Door , , reacties: 223, views: 169.034 •

Niet moeders mooiste?

De beide Call of Duty-lijnen staan uiteraard niet helemaal los van elkaar. Zo draaien alle Call of Duty-games op 60 frames-per-seconde. Dat moet zorgen voor vloeiende gameplay. Ter vergelijking: concurrent Battlefield 3 draait op consoles op 30fps. Het willen vasthouden van 60fps heeft echter ook nadelen, en daar kunnen we onze ogen niet voor sluiten. Hoewel een aantal onderdelen er prima uitziet, scoort Modern Warfare 3 grafisch gewoon niet overal even goed. Zo kennen diverse textures weinig details en lijkt opvallend genoeg aan de animaties van de soldaten in het spel weinig veranderd.

*Perceptie

Hoewel niet iedereen de manier van animaties even belangrijk vindt, is dit wel bepalend voor de manier hoe het spel ontvangen kan worden. De manier waarop soldaten er uit zien als ze lopen of rennen, ziet er namelijk hetzelfde uit als in voorgaande Call of Duty-games. Dat is een van de redenen dat veel gamers al snel zullen zeggen dat het spel wel erg veel op Black Ops of Modern Warfare 2 lijkt. Dan klinkt 'animaties' als een klein onderdeel, maar juist dat onderdeel heeft dan ineens veel invloed op de perceptie bij de doelgroep.

Call of Duty Modern Warfare 3

Dat we onze ogen er niet voor kunnen sluiten, betekent niet dat het spel op voorhand gedoemd is te mislukken. Producer Mark Rubin maakt zich er wellicht wat makkelijk vanaf als hij zegt dat graphics niet het centrum van de ontwikkelfilosofie van Infinity Ward is, maar aan de andere kant: roepen wij met zijn allen ook niet altijd dat gameplay belangrijker is dan graphics? Hoewel het visuele aspect wellicht niet het sterkste onderdeel van Modern Warfare 3 is en Call of Duty klaar is voor een nieuwe engine, betekent dit niet dat 'MW3' ineens het lelijke eendje van de gamesfamilie is.

*Flameposts serieus nemen

Een dergelijk oordeel verdient Infinity Ward bovendien ook niet. Er zijn weinig studio's die zoveel naar hun community luisteren als Infinity Ward. Mark Rubin: "we proberen alles te lezen en mee te nemen. Ook de zogenaamde 'flameposts' nemen we serieus, want vaak wordt daar wel iets gezegd dat steek kan houden, alleen op een ongepaste manier verwoord. Bij Infinity Ward kijken we constant naar de ideeën vanuit de community. Vaak is er dan een groep die een bepaalde mening heeft, en een net zo grote groep die er precies omgekeerd tegenover staat. Het is dan aan ons om daar afwegingen in te maken."

Een van de voorbeelden waarbij Infinity Ward afwegingen moet maken, was te zien tijdens de keynote van Rober Bowling waarmee hij de Call of Duty Experience opende. Om te onderstrepen dat Infinity Ward naar de fans wil luisteren, somde Bowling op wat voor elementen niet in Modern Warfare 3 zaten omdat fans er veel kritiek op hebben geuit. Zo zal MW3 geen 'game ending nuke', geen 'Last Stand', geen 'Commando' perk kennen en is de keuze om een shotgun te nemen als tweede wapen ook verdwenen. Deze uitspraak werd met overweldigend gejuich in ontvangst genomen door de zesduizend aanwezige Call of Duty-fans.