IDC: aantal geleverde oordopjes en hoofdtelefoons verdrievoudigt in een jaar

Het aantal geleverde oordopjes en hoofdtelefoons is afgelopen jaar meer dan verdrievoudigd. Dat heeft analistenbureau IDC becijferd. De populariteit komt door het verschijnen van draadloze oordopjes en nieuwe hoofdtelefoons.

In het zomerkwartaal leverden fabrikanten in totaal 40,7 miljoen exemplaren van 'earwear', claimt IDC. Dat is fors meer dan de 11,9 miljoen producten in dezelfde periode een jaar geleden. IDC noemt onder meer Apple AirPods, Beats-hoofdtelefoons en Samsungs audioproducten van AKG als populaire producten op die markt. IDC laat oortjes en hoofdtelefoons beide vallen onder deze categorie. Het analistenbureau wijst erop dat de prijzen afgelopen jaar gedaald zijn, wat de populariteit heeft doen toenemen.

De audioproducten vormen nu bijna de helft van de markt die IDC aanduidt als wearables, met daarin verder smartwatches en fitnesstrackers. Ook daarvan stegen de leveringen, waardoor de hele markt voor wearables volgens IDC ongeveer is verdubbeld. Apple is marktleider met een marktaandeel van 48,1 procent, gevolgd door Xiaomi, Samsung en Huawei. Fitbit completeert de top vijf.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-12-2019 • 10:06

102

Reacties (102)

102
100
59
4
0
27
Wijzig sortering
Wat ik me afvraag is of er over een paar jaar ook onderzoek gedaan gaat worden naar gehoorschade. Mijn buurkinderen hebben ook allemaal van die Airpod-dingen en de herrie knalt eruit.
Ik ben ook jong geweest (voel me nog steeds jong... 38...), maar ondanks in het bezit zijn van walkman, discman en MD-speler niet vaak met de koptelefoon rond gelopen.
Onlangs bij mijn Nokia 7.2 wel een setje draadloze oordopjes gekregen. Het is wel verrekte handig...
Oh die onderzoeken zijn er al héél erg lang hoor. En ja dat heeft schadelijke gevolgen. Daarom heeft de EU ook normen opgesteld wat een koptelefoon maximaal mag doen. In hoeverre dat hard gehandhaafd moet worden door fabrikanten weet ik zo even niet, maar er zit een bep. maximum aan.

Concerten net zo, die zijn waarschijnlijk schadelijker maar duren over het algemeen korter.

Overigens waarschuwt je iPhone je als je te lang naar te luid geluid luistert. Althans.. je kan in de Health-app (standaard op elke iPhone tegenwoordig) zien in hoeverre je gehoor schade op kan lopen door te hard geluid. Als het officiele Airpods zijn geven ze live het aantal dB door aan je iPhone die kan haarfijn kan loggen en weergeven voor je. Zelfs of je over de afgelopen weken het geluid steeds harder hebt moeten zetten.

Als je geen Airpods hebt kan je iPhone dat nog steeds aangeven alleen doet ie dat dan op basis van het volume van je telefoon, dat is meer een ruwe schatting dan wetenschappelijk onderbouwd.
De iPhone meet zelf het volume en duur van de AirPods. Op basis daarvan krijg je in beeld of je ze veilig gebruikt of niet. Dit is een nieuwe feature sinds iOS 13.
Ja, dat zeg ik toch? :) de Airpods geven wel zelf het dB-niveau door, als je bedraadde koptelefoons gebruikt of draadloze koptelefoons die dat niet doen schat je iPhone het geluidsniveau op basis van het ingestelde volume op de iPhone zelf. Maar dat is dus inherent minder nauwkeurig.
Sinds ik een noise cancelling headset heb, zet ik het geluid ook veel en veel zachter. Vroeger moesten mijn Apple oordopjes het geluid van het OV en mensen overstemmen. Nu met noise cancelling wordt het meeste weggefilterd of als het niet weggefilterd wordt het gedempt wordt door de overear schelp.
Ja precies. Ik hoef m'n Airpods (maar daarvoor m'n Bose QC25) ook nooit harder te zetten dan 1/3e maximaal. Dat was al méér dan hard zat. 20% ook wel.
Het is jammer dat prijzen hoger worden. Dit komt door zowel draadloos als Noise Cancelling, maar waarschijnlijk ook de hype.

Aan de andere kant zien we dat de geluids en bouwkwaliteit niet verbeterd. Bijvoorbeeld: De enorm populaire Sony WH-1000XM3 heeft prima noise cancelling, maar kan niet worden beluisterd via kabel. Deze koptelefoon is daarom compleet afhankelijk van een batterij, die met de tijd verslechterd en het misschien wel opgeeft. Met beperkte garantie zorgt dit weer voor meer onnodig afval. Ook zijn bouw en geluidskwaliteit matig voor de hoge prijs (>250euro). Vrijwel hetzelfde verhaal kun je vertellen voor de Apple Airpods, of de Apple Airpods Pro.

Alle verbeteringen lijken dan ook plaats te vinden op de hippe producten, terwijl de audiofiel hier niet veel van terugziet.
De WH-1000XM3 (klassiek model koptelefoon) heeft wel ook een kabel aansluiting hoor. Voornamelijk de media-controller functie werkt dan niet, maar de geluidsonderdrukking wel. Als de XM2 kabel aanschaft (of een kloon daarvan) dan heb je ook gewoon een (betere) microfoon in de kabel zitten.

Waarschijnlijk dat het anders is met de in-ear WF-1000XM3 oordopjes. Misschien dacht je daar aan?
Bedankt @Henk Poley en @Andros ! Ik heb dat denk ik over het hoofd gezien. Maakt het toch weer een wat handiger product :)
Kabeltje zit zelfs heel handig in een vakje van de case die je bij de koptelefoon krijgt (samen met zo'n vliegtuig adapter). Zo heb je hem altijd bij je.
Ben benieuwd hoe groot de rol van de headphonejackverwijdertrend is geweest in deze resultaten. Die draadloze oortjes zijn natuurlijk fijn en handig, begrijp mij niet verkeerd, gebruik het zelf ook, maar met een moderne high end telefoon heb je eigenlijk de keuze om bedraad te gaan niet meer, of je moet met brakke dongles gaan werken.
En in het verlengde daarvan; hoeveel vervangende oortjes zijn er gekocht puur omdat de niet vervangbare accu dermate achteruit is gegaan dat men een nieuw setje heeft gekocht.

Heb binnen mijn kennissenkring aardig wat mensen die ~3jaar geleden vanwege het ontbreken van de jack een draadloos setje hebben gekocht, en deze dit jaar (naar eigen zeggen) hebben vervangen omdat de accu van het vorige setje te ver achteruit was gegaan.

Kortom, ik sluit het niet uit dat mensen nu vaker nieuwe oortjes moeten kopen dan weleer.

[Reactie gewijzigd door !mark op 22 juli 2024 14:46]

Helemaal eens, de accu's zelf kunnen vervangen zou een enorme pre zijn.

Maar heb je niet een vergelijkbaar probleem met bedrade oortjes?
Hoe vaak heb ik (en andere met mij) oortjes moeten vervangen vanwege draadbreuk. En dat zijn dan niet de goedkope oortjes van de action/ali, maar gewoon goede sennheiser/bose waar je zo zuinig mogelijk op bent. Ja er zit (als je geluk hebt, dit kan ook onder slijtage vallen) garantie op, maar dat is maar 2 jaar! Je hebt ook garantie op je accu voor 2 jaar. Na die 2 jaar kan je je bedrade oortjes dus weggooien als je draadbreuk krijgt, een probleem wat niet bestaat met draadloze oortjes.

Ik zie het zo: je verruilt het ene probleem (draadbreuk) voor het andere (lagere accu capaciteit). Je kan in ieder geval de oortjes met de slechte accu's nog gebruiken, onhandig, maar werkbaar...

Kortom; ik zou juist willen stellen dat mensen met draadloze oortjes minder vaak nieuwe oortjes kopen, ze zijn vaak duurder (=minder snel willen vervangen) en de draad kan niet breken.

Wat gaat langer mee? De draad of de accu ;)
De draad? Bij duurdere koptelefoons is deze toch meestal vervangbaar? Althans, bij mijn Bose QC25 is dat zo.

Edit: verkeerd gelezen. Ik zie net dat je het niet over koptelefoons hebt.

[Reactie gewijzigd door UnsteadyWind op 22 juli 2024 14:46]

Mijn oortjes met draad van mijn Sony Ericsson W800 uit 2005 doen het anders nog prima
Wat is er schadelijker? een accu die je weggooit, of wat draad.
Wat betreft de draadbreuk. Ik heb meerdere koptelefoons. Variërende van een professionele studiokoptelefoon van AKG, tot een aantal verschillende oortjes, allemaal met draad. Ik luister heel veel muziek, en bij mij is nog nóóit (niet één keer) een draadbreuk ontstaan.

Ik prop die dingen altijd in een kluwen in m'n zak, maar de enige redenen waarom ik afscheid heb moeten nemen van oortjes zijn omdat ik ze kwijtraak óf omdat ik er een keer op ben gaan staan. En ik heb oortjes die meer dan 5 jaar oud zijn.

Misschien heb ik net geluk gehad, maar in mijn wereld is draadbreuk echt een extreem zeldzaam probleem.
Hangt af hoe je met je apparatuur omgaat en welke kwaliteit je koopt. Ik heb Shure 215 oortjes die ik al minstens 5 jaar gebruik zonder problemen. Bovendien is de draad ook nog eens te vervangen mocht er toch draadbreuk optreden..
Dus ik denk dat jou accu het eerder opgeeft.
Ik moest vroeger gemiddeld elke 6 maanden een nieuwe koptelefoon door kabelbreuk, soms was het een speaker die ging kraken, en anders kon je voor jan met korte achternaam de oorkussens vervangen en vervolgens 3 weken later kabelbreuk ;(
Met mijn sennheiser urbanite xxl heb ik de keuze uit kabel en bt, maar die oorkussens vervangen op dit model is ruk en duur. Beste is die krengen elke dag dat je ze niet gebruikt in een vacuüm op te sluiten ter preventie van poederkussens
Anoniem: 365396 @!mark10 december 2019 11:38
Ik ken mensen die elke 6 maanden nieuwe bedrade oortjes kopen omdat ’t draadje op één of andere plek stuk is. Wat dat betreft veranderd er niet heel veel. Het zijn nou eenmaal geen producten die 10 jaar meegaan.
Kwaliteits oortjes(nog steeds stuk voordeliger dan airpods bijvoorbeeld) kun je de kabel los van kopen om te vervangen.

[Reactie gewijzigd door grafgever op 22 juli 2024 14:46]

Accu's gaan sowieso achteruit (en in een stuk kortere periode dan 10 jaar).
Kapotte draden is meer afhankelijk hoe je met je spullen omgaat.

Ik heb headsets die minstens 10 jaar oud zijn en nog regelmatig gebruikt worden.
Sure, het zijn slijtage gevoelige gebruiksvoorwerpen, maar het is grotendeels afhankelijk hoe zuinig je bent.
Dat heb ik ook heel vaak gehad, maar ik kon ze altijd terug brengen bij coolblue en had binnen 5 minuten een volledig nieuw paar, met nieuwe garantie. Zo heb ik met 1 aankoop toch echt 3-4 jaar gedaan, tot ik het tijd vond voor een nieuw paar. (immers wordt de technologie beter) Dat nieuwe paar had het probleem vervolgens ook niet binnen de garantie termijn (2 jaar meestal).

Meestal gingen de bedrade oortjes aan 1 kant stuk (de koppeling tussen de speaker en de kabel vlak naast het oortje zelf).
Mijn Sennheiser CX400 uit 2008 doen het anders nog prima. Vooruit, het is geen dagelijks gebruik meer maar als reserve heb ik ze nog graag mee :)
En vergeet wegwerp AliExpress niet.
Ik weet wel zeker dat dat gebeurt, mijn schoonvader zit ook al te kijken naar nieuwe airpods of een gelijkwaardig alternatief. Goede 3 jaar in gebruik nu. Accu gaat vooral tijdens bellen heel hard leeg zegt ie.

Zijn alle fabrikanten natuurlijk ook blij mee.
Je weet dat je bij Apple de batterij kan laten vervangen? Goedkoper dan nieuwe oortjes kopen 8)7
Poeh, wat handig. Kan ik elke 3 jaar 150 euro uitgeven aan oortjes die ik al heb. Wist niet dat je bij Apple op een soort huurbasis koopt... 8)7 Ondingen
Je kan voor 55,- per stuk batterijservice laten verlenen aan je oortjes door Apple zelf. Of je dan nieuwe krijgt of niet i.d.c. maar het kan wel. :+

Ik heb ze zelf niet omdat ik zelden oortjes gebruik. Maar zodra ik dat wel ga doen haal ik ze zeker! Dat ze niet duurzaam zijn interesseert mij vrij weinig tot niet moet ik zeggen.
Je weet dat je bij Apple de batterij kan laten vervangen? Goedkoper dan nieuwe oortjes kopen 8)7
Dat klopt niet. Apple geeft je, betaald of onder garantie/verzekering, nieuwe AirPods mee. De AirPods zijn niet te repareren en er is niets vervangbaar, ook niet door Apple zelf!

Eenmaal buiten de garantie/verzekering is deze vorm van "vervangen" overigens ook niet goedkoper dan andere nieuwe oortjes. ;)

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 22 juli 2024 14:46]

https://appleinsider.com/...-what-you-can-do-about-it

Je kan airpods resetten en op die manier schijn je wel eens "weer"langer met je accu te kunnen doen :)

[Reactie gewijzigd door kleijn1985 op 22 juli 2024 14:46]

Bij mijn headset kun je de batterij gewoon van vervangen. Klepje open en nieuwe batterij erin. Ik had voorheen altijd 2 nieuwe bedraadde setjes omdat de draad altijd kapot ging en nu doe ik al jaren met dezelfde koptelefoon.
Mooiste vind ik nog dat op ALiExpress een nieuw polpulair item: Een touwtje voor je draadloze earphones, zodat je ze niet meer kwijtraakt :+ 8)7 |:(

Voorbeeld Aliexpress
Ah, de Kleurrijke duurzaam Siliconen Anti-verloren Neck Strap Draadloze Koptelefoon String Touw Hoofdtelefoon Accessoires Lanyard voor Apple AirPods 8)7
Neukend prijsloos!

_/-\o_

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 22 juli 2024 14:46]

Super handig dat ik het vanuit de servies kast van mijn oma kan laten versturen :+

Lang leve automatische vertalingen waar geen hond naar heeft gekeken.
Dag Lubach, alles goed?
Kom, kom, niks nieuw, dat was er meteen al bij de intro van de Airpods (Spigen begon er mee), en superhandig voor die paar procent bij wie ze niet goed blijven zitten.

Ik had ze al aangeschaft voordat ik de Airpods binnen had (precies 3 jaar geleden), uit angst ze te verliezen, is toch 150 euro, maar dat was dom dom dom. Blijven uitstekend zitten bij mij, ook met sportschool en hardlopen.
Ergens wel komisch dat je van te voren al een kabeltje aanschaft om te voorkomen dat jouw volledig draadloze oordoppen niet zoek raakt.

Waarom was jij toen niet gelijk voor "gewone" bluetooth oordoppen waar een kabeltje tussen zit gegaan?
en superhandig voor die paar procent bij wie ze niet goed blijven zitten.
Dat zou voor mij dé reden zijn om dat setje niet langer te overwegen en voor een ander te gaan.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 14:46]

Die bluetooth doppen met draadje had ik, maar bevielen niet. Slechte connectivity, niet al te beste kwaliteit. Die airpods leken me toen de ideale oplossing, en dat is eigenlijk ook zo gebleken. Heb ze nog steeds, maar de batterijduur loopt nu wel erg terug (max anderhalf uur luisteren achter elkaar)
Ik snap je gedachtengang, die zou ik ook hebben als je de kop voor waarheid aanneemt, maar...

Wat ik me vooral afvraag:
Waarom is de kop boven dit artikel eigenlijk zo stellig als hij is?

Een aantal geleverde producten van Q3 2018 vergelijken met Q3 2019 zegt letterlijk niets over hoeveel meer (of minder) er per jaar geleverd is. Als er namelijk in Q1, 2 en 4 van 2019 iets minder producten geleverd zijn dan in diezelfde kwartalen in 2018 is er misschien helemaal geen verschil tussen 2018 en 2019.

Ik denk dat er vast een stijging is, ook vergeleken per jaar i.p.v. per kwartaal, maar vast geen verdrievoudiging.
Daarom meten ze ook altijd dezelfde periode.
Ja, en? Dat doet er niet toe, kwartaalcijfers zeggen nog steeds niets over jaarcijfers!
De cijfers bij dit bericht geven helemaal niet aan dat er dit jaar een verdrievoudiging heeft plaatsgevonden, maar dat is wel wat er in de kop als feit gepresenteerd wordt.
De kwartaalverkopencijfers zijn verdrievoudigd, en de vergeleken kwartalen liggen 1 jaar uit elkaar*.
Dat zijn de feiten en de kop past daarbij imo.
Je kan het idd anders lezen, ik neem aan dat ze het zo stellen omdat een niet-ambigue kop te lang zou worden, of hoe zou jij dat formuleren?
iig, mocht iemand dit iets kunnen schelen, dan kan ie het bijbehorende artikel lezen en zien wat er precies bedoeld wordt.
* ja, 9 maanden, maar als dat onambigu in de kop zou moeten staan wordt het nog langer.
@HuisRocker, ja dat was idd een verspreking, die weinig af doet aan mijn hele punt

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 22 juli 2024 14:46]

Welke verkopen? Heb je het artikel überhaupt gelezen? Het gaat hier over levering, dat wil in dit geval zeggen:
"Wat in Q3 van 2019 de poorten van de verschillende fabrieken heeft verlaten."

Al met al heb je, mijns inziens, als Tweakers lezer niet bijster veel aan dit soort berichten, want het zegt eigenlijk precies "niks over niks" op deze manier. Maar voor statistici misschien wel heel erg interessant! :+
.oisyn Moderator Devschuur® @Ruw ER10 december 2019 10:58
maar met een moderne high end telefoon heb je eigenlijk de keuze om bedraad te gaan niet meer
Ze zitten nog steeds op oa de Samsungs, zo'n beetje de populairste high end telefoon.
Dongle? Of verloopstekkertje? Bij mijn Mate 20 Pro werkt het verloopje prima als ik hem in de kantine op de radio aansluit.
Dan ligt je telefoon en dongle stil. Is dat verloopje nog steeds zo goed als je het ding op zak hebt en beweegt?
Zijn toch ook genoeg USB-C bedrade oordopjes te verkrijgen? Bij de iPhone wordt deze ook standaard meegeleverd geloof ik. Gebruik zelf sinds kort Airpods Pro (m'n 1e draadloze headset) en vind het gebruiksgemak geweldig.

Denk wel dat het verwijderen van de 3.5mm jack op de meeste nieuwe smartphones heeft bijgedragen aan deze versnelling.
Ben benieuwd hoe groot de rol van de headphonejackverwijdertrend is geweest in deze resultaten.
Ik zat hier zelf ook aan te denken. Ik zag ergens een lijstje met de meest verkochte telefoon in 2019.
En daar kwam de iPhone bovenaan. En toen dacht ik bij mijzelf van; eigenlijk op basis van dat document interesseert niemand zich over de headphone jack.

Volgens mij:

Dit is de goede.
https://www.cnet.com/news...half-of-2019-report-says/

Verkeerde:
https://deviceatlas.com/blog/most-popular-smartphones#us

[Reactie gewijzigd door Berlinetta op 22 juli 2024 14:46]

Omdat de iPhone op 1 staat betekend niet dat niemand zich meer interesseert in bedraad. In het NL lijstje staan nog 5 samsungs die volgens mij allemaal een jack hebben.

Dat lijstje zegt trouwens niks over de echte verkopen, "The following statistics are based on mobile web traffic over Q2 2019 to a global network of partner websites using the DeviceAtlas device detection platform." Er zullen echt wel Oppo's en Huawei's in staan met voornamelijk jacks.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 22 juli 2024 14:46]

Anoniem: 583079 @Ruw ER10 december 2019 12:38
maar met een moderne high end telefoon heb je eigenlijk de keuze om bedraad te gaan niet meer, of je moet met brakke dongles gaan werken

Tiens, volgens mij ondersteunen alle moderne high end telefoons bedrade oortjes, zonder dongle. Ik gebruik in elk geval bedrade oortjes zonder dongle met mijn iPhone 11 Pro.
Ik denk niet dat mijn high end koptelefoon van 6 jaar oud past zonder dongle. Dus zou ik een nieuwe moeten kopen, dus dat zie je weer in deze cijfers, of ik zou met een dongle moeten werken. De kwaliteit van die apple dongle was trouwens zo gruwelijk slecht dat apple de reviews van de productpagina had verwijderd, wat ook weer een hoop kritiek opleverde. Dingen gingen non stop kapot.

https://www.businessinsid...e-product-reviews-2019-11
Anoniem: 583079 @Ruw ER10 december 2019 14:11
Dat oude apparaten soms dongles nodig heeft om nog op nieuwe hardware aan te kunnen sluiten is een feit.

Mijn punt was dat jouw bewering, dat je op moderne high end smartphones geen bedrade oortjes meer kan aansluiten, niet klopt.
Heel groot. Dat was ook de bedoeling van Apple. Wanneer je de jack er op laat gaan mensen kopen wat ze kennen. Op die manier blijft de prijs om draadloze audio te produceren hoog. Verplicht je mensen om massaal over te schakelen dan gaat de prijs automatisch beneden. Door volop op draadloos in te zetten creëer je een nieuwe markt en dat werkt op het einde in het voordeel van de klant. Meer bedrijven gaan zich richten op draadloze audio en zo krijg je betere producten tegen een betere prijs.
De populariteit van de 'kantoortuinen' zal hier ongetwijfeld ook mee te maken hebben. Dat is voor mij de reden dat ik er eentje (met noise cancelling) heb aangeschaft.
Ongetwijfeld zelfs? Twijfel er maar wel aan, er zijn in 2019 echt niet opeens veel meer kantoortuinen dan in 2019, dus de populairiteit zal hier ongetwijfeld niet mee te maken hebben.

Slechte ontwikkeling dit. Nog meer weggooi apparaten met accu's er in. Zie ook: https://www.parool.nl/ned...-het-milieu-zijn~bb8d41d8
Vind de batterij kant ook een slecht verhaal inderdaad. Voor datzelfde geld koop je bedrade in-ears met verwisselbare kabels en veruit superieur geluid. Denk aan in-ears met 1 dynamic driver en 4 balance armatures per oor voor een enorm gebalanceerd geluid.
Het nadeel is dat je, als je alsnog bluetooth wil, je naast je prijzige bekabelde iem's ook nog eens een bluetooth adapter moet kopen. Dat maakt het financieel aantrekkelijker om maar direct een BT setje te kopen.
Dan heb je weer hetzelfde probleem dat je iets koopt wat maar een levensduur van een paar jaar heeft en daarna met batterij en al weggegooid kan worden Naast BT is imo nog gewoon niet ready. Dat pairen met maar 1 apparaat per keer etc. Bekabelde iem's van super goede kwaliteit vind je al voor nog geen 75 euro overigens tegenwoordig.

Zelfs flink prijzige Sony XBA-H3's van 250 euro (met custom kabel ook nog eens), CCA C10's van 30 euro en TRN BA5's van 50 euro. En vooral die BA5 doen helemaal niet onder voor de XBA H3's voor nog geen fractie van de prijs en geweldige unibody aluminium design van de oortjes. Aanrader.
-

[Reactie gewijzigd door We.are.cake op 22 juli 2024 14:46]

Dan heb je wel lange kabels nodig die ook nog eens overal aan vast blijven hangen.
En dan hebben we het nog niet eens over "overproductie", er wordt meer gemaakt dan feitelijk nodig is.
Hou op man, ik word er depri van.
Vast... Maar ik vind het een enorm verschil, 3-4 maal zoveel mensen die zoiets hebben aangeschaft is enorm veel imho. De nieuwe Apple Earpods waren er ook al in Q2 2019, maar zag geen link staan naar een artikel van diezelfde periode (Q2), gevonden:
https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS45488019

Q1 2019:
https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS45115019
Q4 2018:
https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS44901819

Het is dus geen nieuwe ontwikkeling, dit was in Q2 ook al aan de gang...

Maar Arnoud voegt er zelf een conclusie aan toe, het bron artikel heeft het over 'shipments' en niet verkopen, dat zijn verschillende zaken. De schappen kunnen er vol mee liggen, maar er geen eentje hebben verkocht.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Cergorach10 december 2019 10:25
Vast... Maar ik vind het een enorm verschil, 3-4 maal zoveel mensen die zoiets hebben aangeschaft is enorm veel imho. De nieuwe Apple Earpods waren er ook al in Q2 2019, maar zag geen link staan naar een artikel van diezelfde periode (Q2), gevonden:
Die artikelen spraken wel over de populariteit van audio, maar noemden geen cijfers. Bij Q1 kun je het afleiden uit de andere, wél genoemde cijfers, toen waren het er rond 18 miljoen - inclusief de categorie 'overige'. Dat zijn er kennelijk constant rond 6 miljoen, dus audio was toen kennelijk rond 12 miljoen.
Maar Arnoud voegt er zelf een conclusie aan toe, het bron artikel heeft het over 'shipments' en niet verkopen, dat zijn verschillende zaken. De schappen kunnen er vol mee liggen, maar er geen eentje hebben verkocht.
Goed dat je het zegt, ik heb het aangepast. Thanks! :)
Zeker. Ook het volwassen en redelijk betaalbaar worden van active noise cancelling-headphones zal flink hebben bijgedragen. Daarnaast zijn partijen als Apple begonnen met het verkopen van hun Airpods, en de bijbehorende marketing zal ook een flinke stijging van de verkoop voor elkaar hebben gekregen (ook voor andere merken).
Gezien we het hebben over een hippe term als "wearables" vraag ik mij af of hier ook de bedrade koptelefoons/oortjes onder vallen?
Aan het artikel te zien gaat het hier over alle oordoojes en koptelefoons. Bedraad en draadloos dus en de stijging heeft te maken met de populariteit van de draadloze varianten.

Edit:
Tweakers formuleerd het verkeerd. In het originele artikel staat dat de geleverde wearables zijn gestegen, mede door de komst van draadloze audio producten
Most of the growth in demand for wearables was driven by new products in the hearables market.
Tweakers geeft aan dat de geleverde oordopjes zijn gestegen door de komst van draadloze audio producten.
Het aantal geleverde oordopjes en hoofdtelefoons is afgelopen jaar meer dan verdrievoudigd. Dat heeft analistenbureau IDC becijferd. De populariteit komt door het verschijnen van draadloze oordopjes en nieuwe hoofdtelefoons.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 22 juli 2024 14:46]

Waarom betekent “ oordoopjes en koptelefoons” dat het om bedraad en draadloos gaat?

Zowel oordoopjes als koptelefoons zijn er toch gewoon draadloos? Wearables lijkt mij juist een productgroep die draadloos is.
Ik ging puur af op de info die staat in het artikel
Het aantal geleverde oordopjes en hoofdtelefoons is afgelopen jaar meer dan verdrievoudigd. Dat heeft analistenbureau IDC becijferd. De populariteit komt door het verschijnen van draadloze oordopjes en nieuwe hoofdtelefoons.
Als de geleverde oodopjes zijn gestegen en dat dit komt door het verschijnen van draadloze oordopjes.
Gaat het dus over oordopjes & draadloze oordopjes.

However het staat fout op Tweakers aangezien de aantal geleverde Wearables zijn gestegen, en dit mede komt door de draadloze & nieuwe koptelefoons.
Het gaat om álle oordopjes en koptelefoons, dus bedraad én draadloos. Maar het gaat uiteindelijk vooral om de draadloze variant, omdat deze schijnbaar voor de verhoging zorgt.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 22 juli 2024 14:46]

Ik klikte de link naar het oorspronkelijke artikel en ze gebruiken de afschuwelijke term "hearables" for koptelefoons en oordopjes.
Mogelijk dat de trend van het wegnemen van de 3.5mm jack hier ook aan bijdraagt. Veel gebruikers om mij heen hebben bij hun nieuwe telefoon ook nieuwe, draadloze oordopjes gekocht.
Dat denk ik ook. Precies de reden waarom fabrikanten de 3.5mm jack weglaten. Lagere productiekosten van de telefoon én extra winst door de verkoop van draadloze dopjes. win-win.
Mij bespaard dat juist enorm. Ik kon maandelijks nieuwe dopjes kopen door draadbreuk. Geen last meer van nu.
Maar waarom dan niet eerder zelf die switch gemaakt? Nu ben je gedwongen als consument (en daar ben je schijnbaar blij mee?)
Ik ben niet gedwongen, ik heb nog een jack aansluiting.
Maar draadloze headsets bestaan al jaren en draadloze dopjes ook al een behoorlijke tijd (alleen destijds geen grote namen)
Klopt alleen viel de accuduur altijd tegen. Ik wil er minimaal 10 uur mee kunnen doen zonder laden
Elke maand draadbreuk? Dat ligt niet aan die oordopjes maar aan de manier hoe jij je oordopjes bewaard.
Ik heb in meer dan 25 jaar nog nooit kabelbreuk gehad.
Dus misschien een beetje zorgvuldiger omspringen met je materiaal?
Zou dit ook temaken hebben met het onbeperkt beschikbaar zijn van media? Ik zie in de trein véél mensen hele series kijken. Met de grotere schermen in mobieltjes en de streaming diensten is dit alleen maar makkelijk. Eerder was er minder mogelijk.
Die kans is aanzienlijk ja, net als grotere databundels. Ik merk nu ook dat als ik in de auto zit (als passagier ja!) dat ik gewoon even een serie of film erbij pak als m'n vrouw rijdt. Gewoon omdat het mogelijk is. Oordopjes in, film aanzetten, heerlijk.
Beter dan een bestuurder (m/v) continu af zitten te leiden met geouwehoer idd, stuk veiliger ook.
Hahaha daar heb je het voor jezelf mee goed gepraat begrijp ik :)
Als ik zelf rij vind ik het ook een stuk rustiger ;)
Zit wat in maar bij ons in de auto is het gebruikelijk om geen tablets of smartphones te gebruiken.. (ook niet op de achterbank overigens), ik ben geen taxi ;)

Natuurlijk wel sporadisch om iets op te zoeken maar niet om de tijd te doden..
Tsja. Ik ben ook geen taxi, maar ik heb een nóg grotere hekel aan gejengel op de achterbank.

En ik ben "pas" 40, dus ik kan ook niet aankomen met het smoesje "vroeger toen ik klein was moest ik óók mezelf vermaken". Aangezien ik vroeger ook gewoon een walkman (later een discman) mee had, of een computerspelletje (Game & Watch, later een Gameboy) of een boek of iets dergelijks.

Als m'n kinderen iets willen doen met smartphone of tablet of wat dan ook, be my guest. Ze moeten al genoeg door de week. School uiteraard, 3x per week naar de sportclub (de oudste 4x per week), huiswerk maken, toetsen leren, socialisen, dan mógen best op de momenten dat we langer dan een half uur in de auto zitten even een schermpje pakken.
Is ook prima en jij hebt er meer op de achterbank dus 👍

Wij één creatieve meid dus is lekker aan het tekenen, lezen of gewoon aan het kletsen met ons.. Oja, of steeds meer verzoeknummers aanvragen vanaf de achterbank!
Oh dat laatste zéker! Ik heb er 2 (meiden) :) creatief, ja absoluut, en ook echt wel boekenwurmen maar lezen in de auto is niet altijd even fijn.

M'n jongste dochter (9) vindt het leuk om bijv. Micro:Bits te programmeren. Dat is ook best lastig in de auto.
Het moet ook niet constant gezellig zijn he. Voor veel mensen is dagelijks woon/werk verkeer een rustmomentje. Vroeger zat de trein vol met mensen met een krant voor hun neus, nu met de telefoon. Nieuw medium, zelfde mensen.
Dit gaat dan ook niet over de trein of woon werk maar buiten dat zou ik het niet te serieus nemen (vandaar de emoji)
Het scheelt waarschijnlijk ook dat de draadloze varianten tegenwoordig ook voor de massa prima betaalbaar zijn. Ik gebruik QCY qs1 dopjes en die hebben mij slechts € 15 gekost. En het gebruiksgemak ten opzichte van bedrade alternatieven is ook een plus punt
Idem. Voor 15-20 euro heb je oortjes met prima kwaliteit en bas, geen vertraging tussen audio en video en prima batterijduur. Heb zelf de Anomoibuds Capsule, wat inmiddels weer een verouderd model is.

Naast betaalbaar zijn draadloze oordoppen bijzonder fijn tijdens hardlopen of andere sporten. Koppelen met je smartwatch en knallen!
Dat was me ook opgevallen. Bijna het hele jaar door zit de Sony XM3 over-ear headphones in de top 10 in de pricewatch van populaire producten. Ik herinner me niet dat dit het geval was met voorgaande versies of alternatieven van andere fabrikanten een paar jaar geleden. Ik vraag me nu af hoeveel stuks er verkocht zijn in 2019. Zal wel niet mis zijn met een gemiddelde aanschaprijs tussen 250 - 300 euro per stuk.
Je ziet inderdaad steeds meer prins(es) Leia's rondfietsen tegenwoordig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.