Star Wars: Episode IX krijgt titel The Rise of Skywalker en eerste teaser is uit

Lucasfilm en Disney hebben de eerste teaser van Star Wars: Episode IX uitgebracht. De film wordt geregisseerd door J.J. Abrams, krijgt de titel The Rise of Skywalker en is een vervolg op de vorige film, Star Wars: The Last Jedi.

In de teaser is voornamelijk Rey te zien in een woestijnlandschap, waarbij ze wordt opgejaagd door een laagvliegend vijandig vliegtuig. Verder zijn korte filmbeelden te zien waarin de verschillende personages voorbij komen. De regisseur van de nieuwe Star Wars-film, J.J. Abrams, zei tijdens de Star Wars Celebration in Chicago dat Episode 9 niet direct volgt op de gebeurtenissen uit The Last Jedi. De nieuwe film draait later dit jaar in de bioscopen.

Uit de teaser blijkt dat nogal wat van de bekende gezichten uit de twee voorgaande films in The Rise of Skywalker zitten, maar bijvoorbeeld ook Billy Dee Williams. Hij speelde Lando Calrissian in The Empire Strikes Back en Return of the Jedi en keert terug met dit personage. Verder zal ook Mark Hamill, de acteur die Luke Skywalker vertolkte, in enigerlei vorm deel uitmaken van de nieuwe film. Hetzelfde geldt voor de overleden Carrie Fisher; van haar worden beelden gebruikt die tijdens The Force Awakens zijn geschoten.

Wellicht is The Rise of Skywalker voorlopig de laatste Star Wars-film die in de komende paar jaar te zien zal zijn, aangezien Disney-ceo Bob Iger vorig jaar tegen The Hollywood Reporter zei dat zijn bedrijf de markt overspoeld heeft met de Star Wars-franchise en dat de fans rekening moeten houden met een lager tempo in de toekomst. Ook zou Lucasfilm eerder hebben besloten een Star Wars-film over Boba Fett, die naar verluidt in de maak was, niet uit te brengen. Voor Star Wars-fans komt in ieder geval ook nog de serie genaamd The Mandalorian uit, die vermoedelijk op de eigen streamingdienst Disney+ wordt uitgebracht. Daarnaast komt er een tweede live action-serie die draait om een personage uit de in 2016 uitgebrachte film Rogue One: A Star Wars Story.

Door Joris Jansen

Redacteur

12-04-2019 • 19:54

229

Reacties (229)

229
226
108
4
0
97
Wijzig sortering
Ik vind hem er vet uit zien! _/-\o_ Ben wel benieuwd wat de titel betekent. Zou Rey dan toch een Skywalker zijn? O-)
Kylo is ook een Skywalker 🤔
En begint langzaam aan naar de goede kant te trekken dankzij Rey.
Denk dat ik deze ga overslaan in de bioscoop, vond de laatste Star Wars film Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, geen bal aan, vind ze echt slecht aan het woorden, en laten we al helemaal niet spreken over hoe slecht Solo: A Star Wars Story was.

Nee ik vind dat Disney Star Wars meer kapot heeft gemaakt dan beter, vind de oudere uit 1977 en 1980 en 1983 VEEL beter, en vergeet liever de laten we alles weer op nieuw doen met andere acteurs en de oude acteurs lekker laten vermoorden of dood gaan, waar je WEER een death star ziet, want ja iets nieuws verzinnen is moeilijk, en de laatste film met weer walkers en zo dat veel leek op Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980).
Ach ik ga 'm wel in de bios zien, al is het alleen maar omdat het een traditie is met m'n vader. Samen naar Star Wars in de bios en naar 007 in de bios. Met beide films is het alweer even geleden, en met de laatste 007 hadden we een VIP avond, compleet met rode loper, Aston Martin voor de deur, gratis bier, gratis borrel hapjes en bitter garnituur, en een orkest die bekende stukjes speelden in de lobby. Fantastisch om samen met m'n ouwe naar dit soort films te gaan, toch de leuke momenten die ik met m'n vader deel zonder vrouwen eromheen.
Dat zijn de momenten die het leven zo mooi maken! (y)
Ach ik ga 'm wel in de bios zien, al is het alleen maar omdat het een traditie is met m'n vader. Samen naar Star Wars in de bios en naar 007 in de bios. Met beide films is het alweer even geleden, en met de laatste 007 hadden we een VIP avond, compleet met rode loper, Aston Martin voor de deur, gratis bier, gratis borrel hapjes en bitter garnituur, en een orkest die bekende stukjes speelden in de lobby. Fantastisch om samen met m'n ouwe naar dit soort films te gaan, toch de leuke momenten die ik met m'n vader deel zonder vrouwen eromheen.
Ik had ook een traditie om met me vader veel naar de bioscoop te gaan (voordat hij heel ver
weg ging wonen), en dat was een leuke tijd, met me vader naar de bioscoop, maar als we dat nog steeds deden, had ik nog steeds niet naar deze aankomende Star Wars gegaan met hem.
Nu is er een veel betere regisseur
Je bedoelt J.J. Abrams, hoop het, want dat maakt niks uit als Disney vind dat ze de zelfde kant op moeten gaan als Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, en niet als Kathleen Kennedy de producer blijft, en dat is ze met deze nieuwe Star Wars film, ik heb ieder geval weinig hoop.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 17:59]

don't get me started......bij The Force Awakens had ik al zoiets van....kunnen ze niks beters verzinnen dan " a new hope" in een nieuw jasje??

ga ik naar the last jedi, einde van de film....een basis op een planet, wordt aangevallen door walkers die daarop worden aangevallen door een soort van speeders....REALLYY???

het enige vette aan die film, maar dan ook echt het ENIGE, was het gevecht tussen Luke en Kylo Ren, met als hoogtepunt, nadat hij (hologram ofcourse) gebombardeerd is door die walkers, Luke, effe het van zijn schouder veegt, zo van kom maar :)
Ja precies, zo voelde ik en me vader ons ook, het was niks nieuws, gewoon a rehash van de oude films.

In de oude films en zelfs de nieuwere deel 1 tot 3, moest Luke en Anakin Skywalker ontzettend veel oefenen (vele jaren), om een goede Jedi te woorden en goed te kunnen vechten met een Lightsaber, maar op een en andere rede hoefde Rey dat helemaal niet en kon ze zo goed als meteen als een pro vechten met een Lightsaber, vond dat zo stom.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 17:59]

Ja klopt. Het zijn naar mijn mening best goede films, totdat je begint met nadenken.
Ja klopt. Het zijn naar mijn mening best goede films, totdat je begint met nadenken.
Star Wars: The Force Awakens ging nog wel, ook al vont ik hem een stuk minder dan de laatste 2 oude Star Wars films (1980 en 1983), en Star Wars: The Last Jedi vond ik echt geen bal aan, en erg van mannen zijn dom en luisteren niet, en vrouwen zijn het beste, ook een van de rede dat hij meer dan $700,- miljoen minder verdient heeft dan Star Wars: The Force Awakens.

https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=starwars7.htm
https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=starwars8.htm

Rogue One: A Star Wars Story vond ik een stuk beter dan Star Wars: The Force Awakens, en wel een leuke Star Wars film.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 17:59]

Ben ik het mee eens, ik vond ook die van Hans Solo nog best leuk. Disney - Star Wars is niet alleen maar slecht.

[Reactie gewijzigd door Eclipse0527 op 22 juli 2024 17:59]

Ben niet naar Solo: A Star Wars Story geweest, was Star Wars (Disney) helemaal zat na Star Wars: The Last Jedi, en ga ook deze nieuwe Star Wars niet kijken van hun.
Snap ik. Kan die van Solo toch wel aanraden hoor, vind die losse films wel verfrissend.
Kylo is een solo, geen skywalker (wel skywalker bloed natuurlijk)
Zoon van Han Solo en Leia Organa, bloed van beide dus. De Force heeft hij natuurlijk van zijn moeder, de zus van Luke Skywalker.

Gezien deel 7 denk ik niet dat Kylo Ren zo snel naar het licht getrokken zal worden. ;)
Ziet er zeker vet uit.
Aan het einde van the last Jedi is er dat kleine jongetje met bezem, ik denk dat die de nieuwe Skywalker gaat zijn.
Dat was alleen een teken dat er meer force sensitive mensen bestaan. Die rol was niet significant genoeg voor een groter geheel.
Rey is volgens mij een van de Palpatine tak, twijfel of ze een (verborgen) Sith is.

Ergens kan ik me niet aan de theorie ontrekken dat alle voorgaande films tussen Skywalker en Palpatine gingen en dat nu die laatste vervolgens volledig uit beeld is.

Ik ben benieuwd!
Palatine is wel degene waar ik gelijk aan moest denken bij die lach. :P
Maar we zullen het zien.
Juist, die lach samen met de zin die van tevoren uitgesproken wordt suggereert dat palpatine weer terug komt. Geloof niet dat rey daar een dochter van zal zijn, eerder dat ze toch de dochter van luke blijkt te zijn.
Anoniem: 459533 12 april 2019 20:45
The saga comes to an end. Dus de Star Wars saga wordt dus afgesloten. Ben benieuwd of ze alsnog verder gaan met bv rogue one.
Als je weet hoe Rogue One geëindigd is dan weet je dat er niet veel meer is om mee verder te gaan :+
Anoniem: 459533 @SomerenV12 april 2019 22:10
Jawel, het heelal 8)7
Jawel hoor, spin offs. Van Obi Wan komt er al en zo kunnen ze nog meer films maken van populaire karakters uit de fims.
Van Obi Wan is nog niets bekend en schijnt ook al on hold te zijn.
Ik denk ze bedoelen dat het verhaal van de Skywalkers ten einde is binnen het Star Wars universum.
Er komt een serie genaamd The Mandalorian, maar de films staan even on hold.
Ik sla deze definitief over. The Force Awakens vond ik al een herhaling van zetten, maar dan minder interessant en vol plotgaten, maar die was nog enigszins te pruimen. The Last Jedi vond ik echter een totaal misbaksel, dat volledig afbreuk deed aan alles wat Star Wars ooit was. Nee, Star Wars is wat mij betreft vergane glorie en ik hou mijn geld wel in m'n zak.
Zó slecht waren TFA en TLJ nou óók weer niet. Ja, TLJ had wat scenes die discutabel waren, maar objectief gezien zijn het prima films. Helaas zijn er wat fans die op een andere richting qua verhaal hadden gehoopt en daardoor meteen heel de franchise afbranden. Veel te veel mensen hebben last van tunnelvisie en zijn véél te serieus wat betreft een fictief verhaal.

Het zijn maar films, en het is een soort van soft reboot. De prequels werden enorm gehaat en om nieuwe fans aan te trekken is de formule van de originele trilogie min of meer herhaalt terwijl het ook verder gaat bij waar het gebleven was. Helemaal prima. En blijkbaar werkt het gezien de omzet die de films draaien. 2 miljard (TFA) en 1,3 miljard (TLJ) wereldwijd qua box office. Da's verdomd veel voor films die volgens sommigen te kut voor woorden zijn.

Een hoop Star Wars 'fans' zijn wat mij betreft net kleine kinderen. Het gaat niet helemaal zoals zij het willen en opeens is alles om te janken. Nogmaals: het zijn maar films. Deal with it.
Een waardeoordeel is inherent subjectief. Het over 1 kam scheren van iedereen die het niet met je eens is, of het toevoegen van het woord 'objectief', verandert daar niets aan: jouw oordeel is nog steeds subjectief. Het feit dat jij een ander oordeel over deze films hebt dan Kwistnix doet niets af aan de validiteit van zijn oordeel, of andersom. Het idee dat de eigen mening superieur is aan alle anderen, en dat andere perspectieven niet bestaan, is iets waar men doorgaans overheen groeit naarmate men volwassen wordt.

Daarnaast heb je het over dat mensen veel te serieus zijn over een fictief verhaal. Dat is nogal een aanname, want je gaat daarin er blind vanuit dat iedereen in de hele wereld precies jouw smaak heeft. In de realiteit is ieder mens verschillend, en reageert ieder mens verschillend. Dat betekend dus ook dat verschillende mensen verschillende zaken prioriteren tijdens het kijken van een film. Wat jij onbelangrijk vindt (consistentie van het verhaal bijvoorbeeld) kan een ander het belangrijkste onderdeel van een film vinden en daar is helemaal niets mis mee. Net zo goed kan jij je vast weleens intens storen aan iets dat iemand anders niet eens opmerkt, of iets heel belangrijk vinden dat een ander totaal niet boeit.

Zelf vond ik TFA en Rogue One prima films. Ook Solo was best te doen, maar meer een soort summer blockbuster type film. The Last Jedi vond ik buitenom de CGI en het camerawerk erg slecht. Die mening heeft overigens niets te maken met de richting die de film insloeg, gezien de film nooit een richting is ingeslagen. De situatie aan het einde van de film is immers vrijwel hetzelfde als aan het begin van de film, buitenom een aantal rebellen minder. Het gebrek aan een richting zou eerder onderdeel van mijn kritiek zijn. TLJ kwam bij mij over als een slechte filler episode. Hopelijk is de volgende beter.

[Reactie gewijzigd door Droniac op 22 juli 2024 17:59]

Om nieuwe/jonge mensen een kans te geven zullen ze op een gegeven moment toch af moeten van al doe andere oude karakters...
TLJ had wat scenes die discutabel waren, maar objectief gezien zijn het prima films.
TLJ was een prima film, maar een zeer slechte star wars film...
Als het maar films zijn, neem het dan niet te serieus aub. We hebben het hier niet over een historisch verhaal ofzo, dus doe maar een beetje rustig.
Nou TLK was echt te slecht voor woorden, en gaat het niet om een paar discutabele scenes.
'The Force Awakens' was een fikse tegenvaller voor mij zijnde een overtreksel van 'A New hope'. Die andere heb ik dan maar ook overgeslagen. Op YouTube is er ook flink wat kritiek maar ik zie nu net dat ze op IMDB beste hoge scores hebben ontvangen. Smaken verschillen schijnbaar.
Ik zou zeggen bel Disney en zeg dat jij het beter kan... :)
probeer je nou op een dure manier te zeggen dat het gewoon een oude film in een nieuw jasje is??

de ideeen voor de nieuwe films waren cheap, dus hoef je niet duur te doen :P
Ik wacht wel tot het op Disney + staat en ik het met een gratis trial kan kijken. Die nieuwe Star Wars films zijn toch remakes van 4, 5, 6 met de opvolgers van die characters. Doe me dan maar 1, 2 en 3, dat waren betere films.
Doe me dan maar 1, 2 en 3, dat waren betere films.
Grappig: toen 1-2-3 uitkwamen werden die juist uitgespuugd door zo ongeveer iedereen. En nu hebben we 7-8-9, en zijn 1-2-3 opeens de betere films. :?

@Clumsybumsy: was niet naar jou persoonlijk bedoeld... Maar dat was de consensus die ik proefde toen 1-2-3 uitkwamen, en hoe dat beeld veranderd is nu 7-8-9 er zijn. Toendertijd werd Lucas de grond in gestampt vanwege Jar Jar Binks alleen al, terwijl hij nu geprezen wordt om dezelfde films.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 22 juli 2024 17:59]

In de loop der tijd zijn mensen deel 1-2-3 ook gaan herwaarderen; met nam toen deel 7 uitkwam. Op de begin delen was heel wat aan te merken maar ze waren in ieder geval origineel; iets wat niet van 'The Force Awakens' gezegd kan worden.
Episode 1 en 2 zijn echter wel écht slecht. Het verhaal is dan misschien origineel maar gooit geen hoge ogen. De acteerprestaties van een aantal acteurs zijn echt belabberd. Het script rammelt vaak van alle kanten en de CGI ziet er gewoon niet uit (ook toen al niet). Episode 3 herpakt op veel fronten gelukkig en die is prima te pruimen, maar Ep1 en 2 zijn objectief gezien gewoon absoluut niet goed.
kan ik bijna niet anders dan mee eens zijn, maar er is toch echt 1 groot verschil tussen Ep 1+2 en 7 + 8...….en dat is originaliteit.

1 en 2 zijn geen kopie van een andere SW film qua verhaal en setting, maakt niet uit hoe slecht ze zijn, ze zijn iig origineel qua verhaal.
7 en 8......bij 7 had ik zoiets van...dit meen je niet……..bij 8 had ik…..ok, gaan we echt op dit pad verder?!

die 2 films hebben het voor elkaar gekregen dat ik niet eens de behoefte heb om een vervolg te gaan kijken, alleen maar vanwege het feit dat het allebei, in grote lijn, bijna een exacte kopie is van deel 4 en 5.....en dan lees je over deel 9...The Rise of Skywalker......hmmm...The Return of the Jedi....is ook een soort van Rise of Skywalker, of niet??

ik hield mijn hart vast toen ik hoorde dat Lucasfilms de rechten op Starwars aan Disney verkocht had en die aankondigde dat er elk jaar een nieuwe film zou komen…...wat zal ik zeggen….Disney voldoet aan mijn verwachtingen….en niet op een positieve manier :(
Toen 1, 2 en 3 uitkwamen was ik nog heel jong. Ik heb die films rond mijn twaalfde voor het eerst gekeken en vond er toen niks mis mee. De nieuwe films vind ikzelf gewoon minder leuk dan de eerste zes. Dat betekent niet meteen dat het slechte films zijn en ik vind ze ook niet slecht. Bovendien zijn er heel veel mensen die ze wel hartstikke leuk vinden. Ze hebben voor mij alleen niet de magie die de eerste zes films wel hebben.
Tja dat is gewoon voor iedere generatie waar denk ik. Denk dat de kinderen van nu het zelfde over 7/8/9 zullen zeggen.

Ik vind het persoonlijk allemaal wat overtrokken, ik kan ze allemaal prima kijken.

Maar tegenwoordig vergaat de wereld en je jeugd als er een film uit komt die anders is dan verwacht. Dan is het niet anders maar meteen slechter.
Ik vind het lastig ik vondt 456 echt geweldig later kwamen 1 2 3 uit waren ook erg goed, maar toch anders. Maar toen ik 4 5 6 weer terug keek vind ik ze toch weer anders al zijn ze nog steeds goed. bij de nieuwe films ben ik een beetje terleurgesteld. De verhaal lijn is niet leuk en wat saai.
Maar dat was de consensus die ik proefde toen 1-2-3 uitkwamen, en hoe dat beeld veranderd is nu 7-8-9 er zijn.
Consensus is denk ik niet veranderd. De meeste mensen vinden 1-2-3 nog steeds de slechtste uit de serie.
Juist, 1-3 wetd toen door veel mensen gezegd dat die slecht waren, maar nu 7 en het embargelijk 8ste deel uit zijn blijkt toch wel dat doe 1-3 vele malen beter aansluiten bij 4-5 dan ,7-8. Grootste probleem toen was eigenlijk dat George Lucas ze niet zelf had moeten regisseren, dat is iets waar hij niet zo goed in is.
Waarheid, maar 1, 2 en 3 voegden nog wel achtergrondinformatie toe aan het verhaal, zoals Lucas het voor ogen had. Probleem van die films was voornamelijk Jar Jar Bings + dat ze naar mijn mening echt verschrikkelijk traag waren. Bij de nieuwe films krijgen we opeens voorgeschoteld dat de rebellen nu the resistance heten en dat er een nieuwe Empire, opeens the first order, is opgestaan. We hebben nog steeds geen flauw idee waarom. Ook hebben we nog geen idee wie die Snook ofzo was, hij leek een big deal te worden en toen was hij opeens dood, betwijfel of we het hoe en waarom achter hem ooit nog te horen gaan krijgen.. Komt nog bij dat er allemaal gaten in het plot zitten. Ook dat is me in de prequels niet opgevallen, dus als daar al plotgaten in zaten, was het in ieder geval niet dermate storend.

[Reactie gewijzigd door Eclipse0527 op 22 juli 2024 17:59]

Emperor Palpatine is back! Zijn lach op het einde van de teaser heeft me enthousiast gemaakt. :)
Luke zal ook aanwezig zijn met zijn: Not everybody has gone really...doelend op Palpatine en zich zelf :p
Zou zomaar kunnen... Palpatine stierf (of niet, dus) op de tweede Death Star... En is dat op het eind van de trailer niet een stuk Death Star?
We hebben nooit de bevestiging gekregen dat hij inderdaad gestorven is. Hij wordt naar beneden gegooid en dan zien we iets dat te interpreteren valt als "rook/verbranding". Dit is echter allemaal speculatie.

Het kan dus prima dat Palpetine zwaar gehavend uit dat stuk Death Star is gekomen...
Vanuit IMDB:

Ian McDiarmid
Star Wars: The Rise of Skywalker (post-production)
Palpatine

Dus tjah hij zit erin. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.
https://www.youtube.com/watch?v=ZijkWOhj_G4

Dit blijft mij kippenvel geven. En die lach op het laatst bij de trailer.
De Emperor heeft ooit gevraagd aan Anakin of hij de tragedy van Darth Plagueis de Wijze kent. ;)
De muziek gaf mij kippenvel net als de grote golven.
Het zier er allemaal overweldigend uit, jammer dat dit het laatste deel is van de originele saga.
tenminste als je Disney mag geloven.JJ abrahams een van de beste regisseurs van deze tijd.
Het is veelbelovend ik ga misschien kijken naar deze film in de bios.
Vind het commentaar op JJ Abrams ook een beetje onzin. De eerste, deel 7, was best goed ondanks dat het een herhaling was. De 2de een stuk minder. Ben blij dat hij deze weer doet. De reboots van Star Trek heeft hij ook goed gedaan...
Palpatine terug, dat was wel het allerlaatste wat ik verwachte bij dit deel :)

Misschien is er toch 'a new hope' voor de franchise !

[Reactie gewijzigd door PEBKAC op 22 juli 2024 17:59]

Wat heerlijk dat typisch Hollandse gezeur over wat wel en niet kan, het is fiction. Ik kijk er erg naar uit.
Star wars is geen science fiction, het is fantasy.
gielie zei "fiction" en niet "science fiction", als we dan toch gaan muggenziften...
Ik noem het gewoon space films lol
Beter nog: een space western.
Space Opera is het toch?
Dat is die Death Star uit The Return of the Jedi. Trouwens Palpatine zou zichzelf gekloond hebben of een projectie gebasseerd opzichzelf gemaakt hebben in de vorm van Snoke. Het is niet voor niks dat Snoke zichzelf zo gemakkelijk van het leven liet beroven als hij zo machtig was geweest, dacht al er klopt iets niet. De Sith en de Jedi hebben dit soort gaven om projecties of klonen van hun zelf te maken. Ben benieuwd naar deze aankomende film!
Waar zie je die Death Star in de trailer? Ik kijk wellicht niet erg goed. :) :) :) :)
Er ligt een stuk in het water (waar de straal uitkwam) in het laatste stuk en dan hoor je Palpatine lachen
Na het bekijken van deel 7 knapte ik al erg sterk af op SW. Vooral het feit dat delen 1 - 3 volledig genegeerd werden vond ik jammer. Ik ben opgegroeid met 1 t/m 3 en vormden mijn SW gevoel. 4 t/m 6 heb ik later gekeken en net zoveel van genoten. Wat daarna kwam vond ik te veel lijken op de originele delen (4 t/m 6) en op veel momenten nadrukkelijk gekopieerd zónder de goede delen over te nemen.

De overname van Disney van Lucasarts is zo overduidelijk gericht op geld dat ik er echt volledig op af knap. Jammer.
Een nieuwe kijk op SW en een eigen richting van het verhaal was welkom geweest.
Ik ben het helemaal met je eens. De nieuwe triologie vind ik ook gewoon 4tm6 gekopieerd in een nieuw jasje. Nou moet ik wel zeggen dat ik Rogue One en Han Solo weer erg leuk vond, omdat die niet zo afgezaagd waren.
Dat had ik ook met rogue one. Die andere insteek kon ik waarderen. Han Solo moet ik nog kijken.
Zeg me alsjeblieft niet dat Lando ook al gefake CGI'ed is. Die hele saga wordt verpest door dat slechte CGI werk ._.

Die nieuwe eps zijn al weinig soeps imho.

Ja, zal wel onpopulaire mening zijn, ben de ongerepte eps 4 5 en 6 gewend ;-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 juli 2024 17:59]

Zo slecht zal het niet wezen als je CGI blijkbaar niet van echt kan onderscheiden.
Kwaliteit is er wel, gezien de grote namen in de films en de goede cgi. Het gaat met name om het feit dat Disney van oorsprong kinderfilms maakt en daarom vaak ook een moraal in de films hebben zitten(tekenfilms). Hierdoor hebben ze slecht een pg rating en niet pegi16 or pegi18. Een pegi 18 rating zou de films een stuk volwassener kunnen maken...Helaas moet van Disney het een pegi 7 zijn. In Nederland zijn alle Star Wars films pegi 12 volgens mij...Dus kleine kinderen moeten er ook naar toe kunnen en dat maakt het wat lastiger om een volwassen film te maken.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2024 17:59]

Je verhaal is niet echt duidelijk. Wat is je punt nu?

Dat Disney de rating omlaag heeft gehaald? Nee dus want zoals je zelf aangeeft zijn alle SW films 12+ in NL. Dus die 6 films voor dat Disney we aan zat waren al 12+.

Ook heb je zo te zien totaal geen idee van het film verleden van Disney of hoe het rating systeem werkt. Sowieso is Disney in het verleden met wat behoorlijk donkere thema's in hun animatie films weg gekomen met de rating die ze hadden.

Daarnaast heeft vrijwel elke film een moraal, ongeacht de rating. Wat dat moraal is kan natuurlijk verschillen maar doorgaans drijft het character development.

Maar als jou visie van volwassenen meer sex en blood&gore is dan heb je inderdaad pech, dat gaat niet komen.
Het punt is dat er wel kwaliteit is maar door de pegi rating het nooit een volwassen film zal worden. Disney legt het moraal er in de meeste gevallen van de tekenfilms wel erg dik op.

In het buitenland is de rating niet gelijk...In Amerika is het veelal 7+ en 8+ en voor sommige nieuwer 10, 11 en 12+.
https://www.commonsensemedia.org/lists/star-wars-movies

Ik denk dan meer aan de kinderlijke en soms tenenkrommende dialogen. Het is geen Tarantino met geniale dialogen...

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2024 17:59]

FYI: PEGI = Pan European Game Information
En? Pegi wordt ook gebruikt voor film... O-) :O

"In addition to PEGI, some UK video game releases also or alternatively display the certificate of The British Board of Film Classification. The British Board of Film Classification (BBFC) is an independent, non-governmental body that classifies films, videos, DVDs and digital games. "
Uhm, je quote precies het omgekeerde. Dat BBFC gebruikt word voor games ipv enkel voor films
Disney heeft zijn eigen merk om kinderfilms te maken met een sterk moraal en tientallen andere merken om de rest van de films te maken.
De laatste films van starwars zijn niet wezenlijk anders dan de eerste drie op dit vlak, dus wat is nou het probleem? Dat de nieuwe niet gewelddadiger zijn? Dat ze niet meer zijn gaan vloeken? Geen seks scènes zijn toegevoegd?
iet wezenlijk anders dan de eerste drie op dit vlak? lol jij hebt andere films gezien of niet?
Ik begrijp je verwachtingspatroon compleet niet, en nogmaals er kunt van alles bij Disney vandaan. Disney is al sinds bijna het begin meer dan alleen tekenfilms.

Waar jou probleem vandaan lijkt te komen is gewoon wat star wars in de beginselen is, en dat het niet veranderd.

Niet heel raar, je begint een franchise met een bepaalde doelgroep en dan verwacht je dat er ineens iedereen word buitengesloten. De Ewoks waren er ver voor Disney, en JarJar ook.

Maar wie weet komen er wat offshoots, tenminste was Jessica Jones en Daredevil wel volwassen genoeg?
Ik vraag me oprecht af hoe een sci-fi serie zou scoren als er meer sex,blood & gore in zou zitten alla Game of Thrones.
Maak er een serie van en je zit geheid 7 seizoenen goed O-) :P :9 ....
star wars was vroeger eigenlijk een familie film maar ik wist niet dat Disney zo een lage rating hebben wat leeftijd betrefd.
In het buitenland is het inderdaad lager dan hier.
Zeg me alsjeblieft niet dat Lando ook al gefake CGI'ed is.
Is gewoon Billy Dee Williams. Staat ook gewoon in het artikel. En in de trailer zie je ook duidelijk dat hij het is.
Hij is toch niet overleden dus waarom zouden ze het doen? En op IMDB staat dat hij het zelf is.
Ik moet zeggen dat het je argument wel een beetje omlaag haalt. Klagen over slechte CGI terwijl het geen CGI character is. Ik zou zeggen dat je het verschil dus niet ziet.

Maar goed, ik ben ook meer voor de praktische aanpak. Mad Max was dan ook fantastisch in mijn ogen.
Die film zit vol CGI. Goede CGI is goed omdat het niet opvalt. Het is natuurlijk wel gecombineerd met practical Effects, maar het is zeker geen CGI arme film.

https://youtu.be/OAGn3NCKE0g

Kijk vooral ook dit betoog over CGI en waarom het films verpest, behalve wanneer het dat niet doet: https://youtu.be/bL6hp8BKB24

[Reactie gewijzigd door DarkShadow op 22 juli 2024 17:59]

Disney heeft er paar miljard voor betaald dus tot de laatste druppel zal dit uitgemolken worden.
Kwaliteit zal hun laatste zorg zijn. Bums on seats, bums on seats ...
Want voordat Disney de rechten had hebben we wel veel kwaliteit gezien. Oh wacht...
Dan is kwaliteit toch wel een zorg? Als mensen vinden dat de films slecht zijn verkoopt dat niet zo goed. Zeker met de berg geld die ze in de thema parken gestoken hebben is het handig als mensen ook daadwerkelijk willen komen.

Het melkt beter als er ook melk is.
Zelf denk ik dat de moderne CGI een hoop goed toevoegt.

Anders krijg je een ongerept type niveau:
https://youtu.be/G4M8R7gO1ZU ;)

Nog steeds goud, maar visueel vind ik het moderne spul huizenhoog een betere ervaring.
Qua uitgewerkte verhaallijnen wordt ik nog steeds warmer voor de eps 4, 5 & 6 dan het overige.
Maar misschien is dat gewoon mijn nostalgie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.