie dit dus anders.
Dat bezwaar moet je dus ook met een mobiele telefoon hebben (gehad). Een Nokia 1610 (ja oude lul) kon ook makelijk een week of langer op een accu. Tegenwoordig kan een mobiele telfoon net 2 dagen mee maar ligt ie voor de zekerheid ook elke dag aan of op de lader.

Meer functionaliteit andere toepassingen enzenz.. uiteindelijk went het vanzelf. Met mijn eerste zenwatch 1 was het wennen.. nu met een Huawei 1 is het gewoonte. Behalve dat het dock niet altijd lekker pakt wat een beetje ergenis geeft.

Soms is de inbeelding als ze gaan klagen bij mensen beperkt. Zo wil ook iedereen een laptop met 17"scherm 7700U processor en 1070 videokaart en met een accuduur van minimaal 10 uur..
Ik kan me vinden in je reactie... heb al bijna 8 jaar een Citizen Skyhawk Titanium waarvan ik in die 8 jaar nog geen enkele keer het (solar herlaadbare) batterijtje heb moeten vervangen, dàt vind ik luxe.

Maar des-al-niet-te-min vind ik deze Zenwatch toch wel 'eye-candy'... heel mooi ding, en mits een prijsverlaging zou ik het weliswaar overwegen... al vermoed ik dat -mezelf kennende- ik gewoon zal vergeten om het ding dagelijks op te laden, en het op den duur meer op m'n nachtkastje zal blijven liggen dan rond m'n arm...
Je moet een gewoon horloge en een smartwatch niet met elkaar gaan vergelijken. Je draagt ze op dezelfde plek, maar daar houdt de vergelijking mee op. Een horloge heeft maar één functie (de tijd weergeven), een smartwatch is gewoon een kleine computer voor om je pols.

Persoonlijk heb ik geen behoefte aan een smartwatch. Mijn horloge heb ik normaal 24/7 om en het zal flink wennen zijn als die zou worden vervangen door een smartwatch die elke dag (nacht) opgeladen moet worden. Als de batterij echt gemakkelijk een hele dag mee kan (ook bij zwaar gebruik) en verder ook overal tegen kan verander ik misschien ooit wel eens van mening.
Voor mij is het gemak van een horloge dat je de tijd kunt zien, maar goed iedereen heeft zijn voorkeurs gebruik van zo'n apparaat 😜
Ook te duur. Voor ¤100 zou ik het overwegen.
Dat is ook het geld waar ik voor ben ingestapt. Toen deed Vodafone al z'n wearables weg en heb ik een G Watch R kunnen scoren voor weinig :)

Sindsdien ben ik toch best verslaafd aan dat ding geraakt. Als ik er aan het begin van m'n werkdag in de auto achterkom dat ik 'm ben vergeten, dan irriteer ik me er toch wel de hele dag aan. Niet alleen aan het missen van de tijd, maar ook zeer zeker aan de smart-functies.

Mocht mijn G Watch R stuk gaan, dan zou ik voor de Asus Zenwatch 3 gaan. En ik denk dat ik er toch wel 249 voor over zou hebben :P
Dat is grappig en geeft mij toch het gevoel dat de stelling van @TotallyJorden "Mensen zien pas de toegevoegde waarde ervan als ze het een tijd gebruiken" wel hout snijdt.

Vooral als ik het op mezelf betrek. In de tijd van de lancering van de LG G Watch (dus zonder de R in de maand naam) werd deze "gepusht" en kon je hem voor ongeveer ¤ 80,- op de kop tikken. Dat vond ik destijds wel een interessante prijs om eens een smartwatch te proberen.

Daarvoor droeg ik eigenlijk nooit horloges. Waarom? Eigenlijk geen idee. De batterij ging leeg en vergat ik steeds de batterij te vervangen, of het horloge ging kapot doordat ik tijdens het klussen ergens tegenaan stoot en zo lekker dom was om hem niet af te doen. Allerlei domme kleine dingetjes waar ik nu dus wel heel erg anders mee om ga. Ook omdat ik sinds mijn laatste "echte" horloge wat ouder ben geworden.

Nu was ik de LG G Watch al weer een klein tijdje beu (de keuze tussen functioneel vierkant en sierlijk rond) en heb ik recentelijk de Asus ZenWatch 3 gekocht (de bruine versie) omdat ik dus zelf het nut er wél van in zie maar nog erger: ik ben er aan gewend ben. Als ik hem nu vergeet, dan kijk ik steeds op mijn pols voor de tijd ... die er dus even niet is. Of als ik berichtjes ontvang dan wil ik even snel kijken wie me wat heeft gestuurd... op een lege pols. Uiteraard blijft het een gadget en is het zeker geen vervanger voor een of andere verfijnd zwitsers uurwerk, een verzamelaar gaat dit echt niet in zijn verzameling opnemen vermoed ik maar ik als Tweaker ben er aan gaan wennen en een beetje op gaan bouwen.

Onderweg met stem activatie/herkenning even snel een bericht naar mijn echtgenote sturen zonder dat ik mijn ogen van de weg af hoef te halen is iets dat ik mis wanneer ik mijn ZenWatch dus vergeet.
voor de verzamelaars zijn er de 2 Tag Heuer Connected horloges. maar dat is even sparen :P
En vergeet niet de mogelijkheid om het licht in de gang uit te zetten via je horloge als je dochter net op schoot in slaap valt bij het verhaaltje lezen. :)
Dat zijn toch wel heel fijne dingen om even snel te kunnen doen (Domoticz app).
Eerst je mobiel moeten pakken, met het licht erbij van het scherm is dan echt wel lastig en je wilt niet weten hoe vaak je toch nog even een app'je krijgt tijdens dat ritueel, net als je vergeten bent het geluid uit te zetten. Dus de mobiel gewoon op de keukentafel en even rustig een momentje voorlezen voor het slapen gaan :)
De animo ligt gewoon een stuk lager dan bij smartphones.
Het is dan ook een heel ander product. Zelf ben ik in elk geval niet de doelgroep. Ik heb de functionaliteit niet nodig, de tijd lees ik af op een mooie automaat om mijn pols en een horloge dat je überhaupt moet opladen laat staan elke dag vind ik toch echt een heel gedoe.
Ik heb zelf een Sony Smartwatch gehad, daarvoor nog een andere (full) Android smartwatch en nu een Apple Watch.

De Apple Watch heeft veel meer toegevoegde waarde vanwege de (goede) hartslagmeter die er op zit.

Er zijn in mijn ogen diverse redenen waarom smartwatches niet zo heel goed gaan:
- Mensen zien pas de toegevoegde waarde ervan als ze het een tijd gebruiken
- Het is moeilijk om een keuze te maken tussen mooi (en dus vaak klassiek, rond) en praktisch (en dus vaak niet zo mooi, met een vierkant scherm)
- Je wilt het liefst een smartwatch met een goed OLED scherm
- Veel smartwatches zijn qua uiterlijk vooral gericht op sporten, en op mannen.
- Android smartwatches zijn wel te gebruiken met de iPhone naar het schijnt, maar andersom lukt het niet en dus ben je redelijk beperkt in je keuze. Geen idee of Android smartwatches helemaal 100% ondersteund zijn momenteel.
- De combinatie van mooi design, OLED, waterdicht, hartslagmeter en betaalbaar is lastig.

Voor mijn vriendin heb ik recentelijk gekeken welke smartwatch geschikt was. Alles bij elkaar opgeteld vond ik de Huawei Watch classic erg mooi, en de Zenwatch 3 is prachtig, en de Apple Watch mits je een mooi bandje uitkiest (en een iPhone hebt). Van de Huawei Watch classic is een versie voor vrouwen maar die is in Nederland nooit te koop geweest. De Zenwatch 3 heeft wel op vrouwen gerichte versies maar heeft weer geen hartslagmeter. Op die manier voldoen de bestaande smartwatches dus niet aan je eisen.
conclusie....koop een fitbit dat je een keer per week moet opladen of een analoge, één keer per maandr, horloge met een paar smartwatch functies zoals the withings steel hr (heb mijn oog op deze)

Een ''smartwatch'' met smartphone functies is gewoon teveel
Mwah. Voor mij is het een verlengstuk van mijn Smartphone. Ik vind het wel ontzettend prettig. De GPS is lekker makkelijk (die zit niet op de Zenwatch, bij de weg, maar wel op mijn oude SW3 van Sony) bij hardlopen (je hoeft je telefoon niet mee te slepen en de meting is vrij accuraat), meldingen dat je gebeld wordt of een appje krijgt voel je met een discrete trilling in plaats van het drillen van je telefoon, dat soort dingen. Of het een Smartwatch voor de massa rechtvaardigt, weet ik niet, maar doorgaans geef ik toch al te veel geld uit aan horloges en dan valt een Smartwatch met deze functionaliteit wel mee. Tussen de 200 en 300 euro en je hebt al wat leuks. En dat betaal je voor een beetje Seiko of Invicta ook wel. De budgetmodellen, welteverstaan :)
- Ik zou een smartwatch met een e-ink scherm ook wel kunnen waarderen, qua contrast en batterijduur.
- Smartwatches zijn gewoon geen goede sporthorloges vergeleken met specifiek op sporten gerichte sporthorloges.

De meeste van die leuke "smart"watches heten zo omdat je ze aan een smartphone gekoppeld moet houden voor de leuke sportfeatures zoals GPS tracking. Die telefoon wil ik juist niet meenemen bij het sporten, veel te groot en zwaar.

Verder draag ik nooit een horloge. Als beroepsnerd vind ik het al irritant dat ik een overhemd moet dragen en de knoopjes in mijn arm drukken als ik typ. Een horlogebandje houd ik misschien een kwartier om voordat ik hem zat ben.
Overdag heb ik een klokje rechtsonderin mijn scherm, 's avonds een telefoon of de klok aan de muur thuis.
Ik vind eerlijk gezegd de Apple Watch echt een ideaal apparaat. Ik heb hem besteld met een rubberbandje voor met hardlopen, en er een Hoco metalen bandje bij besteld voor 65 euro. Dan zijn de kosten nog te overzien.

De Apple Watch 2 heeft m.i. alles op die manier. Voor hardlopen is hij ideaal, met de ingebouwde hartslagmeter, GPS en waterdichtheid. In combinatie met een Bluetooth headset voor muziek.
Ik moet erbij zeggen dat ik mijn telefoon wel meeneem bij het hardlopen, om toch bereikbaar te zijn (voor werk e.d.). Maar ook zonder dat kun je muziek vanaf je watch afspelen, en GPS gebruiken voor de logging.

De herkenning van je "pols draai" om het schermpje aan te zetten is ideaal, direct je Runkeeper stats (+ hartslag) zichtbaar.

Juist de combinatie van een metalen en een rubberen bandje maken je Apple watch zo fijn. Nog beter zou zijn als er meer watchfaces waren (zoals op Android Wear) en als je een keuze kon maken tussen een vierkant of een rond scherm.

Overigens gaat de accu met gemak 2 dagen mee maar laad ik hem gewoon elke dag op, net als mijn telefoon zelf.

[Reactie gewijzigd door TotallyJorden op 15 mei 2017 15:21]

Android Wear zal op de iPhone niet veel verder gaan dan notificaties en bedienen van de media player. Toegang tot berichten en dergelijke verlopen via een Private API.
klokje is ook meer status/mode dan functioneel ding; tijd staat ook op je mobieltje
imho komen de smartwatches qua ontwerp nog niet in de buurt van [..] kan me dan ook moeilijk voorstellen dat menig horloge(verzamelaar/fan) deze overstap maakt
Ja, de tijd staat ook op mijn mobieltje, maar die zit in m'n zak.
Dan is even op je pols kijken toch een stuk praktischer. (Dit hadden ze een hele tijd terug al bedacht, toen een polshorloge een stuk handiger bleek dan een (vest)zak horloge).

Het grootste nadeel aan een smartwatch is dat je het in de volle zon wel kan vergeten om hem af te lezen.
Dat laatste hangt ook weer van het scherm af. Mijn Moto 360 sport heeft een display dat in een soort monochroom stand gaat en dan karakteristieken heeft die erg aan e-ink doen denken. Daarmee is het scherm ook uitstekend af te lezen in de volle zon. Helaas als je werkelijk iets wil doen dan licht het scherm op en is er paradoxaal genoeg niks meer te zien in de volle zon, maar de tijd aflezen en kort zien wat de laatste notificatie ongeveer is dat gaat prima.
Voor de prijs die je ervoor betaald krijg je naar mijn idee te weinig. Tel daarbij Android Wear 2.0 en diens 'vreemde' besluiten en zelfs ik waag me er niet aan.

Ik dacht eerst aan een Samsung gear S3, maar nadat ik review van Tovenaar heb gelezen heb ik toch maar besloten om dat niet te doen. De review van Tweakers over Android Wear 2.0 en de hoeveelheid mensen die klagen erover zijn ook iets om bij na te denken.

Apple watch ga ik niet eens proberen, aangezien ik geen iPhone (meer) heb en ook geen iPhone of iOS wil hebben. Na 1x een iPhone te hebben gehad wil ik niet meer terug naar iOS. Ik vind sommige keuzes die Apple heeft genomen echt bizar om te noemen, maar dat is persoonlijk.
Ik kan me iets voorstellen dat je de S3 wat afschrikt ivm met de review. Het is een vreemde maar wel erg mooie eend in de bijt en bied er veel.
Ik weet echter niet wat voor klachten er zijn over Android wear 2.0. Ik heb het sinds kort en nog niet veel van gemerkt van bugs.Wil niet zeggen dat ze er niet zijn maar er zijn ook een heleboel mensen die spijkers op laag water zoeken of zo specifiek denken dat iets defect is dat je kan afvragen of je hierop blind moet varen. Ik zeg niet dat het perfect is maar dat was 1.4 ook niet. Maar in het algemeen ben ik zeer tevreden over de functionaliteit met het ontvangen van (push)berichten e-mails en WA. + natuurlijk de tijd altijd bij de hand.

Ik weet niet wat je wensen zijn of je specifieke problemen maar Android wear brengt zeker erg leuke opties. In combinatie van een relatief goedkope Zenwatch 3 of Huawei versie 1 heb je toch wel een redelijk idee van de mogelijkheden.
De animo ligt gewoon een stuk lager dan bij smartphones.
Fitnessbandjes zijn misschien nog een productcategorie op zich, maar Smartwatches zijn bij de huidige techniek vooral een accessoire/uitbreiding voor een (high-end) smartphone. Dat betekent dat zolang dat is, de smartwatch-markt per definitie maar een subset van de smartphone markt kan zijn.

Overigens vinden we heden ten dage de smartphone heel normaal, maar voor 2007 was het een wat niche categorie met alleen populariteit bij tweakers (Microsoft/Palm) of zware zakelijke gebruikers (Blackberry). Zelfs de introductie van de eerste iPhone was echt een early adopter-verhaal en pas met iPhone 3G begonnen de verkoopsuccessen.

Wat dat betreft zie ik de smartwatch ook in die context. De Apple Watch is nu bvb. 2 jaar op de markt en, als ik mezelf als maatstaf mag nemen, ik overweeg nu pas om er 'es eentje te gaan kopen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 mei 2017 17:37]

Laten we eerlijk zijn - welke garanties krijgen we qua updates van het OS?
Ik zal 't samenvatten in één zin:
We betalen veel - om zeker te zijn na 1 à 1,5 jaar geschoren te zijn.
Als het werkt dan werkt het. Die update-drang is nergens voor nodig.
Het wordt wat anders als een smartwatch maker opgekocht wordt om opgedoekt te worden, zoals met Pebble. Dan zit je met een beetje pech met een duur, niet-functionerend horloge.
Ik heb toevallig de ZenWatch 3 van de week gekocht. Ik had altijd de G Watch R, maar ik ben er erg blij mee. Ik vind hem erg stijlvol en werkt naar behoren. In mijn ogen zijn smartwatches nog steeds hobby dingen die je leuk moet vinden, zonder daadwerkelijk toegevoegde waar in de vorm van productiviteit of functionaliteit.
Ik heb zelf ook van het weekend een Zenwatch 3 gekocht als vervanger van mijn Sony SW3, super mooi horloge, dat staat voorop. Iedereen die hem ziet is op die basis al enthiousiast.

Wat denk ik heel erg speelt is dat veel mensen uberhaupt geen horloge dragen, daarnaast omdat ze niet eerder een smartwatch of vergelijkbaar gehad hebben weten ze ook niet wat ze missen. Ik gebruik hem dagelijks en zou niet meer zonder willen. Wat ik om me heen merk is dat veel mensen ze zich laten afschrikken door de verhalen van de "tegenstanders"

* Je moet hem elke dag opladen! - Ik zie dit niet als een probleem, bijna iedereen doet hem s'nachts af, daarnaast is 15 - 30 minuten lader genoeg dus dat zou toch te doen moeten zijn.
* Er zijn geen apps voor! - Keuze genoeg als ik eerlijk ben en er komen ook wekelijks nieuwe apps bij.
* Het biedt geen meerwaarde - Ik gebruik hem dagelijks voor het aflezen van mijn berichten, bedienen van mijn Spotify, het helpt me in beweging te blijven enz. Voor bijna iedereen is er wel een handige toepassing
* Duur! - Als ik om me heen kijk wat mensen neer durven te tellen voor kleding en uitgaan, dan vind ik het niet zo'n forse investering voor iets wat 2+ jaar meegaat.
* Zonder GPS/Hartslagmeter heb je er niets aan. Natuurlijk is het leuk je hartslag bij te houden, maar in praktijk zijn er heel erg weinig mensen voor wie het een nuttige toevoeging is. GPS informatie wordt al uit je telefoon gehaald en ondanks dat ze er ongetwijfeld zijn, ken ik persoonlijk niemand die zijn telefoon thuis laat als die gaat fietsen, hardlopen enz.

Verder is het gewoon een kleine markt en ondanks dat Asus onder Tweakers en kenners een groot merk is, geldt dit nog lang niet altijd voor Bep en Kees, die kopen eerder iets van Sony, Motorola of zelfs TomTom, omdat ze die merken nou eenmaal kennen.
Je pakt argumenten van verschillende personen, die bundel je samen en doet alsof dit de standpunten de gehele groep is. Daar bovenop ga je nog zo ver om deze te bestempelen als "tegenstanders". Sterker nog je stelt zelfs dat zij de reden zijn dat er mensen zich weerhouden om een smartwatch te kopen.

Maar probeer deze wij/jullie mentaliteit eens los te laten.
  • Iemand die niet een horloge elke dag of 2 wilt opladen, koopt geen horloge die elke dag of 2 opgeladen moet worden, ongeacht of een ander dit wel acceptabel vindt.
  • Iemand die in een product voor zichzelf geen meerwaarde ziet, zal het niet aanschaffen omdat een ander dit wel ziet.
  • Iemand die een product te duur vindt, gaat het niet kopen omdat een ander het geld er wel voor over heeft.
  • Iemand die op zoek is naar een ingebouwde GPS/hartslagmeter, zal niet een product kopen zonder ingebouwde GPS/hartslagmeter omdat iemand van mening is dat de smartphone meenemen ook volstaat
Kan je jezelf er niet gewoon bij neerleggen dat een smartwatch niet voor ieder wat is?
OK geloof dat jij een ander reactie hebt gelezen als dat ik heb geschreven? Vertel me maar eens waar ik stel dat dit voor iedereen geldt? Ik snap werkelijk waar niet waar je met je reactie heen wilt. Ik geef gewoon tegenargumenten op de veel voorkomende redenen die mensen hebben die vaak slecht geïnformeerd zijn. Blijkbaar maak jij wel bewuste keuzes, maar ondertussen neem. Je niet eens de moeite mij reactie goed te lezen en te begrijpen. Daarnaast ga je niet mee in de discussie maar ga je vol op de man af. Ik stel helemaal niets, ik vertel wat ik merk in mijn omgeving, dat is ook letterlijk wat ik heb geschreven.
Op voorhand wil ik aangeven dat ik het jammer vind dat je van mening bent dat ik je reactie niet begrepen heb en niet eens de moeite heb gedaan om je reactie goed te lezen. Dit zijn onjuiste aannames.

Daarnaast wil ik aangeven dat het niet mijn bedoeling was om je het idee te geven dat ik jouw direct aanval. Het zijn je tegenargumenten waar ik kritiek op heb, maar vooral de wijze waarop je de door jou benoemde "tegenstanders" neerzet.

Ik probeerde je in te laten zien dat je tegenargumenten erg subjectief zijn door een valide standpunt te noemen waarbij het door jou gegeven tegenargument niet op gaat. Je stelt immers dat door personen die deze argumenten maken er mensen weerhouden worden een smartwatch te kopen. Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat de argumenten NIET de reden zijn waarom mensen er van weerhouden wordt.
Ik geef gewoon tegenargumenten op de veel voorkomende redenen die mensen hebben die vaak slecht geïnformeerd zijn.
Dit is juist het punt, je geeft ze niet 'gewoon'. Weer plaats je de personen die een ander standpunt hebben als jou in het slechte daglicht. Hier stel je dat de gegeven argumenten standpunten zijn van personen die slecht zijn geïnformeerd. Iemand die een 200¤ smartwatch te duur vindt en het met die reden niet haalt, is helemaal niet slecht geïnformeerd. Hetzelfde geld voor iemand die voor hun persoonlijke situatie geen meerwaarde ziet in het bezitten van een smartwatch.
Edit: heb net 20 van je andere reacties gelezen, dit is blijkbaar hoe jij normaal denkt te moeten reageren. Heb dus mijn reactie verder weggehaald. Fijne dag verder.

[Reactie gewijzigd door OmeJoyo op 16 mei 2017 14:28]

Erg volwassen van je. Maar het is je goed recht. Fijne dag!
Ik vind smartwatches op zich wel interessant maar ik vind ze gewoon nog veel te duur voor wat je er voor krijgt.
Ik zou het op zich erg handig vinden om te kunnen zien wat er binnenkomt zonder meteen mijn telefoon te hoeven pakken, maar ik ben echt niet bereid daar meer dan 100 euro voor neer te leggen.
Ik heb een Garmin Fenix, een keer per week opladen (met een paar uur GPS gebruik) en het is smart genoeg. Ik zie wanneer iemand my een berichtje stuur, kan me calendar zien etc etc. Het werkt gewoon perfect, niet het hele arsenaal een smart rotzooi maar gewoon wat belangrijk is (voor mij).
Ook ik heb een Garmin Fenix, de 5, en ik red het meer dan een week met alles aan! De hele dag GPS & hartslag, meldingen, en na een volledige week nog circa 40% (met in diezelfde week 3 x cardio en 1 x een tocht met de wielrenner). Als smartwatches dat nou zouden kunnen..
Ik heb zelf een ZenWatch 2 maar ik vind een smartwatch ideaal. Notificaties bekijken op je pols in plaats van eerst je telefoon uit je broekzak/jas moeten vissen is veel handiger, en tijdens college/lessen/meetings valt het ook minder op. Je moet het eerst echt voor een aantal weken uitproberen voordat je een goede mening erover kan vormen.

Ik heb dit horloge gekocht voor ~65 euro, wat ik een niet al te hoge prijs vond, vooral in vergelijking met andere smartwatches. Ik heb ook een Moto 310 1st gen gebruikt, maar zijn hardware was wat minder.

Voor het argument dat je elke dag moet opladen, dit horloge laad draadloos op, en ik slaap toch niet met een horloge om dus hij ligt altijd op zijn oplaadstation (plus ik kan best twee dagen rond zonder op te laden.)

https://tweakers.net/prod...-zwart-(beige-blauw).html

[Reactie gewijzigd door Tigo2000 op 15 mei 2017 14:33]

Smartwatches voegen niks extra toe aan een smartphone .Pas als je er een paar uur mee kan (video)bellen en foto`s kunt maken word het een leuke gadget.

[Reactie gewijzigd door vman128 op 15 mei 2017 14:27]

Nou dat ben ik niet met je eens. Mijn iPhone6splus neem ik nooit mee met rennen/ sporten om te beginnen. Verder heb ik alle belangrijke notificaties (waaronder mijn Ring deurbel en dus niet email/ Fabebook) geactiveerd op mijn horloge. Met name tijdens meetings erg handig. Dus dat.
Een smartwatch is geen replacement voor je telefoon, zie het als een toevoeging. Voor foto's kan je sowieso beter je telefooncamera pakken, want die zal altijd beter zijn dan een minuscule camera op een schuddende/niet stabiel horloge. Daarnaast zal videobellen vanaf je pols ook niet al te ergonomisch zijn, want ik zie niemand die rondloopt met zijn horloge op ooghoogte en dan een gesprek voert.

Ik heb ~8 uur geleden mijn smartwatch van de lader gehaald en hij heeft nog 78%~ batterij over.
Een toevoeging die niks toevoegt. Voor foto`s kan je sowieso beter een fotocamera gebruiken want die zal altijd beter zijn dan een minuscule camera sensor van een telefoon. En bellen met een telefoon aan je oor is ook niet ergonomisch, je hebt maar een hand vrij.
Ik zie het ook als een extra minischerm, een reminder om je telefoon te gebruiken. notificatie...pak je telefoon, melding....pak je telefoon.
Bellen met een telefoon aan het oor is wel ergonomisch omdat aan de ene kant van de telefoon de luidspreker/earpiece zit en aan de andere kant de microfoon. Dat is natuurlijk niet zo met iets wat vast zit op je pols (en normaal rond is.)

Daarnaast is een smartwatch wel handig omdat je niet eerst je telefoon uit je broekzak/jas hoeft te vissen, en tijdens college/lessen/meetings valt het ook minder op. Je moet het eerst echt voor een aantal weken uitproberen voordat je een goede mening erover kan vormen. Het is zeker geen reminder om je telefoon te gebruiken, het is juist het tegenovergestelde.
Ik heb een Zenwatch 3 eind 2016 gekocht, ter vervanging van mijn Moto360 gen1. Ik blijf erbij dat het een ideale toevoeging is op de smartphone. Natuurlijk niet voor iedereen, ieder zijn ding, maar het feit dat ik nu bij een overleg even snel op mijn horloge kan kijken wat het nieuwe bericht is dat zojuist binnen kwam of naar welke afspraak ik daarna moet is gewoon prettig. Mensen die tijdens een meeting de telefoon pakken voor die zaken geven snel de indruk niet geïnteresseerd te zijn, maar kort op je horloge kijken is een geaccepteerd gebaar.

Ik hoop wel dat het gerucht vals blijkt of dat in ieder geval de software support voorlopig door blijft gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*