Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony zal volgend jaar niet aanwezig zijn op E3

Sony zal volgend jaar juni niet aanwezig zijn op gamebeurs E3 in de Amerikaanse stad Los Angeles. Het is voor het eerst in het bestaan van de beurs, sinds 1995, dat het Japanse bedrijf afzegt. Microsoft en Nintendo komen wel.

Sony en E3-organisator ESA bevestigen beide dat Sony niet op of rond de beurs zal zijn. Sony noemt in een statement in diverse media, waaronder Polygon, niet echt een reden. "Terwijl de industrie zich ontwikkelt, zoekt Sony naar inventieve manieren om te communiceren met de community. We onderzoeken nieuwe en vertrouwde manieren om met onze community te communiceren in 2019 en we kunnen niet wachten om die plannen te delen."

De Japanse fabrikant kondigde op de eerste E3, in de jaren negentig, de prijs en releasedatum van de eerste PlayStation aan. Sindsdien is Sony op elk van de 24 E3-beurzen geweest. Komend jaar is de 25e editie van de gamebeurs in Los Angeles.

Kotaku gokt dat Sony de E3 overslaat om al zijn aankondigingen te bewaren voor de onthulling van een 'PlayStation 5' ergens na de E3 volgend jaar of begin 2020. Microsoft, Nintendo en veel game-uitgevers zullen wel op de beurs aanwezig zijn, zoals Activision, Bethesda, Epic, Square Enix, Take-Two I en Ubisoft, zegt ESA.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-11-2018 • 06:43

104 Linkedin Google+

Submitter: Ricmaniac

Reacties (104)

Wijzig sortering
Mag je daaruit opmaken dat er voor de PS4 niet veel nieuws meer aan zit te komen? Of bewaren ze dat ook voor de eigen show?
Wellicht ook omdat dat soort evenementen klappen met geld kosten en ze er de meerwaarde er (nu) niet van inzien. Het levert misschien zelfs meer gezeur op na het event dan dat het wat oplevert, zeker als inderdaad blijkt dat er weinig nieuws voor de PS4 komt of de PS5 veel te vroeg wordt aangekondigd.

Bij dat soort events staan alle grote jongens, dus veelal denkt ieder groot bedrijf dat ook te moeten doen. Dat Sony een eigen plan maakt is wat mij betreft juist goed. Liever iets zinnigs aankondigen en zorgen dat je wat kunt laten zien, dan te vroeg met beloftes die geen werkelijkheid worden.
Yup. Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid dat aangekondigde spellen naar achter worden geschoven zodat deze niet op de PS4 maar op de PS5 uitgegeven gaan worden.

Want voor zowel The Last Of Us Part 2, Death Stranding en Ghosts of Tshushima zijn er nog altijd geen release datums bekend.

Maar goed, wat de 1st party line-up de afgelopen jaren gepresteerd heeft is natuurlijk ontzettend knap. Wellicht was het verstandiger geweest om de releases wat uit elkaar te trekken zodat je ook dit jaar wat had kunnen laten zien. Echter zullen de aandeelhouders hier anders over denken...
Dat lijkt me heel sterk. Die games zullen ook prima verkopen wanneer deze nog op de PS4 uitkomen. Ik zie eerder een release op beide platformen, als de PS5 echt voor de deur staat.
Lijkt me stug aangezien er footage is wat ok de current-gen draait .

M
Dat zegt toch niet veel. Er is nu nog geen PS5 (officieel aangekondigd) dus dan kunnen ze ook niets anders doen dan het op de PS4 Pro laten draaien.
Precies! Straks staan ze op die beurs en heeft iedereen hoge verwachtingen van de persconverentie om vervolgens alleen een mobile versie van een bekend IP uit te brengen.

Dát zou echt vervelend zijn :+
Was toch laatst een interview met een hoge pief van playstation die beweerde dat de PS5 niet voor 2021 uit zou komen?

nieuws: Sony wil PlayStation 5 op zijn vroegst in 2021 uitbrengen
Mag je daaruit opmaken dat er voor de PS4 niet veel nieuws meer aan zit te komen? Of bewaren ze dat ook voor de eigen show?
Volgens mij zit er nog steeds voldoende aan te komen, maar er zijn meerdere redenen om het niet te doen.

- Duur
- Op e3 moet je de aandacht delen.
- Sony heeft zn eigen PSX
- Miss gaan ze naar minder content in 1 keer, maar meerdere contactmomenten?

Nintendo heeft zich jaren geleden al afgesplitst met de directs. Zijn wel op e3, maar niet met een grote conferentie.

De Nintendo Directs zijn een beetje hit or miss (dit hangt soms ook van smaak af/focus op 1 game). Maar de manier van communiceren is veel meer van deze tijd.

Anyway, ik denk dat Sony de aandacht gaat spreiden of een bom van een PSX wil neerzetten met PS5 reveal en dit zoveel mogelijk gewicht geven met aankondigingen. Het is niet dat Sony e3 op dit moment hard nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 16 november 2018 09:30]

Sony heeft ook hun eigen PlayStation experience voor dit jaar uitgesteld/gecanceld

Bron: https://kotaku.com/there-...vent-this-year-1829398961
Weet ik.
Voor dit jaar.
Maar we blikken intussen al op 2019.

E3 2019 cancel -> PSX 2019 bom.
Maar dat is maar 1 scenario.
Misschien gooit Sony het over totaal andere boeg.
Dat mag je dus tot nader bericht helemaal zelf invullen;).
The last of us 2, Death stranding zitten nog in de pipeline. Maar er is ook een kans dat het PS5 launch games worden natuurlijk.
Er komt dit jaar en vanaf januari 2019 nog best veel uit voor de ps4. Denk hierbij aan Sekido, last of us 2 dayz en nog wat titels. Je hebt nog minimaal anderhalf jaar nog plezier met ps4 games voordat de ps5 uberhaupt een aankondiging krijgt.
Nee, dat kan je zeker opmaken. Ik gok dat alle exclusives die nog moeten uikomen op de PS4 al zijn aangekondigd en dat ze op hun eigen event enkel die titels zullen tonen en eventueel wat nieuwe DLC voor titels die al uit zijn.
Nintendo doet al enkele jaren de Direct en dat is volgens mij echt wel de toekomst. Je kunt hem houden wanneer je wilt, het kost veel minder geld dan een dure E3 presentatie en je bereikt er ontzettend veel mensen mee.
Nintendo doet alleen geen persconferentie. Ze zijn wel gewoon aanwezig met een booth, "Direct" en ook een Treehouse Live waarbij ze meer van de games laten zien. Ook volgend jaar weer.

Sony is volgend jaar niet aanwezig, ook niet met een booth.

[Reactie gewijzigd door MrNinja op 16 november 2018 08:33]

Ja je hebt gelijk. Ik heb het niet goed, te snel gelezen :-) Maar dat ze er überhaupt niet zijn, is wel raar....
Wel geinig dat dit nieuws notabene komt op de 5e verjaardag van de ps4 en ook niet onopvallend is dat volgend jaar playstation 25 jaar wordt, lijkt mij niet dat sony dit wilt gaan negeren.
Een groot event rond de 25e verjaardag ligt dan ook erg voor de hand.
Misschien gaan ze een eigen evenement organiseren, zoals Apple dat doet met hun keynote.
Ik vind zo eigen Keynote veel fijner dan 1 groot event als de E3, er is dan te veel nieuws wat vaak in de nachts is(Dus de volgende dag terug moet gaan zoeken/lezen).
Beter gewoon 1 event van hun zelf veel beter.
Lijkt me dan ook logisch om een apart event te houden voor de aankondiging van de PS5. Dan hoeven ze alle media aandacht ook niet te delen met de rest van de E3 nieuwtjes. En dan hebben ze alles tot in detail in eigen hand wat betreft marketing en delen van info. Tegenwoordig kunnen ze natuurlijk zeer eenvoudig via youtube, twitch en PSN een live stream organiseren voor de hele wereld.
Misschien een limited edition Playstation 5² :o
Het is overigens niet de enige beurs die ze afzeggen, de Playstation Experience gaat ook niet door dit jaar.
En Dortmund hebben ze dit jaar volgens mij ook maar beperkt gedaan? In ieder geval geen presentatie.
Ik begrijp dat niet, gaan ze dan tot 2021 leunen op Last of us 2 en wat 3rd party titels?...
Ik begrijp dat niet, gaan ze dan tot 2021 leunen op Last of us 2 en wat 3rd party titels?...
Lijkt me onwaarschijnlijk.
Er zullen vast nog aankondigingen volgen in 2019 en in 2020 de eerste next gen games.

En in de tussentijd hebben ze gewoon een degelijke pijplijn.
Last of Us 2. Dit is gewoon een zeer krachtige titel (en ik vond de eerste best wel overrated, dus echt geen fanboy)
Days Gone komt er binnenkort al aan.
Ghost of Tsushima, die tot dusver ook zeer goed is ontvangen. (hype!)
Death Stranding, heeft geen verder toelichting nodig.
Dreams, Nioh2, die fantatsy gravity achtig game ding.
Wellicht een Bloodborne 2 anouncement? (fingers crossed)

Daarnaast kan Sony als geen ander lekker leunen op cross consoles games, want ze hebben toch de installbase.
En om eerlijk te zijn, Microsoft doet toch niet anders? Die leunen al jaren op cross consoles games en lucht.

Phil Spender smijt altijd makkelijk met grote woorden en lijstjes van 50+ games en 20 met iets van "'exclusivenesssss'ish something", maar als je achteraf terugkijkt en echt 'cut through the crap' blijft er weinig over. Ik denk dat ze Crackdown 3 zelfs na de release nog gaan gebruiken als exclusive om de nummers wat op te krikken.
Kijk nou eens kritisch terug naar die afgelopen XO... Mexican vibe, dikke 10. Content 6. Iedereen wordt helemaal lijp van Phil. Hij praat veel, maar zeg in essentie niks. Het event was voornamelijk een gamepass commercial.

Afgelopen PSX was ook veel te lang en dun. Het is goed dat Sony dit jaar skipt. Als je niks te weinig te melden hebt, kun je het beter helemaal niet doen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 16 november 2018 14:21]

Dat heb ik altijd bij die Phil. Een grote blaaskaak die graag op Twitter met zijn fans meepraat en mee durft te steken naar de concurrentie. Hij krijgt wat dingen voor elkaar, maar idd die hele XO was niks bijzonders te noemen en de studio's die ze overnemen, zijn vooral studio's die al financieel niet meer lekker zaten. Van veel van die studio's moet je ook nog maar afwachten welke ze wel niet sluiten en die mensen onderbrengen in andere studio's en genoeg devs die ook gewoon vertrekken.
Dit komt denk ik omdat ze niet zoveel hebben om te laten zien. Veel van hun games zijn 4-5 jarige producties en daarnaast zullen veel developers zich richten op de volgende generatie. Engines worden geüpgraded enzovoort.
Wel een uitgelezen kans voor Xbox om even iets moois neer te zetten komende E3. Hopen dat ze iets uit de doeken doen mbt toekomstige exclusives. Althans, ik neem aan dat ze daarom al een tijdje op overnamepad zijn.
Voor de E3 zelf is dit natuurlijk wel een enorme klap.
Niet echt, alle games die Sony zou aankondigen, doen de publishers gewoon zelf. Buiten wat zelf ontwikkeling exclusives, kan de rest gewoon door de grote jongens worden gedaan.
Dit is natuurlijk gewoon overduidelijk het signaal dat de PS5 op stoom komt. De first party initiatieven van Sony kunnen ze nog niet laten zien (want die zijn natuurlijk PS5) en die console gaan ze niet meer op de E3 laten zien, daar wil Sony toch echt z'n eigen pers moment voor creëren.

Dus is het vrij simpel als je niets bijzonders hebt om te laten zien kun je net zo goed niet komen. En dat doet Sony dus.

Maar nu komt wel het lange wachten tot de PS5 er is. Eind 2019 zie ik niet gebeuren, want dan hebben ze juist de E3 nodig om genoeg aandacht te genereren.

Als je kijkt hoe de ps4 gereleased is, wordt het dus voorjaar 2020 de onthulling, E3 en gamescom uitgebreid de launch games presenteren en dan najaar 2020 in de schappen. Voor €399,-.
Ik denk niet dat ze een PS5 gaan release voor 2021. De PS4 Pro is dan 5 jaar oud, en heeft dan de juiste leeftijd om tegen een nieuwe playstation te zetten; Ook de technologie kan dan nog even verder ontwikkelen, want hoe wil je het verschil vandaag gaan maken ? Zelfs nu kan de PS4 slim nog perfect mee in de meeste games. Wat is de volgende stap ? VR ? Mogelijks, maar die technologie is er momenteel nog niet voor klaar.
PS4 Pro blijft nog steeds een PS4 en deze generatie console is inmiddels al 5 jaar oud :)
6 jaar als je het breder trekt. Deze generatie begon met de Wii U.

PS4 gaat nog wel even door ook als de PS5 er al is. Een van de dingen die altijd goed gaan op Sony consoles is de lange support qua games als de nieuwere generatie al in de schappen ligt.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 16 november 2018 10:01]

Generaties duren echter geen 5 jaar, maar meer richting de 8.
Dat was ook mijn punt niet, mijn punt was dat de PS4 inmiddels al 5 jaar oud is, dus dat de PS5 zeker niet later dan 2021 zal komen :)
De Pro is geen opvolger van de PS4, het is gewoon een update om met de 4K trend mee te gaan; maar het speelt exact dezelfde spellen af als de reguliere PS4 en zal ook geen exclusieve games krijgen; en valt dus gewoon in deze generatie.

Mijn vermoeden is dat men in Q3 of Q3 van 2019 met een vooraankondiging komt van de PS5 (ala de aankondiging van de PS4 in februari 2013); met een launch in 2020.
Ja gappie, iedere concole is gewoon een upgrade. Mijn xbox 1x speelt ook 360 games. Het is gewoon een kleinere upgrade geweest, maar heeft zeeeker meer power.
Ik snap je punt niet? De PS4 was heus geen "upgrade" van de PS3; dat was een compleet andere architectuur. De PS4 Pro is juist wel een upgrade van de PS4, maar met een heel specifiek doel.
Goed wat verwacht je dan binnen 2 jaar ? PS 5 = PS 4 pro ? Dat zal een winnaar worden ...
Ik snap je niet? De PS5, zal in vergelijking met de PS4/Pro, bijvoorbeeld een wel fatsoenlijke CPU hebben.
Een solid framerate. Dat laat vaak nog te wensen over. Waar de PC markt langzaam maar zeker overstapt naar 1440p 100+ FPS of zelfs 4k 60 FPS, blijkt dit vaak niet mogelijk zonder compromissen op een console.
''We onderzoeken nieuwe en vertrouwde manieren om met onze community te communiceren in 2019 en we kunnen niet wachtenn om die plannen te delen."

Ten eerste: typefout. 'wachtenn' met 2 'n' :+

Ten tweede, is de BESTE manier om met je community te communiceren toch de E3? daar kun je je fans en supporters face-to-face ontmoeten.
Ik denk dat ze toch wel online communiceren bedoelen. Je kan moeilijk als belangrijk persoon bij sony steeds 1 op 1 een gesprek voeren met een fan, want dan ben je nog wel even bezig.
Ik vind regelmatig een Nintendo Direct een veel beter communicatiemiddel richting consument dan de E3 waar alles in 1 keer langs komt en je dingen mist omdat ze overschreeuwen worden.
Zover mij bekend is worden voor E3 alleen de pers uitgenodigd. Gamescom daarintegen is wel voor iedereen open.
'Gewone' mensen konden al kaarten kopen.
Klopt, wat ik zo snel kan zien ongeveer 15.000. Maar ik doelde meer dat dit gericht is op de pers. En wat ik begrepen heb is dat de pers niet zo blij is met het openstellen voor het publiek. Daarnaast is 15.000 maar mager t.o.v. 300.000 bezoekers (al weet ik niet hoeveel hiervan "Gamers" zijn) die naar gamescom komen.
Ook de e3 is voor de "normale mens"
Je fans mogen dus niet naar de de E3. alleen de pers. Daarnaast vindt ik de tijd die ze altijd hebben op de E3 met live streams vaak slecht. Zijn vaak rond 03:00 Nederlandsr tijd.

Buiten de getoonde games wat er nog gaat komen. Vermoed ik dat ze niet echt veel hebben voor de current-gen.
Fans mogen al 2 jaar naar E3, dus wat je zegt klopt niet.
De tijd slecht? Wat denk jij dan? Dat ze die livestreams gaan afstemmen op dat handjevol Nederlanders?
Opvallend, waarschijnlijk zouden ze te weinig nieuwe aankondigingen hebben en vinden ze het opnieuw tonen van death stranding, tlou 2 en ghost of thusima niet genoeg. Aangezien het dan op een herhaling van dit jaar zou lijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True