Hoofdcategorieën
Device Settings

Lucasarts kondigt mmo Star Wars: The Old Republic aan

Door Paul Hulsebosch, woensdag 22 oktober 2008 11:45, views: 15.735

Ontwikkelaar Bioware gaat voor Lucasarts een mmo rond Star Wars maken. In het spel staat de strijd tussen het Sith Empire en de Old Republic centraal. De strijd tussen beide partijen speelt zich duizenden jaren voor de filmserie af.

Logo Star Wars: The Old RepublicDe mmo gaat voluit Star Wars: The Old Republic heten en speelt 300 jaar na de gebeurtenissen uit Star Wars: Knights of the Old Republic II, het rollenspel van Bioware. Daarmee speelt de mmo ruim 3500 jaar voor de opkomst van Anakin Skywalker in de eerste Star Wars-film. In de mmo strijdt het herstelde Sith Empire tegen de Old Republic, dat in Kotor al centraal stond. Spelers kunnen in de mmo kiezen voor welk van de twee partijen ze willen vechten. Bioware heeft twee classes onthuld, Jedi en Sith. Beide kunnen al vroeg in het spel gebruik maken van een Lightsaber en van de Force. De overige classes zullen later bekendgemaakt worden. Bioware heeft het in de aankondiging over 'courageous companions' die de speler gaan vergezellen, wat waarschijnlijk wil zeggen dat de speler computergestuurd gezelschap mee op avontuur kan nemen. Wanneer de mmo uit gaat komen, is niet bekend. Wel is al duidelijk dat er alleen een versie voor de pc uit zal komen.

De aankondiging van Star Wars: The Old Republic is niet geheel verrassend. Eerder werd al bekend dat Bioware aan een mmo werkt. Bovendien legde Lucasarts in juli de titel als merknaam vast.

Star Wars: The Old Republic Star Wars: The Old Republic Star Wars: The Old Republic Star Wars: The Old Republic Star Wars: The Old Republic Star Wars: The Old Republic Star Wars: The Old Republic Star Wars: The Old Republic Star Wars: The Old Republic Star Wars: The Old Republic Star Wars: The Old Republic Star Wars: The Old Republic
Volgende 12:18 Apple verkoopt voor 4,6 miljard dollar aan iPhones
Vorige 11:18 LG bouwt plasmafabriek om naar productielijn voor zonnecellen
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Nu hopen dat dit spel zo goed ontwikkeld wordt dat het eventuele concurrentie gaat worden voor World of Warcraft. Ik durf bijna te zeggen dat elk persoon dat games speelt, star wars wel kent ;)

Ik kijk er in ieder geval met ogen open naar uit.

Ik zie twee dingen, een goed spel daar kan ik wat mee, en een volkomen onbegrijpelijke opmerking over concurrentie met een ander spel. Zover ik Star Wars: The Old Republic begrijp wordt het een futuristisch PVP georienteerde MMO, heel andere markt dan WoW.

Een MMO, of het thema nu sci-fi of fantasy is, is een MMO.

Je ziet ook dat door de komst van Warhammer Online opeens World of Warcraft allerlij features uit Warhammer overneemt.

Het is wel degelijk dezelfde markt.

Jij noemt toevallig(?) WAR en WOW, maar die twee lijken best wel op elkaar qua wereld.

Ik zie bijvoorbeeld EVE Online nou niet als concurrent van WoW. Beide zijn MMO's en gaat het om "groeien in het spel". Maar ze hebben een totaal andere look and feel, en daarom spreken ze dus verschillende doelgroepen aan. Dat bedoelt bstard hier.

Ik kan me voorstellen dat er genoeg MMO-spelers zijn die helemaal niet van die moderne ruimtegedoe houden en dus lekker bij WAR/WoW/AoC/LotR blijven. En omgekeerd komt er voor bepaalde MMO-spelers "eindelijk" een scifi-MMO, en kunnen ze die "ouwe wereld" achter zich laten.

"eindelijk" een scifi-mmo? Hebben we Tabula Rasa gemist? Ik denk dat dat juist de concurrent zou kunnen worden van een Star Wars MMO.

Tabula Rasa is geflopt. En ik heb "eindelijk" niet zonder reden tussen aanhalingstekens staan ;)

Star Wars galaxies dan das een MMO die ten tijde van de films afspeelt.

Het is niet echt een populaire MMO meer maar het draati zover ik weet nogsteeds...

Je hebt gelijk dat EVE Online écht een ander soort MMO is. Dat is inderdaad amper vergelijkbaar met WoW.
Dat heeft volgens mij vooral te maken met de structuur van het spel ('handelen in plaats van monstertjes doodmaken'?).

Maar of de game een sci-fi-thema of een fantasy-thema heeft, dat maakt toch niet zo ontzettend veel uit? Ik zou denken dat het niet de stijl en setting van het spel, maar vooral de gameplay en structuur de doorslag geeft?

Ik vermoed dat Star Wars online wel erg op WoW gaat lijken. Vandaar dat ik even zei dat het wel dezelfde markt is. Maar misschien heb ik het mis hoor. ;)

EVE is echt anders dan andere MMOs. In EVE gaat het niet alleen om het handelen, maar ook om het minen en de interactie met andere spelers. Er is ook genoeg PvP-actie voor hen die dat willen. Al met al veel afwisselender dan men vaak denkt. De learning curve in EVE is wat steiler dan in WoW/WAR/LotrO/AoC etc., maar als je op zoek bent naar een spel dat je een poosje kan bezig houden, dan is EVE op zich niet verkeerd. In het begin wat lastig om te leren en ook wel saai (tot je een goede corp hebt gevonden).

Maar ja, blijft natuurlijk een feit dat je je eigen 'poppetje' niet ziet, alleen een ruimteschip. Alhoewel dat in de toekomst misschien verandert (er zijn hints over kunnen rondlopen in space stations e.d.).

Sorry, maar waarom moet er altijd een zijn die weer moet melden 'Concurrentie met WoW aangaan' WoW is niet de maatstaaf voor een goede mmo, persoonlijk vind het aantal spelers het minst belangrijke aan een mmo, liever zie ik goede gameplay, nette graphics, diepgang in character ontwikkeling, een goede mix van pvp en pve, etc...

Waarom iemand gelijk weer WoW moet aanhalen is me soms een raadsel, we halen toch ook niet altijd The Godfather aan als er een nieuwe film uit komt in de bios, het betreft in dit geval wel een mmo, maar met andere content en wellicht andere ideeen dan de opzet van WoW, zoals bijvoorbeeld WAR ook andere ideeen en content uitdraagt.

Ik vind een concurrentie met WoW eigenlijk wel interessant. Tot nog toe heb ik geen enkel MMO gezien dat niet mee probeert te liften op WoW's succes door exact dezelfde gameplay in een andere setting te bieden. Het zou leuk zijn als Lucasarts het eens probeerde door compleet andere gameplay te bieden.

Dan moet je Guild Wars eens bekijken, maar dan mag dan technisch gezien geen MMO noemen.
Wel redelijk wat verschillen tussen de 2.
Als er iets is aan GW dat je moet toegeven is wel dat ze de opzet , gameplay en buisiness model anders hebben proberen te implementeren. (of je dat nu goed vind of niet is een andere zaak)
zaken zoals :
* lage Lvl cap om zo snel mogelijk iedereen gelijk te krijgen, zodanig dat het meer van builds en skills afhangt.
* starten vanuit parties om iets te doen ipv iets doen en daar dan samen met het hopelijk en willend volk het te doen.
* instance based (ongeveer hetzelfde als hier boven) maar jouw quest is er altijd voor jou.

Ach, da's net zoiets dat bepaalde mensen overal Apple bij halen alsof dat een ontwerpstandaard zou zijn. Bepaalde mensen snappen niet dat dingen op zichzelf kunnen staan, die willen per se met vanalles en nog wat willen vergelijken...

Ach kom, niet zo allergisch doen. ;)

WoW wordt aangehaald omdat het, zeker qua omzet en winst, het de MMO markt enorm domineert. Het is gewoon veruit de grootste MMO op dit moment.

De vergelijking met films zoals The Godfather gaat niet helemaal op, want er zijn natuurlijk maar een handjevol MMO's en tienduizenden films. Bovendien zijn MMO's vergeleken met flims een relatief nieuw fenomeen.

Ik snap trouwens je frustratie wel hoor. Het is flauw dat er steeds wordt gedaan alsof WoW de eerste- en enige MMO is, en dat is natuurlijk onzin. Bovendien is WoW een heel specifiek soort smaak MMO (heel veel time-sinks, veel PvE en dergelijke) en lijkt het soms wel alsof MMO's zoals Ultima Online vergeten worden.

(edit: typfout + dubbele zin verwijderd)

[Reactie gewijzigd door PhazeD op woensdag 22 oktober 2008 12:09]


Groot =/ kwalitatief goed.

Zoals Andros al aangaf is WoW niet de ontwerpstandaard, wellicht een redelijke referentie hoe het wel te doen qua marketing, pr en community opbouw.

WoW is per definitie zeker geen pioneer, zoals sommige hier proberen te zeggen. Ze waren wel doorbraak, ze brachten mmo van niche naar massa.

Zoals Andros al aangaf is WoW niet de ontwerpstandaard
Zeker niet, maar het wordt blijkbaar wel als ontwerpstandaard gebruikt. Waarom imiteert vrijwel ieder ander MMO het anders zoveel? Zelfs MMO's als Conan, die iets 'compleet anders' zouden moeten bieden, hebben vrijwel exact dezelfde gameplay.

Ze imiteren an sich niet WoW, maar meer de pioneers van de verschillende onderdelen waar WoW ook weer gebruikt van maakt ;)

Iedereen presenteert zichzelf al dan niet als WoW-beater, simpelweg omdat de meeste mense WoW wel kennen, maar bijvoorbeeld Ultima Online niet :)

UO was goed. (richard garriott), maar is overgenomen door EA.
En EA wil er geen geld in steken, alleen uithalen (12-17 loze expansion packs).

Dus ~100.000 spelers nu.
Wat snel minder word.

[Reactie gewijzigd door bbr op woensdag 22 oktober 2008 14:32]


Ik vind zelf Guild Wars de beste MMO, juist omdat het helemaal geen MMO maar een CORPG is :P

WoW wordt aangehaald omdat het, zeker qua omzet en winst, het de MMO markt enorm domineert. Het is gewoon veruit de grootste MMO op dit moment.
Bij mij gaat de kwaliteit van een game boven de kwantiteit.

Een spel als deze lijkt mij veel interessanter dan het oneindige uitmelken van World of Warcraft. Ook als de gameplay totaal anders is (of juist niet).

Hoe kun je nu al iets zeggen over de kwaliteit. Behalve dat er een star wars mmo wordt gemaakt is er niets bekend. Er is trouwens al eens eerder een star wars mmo gemaakt, we weten allemaal hoe het daarmee gaat.

Jou mag de omzet niet uitmaken, maar je kunt er op rekenen dat bedrijven een mmo niet maken omdat het leuk is. Ze willen graag geld verdienen en dan kijken ze toch naar WoW. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar het is op dit moment wel een van de succesvolste mmo's.

Uitmelken? Het spel is 3 jaar oud en er is 1 expansion die 2 jaar na release uitkwam en een card/board game. Dat mensen het zo lang blijven spelen kan je Blizzard moeilijk kwalijk nemen. Er zijn geen items die je los kan kopen om beter te worden o.i.d.

Blizzard snapt gewoon wat spelers willen. Easy to learn, hard to master. Ze halen een groep nieuwe spelers binnen omdat het toegankelijk is maar de high end content is moeilijk genoeg om hardcore spelers vast te houden. Daarnaast hebben ze een prima combo PvE en PvP. Balans in characters is goed etc.
Dat je ondertussen MMO's heb zoals WAR die PvP en grafisch beter zijn mag ook ondertussen wel na 3 jaar.

Hard to master?!?! Ik weet niet waar jij gezeten hebt hoor....
Blizzard is de hardcore spelers aan het vervreemden door met iedere patch de "top" content weer makkelijker te maken. Easy to learn, maar er is geen master meer in WoW nu alles behalve Sunwel Plateau te doen is met een Pickup group.

Als blijkt dat er 1 of geen guild per server in black temple kwam of Naxx pre-bc wat eerst het geval was, dan schroeven ze het wat naar beneden ja. Dus dan is het voor de no-lifer's misschien niet genoeg uitdaging, maar voor 99% van de hardcore spelers wel. Want waar begint hardcore? 3 avonden? 4 avonden? 5? Je hele leven? Of pas als je geen sociaal leven meer hebt? Misschien is het dan te makkelijk ja.

Naxx werd niet gespeeld omdat het vlak voor TBC in het spel kwam.
Niet omdat het zo moeilijk zou zijn, maar omdat veel spelers geen zin hadden om tijd te steken in een instance voor gear die ze toch zo weer zouden vervangen door de uitbreiding.
Ik heb het nooit echt voor de gear gespeeld, meer voor de content, daarom baalde ik ook zo dat er zoveel spelers waren die zonder uitzicht op vette gear te beroerd zijn om een instance te proberen.
Daarnaast was de instance inkomen al een hele prestatie, met reputatie en spullen grinden.

Hopelijk gaat the Old Republic niet zo sterk de nadruk op de gear leggen.

Probleem met Naxx was dat het relatief laat in de game kwam, je veel faction nodig had bij Argent Dawn en eigenlijk minimaal met een compleet tier 2 setje of i.i.g. wat AQ40 spul aan moest komen omdat het anders zowieso onmogelijk, op een aantal no-life guilds na was dit te lastig.

WoW is easy to master, als je maar genoeg tijd hebt om erin te steken. Toen ik nog WoW speelde stak ik in 'topweken' misschien iets van 10 tot 15 uur in het spel, maar gemiddeld toch echt niet meer dan 1 of 2 avonden van een paar uur, soms één of twee weken helemaal niet. Dat is niet genoeg voor raids etc., maar wel genoeg om erg goed te kunnen healen en hunten met respectievelijk mijn priest en hunter. Niks ingewikkelds aan.
Raids zijn ook niet ingewikkeld, als men eenmaal het trucje heeft geleerd, dan is er niemand die daar vanaf durft te wijken. Geen enkele ruimte voor initiatief of een beetje lol/RP. Dat is ook één van de redenen dat ik er mee gestopt ben, sommige mensen nemen dit soort spellen veeeeel te serieus (zie ook de diverse reacties op fora en op Tweakers...). :)

WoW is voor MMO's wat Doom voor FPS was en Mario voor platformers. Ze waren niet de eerste, maar wel de eerste die een standaard neerzetten en het succesvol maken. Daarom werden de eerste fps'es altijd vergeleken met Doom totdat er genoeg FPS's waren die het genre vernieuwde.

Ik denk dat de punten die jij noemt prima opgaan voor WoW, ik moet de eerste nog vinden die op alle fronten beter is en even betere balans bied. Ik heb nog geen (Europese/US) MMO gezien. WAR heeft de potentie, maar dat is ook maar afwachten.

WAR is juist vnml pvp, daar trek jer slechts een gedeelte van de spelers mee, wat ik ervan gezien heeft is het pve gedeelte van war vele malen slechter dan het pvp gedeelte van wow (om maar niet te spreken van het gebrek aan balans)

Sterker: naast lineage is er zowat geen enkele serieuze mmo die ook maar een poging doet om wow op pve gebied aan te vallen, wat ik als pve speler wel jammer vind (als ik pvp wil spelen ga ik wel call of duty doen)

Het lijkt erop dat iedereen EVE online vergeet. Een van de weinige MMO's die een totaal ander genre heeft als het hack&slash van WoW of WAR.

EVE heeft een gigantische community, biedt een balans die WoW nog moet evenaren, bestaat ongeveer 4 jaar langer als WoW en is in mijn ogen veel mooier en uitgebreider dan WoW of zelfs WAR. Al helemaal na de laatste update.

WoW en WAR zijn gewoon gepimpte versies van Ultima Online, de ECHTE grondlegger van het MMORPG genre. Bedacht door Richard Gariott (hulde) de geestelijke vader van het genre.

Natuurlijk, als we naar inkomsten gaan kijken staat WoW met kop en schouders bovenaan. En omdat inkomsten domweg gerelateerd wordt aan kwaliteit/speelbaarheid/gebruiksgemak/balans/etc. door de massa(media/marketing) worden zeer veer spellen teniet gedaan.

biedt een balans die WoW nog moet evenaren
Wat bedoel je hier precies mee? Volgens mij is dit appels met peren vergelijken.

Blizzard heeft nooit veel aan marketing gedaan (Diablo2, Warcraft1/2/3, StarCraft, World of Warcraft zelf, de expansion etc.). Er zijn een paar spotjes geweest in de US maar vergeleken met een Halo, Fable, Gears of War, Force Unleashed verbleekt het. Daarnaast doet Eve veel meer online advertising, neem sites als Gamespot/Escapist/1up hadden hele grote ads/banner (of soms hele site omhulsels op de achtergrond).

Toch vreemd dat Blizzard dan iedere keer groot succes heeft met zijn games, ondanks weinig tot geen marketing volgens jouw. Want laten we eerlijk zijn alle titels die Blizzard sinds Warcraft: Orcs & humans heeft uitgebracht waren regelrechte kaskrakers. Dus ze zullen toch heus wel aan een vorm van marketing hebben gedaan, misschien niet direct zichtbaar voor jouw.

Maar om het bij het nieuws te houden, ik denk dat Bioware wel een van de weinige bedrijven is die een MMO kan maken en ook nog eens succesvol kan zijn en een grote community hiermee kan gaan bouwen. Bioware heeft in het verleden reeds bewezen met Baldur's Gate serie, KOTOR en Neverwinter nights topgames af te leveren die de meesten wel echt grijs gespeeld hebben. Ik durf zelfs te zeggen dat Bioware een kandidaat is die ook zich kan meten om op het verkoop en abbonee niveau te komen als WoW. Als je de 2 bedrijven met elkaar vergelijkt zie een zelfde soort lijn, hun titels zijn eigenlijk altijd kaskrakers en natuurlijk gewoon topgames.

Ik denk dat hier weinig marketing bij komt kijken maar met de kwaliteit games.
Er zijn nog steeds bergen mensen die Diablo 2, StarCraft, Warcraft 3 etc spelen na al die jaren en hele groepen die dit gespeeld hebben in het verleden. Nieuwe producten van Blizzard zijn relatief zeldzaam dus er is automatisch veel aandacht voor op gamesites en zelfs hier op Tweakers komen kleine details van WoW / Diablo 3 / Starcraft 2 in het nieuws.

Ik denk dat Bioware zeker de geschikte developer is. Ik heb tijdens het spelen van Mass Effect vaak gedacht dat de wereld super geschikt zou zijn voor een mmo (planeten, bases, the citadel als main city hub etc.). Al vraag ik me af of Blizzard ooit een Sonic RPG achtige game voor Nintendo DS maken maar toch. Ik denk dat er toch wel een redelijk verschil zit tussen Bioware en Blizzard. Blizzard pakt een goed idee en perfectioneer, Bioware heeft een hoop ideën en implementeerd deze, sommige worden beter ontvangen als andere.

Zo, kun je het ook bekijken. Maar het is Bioware geweest samen toendertijds met Black Isle die het CRPG genre weer uit het dal heeft getrokken met de nieuwe manier van aanpak. Door op een inovatieve manier de D&D regels toe te passen in een RPG die real-time toegepast werden. Dat is dus gebeurt in de klassieker Baldur's Gate en verfijnd in latere titels. Wat ook een sterk punt is van Bioware titels is de verhaallijn in games, daar kan Blizzard bijvoorbeeld nog wel iets van leren. Je word echt letterlijk het verhaal in gezogen. Dus ik heb wel vertrouwen in Bioware met hun MMO. Misschien dat ze tegen de tijd als de game launch ready, ook weer het MMO gebeuren naar een hoger niveau tillen. Maar goed dat zal waarschijnlijk nog wel een jaartje of 4 a 5 duren voordat het zover is.

Grapjas de MMO was er al LANG voordat wow er was.

Omdat mmo spelers nu eenmaal niet gaan betalen voor verschillende mmo's. Ik denk dat het trouwens te veel tijd zou kosten om meer dan 2 mmo tegelijk te spelen.
In elk geval is het concurentie voor SW : galaxies. Hoe zit het daarmee trouwens , is dat een beetje een success?

De vraag stellen is hem beantwoorden :)

Bioware was er toch al voordat Blizzard met het concept aan de haal ging :Y) Eigenlijk was Bioware al een aantal jaren bezig met NWN modules, MMORPG werdt destijds alleen middels de bijgeleverde NWN module gebouwd, onderhouden en gehost door de spelers zelf, in de vorm van DM's; Dungeon Masters. AD&D e.d.. WoW is zeker niet de eerste maatstaaf, zij hebben dit slechts aan een groot publiek weten te verkopen.

Dat is meer Diablo 2 / Guildwars achtige benadering als een echte MMO met persistente wereld.

Ik denk dat je als MMO's voor WoW wil vergelijken dat je UO, EQ, DAoC en SW:G moet nemen.

Zo lang EA en Sony er van af blijven maken ze een goede kans om iig een prima game te maken.
Baldurs' zijn ze ook zeker om bekend.

[Reactie gewijzigd door bbr op woensdag 22 oktober 2008 14:27]



Idd...

100x liever een Single player RPG zoals ze dei 'vroegah' maakten dan een MMO.
MMO heeft toch totaal andere eisen. Als ik in single player een monster wil verslaan maak ik 2 lightsabres met een of andere exotische crystal erin, ik develop mijn character zodat ik als persoon bijna niet te verslaan ben met skills en features. En pas als ik op m'n sterkst ben ga ik de eindbaas onthoofden.

Bij een MMO is het meestal: wachten... wachten.... wachten.... farmen... weer wachten en dan eindelijk na een uur of zo heb je een party gevonden die samen met jou de eindbaas gaat afmaken. Blijkt dat die mensen waar je mee mee gaat een stel sukkels zijn dus je gaat 10x dood.

Bij een MMO kun je eigenlijk niet solo-en zonder ergens een enorm nadeel te hebben. Bepaalde monsters die niet solo te pakken zijn. Bepaalde items die niet solo te krijgen zijn. Dus je MOET dan eigenlijk in een clan/guild of wat dan ook.
Als je dan in een serieuze clan zit krijg je allerlei verplichtingen (om 8 uur hebben we een raid en dan moeten we er allemaal zijn anders wordt je uit de clan gekicked)
Of je hebt een relaxte guild maar ja die presteren meestal niks (afspraken maken en niemand is er).

Een MMO lijkt me alleen leuk als het allemaal solo is. Ik ben een enorme fan van SW en eigenlijk van alles wat 'space/ruimte' is maar helaas deze ga ik over slaan.
Ik wacht wel op KotOR 3 (die nooit meer komt :( )

Er zijn zat single player RPGs die uitkomen dus wat is je probleem? Dat er zomaar een MMO in je favoriete spel serie uitkomt? Er zijn zat mensen die wel in staat zijn om een goede guild te vinden. Je hoeft het niet te spelen.

Ik zie ook niet waarom KotOR3 nooit uit zou komen. Waar baseer je dat op?

[Reactie gewijzigd door dokzero5 op woensdag 22 oktober 2008 13:19]


Aan een single player MMO heb je niets, kan je het net zo goed helemaal single player maken is het niet? Dat er zat mensen zijn die een goeie guild vinden is leuk voor die mensen, maar ik heb er persoonlijk ook de schurft aan om constant op van alles en iedereen te moeten gaan wachten. Ga dus allemaal maar weg, ik wil zelf mijn spelletje spelen. Daar wil ik jullie niet bij nodig hebben;).
Ze gaan geen kotor 3 maken, omdat ze nu al hun tijd gaan verdoen aan het "verbeteren" van Old Republic.

Om nog maar te zwijgen van het grinden wat er gegarandeerd gaat gebeuren/nodig is wil je mee komen. bah.

[Reactie gewijzigd door Reinman op woensdag 22 oktober 2008 13:23]


Sorry ik maakte een typo ik bedoelde single player RPG en je hebt gelijk, sommige mensen houden neit van sociaal doen in spellen.

Toch vraag ik me nog steeds af waarom Kotor 3 nooit zou komen. Heeft Bioware maar één team? Is het team wat aan kotor 3 gaat werken wel hetzelfde als diegene die Kotor en Mass Effect gedaan hebben? Misschien beginnen ze wel aan een nieuwe Kotor zodra de nieuwe Mass Effect uit is. Redelijk onduidelijk.

Even offtopic, maar als we het hebben over Single Players RPG's, ik kijk uit naar (opnieuw Blizzard's) Diablo III! :)

Volledig single player te spelen, maar ook met Multiplayer online functie.

Ontopic: Ik vind het best interessant eigenlijk, een Sci-Fi MMO. Ik ben zelf fan van de fantasy kan (ala draken, elfven en magie zegmaar), en ben minder fan van de future-based games. Veel mensen van dat laatste genre spelen liever geen fantasy (tenminste, de mensen die ik ken)

Deze game kan dus best potentie hebben als het een soort WoW/War/AoC etc.) is in futuristic style! Met de marketingmethoden die Blizzard heeft gebruikt voor WoW en het team Bioware (die achter eveneens goed games staat) zou deze game het dan best wel eens ver kunnen schoppen...

[Reactie gewijzigd door xistor op woensdag 22 oktober 2008 17:14]


Single player MMO is een contradictie.... MMO = Massive MULTIplayer Online...
Wellicht bedoel je Single player RPG?

Dat klopt, excuses ><

In het spel staat de strijd tussen het Sith Empire en de Old Republic centraal.
De mmo gaat voluit Star Wars: The Old Republic heten
Wat een vreemde naam dan. Dat is bijna als "World of Warcraft: The Alliance"

Desalniettemin ben ik erg benieuwd naar een MMO van de hand van Bioware. Ben ooit zwaar teleurgesteld in Star Wars Galaxies.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op woensdag 22 oktober 2008 11:50]


The Old Republic wijst dan ook meer naar het tijdsbestek waarin dit avontuur plaats gaat vinden. Niet zozeer naar een denominatie.

SW:G heb ik zelf nooit gespeeld, maar het scheen in het begin wel goed te zijn totdat men er wat foute nieuwe dingen aan toevoegden, en dat heeft ze de kop gekost. Ik heb wel filmpjes van SW:G gezien, maar het thema spreekt me toch niet zo aan voor een MMORPG.

Ik zou eigenlijk liever een vervolg hebben op SW:Rebellion of X-Wing vs Tie-Fighter.

Jammer, liever deel 3 gezien.

inderdaad de stand alone was veel leuker en speel ik nog steeds galaxies was wel ok maar was het toch niet helemaal

De stand alone was leuker dan de MMO die nu net pas aangekondigd is?

duidelijk ging het om het punt van, dat we liever een 3e stand alone hadden gehad dan een mmo gebaseerd op dat galaxies ook niet geweldig was ;) zo beter ?

Nee. Galaxies is ontwikkeld door SOE in samenwerken met LucasArt, die ondertussen 5 jaar oud is ofzo. Nu heb je ontwikkelaar zoals Bioware die een prima trackrecord heeft die een MMO gaat maken en je hebt het over een MMO waar je niets van weet naast het feit dat het eraan komt.

inderdaad de stand alone was veel leuker en speel ik nog steeds galaxies was wel ok maar was het toch niet helemaal
Schapen en koeien vergelijken kan iedereen: je hebt er alleen niet zo veel aan. SW: Galaxies is naar mijn weten een RTS, geen MMO!

Ik zie liever beide :)

Sci-fi heeft het zwaar in het MMO genre, wat dat betreft ligt star wars lekker dicht bij het fantasy genre:

-redelijk zware focus op close combat (light sabres, vibroblades etc)
-force powers die redelijk overeen kunnen komen met veel van de magie in fantasy
-voor sci fi veel npc kracht (veel beestjes en ensign redshirts)

En net als warhammer online en wow heeft het al een stevige fluff basis, erg handig :)

ensign redshirts
Die komen dan weer uit die andere science fiction serie. :P

Ja, beter is het om hier over Storm Troopers te praten. Die gaan ook nooit lang mee. :)

Erg jammer dat het een MMO wordt. Wel het laatste waar ik op zit te wachten.

Wat ik wil van een KOTR game is een knetterdiep verhaal om je in te verdiepen wanneer jij dat wil en dus een single-player ervaring om van te genieten.

Je zal dit dan ook niet kunnen zien als KOTR 3. Ik ben sowieso niet bereid maandelijks te betalen voor welke game dan ook. Wel leuk dat Bioware het weer doet overigens.

dan zou je eens moeten kijken naar dragon age, ook van bioware :)

[Reactie gewijzigd door st0p op woensdag 22 oktober 2008 13:32]


Die Lightsaber grips lijken anders wel direct uit WoW te komen. :/

http://tweakers.net/ext/i/1224662878.jpg
http://tweakers.net/ext/i/1224662879.jpg

Zitten er veel lightsabers in WoW?

Ik zeg toch grips?

Lijkt me een redelijke vraag? Waarom lijken die lightsaber grips uit WoW te komen? Zitten die er sowieso in? Lijkt me geen reden om weg te modden.

Ikz al maar plaatjes geven.
Vergelijk de size van dit:
http://www.thinkgeek.com/.../lightsaber_mace_hilt.jpg
en
http://tweakers.net/ext/i/1224662878.jpg

De hilt van het wapen is gewoon veel te dik en daarom lijkt het wel direct een WoW te komen, waar veel wapens een overdreven grote hilt hebben.
|:(

Zitten er veel lightsabers in WoW?
http://www.wowguru.com/gallery/original/1784.jpg

hap hap

Kijk, nu begrijp ik je. Bedankt voor de uitleg.

Jammer alleen dat het zo boos moet. Ik zal wel totaal ouderwets zijn maar bij mijn weten is het geen algemene kennis dat WoW wapens een te groot handvat hebben. Ik snap dat het blijkbaar onvoorstelbaar is voor je, gezien je emoticon, maar er zijn ook mensen die geen WoW spelen en dus niet direct weten waar je het nu over hebt. Onbegrijpelijk, ik weet het. Terecht dan ook dat je je daar zo over opwindt.

Het blijft voor MMO's kijken of ze de WoW concurrentie overleven. Velen hebben om die reden al hun deuren moeten sluiten, waardoor hun spelers van een koude kermis thuis kwamen.

Volgens mij werkt dat alleen als het spel ook echt goed is en flink gehyped word (wat beter gaat als je voortborduurt op bestaande franchisen zoals Star Wars in dit geval).

Helaas weer EA die zich ermee bemoeit... en zie wat ze met SWG hebben gedaan...

maarja afwachten...KoToR was echt vet..dus ik heb echt goede hoop voor deze MMO.

Want Warhammer online draait ook zo slecht? :s En wat heeft EA dan precies met SWG gedaan? Ik lees alleen dat ze het in Japan op de markt gegooid hebben, en volgens mij hebben wij daar als westerling bijzonder weinig mee te maken gehad.

Zover ik weet is SWG toch echt gepublished/host door Sony Online Entertainment wat niks van doen heeft met EA. Wel ben ik de eerste om toe te geven dat SWG compleet om zeep geholpen is nadat ze van het orginele gameplay systeem afgestapt zijn.

Zo zonde, want vergeleken bij voor die update was WoW natuurlijk kinderspel. Maar dat realiseerden de heren van SOE zich niet blijkbaar.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:18 Apple verkoopt voor 4,6 miljard dollar aan iPhones
Vorige 11:18 LG bouwt plasmafabriek om naar productielijn voor zonnecellen
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011