Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 93, views: 140.052 •

Wat we niet bespraken

We kijken elk jaar terug op de games die in het afgelopen jaar verschenen zijn en proberen daarin trends te ontdekken die iets zeggen over ontwikkelingen in de gamesindustrie. Laten we echter ook eens terugkijken op wat we zelf in het afgelopen jaar hebben gedaan. Welke games hebben we besproken en wat vinden we daar achteraf van, nu de besproken games de tijd hebben gehad om te rijpen? Hebben we games gemist en hebben we games te hard of juist te mild beoordeeld nu we kunnen terugkijken?

Laten we beginnen met wat we gemist hebben. Een grote omissie is wellicht Resident Evil 6. We hebben de game laten liggen omdat hij uitkwam in oktober, een periode waarin veel games uitkomen en waarin we dus keuzes moeten maken. Voor Resident Evil 6 gold daarnaast nog dat we de game aan de late kant binnenkregen, zodat we actuelere games zouden moeten laten liggen voor een late review van Resident Evil 6. De game kreeg bovendien magere cijfers toen hij in de winkel verscheen, al is dat natuurlijk geen reden om hem onbesproken te laten.

Voor wie The Walking Dead nog niet heeft gespeeld: de game kan nu in zijn geheel via retailers gekocht worden.

Andere games waaraan we voorbij zijn gegaan zijn de The Walking Dead episodes en Epic Mickey: The Power of Two. Bij een game als die rond The Walking Dead is het lastig om te bepalen wanneer je de game gaat recenseren. Na het eerste deel is het wat voorbarig, aangezien er nog weinig te vertellen valt over de voortgang van de serie, en na het laatste deel is het rijkelijk laat. Bij Epic Mickey: The Power of Two speelt er iets anders. De game lag eind november in de winkel voor de meest gangbare platforms. Een week nadat de game in het schap verscheen, zou bovendien een versie voor de nieuwe Wii U verschijnen, tegelijk met de nieuwe console van Nintendo. Wat voor ons reden was om de twee aan elkaar te koppelen en de versie voor Wii U te recenseren, totdat bleek dat Disney de planning niet zou halen en de Wii U-versie helemaal niet tegelijk met de console op de markt ging komen. Die review hebben jullie dus nog van ons tegoed.

Er zijn meer games die we door tijdgebrek moesten laten liggen, zoals Rocksmith, Assassin's Creed 3: Liberation, Skylanders Giants en zo nog een paar. De belangrijkste game die we onbesproken hebben gelaten is echter Counter-Strike: Global Offensive. Dat we die niet onder de loep hebben genomen heeft vooral te maken met de studio die de game gemaakt heeft. De game van Valve verschijnt alleen via hun eigen downloadplatform Steam en Valve bepaalt zelf wie vooraf de mogelijkheid krijgt om de game te recenseren. Ondanks herhaalde pogingen is het ons niet gelukt om de game voor release te kunnen spelen en dus ook niet om er een beetje op tijd een review over te schrijven. Wellicht hadden we de game direct na de release moeten downloaden om hem alsnog te bespreken, zoals we bij Torchlight II ook hebben gedaan.

Trailer van Counter Strike: Global Offensive

Dan zijn er nog wat kleinere games die we niet de aandacht gegeven hebben die ze misschien verdienen. Zo bracht Sony de downloadgames Journey en Unfinished Swan op de markt, die beide enkel voor de PlayStation 3 verschenen, twee originele games die er verrassend goed uitzien en ook wat gameplay betreft een experimentele weg inslaan. Sony zal met beide games niet binnenlopen, maar de uitgever is wel te prijzen om zijn experimenteerdrift. Sony heeft toch al een experimenteel jaar achter de rug, met de HMZ-T1 Personal 3d Viewer en de Wonderbook die op de markt kwamen. Beide niet zonder schoonheidsfouten, maar wel degelijk interessante stukken techniek.