Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA onthult nieuwe game Star Wars Jedi: Fallen Order op 13 april

Star Wars Jedi: Fallen Order, de game waar Titanfall- en Apex Legends-maker Respawn Entertainment aan werkt, wordt op 13 april voor het eerst getoond. Dat zal gebeuren tijdens Star Wars Celebration Chicago.

In een tweet maakt EA de datum bekend waarop de game wordt onthuld. Ook staat er een korte aankondiging op de Star Wars-website. Vorig jaar tijdens de E3 werd de titel voor het eerst genoemd en werd duidelijk dat Respawn Entertainment het spel maakt in opdracht van EA. De game zou dit najaar uit moeten komen.

Er zijn nog geen beelden van Star Wars Jedi: Fallen Order vrijgegeven, maar wel is er enige informatie bekend over het verhaal. Dat speelt zich af tussen Episode 3 en 4, 'een donkere tijd, waarin op de Jedi wordt gejaagd', aldus Vincent Zampella, de ceo van ontwikkelaar Respawn.

Star Wars Celebration Chicago vindt plaats van 11 tot 15 april in de Amerikaanse stad Chicago. Het is de dertiende editie van de beurs, die in 1999 voor het eerst werd gehouden. De beurs is tegen betaling voor iedereen toegankelijk.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-02-2019 • 08:02

142 Linkedin Google+

Reacties (142)

Wijzig sortering
5 jaar Starwars licentie; 1 multieplayer game met een slechte sp campaign (BF1 zie ik als een demo voor BF2 ;) )
Geen Starwars lootershooter in the works.
Geen Starwars open world RPG in the works.
Geen Jedi Outcast (of iig een sp fps) vervolg.
Geen X-wing (of iig een flight sim) vervolg.
Goede studio, goede schrijver en 2 bijna affe sp games er uit geschopt.
Al jaren geen nieuwe starwarsgamehype, geen trailer, helemaal niks.
Thank you EA.

En nu komt een paar maanden voor release pas wat nieuws uit voor een nieuwe Starwars game.
I got a bad feeling about this

[Reactie gewijzigd door kr1z op 28 februari 2019 08:53]

Zodra ik EA lees bekruipt me altijd een bedroeft gevoel. EA heeft zoveel goede studios opgekocht, uitgemolken en vervolgens gesloten. Als je zoekt op "studios killed by EA" vind je veel resultaten als deze op Kotaku:
Maxis (SimCity) - Purchased by EA in 1997; shut down in 2015. [Though EA says the "Maxis" brand will live on—and the studio currently behind The Sims continues to use the label—the Emeryville-based development house that served as the main descendant of what Will Wright created back in 1987 is officially no more.]

Mythic (Dark Age of Camelot) - Purchased by EA in 2006; shut down in 2014.

Bullfrog (Syndicate, Dungeon Keeper) - Purchased by EA in 1995; shut down in 2001.

Origin (Ultima, Wing Commander) - Purchased by EA in 1992; shut down in 2004.

Westwood (Command & Conquer) - Purchased by EA in 1998; shut down in 2003.

DreamWorks Interactive/Danger Close/EA Los Angeles (Medal of Honor) - Purchased by EA in 2000; shut down in 2013.

Phenomic (SpellForce, BattleForge) - Purchased by EA in 2006; shut down in 2013.

Black Box Games (Need for Speed, Skate) - Purchased by EA in 2002; shut down in 2013.

Pandemic (The Saboteur) - Purchased by EA in 2008; shut down in 2009.

PlayFish (The Sims Social) - Purchased by EA in 2009; shut down in 2013.

NuFX (NBA Street) - Purchased by EA in 2004; shut down in 2007.
De volgende studio die vermoedelijk aan de beurt is zal Bioware zijn vanwege de slechte Anthem prestaties na de slechte prestaties van Bioware Andromeda. Slecht is in dit geval gedefinieerd als financiële resultaten van EA versus hun verwachtingen van de game. Het heeft niets te maken met hoe goed de game is vanuit het perspectief van de spelers of hoeveel plezier zij er aan beleven.

En dan nu deze nieuwe Star Wars game. Het is een EA game met Disney(Star Wars) licentie dus dan verwacht ik: multi-player focus, loot boxes of andere manier om geld te melken nadat je 60 euro hebt neergeteld voor de game en servers die na 3 jaar uit gaan. Ik wordt nog niet erg enthousiast voor deze game. Misschien als Disney de licentie van EA af zou nemen en aan meerdere partijen uit zou geven dat we dan wel goede Star Wars games krijgen.
Ik snap de haat niet helemaal.

Vrijwel al die ontwikkelaars hebben het alleen niet gered. We zijn er zelf schuldig aan dat Westwood, Bullfrog en vele anderen overgenomen werden. Want wij vonden het destijds normaal om games maar te branden of van twilight cd/dvd's te trekken. Betalen vonden we zinloos. Ik heb zelf destijds alleen RA2 legitiem gekocht. Dune, RA, Generals en meer kwamen gebrand mijn leven binnen. Ik weet van Westwood dat ze daadwerkelijk ten onder zijn gegaan aan piraterij en dat EA games op hun manier een redder in nood was. Die er voor gezorgd hebben dat RA2 en Generals het levenslicht nog gezien hebben. Want als Westwood nooit was overgekocht was RA1 hun laatste titel geweest.

EA heeft als 1 van de weinige dit spel mee kunnen spelen en die duistere dagen van het gamen kunnen overleven. EA was ooit ook een gerespecteerde game developer.

We hebben als gamers dit zelf veroorzaakt :) Natuurlijk schuiven we onze schuld het liefst af op anderen. Zelfs nu nog veroorzaken we zelf de rotzooi van de gameindustrie waar we zo op kankeren. Lootboxes en pay2win bullshit concepten. Niet vreemd als we weigeren niet meer dan 60 euro uit te geven en ook nog eens onrealistische verwachtingen hebben van games. Zijn games het enige magische product dat de tand des tijds van de inflatie niet aanraakt? Dat terwijl de budgetten van games en het risico dat studios lopen door het plafond gestegen zijn. Je kan wel 100miljoen in de ontwikkeling van een game stoppen, kans op een flop blijft groot en de verliezen en risico's moeten verdient worden om ze te kunnen blijven maken. Maar gezien we weigeren hier voor te betalen en alles wat studios doen om in leven te blijven verachtelijk vinden..... is het logisch dat studios niet snel risico's lopen en liever "het grote publiek" aanspreken.

We maken zelf onze geliefde markt kapot. Misschien zouden we eens wat realistischer naar de markt moeten kijken, de schuld leggen waar die hoort en eens onze portemonnee durven open te trekken voor kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door batjes op 28 februari 2019 10:40]

We zijn er zelf schuldig aan dat Westwood, Bullfrog en vele anderen overgenomen werden. Want wij vonden het destijds normaal om games maar te branden of van twilight cd/dvd's te trekken. Betalen vonden we zinloos.
Spreek voor jezelf. Ik heb hier nog een berg originele game CDs liggen, een goede 1269 games op Steam en 114 games op GOG.

Het inflatie argument is achterhaald. Net zoals elektronica en andere zaken steeds goedkoper worden geld dat ook voor software. Je moet immers niet vergeten dat de afzetmarkt tegenwoordig ook vele malen groter is geworden. Vroeger was je een 'nerd' als je games speelde. Tegenwoordig doet bijna iedereen het.

Het risico voor studio's is niet groter geworden. Ik denk zelfs dat het kleiner is geworden. De omzet uit games stijgt immers nog steeds. De kans dat je geld verdient met je game is groter dan dat je geen geld verdient. Wat EA doet is studio's sluiten die niet genoeg opleveren. Het hoeven dan nog geen eens verliesgevende bedrijven te zijn.

Dus schuld leggen waar het hoort? Leg het dan maar bij het management van EA die studio's dwingt om games uit te brengen waardoor de kwaliteit laag is, die devs dwingt om manipulatieve troep in hun games te verwerken in de vorm van loot boxes en microtransacties.

Het ligt niet aan de gamers. Steam heeft bewezen dat het een kwestie is van het makkelijker maken dan piraterij. Als het gemakkelijk is om je games tegen een goede prijs te kopen met bijbehorende goede dienstverlening dan doen mensen dat.
Als jij ook uit "die goeie ouwe tijd" komt van vroegah, weet je donders goed dat het branden, downloaden en kopieren van games, films en muziek in die tijd normaler was dan dat we nu Netflix kijken. Vrijwel iedereen met een DVD speler deed hier aan mee, iedereen met een computer, omgebouwde Playstations, gehackte Nintendo cardridges... Legaal games kopen, wie deed dat. De meeste 'gamers' trokken hun games via Twilight of lanparties binnen

Electronica is goedkoper? Heb je de enorme stijging in PC hardware prijzen de afgelopen paar jaar gemist? :)

Je zou eens moeten kijken hoe vaak games floppen om te denken dat het risico kleiner is. De markt is groter, maar ook veel meer verzadigt, je kan nu veel lastiger een "hit" maken dan vroegah.

Hoe moeilijk was het vroegah om de Free Record Shop oid in te lopen en daar een game te kopen? Niets anders dan elk ander product destijds. Steam heeft laten zien door games voor een prikkie in de markt te zetten, dat mensen best bereidt zijn te betalen. Vergeet even niet dat Steam zijn huidige populairiteit voor een groot deel te danken heeft aan die machtige 90% sales op top titels de eerste paar levensjaren van het platform (de huidige sales zijn vrij lachwekkend in verhouding). Naast dat in het westen het moraal is veranderd. Piraterij wordt nu als iets slechts gezien. Terwijl 10+ jaar geleden het zelfs een normale discussie was op Tweakers.

EA is een bedrijf, en wat dat betreft, ook weer niet zo'n gigantische reus als sommige andere spelers in de technologie/game wereld. Het omzet is ook niet iets om super trots op te zijn (ze doen het fiancieel goed, daar niet van). Maar raadt eens hoe EA het hoofd boven het water weet te houden en zich tot deze reus heeft kunnen opboksen? Oh ja, andere studios voor een prikkie opkopen, want die hebben geen waarde kunnen opbouwen.
Spreek voor jezelf. Lang niet iedereen deed hier aan mee. In die "goeie ouwe tijd" was ik ook een armlastig scholier of student, maar ik en mijn kennissenkring speelden voor het overgrote deel gewoon legaal games. Een groot deel werd pas laat na het uitbrengen (in de uitverkoop) gekocht, maar dan nog.

Toegegeven, ook ik heb wel een paar van die illegale verzamel DVDs (minder dan 5), maar goede games die daarop stonden had ik al of besloot ik (n.a.v. de speelsessie op de illegale DVD) alsnog te kopen. Ik heb het wat dat betreft altijd normaal gevonden om te betalen voor wat je gebruikt, lijkt me ook niets mis mee, ik wil gewoon geen dief zijn. Het aantal legale games dat ik bezit loopt dan ook in de honderden. En ik ben echt geen uitzondering.

Misschien zegt het feit dat je vooral illegaal gamed(e) iets over jou, je kennissenkring of je opvoeding...
Vrijwel iedere PC game werd ook hier in mijn omgeving gebrand van iemand anders, beetje triest om het op iemands opvoeding of kennisenkring te gooien. Dit was daadwerkelijk de normaalste zaak van de wereld. De enige games die echt gekocht werden door ons waren de N64 games, ging een beetje moeilijk om die te branden en met 130-150 gulden (of, fl 180,- voor Perfect Dark en DK64) had je als klein jochie echt niets meer over voor PC games.
Scheelt dat ik mijn jeugd niet dankzij mijn ouders heel het land door gesleept werd. Ook de tientallen LAN parties die ik bezocht heb in mijn tienerjaren. Duik anders hier even op het forum de geschiedenis in van begin 2000. Downloaden, branden en kopiëren was destijds "de normaalste gang van zaken". De Nederlandse honger voor gratis shit is lange tijd hoofdoorzaak geweest waarom wij zo voorlopen op internet snelheden. Men wou meer bandbreedte zodat men meer kon downloaden. Het is pas recent dat legitieme consumptie van bandbreedte een vergelijkbaar effect heeft. Providers hebben er tot een paar jaar geleden nog mee geadverteerd. Niet direct het downloaden van illegaal spul... Maar indirect, zeker wel. Die adverteerden niet met "meer bandbreedte zodat je meer kan downloaden" voor legale meuk in de tijd van voor Netflix en YouTube. Toen er amper een behoefte was voor bandbreedte in de legale opvatting.

Als je wat Usenet geschiedenis opzoekt, zie je ook hoe de rest van de usenet gebruikende wereld constant liep te kankeren dat wij die binaries zo vol met shit gooide. En dat was echt niet legitieme meuk hoor wat daar gedeeld werd. We zijn ook jarenlang grootaandeelhouder geweest in het seeden van torrents of oudere p2p zoals Kazaa (wie had dat programma niet van de destijds internettende gebruikers? oja, iedereen had Kazaa)

Maar goed, ook jij hebt illegale meuk in disc vorm uit die tijd dus. Jij deed net zo goed mee :)

En voor de goede orde, de meeste goede game aanschaffen die ik gedaan heb, is ook op basis van "demo-en". Mijn steam library is ook 200 sterk, mijn origin ook met 50+ titels. Nog een handje vol in EPIC, Battle.net, Uplay en GOG. Vanaf dat ik ging werken ben ik games gaan aanschaffen, maar nooit gestopt met downloaden. Mijn gaming budget is beperkt, en daar hoort ook de hardware e.d. bij. Blijf het zonde vinden dat ik ondertussen vele duizenden euro's de balk over gesmeten heb voor miskopen door misleiding. Misleiding die vaak alleen weg te nemen is dankzij piraterij. Nu praat de ene illegale activiteit de andere niet goed, maar moreel een beetje wel. Want mijn geld wordt voor een groot deel besteed aan de studios die het verdienen, en niet de studios die de markt misbruiken. En gek genoeg zijn de studios die het verdienen, de studios die juist niet zo'n moeite hebben met piraterij en snappen dat het een enorm sterke manier van marketing kan zijn.

[Reactie gewijzigd door batjes op 28 februari 2019 17:25]

Ja ik kan wel beamen dat piraterij in mijn jeugdjaren alomtegenwoordig was bij mezelf, en bij iedereen die ik kende. Op school werden Twilight CD-roms uitgewisseld, even een game kopiëren voor vrienden, of op LAN-parties externe HDD's uitwisselen met ettelijke Gigabytes aan pirated games.

Tuurlijk, er werd wel eens een game gekocht om online te kunnen spelen. Of Playstation games die niet te kopiëren waren. Maar op PC was het wel erg.

Echter, mijns inziens is het momenteel veel beter gesteld, door voornamelijk betere kopieerbeveiligingen en allerhande online platforms die games kopen verdomd makkelijk maken. Bij mij persoonlijk is het wel al een 15-tal jaar geleden dat ik laatst een game kopieerde. Misschien ten tijde dat Steam werd uitgebracht samen met Half-Life 2.

Volgens die redenering zou het dus momenteel veel beter moeten gaan met de financiële kant van de ontwikkelaars. Je argument van "inflatie" en dat games nu toch meer dan 60EUR zouden moeten kopen houdt dan ook geen steek. De markt is veel gezonder en groter nu dan ooit.
vroegah? Serieus?
Als jij ook uit "die goeie ouwe tijd" komt van vroegah, weet je donders goed dat het branden, downloaden en kopieren van games, films en muziek in die tijd normaler was dan dat we nu Netflix kijken. Vrijwel iedereen met een DVD speler deed hier aan mee, iedereen met een computer, omgebouwde Playstations, gehackte Nintendo cardridges... Legaal games kopen, wie deed dat. De meeste 'gamers' trokken hun games via Twilight of lanparties binnen
Je bent aan het projecteren. Als iedereen hetgeen jij omschrijft deed, dan waren de inkomsten nul. Dat was niet zo. Dat is nooit zo geweest.
We zijn er zelf schuldig aan dat Westwood, Bullfrog en vele anderen overgenomen werden.[...]

Ik weet van Westwood dat ze daadwerkelijk ten onder zijn gegaan aan piraterij en dat EA games op hun manier een redder in nood was.
Ben ook opgegroeid met de C&C reeks maar was niet bekend dat piraterij zo'n impact had gehad op hun. Na wat Googlen kwam ik op het volgende van vier jaar terug:

'In a recent Reddit AMA, Joseph said that Westwood Games was getting too big, which resulted in some really bad decisions that eventually led to EA’s acquisition. Westwood was getting pretty big and Brett and Louis [founders of Westwood] thought they should either try and self-publish or merge with an existing publisher. We were courted by Sierra Online for awhile but they couldn’t agree to a deal. They even went back and tried again after a cooling off period and it still didn’t work out.' said Joseph.'

'In short, Westwood over-expanded and that resulted in a deal between Westwood and Virgin. Westwood’s founders didn’t have any control after that deal over their company, thus EA was able to acquire it from Virgin Games.'

Lijkt er op dat ze juist te snel groeiden in plaats van slechte cijfers door piraterij. Heb je een bron dat ze daar onder zijn gegaan?

[Reactie gewijzigd door lxs op 28 februari 2019 14:34]

Ik heb lopen zoeken naar jouw uitspraken, maar kan er maar bar weinig over vinden

Waar haal je al deze informatie vandaan? want het zegt mij helemaal niks en volgens mij klopt er weinig van, zeker over Westwood

Hoe ik het zie:
EA heeft de studios overgenomen omdat ze juist dachten dat het winstgevende bedrijven waren, en daarmee EA meer zou kunnen verdienen, waarom zouden ze studio's overnemen die aan de punt van de afgrond staan? niet voor de IP's want die hebben ze ook de prullebak in gegooit
portemonnee durven open te trekken voor kwaliteit
Sorry maar wat een onzin, kwaliteit games verkopen prima (zie bijvoorbeeld The Witcher) maar als de kwalteit er niet is dan wordt het ook minder verkocht, en dat is nu aan de hand, kijk maar naar ME:A, Fallout76, Anthem, enz enz

Alle Studio's die EA heeft overgenomen kwamen alleen maar games uit die van mindere kwaliteit waren dan van de originele makers

[Reactie gewijzigd door Sinester op 28 februari 2019 17:48]

Wacht even, claim je nou echt doodleuk dat EA een ridder-op-het-witte-paard is die ontwikkel studio's die het financieel moeilijk hebben (omdat "wij" ze niet genoeg geld geven) uit de brand helpt? Wow.

Ook al zou het correct zijn dat het illegaal kopiëren van games door "ons" EA in staat heeft gesteld om een heleboel kleinere studio's op te kopen, dan is het vooralsnog niet "onze" schuld dat EA zich heeft ontpopt tot een verachtelijk bedrijf dat op iedere mogelijke manier haar winst probeert te maximaliseren.

De game industrie boekt record winsten. Het probleem is alleen dat winst nooit genoeg is, twee jaar achtereen 10 miljard winst maken is niet goed genoeg. Het moet altijd meer winst zijn dan vorige week, vorige maand, vorig kwartaal, vorig jaar. Doen ze dat niet, dan kukelt de prijs van het aandeel onderuit. Maar hoe maak je tot in het oneindige ieder jaar meer winst?

Ze zijn creatief gebleken: lootboxes (jeugd aanzetten tot gokken), early access, pre-order bonuses, season passes, bronze/silver/gold/diamond/platinum edition, mtx (voorzover je tegenwoordig nog over micro kan praten, tientje voor een skin is al niet vreemd meer).

Ze hebben dit allemaal echt niet nodig om "hun hoofd boven water" te houden hoor. Als we met z'n allen 120 euro per spel zouden schuiven vragen ze volgende maand 130 euro.

Het is onder aan de streep dus niet zo gek dat mensen niet enthousiast worden van deze aankondiging van de aankondiging van een nieuwe Star Wars game als je het mij vraagt...

[Reactie gewijzigd door Trick7 op 28 februari 2019 14:48]

Nee dat claim ik helemaal niet. Ik laat alleen even de andere kant van het verhaal zien.

Ik zal EA nooit vergeven wat ze CnC en anderen hebben aangedaan, maar ik besef me wel dat ik mede-verantwoordelijk was voor de ondergang van mijn -destijds- favoriete game studios zoals Bullfrog en Westwood.

En mensen mogen zich dat wat meer beseffen. EA is niet 1 en al evil. 30 jaar geleden waren ze 1 van de meest gerespecteerde game studios, waar we allemaal tegen op keken. Wie herinnert zich niet de "EA SPORTS, IT'S IN THE GAME" van de jaren 90?

EA is creatief, maar niet alleen verantwoordelijk voor het uitmelken van de game markt. Die verloedering is op de smartphone in gang gezet en EA zag concurrentie aan hun voorbij racen. EA Games is nog altijd een bedrijf en geen filantropische instelling.

120 euro is voor sommige games gewoon veel realistischer, studio's zullen makkelijker weer kansen nemen voor nieuwe IP als ze minder risico zouden lopen. Maar de gamestudio wereld is een soort race to the bottom, omdat we allemaal voor een duppie op de eerste rang willen zitten. Leuk gezegde, maar iedereen weet dat kwaliteit tijd en geld kost.

We zijn nu super blij met een CDPR bv, welke het voorbeeld geeft van "hoe het ook kan". Maar zie GOG bv, de populariteit daar van valt in het niets in verhouding met Steam of Origin. Ondanks dat ze precies de goede handelingen verrichten en ons gamers geven wat we willen. In ruil daarvoor wordt er veel spul nooit op GOG uitgebracht en blijven spelers weg.
Goeie response, dank. Nu val ik EA, aan maar alle grote publishers maken zich hier schuldig aan. En natuurlijk snap ik waar het vandaan komt, zo (verrot) zit jammer genoeg iedere financiële markt in het westen nu eenmaal in elkaar. Alles voor de winst en de tevreden aandeelhouder. En als je niet meespeelt dan zet je jezelf buiten spel.

Maar de record winsten leveren voor de gamers geen betere spellen op. Hooguit meer matige spellen met veel marketing in een korter tijdbestek. Het is alleen wel aan "ons" gamers om bij sommige praktijken te zeggen 'tot hier en niet verder'. Helaas bestaat "wij" alleen niet. Gamers als een groep zijn geen entiteit. Er zijn kennelijk toch (teveel) mensen die wel 5-10 euro willen betalen voor een gekleurd hoedje in de laatste rage.

Het is een triest teken aan de wand dat van zoveel kleine ontwikkel studio's hun eerste spel hun beste spel is/was.
Er gaat nog een harde videogame market crash aankomen waar je u tegen zegt als we op de huidige tour voort blijven gaan.

Wij gamers zijn zeker wel een entiteit. We hebben piraterij de das omgedraaid en zijn vrijwel compleet legitiem gaan gamen. Alleen zoals je zegt, er zitten te veel 'whales' tussen (myself included met dik duizend euro in een game als Smite). Maar een game kan dat voor iemand ook gewoon waar dzijn. Ik heb bv 5 jaar lang smite gespeeld en elke paar maanden er een paar tientjes in gestopt en af toe 50 of zelfs 80 euro. Maar gezien de 4000+ uur die er in gestopt is, nog steeds geen 25 cent per uur. Wat gamen nog altijd 1 van de meest goedkope vormen van vermaak maakt.

Battlefield series bv ook, heb ze bijna allemaal. Van 3, 4 en 1 de premium/seasonpass. En toch vele duizenden uren er in zitten.

Battlefield is ook een mooi voorbeeld voor EA. De ontwikkeling van BF3 kostte al meer dan 100miljoen USD! Dat spel was geen flop en EA heeft er 500+miljoen euro aan inkomsten uit kunnen halen. BF4, 1 en 5 waren nog een heel een stuk duurder. Terwijl BF1 net niet geflopt is en BF5 het eigenlijk ook niet zo goed doet, deels door sterke concurrentie uit het Battle Royale concept.. De playerbase van BF1 en BF5 is niets in verhouding met de playerbase van BF4, 3 en alles hiervoor. Momenteel is het doorontwikkelen van Battlefield best een groot risico. Kost honderden miljoenen en de kans dat EA er winst op gaat maken wordt steeds kleiner.
Je snapt dat die dikke winsten van gamebedrijven voor een groot deel komen door microtransacties. Er is letterlijk geen één product met hogere winst marges dan microtransacties. Aangezien je als consument niks anders dan gebakkenlucht er voor terug koopt. De consument heeft deze ellende veroorzaakt door massaal microtransacties te kopen.
Natuurlijk snap ik dat. Als het niet zou werken zouden ze wat anders verzinnen. Het is alleen te makkelijk om met het vingertje naar "de consument" als geheel te wijzen. Ten eerste omdat een grote groep dit soort praktijken veracht en er dus niet aan meedoet en ten tweede omdat iedere sluwe psychologische truuk gebruikt wordt om -veelal jonge- mensen richting die mtx te pushen.
Ik snap de haat wel (symptoom), maar je raakt de spijker op zijn kop met je derde alinea (oorzaak). Het is inderdaad onze schuld door dit te accepteren (door te kopen). Dit geldt overigens voor alle game developers en alstublieft: wacht tot de game uit is of soms zelfs tot dat deze minimaal 1-2 expansions heeft. Zo ben je van de bugs af, heb je meer content en de game heeft zich bewezen, je hebt 15-66% aan aankoop bespaart of... de game is een total-loss en je hebt wat budget over voor een game die wel goed is.
Even een rekensommetje:

Een "AAA" game Donkey Kong Country 3 in 1997 koste 59,99 dollar in 1997

Een simpel rekensommetje gebaseerd op cijfers van het CBS komt het op neer dat omgerekend de prijs een factor 1.479 zou moeten hebben. Dus in theorie zou een "AAA" game nu 88,72 moeten kosten.

In dat opzicht heb je gelijk. Waar je in mijn ogen de plank mis slaat is dat je de verantwoordelijkheid hiervoor bij de consument neer legt.
N64 games waren gewoon 100 euro hoor (219,- gulden).
Wat je vergeet in je rekensom is dat er tegenwoordig veel meer exemplaren verkocht worden, dus de totale omzet is nu veel hoger ook al is de prijs per stuk niet heel veel veranderd.

Tevens gaat bij AAA games de helft (of meer) van de kosten op aan stupide markteting campagnes en niet aan ontwikkelkosten van de game.
De kosten om nu een AAA spel te maken zijn ook hoger dan toen.
Idd totale omzet is hoger, en de bijbehorende kosten ook.

Met je tweede punt ga je zelfs niet ver genoeg denk bijv aan:
- Elke game moet een open world bevatten
- Overmatige hoge eisen aan grafische vormgever door ontwikkelaar zelf
- Live services die grote en vaak dure servers in de lucht moeten houden
- Oneindig veel pre-order varianten terwijl het nut van pre-orders niet echt meer van belang is.
- Hoge lonen aan de top
- Aandeelhouders die meer geld moeten hebben dit jaar dan vorig jaar.
We hebben als gamers dit zelf veroorzaakt :) Natuurlijk schuiven we onze schuld het liefst af op anderen. Want wij vonden het destijds normaal om games maar te branden of van twilight cd/dvd's te trekken. Betalen vonden we zinloos.
In de tijd dat ik dat deed was ik een arme scholier of student en had ik het geld niet om meer films/games te kopen dan ik al deed. Hoe kan ik iets kapot hebben gemaakt als ik er het geld niet voor had om het te "redden". Beetje kromme redenatie, net als de gemiste inkomsten redenaties van Brein.
Een beetje goede reclame die we maakten en de sequels die we nog steeds kopen nu we geld hebben en Steam het makkelijk maakt ipv moeilijk in zijn beginjaren.
We maken zelf onze geliefde markt kapot. Misschien zouden we eens wat realistischer naar de markt moeten kijken, de schuld leggen waar die hoort en eens onze portemonnee durven open te trekken voor kwaliteit.
Mijn portemonnee gaat ook open voor kwaliteit en helaas ook vaak genoeg voor slechte kwaliteit en dat geld krijg ik niet meer terug. Het snelle geld ligt bij een rijkere jonge generatie dan in "onze goede oude tijd". Wij zijn met zijn allen rijker geworden of beter in het bestelen van onze ouders via creditcards.
We maken zelf onze geliefde markt kapot. Misschien zouden we eens wat realistischer naar de markt moeten kijken, de schuld leggen waar die hoort en eens onze portemonnee durven open te trekken voor kwaliteit.
Helemaal mee eens! De CEO van EA heeft in 20018 een salaris van 35,7 miljoen ontvangen. De 'executive vice president' patrick söderlund heeft een salaris van 48,3 miljoen euro ontvangen in 2018. Dit zijn uiteraard nog zonder de bonussen of onkosten mee te rekenen.


Er worden miljarden winst gemaakt bij de AAA bedrijven. Echt, het is supergrote onzin dat ze op dit punt nog een gok nemen. Je ziet dan ook dat ze alleen maar middelmatige "minimumleijer" games uitbrengen die volgestopt zijn met MTX. En iedereen die zoals je zegt maar weer de portomonnee open trekt zonder erbij na te denken zo iteratie nummer 100 van battlefield of fifa koopt. Wist je dat je op het salaris van Patrick Söderlund een dev team van 300+ man kan betalen? Ik probeer het even in perspectief te zetten voor je...

[Reactie gewijzigd door BigBrotha op 28 februari 2019 18:22]

Ik zie het de laatste jaren veel meer gebeuren..... Een grote organisatie koopt een kleine, succesvolle, op en plots worden er allerlei eisen gesteld aan die kleine organisatie die het succes volledig vernietigen.....

- Civilization series is hard achteruit gegaan sinds 2K zich er mee bemoeit
- De Bioware spellen falen pas sinds EA zich er mee bemoeit (SW:TOR had gigantisch potentieel totdat ze de helpdesk naar India verhuisden en het P2W maakten)
- Sword of the Stars 2 is door Paradox vermoord

Zo'n beetje de enige interessante dingen worden nog door kleine studios gemaakt die mischien wel een grote partij in de hand nemen voor marketing en distributie maar pas wanneer het spel al klaar is. Zie Battletech, Battlevoid series, Stardock. Maar door de grote bedrijven zijn voorheen succesvolle game-series geen automatische high-flyers meer
Sorry maar werkt het hele bedrijfsleven niet zo? Dit is niet alleen het geval in de game-industrie maar dit gebeurd overal. De grootste machtige bedrijven doen niets anders om zo interessante technologieën op te kopen en te gebruiken voor hun producten.

Je bent uiteindelijk als bedrijf zelf ook verantwoordelijk voor de verkoop van het bedrijf. Ja natuurlijk kan men ook vijandige overnames doen, maar dat komt een bedrijf nooit ten goede.
De tijd dat men games kon ontwikkelen met paar man en een klein budget is voorbij. Om geld te krijgen voor de ontwikkeling van games zijn ontwikkelaars nu eenmaal afhankelijk van investeerders, en deze willen natuurlijk niets anders dan geld verdienen. De ontwikkeling van games duren meerdere jaren met meer dan honderden werknemers die er aan werken, dus investeerders moeten lang wachten voordat ze überhaupt iets terug krijgen, en als een game dan ook constant wordt uitgesteld verliezen investeerders hun vertrouwen. Hoe meer partijen er mee te maken hebben des te lastiger het wordt.
Ik ben absoluut geen fan van EA of van bedrijven die zo'n grote invloed hebben, maar niemand kan ons met zekerheid zeggen dat al die ontwikkelaars nog aanwezig waren geweest als ze niet overgenomen waren.

Er worden nog genoeg goede games gemaakt, ook wel door de grote ontwikkelaars. Rockstar met Rdr2 en The witcher 3 van CD Project Red, de laatste God of War en zo zijn er nog wel meer.
De tijd dat men games kon ontwikkelen met paar man en een klein budget is voorbij.
Dat klopt echt niet. Een paar geweldige titels die zo maar in mij op komen die door een klein team of zelfs een enkel persoon zijn gemaakt:
  • Minecraft
  • Stardew Valley
  • Factorio
  • Celeste
  • Broforce
  • Psychonauts
  • Hotline Miami
  • Rimworld
  • The Binding of Isaac
  • Don't Starve
  • Ori and the blind forest
  • Slime Rancher
  • Orcs Must Die
  • VVVVVV
  • Super Meat Boy
  • enz, enz, enz.
Naar mijn idee is het tegenwoordig een beetje de omgekeerde wereld aan het worden. Indie games geven mij vaak meer spelplezier dan dure AAA titels. Er zijn nog maar heel weinig AAA devs over waarvan ik vindt dat ze goede games maken die hun geld waard zijn. In ieder geval niets wat EA uitgeeft de laatse jaren. Bij indie's krijg je naar mijn mening echt veel meer waar voor je geld.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 28 februari 2019 11:14]

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is om games met paar man of een klein budget te ontwikkelen. Er zijn inderdaad prachtige games die door een klein team en met een klein budget worden ontwikkeld, maar van de 100 is er misschien 1 die er uitspringt.

Meer dan de helft van de games die je noemt zijn bijna 10 jaar en ouder. Ori and the blind forest is de enige die er wat mij betreft die er ver bovenuit springt en die komt volgens mij uit 2015. Super Meat Boy was ook zeer vermakelijk. Maar meer dan de helft van de games heb ik nog nooit van gehoord en ik ben waarschijnlijk niet de enige. Je vergeet trouwens Rocket League ;)
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is om games met paar man of een klein budget te ontwikkelen.
Jawel, dat is wat je hier zegt:
De tijd dat men games kon ontwikkelen met paar man en een klein budget is voorbij.
Meer dan de helft van de games die je noemt zijn bijna 10 jaar en ouder.
Wat een onzin verkondig je hier. Dat is simpelweg niet waar. Ter referentie hier de games met hun release dates:
  • Minecraft - Release 2011-11-18 (Pre-Classic 2009-05-16)
  • Stardew Valley - Release 2016-02-26
  • Factorio - Release 2014 September ergens
  • Celeste - Release 2018-01-25
  • Broforce - Release 2018-09-06
  • Psychonauts - Release 2005 Q1
  • Hotline Miami - Release 2012-10-23
  • Rimworld - Release 2013-11-04
  • The Binding of Isaac - Release 2011-09-28
  • Don't Starve - Release 2013-04-23
  • Ori and the blind forest - Release 2015-03-11
  • Slime Rancher - Release 2018-09-04
  • Orcs Must Die - Release 2011-10-05
  • VVVVVV - Release 2010-01-11
  • Super Meat Boy - Release 2010-10-20
  • enz, enz, enz.
Er is in dat lijstje welgeteld 1 game ouder dan 10 jaar. Als je een lijst met goede Indie games wilt zien dan kun je die vinden op Steam. Hier een link voor Indie games gesorteerd op user reviews:
https://store.steampowere..._by=Reviews_DESC&tags=492

Er zijn bergen goede, recente, indie games.
Wat ik zeg heeft inderdaad betrekking op de triple A games, die kwaliteit kan men niet krijgen met een paar man en een klein budget. Dit is gewoon onmogelijk. Want tegen de tijd dat die games klaar zijn is men al weer 10 jaar verder en dan is alles al weer veroudert.

"Meer dan de helft van de games die je noemt zijn bijna 10 jaar en ouder."
Ik zit er bij veel games 1 a 2 jaar naast, daarom zei ik ook bijna 10 jaar. want er komen er veel uit 2010 en 2011. Je kunt ook gaan mierenneuker.

Mooi hoor die lijst, ik ken er niet een die ik interessant vindt die in 2017 of 2018 is uitgebracht. Sorteer ook even op datum: https://store.steampowere...by=Released_DESC&tags=492
Als ik op pagina 10 ben uitgekomen dan heb ik in totaal 250 indie games bekeken. Ik zit dan nog maar op de release datum van 22 februari 2019. Welke van die eerste 10 pagina's zijn volgens jou dan zo geweldig en speel je? Ik wil mijn opmerking van 1 op de 100 die eruit springt even terugnemen en maak er dan maar 1 op de 10.000 van.
De platformen waar je tegenwoordig games op uit kunt brengen zijn talloos. Steam, Origin, Discord, AppStore, PlayStore etc..

De resources om games te ontwikkelen zijn ook veeeeel makkelijker te bemachtigen in vergelijking met vroeger, je hebt nu zoveel kwalitatief goede game engines dat je eerder moeite hebt met kiezen dan dat je moeite hebt met het schrijven van je eigen engine.

Daarnaast zit de rest van de community van game ontwikkelaars ook niet stil, letterlijk iedereen kan in theorie zijn eigen assets beginnen te verkopen nu via stores als UnityHub en consorten.

Daarom vind ik ook dat je echt veel te hoog van de toren blaast met je uitspraken als:
Wat ik zeg heeft inderdaad betrekking op de triple A games, die kwaliteit kan men niet krijgen met een paar man en een klein budget. Dit is gewoon onmogelijk. Want tegen de tijd dat die games klaar zijn is men al weer 10 jaar verder en dan is alles al weer veroudert.
Aah zo te zien weet jij het beter dan daadwerkelijke ontwikkelaars die aangeven dat budgets van AAA games ver omhoog zijn geschoten.
Wat hebben platformen te maken met het feit dat je tijd en energie in de game moet steken. Ja als distributie is het makkelijker, maar daarnaast ook weer moeilijker als je kijkt naar het aantal games wat er op die platformen terecht komt. Klik alleen eens op de link van Steam die ik gepost heb, de afgelopen 6 dagen zijn er meer dan 250 indie games gepublished. Probeer daar maar eens uit te springen.

Waarschijnlijk heb je nooit zelf geprobeerd een mod te maken of een eigen game te ontwikkelen. Ik heb zelf ervaring met de Unreal Engine en Unity en ook al is de basis makkelijker, wil je bepaalde functies gebruiken zul je nog steeds verstand moeten hebben van code schrijven en veel kennis van de engine die je gebruikt.
Wil je een originele game maken, gebruik je natuurlijk je eigen assets. Hulpprogramma''s gebruiken voor het maken van bijvoorbeeld bomen en basis textures is natuurlijk heel normaal, maar dan nog kost het veel tijd om het je eigen te maken.

Noem mij eens een game die door een klein ontwikkelteam is gemaakt met en minimaal budget die vergelijkbaar is met een triple A game. Want ik denk dat alle ontwikkelaars liever maar 100.000 besteden aan het maken van een game dan 10.000.000. Dan doen dus alle grote ontwikkelaars iets fout.
Daarnaast is een singleplayer game wel even iets anders dan een multiplayer game. Voor red dead redemption 2 heeft men 1200 acteurs gebruikt. https://tweakers.net/nieu...uur-met-1200-acteurs.html Die moeten ook betaald worden.
Meh, geen één (Indie) game uit jouw lijst spreekt mij aan.
Ik heb juist meer plezier aan AAA games dan aan de Indie games die ik geprobeerd heb.

Smaken verschillen he :)
Sorry maar werkt het hele bedrijfsleven niet zo? Dit is niet alleen het geval in de game-industrie maar dit gebeurd overal. De grootste machtige bedrijven doen niets anders om zo interessante technologieën op te kopen en te gebruiken voor hun producten.
Yup. En zoals Takeuchi San en Nonaka San al zeiden is dat absoluut gedoemd. Noem één groot bedrijf wat de afgelopen 20 jaar significante doorbraken gerealiseerd heeft..... Alle innovatie komt van minuscuul kleine bedrijven.
De tijd dat men games kon ontwikkelen met paar man en een klein budget is voorbij.
Is dat zo? Of krijgen die games gewoon niet genoeg aandacht?
Ik denk dan aan de Battlevoid series, FTL, Dungeons of Dreadmore; geniale spellen met minuscule budgetten. Spellen die ook echt iets anders brengen in plaats van "We doen hetzelfde maar dan net iets mooier" (zoals RDR2 en Witcher3 bijvoorbeeld).
Ik ben absoluut geen fan van EA of van bedrijven die zo'n grote invloed hebben, maar niemand kan ons met zekerheid zeggen dat al die ontwikkelaars nog aanwezig waren geweest als ze niet overgenomen waren.
Daar heb je absoluut een punt. Nog sterker; waarschijnlijk waren ze er dan niet meer geweest en waren de ontwikkelaars in een andere constellatie bij elkaar gekomen om iets nieuws moois te maken in plaats van de franchise uit te knijpen....
Er worden nog genoeg goede games gemaakt, ook wel door de grote ontwikkelaars. Rockstar met Rdr2 en The witcher 3 van CD Project Red, de laatste God of War en zo zijn er nog wel meer.
Maar, zoals gezegd, geen enkele innovatie....
[...]

Yup. En zoals Takeuchi San en Nonaka San al zeiden is dat absoluut gedoemd. Noem één groot bedrijf wat de afgelopen 20 jaar significante doorbraken gerealiseerd heeft..... Alle innovatie komt van minuscuul kleine bedrijven.
Minuscule bedrijven is ook wel weer overdreven, maar vaak zijn het kleine bedrijven omdat deze veel sneller kunnen schakelen. Deze hebben niet te maken met de papier rompslomp en alle verschillende kanalen waar men mee te maken heeft.
Is dat zo? Of krijgen die games gewoon niet genoeg aandacht?
Ik denk dan aan de Battlevoid series, FTL, Dungeons of Dreadmore; geniale spellen met minuscule budgetten. Spellen die ook echt iets anders brengen in plaats van "We doen hetzelfde maar dan net iets mooier" (zoals RDR2 en Witcher3 bijvoorbeeld).

Maar, zoals gezegd, geen enkele innovatie....
Dit is wel heel kort door de bocht en ik vraag mij af hoeveel verstand van gameontwikkeling je hebt. Alleen maar 'mooier' klinkt heel eenvoudig maar dat is niet zo. Anders betekend dit dat kleinere ontwikkelaars iets meer tijd in hun games hoeven te steken en de zelfde kwaliteit kunnen brengen. Zo werkt het uiteindelijk natuurlijk niet.

De voorbeelden die je noemt zijn vooral 2d games, wat veel sneller en makkelijker te maken is. Waarbij men gebruik maakt van technieken die al tientallen jaren bestaan. Ik weet niet welke innovatie men daarbij brengt, behalve misschien op gameplay gebied. Maar ook dat kun je afleiden van vele games die al bestaan. Ik zeg niet dat deze games slecht zijn, maar om het innovatief te noemen gaat mij te ver.

Grote ontwikkelaars melken veel van de franchise uit, en er is inderdaad weinig originaliteit te vinden. Ik denk dat dit iets is wat je bedoelt met kleinere ontwikkelaars/Indie games. Want op technisch gebied zijn het juist de triple A games die de innovaties brengen, maar de originaliteit is vaak ver te zoeken.
De voorbeelden die je noemt zijn vooral 2d games, wat veel sneller en makkelijker te maken is. Waarbij men gebruik maakt van technieken die al tientallen jaren bestaan. Ik weet niet welke innovatie men daarbij brengt, behalve misschien op gameplay gebied.
Maar innovatie is niet altijd en alleen maar gebruik maken van de nieuwste technieken.
Innovatie is vaak een nieuw idee en/of een nieuwe ervaring, en dat kan ook met technieken die al tientallen jaren bestaan. De techniek dient slechts een uitvoering van een idee. Maar als dat idee er niet is, dan kom je met alleen techniek niet ver.
Zo was Minecraft ook old skool techniek met een old skool look. Maar het idee was wel nieuw, en het was blijkbaar een gat in de markt die men over het hoofd zag, omdat men zich alleen maar richtte op "bigger, faster, more bling".
Ook PUBG was niks nieuws aan qua techniek, maar het idee sprak wel aan. Blijkbaar was het idee innovatief genoeg dat het in andere uitvoeringen -bijv. minder realistisch- ook aantrekkelijk was voor spelers. Zie Fortnite.
Fusies zijn ook maar 20% succesvol in het algemeen. Maar bij EA is dit nog lager, meer in de richting van 10 a 5%. Maarja, misschien moeten we eerst afvragen waarom een studio zich wilt scharen bij EA, zeker in deze tijd. Ik denk puur omdat het zo lastig is om het hoofd financieel boven water te houden in de gaming industrie. Ook omdat de markt steeds kritischer wordt (wat in mijn optiek positief is).
nouja, gewoon omdat de aandeelhouders van zo'n studio (Vaak gewoon prive bezit zelfs) ERG dikke enveloppen krijgen voor de verkoop ervan.

Mijn werkgever is ook ooit verkocht voor een paar miljoen, kan het de oprichters niet kwalijk nemen. die hebben 10/20 jaar alles opgericht, en cashen op een gegeven moment gewoon uit.
Klopt. Geld is vaak dan ook de enige rede hoe een studio omzeep geholpen wordt. Het gebrek in vertrouwen in je zelf, collega's en de onderneming, zeker als je weet dat je een sterk product heb. Oprichters zijn te snel geneigd om voor het snelle geld te gaan. Dat zie je zeker in deze tijd waarna de ene na de andere overgenomen wordt. Ik heb zelf ook al 3 overnames meegemaakt.
Ben het totaal niet met je eens. Civilization 6 en de nieuwste uitbreiding is de meest complete Civ game allertijden. Voorheen was deel 3 mijn nummer 1, nu is dat toch echt 6. Kwestie van smaak.
Maar zelfs dan moet je het met me eens zijn dat de release kwaliteit met iedere versie slechter wordt, de content waar je extra voor moet betalen wordt steeds erger, de tijd voor het verbeteren van die release kwaliteit steeds langer.
En dat alles is zichtbaar bij alles wat Firaxis doet... Zo had XCOM een game-breaking bug waarbij de standaard oplossing was "Koop de uitbreiding maar dan heb je er geen last meer van"....
Ik speel Civ6 ook met veel plezier, maar of het echt een game is die zijn prijs volledig waard ben ik niet zeker van.

vergeet niet dat 2K je (net als mij) meer als 200 euro uit de zak heeft geklopt aan game + 2x uitbreiding + een hele zooi extra beschavingen en scenarios.
En je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te kopen maar dan kan je online spelen grotendeels vergeten.


Qua gameplay is er niets op aan te merken, maar de mate van geldklopperij is bijna richting lootbox niveau
Wat dacht je van Blizzard dan, die zit ook in zwaar weer en dat komt echt niet door hun zelf
Voeg die inderdaad maar toe aan het lijstje.....
Ik zie het de laatste jaren veel meer gebeuren..... Een grote organisatie koopt een kleine, succesvolle, op en plots worden er allerlei eisen gesteld aan die kleine organisatie die het succes volledig vernietigen.....
Dat is echt niet iets van alleen de laatste paar jaar, dit gebeurt al decennia lang, alleen door het internet en de constante toestroom van informatie, is die informatie makkelijker te benaderen voor de doorsnee gebruiker.

En het is echt niet alleen in de computergame industrie, elke tak heeft er last van. En kleine organisatie wordt overgenomen door een grote en dan hoopt de kleine op de voordelen van een grote organisatie en de grote organisatie hoopt op de voordelen van de kleine organisatie. In de praktijk eindig je in veel gevallen met de nadelen van een kleine organisatie en de nadelen van een grote.

Meestal komt dit door een cultuur clash, processen en het ontbreken van borging van kennis en kunde. Want je kan bedrijf xyz wel overnemen, maar als deze vervolgens weglopen zit je met een lege huls die nog steeds de bekende naam draagt, maar nu gevuld wordt met mensen die niet dezelfde normen/waarden hebben als de vorige generatie en omdat processen en kennis/kunde niet geborgd zijn, gaat dat verloren. Vaak vereist dat sterk leiderschap en kunde vanuit beide partijen, wat vaak dan weer ontbreekt.

Sword of the Stars 2 is niet vermoord door Paradox, maar de ontwikkelaar gooide er met de pet naar. Ga nog maar eens terug kijken naar de release en de maanden/jaren er na. Paradox is puur de publisher en is niet eigenaar van Kerberos.

Het gevoel bij Bioware na ME3 is dat het een lege huls is geworden, het zou me niets verbazen dat ook dit label gesloten wordt zodra de volgende Dragon Age game flopt op dezelfde manier als ME:A en Anthem.

Echter hebben we het hier nog over Respawn Entertainment, welke nog geen anderhalf jaar geleden is overgenomen door EA, 1,5 jaar nadat Bioware was overgenomen maakte het nog Dragon Age: Origins. Ze zitten dus nog in die begin fase. Over Apex Legends is niets te klagen (tenzij het niet jou type game is en je hoopte op een Titanfall 3 release). Afhankelijk van hoe snel deze SW game uitkomt zou het nog wel eens een hele goede game kunnen zijn voordat de hand van EA teveel merkbaar wordt...
Nu je het zo neerzet is het echt eng.. Wat een titels staan daar bij.. |:(
Gaan we dan keer op keer bij elk bericht van EA deze lijstjes opsommen? Het komt een beetje over alsof deze kleine studios het allemaal overleefd hadden als EA ze niet had opgekocht. Zo werkt het niet in de praktijk.

Het wordt allemaal veel te rooskleurig gebracht. Die kleinere partijen laten zich echt niet zomaar opkopen als ze een degelijke inkomstenbron hebben. Vaak valt dat in de praktijk best wel tegen.

Daarnaast roepen mensen altijd "EA, daar koop ik niks meer van..." Maar zodra deze game opeens hoge ogen scoort en goed in elkaar zit en goede review krijgt gaat men het toch maar even proberen.

EA heeft met Apex laten zien dat ze prima weten hoe het moet. Ook Battlefield V is een prima game.
Ik heb 1 spel gekocht van EA en dat is Dragon Age 3. Voor de rest vertik ik het om spellen van hun te kopen. Ik twijfelde over Anthem maar blij dat ik die kogel ontweken heb.

Het spel zal niet super slecht zijn, maar het is gewoon false advertising. Op E3 de mooiste “in game on console” beelden tonen die achteraf alleen maar naar beneden zijn teruggeschroefd. Het spel is absoluut niet lelijk maar wel vergeleken bij de belofte.

https://youtu.be/QBcPS6XVABA

Ik hoorde al iemand grappen dat er nieuwe graphics settings zijn; Low > Medium > High > Ultra > MARKETING!!!

Dus ja, elke keer als ik hoor dat EA met een nieuw spel op de proppen komt vrees ik voor een teleurstellend geval.
Ik speel enkel Fifa en ik wordt de laatste 3 jaren meer en meer teleurgesteld. P2win, button delay, slechte gameplay...voor de laatste patch was het makkelijker te scoren met een finesse shot uit de box dan een schot van op 3 meter dus liepen velen terug de box uit om dan een geplaatst schot te doen. 8)7
Respawn! Heb ik wel vertrouwen in!
Visceral Games ontbreekt aan je lijst. RIP Dead space :'(
Visceral is nooit gekocht door EA, dat is vanaf het begin een interne studio van EA geweest ("EA Redwood Shores" totdat het Visceral ging heten in 2009).
Met alle respect voor de rest van de studio's maar vooral Maxis, Bullfrog en Westwood doen erg veel pijn.

Dat waren studio's die (samen met nog een aantal anderen) grotendeels de game industrie hebben gevormd in de jaren 90. Origin ook wel maar met die spellen had ik zelf minder.

De hoeveelheid top franchises die stuk zijn gemaakt of in een la terecht zijn gekomen is echt schrikbarend.
Daar is dat nietszeggend lijstje weer, die je overal tegenkomt als copy paste. Compleet geen onderbouwing of niks. Wat voor info heb jij over die studios waardoor je zeker weet dat die studios nu nog hadden bestaan zonder EA? Kun je dat met ons delen, je weet blijkbaar meer dan ons namelijk. Heb je inzichten op hun financiële situaties, plannen, etc? Deel het aub met ons, ik wil ook zo slim zijn.
Ben Blij dat ensemble studios niet door EA werd overgenomen(alhoewel microsoft ze ook sluitte)
Disney is waarschijnlijk nog erger dan EA. Het zal alleen wat langer duren voordat men hier erg in krijgt.
Een single player open world RPG zou wel heel tof zijn. Het klinkt misschien raar maar toen ik For Honor speelde bleef ik denken aan hoe goed dat vecht systeem zou werken met een lightsaber. Je character level en kennis van de force kunnen bepalen hoe snel/duidelijk je een indicatie krijgt dat er een aanval komt van een bepaalde richting. Een combinatie van de open wereld van The Witcher, vecht elementen van For Honor in de Star Wars universe zou toch een recept voor succes moeten zijn.
EA wil geen single player games uitgeven. Geen of zeer beperkte toepassing van microtransactions zoals bij online games wel is.
Eigenlijk vind ik het wel beter dat er geen vervolg komt op bestaande delen. Een nieuwe Old Republic game zou ook wel nice zijn, maar aan de andere kant zijn nieuwe dingen eigenlijk een stuk beter en vind ik een vervolg ook niet echt nodig. Hetzelfde voor bijvoorbeeld The Force Unleashed.
Een nieuwe Old Republic game zou ook wel nice zijn, maar [...] vind ik een vervolg ook niet echt nodig.
Even los van het feit dat KotOR 2 eindigde op een dijk van een cliffhanger, natuurlijk. Hele stapel hints dat Revan hele enge dingen had gevonden; ik ben nog steeds best benieuwd hoor :+
Dat mogen ze van mij wel bewaren voor een mooie serie haha. Dat lijkt me dan wel weer vet (de Cassian Andor serie mogen ze dan wel droppen :P)
[...]


Even los van het feit dat KotOR 2 eindigde op een dijk van een cliffhanger, natuurlijk. Hele stapel hints dat Revan hele enge dingen had gevonden; ik ben nog steeds best benieuwd hoor :+
Als je echt benieuwd bent: In het boek 'Revan' van Drew Karpyshyn wordt dit verhaal opgevolgd. o.a. wordt uitgelegd welke enge dingen Revan precies had gevonden :)
Ik hoop dan ook dat Disney snel de licentie afneemt van EA en dat ze andere studio's/uitgevers zoeken om eens serieus werk te maken van Star Wars games. Lucas Arts was de laatste jaren niets, maar toch nog vele malen beter dan wat EA er van bakt.
Disney is tevreden met de resultaten van EA en heeft geen zin om de licentie af te nemen, aldus Bob Iger (CEO van Walt Disney Company).

Kwaliteit van de games interesseert Disney net zo min als EA. Het gaat puur alleen maar om hoeveel centjes het binnenharkt.

[Reactie gewijzigd door Datastream op 28 februari 2019 10:17]

Voetbalclubs zijn ook vrijwel altijd tevreden met de trainer. Tot het moment van de persconferentie waarin zijn ontslag bekend wordt gemaakt.

Maar je laatste alinea geloof ik zonder meer. Aan de andere kant moet zelfs Disney wel doorhebben dat er nog veel meer geld te verdienen valt.
Als ik zie hoe Disney op dit moment te werk gaat:
- koopt Lucasfilm => elk jaar een SW film en verschillende series in productie
- koopt Marvel => elk jaar meerdere films en verschillende series op tv en in productie

Dan zou ik toch denken dat Disney denkt dat er toch minimaal elk jaar een spel mag uitkomen.
Ik hoop dan ook dat Disney snel de licentie afneemt van EA en dat ze andere studio's/uitgevers zoeken om eens serieus werk te maken van Star Wars games. Lucas Arts was de laatste jaren niets, maar toch nog vele malen beter dan wat EA er van bakt.
Inderdaad. EA bakt er niks van.
Het laatste goede star wars spel war ik gespeeld heb was van Lucas Arts.
En zo zijn er nog tig game franchises overgenomen door EA, puur om de competitie te beeindigen.
Dead Space, Dungeon Keeper, Ultima, Wing Commander, oddworld, need for speed, syndicate, alice, road rash, skate, ANY theme park/sims game, ANY star wars game, burnout, magic carpet, C&C/red alert, battlefield 5, medal of honor, mass effect...
Allemaal opekocht en weggestopt of verneukt en uitgebracht door EA.
Deze gasten geven niks om mensen en creativiteit, ze vinden dat dat hun verdiensten door middel van peper dure skins en lootboxes te verkopen aan idioten met te veel geld belangrijker is.
EA zal nooit de budget gamer tegemoet komen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker B op 28 februari 2019 09:08]

Tja waarschijnlijk zegt Disney dat ze geen lootboxes etc in het spel mogen doen en vervolgens zegt EA dat ze op die manier niet weten hoe ze dan uberhaupt een spel kunnen maken.. Die willen met microtransactions lekker cashen over de rug van de spelers.

In beginselen is het maken van een Star Wars game heel makkelijk. Je hebt al een hele wereld met bijbehorende lore en genoeg mensen online die hun wensen uitspreken.
Als de action beetje lijkt op the force unleashed (wel iets uitgebreider dan op 2 knoppen drukken) en je kan in een open wereld van planeet naar planeet vliegen a la Freelancer/Eve Online en genoeg afwisseling met missies; bountyhunter/podrace/jabba the hut smokkelmissie/rebellen of empire missies.

Crafting systeem van armor, lightsabres (iedere kleur en vorm van sabre is aparte talent tree/specialisatie)

Dan ben je al een heel eind.
Als ze voor het gemak een instanced wereld willen maken dient het wel in de buurt te komen van Warcraft qua grote en met bijbehorende dungeons.
Daarnaast moeten ze goed kijken naar Anthem en niet hun fouten herhalen.
De SW franchise maakt het JUIST super lastig om de games te monitisen. Er zijn genoeg games welke niet pay-2-win zijn, maar bijvoorbeeld extra geld genereren met de verkoop van skins.. Helaas.. In het SW universum vind Disney het niet zo tof als er bijvoorbeeld opeens roze Darth Vaders rondlopen ingame. Alles wat EA doet met de game moet goedgekeurd worden door Disney heb ik al eens begrepen, en die schijnen echt niet gemakkelijk te zijn en vrij stug, dus het is verrekte moeilijk om zomaar wat extra geld uit de game te trekken.

Ik zou eerder opteren voor een model waar een volledige game in de basis duurder is, er geen pay 2 win is, en zaken als expansions e.d. gewoon bij je aankoop in zit. In plaats van een game die half af is, een grindfest is zonder pay2win, of war je dus helemaal kapot gespammed wordt met in game purchase ellende. Kan mij recent 1 game herinneren di die heeft/had, en dat is toevallig Titanfall 2. Enige wat daarin zat waren wat extra skins die je kon grinden, of kopen, maar niets verder deden om je OP te maken of zo. Puur cosmethisch. Oh, en alle updates/extra maps etc kreeg je gewoon. Niets 'kopen' in de vorm van DLC of whatever.
Ja zo zou het eigenlijk altijd moeten zijn. Helaas is de norm erg veranderd de laatste paar jaren. Uitgevers van spelen willen elke laatste cent eruit persen en hebben totaal geen belang bij de spelers; hierdoor zijn er al een aantal grote namen gesneuveld.

Namen zoals EA, Bethesda en Activision hebben nu allemaal een slechte reputatie gekregen omdat ze hun fans genaaid hebben.
In de basis zijn we zelf ook schuldig want de spellen worden wel gekocht en de micro transactions vinden altijd wel plaats, dus wie zijn hun om de extra inkomsten af te stoten? Echter begint het kamp van gamers die het niet tof vinden steeds groter en worden uitgevers wel gedwongen om van die praktijken af te zien.

Ik wacht ook altijd even totdat het spel uit is en ik op Twitch kan zien hoe het spel daadwerkelijk is voordat ik beslis om het aan te schaffen.
En geen KOTOR3 waar zo'n beetje de hele gamer populatie al meer dan een decennia op zit te wachten. Nou hoop ik ten zeerste dat het niet EA is die er aan gaat werken maar het is ondertussen een mystery waarom die game er nog niet is.
En geen KOTOR3 waar zo'n beetje de hele gamer populatie al meer dan een decennia op zit te wachten. Nou hoop ik ten zeerste dat het niet EA is die er aan gaat werken maar het is ondertussen een mystery waarom die game er nog niet is.
EA is simpelweg niet creatief genoeg om er mee verder te gaan.
Vraag 1 die ze stellen is "hoe gaan we microtransacties toepassen op dit spel?"
Iets waar Kotor fans niet op zitten te wachten.
Ik ben blij dat ze niet geprobeerd hebben verder te gaan met die serie want dat zou hoe dan ook tegenvallen
(Kuch, mass effect andromeda, kuch)

[Reactie gewijzigd door Tweaker B op 28 februari 2019 10:00]

En nu komt een paar maanden voor release pas wat nieuws uit voor een nieuwe Starwars game.
I got a bad feeling about this
Voor mij kan dat ook vertaald worden naar "geen druk" van de buitenwereld.
Dat zou dan toch een positieve noot zijn tussen al het scepticisme.
Beter dan 10 halfbakken games lanceren en de hele franchise verkloten.
Ben geen starwars fan dus dat zal mij een zorg zijn. Maar misschien een geruststelling, als je technisch een goede game wilt moet je bij respawn/vince zampella zijn. Die man laat zich niet de les lezen en ook niet door EA. Als hij een game maakt doet hij het technisch goed en niet onder de 60fps. titanfal 1 prima, titanfall 2, perfect en op consoles 60fps, xbox x? spel draait enhanced op native 4k 60fps, snelle en vloeiende BR game? apex legends, 4k en 60FPS. Kwaliteit staat echt voorop bij die man.
Maken ze wel winst op de Star Wars licentie? Of betalen ze Disney zo weinig?
Zitten er mensen op een Star Wars lootershooter te wachten dan?

Denk dat de meeste mensen eens een goede Star Wars game willen met een sterk verhaal zoals KOTOR. Anderzijds inderdaad een aanvulling op de Jedi Knight serie. Persoonlijk zou ik graag een goede, snelle Star Wars RTS willen zien. Als ze nou eens samenwerken met de studio achter Company of Heroes...

Valt me trouwens op nu ik er zo over nadenk, dat er vroeger altijd games uitkwamen ter behoeve van de meest recente film. Dat doen ze ook niet meer tegenwoordig.
Wat ik niet begrijp is waarom ze dit meer dan een maand van te voren aankondigen. Getting on the hype train werkt voor mij (en volgens mij de meeste mensen) beter als je het gewoon zo maar dropt. Nu gaan mensen iets verwachten op 13 april en dan kan het alleen maar tegenvallen omdat je jezelf te overhyped hebt.

In ander nieuws, een nieuwe star wars game? Hopen op beetje leuk verhaal en het hoeft van mij geen lightsaber game te worden, maar gezien de naam zal dat het vast zijn :)
Kijk naar APEX LEGENDS.. totaal geen aankondiging gewoon bam! alstublieft en is gelijk gigantisch populair.
Nu ga je van al die youtubers een hypetrain krijgen en worden we helemaal lekker gemaakt om uiteindelijk teleurgesteld te zijn van het eindproduct.. zolang het spel maar af is als ze het releasen, zit niet te wachten op een volgende Anthem!
Apex is populair omdat de game gewoon goed speelt. Die had met een hype ook gewoon populair geweest. Respawn heeft nog wel een naam in de gamewereld dus dit was nog wel te verwachten. Zelfde als een grote Rockstar game die out of the blue uitkomt, dat gaat ook wel lukken. De vraag voor Apex is vooral: hoe lang blijft de game populair. De skillgap is enorm aan het toenemen, wat veel mensen al uit andere games weggejaagd heeft. En verder is er niet heel veel content. Ze hebben momentum maar moeten het wel vasthouden anders gaan ze ook snel weer ten onder.
Dat ben ik met je oneens. Net als de de baas van Respawn zei in een interview, de announcement zou zijn "een gerespecteerde developer die net is gekocht door evil EA maakt nu een free to play battle Royale shooter met microtransacties voor loot boxes in plaats van een doorzetting van zin goede ip (titanfall)" Iedereen zou woest geweest zijn, want het zijn alle ingrediënten voor een marketing flop. Gamers haten EA, en al helemaal games die uit de meest cynische buzzwords van deze tijd bestaan. Gewoon de game releasen zonder aankondiging zorgde er ook voor dat de game meer op zijn merites werd beoordeeld. Goede inschatting van Respawn of EA.
Kijk naar Titanfall 2, weinig marketing, bam! super goed spel met slechte sales. Je kan het niet simpel inschatten.
de hype staat leuk in je Q1 rapport van tm maart ;)
Deze aankondiging heeft een veel logischer reden, aangezien de reveal trailer op een event wordt getoond waar publiek aanwezig is. Het publiek zal natuurlijk uitblijven als er niet verteld wordt wat er aangekondigd wordt.
Wat? Hoezo kan het alleen maar tegenvallen?
De begeleidende afbeelding impliceert een Star Wars flipperkast. ;)
Al zou ik dat best toejuichen: een game met een reeks Star Wars gethematiseerde flipperkasten.
Die bestaat al, Zen Pinball heeft een groot aantal StarWars kasten in zijn repertoire. Te spelen op zo'n beetje elk platform
Nice!
Al ben ik meer van de 'realistische' kasten, dus zonder extra effecten en dergelijke, maar niettemin dank voor de tip! :)
Ze hebben nu ook bestaande flipperkasten beschikbaar, maar dat zijn er maar 6 in totaal ofzo
De begeleidende afbeelding is van de beurs en niet van de game ;)
Dat vermoeden had ik al, maar dank voor de toelichting. ;)
Ik denk dat je de lat ook niet hoger hoeft te leggen voor EA... Ik probeer wel een 'recurrent spending' model te vinden voor een flipperkast app. Wellicht dat je na x keer spelen een ad moet kijken voordat je verder mag flipperen? Coins moet kopen om ballen te kopen? Verschillende skins voor je ballen?


We gaan 't meemaken. Ik kan er niet enthousiast over worden iig.
Als jullie van games houden en graag een diverse non-pay to win omgeving willen zien en behouden,
Boycott EA.
Creativiteit betekent niks voor ze, het draait alleen maar om snel geld verdienen.
En dankzij al die idioten die elk jaar opnieuw hetzelfde sport spel kopen kunnen ze dat ook.
Ze hebben te veel geld, kopen te veel op en als resultaat zien we de games waar we eerst van hielden opgekocht worden door EA en als verschrikkelijk pay to win model neergezet, of we zien ze verdwijnen omdat EA niet creatief genoeg is om er verder mee te gaan.
Kijk naar Command & Conquer.
EA is druk bezig met proberen de source codes te krijgen want zelf kunnen ze het niet.
1e vraag die mensen ook hebben na al die cash grab ellende van EA:
Zullen er microtransacties zijn?
Reken maar van yes.
Als het aan EA ligt komen er skins die je kan kopen en ze verzinnen vast nog wel iets waar ze makkelijk domme mensen kunnen uitbuiten.
Vraag jezelf:
Zijn dit het soort praktijken wat je wil ondersteunen of zie je ze liever vertrekken?
Ik kies optie B.

Oh en EA, als jullie je hersenen konden gebruiken, dan zouden jullie game themed casino's kunnen proberen om daar geld los te peuteren van wanhopige losers die uit zichzelf naar jullie toe komen in plaats van jullie fruitmachine tactiek toe te passen op gamers.

[Reactie gewijzigd door Tweaker B op 28 februari 2019 09:55]

Gezien het geld dat niet alleen EA met microtransacties verdient, zullen menig developer/publisher deze vorm niet zo snel opgeven. Aan de andere kant moeten wij EA ook dankbaar zijn, want door hun hebberigheid met destijds Battlefront II waar je feitelijk verplicht werd om nog eens tig euro aan microtransacties te doen om progressie te kunnen maken, zijn ze gigantisch tegen de lamp gelopen met hun uitwerking van het concept 'lootboxes'.

Zodanig dat het originele concept zoals EA dat bedacht heeft, nu in een aantal landen als illegale gokpraktijken wordt gezien en daarmee hebben ze zich en ook anderen (Valve) geen dienst mee bewezen. Ik vind het alleen jammer dat er niet echt een éénduidig Europees beleid is en dat men ruim tien jaar te laat ermee aan de slag zijn gegaan, want het concept van lootboxes en ander microtransactie spul, stamt al uit 2009/2010 met de Candy Crush achtige games . . .
het originele concept zoals EA dat bedacht heeft, nu in een aantal landen als illegale gokpraktijken wordt gezien
.....
Ik vind het alleen jammer dat er niet echt een éénduidig Europees beleid is en dat men ruim tien jaar te laat ermee aan de slag zijn gegaan, want het concept van lootboxes en ander microtransactie spul, stamt al uit 2009/2010 met de Candy Crush achtige games . . .
100% mee eens, alle EU landen zouden een unanieme beslissing moeten maken met het oordeel dat het ook inderdaad gokken is en verboden zou moeten worden.
Het feit dat ze de microtransacties door blijven voeren betekent dat er nog te veel idioten zijn die er in trappen.
Daarom hoop ik dus voor een boycott actie tegen EA, het werkt alleen als genoeg mensen aangeven dat ze het anders willen zien.
Tot die tijd gewoon geen EA games kopen en/of spelen.
Als de nummers droppen dan zal het een stuk lastiger voor ze worden om investeerders te vinden.
Dont sell out people!
Wat een haat zeg. Gamers zijn zelf de oorzaak dat we van kwalitatieve grote expansions gegaan zijn naar DLC, naar preorder bonusses, naar MTX, naar lootboxes.
Er is gewoon geen verschil tussen EA, Blizzactivision en Bugthesda: allen zoeken naar het beste verdienmodel en het gros gaat hier in mee.
Oef, dit zie ik wel zitten. Aan wat voor soort game moet ik denken? The Force Unleashed of meer een RPG? Gezien Respawn het aan het maken is word het waarschijnlijk ala The Force Unleashed.

[Reactie gewijzigd door Randleman op 28 februari 2019 08:09]

Ik snap de link tussen Respawn en TFU niet helemaal. Het enige dat Respawn tot nu toe gemaakt heeft zijn shooters en de studio is ook opgericht door ex-Infinity Ward medewerkers, die ook alleen shooters maakten.

Ik hoop op een first person jedi game zoals de Star Wars: Jedi Knight serie.
Precies, Respawn = action packed games on rails (sort of). En dat is TFU ook. Vandaar de link.

Ik hoop op een TFU achtige open-world game met RPG elementen :9~.

[Reactie gewijzigd door Randleman op 28 februari 2019 11:37]

TFU vond ik echt een heerlijke game! Natuurlijk was het niet te vergelijken met KOTOR, maar heb echt genoten.
Zou kunnen, dat was echter wel in 2016. Er kan een heleboel veranderen in die tijd.
Volgens mij was het al een tijdje bekend dat deze game een actie/adventure game gericht werd op een jedi, dus bijzonder veel overeenkomsten met tfu.
Please be a Republic commando/Dark Forces sequel/reboot/remaster. :>

Gezien de studio en medewerkers hoop ik zo dat zo voortbouwen op iets wat we al kennen OF een game aankondigen die zich afspeelt in een onbekende tijd/sector van Star Wars.

[Reactie gewijzigd door weszz op 28 februari 2019 08:20]

Alsjeblieft niet a la Republic Commando. Genoeg shooters in de wereld. Als ik een Star Wars spel speel wil ik een lightsaber hanteren.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 28 februari 2019 12:30]

Als het maar geen Battle Royale kloon wordt. Graag first person shooter single player met rpg invloeden.
Een soort van Dark Forces: Jedi Knight (denkt met weemoed terug)
Met een nieuwe onbekende held, lekker off canon zodat de schrijvers volledige vrijheid hebben.
Allemaal preorderen! Vast een hele gave game met veel focus op singleplayer, verhaal, geen dure DLC packs/pass, iaps en machtig mooi verhaal! Gelijk de deluxe kopen voor €90,-.
Tijd voor een 'Sarcastisch' tag en Sarcasme meter op Tweakers naast de Karma ;)

Gezien de afgelopen jaren zal ik deze game inderdaad met een emmer zout blijven volgen .. Je weet maar nooit maar gezien de cultuur bij EA zal het wel weer op een ramp uitlopen.
Ik geef dit ongeveer 10% kans dat het een goede game zal worden zonder idiote controverses.
Allemaal preorderen! Vast een hele gave game met veel focus op singleplayer, verhaal, geen dure DLC packs/pass, iaps en machtig mooi verhaal! Gelijk de deluxe kopen voor €90,-.
Ik hoop dat je een grap maakt.
Nee hoor, met Anthem was dat toch ook goed advies? Ik steun graag integere uitgevers en haar innovatieve studio's.
Ja het wordt uitgegeven door EA dus succes gegarandeerd op dit alles.
Nu hopen dat EA net zoveel ruimte geeft aan Respawn als toen ze met Apex aan de slag gingen.
Sinds een paar dagen weer eens de "oude doos" open getrokken en Return to Castle Wolfenstein, Clive Barker's Undying, Digital Image Design's F22 ADF, Westwood's Blade Runner (God wat een sfeervolle game) en nog wat andere geinstalleerd.

Geen lootboxes, geen Multiplayer, gewoon good old fashion spelen van begin tot eind... Grafisch misschien wat outdated, maar wat een onbezorgd plezier!
Sinds een paar dagen weer eens de "oude doos" open getrokken en Return to Castle Wolfenstein, Clive Barker's Undying, Digital Image Design's F22 ADF, Westwood's Blade Runner (God wat een sfeervolle game) en nog wat andere geinstalleerd.

Geen lootboxes, geen Multiplayer, gewoon good old fashion spelen van begin tot eind... Grafisch misschien wat outdated, maar wat een onbezorgd plezier!
Klinkt goed!
Ik heb ook een oude pc in elkaar gezet om specifiek de games die ik vroeger speelde weer te kunnen spelen.
Baldurs gate, American mcgee's Alice, KotoR, the phantom menace, de 1e burnout, verschillende monkey island games, Command&Conquer/Tiberian sun, commandos... toevallig ook blade runner en clive barker's undying!
Oja en nog veeeeeeel ouder spul zoals commander keen en jazz jack rabbit van Epic games :)
Good old days

[Reactie gewijzigd door Tweaker B op 28 februari 2019 10:26]

Voor sommige oude games bestaat hacks om de resolutie te verhogen en de textures te vervangen. Maar gameplay is inderdaad in orde bij de oude toppers.
Mag ik jou interesseren in een tripje naar Mêlée Island ?? 8-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True