Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi gaat cameramodules van Light gebruiken

Xiaomi gaat samenwerken met Light, de fabrikant die ook techniek levert voor de module met vijf camera's in de Nokia 9 PureView. Wellicht stopt Xiaomi de techniek ook in sommige van zijn toekomstige smartphones.

In de aankondiging zeggen Light en Xiaomi dat de samenwerking de twee bedrijven in staat stelt om 'slimme apparaten' uit te brengen met meerdere camera's, die de mogelijkheden hebben van een spiegelreflexcamera. Hoewel Xiaomi het niet letterlijk noemt, ligt het voor de hand dat de fabrikant de cameratechnologie van Light te willen gaan gebruiken in zijn smartphones.

HMD presenteerde tijdens het Mobile World Congress zijn Nokia 9 PureView. Dat is de eerste smartphone waar technologie van Light in zit. Het Nokia 9-toestel heeft vijf camera's, die hebben allemaal dezelfde sensor en een lens met hetzelfde brandpuntsafstand, maar door de beelden te combineren, moet de beeldkwaliteit verbeteren en is het mogelijk om bijvoorbeeld achteraf scherp te stellen.

Vorige week maakte Light ook bekend een samenwerking aan te gaan met de cameradivisie van Sony. Bij die aankondiging zeiden de bedrijven samen te gaan werken aan de ontwikkeling en marketing van opstellingen met meer dan vier camera's op telefoons. De Light-modules krijgen IMX-sensoren van Sony. Of er ook Xperia-smartphones komen met de techniek is nog niet duidelijk. Sony levert zijn cameramodules aan vrijwel alle smartphonefabrikanten.

Het Britse bedrijf Light is gespecialiseerd in computational photography en bekend van zijn L16-camera. Dat is een camera waar zestien sensoren in zitten, waarvan het beeld op allerlei manieren wordt gecombineerd. Tweakers publiceerde vorig jaar een review van dat apparaat.

Terugkijken: videoreview van Light L16

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-02-2019 • 08:39

33 Linkedin Google+

Reacties (33)

Wijzig sortering
Ik ben enorm geïnteresseerd in deze ontwikkeling. Sinds de Light L16 voelde die techniek aan als iets wat telefoons tot een nieuw niveau gaan tillen. En dan bedoel ik niet meteen het vervangen van een DSLR, dat vind ik altijd zo'n stretch.

Net als met auto's: je hebt racemonsters zoals de McLaren P1, bedoelt om flitsend te zijn en snel te zijn, en je hebt de Seat Ibiza, die prima is voor woon-werk verkeer en boodschappen. Zo is het in mijn optiek ook in de camerawereld. DSLR's zijn tools om de beste foto's te kunnen maken, en doen er alles aan om dat te realiseren (verwisselbare lenzen, grotere sensoren, etc.). Een smartphone hoeft geen DSLR te vervangen, want de mensen die écht een DSLR gebruiken doen dat vaak voor bovengenoemde opties, iets wat een telefoon nooit effectief zal doen. En dat hoeft ook niet, want een telefoon is een telefoon in de eerste plaats, en niet een professionele camera.

Niet elke smartphone moet een 'McLaren P1' worden. Als de smartphone het goed genoeg doet om vakantiefoto's te maken die fotoboek-waardig zijn, zonder dat ik zo'n zware camera hoef mee te tillen ben ik meer dan tevreden. Sommige telefoons zijn al zo ver, alleen dit brengt het misschien nog nét wat dichterbij. Vet!
Zeg je mooi zo!

Ik ben het met je eens hoor, mijn MILC blijf ik toch wel gebruiken maar heb ook groot voorstander van betere camera's op smartphones. Het één sluit echt ander niet uit of kan elkaar aanvullen.

Ik vind een goede smartphone camera fijn omdat ik niet altijd de 'grote' camera bij me heb. Op werk en op de fiets kom ik soms gave dingen tegen en dan is een goede camera wel wel fijn om bij je te hebben.

Plus computational photography ontwikkelingen kunnen ook worden toegepast op grotere camera's :)
Computational photography wordt al toegepast op grotere camera's denk aan HDR ;)
Maar een oplossing met bijvoorbeeld 5 tot 16 lenzen op een DSLR lijkt me toch nog wat lastig gezien het formaat, de kosten per sensor en vooral de kosten van het glas dat je dan nodig zou hebben. Met zo veel glas lijkt het me ook redelijk lastig om zo'n ding even om je nek te hangen, laat staan als je telelenzen nodig hebt voor bijvoorbeeld een sport wedstrijd of natuur foto's. :+
Het vervangen van DSLRs is inderdaad een stretch. Mensen die dat roepen begrijpen niet dat de techniek van Light ook kan worden toegepast voor compact cameras, ILC en DSLR cameras.
Inderdaad. Ik koop mijn telefoon puur op basis van camera kwaliteit. De rest zijn randzaken.

Telefoon hardware wordt als maar beter masr de foto's die jij met jouw camera maakt gaan nooit meer beter worden dat dat huidige niveau.

Ok, tot dat AI implementatie over 10 jaar jouw gehele foto geschiedenis kan bijwerken tot een hogere kwaliteit.
Je hebt gelijk hoor, deze twee vormen van fotografie zouden niet met elkaar vergeleken moeten worden. Het probleem is een beetje dat smartphonefabrikanten het zelf juist regelmatig gebruiken als marketing-strategie.
Ja echt precies dit, zo denk ik er ook over. Grappige is dat de echt leuke foto's je ook vaak met een smartphone maakt, omdat deze altijd beschikbaar is, op ieder moment.
Top dat meer bedrijven met deze techniek komen, de afbeeldingen die ik gezien heb van de Nokia 9 waren mooi, dus met betere hardware zal dit alleen maar sneller worden (min punt huidige implementatie Nokia) Ik vraag mij nog wel af hoe goed deze systemen zijn met 'macro' (antwoord op echte macro weet ik natuurlijk al, maar op zeg ~30cm afstand). Aangezien het meerde camera's zijn die relatief ver van elkaar staan en je dus objecten uit verschillende hoeken krijgt met macro. But I degress. Xiaomi maakt mooie hardware met uitstekende specs. dus kan dit alleen maar toejuichen.
Imitation is the sincerest form of flattery...

Een teken aan de wand dat Nokia in de goede hoek zit met hun Camera tech
Nokia maakt toch ook gewoon gebruik van deze technieken? ze hebben daar zelf echt niets aan gedaan hoor gewoon inkopen bij Light
Nou Nokia is altijd een baas geweest op het gebied van camera techniek.
wat Nokia was is Nokia al lang niet meer, resultaten uit het velden bieden geen garanties voor de toekomst. ;)
Wie zegt dat Nokia weg is?
ikke iig niet....ik zeg alleen dat Nokia niet meer is wat t ooit geweest is.
In welk opzicht dan? Niet om flauw te doen, maar ik heb nu mijn derde toestel en geen een is me tegengevallen.

edit: m'n 4de zelfs, vergeet de good old 920 :-)

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 28 februari 2019 10:16]

Nokia was een zelfstandig bedrijf en marktleider...nu zijn ze een merknaam van HMD! dus is Nokia niet meer wat het geweest is.
Ok, wat betreft marktaandeel heb je zeker gelijk.
het voordeel van het oude nokia was natuurlijk het mega bedrijf wat er achter zat...qua resources, kennis en ga zo maar door....dat is er niet meer.
Maar Nokia is wel goed aan het terugkomen qua marktaandeel.
Ze hebben diverse gerenommeerde merken ingehaald en staan in de top 5.
Al is het nog lang niet als vroeger..

https://www.google.com/am...op-vijf-smartphonemerken/
Klopt niet helemaal, dat is de mobiele tak van Nokia. Maar Nokia zit ook op andere vlakken in de markt.
yep dat zitten ze nog steeds...maar die tak is niet meer verbonden met de mobiele tak zoals vroeger...Nokia is alleen nog maar een handelsnaam (in de mobiele telefoons!)
HMD bestaat voornamelijk uit oud gedienden van Nokia. Nokia van nu is niet veel anders dan Nokia toen, behalve dat de budgetten anders liggen en de productie voornamelijk verhuisd is van Finland naar China.

Maar 'Made in China' is tegenwoordig ook héél anders en verre van "low quality" t.o.v. van wat het vroeger was ;)
Dit Nokia is alleen in naam nog verbonden met de oude Nokia nadat Microsoft destijds de mobiele tak met alle patenten en ontwikkelingen had overgenomen.
In 2016 heeft HMD het exclusieve recht verworven om tot minimaal 2024 zelf tablets en telefoons te ontwikkelen die onder de naam Nokia mogen worden verkocht.
Dus in naam, ja Nokia, maar zonder enige band met het verleden dus ook niet met de camera techniek die ze nu gewoon inkopen.

[Reactie gewijzigd door snah001 op 28 februari 2019 09:53]

Zonder enige band?:

"HMD is headquartered in Espoo, Finland, and is largely run by former Nokia executives. The first CEO was Arto Nummela, a Nokia veteran for 17 years, until July 2017 when President Florian Seiche took over as CEO. Manufacturing is outsourced to Foxconn. Nokia has no investment in HMD but remains a partner, setting mandatory requirements and providing patents and technologies, in return for royalty payments."

https://en.wikipedia.org/wiki/HMD_Global
Behalve dat HMD door veel oud Nokia mensen is opgericht, en beide bedrijven in Espoo Finland zitten, er is echt wel een "historische" band.

en "gewoon" techniek inkopen zal ook wel tegenvallen, er is ook nog zo iets als software ontwikkeling en ondersteuning, het is geen Revell bouwpaket wat ze op de markt zetten.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 28 februari 2019 10:22]

Nokia is enkel een verhandelde merknaam.

Heeft weinig te maken met de Nokia van weleer.
Klopt, zij zijn wel de eerste die het hebben geïmplementeerd. Zelfde met bijna iedere innovatie zoals die folding phones. Nokia was een van de grootste investeerders in buigbare schermen, maar het zijn anderen die het als eerste implementeren. De rest zijn allemaal volgers, dus ook hierin is Xaomi een volger.
Haha. Waauw. Who gives.

Trek je eigen persoon los van een merk. Dat merk kijkt niet naar jou om. Waarom zou jij om het merk geven?

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 28 februari 2019 10:00]

als Light alles aanbied aan alle telefoonbouwers....en Nokia als eerste een telefoon af heeft met tech...heb ik het niet over volgers die daarna komen...Nokia heeft dit niet bedacht..Light heeft de tech bedacht en verkoopt deze onder licentie. maar volgens jou is de 1e die een licentie neemt origineel en de rest volgers...is Nokia dan ook niet een volger? (aangezien Light de tech al zelf heeft uitgebracht) ;)
Als je jou gedachten doortrekt, heeft iedereen dan niet Alexander Graham Bell zijn idee overgenomen.

Het internet leunt ook op hetzelfde principe, communicatie tussen apparaten.

Waar ga je de grens trekken?

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 28 februari 2019 11:50]

Niet helemaal natuurlijk. Het lenzen systeem wel, maar de integratie met de telefoon en de telefoonsoftware komt van HMD.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True