'Star Wars-film over Boba Fett komt er niet'

Vraag een Star Wars-fan om zijn favoriete slechterik te noemen, en naast Darth Vader zal ongetwijfeld ook redelijk vaak de naam Boba Fett worden genoemd. Een Star Wars-film over dit karakter was volgens geruchten in de maak, maar die lijkt nu toch definitief van de baan.

Volgens entertainment-journalist Erick Weber heeft de directeur van Lucasfilm, Kathleen Kennedy, tegen hem bevestigd dat naar verluidt in ontwikkeling zijnde Boba Fett-film '100 procent dood is'. Hij meldt op Twitter dat Kennedy tegen hem zei dat nu alle energie wordt gestoken in de tv-serie The Mandalorian, in plaats van in te zitten op de film over de zwaarbewapende en met een jetpack uitgeruste premiejager. Onder meer Gizmodo heeft Lucasfilm om een bevestiging gevraagd, maar de studio heeft nog niet gereageerd. De studio heeft overigens ook nooit officieel bevestigd te werken aan een film over Boba Fett.

The Mandolorian is een live action tv-serie in het Star Wars-universum die exclusief wordt gemaakt voor Disneys komende, nieuwe streamingplatform. Deze serie wordt geproduceerd en geschreven door Jon Favreau en richt zich op een nieuwe held uit het universum, zeven jaar na de val van The Empire en dus na de periode uit de film Return of the Jedi. De nieuwe hoofdrolspeler is geïnspireerd op de karakters Jango en Boba Fett en zal waarschijnlijk een enigszins vergelijkbare uitrusting hebben, waaronder de kenmerkende helm.

Foto van de serie The Mandalorian

Door Joris Jansen

Redacteur

26-10-2018 • 21:01

119 Linkedin

Reacties (119)

119
112
54
4
0
38
Wijzig sortering
Ik ben een flinke Star Wars-fan maar hell yes! Blij dat ie van de baan is. Hopelijk zijn ook de een of twee overige Solo-delen van de baan. Rogue One was gaaf en vertelde een relatief onbekend verhaal. De 'legendes' kenden we maar het echte verhaal niet. Onbekende personages, onbekende locaties, nieuwe verhalen en alles zat strak in elkaar. Dat is waarschijnlijk ook de kracht van Rogue One en de kracht van Star Wars Story films in het algemeen.

Uitbreiden, nieuwe verhalen vertellen, niet constant terug gaan naar het relatief kleine universum dat we al kennen. Er zit zóveel meer potentie in Star Wars. Oogkleppen af, weg van de tunnelvisie en wat nieuws durven proberen. Niet dat Solo heel slecht was, maar ik had hem net zo goed niet kunnen kijken, zoveel impact heeft het gemaakt. Grote kans dat de Boba Fett-film een zelfde nasmaak zou krijgen.

Ik hoop dat ze na het afronden van de huidige saga ook afstappen van de Skywalkers en consorten. Vertel wat nieuws. Genoeg materiaal om uit te putten.
Een verfilming van The Thrawn Trilogy zou gaaf zijn.
alleen is deze niet langer canon en hebben we inmiddels 2 nieuwe Thrawn boeken... :D
Canon? Ik heb er geen verstand van, maar ik weet wel dat ik die boeken in de '90s heb gelezen. En ze waren destijds erg goed en spannend.
Alsin, Disney erkend het niet als onderdeel van de starwars universe, onofficieel dus. Dus kan je een verfilming hoogstwaarschijnlijk vergeten. Denk dat het ook niet mainstream genoeg is. Vrijwel iedereen kent starwars, han solo, luke skywalker, darth vader etc... maar thrawn is denk ik een niche.
Hoewel enkele personages in de Thrawn Trilogy onbekend zijn, zijn er ook enkele bekenden. De personages die nieuw zijn hebben voldoende diepgang voor een fantastisch verhaal; dat is immers al in de Thrawn Trilogy gebleken.
Er zijn 2 nieuwe voeken uitgekomen met Thrawn. Deze zijn zeker ook de moeite om eens door te nemen.
Thrawn 1 (2017)
Thrawn 2 (2018)
en een hele berg Thrawn in Rebels.
Disney heeft blijkbaar niet begrepen wat canon betekent. De Solo film was _op zich_ een aardige SF thriller, maar Han Solo is een waanzinnig populair karakter in het Star Wars universum en fans hadden gewoon veel meer verwacht van deze film. Simpel voorbeeld: okee, we weten nu hoe hij Chewbacca heeft ontmoet. Maar we hadden het netzogoed niet kunnen weten. Hij had Chewie op elke andere manier kunnen ontmoeten en het had geen enkel verschil gemaakt voor het verhaal of de karakters. De fans hadden een bijzondere gebeurtenis verwacht waardoor duidelijk was geworden waardoor deze twee karakters zo op elkaar gesteld zijn.

Bovendien weten we nu op wat voor tenekrommend slechte manier Han aan z'n achternaam is gekomen. Nou, daar worden we echt blij van. Hier hebben de scenaristen echt zitten slapen. Maar Disney denkt, het is Star Wars, dus het verkoopt toch wel. Ik geloof dat ze zich daar ernstig in vergist hebben...
het is Star Wars, dus het verkoopt toch wel.
Dat werd ten tijde van de prequels ook gedacht en we weten allemaal hoe dat af liep :+

Maar wat jij zegt over de film is iets wat veel mensen beamen. Het is geen slechte film maar als je hem nooit had gezien dan had je ook niks gemist. Sommige dingen moet je ook gewoon overlaten aan de verbeelding denk ik. Niet alles hoeft tot in detail uitgelegd te worden. Daarnaast zat de film vol met personages die nog nooit naar voren zijn gekomen in alle tijd dat Star Wars bestaat. Da's gek want het zijn best belangrijke personages als ik de film moet geloven. Het 'klopt' dus gewoon niet.
Revenge of the Sith: wereldwijde opbrengst van +800 miljoen dollar op een budget van +- 115 miljoen dollar
Attack of the Clones: wereldwijde opbrengst van +650 miljoen dollar op een budget van +- 115 miljoen dollar
The Phantom Menace: wereldwijde opbrengst +900 miljoen dollar op een budget van +- 115 miljoen dollar

En dat zijn enkel de box-office opbrengsten, tel daar dan nog eventjes dvd/bluray bij en dan kom je voor alle drie de films vlotjes boven de 1 miljard dollar per film. Dus dat liep dus best goed af :)

Maar inderdaad, een deel wat de karakters zo goed maakt is de "onbekende" achtergrond. Ik had écht geen behoefte om erachter te komen hoe hij aan z'n achternaam gekomen is.
Maar dat is wat @PhilipsFan zei: het verkoopt toch wel. Jij laat dat ook zien. Gevolg is wel dat de toekomst na de prequels wat onduidelijker werd. Het was in ieder geval niet de harde boost die waarschijnlijk verwacht werd. Je ziet ook dat na Episode 1 er een aanzienlijke dip was in de opbrengst. Het niveau van Episode 1 werd daarna ook niet meer gehaald. Het verkoopt dus wel maar je verliest er mogelijk een hoop fans mee en da's nou net wat je niet wil. Je fans zijn je ambassadeurs. Af en toe kun je best de mist in gaan, maar als je het te vaak doet dan kom je daar moeilijk bovenop.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 26 oktober 2018 23:12]

Het niveau van de laatste star wars film die ik op netflix gezien heb van de week was echt bagger en om te huilen,
Ik hoop dan ook dat ze zich bij de titel houden en dit echt als de laatste houden, want de last jedi die ik zag als film is echt de slechtste star wars film die ik gezien heb.
En het verhaal is zo opgezet dat ze weer een hele nieuwe reeks kunnen gaan maken want het begin vn het verzet is gezaaid... zucht... echt voor iedereen sla deze film over zelfs als je netflix hebt....
Muah, zo slecht zijn The Force Awakens en The Last Jedi niet vind ik. Sure, het herhaalt het riedeltje van de originele films en er zitten wat momenten in die als een tang op een varken slaan, maar overall zijn ze niet slecht ofzo. Het enige waar ik me wel aan stoor is dat ze geforceerd ingewikkeld doen over Rey d'r afkomst. Ik snap dat je mystiek wilt creëren maar zoals ze het nu doen komt niet helemaal lekker uit de verf. Ook de abrupte dood van Snoke is op z'n zachts gezegd nogal vreemd (gevecht daarna was wel heel vet overigens).

De films bevatten genoeg vette momenten, maar ook een aantal vreemde keuzes en da's jammer. Gelukkig ziet het er allemaal goed uit dankzij de vele practical effects. Als je nu de prequels terugkijkt is het soms net alsof je naar de cutscenes van een game aan het kijken bent, en dan in combinatie met een vaak tenenkrommend slechte dialoog. Het idee van de prequels is echt gaaf, de uitvoering niet bepaald.

Het grote probleem volgens mij is dat veel mensen het niet eens zijn met de keuzes die gemaakt zijn voor de nieuwe films. Het wijkt af van wat ze zelf voor ogen hadden en daarom worden de films door best wat mensen afgebrand. "Ik vind het raar dat..." "Ik denk dat XXX dat nooit zou doen" "Ik zou het anders gedaan hebben". Maar objectief gezien zijn het absoluut geen slechte films.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 27 oktober 2018 00:24]

(spoiler) Vond Force Awakens wel leuk (hoewel de badguys het te makkelijk verloren), die 2de was wel een beetje meh. Nog steeds vermakelijk maar echte gekke scenes met vliegende Leia in de ruimte, een zwak liefdes plot (met dat kleine meisje), gekke casino scene etc. De personages boeien me ook niet zo, vond dan iemand als Count Dooku veel interessanter (hoewel Snook ook potentie had tot die opeens dood ging).
The Force Awakens niet nee, al heeft het in principe hetzelfde verhaal als A New Hope. TLJ was gewoon tenenkrommend, en is alleen passable omdat de verhaallijn met Rey, Kylo Ren en Luke cool was. De rest (casino planeet en de achtervolging) is gewoon slecht geschreven en matig uitgevoerd.

Maar goed, Disney is inmiddels overtuigd dat iedereen met een afwijkende mening over TLJ een racist of een Russische Troll is dus we krijgen gewoon meer van dit soort zooi.
Ijs planeet? Er zit in die hele film geen ijs planeet? :?
De twee planeten en hoe het gaat lijkt heel erg op elkaar dat bedoelde ik.
Het probleem is meer dat Disney Star Wars kindervriendelijk wil maken en je daarom zulke slechte/simpele dialogen krijgt. Maak een volwassen Star Wars en het zal allicht een stuk beter worden.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 27 oktober 2018 11:55]

Raar argument, Star Wars is altijd al kindvriendelijk geweest.
Ng nooit naar Star Wars gekeken zeker?
Het verhaal over een boerenpummel die de prinses moet gaaan redden uit het kastel van 'de vijand'
En o ja... hij is ook magisch.


= stereotype sprookje...
_______
Daarnaast heet George Lucas gezegd dat al zijn SW fims in de eerste plaats kinderfilms zijn.
Sprookjes, vandaar dat Disney het heeft overgekocht. Je hebt ook duistere sprookjes. ;)
Probleem was dat ze origineel 2 debielen hadden aangestelt om de film te maken (bij de aankondiging dat zij de film gingen regiseren had ik al, DIE hoef ik niet te zien), zij waren bezig er een 21 jump street achtige film van te maken. Toen ze bijna klaar waren zijn ze dus ontslagen en heeft Ron Howard uiteindelijk het overgenomen, en een hoop opnieuw geschoten, maar hij zat wel vast aan een hoop zaken en kon dus niet vanaf scratch opnieuw beginnen..

Zelfde is ook bv met The last jedi, ze moeten zorgen dat de films meer in lijn met de andere films liggen en niet zo'n regisseur zijn gang laten gaan. TLJ is echt tenenkrommend slecht...
Persoonlijk had ik Rogue One ook veel beter/leuker moeten vinden dan een Solo origins story, want RO speelt zich af in mijn favoriete SW era. Echter in de praktijk heb ik me veel meer vermaakt met Solo dan met RO. Ik vond de karakters in RO gewoon niet leuk. Laten we het dan helemaal niet hebben over SW7... Yuck!

Ik ben fan van 4 t/m 6, ik heb me zelfs vermaakt met 1 t/m 3, maar veel van de laatste SW films vind ik niet al te best...
Ben met je eens, 1 t/m 3 werd behoorlijk afgekraakt, maar ik vind die vele malen beter passen bij de originele trilogie dan 7 en 8. 7 lijkt een amateur fanboy-based film te zijn, en 8 wil ik het niet eens over hebben, wat een gedrocht van een film is dat..
Eens! Solo was niet de beste SW fil, maar wel de Leukste.

Over RO: Was een heel goede film, deed wat ie most doen, maar niet meer dan dat.
Phantom menace blijft een unieke sw film om deze reden: Het begon als een film over Jedi Master met zijn Padawan op een normale dag in hun leven... en dat is de max!
De laatste film heb ik halverwege uitgezet. Die is te slecht om te branden.
Rogue One was zo nihilistisch dat er geen fuck aan was, yay alles was voor niets! Plus het hoofdpersoon was zo charismatisch als een zak cement.

En dat geneuzel met AT-AT walkers enzo, verzin wat nieuws.
Het was niet voor niets, ze hebben de tekening van de Death Star bij Leia gekregen en daarmee kunnen opblazen.

SW 7&8 waren regelrechte aanfluitingen. Solo heb ik daarom ook niet eens meer gekeken. Disney zoekt het maar uit. Hopelijk vernachelen ze de Marvel films niet.
Solo was nu eigenlijk best leuk, vond hem beter dan Rogue One.
Ze zijn geloof ik ook bezig met een Obi Wan film, net als de Solo film leek me dat ontzettend lame. Maar Solo zet daar de beginsels voor op en is toch best een vermakelijke film. Niet zo epic als een gemiddelde starwars film, maar vond hem reuze meevallen (ben ook gaan kijken met 0 verwachtingen). En ben benieuwd waar het naartoe gaat met het hinten naar de badguy, heb meer interesse in de rest van dit verhaal dan ep9.
Solo was Ocean's Eleven in Space :)

Best leuk, maar Rogue One vind ik de beste SW film van de afgelopen jaren, ook al had die niet de leukste personages.
Je besteft niet goed dat Disney geen fuck te zeggen heeft over SW op vlak van verhaal...

LucasFilm is misschien van Disney, maar wordt nog altijd door eigen volk gerund.
Alles was voor niets is dan wél weer realistisch natuurlijk.
Dat zoek ik niet in mijn ruimte opera. ;)
Ik vind Star Wars eerlijk gezegd toch maar een vrij slap verhaal hebben.

Misschien komt het omdat ik de films pas heb gezien in een tijd waarin vrijwel alles wat er gebeurde al achterhaald was en ik daardoor geen last had van nostalgia goggles.

Of misschien is het mijn ding gewoon niet :+. Ik vind het ook meer een slap LOTR aftreksel wat zich toevallig in de ruimte afspeelt dan echt SciFi.
Als je starwars heel objectief bekijkt, heb je, imo, ook gelijk hoor. Is een vrij slap verhaal. 4,5,6 is gewoon space actie/avontuur. 1,2,3 heeft geprobeerd de "duistere" historie te vertellen, 7,8 is veel ste pretentieus (again, imo).

De charme van starwars voor mij zit hem met name in nostalgische herinneringen en hoe de originele trilogie qua special effects nog prima mee kan wat heel bijzonder is. Zeker als je bedenkt dat de eerste uit 1978 is! (en helemaal zeker als je het vergelijk met andere scifi uit die tijd).

Dusja, 4,5,6 zijn bijzonder. De rest is fanservice, kan mij voorstellen dat je dat niet veel doet als je die originele hype niet mee hebt gekregen.
Ik vind Star Wars eerlijk gezegd toch maar een vrij slap verhaal hebben.
De meeste films, zeker tegenwoordig, hebben een vrij slap verhaal. Zeker het 'Jedi' gedeelte is veel meer fantasy dan sci-fi. Echter is de kracht van SW voor mij niet het verhaal uit de originele drie films, maar de wereld die het neerzet en de designs. Persoonlijk vind ik Luke maar een boerenlummel, Han, Leia, Chewie, C3PO, etc. vind ik veel interessantere karakters. Hetzelfde vind ik van zijn vader voordat deze Vader werd...
Inderdaad ik noem het zelf ook geen Sci-Fi, maar Science-Fantasy met een religieus tintje. Niet mijn ding...
Ik heb niet echt een probleem met science fantasy met een religieus tintje anders hoor.

Evangelion is als enige anime blijven hangen. Maar dat is totnogtoe ook mindfuck/everybody loses.

Star Wars was in mijn ogen ook een stuk realistischer geweest met een downer ending. Of een "And then it was all a dream, or was it?" einde...
Juist goed dat er eens een keertje echte consequenties aan acties zaten.

En het loste de grootste plothole van starwars op op een manier die hout snijdt
Meen je dat nou? Ik vond het veels te grim-dark. De toon was niet echt star wars. Empire Strikes Back had ook consequenties maar was een veel "leukere" film.
Revenge of the Sith is veruit de meest donkere Star Wars film.
Ook de enige die ik met plezier keek :)
Nou, wat mij betreft mogen er rustig nog meer Solo films komen, maar dan wel van de grond af aan door een regisseur die er geen farce van wil maken. Mooi dat die 2 randdebielen ontslagen waren en Ron Howard het had overgenomen, maarja helaas moest laatste dus wel werken met alles wat er al was. Denk dat als Howard vanaf start Solo onder zijn hoede had gehad, dat het een stuk beter nog was geweest.
Maar eigenlijk is er maar 1 iemand die ik wel zou willen zien om een Star Wars film te maken, Stephen Sommers..
alles wat na deel 6 kwam is echt RUK.
En Rogue one ? vond ik ook 3x niks.
De Solo was aardig en goed vertaald met hulp van Harrison Ford zelf.
George Lucas was Meester in de eerste 6 delen...Toen Walt Disney Company het kocht werd het knudde.
Bedoel kinder studio maakt kleuter films ...zegt al genoeg
Heel veel mensen doen alsof Episode 4, 5 en 6 meesterwerken zijn. Kleine spoiler: dat zijn ze niet. Puur objectief bekeken zijn het niet meer dan middelmatige films qua verhaal en personages. Het zit goed in elkaar en zeker voor toen is alles echt prachtig in beeld gebracht. Dat is waarschijnlijk ook de redding van Star Wars. Niet perse het verhaal of de personages maar hoe alles in beeld gebracht is, gekoppeld aan een zeer herkenbare sound.

De nieuwe films wijken daar nauwelijks van af. Het is niet kinderachtiger (zelfs iets minder kinderachtig vind ik persoonlijk) en nog steeds een visueel spektakel. Verhaaltechnisch is het wel wat minder. Teveel vragen, teveel rare keuzes.
Heel veel mensen doen alsof Episode 4, 5 en 6 meesterwerken zijn. Kleine spoiler: dat zijn ze niet ? deel 4,5,6 brak alle records.
Blijkbaar zie jij de films heel anders als miljoenen mensen:)


alleen deel 4 al blockbuster de rest ook .....dus kleine spoiler dat zijn ze DUS wel
Een film hoeft geen meesterwerk te zijn om heel veel geld op te brengen ;) Voor toen was de film vooral visueel op een totaal ander niveau dan wat mensen gewend waren. Beetje vergelijkbaar met Avatar. Het verhaal wat verteld wordt is niks bijzonders, de personages zijn niks bijzonders, maar visueel is het iets wat we toen het uit kwam niet gewend waren. Een van de eerste films die voor een groot deel opgenomen was met 'virtuele' camera's die gekoppeld waren aan echte camera's. Ook een van de eerste grote 3D-films. Resultaat? Een van de meest succesvolle films ooit.

Je kunt dat zelfs doortrekken naar Transformers. Inhoudelijk heel cliché en op veel punten bedroevend slecht maar een visueel spektakel en blijkbaar werkt dat.

Ik ben fan van Star Wars en ik heb de originele films behoorlijk vaak gekeken maar als je kritisch naar de inhoud van de films kijkt dan zijn ze niet zo speciaal. Dat maakt verder niks uit want het zit lekker in elkaar en alles is mooi in beeld gebracht. Het is trouwens qua verhaal en personages niet eens heel veel anders dan veel Disney-films ;) Alleen de setting is anders en het is minder gericht op alleen kinderen.
En het tempo van nieuwe Star Wars films gaat nu ook op een lager pitje. Hier is wat de CEO van Disney afgelopen maand te zeggen had:
Many believe Disney should pump the breaks and not put out a Star Wars movie each year.

I made the timing decision, and as I look back, I think the mistake that I made -- I take the blame -- was a little too much, too fast. You can expect some slowdown, but that doesn't mean we're not going to make films. J.J. [Abrams] is busy making [Episode] IX. But I think we're going to be a little bit more careful about volume and timing. And the buck stops here on that.
Persoonlijk vind ik het jammer dat Disney de Legends split heeft gemaakt. Ik snap het wel want dat geeft ze de creatieve vrijheid om dingen aan te passen zoals ze dat willen maar toch jammer want er is heel veel uit te halen.

Een film over de Mandalorian Wars/ KOTOR zou geweldig kunnen zijn. Of een Sith Origin story, dat lijkt me geweldig.
Er komen nieuwe films over andere delen van universum van start wars uit, dus geen skywalkers.

[Reactie gewijzigd door Iconlast op 26 oktober 2018 21:58]

Nog een Star Wars-trilogie, maar zonder de Skywalkers - http://nos.nl/l/2202073
I've had enough of these motherf*cking Skywalkers on this motherf*cking dark side :P
Dan kijk je toch gewoon niet?

Kijk wat je leuk vindt sla over wat je niet leuk vindt.

Als je het beter kan moet je jezelf opwerken tot je zelf de perfecte starwars film(s) kan maken.

Ik heb van allemaal genoten. Sommige meer sommige minder maar het is allemaal leuk.
Als je mijn reactie onder had gelezen...

''Ik ben Star Wars fan en niet 'original trilogy' fan, dus ik ben altijd blij als er een nieuw deel uit komt, oordelen doe ik erna pas.''

Dus... je wordt beledigd door een grap. En ik ben weer de sukkel die erop reageert.

[Reactie gewijzigd door Major Oof op 28 oktober 2018 15:48]

Voor zover ik weet staat het hier niet perse op volgorde dus wat onder/boven is/was was/is zo weer anders. :+

Desalniettemin ben tevens (mild) star wars fan en waarde de moeite die gestoken wordt weer iets nieuws te maken. Soms goed soms minder goed naar allemaal hun charme vna de tijd waar ze in gemaakt zijn.
Dat zeker. Wat ik alleen niet vindt kunnen is dat bepaalde acteurs doodsbedreigingen krijgen op social media, alleen omdat ze een script vertolken...
Bizar inderdaad.

Echt een flinke steek lost bin sommige mensen.

Als je super fan bent prima alleen je ziet dat dit soort lui zo gevoelig is voor het doorslaan naar extremistische gedachten en handelingen. Waar gaat het heen.
Ik bedoel... bedreig dan de schrijvers...

Ik ben ook super omega fan van The Last Airbender... en nu ze dus een live-action remake gaan maken zie je mij ook niet Twitter of Tumblr opspringen om daar de schrijvers van de huid vol te schelden...
The BMF himself approves.
Ik raak zelf binnenkort ook de 40, dus stiekem ken ik het gevoel wel. Vroeger was alles beter, vooral Star Wars. Toch zit ik daar dan in de bioscoop met de koters naast me die zitten te genieten.
30 jaar geleden zat ik daar zelf als kind, ook met de familie. Tot het allemaal ineens stopte omdat mijnheer Lucas in zijn luie stoel ging zitten.
Na vele jaren wachten is de boel dus eindelijk weer op gang en ik ben dr verdomd blij mee. Niet omdat het allemaal perse goede films moeten zijn, maar omdat ik het opnieuw kan beleven met aanhang.
Mijn leven is compleet, de cirkel is rond.
Het lijkt me ook vreselijk lastig elke keer in de bios te zitten met een notitielijstje om op te schrijven wat me allemaal niet bevalt. Dan zou ik stoppen met films kijken en een andere hobby zoeken.
Anoniem: 1092407
@Jelster27 oktober 2018 07:39
Dan zou ik stoppen met films kijken en een andere hobby zoeken.
Dat is exact wat ik gedaan heb. Ik was als tiener helemaal gek van de bios. Ik ging bijna elk weekend en dan keek ik vaak zelfs 2 films achter elkaar. Film afgelopen, hup nieuw kaartje en weer naar binnen. En dan vaak natuurlijk films voor 16+ of 18+ terwijl we nog te jong waren maar lang genoeg dat we voor die leeftijd door konden. Heerlijke tijden. Zeker ook omdat dat de beginjaren waren van de all immersive sound systems terwijl de thuis bios nog echt in de kinderschoenen stond want het digitale tijdperk moest nog aanbreken. Dan de geur van popcorn erbij. Pure magie die bios.

Ruim 20 jaar later ga ik misschien nog 2 keer per jaar naar de bios. Waarom? Het merendeel van de films is gewoon bagger. Dat komt voor een deel omdat je op een bepaalde leeftijd het meeste wel gezien hebt. Film moet mij kunnen verrassen en dat wordt met de jaren vanzelfsprekend steeds lastiger. Maar er zijn andere elementen die het voor mij verpesten. Ik ben redelijk fan van Star Trek. Geen echte trekkie die alles weet maar het genre spreekt mij gewoon aan. Ik heb als jonge jongen TNG echt verslonden, met Voyager en DS-9 er nog eens dunnetjes achteraan. Later TNG in HD remaster nogmaals gekeken om dan te ontdekken wat een tijdloze serie het eigenlijk is. Zeker de latere seizoenen spatten van het scherm en hadden zomaar van 10 jaar geleden kunnen zijn. Maar de recente Star Trek films? Een en al ellende. Niks meer dan action packed nonsens zonder enige diepgang, spanning en avontuur. Gewoon een stel cowboys in een ruimteschip. Belachelijk en totaal Star Trek onwaardig. Pure commercie en dat is wat de meeste films inmiddels dwars lijkt te liggen. De commercie is belangrijker geworden dan het artistiek product. Film is pure pop geworden.

Ondertussen hebben series die artistieke rol van film goeddeels overgenomen. Sinds TNG ben ik nog veel meer series gaan kijken en inmiddels ben ik daar zo aan gewend geraakt dat als ik nog wel 's een film kijk het verhaal vooral erg afgeraffeld overkomt. Er is immers maar ongeveer 2 uur de tijd om een verhaal enigszins af te ronden, waar een serie al makkelijk 10 tot 20 uur de tijd heeft. Dat draagt voor mij niet bij aan het kijkplezier. Daarbij is binch kijken van series ook wel echt een ding geworden en dat werkt het lekkerst thuis op de bank. Als je wilt, kun je tegenwoordig een super fijne thuis bios inrichten wat de echte bios nog minder aantrekkelijk maakt.

Natuurlijk, met kinderen erbij is een bezoekje aan de bios heel logisch. Dat is gewoon een uitje. Maar puur voor mezelf is het wel een min of meer gepasseerd station. En dus is die hobby inmiddels vervangen door andere zaken. Reizen, al langer geleden geemigreerd, verschillende baantjes gehad in meerdere landen, nu 'gewoon' IT'er maar still living the dream, simpelweg het avontuur in de wijde wereld opzoeken. Ik hou niet van cirkeltjes. Ik word nerveus van de gedachte dat ik nu zou zijn waar mijn ouders vroeger waren. Ik ben daarom vooral van cirkeltjes doorbreken en iets heel anders doen. En dat is dus o.a. m'n neus ophalen voor de meeste films van nu en iets heel anders doen. :+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1092407 op 27 oktober 2018 07:40]

Een prachtig verhaal en erg herkenbaar. Vooral het Star Trek gedeelte, helemaal mee eens. Dat soort films kijk ik dan ook meer uit verveling. (discovery serie toevallig geprobeerd? toch wel aardig) Series hebben het stokje overgenomen, als is het vreselijk lastig tegenwoordig fatsoenlijk de tijd te hebben al die seizoenen door te blazen.
Even een filmpje past dan vaak beter, maar soms zou ik willen dat ik weer jong was en 18 uur kon kijken en 6 uur kon slapen.
Mijn thuis bios heb ik aardig op orde tegenwoordig, die wint het al een lange tijd van de bios. 3d doet me niets, 4k hdr zeker wel, en als je eenmaal zo netflix zit te kijken kan je niet meer terug. Inderdaad, 2x per jaar bios is misschien al veel.
Een Mad Max, een Logan, zeldzame gevallen die mij in mijn eentje naar de bios doet reizen. Eigenlijk ben ik gewoon verwend. Maar goed, zolang je het maar naar je zin hebt :)
Het is inderdaad een keuze die je maakt. Zelf heb ik ook een periode gehad waarbij ik heel kritisch was op alles in films, maar op een gegeven moment heb ik bewust de beslissing gemaakt daarmee op te houden en mezelf van de film te laten genieten. Daarbij sta ik bijvoorbeeld ook toe dat de emoties over mij heen rollen, ook al weet ik dat het vaak dezelfde simpele trucjes zijn om die op te roepen. Horror kan ik ook weer veel meer van genieten sinds ik gestopt ben het kapot te analyseren.
Verder niks ten nadele van jouw keuze hoor :) maar om maar aan te geven dat het ook anders kan. Ik ga als 40 jarige vanmiddag met een vriend naar the girl in the spiders web en hunter killer, heerlijk. Ik heb dan ook een movie pass en we zien welke maand wel meerdere films (en soms dus nog steeds twee op een dag).
De nieuwe Star Wars films heb ik ook stuk voor stuk van genoten zonder me te storen aan eventuele onvolkomenheden.
Herkenbaar verhaal en grotendeels mee eens.

Kleine kanttekening m.b.t. "binch". Als je het bedoeld als meerdere afleveringen achter elkaar kijken is het binge-watching. Binch betekend b*tch zonder dat je het woord daadwerkelijk wilt uitspreken. ;)
Ben zelf een groot Star Wars fan maar wat is er ook alweer zo bijzonder aan Boba Fett? Op de Clone Wars tv serie en wat comics na heeft Boba Fett nauwelijks een storyline,

Doe mij dan maar een backstory voor Palpatine, Obi Wan of gewoon nieuwe storylines.
Doe mij maar Darth Maul
Darth Maul heeft toch wel een prima backstory? Zeker als je de Clone Wars tv serie hebt gezien.
Heb ik niet, geen fan van tekenfilms
your loss... bangelijke serie voor het verhaal alleen al.
Inderdaad. Ik heb zeer genoten van The Clone Wars. Om alleen maar meer van Obi te kunnen zien.
Hmm. Misschien maar eens een poging wagen dan. Weet niet. Paar losse afleveringen gezien trok me niet zo.
Ik denk dat dat vooral te maken heeft met dat hij de bad boy with the best toys is. Voor Hasbro en Kenner is hij een echte moneymaker geweest. Met dat pak en de jetpack, plus de Slave I is hij ideaal voor een franchise die vooral op de merchandise loopt.
Kennedy zouden ze heel snel moeten wieberen.
Ze hebben het contract met haar verlengd geloof ik.
Waar ik me bij de Solo versie vooral aan heb kopen storen is dat hele Disney sausje van precies genoeg mannen, vrouwen, witte, bruine en gele, groene mensen. Allemaal zo politiek correct. Ik heb als blanke man natuurlijk weer makkelijk praten maar het ligt er gewoon zooo dik op allemaal.

Ergens ben ik blij, gewoon even 'Starwars rust'. De bijzonderheid ging er wel een beetje vanaf namelijk dat was ergens ook wel mooi voordat al dat prequel geweld begon. Je had 3 films met een magische/nostalgische waas erover en dat was het gewoon.

Roque one vond ik wel een fijne Starwars film. Solo was een ok-isch film, op mijn irritaties na maar had net zo goed een andere SF film kunnen zijn. Solo kwam ook zo kort op het vorige deel dat ik hem zelfs in de bios heb overgeslagen.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 26 oktober 2018 23:40]

Die robot met zn robot rechten was juist een satirisch karakter dat 'SJW' zaken zoals conservatieven dat noemen belachelijk maakte. Verder was Lando altijd al zwart en zijn volgens mij alle hoofdrolspelers blank. 8)7

Verder is sci-fi traditioneel nou eenmaal een progressief bolwerk. Princes Leah was in die tijd bezien ook een enorm feministisch karakter om het over de oude Star Treks nog maar niet te hebben.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 27 oktober 2018 16:55]

Dat komt omdat na de 6 eerste films het is veranderd in SJWars
Geen nood er zijn altijd wel fans die dit wel gaan maken en op Youtube zetten zoals deze die ik net heb gezien: https://www.youtube.com/watch?v=E9GRYa_3gno
Niet erg.

Nooit begrepen waarom Boba Fett zo populair is geworden. En ja ik ben Star Wars fan maar buiten een cool schip beetje suf. Vooral zijn einde. Har har
Ik ben altijd weer blij dat er mensen zijn die kosten nog moeite sparen om weer een star wars film te maken. Daar moet je dankbaar voor zijn. Dat het niet altijd goed uitpakt is jammer, naar ondanks dit ben ik tevreden genoeg met roque one en solo. Op naar de volgende...
Juist DAT heb ik ook! Dank je om mijn gevoel zo duidelijk neer te zetten.

Ik las je reactie en dacht ja dat is het wat ik er van vind.

Elke StarWars, maar ook StarTrek heeft iets van de tijd waar ze in gemaakt zijn. Pros en Cons. Laatste een ruwe versie van de 4k StarWars (1977) weten te bemachtigen. Echt leuk om te zien hoe het "was" zonder maar ook tja '70 en met zijn gebreken in acteerwerk en zo zonder CGI. Was het perfect? Verre van! er zitten ook veel onvolkomenheden in.

EP 1-3 ook niet perfect maar erg vermakelijk en vond het mooi om de verhaallijn van DV en de Skywalkers te zien.

EP 7+8 erg leuk en Rey is nog erg mysterieus! ja er zit veel Disney en zo in, kan niet wachten tot EP 9

RO, gaaf! leuk verhaal en past goed tussen 3-4

Solo, vermakelijk stoorde me meer dat Jonge Solo niet goed past bij wat ik verwacht van oude Solo, maar vermakelijk.

Boba Fett hoeft voor mij niet, maar wordt hij gemaakt dan kijk ik 'm simple as that. Net als alle StarTrek.
Ergens wel jammer. Ik denk dat er meer potentie in had gezeten dan in de Solo-film.

Van Han Solo was al genoeg bekend, en een aantal punten uit zijn backstory moesten gewoonweg wel in de film. Chewie’s leven redden? Check. Lando? Check. Millennium Falcon winnen in een potje Sabbac? Check. Kessel run in minder dan 12 parsecs? Check. Alle verplichte punten werden aangetikt, we wisten bij voorbaat al wat er in de film zat.

Boba Fett heeft nog zoveel gaten in zijn backstory (zeker na het afschieten van de EU door Disney, waardoor er geen canon meer is) dat daar makkelijk een interessant script voor geschreven had kunnen worden, wat minder voorspelbaar was geweest dan Solo.

(Niet dat ik Solo zo’n slechte film vond... Maar ik vond het een betere actiefilm dan een Star Wars film.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee