Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Regisseur van Thor: Ragnarok gaat Star Wars-film regisseren

Taika Waititi, de regisseur van films als Thor: Ragnarok, gaat een nieuwe Star Wars-film regisseren. Dat meldt Disney in een blogpost. De film zal in de bioscoop uitkomen. Ook komt Disney op termijn met een nieuwe Star Wars-serie voor op Disney+.

De film is aangekondigd in een blogpost, ter ere van May the Fourth. Taika Waititi zal plaatsnemen in de regiestoel. Hij is bekend van films als Thor: Ragnarok en Jojo Rabbit. Voor die laatstgenoemde won Waititi een Oscar. Ook heeft hij de laatste aflevering van het eerste seizoen van The Mandalorian geregisseerd. Ook Krysty Wilson-Cairns werkt mee aan de film. Zij schreef onder andere 1917, een film die recentelijk een Bafta-prijs won. Wanneer de nog titelloze Star Wars-film in de bioscoop zal verschijnen, is nog niet bekend. Ook over het verhaal en de cast van de film wordt nog niets bekendgemaakt.

Wel is bekend dat Leslye Headland, die bekend is van Russian Doll en Bachelorette, werkt aan een geheel nieuwe Star Wars-serie die exclusief op Disney+ te zien zal zijn. Dat project heeft nog geen naam. Seizoen twee van The Mandalorian is inmiddels in zijn volledigheid gefilmd; dat seizoen bevindt zich momenteel in post-production.

Disney kondigde eerder al twee andere Star Wars-series aan. Ook zal Disney op termijn met een tv-serie komen over Cassian Andor. Die serie zal vindt plaats voor de gebeurtenissen van Rogue One. Obi-Wan Kenobi krijgt ook een eigen televisieserie, zoals eerder werd aangekondigd. Ewan McGregor, die Obi-Wan ook in de Star Wars-prequels speelde, zal die rol op zich nemen.

Van links naar rechts: Krysty Wilson-Cairns, Taika Waititi en Leslye Headland

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

04-05-2020 • 21:27

163 Linkedin

Reacties (163)

Wijzig sortering
Was Leslye Headland niet er een die graag identity politics wou brengen naar Star Wars en daar veel backlash voor kreeg? Ik hoop niet dat ze de woke agenda teveel als een main item gaat neerzetten. Je weet wat ze zeggen: "Go woke go broke". Het moet nooit je main focus zijn.
Is dat zo? Ik weet niets over Leslye Headland, en zo nu en dan gebeurt politiek gedoe inderdaad (de serie Supergirl bijvoorbeeld heeft inderdaad teveel gender politics, tot walgens aan toe). Maar erg vaak is "go woke go broke" een code voor "ik vind dit niet leuk, maar ik heb geen idee waarom".

Ik wacht nog steeds totdat de eerste Alien zijn box office moet inleveren en broke gaat. Ripley is namelijk boven alles een behoorlijk feministisch character. Of wat dacht je van Sarah Connor? Of de Discworld serie. Het derde boek heeft feminisme als belangrijkste thema, en de serie zit vol sterke vrouwelijke characters. Hoe "woke" wil je het hebben? Toch is het een van de meest succesvolle fantasy series. Nog steeds niet broke gegaan.

Anderszins heb je ook altijd roeptoeters die schreeuwen dat iets dat flopte om andere redenen, flopte omdat het te "woke" was. De laatste Star Wars films zijn een goed voorbeeld. Als "wokeness" een überhaupt een probleem is in de films, is het maar een klein aandeel. Ja, Rey heeft Mary Sue neigingen, meet nog dan Luke had in de original trilogy. Maar zoveel problemen hebben niets met "woke" te maken. Het plotseling terugbrengen van Palpatine wat meteen de thematiek van de original trilogy ruïneert, de doelloze casino side quest in TLJ, het ontkennen van plotlijnen om die vervolgens een film later toch te gebruiken (o.a. dat Rey een nobody was in TLJ, maar ineens een Palpatine in ROS), choreografie die er leuk uitziet maar compleet onlogisch en dom is, het opbouwen van Snoke als grote big bad en de mysterie om hem heen, om hem plotseling dood te maken... En zo nog talloze problemen. Heeft niets met "woke" te maken. Ik zie vaak mensen de problemen met die films aan "wokeness" toeschrijven, maar daaruit blijkt alleen maar dat die mensen geen idee hebben waar ze het over hebben of waarom ze die mening hebben. Het zou me verbazen als er niemand klaagde dat het laatste seizoen van Game of Thrones flopte omdat het te "woke" was.

Maar al dat gezegd hebbende, ik wil niet zeggen dat het altijd onzin is. Ik noemde al de Supergirl serie. Die is verschrikkelijk. Ook Doctor Who wordt erdoor geplaagd. Afleveringen die op zich een goed concept hebben en met een subtiele politieke subtekst enorm goed zouden zijn, maken die politiek erg expliciet en hameren het er nog extra in. Er is een volledig gebrek aan subtiliteit. Jammer, want eigenlijk vind ik Jodie Whittaker het helemaal niet slecht doen. Maar de scripts die ze krijgt zijn van zulke lage kwaliteit kwaliteit, daar kan geen enkele acteur iets van maken.

Dus ja, overdreven politiek gedoe en wokeness zijn dingen die wel soms gebeuren. Ik wil dan ook zeker niet uitsluiten dat Leslye Headland in die categorie valt. Ik zie alleen vaker dat nekbaarden loos klagen over "wokeness", dan dat het daadwerkelijk het probleem is. Mensen negeren graag gevallen van media die "woke" zijn maar wel succesvol, en noemen media die floppen ongeacht of dit inderdaad het probleem is of niet. Dat maakt de hele term volledig betekenisloos voor kritiekgebruik.
Je vergeet even dat ene Johnson (aangemoedigd door een misschien nog wel ziekere ideologiste Kennedy) de boel zo extreem verkloot heeft dat er daarna eigenlijk niets meer te redden was.
Ik zie het anders. Hij heeft een zwaar stagneerde franchise in zijn schoot geworpen gekregen en hij probeerde iets anders te doen. Zoals Red Letter Media mooi verwoorde, Star Wars is een heel klein en beperkt universum waarin je eigenlijk niet zoveel kunt, of je moet gewoon alles negeren wat mensen al kennen.

Over 20 jaar doet Disney gewoon weer een soft reboot, en maken ze Star Wars opnieuw:

- Rebellen tegen de Empire, hoofdkarakter met een onverklaarde achtergrond en Force-powers. Die moet vervolgens wat sidekicks in een bar, gaan een stukje vliegen om net te laat te zien wat het superwapen van de empire is, ze komen erachter hoe ze het superwapen kunnen vernietigen. En dan blazen ze dat ding net op tijd op.

- Rebellen op de vlucht. Empire heeft troef kaart gespeeld. Hoofdpersoon probeert Jedi te worden, ontdekt tragische achtergrond. Stukje verrraad ergens halverwege waaardoor het rebellen plan gaat mislukken. Hoofdpersoon komt tot eerste confrontatie met grote kwaad. Verliest.

- Iedereen is verdrietig, Rebellen op laatste benen. Hoofdpersoon maakt training af. Rebellen hebben laatste plan tot overwinning. Hoofdpersoon moet angsten te lijf gaan en rematch met grote kwaad. Rebellen winnen door hulp van derden.

Boom. Weer een Star Wars trio geschreven
hij probeerde niet iets anders te doen. Hij heeft duidelijk aangegeven dat zijn belangrijkste focus was om alle verwachtingen te ondermijnen. Derhalve alles wat je verwacht, draait hij de nek om, soms zelfs op belachelijke wijze zoals Luke die de lightsaber ineens weggooit. Dat had niemand verwacht. Omdat het ook te stom is om waar te zijn. En daarom deed hij het.
Dat was zijn enige focus.

Er zijn voorbeelden te over die laten zien dat dat zijn enige focus was. Alsof het funny homevideo's was.
Dat is echter niet hoe je een goede film maakt.
Je mag best iets anders proberen, graag zelfs, maar houd het leuk en leg het er niet te dik bovenop dat je gewoonweg alles om zeep wil helpen wat tot nu toe opgebouwd is.

Een goede film maken is moeilijk, en je hebt soms durf nodig. Johnson durfde, maar op een verkeerde manier, waardoor de sequel alle logical verloor en uiteindelijk episode 9 ook maar nauwelijks echt fatsoenlijk van de grond kwam.

En dat is gewoon jammer.

Kennedy wil een feministisch karakter (lees: niet eens een sterk vrouwelijk karakter maar gewoon een Mary Sue want vrouwen zijn sterk puh!) en vond dat alle huidige star wars fans maar zielige dikke zwetende nerds waren die anti-vrouw zijn.
Johnson's enige doel was alles dwars zitten en verdraaien hoe ridicuul ook.
Een heldendaad van Finn op ramkoers met die stormram? Prachtig! Maar we hadden al gezien dat alle andere fighters ruimschoots waren teruggekeerd. Hoe is het fysiek dan mogelijk voor Rose om pal van rechts te komen en hem te rammen?
En dan figuurlijk in het gezicht van haar zus en alle andere Resistance fighters te spugen door te zeggen dat het gaat om liefde, in plaats van alles geven voor de strijd tegen de Empire?
Ten eerste was het fysiek niet mogelijk om in die positie te zijn.
Ten tweede is het weer een typisch voorbeeld van 'subverting expectations' (for no reason other than to subvert..)
Ten derde strookt datgene wat er gezegd en gedaan wordt niet met de complete geschiedenis van de Resistance.

Maar check we hebben een romance. Of toch niet?
1. het is duidelijk dat haar kus zo'n beetje geforceerd is... is dat geen aanranding? Of is het goed omdat het een vrouw is die het doet?
2. oh het cliche van de sparks, the electricity, the kiss underneath the mistle toe... maar sorry all your friends just died in the background, basically.

Het slaat gewoon he-le-maal nergens op.
Het publiek is niet dom... of denken ze bij Lucasfilm van wel?

En ja, dan eindig je met de clusterfuck die de sequel trilogy nu is.
Ik was best positief over Force Awakens, met name het eerste deel toen Rey werd geintroduceerd. Ik had echt zoiets van 'wow dit heeft potentieel'.
En toen begonnen ze fouten te maken.
Je moet een publiek nooit onderschatten. Die zijn niet dom. Die zien dingen, denken daar over na en verbinden daar een oordeel aan.
En als je niet goed nadenkt over wat je doet en waarom je het doet, dan faal je als verhaal.

Ja, de graphics waren mooi, maar dat is niet alles wat telt om een goede film te maken.
Prachtig voorbeeld is de Holdo-maneouver. Prachtige special effects, maar het verkloot zo'n beetje het hele verhaal van het universum van Star Wars tot nu toe. Het concept hyperspace is niet hetzelfde als 'heel erg snel gaan', nee je komt in een semi-andere dimensie terecht. Daarnaast was het concept allang bedacht en gemilitariseerd door empires die niets anders doen dan nieuwe wapens bedenken. Je zag ook de reactie van de Empire toen ze door kregen wat Holdo ging doen. Dus blijkbaar wisten ze het. Als ze dat concept al wist, waarom hadden ze dat dan niet gebruikt? Veel goedkoper om een afgedankte destroyer met autopilot in hyperspace te laten gaan om een planeet mee te verwoesten, dan het bouwen van een deathstar of die nieuwe deathplanet. Is dus niet realistisch dat het nu kan. Leuk dat ie iets nieuws heeft bedacht maar ze hadden er over na moeten denken en moeten beseffen dat dat niet strookt met de algehele star wars geschiedenis. Als het kon en haalbaar was, had de Empire het allang gehad, en was het ook common practice geworden voor de Resistance. Hadden ze geen oertrage bombers hoeven maken (en waar waren de Y-wings gebleven? Die waren veel nuttiger dan die trage bombers, maar Johnson moest zo nodig zijn B-17 visioen implementeren en daar moest blijkbaar alle gevestigde logica voor wijken).
En daar moet je als scriptschrijver gewoon beter over nadenken.
Ja het is fictie, maar je hebt niet meer alle vrijheid in een al-bestaand universum.

Niemand heeft een hekel aan het karakter Rey omdat ze vrouw is.
Wel omdat ze slecht geschreven is.
En er verder zoveel andere fouten in het verhaal zitten.

En dan blijven over het algemeen alleen de mensen over die naar de bios gaan voor wat special effects.
Waar zijn die jonge vrouwelijke fans die ze wilden aanspreken met deze nieuwe sequels?
Mwah... genoeg vrouwelijke fans die het ook maar niets vinden en geen probleem hebben met alle vroegere star wars films en dus helemaal niet zitten te wachten op het overduidelijke 'af laten sterven van de oudere generatie'.

Mensen willen goeie films zien.
Met een goed verhaal.
Een beetje grafische kwaliteit is ook wel mooi meegenomen.

[Reactie gewijzigd door tyrunar op 5 mei 2020 20:48]

""Je moet een publiek nooit onderschatten. Die zijn niet dom. Die zien dingen, denken daar over na en verbinden daar een oordeel aan.""
En h e l e m a a l Star Wars, dat is de meest geanalyseerde, en waar passend bekritiseerde, filmreeks die er is, en dan komen ze hiermee aanzetten? hoe naief kan je zijn? (of .... they don`t give a fuk, only $ ; maargoed , dan nog : van de kip die gouden eieren legt ga je toch geen kipnuggets maken?)

[Reactie gewijzigd door kr1z op 6 mei 2020 09:19]

history repeats it self :)
Ja, TLJ was echt een ramp. Ik vind dat ROS al iets beter is als je vergeet dst TLJ ooit is gebeurd. Nog niet goed, maar beter.
Hoe "woke" wil je het hebben?
"woke" is niet het gebruik van een sterk niet-mannelijk karakter.

Een goed geschreven karakter neergezet door een capabele actrice is niet "woke".

Een slecht geschreven karakter neergezet door een actrice maar die wel door marketing worden neergezet als DE nieuwe standaard van de entertainmentindustrie en als rolmodel voor de filmganger enkel vanwege, onder andere, het gebrek van een piemeltje? Dat is "woke".
Helaas, ik zie altijd weer mensen klagen dat iets compleet verpest en "woke" is, als er ook maar iets van een politiek correct of sterk vrouwelijk character in zit. Zelfs bij media die succesvol zijn. Ik heb het bijvoorbeeld vaak genoeg gehoord over Dragon Age Inquisition, die geflopt zou zijn door "woke" politiek. Weer een slachtoffer van "go woke, go broke". Toch scoorde dat spel juist vrij goed en zijn veel fans er juist erg blij mee. De verkopen waren ook behoorlijk prima. Mensen zijn het niet unaniem eens over de kwaliteit, er is veel kritiek op, maar dat blijft een vocale minderheid. Het spel is absoluut niet broke geworden.

Maar je ziet het ook van media die wel flopt, maar niet vanwege enig mogelijk "wokeness". Mass Effect Andromeda is daar weer een goed voorbeeld van. Enorme bugs, slecht geschreven characterteksten, slechte animatie, en een voorspelbaar plot waren de grootste problemen die dat spel plaagden. Gezien hoe de ontwikkeling van het spel verliep, was het nog een wonder dat het niet veel slechter werd. En opnieuw heb je een groep die roept "zie je wel, go woke go broke, opnieuw bewezen". Want dat was natuurlijk hét probleem. En niet de vele bugs.

En dan heb je nog gevallen waarin een slecht geschreven character wordt neergezet als het nieuwe vrouwelijke rolmodel. Zo nu en dan is dat inderdaad het probleem. Het lijkt alleen meer op een stilstaande klok die 2x per dag goed staat, dan op een legitiem kritiek dat vaak daadwerkelijk klopt.
de meeste kritiek werd echter juist afgedaan op eenzelfde woke-manier: gewoon 'manchilds' die niet tegen vrouwelijke karakters kunnen.
Er wordt totaal voorbij gegaan aan de inhoudelijke kritiek, en aangestipt dat de oude mannelijke fans gewoon niet moesten zeuren en op moesten houden met het haten van vrouwelijke karakters omdat het vrouwelijke karakters zijn.

Terwijl het niets te maken heeft met het feit dat Rey een vrouwelijk karakter is.
Die zwetende manboobs hebben niets tegen vrouwelijke karakters.
Genoeg films en games die sterke vrouwelijke karakters hebben waar je weinig tot geen kritiek over hoort.
Hoeveel geklaag hoor je dat Setele uit Underworld of Trinity uit The Matrix een vrouwelijk karakter is? Nee, dat zijn gewoon bad-ass vrouwen. Ergste wat je er van kan zeggen is dat ze te strakke pakjes dragen. Maar dat zouden feministen dan eerder aandragen dan de manchilds.

Het probleem ontstaat als duidelijk wordt gemaakt door de producent dat de keus voor een vrouwelijk karakter een bewuste politieke keus is, met daarbij het feit dat het karakter gewoon slecht geschreven is.
En dan is 1+1 gewoon 2.
Ik ben een fan van Star Wars, maar even realistisch gezien. Als je nu de film uit 1977 kijkt...Zoveel gaten in het plot, slechte dialogen, onlogische zaken en het acteer werk was duidelijk niet van een heel hoog niveau. Als die film nu uit zou komen zonder dat er eerder iets van Star Wars was geweest zou deze nooit een box office knaller wezen.

De film was desijds revolutionair door de special effects. De laatste serie films sluit prima aan bij voorgaande films. Het feit dat Palpatine terugkomt wordt netjes verklaard en dat Rey van nobody naar een somebody gaat gebeurde ook met Luke in de eerste films.
Persoonlijk heb ik de films ook nooit het beste gevonden aan Star Wars. Meer hey gevoel, plus sommige media eromheen zoals Knights of the Old Republic en nu The Mandalorian.

Maar ik vind het wel jammer dat er niet meer gedaan is met plot. Dat er destijds plot gaten in zaten, wil niet zeggen dat het nu ook zo moet. Daarnaast is er veel kritiek omdat veel mensen vinden dat de thematiek en character development kapot is gemaakt. Zo ging Darth Vader dood doordat hij zich opofferde om de Emperor te doden, en bracht hij zodoende weer balans terug. Maar die opoffering is redelijk ongedaan gemaakt. Ook wordt Rey's verhaal nog wel eens als een soort dumbed down versie van die van Luke gezien waarbij elk greintje complexiteit eruit is gehaald. Niet dat Luke het meest complexe character ooit was, maar Rey is nog weer versimpeld. En Luke werd opnieuw een whiney bitch. Hij gaf de hoop niet op voor zijn vader. Wel voor zijn neefje. En Han besloot maar weer een smokkelaar te worden, en ook een stuk ontwikkeling ongedaan te maken. Alleen Lea lijkt echt offscreen in al die tijd meer character development te hebben doorgemaakt die ook logisch is voor haar.
Simpel gezegd. Star Wars kun je nergens beschuldigen van diepgang. Is altijd zo geweest, al moet ik zeggendat de serie Mandelorian hier een uitzondering op is. Maar het blijft fantastisch vermaak :-)
Ze was ook de PA van Harvey Weinstein.
Apart dat Disney zich met haar inlaat.
Dus omdat zij de PA is van iemand die veroordeeld is is zij ook gelijk schuldig?
Er zijn honderden zo niet duizenden mensen die (wel een keer) voor of met Weinstein gewerkt hebben, om iedereen nou gelijk te blacklisten bij Disney gaat wel erg ver.
Ze was zijn PA in de periode dat meneer Weinstein zich strafbaar gedroeg, met andere woorden, ze plande zijn afspraken in en was erg goed op de hoogte van wat hij allemaal deed en met wie. Ze was dus niet zomaar een medewerkster, ze was zijn medewerkster.

Daarnaast heeft ze alles wat ze in deze periode op Twitter heeft gezet, zo’n 400 tweets, verwijderd vlak nadat het vorige maand lekte dat ze voor Disney zou gaan werken. Ze wil duidelijk niet dat mensen haar tijd bij Weinstein onder de loep nemen.

Waarvan ze wel/niet op de hoogte was als Weinstein’s PA is niet helemaal duidelijk maar zij wil dat overduidelijk graag zo houden. Ik verklaar haar niet medeplichtig maar dat is vreemd.

Iemand met zo’n shady achtergrond hoort in mijn ogen niet thuis bij Disney.
Heerlijk typische ik heb geen argument reactie, ik heb als guilty pleasure Buffy The Vampire Slayer gekeken. Daarnaast stond Charmed altijd aan. Sigourney Weaver was een fantastische actrice in Alien, ik plaatst die film naast Blade Runner en The Matrix in mijn top 3.
Ik hoef geen series met characters die slecht zijn geschreven die je tegenwoordig in de nieuwe Star Trek series ziet of Star Wars 7-9.
Als een serie wordt aangekondigd dat het "female centric is" en dat blijkbaar een reden zou moeten zijn om een serie of film te gaan kijken dan gaan bij mij de alarmlichten af. Ik wil een film of serie kijken omdat het een goed verhaal heeft, ik kijk een film niet omdat er x aantal vrouwen of mannen inzitten van y bepaalde huidskleur met z sexuele voorkeur (want die kenmerken zullen mij een worst zijn als ze goed in het verhaal passen of dat iemand een goede acteur/actrice is). Waar het tegenwoordig op neer komt is dat ze die characters er alleen voor "virtue signaling checkboxes" in hebben geplaats wat imho gewoon letterlijk racistisch, sexistisch en discriminatie is. Positieve discriminatie is een fabeltje van de 21ste eeuw, want het is gewoon discriminatie en dat is altijd negatief.

/einde rant :P
Helemaal gelijk!

Het is zo jammer dat het ALTIJD moet gaan over discriminatie en de gender ongelijkheid. Je moet goed zoeken om een Amerikaanse stand-up comedian te vinden die niet direct begint over "African Americans" vs white people. Elke keer weer gaat het daarover. Hey gasten, ik kijk niet naar jullie omdat jullie zwart/wit/blank/geel of whatever zijn, nee ik kijk omdat ik geëntertaind wil worden, ik wil lachen, ontspannen, iets horen dat me aan het denken zet, iets nieuws horen.

Door telkens erop te wijzen dat je een african american bent en blijkbaar anders bent dan de blanken, hou je het stereotype verschil alleen maar in stand. Zo komen we niet verder!

Zoals Morgan Freeman het ooit zei: How do we stop racism? Stop talking about it. I'm going to stop calling you a white man, and I'm going to ask you to stop calling me a black man.

https://www.snopes.com/fa...n-on-black-history-month/
Dit is wel een typische internetcomment in de zin van -zwak ingegeven mening, quote die de mening (lijkt) te ondersteunen-.
Ten eerste gaat 'het' helemaal niet 'altijd' over discriminatie en genderongelijkheid. Dat maken mensen ervan. Hoe gaat SW daarover? Omdat ze kiezen voor een vrouwelijk character? Want volgens mij is haar geslacht geenszins een topic in de films (ik heb The Rise Of Skywalker niet gezien). En welke grote films in de laatste jaren bespreken genderongelijkheid? Ik kan niets noemen (Aladdin??).

Verder moeten dingen gewoon besproken kunnen worden. Dat jij het niet leuk vindt dat dit wel eens gebeurt, vaker dan vroeger omdat meer mensen voor wie het belangrijk is in een positie komen dat ze dit aan de kaak kunnen stellen, so what?

Ras is inderdaad een thema bij veel comedians. Maar het doel is om mensen te laten lachen, en als mensen erom lachen hebben zij hun doel bereikt. En zeker in de VS is het gewoon een groots maatschappelijk thema en bestaat er een flink verschil in de behandeling van Afro-Amerikanen en is het dus logisch dat wanneer iemand daarmee te maken heeft (door bijv. deel te zijn van die groep) hierover vertelt en grappen maakt. Op eenzelfde manier maken zuidelijke mensen vaak grappen over hun 'redneck'-achtergrond.

Wanneer jij stelt dat iemand iets in staat houdt door ergens over te praten klopt de causaliteit achter je redenatie natuurlijk niet. Ergens wordt over gepraat omdat het fout zit. Het is niet fout omdat er over gepraat wordt.

De quote van Morgan Freeman trek je ook in een verkeerde context. Hij zegt dat je er niet over moet praten in de zin van dat je zijn ras niet relevant moet maken wanneer dit niet relevant is. Vertel waarom je de sequels van SW niet leuk vindt door inhoudelijk te praten over de kwaliteit van de verschillende verhaalelementen ipv te janken over geslacht en ras. Het punt van Freeman is dat die zaken niet relevant zijn voor waarom het slecht is.

Freeman is tegen Black History-month omdat het volgens hem dat deel van de geschiedenis dat gerelateerd is aan ras, gewoon onderdeel van de 'history' is. En dat men dus niet moet onderwijzen over mensen als Harriet Tubman tijdens black history month, waardoor ze vaak voor elkaar ingewisseld worden. 'O, die wilde toch niet achterin een bus zitten?', nope, dat was Rosa Parks.

Het lastige in deze is echter dat er een goede kans is dat veel van deze onderwerpen zullen wegvallen. Precies de reden dat ze black history month in het leven hebben geroepen. Het is naïef om te denken dat deze onderwerpen wel effe hun plek zullen krijgen. Zie ook de manier waarop we in Nederland onderwijzen over ons koloniale verleden. Maar ook daarover mag men het vooral niet hebben volgens veel mensen, want dat is natuurlijk allemaal 'weg met ons'-mentaliteit.

In the end is het dus van een soortgelijke aard als mensen die janken over 'SJW''s. Het is feitelijk de meest voorname vorm van SJW-gedrag om hier 'kritisch' over te zijn, aangezien het ingegeven is door een eigen voorkeur voor SJW-gedrag van een eigen zijde.
En welke grote films in de laatste jaren bespreken genderongelijkheid? Ik kan niets noemen (Aladdin??).
Oceans 8, Birds of Prey, Men in Black International, de nieuwe Charlie's Angels, Noelle, de nieuwe Ghostbusters, heb je de nieuwe Terminator al gezien? Ik kan nog even doorgaan. Allemaal redelijk geflopt trouwens. Ik kan me er niet aan storen, maar het is wel degelijk een dingetje.

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 5 mei 2020 17:54]

de belangrijkste reden van de gender-kritiek op de Star Wars sequel is omdat de producers van begin af aan hebben gepronkt met het feit dat ze een sterk vrouwelijk karakter wilden neerzetten.
Alles ademde dat de voorgaande star wars films stom waren, niet meer van deze tijd, en meer politiek correct moesten worden.
Als dat je belangrijkste focus is, en dat dus laat merken, dan gaan bij veel mensen de wenkbrauwen terecht fronsen.
En als de films dan vervolgens ook nog genoeg munitie geven om mee te schieten dan is het makkelijk voor de critici ja.
Het Mary-Sue argument is gewoon sterk genoeg om stand te houden.
Maar misschien vonden de producers het anti-vrouwelijk om de vrouwelijke hoofdpersoon enige zwakte te geven dat ze dat niet hebben gedaan.
Met als gevolg tal van elementen die gewoon niet realistisch zijn, het Mary Sue argument juist ondersteunen en uiteindelijk resulteert dat in een te sterk karakter zonder normale 'character grow' door de films heen.
Kunnen ze in extra novels wel proberen uit te leggen wat de oorzaak is van de Mary Sue elementen maar dat telt niet. Je moet geen extra boeken lezen om een film te kunnen snappen/accepteren.
Rey is te snel te sterk, zonder al teveel hindernissen, zonder verklaring. En dat klopt gewoon niet. Ook niet voor potentiele jonge vrouwelijke kijkers die een rolmodel zouden willen.
Welk jong meisje kan zich herkennen/identificeren met iemand die al aan de top van haar kunnen zit?
Je hebt geen character-building. Je leeft niet met het karakter mee. Ze kan zo'n beetje alles al.
En dan is de lol er snel af.
Zo maak je geen goed verhaal.

En wederom: de producers zijn zelf als eerste gaan pronken met 'we hebben een vrouwelijk karakter en dat moet je gaaf vinden want dat is politiek correct'. Zo'n beetje die strekking.
Nou, dan leg je als producer ZELF de focus bij ras/geslacht. Waarom zou je dat doen als je juist een nieuw iconisch verhaal wil maken?

Ze hebben zelf hun eigen graf gegraven, en zijn boos op de filmkijkers dat ze er zelf ingevallen zijn.
Jij mag zeker vinden dat het niet direct over "African Americans" hoeft te gaan. Maar dat is nu eenmaal waar veel zwarte mensen mee te maken hebben, en ze gebruiken humor, en vaak succesvol, om daarmee te dealen. Sommige doen dat wat lomper en simpeler dan de anderen, maar bijvoorbeeld een Chapelle heeft toch echt wel thought provoking invalshoeken (what if I was a Chinese guy in a black body in vergelijking met een vrouw/man die geboren is in een vrouw/man lichaam).

Het verschil blijft nog wel even omdat ik nog niet zie dat racisme afneemt. Dat het dan soms vervelend is, tja dat zal dan maar. Zorg met z'n allen dat het niet meer vervelend hoeft te zijn, in plaats van te doen alsof er geen racisme is. Dit is voor 98% de Amerikaanse situatie, voordat hier weer hele legers mensen gaan roepen dat het in Nederland anders is. Yes in Nederland is het anders ;)

Maar goed compleet off-topic ;)
Clayton Bigsby is dan juist geniaal.
het voordeel is dat Chapelle wel snapt hoe je goede comedy moet maken in plaats van in de slachtofferrol te zagen over verschil tussen zwart en blank.
Hij gebruikt dezelfde componenten maar met humor in plaats van een politiek doel.
Leuk. Maar het issue is niet dat er nu allerlei acteurs geforceerd in rollen gestopt, maar dat er jarenlang ook "positief gediscrimineerd" voor blanke acteurs. Begrijpelijk hoor, maar je merkt dat een groep mensen daardoor buitenspel gezet werden. Ik vind het nu een gevalletje "the pendulum swings", en uiteindelijk komen we netjes ergens in het midden uit, en kijken we niet op of er een geel/wit/bruin/groen/paars/bruin/zwart persoon een hoofdrol heeft.
Dankje, ik kon het zelf niet beter verwoorden.
Volgens mij hoor je niemand klagen over "The Mandalorian", "Wonder Woman" of "Arrival" waar verschillende sterke vrouwelijke characters in spelen of de hoofdrol hebben zonder dat de film/series woke is. Als je dan kijkt naar een show zoals Batwoman dan druipt het er gewoon vanaf.

Uit de wiki:
Positieve discriminatie is het opzettelijk bevoordelen van bepaalde bevolkingsgroepen bij de toelating tot opleidingen of arbeidsplaatsen, wanneer er sprake is van gelijke geschiktheid. Het doel is meestal om het aandeel van deze bevolkingsgroepen te verhogen, waardoor de ongelijkheid wordt verminderd.

Positieve discriminatie richt zich meestal op het bevoordelen van vrouwen en allochtonen en in mindere mate op mensen met een lichamelijke handicap.

Algemeen
In Nederland is een tijdje de term positieve discriminatie in gebruik geweest om aan te geven dat voor bepaalde typen werk de voorkeur uitging naar vrouwelijke kandidaten, omdat vrouwen in die categorieën gediscrimineerd werden. Positieve discriminatie is eigenlijk een eufemisme, want wanneer er onderscheid wordt gemaakt, wordt er altijd een partij benadeeld. Inmiddels heeft de term zijn eufemistische karakter grotendeels verloren en wordt hij voornamelijk nog gebruikt door tegenstanders. Voorstanders geven tegenwoordig de voorkeur aan een nieuw eufemisme: voorkeursbeleid.
Denk dat het woord bevoordelen genoeg zegt. Het mooie is is dat de groep mensen die dit soort dingen bedenken steeds de naam of het woord veranderen omdat er in de loop van de tijd een negatieve lading aan komt te hangen. Dus nu heet het voorkeursbeleid, zelfde beestje andere naam.
Als je iemand aanneemt dan kijk je naar de kwalificaties van een persoon, kijk je verder dan ben je fout bezig ook al is het positief bedoelt.

Om af te sluiten; Lisa Su is een van de beste CEO's van het moment!
Hetgeen je quote speelt niet in de definitie van 'discriminatie' en dus is het niet hetzelfde. Alles uitleggen langs het woord 'bevoordelen' is een simplistische insteek aangezien er overduidelijk meer achter het idee zit. Nogmaals, of je het een goed beleidsidee vindt is een tweede.

Overigens hebt je kennelijk niet goed gelezen wanneer je spreekt over de besye kandidaat want het gaat om een situatie bij gelijke geschiktheid.

[Reactie gewijzigd door Djoetma op 6 mei 2020 03:54]

zolang er logisch uitgelegd en verklaard wordt waarom een vrouw in zo'n situatie terecht is gekomen en mensen er verhaalsgewijs achter komen, tijdig en op de juiste momenten, waarom het karakter bepaalde eigenschappen heeft.. een proces van vallen en opstaan, dan zal het publiek dat gewoon omarmen en geen commentaar hebben, tenminste niet van dit niveau.

De oude star wars films werden achterlijk verklaard, niet meer van deze tijd, omdat er geen goed sterk vrouwelijk karakter in zat en Rey zou dat wel even gaan rechtzetten.
Blijkbaar hebben ze zelf de oude films niet gezien want Leia en Padme waren op hun manier prima sterke vrouwelijke karakters. En dat waren geen Mary Sues.
Van tijd tot tijd lijkt Luke wel een Mary Sue (mannelijke variant) maar je ziet duidelijk een karaktergroei. Hij is clumsy/onwetend in het begin, maakt fouten, en die fouten hebben ernstige consequenties.
Rey gaat praktisch alles voor de wind. Wanneer ze gevangen genomen lijkt te worden blijkt ze ineens meer skills te hebben dan de bad guys, waarmee ze ontsnapt... zonder uitleg.
Ze gaat ongetraind de strijd aan met een van de meest getrainde Force-users van dat moment en krijgt nooit echt een pak slaag, zoals Luke, zoals logisch is.
Het heeft moeten duren tot de derde film dat er een wanhopige truc uit de hoge hoed werd gehaald om maar een beetje proberen recht te breien waar haar skills vandaan zouden hebben kunnen komen.

Het is gewoon een slecht verhaal, en het helpt niet echt dat de producers vanaf het begin af aan gepronkt hebben met juist de politiek correcte kaart.
Oh vergis je niet, ik was een grote fan van Charmed, buffy the vampire slayer etc. Hedendaags zijn de rollen gewoon te laks geschreven voor sommige lead actresses. Waardoor je meer krijgt van dat ze letterlijk moeten zeggen dat ze gelijk zijn of beter dan mannen. Inplaats van gewoon te laten zien, zoals vroeger.

Nu ook dat tafereel met "the last of us 2" wat gelekt is. Waar een groot agenda tevoren kwam. Fans waren daar niet blij mee.
Dan zou ik het enkel bij de old school charmed houden, in de 2019 editie druipt het er weer af van gender equality en lgbtq.

Kijk ik vind het niet erg als het erin voorkomt, maar het moet niet geforceerd zijn.

In buffy en old school charmed was het ook niet geforceerd, en daarom kijkt het zo goed weg.

Daarom hebben ze Angel ook zijn eigen serie gekeken omdat het zo goed wegkijkt.
Volgens mij wel, het schijnt dat de serie is aangekondigd achter Bob Igers rug langs door die Kathleen Kennedy. Er waren geruchten dat hij deze niet wilde laten doorgaan :p.
Denk dat de kijkcijfers het zo meteen wel duidelijk gaat maken en de verkoop van speelgoed gebasseerd op de nieuwe characters. Iedereen wil een "Baby Joda" maar niemand wil de dingen van de characters van de nieuwe films, die dingen worden niet verkocht.
Inmiddels al ruim gedocumenteerd. Het nieuwe project is gebaseerd op een all-female cast (niet mijn woorden, dus het kan nog veranderen) met een female lead en zo divers mogelijk. Een plot is er nog niet, maar dat hoeft niet als je vrouwen cast, dus.. wordt weer garbage.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 5 mei 2020 11:54]

Volgens mij is het eerder andersom, films liggen onder een vergroot glas en alles wat maar een beetje lijkt op iets wat niet in lijn is met de wereldbeelden van conservatief Amerika wordt enorm overtrokken en uitgebuit.
Nee, het is gewoon vlees noch vis. Oude sfeer komt niet terug (waarschijnlijk zijn de herinneringen mooier dan de werkelijkheid). Komt iets voor in de plaats voor een "nieuwe" doelgroep, die het ook niet echt omarmt en de merchandise koopt Nieuw helden zijn "Mary Sues". Schuld wordt dan gelegd bij de oude fans, die hun oude helden vertrapt zien worden. Oude vrouwelijke "helden" worden doodgezwegen. Gaat om special effects ipv van een goed verhaal.

Maak gewoon iets nieuws, waar een nieuwe generatie hun nostalgie mee kan opbouwen en als er een goed verhaal inzit zal de oudere fanbase de nieuwe helden echt wel omarmen.
Ik ben blij dat disney lucasfilm heeft overgekocht allen al omdat er meer uitkomt.
Er word meer gereleased zoals de mandalorean,teven hebben ze enige tij ook lego star wars plus nog andere series van animatie formaat op verschillende kinder zenders.
Ik ben blij met disney nu gebeurt er daadwerkelijk iets, en ook nog op de thema parken.
En ik vind het goed dat ze nu zelf een streaming tv kanaal hebben.Net zoals prime video en netflix.
Met de overnames heeft kathleen cennedy een grote rol gespeelt ook met wie wat gaat doen met de films die we de laatste tijd hebben gezien van star wars.

Een star wars fanboy.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 5 mei 2020 15:26]

Oh wacht, Jar Jar was natuurlijk woke (ook al bestond dat woord toen nog niet) en daarom was SW I slecht en niet omdat dat lelieblanke jochie vreselijk vervelend was en het script vreselijk goedkoop teruggreep op deel IV en Ben Hur en stomme concepten als midi-chlorians bevatte.
Of Leslye Headland haar serie gaat krijgen is nog maar de vraag. De Bobs zijn behoorlijk boos dat zij de serie vorige week buiten Disney om heeft aangekondigd. Daarbij promoot Disney nu vooral de originele trilogie omdat de nieuwe films veel backlash hebben gekregen. De laatste film heeft relatief weinig opgebracht en het speelgoed verkoopt bijzonder slecht. Daarbij komt dat Galaxy Edge in hun park het ook slecht doet. Disney heeft het wel gehad met de feministische stijl van Kathleen Kennedy en deze nieuwe serie zou ook 'female centric' worden. Goede kans dat Disney de boel canceled. Ze kunnen nu vanwege de recente films en zelfs de corona crisis iedereen ontslaan die ze willen. Ook vrouwvriendelijke projecten.
Feministisch hoeft geen probleem te zijn, een gebrek aan visie wel. De sequel trilogy had gewoon heel hard iemand nodig die op dezelfde manier als Kevin Feige dat bij Marvel doet de consistentie en cohesie bewaart en een duidelijke visie heeft voor de franchise als geheel. En die persoon moet dan niet alleen een movie executive zijn, maar het ook iemand die fan is van de franchise waar hij of zij aan werkt. Afgaand op The Mandalorian zou ik zeggen dat een Dave Filoni die rol prima kan vervullen.
Dave Filoni noem je, maar Jon Favreau mag die positie van mij ook wel vervullen. Beiden personen die Star Wars een enorm warm hart toedragen en een creative visie prima uit weten te executeren.
Dit is een full-time job achter de schermen en ik denk dat Jon Favreau liever meer doet dan produceren (regisseren, acteren). Je hebt iemand nodig die zich vrij letterlijk wegcijfert, en dan denk ik ook eerder aan Dave Filoni.
Ik verwacht er weinig van. Van een franchise waar zoveel prestige en zoveel geld mee gemoeid is kan geen enkele filmmaker echt iets bijzonders meer maken. Als regisseur lig je volledig aan de ketting van Disney en de (tig) producenten die aan zo'n film verbonden worden. En die zijn doodsbang om buiten de gebaande paden te gaan.
Nou ja, gezien de belangen en het budget en alles daaromheen heb je zeker een punt, maar regisseurs als Waititi en ook James Gunn lieten zien dat ze binnen het veilige 'Disney / Marvel' framework welzeker hun eigen stempel op hun films konden drukken; ben dus wel benieuwd :)
Ook zijn eerdere films Boy en Hunt for the Wilderpeople zijn erg de moeite waard. Vast nog wel meer, maar dat zijn degene die ik gezien heb :)
Jojo Rabbit is ook een erg goede film.
En natuurlijk What We Do in the Shadows
Geweldige film. De spin-offs ervan zijn ook leuk als je van die humour houd. What do we do in the shadows is in 2e seizoen al bezig. En wellington paranormal kijk ik alweer uit naar het 3e seizoen met onze Officers Minogue and O'Leary. Hij was ook de stemacteur van Korg in dn Avengers. Ge moet er maar van houden.
Ik had eigenlijk een wat lichthartige film verwacht. Vooral humoristisch, een beetje de draak ermee stekend, zoals La Vita E Belle maar dan nog wat lichthartiger. Achteraf vond ik het een best trieste film. Het had grappige elementen, maar ik vond het grotendeels erg realistisch. Er was waarschijnlijk ergens een kind die de oorlog op een dergelijke manier ervaarde. Achteraf voelde ik me best triest.

Goede film, daar niet van. Maar ik ervaarde het wel als een erg trieste film.
Het was idd een vrij trieste film.
Ik trok het op een bepaald moment niet meer, en dat terwijl ik met plezier de meest foute films kijk...
Ik liet het aan m'n vriendin zien, en die zei "meh, is dat alles?".
Dus blijkbaar raakt de film mensen op verschillende manieren :p
Maar Ik vind het een hele goeie filmmaker. Vooral dat ie prima kan switchen tussen grote Hollywood blockbusters en wat kleinere films :)
Het is nu eenmaal echte Nieuw Zeelandse humor in alles wat Taika Waititi maakt.
Dat spreekt je aan, of niet. Gelukkig hebben we allemaal andere smaak anders was de wereld wel erg saai! :)
Het was inderdaad geen over-the-top humor zoals van Roberto Benigni. Maar als je van wat zwartere humor houdt (vaak met een behoorlijk serieuze ondertoon) dan was het komisch. "Shoot anyone that look different" was qua comedy timing geweldig, maar het geeft wel een maatschappelijk probleem aan. We hebben nu in Nederland nog steeds politici die het niet zo zeggen dat je maar moet schieten, maar wel eenzelfde boodschap gebruiken.
Ik heb Jojo rabbit niet afgekeken.. na een uur heb ik het opgegeven, vond er echt niks aan. Niet mijn humor I guess.. vond het wat lafjes en nogal saai.
Kan je uitleggen wat je bedoelt met 'lafjes' in deze context :?
De humor.. vond het maar erg flauw. Blijkbaar kwam de clou nog later in de film, maar dat trok ik niet meer. Moest me al met veel moeite door het 1e uur trekken. Zo vond ik zowel Jojo als Adolf eerder irritant dan grappig.
Het is echt vreemd dat die film zulke verschillende reacties brengt bij mensen.
Ook bij de reviews zie je dat. Sommigen vonden het een emotionele achtbaan, terwijl anderen er helemaal niets aan vonden...
Gelukkig maar dat niet iedereen dezelfde smaak heeft :)
Waarom niet? Dat deden "Er ist wieder da" of "Inglorious Basterds" toch ook? De spot drijven met Hitler of nazisme kan ook zonder Leslie Nielsen als Adolf. Ook het Amerikaans-Duits accent vond ik tenenkrommend, het moet grappig zijn, maar ik voelde het niet.

Als Jojo niet grappig is, wat is het dan wel? Voor mij bleef het bij een (subjectief) slechte comedy. Ik hou van satire, maar wel gitzwarte satire en dat was het niet.

Dit zegt overigens niks over de kwaliteit van de film, maar eerder over smaken die verschillen.

[Reactie gewijzigd door quintox op 4 mei 2020 23:16]

Deel je mening en heb hier weinig aan toe te voegen. Jojo Rabbit is goed geregisseerd, maar het is niet mijn type film. Men spreekt over humor, maar wellicht dat het niet mijn humor is of het raakt mij niet.

Inglorious Basterds daarentegen is van een heel ander kaliber. Hoewel beide films niet te vergelijken zijn is Jojo Rabbit voor mij niet herhaalbaar om te kijken, terwijl Inglorious Basterds dat absoluut is.

Desalniettemin vind ik Taika Waititi een goede regisseur, maar heb zo mijn twijfels bij nieuwe Star Wars films. Een vrij onpopulaire mening onder velen, maar ik vind Star Wards Episode I, II en III qua verhaal en regie een genot om naar te kijken. Nummers 1,2,3 blijven altijd nog Episode 4, 5 en 6 uiteraard. :)

In de nieuwe Star Wars reeks vond ik Kylo Ren in het begin duister en sterk overkomen, maar dat dreef steeds meer verder af naar het verwijfde toe. :'(
Ik ben het 100% met je eens. Episode 1,2,3 kun je een mening over hebben en deze films hebben beslist hun gebreken (Jarkuch kuch, en Haydn Christensen was misschien niet de beste keus) maar deze films zitten technisch goed in elkaar en, het belangrijkste, er zit een duidelijk verhaal in. De handelingen van de karakters zijn (meestal) logisch en begrijpelijk.

Not so much bij episodes 7,8,9. Daar zit totaal geen logisch verhaal in. De films zitten vol met plotelementen die nooit meer gebruikt worden (de band tussen Rey en Kylo) en karakters die totaal geen toegevoegde waarde hebben (Finn, captain Phasma, Rose). De handelingen van de karakters zijn volkomen onlogisch. Alsof een 8-jarige het script heeft geschreven. "O, toen gebeurde dat ineens". Hebben ze in ep7 een redelijke setup gemaakt van slechteriken, sneuvelt de grootste schurk al in ep8 om vervolgens door Palpatine te worden opgevolgd. Misschien behoeft het wat uitleg als je de grootste schurk in de franchise zomaar terugbrengt? Nee hoor, even 2 zinnen dat hij gekloond is. Van Kylo Ren blijft helemaal niks meer over, hij is niet slecht meer, maar ook niet goed, eigenlijk is hij niks. En Rey, wtf. Heb je een sterk karakter met een goede actrice, waar ook niks van overblijft. Nergens in de hele franchise zijn aanwijzingen dat Palpatine nakomelingen had. Waarom is de afkomst van Rey niet wat beter uitgelegd of opgebouwd? Manmanman wat een prutswerk, je zou toch denken dat ze bij Disney wel betere schrijvers hebben.

O wacht, dat is het probleem. Maleficent, Aladdin, Lion King, allemaal recyclen van bestaande verhalen. Misschien zijn ze gewoon door hun inspiratie heen? Of ze hebben de goede schrijvers toegewezen aan de tv-series, want The Mandalorian vond ik best goed en The Clone Wars S07 lijkt ook wel leuk te worden (ik heb 'm nog niet uit).

Ik hoop toch echt dat als ze zich nog een keer wagen aan een Star Wars film, dat ze eindelijk weer wat aandacht schenken aan het allerbelanrgrijkste bij elke film: het verhaal. De franchise verdient echt beter.
En vergeet Iron Sky niet haha.

Maar even on topic, het is te hopen dat ze niet te veel star wars er doorheen drukken. De magie van de eerste 3 delen is bijna niet te evenaren. De 2e trilogie was hmm okay I guess en de derde trilogie is tjah...

Aan de andere kant door zo lang te wachten krijgen mensen hele andere verwachtingen zoals bij de tweede trilogie heel prominent te zien was waar veel fans enorm teleurgesteld waren in de serie met vooral episode 1 als grootste misser.
Jammer dat je 'm niet uitgekeken hebt. De laatste scene vond ik 1 van de beste/mooiste ooit. Totaal niet realistisch maar qua beeld, geluid, timinig zo mooi.
Ja naja.. zo zijn er meer films die dat doen. Once upon a time in Hollywood was er ook eentje waar je ruim 2 uur naar een snoozefest zit te kijken voor een 'epische' conclusie in de laatste 20min. Sorry, maar dan heb ik al iets anders opgezet in de tussentijd :P

Daar heb ik te weinig tijd en teveel opties om te kijken voor ;)
Smaken verschillen...

Ik heb hem gisteren gekeken, met veel pijn en moeite. Samen met mijn vrouw en een vriend van ons, die exact hetzelfde gevoel bij deze film hadden.

Er zaten hier en daar leuke stukjes in maar dat wat het IMHO dan ook wel.

Maar goed, zoals ik al zei, smaken verschillen(!).
Ongetwijfeld, maar die werd in het artikel dan ook genoemd. Dan hoef ik dat niet nog eens te doen :)
Ja die vond ik echt heel goed, toen ik begon te kijken wist ik niet echt wat ik er van moest denken maar ik vond het achteraf echt een pareltje waar je verder vrij weinig over hoort.
Hij heeft ook een hele goede samenwerking met Jemaine Clement en Bret McKenzie van Flight of the Conchords (waar hij overigens ook voor aan hun serie mee heeft gewerkt). Enorm goede band tussen ze die je kunt zien op het scherm, waardoor ik eigenlijk zonder twijfel elke film kan aanraden waar minstens 2 van deze 3 aan mee hebben gewerkt.
Ja die serie is ook hilarisch! :D :D :D
Na de mandalorian kreeg ik terug hoop voor star wars. Als ik deze namen zie dan wordt de hoop enkel maar groter!
7x teleurstelling, 1x wel aardig.

Ik heb geen hoop.
Voor mij precies andersom. Serie had fantastische toon, tot Waititi er een soort slapstick van maakte. Net als bij Thor Ragnarok. Alle spanning verdwijnt daardoor. Toegegeven, het was af en toe grappig en een enkele scene was goed, maar als geheel valt het uit elkaar.
Ik vond het juist andersom; bijna alle afleveringen vond ik tegenvallen en voorspelbaar; pas richting het einde leek het pas fatsoenlijk bij elkaar te komen en het niveau zaterdagochtend-cartoon te ontstijgen. Heel die serie had prima als film van 2 a 2.5u gemonteerd kunnen worden wat mij betreft..
Daar ben ik het een beetje mee eens. Ik vond de stukken op die bosplaneet minder met het Rocket Trooper meisje en ik vond de humor meestal best aardig en toch nog passen in zo'n gritty wereld.

Lekkere soundtrack ook. Kan me niks herinneren van de films maar de theme van de serie zit er goed in.
Rogue One nooit gezien zeker?
Nee hij woont duidelijk in een grot! Maar inderdaad, rogue one was echt een goede film, the Mandalorion vind ik ook echt heel fijn. En toen the Force Awakens uit kwam had ik ook nog wel goede hoop voor de laatste trilogie, maar dat heeft the last Jedi wel danig verpest. Kortom, Star Wars geeft hoge verwachtingen vanwege de eerste trilogie, en die verwachting is op sommige momenten ook waargemaakt, maar we weten inmiddels ook dat het ook net zo vaak niet lekker uit de verf komt. Al met al een 50/50 kans dat dit wat wordt dus! Dat is een score waar de terminator films niet aan komen ;)

[Reactie gewijzigd door cmegens op 4 mei 2020 21:43]

Tenzij Disney directie team gaat vervangen lijkt het me niet dat er ook maar iets zinnigs uit kan komen. Elke cliche die bestaat moet erin geramd worden. Het voelt alsof Disney een stel marketing kereltjes heeft zitten die stug gelooft "de succesformule" te hebben gevonden en dit absoluut in elke film terug moet komen. Niemand mag dood want muh merchandise. Ik denk dat D&D een perfecte fit geweest was voor de nieuwe directie van star wars films waar alles draait om fanservice en het verhaal letterlijk niet bestaat.
Maar kijk voor de gein eens naar Marvel. 23 films in 12 jaar tijd, waarvan er drie in de top 10 staan en eentje zelfs de meest succesvolle film aller tijden is. En dat allemaal met films waarin de regisseurs de ruimte kregen om hun ding te doen, waarin de dood van karakters hier en daar niet werd geschuwd op het moment dat het écht ergens om ging. En allemaal onder de leiding van Disney.

Disney is het probleem niet niet. Lucasfilm wel. Daar ontbreekt het simpelweg aan iemand die zowel fan is van Star Wars (en de franchise door en door kent), een goede visie voor de franchise heeft, en ook nog de managementskills heeft om de juiste mensen aan te trekken om de films succesvol te maken. Marvel Studios heeft inmiddels bewezen dat binnen the House of Mouse heel goed te kunnen, en Star Wars heeft in mijn ogen exact hetzelfde potentieel.
Bedoel je deze top 10 ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_succesvolste_films

Opbrengst <> kwaliteit/goede film.
Dave Filoni! Die heeft heeft zowiezo de kennis, de passie en als je kijkt naar Clone Wars, Rebels en de Mandolorian vind ik dat hij, met de beperkende factor Kennedy looming over him, goeie Star Wars heeft neergezet!
Je weet dat Avatar (2009) succesvoller was dan Avengers: Endgame (2019) vanwege inflatie, en dat Avengers: Endgame in VEEL meer bioscopen (4,662) draaide dan Avatar, die maar toen in 3,452 bioscopen draaide, en dat is alleen Amerika, en dat Avengers: Endgame $119,- duurder was om te maken dan Avatar, en ook VEEL meer geld gegaan is na reclame en zo, al met al kwam Avengers: Endgame geen eens in de buurt van de succes dat Avatar was.
Ja, dat weet ik. Gone With The Wind uit 1939 bracht na inflatiecorrectie liefst anderhalf miljard meer op dan Avatar, had duizenden bioscopen minder ter beschikking dan Avatar en was na inflatiecorrectie waarschijnlijk ook nog steeds tientallen miljoenen goedkoper. Daarnaast moet je in het geval van Marvel ook verder krijgen dan alleen Endgame. Naast ticketverkoop moet je ook denken aan de talloze licensing deals met makers van merchandise en aan de extra DVD/VOD verkopen van fans die de eerdere films nog willen zien voordat ze naar Endgame gaan. De bedragen die daar in omgaan zijn ook niet bepaald klein te noemen. Maar beide statistieken hebben vrij weinig te maken met het punt dat ik in mijn eerdere comment probeerde te maken.

Het punt wat ik probeerde te maken is dat Marvel twaalf jaar lang gemiddeld twee superheldenfilms per jaar heeft uitgebracht, zonder dat dat ten koste ging van de kwaliteit (in commerciële zin) van de films en tot nu toe zelfs heeft geleid tot de meest succesvolle film aller tijden. En dat er dan na inflatiecorrectie een paar films meer hebben opgebracht dan Endgame is prima, maar het punt is dat Marvel met zijn films alleen maar meer en meer geld weet binnen te harken en het publiek nog lange na niet Marvel-moe lijkt te zijn. Dat slaat vrijwel haaks op de kritiek en teruglopende bioscoopinkomsten die Star Wars verwerken krijgt, en het ligt puur aan de manier waarop er met de franchises omgegaan wordt.
Marvel kan goede films maken en humor is daarin geen vreemde eend in de bijt.
Ze blijven echter grotendeels in de wereld waarin het zich afspeelt.

Met Star Wars moet dat ook gebeuren: blijf bij de wereld die inmiddels gevestigd is.
Zodra je real-life politics erin gaat stoppen gaat het mis.
En dat is zichtbaar in de sequels. Met name Last Jedi is daarin het toppunt.
Force Awakens begon goed, maar toen kwamen er verhaaltechnische fouten in.
Last Jedi was op en top real life SJW politics, en die hebben niets te zoeken in een fictie-wereld in een galaxy far far away, a long time ago.
Momenteel is Kathleen Kennedy het hoofd van de Star Wars franchise bij Disney.
Het was ook haar idee om Palpatine terug te laten keren in Rise of Skywalker.

D&D waren ooit gerespecteerde schrijvers, en fans waren ook zeker enthousiast toen bekend werd dat de 2 iets met Star Wars gingen doen.
Maar dat ging allemaal ten onder op het moment dan seizoen 8 van Game of Thrones uitkwam, en hun reputatie voor eeuwig aangetast werd.

[Reactie gewijzigd door ChopperGunnerNL op 5 mei 2020 00:45]

D&D hebben aangetoond dat ze heel goed zijn in het vertalen van een boek (dat door GRRM is geschreven om de beperkingen van TV/Film budgetten te negeren, GRRM was tenslotte een scriptschrijver voor verschillende Hollywood producties en stoorde zich aan hoe de budgetten alle 'kleinschalig' hielden) naar een goede TV serie.
Hoe ze de serie hebben voltooid, verdiend inderdaad niet de schoonheidsprijs, maar ze hebben dan zelf ook een hele hoop verhaallijnen moeten uitwerken om het door GRRM beoogde einde (want het einde in de boeken zal niet veel verschillen van het einde in de serie) te behalen. Hierbij zijn veel fouten gemaakt.

Hierdoor zie ik D&D dus ook niet in staat om zelf een script en verhaallijn in elkaar te steken die goed aansluit bij de huidige SW lore. Maar, als ze een goed uitgewerkt verhaal van een goede scriptschrijver krijgen, zijn zij echt wel in staat om er een goede film of serie van te maken.
D&D zijn inderdaad goed in het bedenken van een script waarbij er al bron materiaal beschikbaar is.
Game of Thrones seizoen 1 tot en met 6 zijn extreem goed geschreven omdat hier nog het materiaal van GRRM werd gebruikt.
Seizoen 7 hebben D&D grotendeels zelf moeten schrijven en toen kon je al zien dat er wat dingen niet klopten. Seizoen 8 was rampzalig, de eerste 2 afleveringen waren prima en viel niks op aan te merken, maar vanaf de 3e aflevering werd het een zootje.

Wat je zegt, D&D hebben hiermee aangetoond niet helemaal in staat te zijn om zelfstandig een script te schrijven zonder het gebruik van bestaande verhalen. Het is ook maar goed dat ze zich terug hebben getrokken uit Star Wars, omdat de fans vrijwel alle hoop in D&D hadden verloren.
Ik vond Rogue One ook echt bagger eigenlijk. Ik zit nu te even denken en ik kan geen één karakter uit die film noemen.
Als je geen éen karakter kan op noemen ben je overduidelijk niet wakker geweest tijdens de film.
Rogue One wordt door vele fans beschouwd als beste Star Wars film die door Disney is gemaakt.

Het verhaal maakt ook een best belangrijk deel uit van de Star Wars films.
I dunno, de Disney films vond ik tergend slecht dus dat zegt me niet zo veel. Ik vertrouw mijn eigen hersenen meer dan de consensus onder Star Wars fanboys.

The Mandalorian vond ik leuk en origineel. Dat was hoe ik me een Star Wars revival had voorgesteld. Een nieuw verhaal, nieuwe wereld, andere verhalen dan het omverwerpen van een rijk en iets groots opblazen. Beetje meer KOTOR of Star Wars Galaxies, een echt mysterie ipv "lol it was a clone all along".

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 5 mei 2020 01:08]

The Mandalorian moet ik net als alle andere Star Wars series (ja ook Clone Wars) nog kijken.
Hier kan ik dus nog niet over oordelen.
Films daarentegen wel.

Onder de Star Wars fans is en blijft de Original Trilogy het beste wat er is.
De Prequels hebben tegenwoordig ook meer fans erbij gekregen en worden veel meer gewaarderd nu.
De Sequels zijn nogal gemengd, veel mensen vinden het ruk maar ook veel mensen vinden het goed.
Het is alleen wel overduidelijk dat Disney hier de touw in handen heeft, ook omdat de hoofdpersonage (Rey) als Mary Sue wordt beschouwd.
Leuk! Dan staat je echt nog wat te wachten, the Mandalorian is leuk, al helemaal vergeleken met de laatste films (en ook de prequels, die zijn nog steeds zeer matig ook al zijn de nieuwe films nog slechter).

Ik kan Rey op zich nog wel waarderen (en Adam Driver en Finn ook wel), maar het verhaal is gewoon zo slecht dat ze er ook niet zo veel mee kan. En dat werd almaar slechter bij elke nieuwe film.

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 5 mei 2020 01:15]

Mandalorian en andere series ga ik ook zeker kijken, vooral nu in de quarantaine.
Prequels zijn ook niet helemaal mijn favoriet maar Ep3 Revenge of The Sith is toch een best goede film in mijn ogen.
Waar de prequels wel heel goed in waren was de variatie en production design van verschillende planeten en locaties. Iets wat we van de andere 2 trilogieën niet gezien hebben.

Rey (Daisy Ridley) vindt ik als personage wel prima alleen zoals ik al eerder zei, is ze in principe een Mary Sue.
Als je niet bekend bent met de term, Mary Sue betekent dat een karakter geschreven is zonder enige zwakheden of fouten te hebben. Rey zie je in de sequels eigenlijk nooit zwakheden hebben of grote fouten maken. Naast dat is zij ook enorm overpowered. Wat andere Jedi maanden of jaren aan training kostte, heeft Rey in slechts een paar dagen of weken geleerd wat niet helemaal klopt in mijn ogen.

Kylo Ren vindt ik zelf een goed geschreven antagonist/antihero en had naar mijn mening de hoofdpersonage moeten zijn.

Finn was in The Force Awakens een veelbelovend personage, echter werd hij compleet nutteloos gemaakt in The Last Jedi en Rise of Skywalker. Wat ik wel vet vond is dat bleek dat Finn toch Force-sensitive blijkt te zijn, wat hij dus ook aan Rey wilde vertellen.
Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik de original trilogy alleen leuk om het een stukje nostalgie is. Hedendaags vind ik het enorme saaie en slechte films. De films na de original trilogy zijn allemaal met het BCG-matrix in het achterhoofd gemaakt: cash cows! Oké oké... de CGI films waren ook een leuke testcase wat betreft de techniek. Resultaat is echter wel bagger.

Ondanks dat Rogue One bij Disney vandaan komt, vind ik dit dé film waarmee het allemaal had moeten beginnen. Ik heb het idee dat Disney en de Star Wars franchise dat nu ook door hebben en deze manier van filmmaken willen doorzetten. Thor Ragnarok is naar mijn mening ook de leukste film uit de Thor series. Niet so try hard, but light and fun! Veel van deze elementen zie je ook terugkomen in de Mandalorian. Mijn enige puntje van kritiek: speed it up! Het verhaal zet zich echt een paar stappen te traag voort...

Anyhoe. Goede trend om door te zetten bij de Star Wars franchise en een mooi moment om alle origin karakters eindelijk eens een keer te vergeten (bout time!).

[Reactie gewijzigd door stervis op 5 mei 2020 09:25]

De Original trilogie is inderdaad vrij traag en in het begin ook vrij saai.
De Prequels waren zoals je zegt een goede test om het begin van de CGI tijd aan te kondigen, hoewel er in vele shots te zien is dat de CGI nogal gedateerd is, zijn er ook genoeg shots te zien die er zeer goed uit zien.

Thor Ragnarok vindt ik zelf ook de beste uit de Thor trilogie, maar dat komt ook vooral omdat de 2 vorige films daaruit nogal zwak waren.
Ben zelf ook heel benieuwd wat voor nieuwe Star Wars content we gaan krijgen de komende jaren, hoop alleen niet dat Kathleen Kennedy (Hoofd van Star Wars franchise bij Disney) er een zooi van maakt net als de sequel trilogie.

Rian Johnson, regisseur van The Last Jedi, zou een nieuwe trilogie zelf regisseren met David Benioff en D.B. Weiss als schrijvers, (D&D zijn de schrijvers van Game of Thrones serie). Echter hebben de 2 zich teruggetrokken uit het project nadat ze hun reputatie verknald hebben met het laatste seizoen van Game of Thrones.
Rian Johnson moet een verbod krijgen om zich met Star Wars bezig te houden! Hij mag er niet eens aan denken! Star Wars VII (the last jedi) was verschrikkelijk! Het kost me moeite om een keuze te maken tussen TLJ en de Holiday Special voor de titel slechtste Star Wars ooit gereleased.
Mijn enige puntje van kritiek: speed it up! Het verhaal zet zich echt een paar stappen te traag voort...
Ik vond het tempo bij The Mandalorian ook wat aan de trage kant, maar dat stoorde mij nu juist niet.
Sterker nog, ik heb liever dat het verhaal wat trager gaat en goed wordt uitgelegd, dan dat het razendsnel gaat en er daardoor allerlei plotholes ontstaan, of dingen die tussendoor uitgelegd moeten worden door een willekeurig karakter.
Juist bij een serie waarbij het een doorlopend verhaal is (zoals The Mandalorian) heb ik liever dat ze wat meer tijd nemen om de boel goed te onderbouwen en uit te leggen, dan in hoog tempo alles opblazen en na het gevecht vertellen wat er nou precies is gebeurd.
Ik ben het wel met je eens. Perfect tempo voor mij ligt tussen The Mandalorian en Rogue One in...
bij mij ging het met Star Wars ongeveer zo:

de originele trilogie….ooit een keer op VHS opgenomen door mijn vader van de BBC, zo ontiegelijk vaak gekeken dat bij elke band de eerste paar minuten alleen maar ruis waren ...letterlijk kapot gekeken :)

toen kwamen deel 1 t/m 3....deel 1.....had even tijd nodig, maar uiteindelijk vond ik em ok, deel 2 al weer beter en deel 3 goed in lijn met deel 1 en 2, en ook een goeie film met veel diepgang etc etc.

toen kwam deel 7.....ik zag em in de bios en aan het eind van de film was 1 grote rode draad die ik zag...en die vond ik erg veel overeenkomsten hebben met A New Hope, maar goed….ik dacht nieuw team, moeten er even in komen, ziet eruit als iets dat wel vet kan gaan worden.

toen kwam deel 8....ook in de bios gezien….meerdere keren tijdens de film had ik zoiets van....REALLY?? al helemaal op het eind...hmmm...grote lopers vallen een basis aan en worden gestopt met kleine fighters etc etc....al was Luke zijn aandeel bij die aanval en zijn gevecht met Kylo Ren veruit het vetste van de hele film naar mijn idee.

na die film heb ik de hoop opgegeven…..ik heb Rise of Skywalker niet gekeken, ga ik ook niet doen, vanaf deel 7 zijn het voor mij 1 timers geweest, de spinoffs zoals Han Solo en Ben Kenobi (weet niet of die al uit is)….ik heb er geen trek in, de Madalorian schijnt vet te zijn, hoor ik van meerderen….misschien dat ik die ooit ga proberen….maar de grote rode draad die voor mij ooit was.....ooohhhh….nieuwe star wars film.....veeettt...is er allang niet meer..helaas.

I agree with Cartman, we shoulda sold the rights to Star Wars to the Chineze :)

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 5 mei 2020 07:53]

“Het is de beste Star Wars film door Disney gemaakt.”

Je slaat de spijker op z’n kop, daar is echter alles wel mee gezegd ook over de kwaliteit van de film.

Over smaak valt te twisten maar, als mensen de namen van de lead characters niet kunnen onthouden, en je de rewrites en reshoots er zo uitpikt als je goed oplet, kunnen we hopelijk nuchter genoeg zijn te erkennen dat Rogue One geen goede film is.

Helaas nog steeds wel de beste Disney Star Wars.
Smaken verschillen dat is zeker een ding.
Natuurlijk mogen vele andere waaronder mezelf Rogue One een goede film vinden, maar dat hoeft niet voor iedereen te zijn.

Maar zou graag wel argumenten willen horen van mensen die Rogue One geen goede film vinden.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat de film traag op start komt.
Maar buiten dat kan ik eigenlijk geen ander argument bedenken.
Ik zou dat hieronder uiteen kunnen zetten maar ik verwijs je beter naar de review van Hackfraudmedia. Mijn eigen argumenten en nog vele anderen komen daar langs en de review is best entertaining en leerzaam als je interesse hebt in films en filmtheorie.

https://youtu.be/I7jTfgXfaCU
De Mandalorian heeft hier ook last van. Naar mijn mening nog meer dan Rogue One....

Echter hoor je bijna iedereen laaiend enthousiast zijn over de serie.
Ik vond hem beter dan delen 7 tm 9. Het is imho een van de weinige Star Wars-films die nog iets van het gevoel van de originele trilogie heeft.
Ik heb dat dus voor deel 7-9, de characters daarin waren zo slecht uitgewerkt. Rogue One was van de nieuwe reeks films de enige die ik kijkbaar vond.
Is dit nou ook niet het geval dan wij als mensen als zoveel gezien hebben dat het gewoon lastiger is om namen te onthouden? Dat merk ik bij me eigen wel tenminste. Er zijn nu natuurlijk zoveel films en series te bekijken. Waar men vroeger redelijk snel de film opnieuw zou kunnen kijken vliegt men nu door de series en films want er is nog meer te kijken. Vroeger was het eigenlijk elke keer als the A team of Airwolf op tv was stond het bij ons op en dus ook makkelijker onthoud. Nu gebeurd het maar een enkele keer dat ik iets opnieuw kijk. Misschien de laatste aflevering van een seizoen ofzo om er weer in te komen voor de nieuwe seizoen. Maar verder sporadisch omdat er nog zoveel andere dingen te zien is.
Nee, Darth Vader, Leia, R2D2 on maar wat kleinigheden te noemen?
totale screentime van de drie die je noemt is een minuut ofzo? Misschien twee?
Precies wat ik bedoel, je noemt alleen de karakters die we al 39 jaar kennen en nog steeds in elke film gepropt worden "omdat we ze kennen".
ik ook niet, eigenlijk, maar er lag ook geen duidelijk politiek-correct sausje overheen.
Last Jedi had dat wel, dat spatte er vanaf. En was verhaaltechnisch ook nog niet eens goed.
Het was een leuk verhaal, als op zichzelf staande film, maar als je rekening houdt met alles wat er in de andere films is gebeurd past het gewoon niet in hetzelfde universum.
Middelmatige film. Leek goed bij vergelijking omdat de Disney trilogie onvoorstelbaar slecht was.
Helaas, ik zou je hoop terugschroeven. En weet dat het ook gewoon nooit meer zo mooi wordt als 4,5 & 6.
Geeft veel energie, dat loslaten.
Gaan de Bobs het goedmaken?
tja Star Wars wordt helemaal comercieel uitgeknepen door Disney . Was te verwachten. Zijn wel een paar goede films van gekomen de Mandolorian was beter dan verwacht maar dit is wel het einde van Star Wars
Disney is daar heel sterk in. Bekende verhalen worden keer op keer uitgemolken. Deel 4, 5 en 6 waren goed en hadden de magie. Deel 1,2 en 3 waren ok. De delen 7,8 en 9 waren echt matig. Kylo Ren was eerder lachwekkend als serieus te nemen. Grafisch geweld vind ik tegenwoordig bij veel SF/Fantasy films teveel op de voorgrond treden waarbij het verhaal meestal erg dun is. Met Disney is het niet beter geworden. De Mandalorian vond ik ook een tegenvaller, had m.i. weinig tot niets met Star Wars te maken
Los van Star Wars heeft Disney sinds De Reddertjes in Kangeroeland geen enkele originele film keer gemaakt. Alles is gebaseerd op volksverhalen of andere overbekende bronnen. De laatste vijf jaar remaken ze zelfs alleen nog maar hun eigen films. Goede, interessante cinema voor de jeugd is compleet verdwenen.
Hebben we het hier dan over films afkomstig van Disney zelf? Of tellen we ook de opgekochte studios mee (Marvel, Pixar, 20th Century Fox)
Episode 2 was wel echt heel slecht hoor. Met dat monoloog over zand...
Een monoloog van eennoersonage van 19, dewelke zich sinds zijn 9e op romantisch emotioneel vlak niet meer heeft kunnen/mogen ontwikkelen.

De dialoog is echt slecht. Maar het past perfect bij het personage.
net zoals de haat op Episode 1, dat het zoveel politiek geneuzel was.
Ja, dat klopt, dat is ook het doel van de film. Laten zien hoe Sidious aan de macht is gekomen via de Senate. En ja, dan hoort daar veel politics bij.
Helemaal mee eens!
Zoiets wou ik ook schrijven met als aan vulling dat er na deel 9 eigenlijk niets meer te maken valt: ik vind deel 9 het einde van alle verhaallijnen.

Star Trek idem: Discovery is zo verschrikkelijk slecht en niet realistisch dat het geen kijken is. En daar komt bij dat de verhaallijn ook niet klopt als je het afzet tegen the Original Series.
Niets te maken ?
Knights of the old republic
Legacies
Non canon, expanded universe.
Maar ah Disney zal het altijd wel op veilig spelen.
Wat is er zo slecht aan ST:Discovery? Ik vond seizoen 1 wat traag maar van S2 zat ik elke week te wachten op een nieuwe aflevering. Ik vind het een prima Trek voor de moderne tijd. Picard; dat was pas een domper zeg :\
Heb je een uurtje?

Discovery heeft niets met de liefde voor star trek te maken. Het is een wanhopige, geforceerde poging om een klassieke serie met veel geweld de huidige tijd in te rukken, waardoor veel waar star trek voor stond aan flarden is gescheurd.

Picard daar daarin tegen is precies het tegenovergestelde.
Mjah, is er ergens een officieel document (ondertekend met het bloed van Gene Roddenberry) waarin staat wat een Star Trek serie precies moet zijn en waar het allemaal aan moet voldoen? Ik lees dat argument namelijk vaker. Ik heb het idee dat mensen altijd maar weer een nieuwe TNG willen (overigens is DS9 mijn persoonlijke favo) en vooral de eigen verwachtingen te hoog of anders hebben ingezet. Ik vond het eerste seizoen van Discovery niet heel sterk (maar dat was bij TNG even zo goed); Seizoen 2 vond ik echt een flinke stap vooruit en heb ik me dan ook goed mee vermaakt

Picard (en begrijp me niet verkeerd, ik ben heus wel fan van TNG) vond ik echt vele malen slechter, matig verhaaltje, suffe cast (op Patrick Stewart na, die ik overigens als karakter niet altijd geloofwaardig vond), geforceerde bijrolletjes, en een paar echt slechte afleveringen. En Picard is deels geproduceerd door hetzelfde team als Discovery; dus het is nou ook weer niet zo dat men niet weet waar men mee bezig is.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 5 mei 2020 12:31]

Picard is werkelijk een godsgeschenk.

Ik kan niet wachten! De beste Picard aflevering komt nog!

https://youtu.be/Ao99bNrJ_1Q

Ik F5 me de moeder!
Wat er slecht is aan Discovery?

https://youtu.be/rSRk2nxjYHM

Star Trek heeft hetzelfde probleem als Star Wars. Iemand die de touwtjes in handen heeft die het niet begrijpt, respecteert en de klanten (fans) niet waardeert.

Architecten probleem. Die willen vaak ook niet luisteren naar klanten / opdrachtgevers.
Haha ok, die is wel grappig :o Ik was ook geen initiële 'fan' van de sporedrive maar ze hebben het verhaaltechnisch nog vrij netjes weten te verwerken moet ik zeggen.

(overigens beetje flauw om Kurtzman op het blok te zetten, Bryan Fuller is ook co-producent/schrijver en heeft prima series (en ook een flink wat Star Trek afleveringen, wel vooral Voyager ;P) op zijn naam staan)

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 5 mei 2020 12:36]

Discovery en Picard zijn een onsamenhangende collage van geplagieerde ideeën/scenes. De verhaallijnen bevatten meer gaten dan verhaal. De dialogen zijn ronduit achterlijk, de karakters onuitstaanbaar. Twee van de slechtst geschreven series die ik ooit heb gezien.

Hier een (lange) compilatie van Kurtzman-Trek plagiaat:
https://www.youtube.com/w...w0lNd3KJblPV_41DKtQe-eqVu
Ik vind Discovery wel leuk, in tegenstelling tot Picard. Het probleem lijkt vooral te zijn dat Star Trek-fans het niet leuk vinden dat het geen typische Star Trek-serie is met de typische filosofische elementen en zaken als exploratie. Maar als je het losstaande scifi-serie ziet, vermaak ik me er prima mee.

Je zegt overigens dat het niet realistisch is. Maar wat is er minder realistisch aan dan wat Star Trek ooit was?
je hoeft maar te kijken naar de boeken die zich afspelen na de original trilogy.
Het enige wat de sequals daarvan hebben overgenomen is het feit dat Luke een nieuwe Academy is gestart.
Al die personages zoals Mara Jade etc. kan je met al hun verhalen gewoon verfilmen.
Er is genoeg materie, genoeg fictie.

En anders grijpen ze terug naar The Old Republic.
Talloze oorlogen en veldslagen en karakters die ze op filmdoek kunnen zetten. Als ze zouden willen.
Desnoods Revan als vrouwelijk karakter ofzo, in het spel kon je Revan ook als vrouwelijk karakter spelen, dus die ruimte hebben ze.

Als er een ijzersterke character-arc te verfilmen valt is het wel Revan.
Of een Hollywood-film over Ahsoka Tano. Teveel om op te noemen.
Ook zal Disney op termijn met een tv-serie komen over Cassian Andor. Die serie zal vindt plaats na de gebeurtenissen van Rogue One.
De serie zal plaastsvinden vóór de gebeurtenissen van Rogue One. Erna zou raar zijn. ;)

@AverageNL: Top!

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 4 mei 2020 21:49]

Hadden ze eerder moeten doen. Misschien was het met Taika Waititi minder een bende geworden.

Overigens speelde hij ook de IG-11 in The Mandalorian. Fun fact.
En Korg in Thor: Ragnarok ;)
Nou, zowel Ragnarok als Jojo Rabbit vond ik prima te pruimen. Slechter dan de meest recente Star Wars trilogie kan in ieder geval gelukkig niet, dus wat dat betreft no pressure voor Taika.
Yes goed nieuws! Na die vreselijke episode 9 misschien toch nog een goede film in de bios! Ze hadden Kevin misschien ook mee moeten laten werken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True