Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA schrapt E3-persconferentie en kondigt eigen Play-evenement aan

Electronic Arts geeft dit jaar tijdens de E3-gamebeurs geen persconferentie. In plaats daarvan gaat de uitgever zijn nieuwe games aankondigen op zijn eigen Play-evenement in het weekend voor de beurs. Eerder maakte Sony al bekend de E3 over te slaan.

EA organiseert zijn Play-evenement voor de vierde keer vlak voor het begin van de E3-beurs, maar het is voor het eerst dat de uitgever geen persconferentie op de beurs zelf geeft. EA houdt zijn evenement van 7 tot en met 9 juni op een locatie in Hollywood, vlakbij de E3-beurs die op 11 juni van start gaat in het Los Angeles Convention Center.

Tijdens de eerste twee dagen van EA Play komt de uitgever met meerdere livestreams waarin games aangekondigd zullen worden. Ook zullen de streams achtergrondinformatie over games en de ontwikkelaars geven. Op de locatie zelf kunnen bezoekers aan de slag met nieuwe games.

Het EA Play-evenement is voor iedereen toegankelijk tegen betaling. De E3-gamebeurs is traditioneel alleen bedoeld voor media en mensen uit de game-industrie, maar vorig jaar stelde de organisatie ook weer een beperkt aantal kaarten beschikbaar voor het publiek. Ook dit jaar zijn er weer kaarten te koop voor gamers.

Sony maakte vorig jaar bekend niet aanwezig te zullen zijn op de E3 en geen persconferentie te houden. Het is voor het eerst dat Sony de beurs die sinds 1995 bestaat overslaat. Sony gaf als reden te 'zoeken naar nieuwe inventieve manieren om te communiceren met de community'. Sony heeft voor zover bekend geen eigen evenement in dezelfde periode.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-03-2019 • 09:17

87 Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
Als alle uitgevers een eigen event gaan doen dan is dat al snel het einde van de E3. Best jammer.
Ik denk dat het wel mee zal vallen. EA is altijd al een melkbedrijf geweest en nu denken ze met hun eigen mini-E3 weer ergens een slaatje uit te kunnen slaan. Ik denk dat er een handje vol pers komt omdat die betaald worden door hun baas en de meesten het links laten liggen. Dat hoop ik in ieder geval, wie zit er op al die losse beurzen te wachten...
Wacht maar af, volgend jaar staan ze gewoon weer op de E3 na een mislukt experiment ;)
Dat valt wel mee hoor. De laatste jaren zijn er steeds meer bedrijven die weigeren om een stand op de E3 op te zetten, vaak organiseren ze dan een side-event in de buurt. Een paar jaar geleden was de E3 op sterven na dood.
Heb je ook meer informatie over waarom ze dat dan doen? Kost het te veel om daar te staan? Zijn ze het niet eens met bepaalde E3 policies? Voelen ze zich ondergesneeuwd tussen alle andere partijen?
E3 was ooit bedoeld voor inkopers van grote warenhuizen (Walmart etc.) om hun inkopen voor het kerstseizoen te finalizeren. Maar deze inkopers willen deze inkopen nu al in Februari/Maart "locked down" hebben qua allocaties etc.

Dus tegen de tijd dat E3 is, is het voor niemand in de industrie echt relevant meer. Niet vergeten @abom dat het een tradeshow was en nooit bedoeld voor publiek, die openstelling is slechts gedaan vanwegen de teruglopende interesse een paar jaar geleden. Dus influencers etc. wegen waarschijnlijk niet mee, er zijn zat andere manieren om die te bereiken.

[Reactie gewijzigd door JannyWooWoo op 8 maart 2019 11:25]

Ik heb ooit stage gelopen bij een Nederlandse game developer. Het waren echt bedragen waar je u tegen zegt.

Nu is het zo dat het uiteraard een groot evenement is, waar al veel reclame wordt gemaakt in het centrum van een wereldstad. Maar nog steeds is het een belachelijk tarief.

In 2011 was het tarief $8.200 per m2, En was er voor dat tarief een maximum van 1 promo-medewerker per 10m2 (technisch en onderbouwend personeel wat niet de hele tijd aanwezig was tellen niet mee)
Extra promo-personeel? Dan was het bijbetalen ($1000,- per medewerker per dag)

Tarieven zullen misschien u andere zijn, maar duur zal het nog steeds zijn.

Van podium plekken, of A locaties weet ik gene prijzen, gezien mijn werkgever te klein was om daar überhaupt in mee te dingen.

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 8 maart 2019 11:29]

Tja. Vergeleken met een stand op de huishoudbeurs (160-170 euro per vierkante meter) is het bizar... Maar vergelijk het eens met de prijs van één enkele commercial en het valt wel weer mee... (in Amerika is 120.000 dollar voor een nationale zender gangbaar, en bv. een superbowl commercial is zomaar 4 miljoen dollar! Kosten voor het maken van de commercial natuurlijk nog niet meegerekend...).

Via de E3 bereik je in 1 klap de gehele wereld en veelal veel gerichter ook naar de feitelijke doelgroep in plaats van het met hagel schieten in TV reclames. En daarnaast natuurlijk het bereiken van inkopers etc. Die heb je toch nodig om je games aan de man te brengen.
Tijdens de crisis was het vooral omdat het slecht ging, ook in de game-industrie en het is ontzettend duur om een stand op te zetten. Ik weet niet of de E3 belachelijke prijzen vraagt... Volgens mij heeft de Gamescom minder last verminderde interesse van uitgevers.

Ik kan me ook voorstellen dat de 'ouderwetse' journalisten veel concurrentie ervaren van influencers zoals twitch streamers en youtubers. Ik kan me zomaar voorstellen dat een event als Twitch-con nu veel belangrijker is dan de E3.
Er zullen vast influencers aanwezig zijn op de E3, maar ze zijn ook heel erg toegankelijk op andere manier.
Tijden veranderen, fysieke verkopen zijn al jaren dalende, ik geloof voor EA maakt dit nog maar 25% van hun omzet in game verkoop uit.
E3 is overbodig geworden en die side events zullen in de toekomst ook verdwijnen.
Al is het maar omdat ze in een eigen gehost evenement zich niet aan bepaalde timeframes hoeven te houden. Met alle ogen op E3 kan ik me voorstellen dat je door de E3 organisatie behoorlijk strakke tijdslijnen opgelegd krijgt.
Dat zal zeker mee spelen. Maar dat garandeert niet dat het beter is, Blizzard kreeg het voor elkaar om op hun eigen con een mobiele game als enige boeiende te presenteren. En we weten inmiddels wel hoe dat ontvangen werd :)
EA heeft al eerder Play evenementen gehouden in plaats van dat ze op de E3 stonden. Als ik het me goed herinner was dat de afgelopen 2 jaar zelfs zo
Ik zit daar op te wachten. De afgelopen vijf jaar heb ik Citizencon bezocht en ben van mening dat de events gespecificeerd op een game veel leuker zijn. Ook EVE Fanfest is altijd een genot om naar te kijken.

2 jaar geleden naar Gamescom geweest en was er binnen 2 uurtjes beu van. Er is totaal geen binding met de klant en ook de producten zijn copy pasta to the max. Al die games zijn een uit een dozijn, waarbij specifieke events juist veel meer op de gaming as service inspelen. Één game die je voor langere tijd kan spelen vanwege de vele updates en support.

Nu zal EA play dat waarschijnlijk alsnog niet zijn, maar Citizencon en EVE Fanfest zijn een hele verademing in tegenstelling tot de batterij aan games op de grote beurzen, dan zie je wel dat de game markt overgesatureerd is.
Ok, fair enough. Alleen gaat jouw reden om die specifieke events leuk te vinden lijnrecht in tegen waar EA voor staat. Jouw quote is namelijk een accurate omschrijving van wat ik van hun spellen vind:
Er is totaal geen binding met de klant en ook de producten zijn copy pasta to the max. Al die games zijn een uit een dozijn,
"Nu zal EA play dat waarschijnlijk alsnog niet zijn", zoals ik beschrijf in mijn pleidooi hierboven. :)
Aan de andere kant is het voor de kleinere uitgevers nu wel (iets)gemakkelijker om op te vallen. Ik zou zeggen dat het hierdoor een juist een goede ontwikkeling is dat de grote jongens op andere dagen hun moment pakken. Dan blijft er meer tijd en aandacht over voor de 'onderbelichte' juweeltjes van de kleinere uitgevers. Battlefield 8 zie je toch wel terug in het nieuws.
Kleintjes die alle kosten moeten gaan dekken? Lijkt me ook geen houdbare zaak.
Valt wel mee, de E3 is een paar jaar terug overgestapt van enkel pers naar pers en consumenten. Vroeger verdienden ze amper iets aan toegang, tegenwoordig wel.
De E3 is gigantisch, zelfs zonder een paar van de grootste publishers is het een enorm event.
Bedragen van 10 miljoen voor een stand is niet ongewoon hoor. Denk jij dat een kleinere uitgever de leegte van EA en Sony voor zulke bedragen wilt opvullen.
Tuurlijk niet, ik zeg ook niet dat het op de zelfde schaal plaats kan vinden, ik zeg alleen dat ze nu ook inkomsten hebben van het publiek en dat met de hoeveelheid publishers die overblijven nogsteeds een prima event kunnen organiseren. Dat bedrag van 10 miljoen voor een stand zit ook de standbouw bij in wat op de meeste events vaak 2/3 of meer van de totale kosten is, standbouw is gigantisch duur. Het bedrag dat de organisatie over houdt aan de verhuur van de standruimte is uiteraard niet klein, maar geen 10 miljoen.
Denk je niet dat het meer het scenario van de autorai wordt?
Dat betwijfel ik. Er zijn heel veel gamedevelopers, middelgrote en kleinere die van zichzelf niet de capaciteit hebben om met een eigen event alle belangrijke media te bereiken. De E3 is de grootste gamebeurs ter wereld, de autorai was een van tig autoshows en haalde het nooit bij de grote jongens (Geneve, Tokyo, Detroid etc) Het was dus voor autofabrikanten helemaal niet boeiend om er te staan uit internationaal oogpunt. Ze deden het enkel voor de lokale markt, maar met de komst van het internet kon iedereen eenvoudig op andere manieren aan een overvloed aan autonieuws komen en was er op de autorai niet veel interessants meer te vinden. In het geval van de E3 is het enkel voor de hele grote partijen de moeite waard om een eigen event te organiseren om boven het "nieuwslawaai" van de E3 uit te kunnen steken, voor de rest is het nogsteeds het belangrijkste moment van het jaar voor aankondigingen.
Ligt een beetje aan de situatie, er zijn meerdere scenario's mogelijk en dat hangt af van vraag en aanbod betreffende de m2 beursvloer/hallen/zalen en tijdsloten voor de perszalen. Misschien zijn andere uitgevers wel blij dat EA er niet is omdat ze zo zelf meer ruimte hebben. Als er om elke m2 gevochten wordt is het best mogelijk dat ze hierdoor meer aan andere uitgevers kunnen verhuren voor een hogere prijs. Wanneer dit niet het geval is zullen ze er natuurlijk op achteruit gaan. Kwestie van vraag en aanbod, lastig te zeggen en kan er zo snel niets over vinden of de E3 nu aan hun max m2 zit.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 8 maart 2019 11:22]

Je kan een enorm Event hebben door klein publishers maar de gros komt wel voor de grootte dus aan het eind is het juist een verlies.
Tot nu toe zijn o.a. Microsoft/Xbox, Nintendo of America, Activision, Bethesda Softworks, Capcom, Epic Games, Konami Digital Entertainment, Square Enix, Take-Two Interactive Software, Ubisoft, en Warner Bros. Interactive Entertainment anders nog steeds van de partij. Dat zijn stuk voor stuk ook geen kleine namen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 8 maart 2019 10:18]

Het is denk ik heel simpel, er zijn meerdere redenen.

1. E3 kost best veel geld om daar te staan.
2. EA's laatste paar games (zelfs Anthem) verkoopt niet al te denderend, dus dat merken ze aan de inkomsten, al maakt Apex wel weer het één en ander goed.
3. Ze hebben weinig aan te kondigen?
4. Ze krijgen nu inkomsten door hun eigen evenement te verkopen i.p.v. te betalen om op de E3 te staan, al vermoed ik dat dit niet veel zal zijn, want EA heeft nogal een slechte reputatie en vermoed dat de meeste aandacht tot wel naar de E3 zelf gaat, en als Cyberpunk 2077 met nieuwe dingen komen zal bijna alle aandacht daar heen gaan.
voor mij vooral nr 3.
de zoveelste EA SPORTS games... en wie wacht echt nog op iets 'star wars' uit de EA stal..
Ze kunnen beter een ubisoft doen en een jaartje dingen on hold zetten en er is echt tijd en geld insteken.. quality > quantity.
Waar haal je vandaan dat Anthem niet goed verkoopt? De enige cijfers die er zijn zijn wat fysieke verkoopcijfers en die zijn van alle games tegenwoordig ruk. Anthem heeft momenteel 40.000.000 gamers. Best aardig....
Anthem heeft geen 40 miljoen exemplaren verkocht. waar haal je dat vandaag?
Anthem heeft 40 miljoen gamers. Dus over drie platformen, digitaal, ea access, en fysieke verkopen samen.
Bedoel je niet apex legend?
Want er zijn echt geen 40 miljoen exemplaren verkocht in 3 weken tijd. Anders zouden ze spelers van bijvoorbeeld orgin acces(die hem 10 uur mogen spelen als je basis hebt) ook mee rekenen.
Anders zouden ze spelers van bijvoorbeeld orgin acces(die hem 10 uur mogen spelen als je basis hebt) ook mee rekenen.
Ja en zelfs dan vind ik 40 miljoen behoorlijk wat.

Maar laten we vooral geen 'soort van demo' aantallen mee gaan nemen in het succes van een game. Komop zeg.

Ik heb ook 7 uur in de Nioh demo gestoken, maar daarmee 'heb ik de game niet' of 'heeft de game mij als gamer niet'.
Bron? Ik lees namelijk alleen maar slechte dingen over Anthem en 40 miljoen verkopen zou een doorslaand succes zijn.

[Reactie gewijzigd door Trick7 op 8 maart 2019 15:24]

Anthem heeft 40 miljoen gamers. Dus over drie platformen, digitaal, ea access, en fysieke verkopen samen.
Ik las dat EA zelf verwacht 6 miljoen exemplaren te verkopen in 6 weken.

Met alle turbulenties rondom Anthem, hoop ik dat ze dat gaan halen.
40 miljoen klinkt heel onwaarschijnlijk.... hoe kom je eigenlijk aan dat aantal?

En ik meen dat Apex rond de 25 miljoen zit, maar wellicht loop ik achter.
Desalniettemin een andere game.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 8 maart 2019 15:37]

Sorry grafiek verkeerd gelezen. 4000 met een factor 1000 dus 4 miljoen 😊
Het is voor ons best jammer inderdaad, zeker ook omdat deze ook weer betaald is. Gaat een hoop geld kosten als je naar elk event wilt gaan.

Misschien dat de uitgevers over een tijdje met elkaar in gesprek gaan om de mogelijkheid te bespreken een algemeen event te houden waarop verschillende games worden aangekondigd. Fijn voor de consument. 8)7 :Y)
Erg jammer idd. Als gamer altijd een leuke periode om naar uit te kijken en een paar dagen actief te volgen. Gewoon ook heel erg tof om al die nieuwe dingen te zien.

Dit voelt een beetje als het begin van het einde, je hebt nu alleen nog de Microsoft Nintendo ubi square en Bethesda? Aan de andere kant heeft E3 wel vaker in dit soort dipjes gezeten.

Ik snap de motivatie van de uitgevers overigens wel hoor, waarom ondergesneeuwd raken in al het E3 geweld (tegen hoge betaling ook nog is) terwijl je op je eigen feestje alle focus op jezelf gericht kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door Ocin32 op 8 maart 2019 10:41]

Of het einde van de uitgevers?Ze beginnen met alles maar duurt meestal niet lang voor het terug gaan is naar de roots!
Niet geheel onbegrijpelijk natuurlijk. Waarom de aandacht met andere delen tijdens een groot evenement als E3 als je dmv livestreams etc. ook alle media aandacht voor jezelf kan opeisen met je eigen event.
Waarschijnlijk omdat de E3 een stuk groter is en dus meer bezoekers zal trekken dan een beurs van 1 specifieke uitgever. Ik ben nooit op de E3 geweest maar als ik zou moeten kiezen tussen een grote beurs met een bekende naam en een veredelde reclamecampagne van 1 uitgever wist ik het wel.
Dit is een wanhopige poging van EA om meer bezoekers naar z'n eigen beurs te trekken, maar serieus, welke échte gamer koopt er nog games van melker EA? En zit de gamewereld te wachten op 100 verschillende beurzen per jaar wanneer iedere uitgever z'n eigen evenement gaat houden? Ik denk het niet.
Je hebt meer bezoekers op de E3 maar wel meer uitgevers dus waarschijnlijk minder bezoekers per game. Door het slim net voor de E3 te doen, en in het weekend zullen de journalisten toch wel komen, die zijn vaak dan toch al in LA. Ook bezoekers die door de week moeten werken/school kunnen dan toch wat meepikken van de E3 sfeer.

Veel uitgevers hebben al eigen beurzen, Blizzard, Sony, Microsoft. En daarnaast zijn er genoeg besloten events waar uitgevers journalisten uitnodiggen om games te komen checken. Dus het is niet alsof E3/Gamescom/TGS de enige momenten zijn in het jaar.

Ik zit best te wachten op games van EA als ze goed zijn. Als Anthem net zo goed was als Destiny: TKK had ik die best gekocht en had geen problemen gehad met preorder/loot box gebeuren. Want ik heb niet zo'n haat tegen bedrijven, als ze een goede game maken koop ik hem, zo niet dan niet. Ga geen bedrijven negeren omdat ze lootboxes erin gooien. Want dan kan je niks meer van Activision, Ubisoft, EA, Microsoft meer kopen en dan blijft er weinig over.
Apex legends had 50 miljoen spelers in een maand, genoeg dus.
Ja want blizzcon is ook een klein event.
Als ik bedragen van 10 mil per stand voorbij zie komen dan kan je daar absurt event of meerderen over de wereld voor hosten. En meer aandacht krijgt.
Is zeker begrijpelijk, maar als elke uitgever zijn persconferentie op hun eigen event in het weekend voor de E3 gaat doen, is er nog steeds niks veranderd natuurlijk.
Zo kan de E3 dit jaar nogal een saaie bedoeling worden. Als de grote jongens niet meer komen opdagen.

Maar het is wel tekenend voor de stand van zaken. De noodzaak om je als bedrijf op dit evenement te presenteren wordt steeds kleiner nu je met livestreams en social media net zo makkelijk je publiek weet te bereiken. Media pakken het toch wel op, en als bedrijf heb je nog meer controle over de conversatie.

Als gamer vind ik het aan de ene kant wel jammer, een paar dagen E3 coverage was altijd wel leuk om ineens een overzicht te krijgen van wat er allemaal gaat gebeuren.
Aan de andere kant... alles op één moment van het jaar is wel erg veel en daarvoor/na erg weinig. Doordat het nu meer verspreid gaat worden, hebben we het gehele jaar door hier en daar een nieuwe 'prikkel'.
Valt wel mee. Sony had op de E3 niets te melden maar ook daarna bleef het redelijk stil. Ook dit jaar is er voor Sony blijkbaar weinig nieuws te melden.
Hmmm? Zonder EA wordt de E3 juist interessanter.
"Toegankelijk tegen betaling". Die lui beseffen dat ze een promo evenement en dus feitelijk reclame houden toch he? Betalen voor reclame, benieuwd wie daar op af komt.
E3 is ook niet gratis hoor, dat je naar een event gaat waar je moet betalen is niet zo raar toch?
Ik ben ook geen fan van EA, maar het is niet meer dan logisch dat je moet betalen voor zoiets. (en ja, daar gaan veel mensen op afkomen, waaronder veel pers. Je kan vinden wat je wilt, EA is gewoon een bedrijf met veel invloed)
Het zal je verbazen. Kijk naar Blizzcon, elk jaar uitverkocht en ook één grote reclame parade.
Leuk hoor, ipv 1 algemeen event waardoor de kosten nog te overzien zijn voor journalisten en hun werkgevers, mag het wat extra kosten.
Eens zien of E3 deze tegenslagen kan overkomen.
Liefst zie je natuurlijk dat deze dit aparte "events" floptpen (zowel voor Sony als EA)

(@kozue aannames in de ochtend zijn nefast, dank je voor die verduidelijking)

[Reactie gewijzigd door Soggney op 8 maart 2019 09:35]

Niet om Sony te verdedigen ofzo, maar ik heb nergens gelezen dat die hun eigen event gaan houden. Alleen dat ze de E3 overslaan. Dat interpreteer ik eigenlijk als dat ze dit jaar niks te melden hebben en om teleurstelling te voorkomen liever helemaal niet komen dan met bijna lege handen.
Ze doen al jaren hun eigen Playstation Experience, dat is hun eigen event.
Ah, die kende ik nog niet. Ik baseerde mijn opmerking vooral op het gelinkte artikel, waarin niets stond over een eigen evenement, en de laatste zin uit dit artikel:
Sony heeft voor zover bekend geen eigen evenement in dezelfde periode.
sony heeft hun eigen event datum nog niet aangekondigd vandaar ;)
Onbegrijpelijk, maar goed, dit word bedacht door mensen die er 'verstand' van hebben zegt men altijd.
Pure geldverspilling en dit gaat EA geen betere name opleveren. Ga eerst eens investeren in je mensen en de games en kom dan met deze marketing onzin op de proppen.
Nee, die wordt niet bedacht door mensen die ergens verstand van hebben. Dit is bedacht door een marketing team. Door mensen die waarschijnlijk niets hebben met games en alleen denken aan reclame maken.
Dat klopt natuurlijk niet wat je zegt. Marketing is uitvoerend en word aangestuurd vanaf hogerhand.
Ze hebben instructies gehad om dit uit te voeren, de plannetjes worden in de toren gesmeed ;)
Pure geldverspilling
Bedoel je zo'n beurs in het algemeen of EA's Play evenement?
E3 en bedrijfsbeurzen in het algemeen worden vaak gebruikt door bedrijven en pers om face-to-face te ontmoeten/spreken. Vaak worden daar ook deals besproken en zo af en toe gesloten. En natuurlijk wordt een beurs aangegrepen om nieuwtjes te tonen (om als het kan nog meer deals uit te slepen - het blijft tenslotte commercie). In dat aspect zijn (bedrijfs)beurzen een gerichte vorm van reclame en contact.

Misschien is deze aanpak tegenwoordig met internet en sociale media achterhaald. Voor nieuwtjes hoef je niet meer naar beurzen of persconferenties. In dat opzicht is het dus verspild marketinggeld. Ik denk dat dit de reden voor Sony is om niet mee te doen aan E3 en zelfs geen evenement zoals EA ervoor in de plaats te organiseren.
Wat haal je dan als bedrijf nog wel uit zo'n beurs? Als je veel fans hebt, dan is een publiek optreden zo af en toe "verplicht" (anders denken die fans dat je niet om ze geeft). Denk aan Apple met zijn WWDC - misschien wil EA ook die richting op met zijn eigen conferentie (EA is groot, maar hebben ze echt fans?).
Bedrijven die zo'n band aan willen sterken of sterk willen houden, 'treden' dan op zo'n beurs als E3 op. Het is een stukje PR. In deze wereld is het tegenwoordig op dat niveau zakelijk lastig overleven zonder goede PR/imago.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 8 maart 2019 09:49]

De beurs zeker niet, kom er zelf al jaren niet meer maar voorheen gingen we toch ieder jaar wel naar de HCC beurs e.d. maar dit bood op gegeven moment gewoon geen meerwaarde meer, omdat alle info ook via andere kanalen te vinden was, en de koopjes vaak goedkoper online te vinden waren.

Ik word er een beetje moe van dat men niet meer collectief zaken aanbied maar steeds meer gericht is op wij gaan het anders doen, wat het ook mag kosten en wat een ander denkt interreseert ons niet.

Waarom heeft EA een stand-alone event nodig ? Gaat ze dit meer opleveren dan voorheen gebundeld op de E3 met andere namen ? Ik weet het niet hoor.

Neem alleen de versplintering in de zorg als voorbeeld. Is het uiteindelijk voor de consument beter geworden ? Al die ZZPers, men verdraagt elkaar niet, concurrentie is te groot. De consument zit hier niet op te wachten. Tuurlijk, neem een Blizzard als voorbeeld, die doen het al jaren prima met een vaste schare fans die graag het belachelijke entreebedrag betalen. Biedt het uitendelijk meerwaarde voor de consument die de games koopt ? Nee, het is pure arrogantie, kijk ons eens wat wij kunnen. Je zet er gewoon geen beter product mee neer en anno 2019 zal het ook niet meer als verkoopboost dienen, gezien het aanbod en de vele manieren waarop je games kunt veschaffen.

Diablo Mobile is denk ik het beste voorbeeld want hoe hard een marketing team kan falen.
Het merk EA heeft niet echt fans, maar Fifa, battlefield, star wars, mass effect en apex legends hebben dat wel.
Ze besparen nu toch ook kosten op marketing? -.-
Zeker, maar die gaan er met een eigen event toch in veelvoud alsnog uit ?
De vraag is dan, wat willen ze hiermee bereiken ? Een betere naam ? Meer sales ? Een groter publiek bereiken ? Investeerders aantrekken ?
Het event is pal naast de E3, enigste verschil is dat het 2 dagen eerder begint. Dit is nu ook de 4e keer achter elkaar dat ze dit zo doen. Alleen het schrappen van de persco is nieuw.
Ticket: $100.
Toegang tot presentaties: $50
Toegang tot main event: $100
Toegang tot gameplay: $25
Toegang tot press event: $500
Gifts: $10

Ben ik nog iets vergeten?
Jazeker..

Preorder game A $60
Preorder game B $60
Preorder game C $60
etc.

:+
uiteraard is de vip gedeelte dichtbij het podium duurder en kan je kostmetische upgrades kopen voor je zitplek waarvan ze in het vip gedeelte duurder zijn. Ook de randapparatuur bij de gameplay is customizable tegen betaling. misschien mog event merch tegen betaling.
Verbazingwekkend genoeg is de ticket gratis... :P