LEGO brengt in januari Mario Kart-sets uit met personages en bijbehorende karts

LEGO heeft zijn eerste Mario Kart-sets aangekondigd. Het Deense bedrijf maakt die in samenwerking met Nintendo. De sets komen op 1 januari 2025 beschikbaar en bevatten personages, karts en meer.

LEGO stelt in eerste instantie zes setjes beschikbaar in de LEGO Mario Kart-collectie. Die bevatten verschillende bekende personages uit de Super Mario-serie en verschillende karts. LEGO toont bijvoorbeeld sets met Toad, Yoshi, Donkey Kong en de babyversies van Luigi, Mario en Peach.

De sets worden daarnaast geleverd met accessoires als itemblokjes, groene en rode shells en meer. De karts kunnen de rode en groene schilden daadwerkelijk afvuren en zijn ook compatibel met de bestaande LEGO-personages van Mario, Luigi en Peach, die los verkrijgbaar zijn.

De zes LEGO-sets komen beschikbaar in verschillende prijspunten. De goedkoopste daarvan bevat een lichtblauwe Yoshi op een motor. Die bestaat uit 133 stukjes en kost 15 euro. De duurste Baby Peach & Grand Prix-set gaat 75 euro kosten, bestaat uit 823 stukjes en bevat meerdere personages, een starthek en meer.

LEGO Mario KartLEGO Mario KartLEGO Mario KartLEGO Mario KartLEGO Mario KartLEGO Mario Kart

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

21-08-2024 • 21:16

76

Reacties (76)

76
76
53
0
0
19
Wijzig sortering
Wat jammer dat LEGO zich tegenwoordig alleen lijkt te focussen op hyper-commerciële thema's. Waar zijn de LEGO ridders gebleven, of een nieuw algemeen thema, zoals Tweede Wereldoorlog LEGO?
"Moderne" Oorlogs thema's wil lego zich nooit aan wagen. Dit hebben ze ooit een keer uitgesproken helaas. Mocht je lego willen van dat Thema kan je misschien naar het merk "sluban" kijken. Dit is een namaak lego wat heel groot is in oorlogs modellen. Heb zelf al enkele tanks in bezit.
Lego had in het verleden zich ook uitgesproken nooit wapens te maken van Lego. Maar daar hebben ze zich ook niet aan gehouden. Ik zie zwaarden, speren en hele strijdvoertuigen voorbij komen tegenwoordig.
Dat statement ging zover ik weet over vuurwapens (bijvoorbeeld pistolen die je in je hand kunt houden), tanks, straaljagers, handgranaten, enz. (dus dat dat de modellen zijn)

Ze hebben inderdaad wel Star Wars en piratenspullen en zo.
Straaljagers hebben ze ook (de 31039). En bijv. een Sopwith dubbeldekker.
Kijk eens aan. Daar had ik geen idee van. Er zitten in elk geval geen wapens op de straaljager (mitrailleurs / bommen / raketten ). Maar inderdaad. Een straaljager is zover ik weet per definitie een gevechtsvliegtuig (net als de sopwith dubbeldekker)

En eerlijk is eerlijk. Ik zit nu te kijken naar die Sopwith. En daar hebben ze wel de mitrailleur er op zitten. (Die iconische die tussen de rotor door schiet)

Dus blijkbaar zijn ze niet 100% consequent hierin. Ook al is het overduidelijk heel wat anders dan wat andere merken als Reobrix maken:
https://www.blockbrickwor...?pwb-brand-filter=reobrix
Ging dat niet om pistolen etc?
Die er overigens ook zijn gekomen met die piraten lego.

Maar goed, je kunt van gedachte veranderen. Doorgaans gaat Lego met dit soort dingen niet zo ver.
Klopt, ze hebben ooit een set van de Bell Boeing V-22 enkele weken voor het uitkwam gecancelled vanwege het militaire character. Is nu een heel zeldzame set.
Mmm.. de Osprey kende ik niet. Maar bv de 31039 blue power jet (een F35c vtol) is wel enige tijd te koop geweest (bijna 5 jaar). Het kreeg niet de naam F35, maar de gelijkenis is zeer groot, maar is zo nooit genoemd door Lego.
Nja Lego heeft ook een Sopwith gehad (die heb ik zelf) ...
Ze hebben zich ooit gewaagd aan een soort van moderne oorlog. Namelijk het voetbal hooliganisme. Tijdens een WK kon je sparen voor een voetbal stadium incl ME... Kan me herinneren dat er toen wat ophef over was
Cobi is wat mij betreft het beste in de oorlogssetjes. Ze zijn ook Pools en niet Chinees, dus vaak kwalitatief beter.
Volgens mij is dit ook de reden geweest waarom ze nooit échte moderne wapens hebben gemaakt.
Van zwaarden tot piraten kanonnen en handvuurwapens en vervolgens eigenlijk alleen nog wat 'laser' wapens. (Star wars, hun eigen oude ruimteschip sets, etc)
Politiesets hebben namelijk walkietalkies
Dat merk kende ik nog niet, thx! ik zelf heb er een aantal van Cobi Bricks ( volgens mij een Pools merk ).
Omdat LEGO het patent voor de LEGO-blokjes niet meer heeft, snap ik wel dat ze graag deals aangaan met bedrijven als Nintendo omdat dáár wel weer copyrights op zitten en ze dat in China niet zomaar legaal kunnen namaken en naar Europa of de US verschepen en verkopen.

Of kijk ik nu ergens overheen? In m'n hoofd klonk het logisch ;)
Lego stond voor zover ik weet op de rand van het faillissement een paar jaar geleden. Ze hebben het uiteindelijk gered door o.a. van die licenties deals te maken voor Star Wars. Toen zijn ze weer geld gaan maken. Dus ja geen wonder dat ze die lijn doorzetten.
Een paar jaar geleden is inmiddels de jaren 90, sinds het eind daarvan en begin 2000 is lego een heel assortiment met thema's in licentie gaan maken. Ondertussen is dat flink gegroeid en maken ze daarnaast ook veel grotere sets
Ik dacht mij te herinner dat die licenties lego inderdaad eerst gered hebben en daarna bijna weer het faillissement in gejaagd omdat ze er niet over na gedacht hadden dat zonder de marketing rond de films er ook minder vraag zou zijn voor de lego dus toen star wars of Harry potter of een andere film even klaar was (ik weet niet meer welke franchise het was) gingen zij op volle toeren door met produceren maar de vraag viel groten deels weg zonder de films en marketing. Toen zijn ze begonnen met ninjago en hun eigen tv series en heeft dat ze weer gered. Tenminste dat is hoe ik mij de docu over lego herriner.
Dit is ook wat ik nog weet, dus dat ze op deze manier blijven door gaan, is een vrij logisch vervolg natuurlijk.
Hier wordt er een mooi overzicht gegeven hierover: YouTube: Why Lego Is So Expensive | Business Insider

[Reactie gewijzigd door MartenBE op 22 augustus 2024 11:22]

Lijkt mij dat Lego nog prima een handelsmerk/copyright op een eigen thema kan afnemen. Op de standaard blokjes zit misschien geen handelsmerk of patent meer. Maar vroeger had je bijvoorbeeld Bionicle wat naar mijn weten weer een eigen handelsmerk was.
Oorlogsthema doen ze niet.

Wat betreft de ridders hebben ze as we speak vier sets:
https://www.lego.com/nl-nl/product/lion-knights-castle-10305
https://www.lego.com/nl-nl/product/viking-village-21343
https://www.lego.com/nl-nl/product/medieval-castle-31120
https://www.lego.com/nl-n...edieval-town-square-10332

(en een paar sets die net afgelopen twee jaar uit productie zijn gegaan)

Daarnaast een hele Dungeons & Dragons lijn die er prima bij past.

[Reactie gewijzigd door pagani op 21 augustus 2024 22:10]

Je vergeet nog 910001 en 910029, die in de laatste 2 rondes van Bricklink zijn uitgebracht.
Viking is geen ridderlego! Ken je klassiekers, maar doe mij maar piratenlego.
Of de piranteschip/soldatenschip van vroeger. Of je kon een commerciële wijk bouwen met autowasstraat, benzinestation, parkeergarage, legowegen en meer.
Mijn autowasstraat/parkeergarage (die ik nog steeds heb) zat ook onder de de Shell stickers. En dan heb ik het over een jaren 90 set. Het is niet heel nieuw of verrassend, marketingtechnisch.
Octan was toch het legomerk voor benzine?
Misschien had jij ene gesponsorde set?
Het fictieve bedrijf Octan is pas begin jaren 90 ergens geintroduceerd zover ik weet. Daarvoor werden sets uitgebracht in samenwerking met Shell. Ik heb zo ook nog een tankstation setje staan van lang lang geleden.

[Reactie gewijzigd door Gim op 22 augustus 2024 10:04]

In het Shell hoofdkwartier in Den Haag hebben ze ook Lego staan in de atriums daar. Super gaaf.
Oude setjes zoals het tankstation als het goed is, de rode F1 wagen en de windmolen staan er ook.
Ja en nee. Lego had zo'n 50 jaar lang een deal met Shell. Octan is later gekomen. De deal is stop gezet door de druk die Greenpeace op Lego legde ivm de boringen van Shell in het Noordpoolgebied.
Ruimtevaart hebben ze, enorme collectie City hebben ze, de hele 3 in 1 serie is ook een mooie, Friends, het Poolonderzoekgeheel. Er is echt heel veel niet commercieels.

Maar de 18+ markt lijkt het best leuk te vinden aan de verkopen te zien dat er een Liebherr logo op sommige Technic staat, of een van alle andere bekende voorbeelden.
Blijft zonde dat het meeste dat met licenties te maken heeft bij Lego op een stickervel zit.
Wat dat betreft is de Minecraft serie een fijne uitzondering. Geen stickers of onnodige kleurvervuiling.
Daar ben ik het volledig mee eens. Gepri te blokjes zijn de enige optie.
Waar zijn de LEGO ridders gebleven
Goede vraag
of een nieuw algemeen thema, zoals Tweede Wereldoorlog LEGO?
Weinig tijdvakken in het bestaan van de aarde waarin zoveel gruwelijkheden hebben plaatsgevonden. Denk niet dat dit heel goed past bij de doelgroep van LEGO. Tijdens de Middeleeuwen waren er ook oorlogen en die waren ook gruwelijk, maar mensen op industriële schaal uitroeien, dat hadden ze toen nog niet bedacht.
Hele dorpen en steden in brand steken was nagenoeg net zo effectief als "industrieel" uitroeien.
Nah, komt niet in de buurt: Wikipedia: List of wars by death toll

"hele dorpen en steden" was altijd maar een lokale aangelegenheid, niet wereldwijd. En vooral niet industrieel.
Heb wel altijd moeite met dit soort lijstjes. Bijv. de eerste entry in pre-1500AD gaat over 100k mensen die zijn gestorven in 19 jaar. Klinkt niet veel want dat doen ze nu in 6 maanden in Oekraïne ook. Echter in 530BC was het wel 0.1% van de geschatte wereldbevolking. Voor die tijd dus een behoorlijke deuk en industrieel genoeg.

Die in China is zelfs 1% van de wereldbevolking van toen.

En gaan we iets lafer naar de Kitos oorlog dan was er genoeg schade in 2 jaar.
Some localities were so utterly annihilated by the revolting diaspora that Romans moved in to settle the areas to prevent their complete depopulation

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 22 augustus 2024 08:39]

Ghengis Khan heeft rond 1200 naar schatting zo'n 20 miljoen mensen (een vijfde van de wereldbevolking!) over de kling laten jagen. Niet industrieel, maar wel een enorme schaalgrootte.
Daar zijn geen cijfers van, maar het is de enige periode in de moderne geschiedenis (volgen geologische tijdschaal) dat de hoeveelheid CO2 in de lucht vrij veel afnam. Door vergelijking west Europa (buiten het gebied van Ghenis Khan) en EurAzie is men tot die schatting gekomen.
Anoniem: 2134934 @Blaze8521 augustus 2024 22:06
Oorlog thema's noch kleuren zal je waarschijnlijk niet meer gaan zien. Dit heeft LEGO in haar regels gezet.
Ze hebben ook nog een behoorlijk leuke creator serie, City en dreamzzz serie.

Zoontje vond Super Mario helen fantastisch. Nu Minecraft.

Ikzelf hou van de display items zoals icons en StarWars.

Sinds vorig jaar door mijn zoon weer helemaal in de LEGO. Leuk man.
Dan moet je toch even verder kijken op hun site. Reizen, geschiedenis, kunst, natuur tot en met bloemen, ook voor volwassenen. Ze hebben tegenwoordig zoveel verschillende thema's.

Met die Titanic ben je wel even bezig. :)

https://www.lego.com/nl-nl/categories/adults-welcome
Ikzelf dacht aan: Iconic Trainstations.
Een verzameling vdie Architecture + City combineert, van enkele bekende treinstations. In de juiste proporties, zodat andere (trein)sets hier ook gebruik van kunnen maken.
Er zijn nog steeds kastelen (met ridders) te koop hoor. En ook andere niet licensed thema's zoals City, Classic, Creator, Friends etc. bestaan nog gewoon.

Tweede wereldoorlog is iets wat totaal niet bij Lego past natuurlijk.
Toevallig heb ik laatst een YouTube docu gezien over Lego en daar werd uitgelegd dat de zgn. hyper commerciële thema's (bijv Star Wars) de financiële resultaten van het bedrijf hebben gered. Dus ik denk dat dit gewoon goed werkt voor ze.
Wat jammer dat LEGO zich tegenwoordig alleen lijkt te focussen op hyper-commerciële thema's.
Er komen aan de lopende band nieuwe sets uit in bestaande originele Lego series, worden compleet nieuwe bedacht, ideas van eigen gebruikers en OOK cross overs.

Niks 'alleen'. Dit thema haalt gewoon het Tweakers nieuws. Lego is wel actiever dan die paar sets die op Tweakers voorbijkomen
Ik zag toevallig gister nog een filmpje over Lego van business insider. Deze thema’s scoren ontzettend goed en dus gaat Lego er mee door.
Ik vind de Mario sets erg leuk, vooral omdat ik vroeger Mario levels tekende, dus ik snap het wel. Maar er zijn zoveel sets, dat kost echt een vermogen.

Ik laat de kart sets wel voorbij gaan, hoewel ik wel erg graag een banaan en shells in mijn collectie wil hebben.

Als ik naar mijn collectie kijk (die loopt van de jaren 60-70 tot nu), dan mis ik wel de beperkte items en meer creatieve incentive van vroeger. En inderdaad thema’s als castle, space, town en helaas voor mij ook technic (van vroeger) mis ik enorm.
Je bent kenbaar niet zo thuis meer in LEGO. Er zijn gewoon meer thema’s.

Kasteel: https://www.intertoys.nl/...iO09qq3hXBmxoCrb4QAvD_BwE

Lego is ondank ridders, Ninjago e.d. pacifistisch. Ze zouden nooit een echt oorlogsthema kiezen.
"DREAMZzz" is een nieuw thema. Een beetje fantasie, heksen, ridders, draken en schietende panda's.
Helemaal mee eens en de kwaliteit qua ontwerp is er ook niet op vooruit gegaan. Allemaal middelmatig geworden en extreem duur geworden.
Ik vind de DreamZzz serie anders aardig mooi ontworpen
Ik doelde meer de constructie kant van Lego. Om een voorbeeld te noemen de Lego NASA Mars Rover Perseverance. Slechte wiel constructie. Lego DreamZzz zou ik zelf nooit voor mijn kinderen gekocht hebben. Lego heeft altijd een opvoedkundige educatieve waarde gehad en dat mis ik bij deze reeks. En dan druk ik mij nog mild uit.
Dreamzz, Ninjago en City ligt ook veel focus op
Het is uiteindelijk kinder speelgoed hé
Ja en nee. Natuurlijk heb je ergens een punt, want zo is LEGO begonnen. Maar zodra er 18+ op een doos staat is het duidelijk geen kinder speelgoed meer.

LEGO heeft zich in de afgelopen 50 jaar ontwikkeld als iets dat meer dat alleen voor kinderen is. Neemt niet weg dat veel sets natuurlijk wel voor kinderen zijn. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er cijfers zijn die de ratio tussen kinderen en volwassenen weergeven. Naar mijn idee (en ik heb veel stellen met kinderen van verschillende leeftijden om mij heen) zie ik vaker volwassenen LEGO sets bouwen dan kinderen.
Dan kijk je denk ik niet ver genoeg of er moet echt helemaal niets bij zitten dat je interesseert. Ik vind dat LEGO de laatste tien jaar juist veel mooie dingen heeft uitgebracht. Van schilderijen en ruimtestations tot wereldbollen, cosmische vertekeningen, typemachines en piano's. En dat allemaal naast veel generieke dingen als middeleeuwse thema's, boomhutten en retro thema's als oude consoles en arcade machines, vind ik toch wel dat ze een hoop te bieden hebben.

LEGO Ideas vind ik toch wel een van de beste dingen die LEGO heeft gedaan. Als het concept niet bekend is bij je; Ideas draait om ideeen van de community vanuit de LEGO builder. Die kun je aanbieden op de website die is opgezet als een soort van Kickstarter. Als iets genoeg stemmen krijgt, gaat het door naar de R&D van LEGO en indien het kan, komen de sets op de markt.

Controversie blijven ze ver vandaan. Waarom dat is kunnen we over gissen en ergens vind ik het ook wel jammer (wie wil er nou niet een replica wapen bouwen van LEGO? :+ ), maar om te zeggen dat ze zich alleen maar focussen op hyper-commerciele thema's vind ik ook wel vergezocht. Natuurlijk doen ze het, want dat is hetgeen dat LEGO van de ondergrond heeft gered. Het verkoopt duidelijk, dus waarom zouden ze niet?
Dat verkocht niet meer. Rond 2000 raakte LEGO financieel in zwaar weer en die licenties (o.a. Harry Potter) hebben eigenlijk het merk gered.
Leuk, gaan we bestellen. Maar beter was om de sets dan december 2024 uit te brengen. Iets met Sinterklaas en kerst. Weet zeker dat mijn dochter deze ook graag wil. Die is op 5 december jarig en anders was het leuk om met kerst onder de boom te leggen.

[Reactie gewijzigd door Flappie op 21 augustus 2024 21:20]

Hier liggen de winkels al vol met spullen voor Halloween, eind oktober. Lego gaat echt niks uitbrengen in december, om in december nog een verkoopsucces te worden. Of je moet doelen op december 2025...
Waarom wachten op die feestdagen? Je kan het nu kopen voor tegen die tijd, of tegen die tijd gewoon kopen toch?
je kan het vast bestellen dan ben je op tijd daarmee.
Bijzondere collab. Komt er dan ook een Lego Mario Kart-spel uit? En daarmee bedoel ik niet Lego Racers!
Niet zo heel bijzonder hoor, Nintendo heeft met Lego inmiddels 160 super mario sets gekomen (volgens google), we hebben natuurlijk de NES gehad, een enorme bowser, een piranha plant, er komt een mario + yoshi set en zelfs de Deku tree uit The legend of zelda komt eraan… en daar tussen ben ik gegarandeerd een hoop vergeten…

Mario Kart is gewoon nog een IP die ontstaat tussen de liefde van Lego en Nintendo


Edit; 160 lego sets met mario als thema dus niet alleen in de super mario reeks van interactieve spelletjes: https://www.brickeconomy....nsisting%20of%2048%20sets.

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 22 augustus 2024 06:55]

Oef, ik word oud geloof ik |:(. Als dit er 15-20 jaar geleden was geweest had ik er vast sets van gehad. Waarmee ik natuurlijk niet wil insinueren dat je te oud kunt zijn voor Lego ;).
Mensen die mij dat, zouden, vertellen hebben duidelijk te weinig lol in het leven… maar goed ik ben ook een ‘papa’ (3 en 1) die vrolijk achter zijn kinderen de ballenbak in rent terwijl de rest hersenloos zitten te swipen… al zou ik daar zelfs geen kinderen voor nodig hebben 😝😝
Mario Kart in Lego Thema… ja! JA, ik wil.
Leuke sets, maar ik ben een beetje allergisch voor sets met losse onderdelen. Een kart uit het Mario spel is leuk, kinderen kunnen daarmee spelen en je kunt 'm ergens neerzetten. Maar die losse pionnen erbij, daar word je knettergek van. Die vragen erom om kwijt te raken.
Mijn oplossing:
Of je maakt je daar niet druk om of je bewaart ze gelijk bij je reserve onderdelen. En als het om investeren gaat: nooit openmaken! Maar ja dat is dan ook weer zonde.
Je vergeet ook het stukje dat kinderen ook de lego items zelf uit elkaar gaan halen en voor je het weet mist je meteen een blokje...

Ik heb dan nog niet eens over de losse pionnen waar jij het over hebt.
Misschien gebruikt hij wel ‘The kragle’ 🥹
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @PhilipsFan22 augustus 2024 09:39
Leuke sets, maar ik ben een beetje allergisch voor sets met losse onderdelen
Het is Lego... De hele set is gebouwd uit losse onderdelen die kunnen losraken, kwijt raken etc...
als dit de lego mariokart collab is. hoeft het van mij niet. wat armoedig.
helemaal mee eens...hier word ik echt niet warm van :|
Idd.
Ik had liever een grotere schaal gezien (zonder characters)
Dit ziet er uit als een simpel basis setje om te geven in de zak van sinterklaas. Zou wel interesse hebben maar dan wel in een echte mario kart in het formaat als de NES of Bowser lego set. Als die dan ook nog remote controlled word heb je me helemaal verkocht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.