Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 145 reacties

De omzet die uitgever Activision haalt uit digitale distributie is in het afgelopen jaar gestegen naar 1,7 miljard dollar. De map packs van Call of Duty: Black Ops zijn 18 miljoen keer verkocht. De game zelf ging 23 miljoen keer over de toonbank.

Activision heeft 1,7 miljard dollar omzet gehaald uit digitale distributie in de periode van juni 2010 tot en met juni 2011. Dit maakte de uitgever bekend tijdens een conference call voor analisten voor de start van het Call of Duty Experience-evenement. In dezelfde periode het jaar daarvoor was digitale distributie goed voor een omzet van 1,4 miljard dollar.

Tijdens deze periode zijn er 18 miljoen map packs voor Call of Duty: Black Ops verkocht. Er zijn vier verschillende map packs uitgebracht, die per stuk 15 dollar kosten. Het schietspel zelf ging 23 miljoen keer over de toonbank. Volgens Activision hebben bezitters van Black Ops gemiddeld 76 dollar aan het spel en bijbehorende dlc uitgegeven. Voorganger Modern Warfare 2 bracht per speler gemiddeld 74 dollar op.

Activision denkt dat de stijgende lijn door zal blijven zetten met Modern Warfare 3, de nieuwste telg in de Call of Duty-serie en zal op 8 november verschijnen voor pc, PlayStation 3 en Xbox 360. Op het Call of Duty Experience-evenement maakte Activision de inhoud van de Elite-dienst bekend; betalende leden krijgen onder andere alle downloadable content voor Modern Warfare 3 gratis bij hun jaarabonnement. Ook werd de multiplayer van het schietspel onthuld en is er een Xbox 360-bundel aangekondigd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (145)

Wanneer gaan de mensen hier eens inzien dat niet iedereen hetzelfde is? Sommige mensen vinden blops leuk, sommige niet. Voor sommige mensen heeft het zin om de dlc te kopen, voor sommige niet.

Als je 2 uur per week dit spel speelt zeg ik: koop die dlc niet.
Als je 20 uur per week dit spel speelt zeg ik: koop die dlc.

Ik heb voor mw2 uitgerekend dat ik voor de geld van het spel en de dlc dat ik uitkwam op een prijs van 0.30 euro per uur. Daar kan een normaal persoon niet van naar de bios.

Dus iedereen die zeurt dat het spel + dlc te duur is, speelt gewoon te weinig. En wie te weinig het spel speelt, mag er zeer zeker ook niet over zeuren.
Ben het hier niet mee eens, ondanks je groen randje. Het maakt imho helemaal niet uit hoeveel je de game speelt. Je hebt toch immers al 50 euro betaald voor de game zelf? De een speelt een paar uur, de ander bij wijze van dag in, dag uit. Ieder zijn ding right?

Kom op, we hebben het hier over een DLC; een viertal maps. That's it. Geef de community gewoon de tools en laat hun aan de slag gaan. Wedden dat hier veel meer en mooiere (niet-uitgemolken) maps uit komen rollen? Nee ze kiezen er liever voor om een schandalige 15 euro te vragen voor vier (!) maps... Dat staat toch totaal niet in verhouding? :?

[Reactie gewijzigd door Xypriz op 4 september 2011 13:13]

Ik heb geen 1 dlc gekocht was na 2 maanden gamen uitgekeken op cod. DLC zijn veel teduur vind ik 15 euro dat is helft wat de game kost. Als ze nouw andere game modes plus maps uit brengen ok maar dan voor de helft voor de prijs. Als je 8 terug gaat kijken was eigenlijk allles gratis mod echt alles. maar nu draait alles om centen en niet de gamers.

En volgens mij is wow begonnen met dit alles of heb ik het mis?

[Reactie gewijzigd door goosche op 3 september 2011 16:34]

WoW is helemaal niet begonnen met betaalde DLC. De content waar je in WoW geld voor moe(s)t betalen waren bijvoorbeeld Server transfers, character veranderingen en pas veel later mounts/pets.

Betalen voor DLC is een grote melkkoe van EA/Activision, wat beide ook al hebben laten zien. De verkoopcijfers voor ~4 maps liegen er dan ook niet om. Dat terwijl de tijd nodig om zoiets te ontwikkelen zeker onderdoet voor de prijs. In veel games worden de maps daarom ook gemaakt door de community zelf (TF2 als ultiem voorbeeld).

Dit soort verkoopcijfers voor elkaar krijgen terwijl de daadwerkelijke waarde nihil is, laat goed zien dat A: de groep mensen die het kopen geen goed idee hebben van de waarde (kinderen) en B: dat het voor een grote uitgever gemakkelijk geld verdienen is.

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste kijkers van de MW3 trailer 13-17 jaar is, terwijl die het spel nog niet eens mogen kopen. Ouders zouden niet meer zo makkelijk toe moeten geven aan een zeurend kind, en ze zelf maar het geld moeten laten ophoesten voor 3 maps extra. Dan leren die kids tenminste wat geld waard is. Voor 15 euro kon je bij de laatste Steam Sale 2-3 hoog kwaliteit games kopen.
De content waar je in WoW geld voor moe(s)t betalen waren bijvoorbeeld Server transfers, character veranderingen en pas veel later mounts/pets.
Expansions zijn gratis?
Expansions komen al zo lang als ik kan herinneren uit. Kan helaas niet op het internet vinden welke game er voor het eerst mee kwam.
Mis.

Dit werkt al zolang het internet er is, al dan in sterk opkomende mate de laatste tijd.
Kijk bijv maar eens naar de sims

Daarvoor werd het vooral verkocht onder de noemer van "expension packs" wat feitelijk op hetzelfde neer komt (enkel dan vaak hardcopy)
En volgens mij is wow begonnen met dit alles of heb ik het mis?
Games downloaden kon al met de Atari 2600, dus ruimschoots voor WoW.

De huidige vorm van DLC is populair geworden op de eerste Xbox, ergens in 2002. Toen kon je al expansions simpel via je creditcard aftikken en downloaden. Dit model hebben ze verder uitgebreid en een belangrijk onderdeel van de Xbox 360 gemaakt, in de vorm van de Xbox Marketplace.

@Xorsist: Get je eigen facts straight voor je iemand op z'n fouten denkt te wijzen... ;) GameLine Master Module en een plaatje van de folder.
The CVC GameLine (Control Video Corporation) was a cartridge for the Atari 2600 which could download games using a telephone line.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 3 september 2011 19:23]

Ik weet niet hoe jij een game wilde downloaden in een atari 2600 cartridge (ROM memory? ;) ) In die tijd waren er net wel/net niet modems in omloop (1200 baud) laat staan dat er games voor dat ding verkrijgbaar waren.
Get your facts straigt ;)

I stand corrected :( Ik heb toch jaren een 2600 gehad maar nooit geweten dat die module bestond. Is denk ik ook nooit in Nederland verkrijgbaar geweest.

[Reactie gewijzigd door Xorsist op 4 september 2011 10:55]

Dito als kind ook veel op de Atari 2600 gespeeld maar ken alleen cartridges.
Was het niet Oblivion dat met het horse armour de dlc trein in gang heeft gezet?
Schandalig, werkelijk schandalig. Aan de andere kant zag ik het ook wel aankomen. Dezelfde mensen gaan dit jaar voor de vijfde keer op een rij een reskin van CoD4: Modern Warfare kopen. Ik snap niet dat mensen zo zorgeloos met hun geld om kunnen gaan. Mij gaat het er niet om dat mensen het geld kunnen missen, maar of mensen het bedrag voor de mappacks rechtvaardig vinden.

Nogmaals, schandalig.
Mag iemand dat zelf bepalen? Ik heb de DLC's gekocht omdat ik me prima vermaak met BO.

Gamers hebben vaak maar de neiging dat voor niets de zon op moet gaan.

Games kosten tegenwoordig veel geld om te maken, maar ook wordt er vl geld mee verdiend, dat zeker weten.

Als de CoD serie echt z slecht zou zijn, dan zou niemand het meer kopen. Blijkbaar is CoD niet voor jou bedoeld maar voor een ander publiek.

Ik vermaak me prima met de nieuwe mappacks, maar uiteraard heb ik ook wat op en aanmerkingen.
Pardon? Ook ik heb het spel en ja, ik heb 1 DLC gekocht maar daar zal het bij blijven ook. Sterker nog, ik heb lang getwijfeld of ik dit spel wel wilde kopen maar uiteindelijk overstag gegaan omdat MW2 mij toch wel is bevallen (uiteindelijk niet meer vanwege de cheaters).

In de eerste instantie werden velen geplaagd door gigantische problemen en het heeft te lang geduurd voordat dit werd opgelost en uiteindelijk was het gewoon weer een geldkloppersfeest.

Ik speel het omdat mijn vrienden het ook spelen maar ook dat is over een tijd voorbij. Het wordt tijd voor een ander spel. Jij schikt jezelf erin dat je moet betalen voor DLC maar ik heb andere tijden meegemaakt. Tijden waarin mods, maps etc door de community zelf werd gemaakt. Dat je zelf een server kon draaien zonder dat je ervoor moest betalen. Je had de keuze, zelf een server draaien of een server huren.

Ik wil niet dat de zon voor niets op gaat, dat doet deze al. Ik wil betalen voor alles wat goed is maar dan moet het ook goed zijn en blijven.
Die tijd is voorbij. Met dank aan consoles online infrastructuur waar je voor veel moet dokken. consolers zijn zo opgevoed door MS en Sony.
En men trekt dit gelijk met PC.
Ja dat is de console ramp die PC gamers ook pakt.
Tja onvermijdbaar.
Modden. zolang er geen console editie van PSP 3dstudio max C++ compiler etc. Is modden een PC thing. Op console zijn wel gelimiteerde editors de bestaande assets gebruiken.
Beperkt dus.
De uitgebreide mod tools zijn dus optioneel een extra voor PC.
Gezien consoles de focus hebben gaat men niet zo vanzelfspreken over om modtools beschikbaar te stellen op PC.
Op uitzonderingen na.

Ook hier geld die goeie ouwe tijd is voorbij.
Ik blijf gewoon de games uit de goede oude tijd spelen. Dikke middelvinger naar die mafiapraktijken van tegenwoordig :)
Games kosten inderdaad veel tijd en geld om te ontwikkelen. Ik zou het ook totaal niet erg vinden om een map mack te kopen voor spel dat ik waardeer en ik de map packs leuk zou vinden. Maar kom nou, Black Ops is een reskin van Modern Warfare 2, wat eer reskin van Modern Warfare 1 is, en tussendoor gooien ze er even een World at War tussen. Dan durven ze nog 10 euro te vragen voor 3 maps :/

Ik vind het schandalig. De 'Stimilus' map pack heeft ook miljoenen verkocht. Daar zaten maps in van Modern Warfare 1 waar een beetje effecten aan zijn toegevoegd: 15 euro.

Als mensen het blijven kopen, zullen publishers het blijven flikken.

Wat dacht je van content dat al op de disk gebrand staat, maar je met DLC moet unlocken? Uiteraard waar je voor moet betalen. Dit is heeft allemaal verband met elkaar. Zeker na het succes van de Modern Warfare franchise.

En ik heb niet gezegd dat de CoD serie slecht is, het is gewoon telkens bijna hetzelfde. Dat is de reden dat mensen terug blijven komen. Het is een Madden/Fifa geworden.
Het zielige dat ik aan mappacks en andere DLC vind, is dat het echt puur om het extra geld gaat. De kosten voor de game zelf halen ze er gemakkelijk uit met de verkoopprijs van de game, zonder alles eromheen.

Een groot voorbeeld van hoe het wel moet vind ik Valve, die altijd al de Hammer Editor gratis uitgegeven heeft, en waarmee de community dus maps in elkaar kan knutselen. Voor zover ik weet gebruikt Valve zelf deze Hammer Editor om de originele maps te bouwen, dus het kost hun nauwelijks wat extra om die boel vrij te geven. En al zouden de tools die voor CoD gebruikt worden een stuk moeilijker zijn, er zijn altijd wel figuren binnen de community die zich daar in gaan verdiepen en maps van hele goede kwaliteit kunnen leveren.

Nu heeft Valve Team Fortress 2 zelfs gratis speelbaar gemaakt, en haalt de winst uit de online shop, waar je dingen kan kopen die het spelen makkelijker maken (wapens die je normaal moet unlocken of die random gedropt worden), of gewoon wat leuker/persoonlijker (hats en andere versierseltjes om je alter ego wat op te fleuren). Dit vind ik prima, omdat ik met de normale random drops me al prima kan vermaken, ik mis niks.

Maar nu ik Black Ops heb gekocht, mis ik eigenlijk 12 goede maps die regelmatig gespeeld worden, en moet ik bij elke server helemaal doorklikken om eerst te kijken of de DLC aan staat of niet om te voorkomen dat ik er af wordt gekicked als ik net lekker bezig ben.

Black Ops staat in mijn top 10 van miskopen in de afgelopen 10 jaar. Ik heb dan ook besloten om vanaf nu games die op zo'n manier verkocht worden te boycotten. Dat niet iedereen daar aan meedoet is jammer, maar alle kleine beetjes helpen.
Precies, er moet ook naar cod gekeken worden alsof het een fifa is, maar dan in shooter vorm. Oude pc gamertjes denken vaak terug naar tijden die voor hun ideaal waren. Opeens kwam de redelijk revolutionaire cod 4 uit en verwachten dus nu dat cod ieder jaar revolutionair is. NEE, dat is het niet. Hetzelfde als dat fifa niet ieder jaar revolutionair is.

Je ziet precies in hoe er naar cod gekeken moet worden, maar vervolgens doe je het niet......
Onzin. De markt is door piratery sterk op online games gericht omdat hier men toch voor zekerheid voor legaliteit gaat. En dit ook extra betekend zoals trophies en archievment en ranking. En leveling ect.
Daarom geilen devs en publishers op MMO games.
Ook zo online games die grijs gespeeld worden houden gamers uit de markt voor andere titels.
als je intensief in clan verband online game speel dan ben je net als MMO gebonden aan een game. Houd in dat je jaar amper andere games of veel minder andere games koopt.
Dus ook amper andere games uit activision stall.
DLC zorgen dus voor een regelmatigere cashflow van langdurig gebonden spelers.

Zelf viel het me op dat sinds ik intensief online speel latere gekochte games amper aanraak. En dus bewust oplet om geen games te kopen gezien de kans groot is dat ze gewoon hier stof vangen. Omdat wij COD spelen online.

Normaal speeld men SP en volgende week SP van andere game. Even maandje online en dan on to the next thing. Maar met groepje speel je veel langduriger maar een game.
het mooie is, vroeger (call of duty 2) ging voor niets de zon op, duizenden dan niet honderen maps.

Rot toch op met 12 maps uit vorige call of duty games. Echt te sneu voor woorden.

En het feit dat er goud geld voor wordt neergelegd is des te erger.

offtopic:
Really? Offtopic? het gaat over map packs.

[Reactie gewijzigd door boto op 3 september 2011 18:13]

Eens! Schandalig , betalen om je eigen community te splitsen!
Net alsof de werkelijke "maker" niets krijgt en alles naar de uitgever gaat. Als ik dit leest klinkt het net alsof Black Ops en Modern Warfare 2 beiden door Infinity Ward of Treyarch gemaakt zijn.

[Reactie gewijzigd door Rakoen op 3 september 2011 16:25]

Treyarch en Infinity Ward worden betaald om het spel te maken en krijgen een vast bedrag om dat te doen, oftewel van die 76 dollar is niks voor hen.
*kuch* royalties *kuch*
Hangt van het project contract af.
Bij niet halen van deadlines en extra nvesteringen kunnen contracten herzien worden.

Dus een slipping deadline game zou het kunnen dat devs er nog minder geld van zien en erg sneu als het kaskraker wordt.
Zover zijn COD games wel op tijd geleverd. Maar royaltys misschien.
De COD-reeks is na het grote succes van cod4: MW n grote geldklopperij geworden. Of is het normaal dat cod4 de dag van vandaag nog altijd € 20 kost ??

Activision ziet enkel nog maar de dollartekens en gelijk hebben ze want er zijn nog miljoenen mensen die elk nieuw COD-spel en alle bijhorende DLC aanschaffen.
Maar er zijn ook mensen die ieder jaar FIFA kopen, en dat is ook al sinds de jaren 90 hetzelfde.
let's face it: het is een succesvol verdienmodel en het stelt de ontwikkelaars uiteindelijk in staat nog betere sequals te maken. Zolang er voldoende concurrentie is zie ik het probleem niet. Wie niet warm loopt voor map-packs kan ze rustig negeren en een vanilla-gamer worden.
Alleen maken ze niet betere sequels, al het geld gaat naar de marketing en naar Kotick die er ondertussen z'n kont mee afveegt.
''Er zijn vier verschillende map packs uitgebracht''

Ik ken er maar 3...

Call of Duty Black Ops: First Strike
Call of Duty Black Ops: Escalation
Call of Duty Black Ops: Annihilation

Van mij mogen er bij elke nieuwe DLC wel wat meer extra's worden toegevoegd zxoals nieuwe wapens, specialiteiten, camo's, Wapen accecoires enz...

Maar de extra maps houden je tenminste een uurtje of wat van de straat af.

Ben benieuwd hoe MW3 het er vanaf brengt.
Er is ook nog Rezurrection. Maar dat waren alleen zombie maps.
Jammer dat dit zo positief wordt gepubliceerd. Heb alleen maar hinder van die ''Koop die DLC en die DLC''. Heb je de DLC niet kun je niet meespelen met anderen.
Spellen worden verpest door deze praktijken.

Maarja, het is ook nooit goed :D

[Reactie gewijzigd door TimSeve op 3 september 2011 16:26]

Ook hier klopt geen zak van. Als jij de map pack niet hebt en een vriend van je wel dan komen jullie in een roulatie zonder de map packs en kan er doodnormaal gespeeld worden op de maps die jullie BEIDEN bezitten.

Zoveel zeikerds die de klok hebben horen luiden maar te achterlijk zijn om te weten waar de klepel hangt.
Yep op PSN geen last van. Is het PC euvel?
Mensen zeikerds en achterlijk noemen?
Overtuigend argument...

Ik krijg steeds meer het idee dat de tegenstanders van DLC niet de gefrustreerdsten zijn in deze discussie.
Ik denk dat de zombie maps de doorslaggevende factor is geweest bij de meeste aankopen. De easter eggs zijn erg populair onder de community.
Ik zal wel de enige zijn die dit juist fijn vind. In het begin 12 multiplayer maps , zodat er niet teveel zijn om in het begin te moeten leren kennen en er genoeg games blijven bestaan, weinig lege servers e.d.

En dan een paar maanden later een paar nieuwe maps uitbrengen (en maken, gaat natuurlijk ook tijd / geld in zitten), zodat vrijwel alle CoD BO spelers die nieuwe maps aanschaffen en juist die gaan spelen.

Ik vind het juiste fijn deze opzet!
De opzet is ook fijn. Het grote probleem is alleen dat ze er belachelijk veel geld voor vragen. Het kost echt geen 270 miljoen dollar om een paar maps te maken. Andere games hebben dat in het verleden al heel goed bewezen door DLC gratis erbij te geven, of door de community extra content te laten genereren.

Als je echt gaat uitrekenen hoeveel het qua manuren kost om die 20 maps te maken, schrik je je waarschijnlijk kapot omdat dat makkelijk onder de 1 miljoen kan blijven. Dan komen er natuurlijk nog andere kosten bij, maar de winstmarge is echt heel erg hoog. Je kunt het vergelijken met dat je 20 euro voor een biertje betaalt in de kroeg. Jammer genoeg realiseren veel mensen zich dit niet (ook vooral omdat het hier vaak om kinderen gaat, die daar simpelweg niet zo erg mee bezig zijn), en kan Activision dit goed gebruiken om lekker veel winst te maken.

Dat ze met zoveel winst nog zulke slecht onderhouden games in de winkels zetten snap ik nog steeds niet, maar dat is een ander verhaal.
Dat ze met zoveel winst nog zulke slecht onderhouden games in de winkels zetten snap ik nog steeds niet, maar dat is een ander verhaal.
Omdat die winst hoofdzakelijk in de zakken van de aandeelhouders en CEO's verdwijnt, niet in de ontwikkeling van "betere" games..

Wat betreft de CoD mappacks, het meest trieste is nog wel dat de meeste maps daarin remakes zijn van al bestaande maps, dus helemaal lekker goedkoop te maken.. Een beetje getalenteerde mapbouwer maakt die dingen in nog geen week met een fatsoenlijke mapeditor en een bedrijf als Activision durft er zoveel geld voor te vragen.. Maarja, wat de gek ervoor geeft he, en kennelijk zijn er heel veel gekken..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True