Hoofdcategorieën
Device Settings

KPN gaat klachten over glasvezelverbindingen inventariseren

Door Olaf van Miltenburg, maandag 6 september 2010 21:02, views: 33.405

KPN gaat klachten van klanten van zijn glasvezelaanbod verzamelen naar aanleiding van een uitzending van Tros Radar van maandagavond. Klanten zouden onder andere te maken hebben met slechte verbindingen en het bevriezen van het tv-beeld.

In de Radar-uitzending van maandagavond worden enkele voorbeelden aangehaald van glasvezel-klanten die al maanden kampen met storingen. Ook zouden er klanten zijn die last hebben van stilstaande beelden op hun tv. Het Webcare-team van KPN maakte in januari van dit jaar al melding van deze laatste problemen, die vooral bij klanten met glasvezel zouden plaatsvinden.

Hoewel Radar claimt veel klachten te hebben ontvangen lijkt er na een rondgang  langs diverse fora geen sprake te zijn van een heel groot aantal ontevreden glasvezel-abonnees. Wel geven sommige mensen met problemen aan dat het erg lang duurt voor er een oplossing is. "Ze zijn al vanaf 21-07-2010 bezig om het te verhelpen. Ik vind dat ik na acht monteurs wel genoeg gehad heb", reageerde gebruiker Paria op het KPN-gebruikersforum bijvoorbeeld in een topic over de bevriezingsverschijnselen van het tv-beeld. Ook op andere fora staan enkele klachten over het beeld, trage verbindingen en gebrekkige communicatie van KPN.

Woordvoerder Stefan Simons van het bedrijf zegt dat KPN naar aanleiding van de uitzending een e-mailadres instelt om de klachten te verzamelen. "We moeten eerst een beeld krijgen van de problemen en kijken dan hoe we ze op kunnen lossen", vertelt hij aan Tweakers.net.

Iemand die claimt kennis van de stap te hebben beweert tegenover Tweakers.net dat KPN een team paraat heeft om de problemen van glasvezel-klanten met spoed op te lossen. "KPN heeft naar aanleiding van het tv-programma een team opgericht om klanten te helpen. Het gaat met spoed storingen bij de klanten aanpakken die tot nu toe niet verholpen zijn. Sommigen zitten al maanden zonder diensten", vertelt de bron, die anoniem wenst te blijven. Volgens hem zijn gebrek aan goede procedures er de oorzaak van dat sommige problemen lang onopgelost zijn gebleven. 

De woordvoerder van KPN wil niet ingaan op de bewering en bevestigt alleen dat de problemen geïnventariseerd worden.

Volgende 08:53 Oracle bevestigt aanstellen voormalig HP-directeur
Vorige 17:51 SD Association werkt aan sneller ontwerp voor sd-kaartjes
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Ik had "vroeger" vrijwel alles via de KNP (internet, mobiel ed).
Nu helemaal niets meer. Log ambtenaren-clubje is het. Ze leren het nooit.

Same here. De zaken uit de Radar uitzending zijn zeer herkenbaar.

Zelf had ik ooit een Zappen & Surfen abonnement. Televisie en internet in een package deal. Na een aantal maanden werd ik voor de losse abo's voor het volle pond aangeslagen. De betreffende aanbiedingen die onbeperkt geldig zouden moeten zijn waren inmiddels van de website gehaald dus bestonden ze ook niet meer volgens de callcenterkinderen.

Later na opzegging nog bijna een half jaar spookrekeningen ontvangen en dreigen met incasso, uiteindelijk nog 100 euro teveel betaald maar ik had zoiets van 'laat maar, ik betaal wel gewoon, dan ben ik er hopelijk voorgoed vanaf'.

In dat opzicht is er dus nog steeds niets veranderd.

"Inventariseren". Mooi woord, maar waar heb ik dat meer gehoord? Ze inventariseren dus schrijven het op, en raken het vervolgens kwijt of doen er sowieso niets mee... :(

Inventariseren het toverwoord van passief onderhoud :Y)

Voor KPN'ers die er ooit gewerkt hebben: Marsroute op glazen muiltjes??? ;)

Wat ik mij nou afvraag, hebben ze nou niets geleerd bij het debakel IPB destijds???

Inventariseren, dat betekend gewoon "Ja, we weten waar het probleem zit"
...
Doen jullie er ook wat aan dan?
"Ehm, we hebben het toch geinventariseerd? Het zit in dat laatje nu!"

Mijn ervaring met KPN is van begin af aan rampzalig geweest. Met grapjes als mij een abbo rekenen terwijl ik nooit heb getekend. Ik had toendertijd een pre-paid. Blijkbaar moest ik daar ook abbo voor betalen...

Nooit een cent van betaald trouwens. Heb bij m'n overstap naar T-Mobile alles bij T-Mobile neergelegd zo van "En hierom stap ik over naar jullie, helpen jullie mij?"

Nooit meer wat van gehoord.

Ik voel me haast schuldig... Ben al 15 jaar afnemer van KPN voor bellen en internet, heb er nooit geen gesodemieter mee.

Mijn kabelprovider UPC daarintegen... breek me de bek niet open.

Grappig, sinds ik abonee ben bij UPC voor alles heb ik geen problemen meer.
Maar KPN, breek me de bek niet open.........

Ach KPN is in Nederland de grootste en net als andere aanbieders zal men ook bij sommige klanten problemen hebben. De vraag is natuurlijk wat het % is.

In het artikel staat ook dat het om een kleine groep klantengaat. Helaas duurt het zo lang maar ja bij andere providers, ups, ziggo is het ook niet beter als je problemen hebt. Ben jij toevallig 1 van die mensen met problemen, tja klote voor jou. Aan de andere kant als het zo lang duurt kun je een contract gewoon ontbinden en ga je toch naar een andere aanbieder.

Toevallig ben ik het half aan het volgen... en het is echt schrikbarend hoe KPN er mee omgaat! Dit hadden ze ook wel eerder kunnen aanpakken!

Zelf ben ik al jaren geen klant meer bij KPN omdat ik vaker opgelicht ben door KPN en destijds ook plannet(maar dat is een ander verhaal.).

Als ik over ga op glasvezel, zal dat echt geen KPN worden. Never meer KPN in mijn huis.

Je bent niet de enige. Ik moest bij de bank alle KPN/Planet transacties blokkeren omdat ze maar bleven incasseren ondanks dat ik geen abo meer ben.
Ben voor een jaar a 25 Euro p/m het schip in gegaan, maar om nou een rechtzaak te gaan beginnen voor 300 euro?

En daar zit nou het probleem, zolang de TV er niet bij komt denken veel bedrijven dat ze er wel mee wegkomen.

P.S. Ik krijg trouwens nog wel steeds elke maand post dat ik netjes heb betaald, maar van welke rekening?!? :z

Ga naar de tros site daar zijn standaard brieven en zo te downloaden van advocaten die zich inzetten voor alle gedupeerde inzet, kreeg er niet oets over mee op TV. Je moet in ieder geval naar hun site, als je dat tenminste kan als je KPN klant bent werd er nog even als grap bij gezegd. :D

edit/
Dit bedoelde ze dus.
http://www.trosradar.nl/voorbeeldbrief/brief/-011b537577/

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op maandag 6 september 2010 22:34]


Hier ook nog één; ik had jaren via Online een ADSL-verbinding, waar ik op ten duur een probleempje bij had. Ik had een gebroken kabel in de muur zitten (ik woonde 4 hoog in een appartementencomplex), en Online gaf aan dat KPN daar de eigenaar van was en dat zei het zouden oplossen.

Netjes via Online doorverbonden naar KPN, KPN 80x gebeld en zo'n 4-5 monteurs langs gekregen in 3 maanden tijd. Vervolgens na een hoop gezeur eindelijk een nieuwe kabel aan kunnen laten leggen... wilden ze 'm alleen dwars door het huis aanleggen in plaats van met een simpel steigertje de kabel via de buitenmuur in een al aanwezige pijp (die het signaal en de kabel veilig houdt; de buren op de 3e hadden deze zelf een keer aangelegd na problemen). Toen hield ik van de op dat moment nette 13Mb/s maar 6,7Mb/s over, en KPN zei dat het altijd zo was geweest.

Ik heb weinig goede woorden voor dat zooitje daar.

Online heeft dus ook nog niets geleerd van hun Wanadoo verleden?

Waarom verbaast het mij eigenlijk ook niet...

* babyxl heeft vroegâh een Wanadoo ADSL aansluiting gehad icm. KPN. Met hele grote gevolgen vandien. Ik ben blij dat ik dat ik nog leef, gezien hun incasso acties (rekening bevriesen en de volledige inhoud claimen, met nog eens kosten er boven op van de Postbank! In totaal zo'n +/- 900 Euro schade!).

[Reactie gewijzigd door BabyXL op dinsdag 7 september 2010 00:06]


Serieus?

Hmm, dan moet ik toch hier even mijn ervaring spammen:
Eerst "Online/Wanadoo/T-Mobile/watnietnogmeer":
Op mijn huidige adres zou ik 15 MBit moeten kunnen halen volgens de metingen. Nooit kunnen halen, toen ik hier kwam wonen was het 8 en alleen maar naar beneden gegaan sinds dat moment.
Uiteindelijk, sinds half 2009, begon de modem (mijn eigen, nieuw gekocht, zelf voor gekozen) de verbinding te droppen.
Dus ik bellen met Online, volgens hun een probleem met de kabel, maar, omdat ik problemen had, gratis met terugwerkende kracht, vanaf het moment van verhuizing een downgrade naar het Basis pakket. Ik ben toen akkoord gegaan. Ik had toch nog maar 5MBit over.
Rekening: 80 euro administratie kosten voor overzetten abbo. Ik bellen met Online: "Ja, nee wordt geregeld"
80 euro afgeschreven, binnen 2 weken terug op m'n rekening.

KPN in de tussentijd gebeld over de zwakker lijn:
"Doen wij niets meer aan omdat we toch glasvezel aan het leggen zijn"

Wat mij betreft wint Online dit. Met grote voorsprong

ochja, hoe zat het ook al weer met glasvezel.. verdorie, ook daar heb je nog steeds geen keuze in de aanbieder..

Dat is niet helemaal waar. Er zijn plaatsen waar meerdere aanbieders worden toegelaten of na een initiële periode worden toegelaten op de infrastructuur. Dat lukt uiteraard alleen op die plaatsen waar bewoners het samenwerken opnieuw hebben uitgevonden en zelf een initiatief hebben ontplooid.

Hier in Almere hebben we drie provifers op de glasvezel zitten, na ze allemaal tegen het licht te hebben gehouden, wat betreft aanbod en service, kwam KPN er toch als beste uit.
Heb er tot nu toe geen spijt van.
Alles loopt perfect; TV, telefoon met mijn 2 oude nrs., internet 2x bedraad en een laptop draadloos.

Haha ik was net de aflevering nog aan het kijken! Inderdaad niet te filmen dit... De monteur beunt er ondertussen vrolijk wat bij. De TD adviseert draadloos en ga zo maar door...

Mooi zooitje!

Radar is alleen nog erger geworden dan die SBS troep. Die lui weten het te presteren absolute getallen te gaan vergelijken met andere providers en nog meer van dat soort flauwekul. Het was zo'n leuke opzet, maar sinds een tijdje is het echt een waardeloos programma geworden voor de wat minder slimme Hollander die gewoon wat te zeuren moet hebben en iedereen kan zich er wel in vinden. Het gaat puur om de kijkcijfers en met getallen lopen goochelen kan elke wiskundige henkie wel. Ik vind het echt een bespottelijk programma en ik kan dan ook helemaal niets meer van hen aannemen. Wie zegt dat relatief gezien andere glasvezel aanbieders of bv Tele2 niet veel meer storingen hebben? Misschien is het ook wel zo, maar op basis van "onderzoek van Radar" .... laat me niet lachen, laat het echte werk door fatsoenlijke analisten over. :)

De getallen zeggen inderdaad niets. "Maar liefst 1200 klachten!" geeft ze aan, maar van de hoeveel klanten? Als KPN een miljoen glasvezelklanten heeft is het een wereldprestatie om slechts 1200 klachten te hebben. Daarbij zal Radar zelf die klachten verzameld hebben (via hun website?). Da's prima, maar mensen die tevreden zijn vullen die enquete vaak niet in dus krijg je procentueel onrealistisch veel klachten.

Nu zal er best wat mis zijn bij KPN, maar als je goed wil zien of er ècht wat aan de hand is moet je een fors aantal willekeurige KPN klanten uit verschillende gebieden bezoeken en ondervragen. Dan pas kan je zeggen of er echt een groot probleem is en of er echt zoveel klanten problemen hebben.

De technische kant geloof ik verder best. Netwerk via het stopcontact is gewoon lang niet zo betrouwbaar als een UTP-kabeltje en het zal van huis tot huis verschillen hoe goed het werkt. Het is wat mij betreft dan ook terecht onbegrijpelijk dat KPN niet bereid is om zonder meerprijs UTP aan te leggen. Die netwerk-via-het-stopcontact ("devolo's" noemden ze het bij radar. dat is een merk muts!) zooi kunnen ze dan weer meenemen, dat zijn vrij prijzige dingen dus van dat geld kunnen ze prima wat UTP en een monteur betalen voor wie dat wil. En uiteindelijk wil KPN met zo'n dienst toch klanten binnenhalen en tevreden houden, daar is het een abonnement voor. Dan moet je service leveren, anders lopen je klanten weg.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op dinsdag 7 september 2010 02:47]


Ze gaven aan, en dat is wsch well betrouwbaar, dat er 500.000 huishoudens aangesloten zijn op het net en dus de mogelijkheid hebben om het te bestellen. Klanten zal nog lager lignin.

Dit is een beetje onzin. Iedereen kan op zijn vingers natellen dat 1200 mensen met klachten over glasvezel aan de hoge kant is. De kans dat er 1 miljoen glasvezel aansluitingen zijn via de KPN is namelijk nogal klein. Zo ver is glasvezel nog niet doorgedrongen. De meeste huishoudens zitten gewoon op koper of via de kabel.

Daarnaast: als iemand tevreden is heeft die geen klachten dus die mis je niet in je enquete. Wel mis je de mensen die wel klachten hebben maar de enquete niet hebben ingevuld. Het aantal mensen met klachten is dus waarschijnlijk hoger dan die 1200 mensen die radar verzameld heeft. En daarmee is het percentage van mensen met klachten wat je op basis van de Radar informatie bepaald dus een ondergrens.

En natuurlijk kun je alles gaan inventariseren om de omvang van het probleem in kaart te brengen. Dat is precies wat de KPN nu aan het doen is. De vraag is waarom men bij de KPN blijkbaar niet bekend was met de onvrede en men de zaken niet al lang in kaart gebracht had. Dat men dat nu nog moet doen geeft aan dat de KPN haar zaakjes niet op orde heeft.

Tenslotte geloof ik niet dat je enig idee hebt hoeveel een professionele aanleg van UTP kost. Hoeveel aansluitingen wil je? Waar wil je switches plaatsen? Mag ik hier een sleuf in de muur frezen? Sorry, de vloer moet even open.... In principe houdt de verantwoordelijkheid van de KPN op bij de meterkast. Daarna mag je zelf uitzoeken hoe je het signaal verder door je huis verdeeld. Dat kan draadloos, via UTP kabels of via stroomkabels. Elke methode heeft zijn voor en nadelen en als gebruiker zou je zelf de afweging moeten maken.

De KPN moet zich verre houden van wat er in het huis gebeurd en zorgen dat het product goed bij de klant aankomt. De kwaliteit van die verbinding is compleet in hun handen. Wat mensen thuis uitspoken niet en moet dus ook door die mensen zelf georganiseerd worden.

Dit is een beetje onzin. Iedereen kan op zijn vingers natellen dat 1200 mensen met klachten over glasvezel aan de hoge kant is.
Dat kan ik niet, want VDSL is volgens KPN ook glas. Dus ik heb ook geen flauw benul hoeveel klanten ze totaal hebben. Het zullen er dan wel geen miljoen zijn, maar zelfs bij slechts 12.000 klanten is 1200 niet zo'n probleem: dat zou 1% zijn. Iedere klacht is er natuurlijk één teveel, maar 1% zou zeker geen grootschalige ramp zijn.
Daarnaast: als iemand tevreden is heeft die geen klachten dus die mis je niet in je enquete. Wel mis je de mensen die wel klachten hebben maar de enquete niet hebben ingevuld. Het aantal mensen met klachten is dus waarschijnlijk hoger dan die 1200 mensen die radar verzameld heeft. En daarmee is het percentage van mensen met klachten wat je op basis van de Radar informatie bepaald dus een ondergrens.
Uiteindelijk zullen er wel meer zijn dan Radar er heeft gevonden, maar vergeet niet dat er ook mensen zijn die onterecht klagen over zaken die hun eigen fout zijn.

Een aantal van de klachten zullen ook niet zo erg zijn. 30Mbit internet in plaats van 40 bijvoorbeeld, niet juist maar allesbehalve een ramp.
En natuurlijk kun je alles gaan inventariseren om de omvang van het probleem in kaart te brengen. Dat is precies wat de KPN nu aan het doen is. De vraag is waarom men bij de KPN blijkbaar niet bekend was met de onvrede en men de zaken niet al lang in kaart gebracht had. Dat men dat nu nog moet doen geeft aan dat de KPN haar zaakjes niet op orde heeft.
De vraag blijft natuurlijk hoe groot de ramp is. Als 1% van de klanten klachten heeft is het logisch dat KPN er geen geld in heeft gestoken om dat te inventariseren. Dat lost de helpdesk wel op.

Er zal best een probleem zijn hoor, dat ontken ik niet, maar dat blijkt niet duidelijk uit die 1200.
Tenslotte geloof ik niet dat je enig idee hebt hoeveel een professionele aanleg van UTP kost. Hoeveel aansluitingen wil je? Waar wil je switches plaatsen? Mag ik hier een sleuf in de muur frezen? Sorry, de vloer moet even open.... In principe houdt de verantwoordelijkheid van de KPN op bij de meterkast. Daarna mag je zelf uitzoeken hoe je het signaal verder door je huis verdeeld. Dat kan draadloos, via UTP kabels of via stroomkabels. Elke methode heeft zijn voor en nadelen en als gebruiker zou je zelf de afweging moeten maken.
UTP kost geen drol en de monteur, zeg, 50 euro per uur. Hij is vast een paar uurtjes bezig, maar het is niet afgrijselijk veel duurder dan die draadloze stroomnetwerk adapters. En de aansluitkosten zijn niet zozeer het probleem, het betreft een abonnementsdienst dus KPN wil abonnees aan zich binden. Iets meer geld spenderen bij het aansluiten kan zich dan op de lange termijn terugverdienen.

Via de elektrische bedrading is dan wel makkelijker, maar lang niet zo snel/betrouwbaar als UTP.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op dinsdag 7 september 2010 14:14]


Ben ik het helemaal mee eens! De manier waarop het programma gepresenteerd wordt is ronduit irritant. Tuurlijk moeten die problemen opgelost worden. Maar zoals bij radar de situatie geschetst wordt is net alsof het alle klanten betreft. Je kan wel leuk 1200 klanten zeggen maar misschien is het voor de nuance ook goed om erbij te vermelden dat kpn 100.000 glasvezel klanten heeft en dat het dus 1% van de klanten betreft. Het is een nieuwe dienst, in het begin zijn daar altijd wel wat problemen mee.

Jullie zitten nu dus over radar te oordelen op basis van iets wat jullie blijkbaar zelf niet op televisie hebben gezien. Ik weet namelijk zeker dat ze tijdens de uitzending hebben gezegd hoeveel mensen ze hebben ondervraagd. (vraag me alleen niet hoeveel het er waren).

[Reactie gewijzigd door MaZeS op dinsdag 7 september 2010 10:47]


Ik zit Radar net te kijken, met alle klachten over die met aansluiting van KPN gepaard gaan.

Ik heb daaruit in enkele minuten een goed beeld gekregen van alle problemen, het blijkt dus dat Radar dat werk voor KPN al gedaan heeft :P

Hoe dan ook, onder de problemen blijken te vallen:
  • Hogere prijs in contracten dan afgesproken door verkopers
  • Verkopers raden draadloze connecties aan (wat niet echt draadloos is). De klantenservice raad dat juist af. Deze verbindingen, die via het stroomnet lopen, zijn van slechtere kwaliteit dan utp-kabels
  • Er komt geen beeld door bij veel verschillende kanalen
  • Internetsnelheid wordt niet gehaald.
  • Er wordt beloofd dat glasvezel tot in het huis wordt geleverd, terwijl het vaak maar tot een centraal punt in de wijk wordt geleverd. De rest gaat via conventionele verbindingen

Gaat het nou om echt glasvezel, of het KPN Glasvezel wat eigenlijk gewoon VDSL2 is? (wat ook zou verklaren waarom de snelheden wel eens niet gehaald worden)

Bij ons in Apeldoorn word ook "glasvezel" van kpn verkocht, wat ook gewoon een VDSL2 product bleek te zijn.

Vandaar ook dat KPN "glasvezel" maar tot 30Mbit gaat ofzo.

Het gaat hierbij om het "KPN Glas". Die waarbij je opgelicht wordt, want het is inderdaad vdsl2, en dus geen glasvezel. Anders is de UPC kabel ook glasvezel, want ook alleen het laatste stukje is coax. ;)

Hier in Apeldoorn ook een knakker aan de lijn gehad met de vraag wanneer ik op hun glasvezel ga overstappen. Niet dus. Of hij de reden mocht invullen. Ik zeg: "ik heb zes redenen." "O", zegt hij, "dan vul ik wel in dat u het te duur vindt." :'(

KPN heeft overigens ook "echt" glas. Hebben we op het werk, en dat is technisch prima. Snel (synchroon) en rete stabiel. Alleen de organistatie erachter is werkelijk om te janken.

[Reactie gewijzigd door Munters op maandag 6 september 2010 22:10]


Niet alle glas zal VDSL2 zijn. Bij ons, in Nijkerk, ligt glas tot in de woonkamer, dus geen koper meer. Neem aan dat dit wel gewoon een glasvezel abonnement/aansluiting is.

Overigens is het storen van de TV, die af en toe beelden laat stilstaan niet beperkt tot de TV, ook de radio kan haperen als een gek. Mij boeit het niet, voor die enkele keer dat ik TV kijk.

Internet (30Mbit) is snel en synchroon. Dat laatste heb ik aan moeten wennen met uploadsnelheden. Voorheen was het zo dat als ik aan het uploaden was mijn vrouw niet meer fatsoenlijk kon YouTuben. Nu maakt het niet meer uit gelukkig,

Je bedoelt waaschijnlijk Symetrisch. Synchroon is een vorm van datacommunicatie, symetrisch wil zeggen dat zowel de upload als de download stream gelijk zijn. Deze Voud wordt wel meer door gebruikers gemaakt.
ADSL is A-symmetric Digital Subscriber line. SDSL is Symmetric Digital Subscriber Line oftewel symetrisch

Je haalt 2 dingen door elkaar:

fttc = fiber tot de stoep, je straatkast is het terminatie punt van je lijn, en niet langer de wijkcentrale. (die makkelijk kilometers verderop ligt). KPN en anderen bieden dit aan als VDSL2. (dat heb ik, en doet wat 't belooft).

ftth = fiber tot in je huis, en dat is glasvezel. KPN biedt dat hier en elders als KPN glasvezel en ook in combinatie met bijvoorbeeld Glashart. Dat is echt 100% zeker weten glasvezel. En niet, zoals bijvoorbeeld UPC doet: Fiberspeed, wat gewoon coax is. (waarvan je misschien 2 tellen zou kunnen denken dat 't glas is)

ik weet toch echt zeker dat kpn zegt glasvezel te leveren in apeldoorn terwijl het vdsl2 is.

Daarbij is fttc ook redelijk stop gezet en word het gewoon vanaf de wijkcentrale geleverd.

fttc is juist doorgerold, en ftth is op halt gezet. Want dankzij fttc kunnen ze VDSL leveren, anders niet. ( en ik heb dan ook netjes (zelfs iets meer) de beloofde snelheid )

Ze kunnen ook gewoon VDSL2 leveren vanaf de wijkcentrale, daarvoor hoeft fttc niet doorgerold te zijn.

Je reach/klantenbase die je bereiken kunt is alleen wat minder, vandaar ook dat "kpn glasvezel" nog niet bij zoveel mensen leverbaar is.

Het is gewoon een VDSL2 product vanaf de wijkcentrale. Wat ook goed werken kan, noem het alleen geen glasvezel.

Breda is hetzelfde. KPN info stands houden bij hoog en laag vol dat het glasvezel is, terwijl ze niks bij je binnen hoeven leggen.

Op de vraag hoe ze lichtsignalen door koper kunnen sturen komt echter nooit antwoord.

Het valt me bijzonder tegen van tweakers.net dat ook zij gewoon stug de naam glasvezel blijven gebruiken. Haal aub die enorme betonnendijk voor je harses weg en benaam het beestje naar wat het is, VDSL. VDSL over kutkoper blijft een kutoplossing. Mensen willen naar glas omdat het

a) supersnel is
b) en dit is waarschijnlijk voor veel mensen een belangrijkere reden, het is bijzonder storingsongevoelig. Al gooien ze d'r de draden van een atoomcentrale bovenop, het loopt vrolijk verder zonder enig probleem

Ik heb kutkoper en ik woon in Breda... 3x raden waarom ik het allang beu ben.

Wat me nog veel meer stoort is dat ze nog niet aangeklaagd zijn. Vele andere bedrijven mochten niet adverteren met namen als fiberpower omdat het geen glas is en bij KPN kunnen ze er blijkbaar gewoon mee weg komen. Op zowel de brochure als de website zie je duidelijk glasvezel kabels wat toch behoorlijke verwachtingen wekt. Zie bijv. hier: http://glasvezelinbreda.nl/

Nee hoor, KPN haalt het door elkaar. KPN brengt de glasvezel niet tot in de meterkast ("dat is niet nodig meneer").
Overigens zegt de maximale snelheid van het Gold (=duurste) pakket al genoeg: [maximaal] 30/3 MB/s.
En van hun eigen website, via de postcode check: "KPN legt glasvezel neer tot in jouw wijk".
Ik houdt er niet van opgelicht te worden.

Mijn vader kreeg een paar weken geleden een verkoper van KPN aan de lijn, die ons 'Glasvezel' internet aan wou smeren. Mijn vader zei toen iets van: 'Zolang die glasvezel niet tot aan de voordeur komt hoef ik het niet', waar de verkoper niks tegenin te brengen had, hem een fijne dag wenste en ophing.

Ze proberen dus iedereen wijs te maken dat glasvezel iets totaal nieuws is, maar het is gewoon een nieuwe techniek over een oude kabel (ADSL naar VDSL2).

Wat een oplichterij.

Ik heb een glasvezel verbinding, via Tweak }:O
Ik word op m'n mobiele nummer (hoe komt KPN daar in hemelsnaam aan? :X ) of ik glasvezel internet in m'n huis wil hebben.

Dus ik, beleefd meespelen, "ja hoor". Begint die verkoopmiep een heel verhaal, allemaal "voordelen" noemen etc.
Aan het eind vraagt ze of ik nog vragen heb. Nou, uiteraard, met m'n vrolijke Tweak-verbinding, FTTH, zeg ik "Kunt u mij voor 47 euro Internet, 30 om 30 sync, telefoon en TV leveren?"
Telefoonmiepje: "Ehm, hoe bedoelt u? Zulke snelheden zijn alleen voor bedrijven hoor"
Ik heb haar even uitgelegd dat ik al Tweak-verbindinkje had. Hing ze op. Arme meid, had haar hele verhaaltje gedraaid... ze klonk zo lief!


p.s.
Die koei staat daar omdat koeis lievvv zijn.

[Reactie gewijzigd door Firesphere op dinsdag 7 september 2010 02:56]


onsnetnuenen.nl 52,50 100/100 internet, televisie en telefonie...

Ik kan aan dit lijstje toevoegen dat custom KPN firmware op de routers (TG787 en TG789) voor veel problemen zorgt en dat KPN nu al langer als een half jaar een firmware update belooft die ze maar blijven uitstellen.

Mijn persoonlijke problemen met de TG787:
- Router stopt met doorlaten DNS verkeer na verloop van tijd
- Router stopt met doorlaten UDP verkeer na verloop van tijd
- Router reboot willekeurig

Probleem waar ik over gelezen heb met de TG787 en 789:
- Kan niet gamen op consoles door NAT fout

Helaas kan of wil KPN hier erg weinig aan doen.

Ik heb inmiddels succesvol mijn TG789 vervangen door een supersnelle router.

[Reactie gewijzigd door t-force op dinsdag 7 september 2010 11:04]


Mijn persoonlijke problemen met de TG787:
- Router stopt met doorlaten DNS verkeer na verloop van tijd
- Router stopt met doorlaten UDP verkeer na verloop van tijd
Die 2 moet je natuurlijk als 1 tellen, want de 2e veroorzaakt de 1e naar alle waarschijnlijkheid. ( DNS is poort 53 UDP)

Die heb ik ook, echt een vreselijk onding. Ik heb er een basic cisco router achter gehangen voor alle verbindingen behalve de tv en laat zoveel mogelijk door die router regelen. Ik kan nu in ieder geval upnp (dlna) gebruiken, want als je dat aanzet in dat ding van de kpn gaat hij helemaal flippen! Gek genoeg loopt mijn UDP nu ook prima... Ik heb ook meerdere keren gebeld en gevraagd om een nieuwe router/firmware maar dat was zonde van mijn tijd. Ik denk dat de router binnenkort gewoon een "overhittings-probleempje" heeft.

Ik heb nog ordinair analoge tv, gewoon omdat ik een hekel aan die extra kastjes heb. Naast het langzame kanaal zappen...

Hebben mensen met analoge tv ook last van digitale problemen? Zoals zwart beeld, bij errors, compressie artifacten en zo?

Vast niet maar het bekende probleem bij analoge tv is ruis. Dus als je het digitaal gaat gebruiken heb je in elk geval geen ruis. Dat wordt dan vervangen door artifacts e.d.
Dus wat nou beter is?

Sluit ik me helemaal bij aan. Pas als ik een televisie heb waar ik zonder extra kastje/C(ommunisme)I+ de digitale kabel kan bekijken, zal ik overstappen. Daarbij vind ik normale digitale kwaliteit in veel gevallen slechter dan analoog. Gewoon even investeren in goede aansluitingen en die ruis krijg je alleen nog bij onweer!

Had ik me ook graag bij aangesloten, helaas kan ik dat niet.

Ruis krijg je namelijk ook als de leverancier een digitaal signaal erbij drukt op de kabel. Dus waar vroeger alle kanalen glashelder waren, hebben we er nu een aantal waarbij zelfs de kleur wegvalt.
Daarnaast is het lastig als allerlei zenders uit het analoge pakket worden gehaalt, bv het missen van de BBC en Discovery Channel is best jammer.

Daar staat bij ons wel tegenover dat (basis) digitaal gratis is en dat we 1 decoder hebben gekregen, echter de andere TV's zijn redelijk waardeloos zonder een investering in decoders. Alle radio-tuners hebben weer antenne's gekregen, het was niet meer om aan te horen, met decoders kan, maar aangezien je geen beeldscherm hebt heb je dus geen idee wat je aan het doen bent...ideaal...not.

BBC is niet "Uit het pakket gehaald"!!
BBC weigert nieuwe leveringscontracten af te sluiten, waardoor KPN/Tele2 etc. buitengesloten worden van het leveren van BBC. Dat is heel iets anders.

Discovery Channel is raar daarentegen, dat haalt een provider er niet zomaar uit lijkt me.

Waarom is er precies een nieuw contract nodig? Ik heb nog een lokale CAI als leverancier, en die heeft altijd de BBC analoog kunnen leveren, en nu opeens niet meer maar alleen nog digitaal?

UPC digitaal HD (met PVR) bevalt prima hier. Natuurlijk wel met behoorlijke bekabeling - niet met Powerline zoals die knakker bij Radar.

Kom maar eens kijken ;)

Nee dankje, ik heb liever zelf de keuze in welke ontvanger ik neem.

Traag? Da's en understatement als het op de Digitale ontvanger van KPN gaat.Ze hadden voor mei al een update beloofd voor dat apparaat. Inmiddels zijn we dus al enkele maanden verder en je hoort he-le-maal niets.

Motorola is de maker van dit prachtige slakkending. Die beloven al tijden een update dat dat ding sneller wordt. Het is niet voorstelbaar hoe traag. Ik denk niet dat enig UPC product zelfs daar tegenop kan.

Ik ben dus ook zwaar ontevreden over de digitale ontvanger. En die ontvanger (SppedTouch/Alcatel) is ook een enorm kloteding. Wifi signaal valt gewoon weg zodra ik verder dan 7 meter erbij vandaan ben (en nee, dat is niet de laptop antenne die slecht is, al gecheckt). De vorige (ja, is al vervangen) viel zelfs af en toe uit en bepaalde poorten kun je niet doorsturen - vastgelegd door Alcatel.

Daarnaast zijn bepaalde poorten (bijvoorbeeld poort 25, 110 SMTP & POP) standaard geblokt door KPN, omdat hun het alleenrecht hierop willen. Jakkes. Of ik hier nog een jaar aan vast wil zitten... Ik denk dat ik maar weer's overstap op basis dat ze me tot nu toe nog geen goed werkend product hebben geleverd (dat is een zeer geldige reden, zelfs een reden om te vragen om compensatie).

Ik word helemaal gek van die modem die ze me hebben gegeven....
Upnp dmz portforwarding werkt allemaal niet .. Ben ook niet de enige me dit probleem

Als dat zo'nzelfde uitgeklede speedtouch unit is als ik heb kan ik het me voorstellen. Ongelovelijk beperkt, en erg logisch werkt die custom firmware van ze ook niet.

Doe mij maar liever een linksys. Ook niet geweldig, maar valt goed in te stellen en heeft DMZ (ALS je dat nodig hebt).

Ik kan me het gebruik van een DMZ in de meeste gevallen niet goed voorstellen. De gemiddelde gebruiker (gamers, downloaders, webdevelopers, etc) hebben geen DMZ nodig, enkel een paar poortjes die open staan of worden geforward. Met een DMZ moet je alle traffic door een lokaal filter (lees: firewall) halen en belast je je PC eigenlijk onnodig.

IP en port forwarding is wel mogelijk op de Alcatel, maar is vreselijk beperkt - zoals ik ergens anders al zei - kun je sommige poorten wel instellen, maar daar doet het kastje helemaal niets mee (bijvoorbeeld 3389, RDP - zou ik extern op andere poort laten inkomen ivm met veligheid overigens en dan intern forwarden naar de juiste poort - maar ja, dat kan niet).


t-force welke router heb je daarvoor aangeschaft? en is het een goede alternatief voor onderandere de interactive televisie en telefonie van KPN?

ik ben het inderdaad mee eens dat de TG789vn van KPN waardeloos is en dat onderandere portforwarding niet helemaal soepel verloopt, omdat deze dicht getimmerd is en standaard alleen de KPN User account ingesteld staat en niet de administrator.

de snelheid van KPN glasvezel is opzich niets verkeerd mee maar ik word er dood moe van dat de router vastloopt om de zoveel tijd en dat alles weer opnieuw ingesteld moet worden na een reboot (incl. portforward...) wat voor mij van belang is...

Ik heb ze laatst een uitgebreide klachtenbrief gestuurd over ditzelfde probleem o.a., en toen kreeg ik als reactie dat eind dit jaar een update komt die uPnP werkend zou moeten krijgen, en dan was dat allemaal gefixt. Waarom ze een niet-werkende functie in de firmware stoppen is me echter een raadsel, net als waarom ze geen makkelijke oplossing geven voor het gebruiken van een eigen router...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen problemen heb met uPnP. Ik heb een thompson router, en had automatisch mijn NAT-settings op strict staan. Ik kon via de instellingen uPnP gewoon aanvinken, en kreeg geen error meer via de xbox live test.

Ik ben over het algemeen (nog) wel tevreden over KPN, alleen vind ik hun reclame idd misleidend. Je krijgt een folder met de kop (klaar voor de komende 10 jaar met KPN glasvezel. En als je dan een postcodecheck doet op hun site dan feliciteren ze je dat er glasvezel beschikbaar is. Wel geven ze er in het mini bij aan, dat glasvezel tot in de wijk wordt aangelegd. Een leek snapt dan niet dat je wel kunt fluiten naar de 100/100 snelheden.

En als de tv aanstaat met een HD kanaal aan, dan haal ik dus niet de 30 Mbit downloadsnelheid, soms maar 14/ 15. Als ik alleen de computer aan heb dan haal ik max 26 mb.
Maar goed, ik heb weinig tot geen storing.

bazza nl, erg slim om de upnp aan te zetten als je die aanzet zet je standaard alle poorten open waardoor er makkelijk toegang is tot je pc. heb al zefs over na zitten te denken om op mijn Debian server nog IPCOP te installeren maar dan moet ik eerst mijn Cisco kennis weer opfrissen, waar ik een schurft hekel aan heb. maar het zou moeten werken.

maar hoezo heb jij FTTC en niet FTTH? in enschede heb ik FTTH... dus volle snelheid van 100/100 die beschikbaar is maar maximaal haal 89/61. alsnog snel maar dan nog voor het bedrag wat ik betaal p/m is te veel.

In Breda is er dus alleen maar FttC voor particulieren. Volgens de monteur zal het jaren kunnen duren voordat er FttH geinstalleerd wordt, als het al wordt geinstalleerd. Ach het is nog altijd sneller dan de 22 mb van Ziggo.

Is natuurlijk ook belangrijk, maar als je in het centrum van Den Haag woont met een afstand van 4KM tot de dichtstbijzijnde centrale, mag dat ook wel is prioriteit krijgen. Voor de rest goede ontwikkelingen :).

Gewoon Catv rulez nog steeds idd it0 :) helaas zal dat over een tijd natuurlijk niet meer bestaan, tenminste dan niet bij de huidige kabel aanbieders.
Voor de rest heb ik altijd me twijfels bij een bedrijf zoals KPN, geen idee waarom dat zo is.

Sinds december 2009 lid van de KPN Glasvezel club, opzich geen klachten over de kwaliteit. Alles netjes en volgens afspraak verlopen en alles werkt prima sinds dag 1. Nooit problemen gehad. Een keer mijn wachtwoord van mijn KPN vergeten dus gebeld met de helpdesk. Er werd meteen opgepakt en was meteen geholpen, vondt het ook leuk dat ik dat gesprek terug kon zien op mijn KPN.

Absoluut geen klachten over de kwaliteit en de dienstverlening. Ik heb wel klachten over de infrastructuur. Wat ze hebben gedaan is het verhaal van ADSL (relatief weinig bandbreedte) door getrokken naar glasvezel (relatief veel bandbreedte). Je zit met zo'n klote PPPoE tunnel met een MTU setting van 3x niks. Tevens is het modem (de experia doos) een bijzonder onhandig rotding. Ze adverteren met "Supersnel gamen, nooit meer lag" maar game is bijna onmogelijk met dat modem omdat de firewall zo hard dicht getimmerd is, wat ervoor zorgt dat je of lagspikes krijgt of helemaal niet kan verbinden.

TV ben ik niet over te spreken. Kwaliteit is waardeloos voor HD. Ze recoden de orginele stream om naar een lagere bitrate wat natuurlijk iets is wat je doet als je met een 4mbit ADSL lijntje zit maar las je met een glasvezel lijntje aan de slag gaat dan hoeft dat allemaal niet. Die settopbox is veeeeeeeel te traaaaaaaaag en die "designer afstandbediening" is maar een vierkant blokken rot ding. Je moet steeds andere knopjes gebruiken om in het menu te bladeren. De ene keer moet je dit knopje gebruiken om menu te sluiten andere keer dat knopje, ik ben er nogsteeds niet uit. Zorg er AUB voor dat je zsm DVB-C diensten biedt en het assortiment aan decoders vergroot want dit is 100% waardeloos.

Verder tevreden.

Ik hou voorlopig m´n schotel (4 sat) voor internet zit ik 3 km van centrale dus wel jammer dat glasvezel van kpn niet goed werkt e.d.

Haha glas een probleem op 3km? Dat is geen glas hoor ;)

Met singelmode glasvezel kun je op 30km van de centrale nog een stabiele verbinding hebben, zonder problemen!
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:53 Oracle bevestigt aanstellen voormalig HP-directeur
Vorige 17:51 SD Association werkt aan sneller ontwerp voor sd-kaartjes
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011