×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amerikaanse gamebeurs E3 gaat voor het eerst sinds 2006 weer open voor publiek

Door , 73 reacties, submitter: Zeror

De E3-beurs gaat voor het eerst sinds 2006 zijn deuren weer openen voor het publiek. Organisator Entertainment Software Association heeft besloten 15.000 kaarten beschikbaar te stellen voor de publieke verkoop, die op 13 februari begint.

Vorig jaar heeft de organisator al publiek toegelaten bij een gratis live-evenement in het centrum van Los Angeles. Dit jaar krijgt het publiek voor het eerst toegang tot het Los Angeles Convention Center, waar de E3 elk jaar plaatsvindt. De reguliere kaarten voor het evenement gaan volgens Gamespot 250 dollar kosten, omgerekend 234 euro.

Volgens Rich Taylor, communicatiemanager bij ESA, waren de bezoekers van het live-evenement van vorig jaar zeer enthousiast, maar hadden ze ook een duidelijke boodschap; ze wilden de games spelen die in het conventiecentrum getoond werden. Daarbij wilden de gamemakers in de E3-beurshallen ook graag toegang tot de fans, aldus Taylor. Aan beide wensen wordt nu gehoor gegeven door bezoekers tot de beurshallen toe te laten.

De E3 vindt plaats van 13 tot 15 juni. Meer dan tweehonderd gamebedrijven zullen op de beurs te vinden zijn. De E3 is tot nu toe altijd voornamelijk een media-evenement geweest. Andere grote gamebeurzen, zoals de Gamescom in Keulen en de in Amerika gehouden PAX-gamefestivals, laten al jaren bezoekers toe.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

09-02-2017 • 11:00

73 Linkedin Google+

Submitter: Zeror

Reacties (73)

Wijzig sortering
Eigenlijk klopt dit niet helemaal dat E3 nu voor het eerst wordt geopend voor publiek. De eerste 10 jaren van E3 was het evenement toegankelijk voor publishers, ontwikkelaars, pers en andere professionals. Het is dan wel de vraag wie er met "professionals" wordt bedoeld. Het klopt dat niet "iedereen" wordt genoemd, maar destijds kwam het vaak voor dat mensen zich voor deden als professional. De eerste E3 was in 1995, en in 2006 hebben ze besloten om het anders aan te pakken waardoor alleen mensen met een uitnodiging naar E3 konden gaan. In 2005 waren er ook meer dan 70,000 aanwezige bezoekers, en in 2007 waren dit er maar 10,000.

Bericht met uitleg van destijds:

"On July 31, 2006, the ESA announced that the expo would be downsized and restructured due to the overwhelming demand from the exhibitors. On October 13, 2006, the new format of the show was detailed. Although E3 was originally envisioned as an expo open only to game industry professionals, it had grown in recent years to include greater numbers of bloggers and attendees who were not perceived to be industry professionals. Many of these persons were excluded from the revised event, as the ESA announced that the new E3 would be by invitation only.

It was originally speculated that because of these changes, independent developers may have been excluded, and subsequently damaged, in preference for larger game companies. But the ESA ultimately provided invitations for independent developers with "The Indie Games Showcase" booth. This was made possible through industry supporters, IndieCade and the International Game Developers Association.

The move was widely criticized by those both within and outside the gaming industry, including by game designer Will Wright."

Bron: Wikipedia

[Reactie gewijzigd door Diigii op 9 februari 2017 12:34]

Fair enough, ik heb die historie bewust niet meegenomen in het bericht. Maar inderdaad, dan klopte het niet helemaal. Is nu in de lead iets correcter geformuleerd.
Het lijkt nu correcter, alleen klopt de titel nu niet meer met de inhoud van het artikel
Die titel kan korter :P
"Amerikaanse gamebeurs E3 gaat weer open voor publiek"
"Nog korter"
MAND! :P
Je claim dat iedereen zomaar naar de E3 kon in de eerste 10 jaar is ook niet geheel waar.

"Although E3 was originally envisioned as an expo open only to game industry professionals, it had grown in recent years to include greater numbers of bloggers and attendees who were not perceived to be industry professionals."

Het was gewoon en besloten event voor de industrie. Dat het makkelijk was om jezelf naar binnen te lullen en dat de bezoekersaantallen groeiden betekend niet dat het toegankelijk was voor iedereen.

In 2007 zijn ze van koers veranderd omdat de organisatie te kampen had met vertrekkende standhouders vanwege hoge kosten en veranderend PR tactieken. Een verandering die snel genoeg weer teruggedraaid was waardoor er vandaag de dag alsnog grote E3 evenementen zijn.

Wat er nu gebeurt is wel van een andere klasse aangezien je nu gewoon kaartje kan kopen. Het is dus echt open voor iedereen.
Klopt, ik lees het :), bedankt voor de info. Ik heb het aangepast. Nu vindt ik het ook niet zo vreemd dat ze het uiteindelijk in een kleiner gezelschap gehouden hebben. Het kwam regelmatig voor dat mensen zich voordeden als "professional", terwijl ze dit eigenlijk helemaal niet waren.

[Reactie gewijzigd door Diigii op 9 februari 2017 12:36]

Ik was er in 2000. Toen was het wel degelijk officieel gesloten voor het publiek maar het aantal "journalisten" van 16 jaar of jonger was bijzonder groot.

Er liepen volgens de statistieken toen 45.000 man rond en als journalist betekende dat dat je door de menigte heen moest vechten om naar je volgende afspraak te komen. Het LA Convention Center is voor zover ik weet sindsdien niet vergroot dus tenzij ze iets slims doen (zoals Gamescom waar de media/business aparte hallen heeft) wordt het er voor journalisten niet makkelijker op.

Er gaan 70.000 man komen. Veel plezier daar. :P
Tickets voor publiek zijn beperkt, dat is de mechaniek waarmee ze de bezoekersaantallen zullen beperken.
Of een simpel trucje om de prijs van een ticket lekker op te pompen.
Komt er een Tweakers vliegtuig? We hebben al een Tweakers trein namelijk :)
Goed idee, ik denk alleen dat de 15000 kaartjes vrij snel weg zullen zijn.
Kan Tweakers er niet 50 kopen, en een "kans" verloten onder de tweakers?
Als je gewonnen hebt moet je binnen 2 dagen reageren of je wilt betalen voor de vliegreis en het kaartje, doe je dat niet word de volgende in de lijst gevraagd. Ik zou dat wel willen :D
Zelf dan ticket kopen en entree scheelt wachten op tweakers...
Zeker waar, maar net zoals de "Tweakers Trein" is de ervaring dan anders, als wanneer je met een hele groep Tweakers in een vliegtuig zit en misschien met een groep daar alles gaat bekijken.
Tuurlijk maar 100 euro tegenover bijna 900 is voor vele denk ik wel een enorm stap ;)
Ik bedoel met mijn idee dat Tweakers er 50 opkoopt, 50 plaatsen in een vliegtuig opkoopt, dat bij elkaar doet, en dan "verloot" onder de Tweakers die erheen willen.
En dan betalen die gewoon de prijs voor de kaarten + vliegticket + 50 euro moeite voor Tweakers (per persoon? 50x50 is toch leuk)

Als je zelf ticket + vliegticket koopt kom je ook op meer dan 900 euro uit, omdat je er toch moet komen ;)
Goed idee ;). Ik ben van de partij!
Vliegtuig huren is niet zo'n probleem. Behalve wellicht de kosten :-)
Samenwerking met KLM? :P
Learjet huren en de 1337jet dopen :p
Zolang er bier aan boord is, ben ik akkoord.
Gamescom is voor de consument veel imposanter, tuurlijk de nieuwste games zijn er eerder te zien, maar de beurs zelf stelt eigenlijk niet veel voor en is stukken kleiner. Vooral leuk om het een keer mee te maken, maar als je nog niet op Gamescom bent geweest zou ik dat toch eerder doen.

Edit: ik bedoel natuurlijk dat Gamescom groter en imposanter is!

[Reactie gewijzigd door wardjj op 9 februari 2017 13:08]

Gamescom kleiner dan de E3? Dat denk ik niet. ;)

Kijkend naar bezoekers aantallen is Gamescom een bijna 7x zo groot als de E3, over 2016.
De E3 had in 2016 ongeveer 50.000 bezoekers, de Gamescom had er 345.000.

Qua exposanten op de vloer is Gamescom ook toch echt groter dan de E3 in 2016; 250 exposanten op de E3, tegen 877 exposanten op de Gamescom. Ook een ruime factor 3 verschil.

Ook qua oppervlakte is in 2016 de E3 kleiner dan de Gamescom. De E3 is een 65.000 vierkante meter, de Gamescom is 193.000 vierkante meter. De E3 zou dan qua oppervlakte bijna 3 keer in de Gamescom kunnen.

Je kan dus eigenlijk wel stellen dat in elk opzicht de E3 kleiner is dan de Gamescom. Echter is de E3 voor marketing e.d. interessanter, omdat de E3 eerder gehouden wordt dan de Gamescom.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 9 februari 2017 12:58]

E3 had dan ook alleen media en geen consumenten.
Ik heb net ook andere statistieken erbij gehaald, zoals exposanten en oppervlakte. Op al die gebieden is de Gamescom groter dan de E3. ;)

Als de E3 bij de komende E3 de bezoekers erbij gerekend worden, heeft de E3 dus ongeveer 65.000 bezoekers, dat is alsnog veel minder dan dat de Gamescom heeft, die vorig jaar, 345.000 bezoekers had, dus ook dan blijft de E3 toch echt kleiner.

De E3 is echter wel populairder en daarom zullen meer berichten vanaf de E3 komen dan van de Gamescom. Een ander dingetje wat meespeelt, is dat de E3 eerder gehouden wordt dan de Gamescom, waardoor de E3 groter lijkt, maar dat dus echt niet is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 9 februari 2017 12:54]

Ik bedoel dat E3 ook een stuk kleiner is, sorry, verkeerd verwoord zie ik nu! Daarom zeg ik ook dat Gamescom veel imposanter is! :P
Heb je gelijk in maar dat is alleen maar omdat de E3 (gelukkig maar) niet de kant van Gamescom op wilt.

Op Gamescom wordt niets interessants meer aangekondigd (Sony & Microsoft geven niet eens meer een persconferentie).
Bovendien is het niet een beetje maar echt veel en veel te druk, ik ga er in ieder geval nooit meer heen, wat een ellende.

De E3 is wel echt de place to be door de grote presentaties, onthullingen en nieuws.
En als ze daar de grootste qua bezoekersaantallen en qua ruimte hadden willen zijn dan waren ze dat al lang.
Gamescon is een keer leuk, als je alleen 3 uur wil wachten om 1 game te kunnen spelen weet je dus dat je na 2 games spelen weer naar huis kan.

Gamescon is gewoon doorgeslagen met de aantal mensen dat gaat daar nog een keer mis
Lijkt mij tof om mee te maken, maar 234 euro is toch aardig fors voor de casual gamer.
Voor 'het evenement van het jaar' valt dat wel mee denk ik. Het is meerdaags he, en de kaarten zullen hoe dan ook rap uitverkopen. Reken daarbij dat veel bezoekers ook nog komen invliegen om er bij te zijn.

Edit: Ik verwacht trouwens niet dat casual gamers snel hier heen gaan, dat lijkt me ook niet de doelgroep.

[Reactie gewijzigd door Asitis op 9 februari 2017 11:05]

Ik vind de prijs ook meevallen, ik zal het gelijk kopen!
probleem alleen wel, je moet ook nog een vliegticket kopen ^^
En een hotel boeken. Ik kan me niet voorstellen dat je op een dag heen en weer vliegt. ;)
Heeft Supercell een stand? :)
En dan nog een retourtje L.A .....
Daar kun je een paar leuke games voor scoren :) Maar toch, lijkt me wel een gave ervaring !
Voor dat geld ga ik dan liever een dag met de Tweakers Express mee naar de Gamescom. Met het geld wat ik overhou ga ik dan wel even bij de Blizzard Store langs of zo. ;)
De prijs voor de World wide inventational van Blizzard in 2008 lag ook redelijk daar in de buurt. Maar ik snap je punt, tis veel geld.
Op zich vind ik het voor een paar dagen E3 wil meevallen, als je ook daadwerkelijk toekomt aan het spelen van de games.

Ik ben 2 of 3 jaar geleden naar Gamescom geweest in Keulen en vond daar geen ruk aan. Weggegooid geld. Overal een rij van 2,5 uur+ om even te kunnen spelen heb ik geen zin in en daarnaast bijna geen reet te doen. Alle merchandise in het Duits.... wtf.

Maar dat zal op de E3 vast niet anders zijn. (kwa wacht-tijden dan)
Wie zegt dat zn kaartje meerdere dag wordt hier gaan ze gewoon geld uit trekken en dag kaarten van maken
Ik vind de prijs wel meevallen omdat je daar echt ziet en proeft wat 2017 qua games te bieden heeft.
Dat is natuurlijk expres gedaan om zo het aantal bezoekers niet explosief te laten stijgen, je wilt eigenlijk als bezoeker ook niet dat het rete druk is (ik in iedergeval niet) bij zo'n evenement, dan heb je tenminste nog de mogelijkheid om van die games te kunnen spelen.
Ach, goedkoper dan een Superbowl kaartje.... vanafprijs van $ 2.525,00.
Voor de een is het wisselgeld en voor de ander het hoogtepunt van het jaar om daar flink voor te sparen. Ligt er ook aan waar je prioriteiten liggen. Boothbabes zien er vaak wel erg goed uit.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 9 februari 2017 14:29]

is tweakers ook aanwezig? vond die van vorig jaar met jur en paul erg leuk
Uiteraard zijn we er weer bij!
Ik dacht dat de E3 eerst altijd wel het publiek toeliet, maar een tijd geleden werd besloten om daarmee te stoppen?
Ja, klopt in 2006 is besloten om geen publiek meer toe te laten in de eerstvolgende beurs.
Hopelijk zijn er voor de verslaggevers die al het nieuws naar de mensen moeten brengen genoeg machines en plaatsen vrij/gereserveerd om goed hun werk te kunnen doen.

Zou het wel zonde vinden als we straks beperkt E3 berichten krijgen omdat elke keer alle machines bezet waren of geen plekken meer zijn in de demo/presentatie rooms etc.
Bij veel autobeurzen hebben ze eerst persdag(en) en zijn de dagen daarna open voor publiek. Dan heb je dat probleem niet. Hopelijk passen ze dat ook hier toe.
Ach, de helft van de 'verslaggevers' zijn niets anders dan consumenten zelf en vaak gewoon b/vloggers..
15000 is nog weinig, maar de beurs was al druk genoeg. Vraag me af hoe ze dit gaan doen want het meeste sessies gingen op afspraak
Dat is bij de gamescom ook zo, vaak is het zo dat als je als developer rond loopt die dingen wel in komt maar er dan ook moet zorgen dat ze bij jou kunnen komen kijken :). En dit is vaak ook alleen mogelijk tijdens de persdag.
Als consument is het echt zonde om naar een evenement als dit te gaan. Die prijs voor een ticket is fors en je hebt alleen toegang tot de reguliere stands / booths, terwijl ruim 50% pers only is. Vaak moet je dan ook meerdere uren wachten om 10 minuten te kunnen spelen. Verder zijn alle andere stands off limits omdat die gereserveerd zijn voor Media of Trade Visitors, en zijn die zelfs voor pers vaak alleen op afspraak beschikbaar. Ik ben er zelf als pers geweest in 2012, 2013 en 2014, en toen liepen er ook al genoeg consumenten die op de een of andere manier op uitnodiging binnen waren gekomen dus heel nieuw is dit nu ook niet. Volgens mij maken ze de kaarten nu alleen toegankelijker omdat de bezoekersaantallen het afgelopen jaar zijn gedaald.
Staat dat ze de beurshallen nu ook open doen voor publiek.
Dat is prima lijkt mij.
Goed dat ze dit doen. Je ziet aan de populariteit van bijv. Firstlook hier, dat iedereen dit een veel leukere vorm vindt.

Als ze idd zorgen dat er niet teveel kaarten zijn, blijft het ook leuk omdat je dan tenminste nog kans hebt iets te zien/spelen.