Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Motorola heeft te kennen gegeven dat de eerste versie van de Moto 360 geen update zal krijgen naar versie 2.0 van het Android Wear-besturingssysteem. Waarschijnlijk is de smartwatch te oud bevonden om nog van nieuwe software te worden voorzien.

De ondersteuningsafdeling van Motorola maakte bekend dat de softwareupdate niet zal komen door een Twitter-bericht te plaatsen. Daarbij werd verder weinig uitleg gegeven, maar het is aannemelijk dat het staken van de ondersteuning te maken heeft met de leeftijd van de Moto 360. De smartwatch met het ronde scherm kwam namelijk ongeveer twee jaar geleden uit. Eerder liet Motorola nog weten dat het updaten van de Moto 360 naar Android Wear 2.0 afhankelijk zou zijn van een beslissing van Google.

Google kondigde Android Wear 2.0 kortgeleden aan, tijdens de ontwikkelaarsbijeenkomst Google I/O. De nieuwe versie brengt een aantal nieuwe features met zich mee, waaronder de mogelijkheid om de smartwatch te gebruiken zonder koppeling met een smartphone. Ook kunnen ontwikkelaars met een nieuwe api meer informatie kwijt in hun watchfaces.

Update 11:31 uur: Motorola laat weten dat de Moto 360 nog wel beveiligingsupdates krijgt, mochten er kwetsbaarheden worden ontdekt.

Motorola Moto 360

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Niet zo raar.
De moto 360 heeft, als enige Android wear apparaat, een TI Omap 3 uit 2010, aan boord. Een verouderde processor waar concurrenten een snapdragon 400hadden. Waarschijnlijk is het te moeilijk om de smartwatch nog te updaten door deze oude processor.
Ik denk ook dat het te moeilijk is of het kost teveel geld om een goed wear 2.0 experience te krijgen op dit apparaat. Bovendien verschilt deze soc met de populaire Snapdragon 400:

28nm LP vs 45 nm
ARM Cortex A7 vs 4 x Cortex A8
Allebei eigenschappen die op het energieverbruik een impact hebben. En meestal wordt van de snapdragon 400 ook maar 1 core gebruikt omdat dat snel genoeg is en nog wat meer bespaart.

Bij de moto 360 1gen hebben ze waarschijnlijk alles uit de kast moeten trekken om hem 1 dag mee te laten gaan en als gevolg is het gebruik niet zonder hapering of stoten. Ik spreek uit ervaring: Ik had eerst deze smartwatch die idd altijd binnen een dag leeg was en haperingen vertoonde, en nu een LG Urbane die meestal 2 dagen meegaat en veel vlotter werkt.

Motorola wilde gewoon graag als eerste zijn met de "echte" smartwatch.

Bron:
https://en.wikipedia.org/...on_devices#Snapdragon_400
https://en.wikipedia.org/wiki/OMAP#OMAP_3

edit:
Hier nog een compleet overzicht welke android wear apparaten wel/niet een update kunnen verwachten:
http://9to5google.com/201...-android-wear-2-0-update/

[Reactie gewijzigd door henkMASTERPRO op 12 juni 2016 12:29]

Dan zijn ze nog ver gekomen want ik heb de Moto360 1st gen nog steeds (ruim een jaar nu) en de accuduur en smoothness zijn sterk verbeterd! Het horloge is niet zo snel als de SD400 varianten maar gelukkig niet meer zo enorm hakkelig. Wat betreft de accuduur, aan het einde van een dag zit ik meestal op zo'n 60% resterend accupercentage en dat is ook stukken beter dan een jaar terug.

Toch, toch betwijfel ik of ik hierna nog een smartwatch zal kopen. Het was een leuk en mooi hebbeding maar dat was het dan ook wel. Het is handig, maar verre van nodig.
Heb je de moto360 ook wel eens een dag thuis gelaten? Ik heb hem laatst een dag niet om gedaan en miste het ding gewoon. Ik had ook zoiets van deze is mijn laatste smartwatch. Maar als ik hem niet om heb mis ik hem echt.
Ja, ik ben hem wel eens hier een daar een dag vergeten. Toch mis ik dan hoofdzakelijk de horlogefunctie. De andere extra's vervagen als het ware in de loop van de dag.
Mijn Huawei ging eergisteren defect en ben nu na een half jaar gebruik nu 2 dagen zonder een ik mis hem enorm. Ik mis nu ook van alles omdat ik domweg vergeet op mijn telefoon te kijken die of in mijn bureau ligt op werk of ergens in huis. Ik vertrouwde op mijn horloge ik keek daarop en pakte indien nodig mijn telefoon. Nu doe Ik hetzelfde maar vergeet telkens dat ik een dom horloge omheb die geen berichten aangeeft en dan Is het na halve dag.. Oh ja moet op tel kijken |:( heb nu mijn telefoon weer op zak.

Ook mis ik echt de spraak commando's ed.

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 12 juni 2016 16:45]

Ik heb exact hetzelfde met mijn G Watch R! Ik gebruik 'm niet superveel, maar toen ik 'm een dag was vergeten... ja dan mis ik 'm wel.
Ik wordt tegenwoordig iedere ochtend wakker door mijn horloge aan mijn pols. Heerlijk wakker worden is dat. Ook mijn vriendin heeft er geen last van, als mijn horloge om 5.45 begint met trillen. Alleen hiervoor zou ik al niet meer zonder kunnen.
Die lijst is ook ruk helaas. Slechts 3 horloges met Yes, rest Likely of andere vage statements. Die gast die die lijst maakte wil graag veel hits voor zijn site door zo een lijst te plaatsen maar nuttige informatie is er niet te vinden helaas. Jammer.
Mijn LG G watch krijgt ook geen update en die heeft gewoon een Snapdragon 400 ... Ik vind het belachelijk maar niks aan te doen. Overigens is er wel sprake van een mogelijke port.


http://forum.xda-develope...lg-g-watch-t3384026/page4
De vierkante G Watch heeft geen fysieke button die verplicht is, geloof ik ergens te hebben gelezen. Ook het vierkante scherm lijkt te worden uitgefaseerd.
Mijn G Watch R is maar een beetje nieuwer maar krijgt wel de update - aan LG ligt het dus in ieder geval niet denk ik.
Dat is ook op te lossen met een long press ofzo... :) Maar goed misschien dat die port wel werkt. Het enige wat ik graag wil is dat minitoetsenbordje !
Lijkt me sterk dat het het vierkante scherm is, de ASUS Zenwatch heeft toch ook een vierkant scherm? En de tweede generatie van dezelfde smartwatch krijgt als het goed is een update.
Wat niet mee zal helpen is dat Texas Instruments geen support meer levert op hun SoC, één van de redenen ook waarom bijvoorbeeld Google de ondersteuning voor de Galaxy Nexus (had een TI OMAP 4460 SoC) sneller dan normaal heeft gestaakt. Overigens kun je je achteraf wel afvragen hoe slim het is om in 2014 een chip te gebruiken uit 2010 waarvan de fabrikant haar activiteiten op dat gebied al een tijdje gestaakt heeft want ik kan mij haast niet voorstellen dat er geen alternatieven voor handen waren. Schrale troost voor de bezitters dat ze i.i.g. nog veiligheidsupdates krijgen.
De LG G Watch met een sd400 krijgt anders ook geen update meer naar Wear 2.0. De SoC van de Motorola is dus denk ik niet het enige probleem...
Ik denk dat dit ook precies het probleem is met smart watches. Er wordt nog geaccepteerd dat een smart Phone om de 2 jaar vervangen wordt, mede door de abonnementen ("ik mag er weer eentje uitzoeken"). Een horloge kocht je ook vaak voor langere tijd, ik denk dat het verwachtingspatroon van veel mensen hetzelfde zal zijn. De volgende Apple Watch staat ook alweer in de start blokken. Al denk ik dat ze bewust niet al te snel na elkaar deze lanceren, al zouden ze het wel kunnen.
Dat is nou exact de reden dat ik voor de Microsoft band heb gekozen. Ik gebruik hem voornamelijk als sportband (fitness, hardlopen en fietsen) en de extra notificatie mogelijkheden die van mijn smartphone af komen zijn leuk meegenomen. Het voordeel is dat de MS band 2 niet minder om gaat doen als hij het laatste OS-versie niet krijgt, zolang het fitness gedeelte maar prima blijft functioneren.

Bij een model zoals deze (tevens ook de Iwatch) ga je het gelijk merken als je niet de laatste OS-versie meer krijgt. Bij TV wordt het tegenwoordig ook doodnormaal om de smartTV na x aantal jaar niet meer te updaten, ben erg benieuwd hoe dit toegepast gaat worden bij autofabrikanten die mediagedeelte met Android gaan leveren.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 juni 2016 11:27]

En wat is dan het probleem? Alle apps draaien over het algemeen op alle versies van bv Android >4.x.
Waarom zou je perse altijd het laatste os op je device moeten hebben? Bij bv idevices wordt het er ook vaak niet veel beter op 2 a 3 ios versies hoger dan het toestel mee uitkwam. De note 2 draait nog aardig op Android 6 maar is toch ook wel echt aan vervanging toe.
Een smartwatch is eenzelfde device. Leuk speeltje voor een jaar of 2-3 daarna aan vervanging toe maar als je echt wil kan ie dan nog 2 jaar mee tot ie kapot is en reparatie duurder dan vervanging. Als je dat koopt als horloge voor het leven, hebbie iets niet goed begrepen.
Voor auto's hetzelfde, de auto radio en ingebouwde navigatie van een auto van +5 jaar voelt al aardig verouderd. Zal bij de 'smart cars' in de toekomst niet anders zijn.

[Reactie gewijzigd door brammieman op 12 juni 2016 12:21]

Een smartwatch is eenzelfde device. Leuk speeltje voor een jaar of 2-3 daarna aan vervanging toe maar als je echt wil kan ie dan nog 2 jaar mee tot ie kapot is en reparatie duurder dan vervanging. Als je dat koopt als horloge voor het leven, hebbie iets niet goed begrepen
Blijkbaar ga jij ermee akkoord, ik in ieder geval niet. Als ik een smartphone (en in dit geval een smartwatch koop) dan verwacht ik dat ik hem kan gebruiken zonder dat ik belemmerd wordt als ik niet de laatste update heb. Bij mijn smartwatch komen per maand steeds nieuwe update uit. Niet alleen brengt het nieuwe mogelijkheden, ze maken de smartwatch ook weer wat stabieler en verbeteren de accuduur.

Het grootse nadeel van IOS en Android is dat je amper tot geen security updates krijgt bij oudere versies. Bij android krijg je misschien x aantal maanden nog een update, maar bij Apple niet. Dat is de reden dat ik de laatste versie wil draaien. Nu kan mijn smartwatch stuk minder dan deze moto 360, maar daar heb ik doelbewust voor gekozen.
Bij bv idevices wordt het er ook vaak niet veel beter op 2 a 3 ios versies hoger dan het toestel mee uitkwam.
Mijn oude Lumia 930 is twee jaar oud, heeft meerdere grote updates meegemaakt en draait nu stabiel op W10M. Apple is persoonlijk een slecht voorbeeld, aangezien die liever wilt dat jij na x aantal jaar een nieuwe IPhone koopt. Dit komt omdat hun cashcow nog steeds de verkoop van hardware. Dat de note 2 Android 6.0 aardig draait vind ik niet raar, volgens mij is android 6.0 nooit officieel uitgekomen voor de Note 2. Developers van xda kunnen niet gebruik maken van alle drivers (delen zijn close source) dus super stabiel zou het nooit worden.
Zal bij de 'smart cars' in de toekomst niet anders zijn.
Hoop dat ze niet naar jou luisteren, anders vrees ik dat de automarkt dan ook verziekt wordt.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 juni 2016 16:13]

Als er nog zoveel te verbeteren viel was er duidelijk wat mis met de initiële software en terecht dat ze dat rechttrekken met een update, iets wat de meeste fabrikanten ook wel doen.

Note 2 draait volledig stabiel hoor. Standaard CM13 build voor zonder kanttekeningen. Prima dagelijks te gebruiken. Hardware begint alleen wat achter te lopen waardoor zaken als de laatste OpenGL versie etc niet ondersteunt zijn.

Die auto markt is al 'verziekt' zoals jij het stelt, nog nooit een update gehad eender welke auto. Geloof ooit eens een update van de boordcomputer om een software error weg te krijgen, thats it.
Persoonlijk vind ik het vrij raar om te verwachten dat fabrikanten maar updates blijven spuwen voor oude modellen. Je koopt een device op moment x met specs y en OS/functionaliteit z.
Leuk meegenomen als daar nog wat aan toegevoegd/verbeterd wordt door de tijd en of een os upgrade wordt doorgevoerd.
Je verwacht toch ook niet dat je koelkast ineens een nieuw vriesprogramma krijgt.

[Reactie gewijzigd door brammieman op 13 juni 2016 06:40]

Niet als ze steeds nieuwe functionaliteiten aan het toepassen zijn. Dan is het wel fijn dat ze ook updates uitbrengen die de device stabiel houden.
Note 2 draait volledig stabiel hoor. Standaard CM13 build voor zonder kanttekeningen. Prima dagelijks te gebruiken. Hardware begint alleen wat achter te lopen waardoor zaken als de laatste OpenGL versie etc niet ondersteunt zijn.
Ieder zo zijn keuze, ik draai liever geen custom roms op mijn smartphone.
Persoonlijk vind ik het vrij raar om te verwachten dat fabrikanten maar updates blijven spuwen voor oude modellen. Je koopt een device op moment x met specs y en OS/functionaliteit z.
Ben ik niet mee eens. Als het OS van mijn smartphone EOL t/m 2018 is, dan verwacht ik ook die te krijgen. Dat betekend dat mijn oude l930 meer dan 4 jaar updates heeft gehad.
Je verwacht toch ook niet dat je koelkast ineens een nieuw vriesprogramma krijgt.
Als dat wordt beloofd wel ja.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 juni 2016 08:44]

Yep me 2! Onafhankelijk van het os. Ik hoef ook geen apps op mn pols. Plus de band heeft zn eigen gps en kan zonder de telefoon.

De band draag ik als armband rechts en een echt horloge links. Ik wil geen horlogevervanger. Dat was voor mij heel belangrijk. Een horloge is heilig en een klassiek voorwerp voor mij. Het moet tikken en vooral niet na 24. 48 uur leeg zijn. Het moet tegen water kunnen en vooral mij de tijd laten zien.

Geen idee hoe lang de band updates krijgt maar tot nog toe iedere maand nieuwe features.
+1

Ik vind de Band 2 voor fitness doeleinden meer dan genoeg in huis hebben en de notificaties zijn meegenomen. Verder hoef ik geen gepriegel met apps op een minischermpje, totdat stemherkenning perfect is de accuduur voldoende, maar dan nog vraag ik mij af of ik veel tegen mijn horloge ga praten...
Tsja, de Microsoft Band is ook niet te vergelijken met de Apple Watch of een Android Wear horloge he.

De Microsoft Band is een dom ding, hard coded software op een kleine Microcontroller en is niks meer dan een doorgeef luik van sensoren, touchinput en beeld uitspuwen vanuit je mobiel.

Apple Watch en Android Wear hebben de mogelijkheid om Apps te installeren en deze twee horloges zijn gewoon heel anders. Hier draait een OS op. Op de Microsoft band niet, dat is gewoon in C geprogrammeerd bare metal op de Microcontroller. Heel erg static based. Als je blij bent met de functies die erop zitten dan prima. Ik zeg ook niks slechts over de Microsoft band. Het is gewoon totaal anders.

Ik wil bijvoorbeeld een Home Automation applicatie schrijven voor Android Wear waarmee ik bijvoorbeeld alles in mijn huis kan bedienen met mijn horloge. De mogelijkheden van een Microsoft Band beperkt zich tot wat Microsoft goed voor jou vind. Als je een functie mist ben je gewoon de pineut. Bij Android en Apple Watch niet.

Je kunt ze gewoon niet vergelijken. Helemaal niet met de nieuwste Android Wear waar gewoon een ingebouwd keyboard zit en nog veel meer. Hij heeft zelfs de mogelijkheid om stand alone te werken als de hardware het toelaat.
De Microsoft Band is een dom ding, hard coded software op een kleine Microcontroller en is niks meer dan een doorgeef luik van sensoren, touchinput en beeld uitspuwen vanuit je mobiel..
Misschien eerst inlezen wat de band 2 kan, want het komt totaal niet overeen wat je hier opnoemt. Het is ook een van de eerste smartwatch dat je voor golf kan gebruiken. Dat het gebruik maken van apps op de eerste plek staat vind ik, zoals ik al aangaf, juist fijn. Op dit moment ben je bij Android wear en Iwatch juist veel meer afhankelijk van de van je fabrikant. Want dit stukje laat het weer blijken namelijk.
Google kondigde Android Wear 2.0 kortgeleden aan, tijdens de ontwikkelaarsbijeenkomst Google I/O. De nieuwe versie brengt een aantal nieuwe features met zich mee, waaronder de mogelijkheid om de smartwatch te gebruiken zonder koppeling met een smartphone
Bij de Iwatch en Android wear heb je geen idee hoelang je support krijgt. Je zou nu maar de moto 360 hebben, dan voel je nu echt behoorlijk genaaid. Want op dit moment functioneert de watch, zoals jij zo mooi aangeeft, als "doorgeefluik". Wil je meer? Dan moet je volgens Motorola een nieuwe kopen.
Als je een functie mist ben je gewoon de pineut. Bij Android en Apple Watch niet.
Niet als je het totaal overbodig vindt. Ik wist van te voren wat ik kocht, dus waarom zou ik het missen? Zie totaal niet het nut om te gaan klooien op een klein scherm :) Zo heb ik de facebook app en weather app express uitgezet. Zolang ik mijn muziek kan bedienen en notificaties ontvang vind ik het meer dan genoeg.

Al schijnen de mogelijk die jij opnoemt wel te komen. Microsoft is een samenwerking met Volvo aangegaan om je band 2 te gebruiken om je auto te bedienen. Het draaien van apps is dus weldegelijk mogelijk.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 juni 2016 09:00]

Toch is het niet te vergelijken. Een Microsoft band heeft een heel andere insteek. Je kan ze niet vergelijken. Wanneer ga jij jou "app" dan maken met UWP voor je band 2? (Dat is wat ik bedoel, want dat kan niet) Dus je begreep mij niet helemaal. Wat jij verstaat onder apps versta ik er niet onder. Dat zijn static functies van de band. Kan je ze verwijderen dan?

Ik zeg niet dat de Band 2 slecht is of beter. Het is gewoon anders. En als jou verwachtingen ok zijn. Dan heeft Microsoft iets goeds gedaan. Echter heb ik zelf liever een OS erop. Nadeel daarbij is dat het veel meer batterij kost. Een Band 2 zal langer meegaan dan een Android Wear watch. Onder welke omstandigheden ook.

Als de Band 2 toevallig alle functies aan boord heeft die jij nodig hebt, dan is de Band 2 perfect. Helemaal vanwege zijn batterij duur. Prima toch?

Wat ik gewoon wil zeggen is dat je beide niet kan vergelijken. That's it. De band zit in een andere genre dan de Android Wear en Apple Watch. Hele andere opzet.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 13 juni 2016 20:17]

Wat ik gewoon wil zeggen is dat je beide niet kan vergelijken. That's it. De band zit in een andere genre dan de Android Wear en Apple Watch. Hele andere opzet.
Dan zijn we het gelukkig ergens over eens want dit is de reden dat ik de Band 2 heb gekocht. Als Microsoft een smartwatch had willen maken (wat Nokia bij de release van de l930 wilde doen) dat voornamelijk op apps focusde, dan hadden ze dat gedaan. Dingen zoals native unlocken van Windows 10 met mij Band 2 zijn leuke toevoegingen, maar ik kan ook wel zonder :)

Tevens, als ik de review zo lees over de Apple Watch, vraag ik mij serieus af waarom men zoveel geld uitgeeft aan een smartwatch wat 3 updates nodig (volgens Apple) heeft om snel te draaien..

[Reactie gewijzigd door vali op 13 juni 2016 20:27]

De volgende Apple watch staat helemaal niet in de startblokken, er gaan alleen wat schimmige algemene geruchten, verder is het juist heel stil rond de zogenaamde Apple watch 2.
Als een smartwatch met àlle mogelijke goedwerkende sensoren (denk behalve GPS, hoogtemeting ook aan hartslag, transpiratiemeting, bloedsuiker etc) aan boord het uiterlijk meekrijgt van een mooi ultradun horloge, en ik er ook echt goed mee kan praten (spraakcommando's + telefoneren), dan zijn we er denk ik. Over een jaar of tien zal er veel verbeterd zijn op dat vlak.

Lijkt me echt ideaal: Tegen je horloge zeggen dat je naar een bepaald adres wil en je er dan heen getomtomd wordt. Tegen je horloge zeggen dat er een bericht moet worden verstuurd naar die-en-die met deze-en-deze inhoud.
Hmm is het dan al niet mogelijk om die laatste 2 voorbeelden uit te voeren op huidige smartwatches? Je kan in ieder geval via de spraakcommando zeggen of je een sms of whatsapp (+ paar andere) naar een contactpersoon wilt sturen en daarna mag je je bericht inspreken (inhoud). Dat wordt gewoon als tekstbericht verstuurd.

Ook navigeren kan een smartwatch, die laat Google maps zien alhoewel ik niet weet of je een spraakcommando kan opgeven om een adres in te spreken, maar het zou me niet verbazen als dat al kan.
Je kan geen adres opgeven vanuit Google Maps zelf. Maar via Google Now (Ok Google) kan dat wel: "Navigeer naar Tweakers" en je zult het adres te zien krijgen. Daarna kun je kiezen om de navigatie te starten.

En een hartslagmeter zit al in de meeste smartwatches. Telefoneren kan ook al. Spraak commando's werken best redelijk. Die laatste twee voorbeelden zijn allebei al mogelijk. Nog niet zonder fouten, maar het gaat zeker niet meer 10 jaar duren voordat alles goed bruikbaar is.

Mijn Huawei Watch krijgt in ieder geval een update naar Android Wear 2.0. Ben benieuwd, nieuwe features zien er goed uit. Deze zomervakantie eindelijk weer tijd om het een en ander te ontwikkelen.
Dus een smartwatch van nog geen 2 jaar oud (release 09-2014), en die (volgens google) bij release $250,- was krijgt geen update?

Dat vind ik wel heel erg slecht. wat krijgen we straks? Gewoon geen updates meer bij motorala, wil je de nieuwe software, koop maar nieuw product?
Net als bij telefoons blijft het dan nog gewoon lang werken op oude software. Je huidige auto kan ook niet zelf sturen, daar moet je echt een nieuw model voor aanschaffen.

Daarbij moet de schoorsteen wel blijven roken bij die firma's nietwaar?
Uhm.... Tesla??? :P

[Reactie gewijzigd door Duumke op 12 juni 2016 12:13]

En als een huidige Tesla hebt, zal die nog niet volledig automatisch kunnen rijden. Daar zal je toch wel een generatie of wat voor moeten wachten. En kopen. :)
Toch wel ze. Firmware update en het zit erin. Alle sensoren zijn standaard in alle model s
Niet de techniek om vollédig autonoom te rijden.
Die techniek is ook bij lange na nog niet volledig uitontwikkeld, het zou een slecht iets zijn als ze dit nu al in zouden bouwen imo. Maar dit gaat heel erg off topic nu :)
Ik snap het ook niet zo goed, want Android wear was toch lang niet zo te customizen (en dus lastig te onderhouden) als Android zelf? Zeker gezien de niche markt die smartphones nu nog zijn is het echt ontzettend dom om je klanten van het eerste uur nu al zo in de kou te laten staan :X
Er is ook niet veel UI om te customizen hea. En watchfaces worden ingesteld door de gebruiker. De menu's zijn Material Design, maar dat is ook niet echt heel erg veel om te customizen. Denk dat dat het vooral ook is.
Dan is inderdaad de enige logische uitleg dat de hardware niet toereikend is.
Ik vermoed zelf dat het iets te maken heeft met de hardware. Want de eerste generatie was nou niet bepaald een hoogvlieger qua prestaties dankzij de OMAP chip en de batterij ging ook niet lang mee. Ik gok dat ze de ondersteuning voor die chip eruit hebben gegooid omdat het eigenlijk gewoon niet werkte.
Mijn LG G watch krijgt ook geen update en die heeft gewoon een snapdragon 400.... Dit zorgt er wel voor dat ik nog wel twee maal nadenk om een nieuw horloge te kopen!
Ik ben het met je eens dat dat raar is, maar dat staat verder los van de Moto 360. Ik weet ook niet hoe LGs beleid is wat betreft updates voor haar telefoons, datzelfde zal ook wel gelden voor hun horloges.
Dit kon je verwachten. Smartwatches zaten nog in de kinderschoenen. We zien dat in de tech-sector wanneer er een nieuwe productcategorie bijkomt en populair is dat er in korte tijd heel veel vooruitgang geboekt kan worden voor die categorie. Kijk maar naar smartphones. Het is dus te verwachten dat in het begin de smartwatches snel verouderd worden. Nu viel het bij de 360 wel mee, omdat je hem prima kunt gebruiken. Misschien dat ie wat langzamer is. Maar het is niet onbruikbaar.
Alhoewel ik graag langer updates kreeg, krijg je bij een "gewoon" horloge van ~¤200 ook geen updates
Omdat een gewoon horloge dat ook niet nodig heeft en zelf ook geen platform is. Android Wear heeft dat wel nodig en is een platform.
Hoezo heeft het platform updates NODIG? Tuurlijk zijn updates fijn, maar nodig nee.
Omdat een platform na een tijd achter gaat lopen, compatibiliteit begint te verliezen en door ontwikkelaars niet meer ondersteund wordt. Iets dat irrelevant is voor andere smartwatches. Functionaliteit gaat verloren als een platform begint achter te lopen, en voor een horloge, iets dat de meeste mensen voor JAREN gebruiken, is dat héél erg, zeker als die ondersteuning al na amper 2 jaar wordt gestopt.
Ben ik niet met je eens, dit horloge heeft vrij oude hardware en dan snap ik het dat ze er nu mee stoppen.
Omdat een platform na een tijd achter gaat lopen, compatibiliteit begint te verliezen en door ontwikkelaars niet meer ondersteund wordt. Iets dat irrelevant is voor andere smartwatches.
Als we kijken naar Android op telefoons en tablets valt dat reuze mee, je kan bijvoorbeeld op 4.1 nog vrijwel alle apps installeren. Tuurlijk heb je niet dezelfde systeemfunctionaliteit als op 6.0 / Android N, maar het maakt je telefoon/tablet absoluut niet onbruikbaar. Het lijkt mij dat dit met de smartwatches hetzelfde gaat lopen, dat oudere versies nog heel lang compatible blijven.
Wat maakt het uit dat dit toestel oude hardware heeft? Hij is uitgekomen in 2014! Een 2 jaar oud horloge hoort nog verschillende jaren mee te gaan.

Het maakt verder niet uit dat de software zelf achter gaat lopen, ontwikkelaars moeten moeien blijven steken in hun apps en voor platformen als smartwatches hebben we al genoeg gezien is dat ontwikkelaars zich alleen maar focussen op de laatste versie.
De SOC is 6 jaar oud.. je moet wel realistisch blijven natuurlijk. Je kan je afvragen of ze dan wel die SOC hadden moeten gebruiken, maar dat is een ander verhaal.
Wat boeit het of de onderdelen 6 of 100 jaar oud zijn? Het toestel zelf is nog maar 2 jaar oud. Motorola had dan maar voor nieuwe en moderne hardware moeten gaan, het is niet alsof die in 2014 niet bestond. Dit is absoluut geen excuus.
Dus een apparaat van 250 dollar, en nog geen 2 jaar is doodnormaal dat alle support er maar voor stopt, en er alleen nog kritieke patches komen?

Wordt een leuke met een Auto "sorry meneer, deze is al 2 jaar oud. Hier mogen we geen APK meer op geven!"
De analogie werkt niet, want je kan nog prima je smartwatch gebruiken. Bovendien is de motor van de smartwatch 6 jaar oud.
Het boeit niet dat die gebruikte hardware 6 jaar oud is, het toestel zelf is nog maar 2 jaar op de markt en dan was het aan Motorola om moderne hardware te kiezen. Dat het 6 jaar oud is, daar heeft de klant niks mee te maken, die verdient zijn ondersteuning en horloges horen nu eenmaal jaren mee te gaan en niet om de 2 jaar te worden vervangen.

Het maakt ook niet uit of hij wel of niet te gebruiken valt. De vraag is, of hij - in jou woorden - wel echt nog "prima te gebruiken" valt. Deze smartwatches hebben momenteel nog maar een kleine gebruikersgroep, een groep die dus makkelijk door ontwikkelaars aan de kant kan worden gezet als ze toch niet de nieuwe APIs krijgen, etc., tot zover het "prima te gebruiken"-argument. Dit ding zal steeds meer van zijn functionaliteit - waarvoor de meeste hem waarschijnlijk hebben gekocht - verliezen.
Zo kan ik het ook. Al bij het ontwerp er een oude motor erin zetten. En dan na 2 jaar zeggen dat ie 6 jaar oud is. Volgens mij moet je deze support zien als product en niet per onderdeel van het product .
Dus we moeten maar blij zijn dat hij 1,5 jaar ondersteund is?

Ik denk dat de marketing strategie werkt van de grote merken, mensen geloven blind dat het het beste voor de consument is :+
Ja, we hebben het dan over mechanische horloges, niet smartwatches, dat zijn niets meer dan verkapte electronicagadgets, en het valt me uberhaupt mee dat zo'n smartwatch het al zo lang vol houdt... Genoeg smartphones die na 2 jaar ook alleen nog maar veiligheidsupdates krijgen(als je zelfs al die mazzel hebt). De functionaliteiten van dit soort smartwatches zijn overigens ook zonder die extra updates nog wel een paar jaar langer te gebruiken, en dan wil je sowieso wel een andere smartwatch, zo degelijk zijn ze nou ook weer niet.
Niet vergelijkbaar. Een gewoon horloge werkt 'as is'. Daar is dus niets aan te updaten. Echter bij een smartwatch is dat nou juist het idee. Persoonlijk vind ik het héél erg slecht dat een apparaat van 250 euro (release prijs) gewoon niet meer geupdate wordt. Ik hoop toch dat dit betekend dat security updates wel gewoon door gaan. Dat zou namelijk niet zoveel met de hardware te maken moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 12 juni 2016 16:07]

Motorola laat weten dat de Moto 360 nog wel beveiligingsupdates krijgt, mochten er kwetsbaarheden worden ontdekt.
Mijn Samsung gear S heeft niet 1 update gehad, misschien een security update, maar da's dan ook alles. Daar zit ik dan met een Tizen horloge, waar je de tijd kan op aflezen en waar een rekenmachine in zit. Want voor de rest ? De markt wordt bestookt met gadgets waarvan je eigenlijk van in het begin reeds weet dat ze na een paar weken of maanden gewoon in de schuif liggen. De gear S2 leek me ook een aardig iets, maar de 'smart'watch blijft wat mij betreft gewoon in de winkel liggen. En wat heb je aan honderden of duizenden watchfaces ?
niks vreemd aan in het land van Android is dat heel normaal
Alle Windows Phone 8 toestellen? Ja.
Want 5 jaar ondersteuning is te weinig? Je beseft dat die toestellen pas begin vorig jaar geen ondersteuning meer kregen en ook nog altijd nieuwe features ontvingen NA de release van Windows Phone 8.
Windows Phone 7.8 is leuk, maar het hoofdprobleem blijft de app compabiliteit. Doordat ze geen update naar Windows Phone 8 kregen hadden ze geen ondersteuning voor Windows Phone 8 apps. In feite was die ondersteuning dus helemaal niet 5 jaar, zeker aangezien er veel apps vrij vlot WP8 only waren.

http://mspoweruser.com/mi...-users-in-the-nuts-again/

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 12 juni 2016 21:02]

Ha, geweldig. Sorry hoor, maar even hier onder zit je constant te zeggen dat ontwikkelaars die doorgaan naar de volgende versie van een platform geen probleem is want je kan het toch blijven gebruiken, maar nu is het plots wel een probleem omdat het jou uitkomt in dit argument?
quote: calvinturbo
Tuurlijk heb je niet dezelfde systeemfunctionaliteit als op 6.0 / Android N, maar het maakt je telefoon/tablet absoluut niet onbruikbaar.
Ook fijn dat je er een artikel bij haalt van 2014 als argument, 2 jaar nadat Windows Phone 7 werd vervangen en toen al weer een 2 jaar oud platform (wat een totaal van 4 jaar maakt) wat nog niet eens direct in effect was.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 12 juni 2016 22:19]

Het punt is dat bij Android bekend is dat ze niet heel apps exclusief voor de nieuwste versies maken en dat was destijds bij WP8 wel zo.
Wat maakt het uit of het bekend is of niet? Het gaat erom wat veel gebruikt wordt en Android Wear wordt nog niet veel gebruikt, als een toestel dan op een oude versie blijft hangen is het daar zo goed als zeker al direct voor gedaan.

Daarbij, heb je enig bewijs dat WP apps met de lancering WP8-only waren? Want dat was absoluut niet het geval.
Ik snap de verontrusting niet zo eigenlijk.
De watch blijft wel gewoon werken met de nieuwe versies van Android toch?

Ik bedoel als Wear 2.0 uitkomt en de 360 geen update krijg is hij toch niet ineens onbruikbaar geworden? Hij blijft toch gewoon doen wat hij nu ook al doet?
En zeker met het blijven leveren van beveiligingsupdates is er niets aan de hand.

Wil je het nieuwste van nieuwste dan moet je iets nieuws kopen. Net zoals ieder jaar een nieuwe tv op de markt komt, je oude tv doet het nog steeds. :)
Ja precies! Hij blijft gewoon functioneren, alleen mis je uit op de allernieuwste functies. Maar als jij voor ¤200 een "ouderwets" horloge koopt krijgt die ook geen updates
maar mensen verwachten altijd de nieuwste software te krijgen op hun oude hardware/apparaten.
Werkt nou eenmaal niet zo.
Ik had gehoopt dat de smartwatches een betere update cycle gingen krijgen dan de phones maar dit valt wel zwaar tegen. Er is geen vendor customization zoals bij smartphones.

Ik zie het probleem niet, ik vermoed eerder hetzelfde issue als bij de telefoons in die zin dat het niet past in het business model van hardware pushers... Ze zien software ondersteuning enkel als een kost, er is voor hun geen return uit te halen, misschien moeten ze daar maar eens iets aan doen, met een model zoals Xiaomi.

Soit, dan zal ik mijn moto 360 maar zsm van de hand doen zeker...

[Reactie gewijzigd door venqwish op 12 juni 2016 11:20]

Het is Android, natuurlijk is de ondersteuning slecht.

Ik heb toevallig een moto 360, gekocht vanwege het design. Jammer, maar heel eerlijk gezegd had ik verwacht dat de ondersteuning al een jaar eerder zou stoppen.
Ach je kunt vast binnenkort je eigen rommetje flashen met de laatste versie via de driestappen handleiding van xda.
Of je buurjongen of meisje als t iets te technisch is.
Net zoals zelfs mijn oude htc Desire HD en Note2 ook nog Android MM kunnen draaien zonder issues.
Lijkt mij juist te gaan om een hardware limitatie. Bij de release had de Moto 360 al een vier jaar oude TI Omap 3. De nieuwere smartwatches met Snapdragon 400 processoren krijgen allemaal netjes een update.

Software ondersteuning kan gewoon niet uit als er maar één smartwatch is die afwijkt. Ga je niet de hele software voor aanpassen. Tuurlijk: jammer. Maar ik had het zelf ook verwacht, daarom ook niet de 1st gen Moto 360 aangeschaft.
Is het heel gek als im het probleem van geen updates niet zo herken? Oké je wil dat het qua beveiliging dicht zit, maar verder vind ik het geen enkel probleem. Ook bij telefoons niet. Mijn twee jaar oude M8 zit netjes op Android 6, maar als dat niet zo was had ik er niet om gerouwd. Om ook maar aan te tonen dat geen updates niet Android gerelateerd is. Er wordt hier altijd zo vreselijk negatief gedaan kver Google/Android...

Als je een normaal horloge koopt krijg je toch ook geen nieuwe klokkenplaat als die ontwikkeld is. Helemaal geen updates krijg je dan. Zolang het horloge blijft doen wat ie deed toen je hem aanschafte is het correct imo.
Ja, het is meer dat de early adopters zich altijd in de steek gelaten voelen. Je koopt als eerste een gloednieuwe productcategorie, maakt er bij je vrienden dus reclame voor en wordt vervolgens bij de eerste 'grote' software-update in de steek gelaten.
Tuurlijk, hij doet nog steeds wat hij moest doen maar blij word je er niet van. Dat is ook gewoon mens-eigen denk ik en vooral bij early adopters. Die willen sowieso graag het nieuwste van het nieuwste (daarom zijn het early adaptors) en dan wil je dus ook graag versie 2 hebben. En als dat dan niet gratis gebeurt maar tegen betaling (van een nieuw horloge), dan ben je teleurgesteld.
En dat is volkomen logisch. Niet 'rechtszaak-boos' ofzo, maar gewoon chagrijnig en teleurgesteld.
Daar hoef je als early adopter nooit teleurgesteld over te zijn. Er is bijna een garantie dat jouw device als eerste buiten de boot valt. Geldt voor alle producten. Koop als eerste een router met de allerlaatste netwerk standaarden dan weet je ook zo goed als zeker dat zodra die gemeengoed zijn, jouw device achter blijft en net iets incompatibel blijkt etc.
Early adopters kopen weer iets nieuws als de massa het oppikt.
Een horloge is vooralsnog geen IOT, dus zijn updates ook niet nodig. Een standalone Windows XP machine zonder NIC heeft ook geen updates meer nodig. Het probleem is dat zodra je verbonden bent met IPv4 of IPv6, dat je ineens wel updates nodig hebt.
En zo begint het 'nieuwe horloge kopen om de drie jaar' tijdperk =) (2 jaar voor mij, had deze 2 jaar geleden terug gekocht, maar voorlopig koop ik iniedergeval geen smartwatch meer)

[Reactie gewijzigd door icratox op 12 juni 2016 11:13]

Jeetje, rustig aan.. De eerste Moto 360 had voor die tijd al een bijzonder verouderde soc aan boord. Een die al 4 jaar oud was en eigenlijk totaal niet in een smartwatch thuis hoorde. Een hoogvlieger qua snelheid was het dan ook totaal niet, het horloge moest het van het ontwerp hebben.

Het kan niet anders dan dat het hiermee te maken heeft.
Was niet bepaald als 'rant' bedoeld. Maar meer als dat het beter te wachten is totdat Smartwatches in een volwassen stadium komen. Die tijd zal het gewoon nodig hebben. Tot die tijd ben ik niet van plan er meer in te stappen.

Ze staan in de kinderschoenen, en dat is bij iedere smartwatch op dit moment te zien (inclusief die van apple). Ze zijn hoog van prijs, maar leveren niet de prestaties die je van een horloge verwacht (accuduur vooral en levensduur). Voordat dat een beetje op het niveau komt waar het echt een object is dat je lange tijd zonder opladen kunt gebruiken, of dat gebruiksniveau echt intuitief is, zal een hoop experimentatie en vooruitgang nodig zijn zoals altijd met vroege stadia.
Smartwatches zijn nu (zoals je noemt) alleen nog maar voor de early adopters. Als je zelf geen apps ontwikkkelt zou ik dan ook niet aanraden om er een aan te schaffen. Het afgelopen halfjaar heb ik onderzoek gedaan naar de toepassingen van smartwatches en een proof-of-concept app ontwikkeld. Ik ben meerdere keren tegen API limitaties en andere gekkigheden aangelopen.

Voordat smartwatches echt interessant zijn voor het grote publiek moet er nog veel gebeuren. De documentatie voor developers is niet in orde, niet alle Android API's zijn geport naar Android Wear.. En er moeten nog meer 'killer' apps komen. Google heeft nog heel wat werk te verzetten. Met Android Wear 2.0 gaat het de goede kant op.

Vooral het toetsenbord is een erg welkome toevoeging. Voor mijn Kenteken Check app is spraakherkenning eigenlijk niet goed te gebruiken. Omdat een kenteken geen "echt" woord is gaat het vaak mis.
Zoals eerder al aangegeven krijgt de LG G watch ook geen update, die heeft wel een snapdragon 400...
Het is een 'beslissing' van google.
'ALS' dat zo zou zijn dan geeft dat mij nog een extra argument om geen android-achtige produkten meer aan te schaffen.
Telefoons met google's android zijn een hit-and-miss als het gaat om updates (eerder een miss) en nu laten ze met smartwatches ook al de early adopters in de steek.
Juist een groeimarkt waar je je wellicht als leverancier moet positioneren met een betrouwbaar ecosysteem...... nope!!! koop maar een nieuwe!

Je kan klagen over Apple wat je wil (te duur, machtsposities innemen etc etc): maar ondersteuning gaat daar iets -al is het maar 1 a 2 jaar extra- verder dan die google/android bende.

Ik hou me hart vast nu Android ook op tv's en in auto's terug te vinden is.
'Ik heb een bug in mijn 3 jaar oude met android uitgeruste auto.... jammer : koop maar een nieuwe!"
"Mijn 3 jaar oude tv met android ondersteunt de nieuwste versie van Youtube niet omdat mijn Android OS te oud is..... jammer: koop maar een nieuwe!"

btw: niet dat de eigen systemen van TV en autoleveranciers bijgewerkt en/of ondersteund worden natuurlijk :-)

btw2: ik dacht dat we met zijn allen moesten werken aan een duurzame samenleving. Dat betekent volgens mij dat je qua support van leveranciers iets kan verwachten

[Reactie gewijzigd door LaFleche op 12 juni 2016 11:36]

Als je duurzaam wilt zijn, koop je geen onzin speeltjes als Smart watches om mee te beginnen. Std klokkie van 10¤ gaat jaren mee en kun je zelf opwinden.
Nog een apparaat wat maar 2 jaar mee gaat...
Houd het toch liever bij een normaal horloge, die gaat tenminste lang mee en hoef je niet op te laden.