Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Uitgever Lucasarts stapt uit de Entertainment Software Association. De uitgever van onder meer Indiana Jones- en Star Wars-games volgt hiermee het voorbeeld van Vivendi en Activision, die hun lidmaatschap al eerder opzegden.

LucasArtsHoewel Lucasarts de ESA gaat verlaten, is de uitgever dit jaar wel aanwezig op de Electronic Entertainment Expo. Volgend jaar is Lucasarts echter geen lid meer van de ESA, wat deelname aan het door de ESA georganiseerde evenement lijkt uit te sluiten. "Hoewel we geen lid meer zijn, blijven we de doelstellingen van de ESA ondersteunen. Lucasarts zal aanwezig zijn op de E3", zei Lucasarts-woordvoerder Margaret Grohne in een verklaring tegen Next-gen.

Lucasarts is de derde uitgever in korte tijd die de ESA verlaat. Eerder zag de organisatie de grote spelers Vivendi Universal Games en Activision vertrekken, die bovendien direct aangaven de E3 links te laten liggen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

En wat is hier dan precies de oorzaak van? Misschien is dat ook wel intressant om even te vermelden.
Niet alle spelontwikkelaars hebben een reden opgegeven voor hun afwezigheid op de E3-beurs dit jaar. Volgens gamesite Kotaku is het slechte management van de ESA de reden waarom de spelontwikkelaars de E3 overslaan.
Vivendi en Activision geven te kennen dat de beurs financieel gezien op een ongunstig tijdstip wordt gehouden; de E3 vindt van 15 tot en met 17 juli plaats, dezelfde maand waarin de twee bedrijven hun kwartaalcijfers bekendmaken, aldus Kotaku.
Bron: het gerelateerde artikel 03-05 Grote spelontwikkelaars slaan E3 over

[Reactie gewijzigd door Big Womly op 19 mei 2008 10:50]

Soms is het ook wel interessant om een organisatie zelf door te lichten, doormiddel van hun website even te lezen.

De ESA kost gewoon voor publishers klauwen vol met geld aan lidmaatschap en doet verder weinig voor de publishers. Als je de hoofdsite al ziet waar ze "pronken" met anti piracy dan lijkt het iets wat ze niet waar kunnen maken.

Verder valt het me op dat online gaming en games in het algemeen steds minder word, in verhouding tot de stijging van computergebruikers. Dus als de omzet minder word dan word het eerst bezuinigd op de overhead.

Since er geen goeie opvolgers komen van CS 1.6 en Quake worden grootschalige game toernooien ook steeds minder. Zo word gamen steeds minder gepromoot en raakt steeds verder in verval. Jammer maar niemand staat op om het tij te doen keren, inplaats daarvan raakt het steeds meer in verval en niemand onderneemt iets, daar waar je mag verwachten dat met name de CPU en GPU bakkers samen met de gamedevs eens de handen in een slaan en iets "moois" opzetten :)
daar waar je mag verwachten dat met name de CPU en GPU bakkers samen met de gamedevs eens de handen in een slaan en iets "moois" opzetten

De GPU (en ook wel CPU) bakkers proberen dit wel samen met MS, door telkens met nieuwe DirectX versie en Shaders te gaan werken, en daarmee proberen ze generaties en nieuwe aankoop impulzen te creeeren.
Maar onderaan de streep maakt het zo weinig uit, het is een glijdende schaal waarbij top kaarten langzaam afzakken naar de middenmoot en verder, waarbij SLI en dual/quad core voor het ene spel wel interessant zijn en het andere weer niet. Waarbij het ene spel enorm leunt op vernieuwing (en daardoor heel zwaar wordt) en een ander spel al draait met 5 jaar oude spullen.

Consoles zijn daar veel makkelijker in, je hebt gewoon een bepaalde console met specs, en die veranderen niet, komt je spel 6 maanden later dan maakt dat weinig uit voor de performance. Het PC platform wordt gewoon elke halfjaar een stukje sneller, waardoor een vertraging meteen betekent dat je concurrent die 6 maanden later is begonnen weer een voorsprong heeft.
Juist die continue vernieuwing is niet een sterk punt maar een zwakte van de pc als gameplatform. Ze komen om de zoveel tijd met iets nieuws, maar niet iedere gamer koopt ieder jaar een nieuwe videokaart. MS kan wel met een nieuwe DirectX komen, maar of je klanten het ook aan kunnen weet je als developer nooit. Paar dagen terug stond er nog een bericht op deze site waarin stond dat slechts 10% van alle Valve klanten klaar is voor DX10, en minder dan 20% VIsta gebruikt, ook al is het al bijna anderhalf jaar uit.
De meeste mensen vinden het het niet waard om ieder jaar een paar honderd euro aan hardware upgrades uit te geven, alleen maar voor een paar spelletjes die je binnen een paar dagen uit hebt gespeeld. Ik denk dat consoles de toekomst zijn, en dat grote commerciŽle pc games over 10 jaar bijna verdwenen zijn.
In welke wereld leef jij misschien? Er wordt steeds meer en meer gegamed. Ok het aantal computers stijgt sneller dan het aantal gamers, maar dat wil nog niet zeggen dat uitgevers daardoor minder winst maken...
daar waar je mag verwachten dat met name de CPU en GPU bakkers samen met de gamedevs eens de handen in een slaan en iets "moois" opzetten :)
Zoiets bestaat sinds vorig jaar dacht ik.
Het aantal gamers stijgt inderdaad, maar niet op PC. Het is vooral console gaming dat in opkomst is. PC gaming is langzaam aan het dood gaan, onder andere door de hoge mate van piracy (gamers weten meestal meer over computers en weten dus ook hoe ze gratis aan games kunnen komen), maar ook door een groeiend aantal console-exclusives. Jammer voor pc-gamers, maar ik kan er zelf niet wakker van liggen. Ik game zelf liever op een console eigenlijk. Heb t een beetje gehad met een halve dag bezig zijn met onzin als installeren, updaten, patchen, configureren, pc opnieuw installeren nadat een installer het nodig vond het om zeep te helpen met een of andere beveiliging, en mer van die zut. Het is ook jammer dat je op de PS3 weer games moet installeren, en je op diverse consoles patches krijgt, maar het is allemaal nog steeds een stuk eenvoudiger en fool-proof dan gamen op de pc.
Nadeel van console gaming is dat ze nog steeds geen oplossing bieden om met een clan je eigen server te hebben via het Xbox360 of PS3 netwerk en dat houd de die hard gamer een beetje weg van de console.

Heb al diverse malen met Microsoft hierover gesproken maar ze hebben totaal geen interesse erin om dat voorlopig te bewerkstelligen, terwijl het vrij simpel gerealiseerd kan worden.

@ MacPoedel :

Ik leef in een wereld waar ik het gamen heb zien beginnen met Pong en het eerste DOS based spel uit kwam, Wolfenstein. Sindsdien game ik zelf en volg de ontwikkelingen en door de jaren heen blijft het me verbazen dat veel bedrijven alleen maar hun eigen visie op de markt willen zetten maar niet waar de markt om vraagt. Dus kom zelf even onder je steen vandaan inplaats te komen met opmerkingen zoals, dacht ik. Weten en dachten is een wereld van verschil ;)
@Parabellum

Goh, jij praat met de hele wereld volgens mij en niemand lijkt naar je te luisteren. Je praat met de overheid over (voor jou) onwenselijke content op het Internet en met Microsoft over clanservers.

Natuurlijk zijn MS en Sony niet geinteresseerd in de nichemarkt die hardcore gaming heet! Casual gaming is veel interessanter, aangezien ze door beperkte investeringen, heel veel inkomsten kunnen krijgen.
Verder is er in de hardcore gaming scene voor de PC teveel concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Abom op 19 mei 2008 15:56]

(zwaar offtopic maar...) zeg meneer Parabellum!

De eerste DOS games waren:
sop.com cat.com striker.com baby.com para.com frog.com pinball.com etc.

Pas daarna kwamen er:
pq.exe sq.exe (etc) sub.exe rambo.exe racer.exe hugo.exe etc.
Please note dit was ook de tijd van de pinball machines, the Future Crew en de single-sided double-density floppys }>

En later waren wolf3d.exe, tycoon.exe, doom.exe, toen duke.exe, dragon.exe, etc.
Duke was nog leuk, daarna ben ik netjes afgehaakt.

10 punten voor die tijd en de nostalgie, ik als rotjochie, papa betaalde de PC ik hoefde alleen maar de illegaal gekopieerde spellen te betalen ;(

Als je die tijd kende, heb je geluk gehad. Er waren toen nog elke keer nieuwe concepten (dune, toen dune2000, railroad tycoon, simcity, point n clicks adventures, wolf3d.)

[Reactie gewijzigd door rbs760 op 19 mei 2008 17:56]

k leef in een wereld waar ik het gamen heb zien beginnen met Pong en het eerste DOS based spel uit kwam, Wolfenstein.
Dus kom zelf even onder je steen vandaan inplaats te komen met opmerkingen zoals, dacht ik. Weten en dachten is een wereld van verschil
Dus eerst noem je Wolfenstein het eerste DOS-based spel (wat al een rare uitdrukking is, maar goed) en dan ga je iemand vertellen onder een steen vandaan te komen, en vertel je dat weten en dachten (:?) wat anders is, maar je slaat zelf de plank zo finaal mis...
Ik kan je niet vertellen wat de eerste game onder DOS was maar Wolfenstein is het zeer zeker niet.
Ik weet niet waar jij leeft maar de pc gaming scene groeit en groeit steeds meer hoor. Ook is het zo dat al die console knakkers op termijn overstappen op pc,

Gewoon omdat dat beter is en een stuk relaxter.

Ook dat er steeds meer console-exclusives zijn/komen klopt niet. Je ziet steeds meer en meer dat games eerst op de pc (of zelfs alleen) uitkomen en is dta niet t geval krijgen ze extra content (en terecht).

Jammer voor de console gamers maar ik ben van mening dat je met gaming veel meer met een pc uit die scene kan halen dan met een console.
Since er geen goeie opvolgers komen van CS 1.6 en Quake worden grootschalige game

Dat is onzin en berust volledig op je eigen mening.
Naar mijn weten kwam het door slecht management en de bedrijven gaan weg als protest.
De vraag is dus waarom ze eruit gestapt zijn
PC gaming gaat zoals het er nu uit ziet zich volledig richten op de MMO markt, omdat piraterij daar gewoonweg niet voorkomt, en het makkelijker is grote content patches uit te brengen voor een PC spel dan een console, en dus zo het uitbreidingsprincipe van MMo's beter ondersteunt..

Gelukkig hebben we straks starcraft 2 om jaren op door BgH'en
Piraterij heb je op de MMO markt ook. Er zijn genoeg sites die uitleggen hoe je een eigen lingeage/wow server kan starten.
Ja leuk met 100 man ofzo in een buggy wereld rondlopen.

Het is gewoon een stuk minder daar en er zijn er echt niet zoveel dat ze zich daar echt zorgen over maken.
Lucasarts is de derde uitgever in korte tijd die de ESA verlaat. Eerder zag de organisatie grote spelers Vivendi Universal Games en Activision vertrekken
Ik zou eerder zeggen dat het de 2e uitgever is aangezien Vivendi Games (Vivendi Universal Games is het al een tijdje niet meer) en Activision in principe 1 bedrijf zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True