Hoofdcategorieën

'Ontwikkelaars keren PlayStation 3 de rug toe'

Door Yoeri Lauwers, vrijdag 30 september 2005 09:40
Submitter: DS The Best, views: 44.065

Op de Japanse website Zakzak werd naar verluidt geschreven dat ontwikkelaars de Playstation 3 links zouden laten liggen ten gunste van de Xbox 360. Automatische vertaalmachines lijken echter weinig van de Japanse tekst te kunnen maken, zodat het niet overal even duidelijk is wat de feiten zijn en wanneer het om geruchten gaat. Omdat de investeringen voor het ontwikkelen voor het Sony-platform volgens ontwikkelaars te hoog zouden zijn - deze lopen op tot ongeveer twintig miljoen dollar - zouden de spelfabrikanten die deze kosten niet kunnen of willen dragen ervoor opteren hun spellen op de Xbox 360 uit te brengen. Bovendien zal de Playstation 3 beduidend duurder zijn dan de Microsoft-console, iets waar het feit dat Microsoft in staat is zijn consoles met verlies te verkopen niet vreemd aan zal zijn. Terwijl Microsoft naar verluidt ongeveer honderd dollar verlies maakt per verkochte console, goed voor een totaalbedrag dat in de miljarden loopt, moest het elektronicaconcern Sony onlangs herstructureren om weer winstgevend te worden.

Nu moeten de entertainment- en muziekdivisie namelijk de verliezen van de elektronicasector compenseren. Ontwikkelaars vrezen dan ook voor grote verliezen als de Playstation niet aanslaat en er weinig spellen voor verkocht worden. Een van de grote namen die al een belangrijke stap naar de Xbox 360 gezet heeft is Sega, dat een Playstation 3-versie van het spel 'Condemned: Criminal Origins' geschrapt lijkt te hebben. Er zijn op dit moment naar verluidt slechts 103 spellen in ontwikkeling voor het Sony-platform, terwijl voor de Xbox 360 aan meer dan 200 spellen gewerkt zou worden.

'In the (Japanese) game industry, many people are losing trust in Kutaragi's (CEO Sony Computer Entertainment) non-stop pursue of this evolution, people are leaving PS3 at a rate worse than Nintendo's GameCube era,' zo schrijft Zakzak.

Playstation 3 en Xbox 360

Volgende: AMD introduceert Commercial Stable Image Platform 10:34
Vorige: Google breidt zoekmogelijkheden uit met Google Video 01:00

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

wow dit is slecht...

Ik hoop wel dat de xbox 360 concurentie blijft houden!

Dat hoop ik ook.

Het zou een ramp zijn als Microsoft dadelijk ook een monopoly heeft op de console markt. Maar ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, ik wil het bericht niet als onwaar af doen, maar mocht het zo zijn dat ontwikkelaars zich terug trekken van PS3, zal dat na de release wel bijtrekken.

Worst nightmare:

Microsoft monopolie op consoles en Electronic Arts monopolie op spellen.

Dat zou helemaal niet slecht zijn. EA maakt namelijk zulke baggerspellen (zeldzame uitzonderingen daargelaten) dat mensen er snel op uitgekeken zullen raken, wat het monopolie weer tenietdoet.

@arfman:

je onderschat nu de capaciteit van 'het volk' om maanden lang dezelfde the sims 6 uitbreiding te spelen.
dan hoeven ze eigenlijk alleen nog maar een innovatief spel als 'the pets' te introduceren en ze hebben weer een nieuwe melk koe.
en dan is er natuurlijk voor de heren need for speed underground 8 meets hot pursuit 5 ed

Zolang EA in de toekomst maar een Sim City 5 uit gaat brengen :P. Sim City 4 was ene topper in ieder geval.

Maar concurentie is uiteraard belangrijk.

als je doelt op BF2, die is niet gemaakt door EA.

en ik kan er niet tegen dat EA de meeste credit krijgt voor alleen PUBLISHEN van games

DICE DICE DICE DICE |:(

Nou ik hoor wel meer gescheld.
Valve bijvoorbeeld (van Half-Life2) zitten ook te balen van de manier waarop je voor ps3 moet programeren.
"Je code kan met een foutje ineens een factor 40 trager worden, en er is geen debugger die je kan vertellen waar het fout is gegaan", aldus Gabe Newell, CEO. (vrij samengevat uit filmpje)

aldus <a href=\"http://\"http://en.wikipedia.org/wiki/Gabe_Newell\\" target=\"_blank\">Gabe Newell</a>, CEO
Ik heb 't normaal niet zo op mensen beoordelen op hun achtergrond, maar:
Newell, a "Microsoft millionaire" after working 13 years for the company, founded Valve in 1996 with Mike Harrington, another former Microsoft employee.
Allicht dat 'ie Sony (de concurrent van MS betreft games) bashed.

ps. Ik geloof best dat proggen voor de PS3 moeilijker is, maar misschien valt dat uiteindelijk wel mee wanneer je meer bekend raakt met de wat futuristische architectuur.

Onzinnige opmerking, Newell is al bijna 10 jaar weg bij Microsoft en het levert hem niets op als de PS3 flopt.

En Newell zou geen sympathie meer kunnen hebben voor zijn oude vrienden/werkgever?

maar houden ze het ook?

Sega en Nintendo waren 15 jaar geleden ook "onaantastbaar", toen kwam Sony en een paar jaar later was Sega dood op vlak van hardware...
voor de XBOX had Sony bijna een monopolie, want de PS2 was/is superpopulair en de N64 deed het toch een heel stuk minder

Sony is geen kleine speler, dus indien de PS3 het minder doet, kunnen ze bv met de PS4 keihard terugslaan

het bovenstaande bericht wijst er gewoon op dat Sony misschien wat te ver is gegaan en dat niet iedereen in het PS3 project geloofd, wat best begrijpbaar is, de XBOX360 ziet er op papier zeer goed uit en zal vrij goedkoop zijn

Als een project als PS3 flopt dan zie je Sony echt niet met een PS4 komen. Men zal dan de consolemarkt de rug toekeren want als ook de PS4 flopt dan kan Sony zowaar failliet gaan en ik denk dat geen enkele aandeelhouder dat risico durft te nemen. Sony heeft geen divisie waar 80% van de omzet uit winst bestaat die miljardenverliezen in andere divisies kan opvangen.

Dat dacht Sega ook met de Dreamcast na het Saturn verhaal. Bovendien was dat ding technisch superieur, maar was het gewoon al te laat.

Houdt er even rekening mee dat het verlies van de Xbox voor MS peanuts is, terwijl het Sony concern nog goede winst draait dankzij de PS2.

Mocht die console markt wegvallen dan hebben ze bij Sony wel een grote probleem

Helemaal mee eens. Wat Sony eens snel zou moeten doen is naar de WTO toestappen om een injuctie tegen MS te krijgen wgens de dumppractijken van MS; je product onder de marktwaarde verkopen om zo marktpositie te verkrijgen is namelijks iets wat illegaal is. Het lijkt me nu de tijd dat Sony daar eens gebruik van maakte.

Wat Sony eens snel zou moeten doen is naar de WTO toestappen om een injuctie tegen MS te krijgen wgens de dumppractijken van MS; je product onder de marktwaarde verkopen om zo marktpositie te verkrijgen is namelijks iets wat illegaal is. Het lijkt me nu de tijd dat Sony daar eens gebruik van maakte.
Het lijkt me beter als ze daar nog even mee wachten. Nu heeft Microsoft nog de tijd om aan te passen. Als je wacht tot je concurrent zich helemaal op een product heeft vastgelegd en je steekt er dan een stokje voor, raak je je concurrent veel harder. Zo sneaky wordt het spel nou eenmaal gespeeld.

Dat brengt me trouwens op een goed idee: zou het niet mogelijk zijn om een sims-versie te maken waarin je een gameconsole op de markt moet brengen? Wie de meeste vuile trucs uithaalt wint... :+

Sony verkoopt al jaren lang de PSX en PS2 onder de marktwaarde. Dat is gebruikelijk in de console business. Je maakt winst op de games. En om een klacht tegen "dumping" in te dienen wordt gekeken naar het hele business model (dus inclusief de forse winst die gemaakt wordt op games).

helemaal eens met Yep, ze hebben zelfs ook jaren meegedaan aan deze praktijken (net als nintendo, sega, etc) dus zaak is echt niet haalbaar

Helaas is het alleen illegaal in Europa. In Amerika beschouwen ze zulke praktijken als "smart business".

helaas mogen printers nog altijd met verlies verkocht worden, terwijl de cartridges ook nog steeds datzelfde verlies moeten compenseren...


zelfde verhaal, andere hardwaresector

Dat heet marktwerking. Dit heeft weinig met de uiteindelijke prijs te maken van de console, daar deze voor de PS3 nog niet bekend is, maar alles te maken met de ontwikkelkosten. Als Sony zo dom is om die zo hoog te maken, dan is dit een logisch gevolg.

Of het wenselijk is, ik ben er van overtuigd van niet, en zou het ook niet willen zien gebeuren. Maar ik denk dat Sony eerst eens even bij zich zelf moet gaan kijken als ze hier wat aan willen doen.

Maar houdt er rekening mee, dat dit allemaal speculatie is op een niet geheel 100% vertaald document. Dus het kan nog meevallen. Hoop ik...

Denk niet dat sony ze onnodig hoog maakt, maar dat MS er zoveel geld in steekt (miljarden, zoals eerder hier op tweakers werdt vermeld), dat daardoor de kosten laag blijven.
Het zou me ook niet verwonderen, dat ontwikkelaars geld toegestopt krijgen van MS (maar dat is natuurlijk pure speculatie).

Dat geloof ik niet. Vorig jaar heb ik het genoegen gehad om op een gamedevelopersschool in Seattle geweest te zijn, en daarin werden de procedures een beetje uitgelegd. Per console zouden ze een API moeten aanschaffen die toch een groot hap uit het budget zou nemen. Dat de API van de Xbox360 beduidend lager zal zijn dan die van PS3 ga ik niet betwijfelen, misschien zelfs onder de prijs, maar dat ze ervoor geld gaan toegestopt voor gaan krijgen geloof ik nooit.

Ook het voordeel dat spellen geschreven op de API van de Xbox360 makkelijker te porten om op PC's af te spelen zal een niet onaardige rol spelen, omdat ze zo ineens een nog grotere markt aanboren.

Dat heet marktwerking.
Zoals je bij economie geleerd hebt, kan marktwerking alleen optreden op een transparante schone markt.

MS is een aanbieder die miljarden verlies wil dragen door desnoods de console gratis bij je thuis te brengen (dit is uit de cijfers gebleken), omdat ze een marktaandeel willen veroveren, de prijs zal weer omhoog gaan als ze een monopolie hebben.

Sony moet wel nu al rekening houden met winst/verlies en daarom de PS3 voor een realistischere hogere prijs verkopen.

De lage prijs van de xbox en de hogere prijs van de PS3 hebben niets met marktwerking te maken, maar met de intenties en mogelijkheden die de aanbieders hebben.

En wat is het verschil van dit verhaal met die van de telecomproviders. Daar nemen ze de flinke verliezen op de mobieltjes toch ook op de koop toe, omdat ze daarna betaald krijgen voor de diensten die je afneemt bij ze. Printerfabrikanten verdienen hun geld ook niet met de printers zelf.

MS werkt ook op die manier, dat is gewoon logisch. Je wilt voor een nieuwe dienst / concole zsm gebruikers en die moet je lokken, zouden ze dat niet doen dan gaat een gamedeveloper ook niet voor jou aan de slag, die wil immers ook geld verdienen en dat doe je alleen op het moment dat je veel verkoopt (een grote doelgroep hebt). Pure marketing dus.

Jij refereert met dat ene zinnetje naar de console prijs, ik refereer met dat ene zinnetje en de rest van de tekst expliciet niet naar de console prijs. Waarom reageren op regeltjes die je zo uit hun verband van de hele tekst haalt?

De lage prijs van de xbox en de hogere prijs van de PS3 hebben niets met marktwerking te maken, maar met de intenties en mogelijkheden die de aanbieders hebben.
Dat is niet waar. Sony heeft bij de PS3 gewoon minder goed nagedacht als Microsoft. Een PS3 heeft standaard een (dure) Cell processor, een (dure) bluray disc, een (dure) wireless en relatief dure bluetooth (=licentie) controllers. Dat maakt de PS3 zo duur. Het heeft weinig met de mogelijkheden van de aanbieder te maken.

Bovendien verliest Sony de ondersteuning van de ontwikkelaars omdat de Cell veel moeilijker is om voor te programmeren en de bluray discs de prijs van zowel de console als de games opschroeft.

En dat terwijl Microsoft de componenten van de Xbox 360 laag houdt: PowerPC processor, DVD, geen wireless, proprietary wireless controllers en een makkelijke XNA programmeeromgeving voor ontwikkelaars.

Met andere woorden: Microsoft pakt het gewoon slimmer aan.

Dat is niet waar. Sony heeft bij de PS3 gewoon minder goed nagedacht als Microsoft.
<knip>
Met andere woorden: Microsoft pakt het gewoon slimmer aan.
Uit gepubliceerde cijfers is algemeen gebleken dat MS belachelijk veel verlies maakt op hun consoles.

En wat is het verschil van dit verhaal met die van de telecomproviders. Daar nemen ze de flinke verliezen op de mobieltjes toch ook op de koop toe, omdat ze daarna betaald krijgen voor de diensten die je afneemt bij ze. Printerfabrikanten verdienen hun geld ook niet met de printers zelf.
Het verschil is dat bij de telecomproviders geen absurd buitenproportioneel rijk bedrijf als MS betrokken is (het rijkste bedrijf uit de geschiedenis van de mensheid namelijk. Met aan het hoofd de rijkste man uit de geschiedenis).

Elk bedrijf doet investeringen die ze hopen terug te verdienen, maar in het geval van MS kunnen ze belachelijk investeringen van bij wijze van spreken 100 miljard doen. Er bestaat geen enkel ander bedrijf dat zich die arrogantie kan permiteren in welke sector dan ook.

Je verwart investeringen die aan aandeelhouders uitgelegd moeten worden met belachelijke investeringen omdat ze toch niet weet wat ze met hun geld moeten doen.

Het artikel gaat er vooral over dat een anonieme bron vindt dat Sony wil dat er te 'grote' spelen moeten worden gemaakt die volgens hem voor een budget van minimaal 2 miljoen dollar worden gemaakt. (Het gaat om een uitspraak van Katuragi dat PS2 type spelen niet genoeg zijn).
Dat bedrag van 2 miljoen (niet 20 zoals in de toppost staat) is dus een aanname van een ontwikkelaar (die we dus ook niet kennen) op basis van die uitspraak. Het heeft verder niets te maken met eventuele kosten die aan Sony moeten worden betaald.
Verder zou ik deze maanden alle anonieme berichten met een forse korrel zout nemen (zowel over PS3 als over Xbox2 en Revolution). Het gaat om heel veel geld voor veel bedrijven die er alles aan zullen doen elkaar slecht voor de dag te laten komen.

Het is juist door het gebrek aan marktwerking in een andere markt dat MS genoeg geld heeft om de marktwerking in andere sectoren te verstoren, en dat doen ze dus ook lekker.. Als MS bijv op hun belangrijkste markt had moeten concurreren dan hadden nog geen fractie van de "oorlogskas" gehad die ze nu tegen sony kunnen gebruiken en was de xbox nooit zo ver gekomen (of had iig geen oneerlijke voorsprong kunnen opbouwen)

Euh ja, leuk argument maar datzelfde gaat dus op voor Sony die ook verlies leed op de PS1 toen die voor het eerst op de markt kwam en gefinancieerd werd door Sony's winsten op oa. de Walkman en AV apparatuur.

Beetje schijnheilig om in dit verband wel over Microsoft maar niet over Sony te reppen, he?

Er WAS marktwerking zat 20 jaar geleden in de OS markt btw, dat andere fabrikanten er een zooitje van gemaakt hebben en MS slim is geweest is nauwelijks de schuld van marktwerking te noemen, integendeel zelfs, de markt heeft een duidelijke keuze gemaakt.

en dat bedoelde ik nou precies laatst da tik me irriteerde an het feit dat ze bij microsoft door het vele geld dat ze hebben zich in kunnen kopen in welke markt dan ook. gewoon @#$% monopolie.
geen qualiteit maar gewoon quantiteit. ze willen gewoon ontwikkelaars omkopen, sony de wereld uithelepen van consoles en uiteindelijk als ze zelf daar ook de monopolie hebben dan kunnen ze hun consoles zo duur verkopen als ze maaar willen.. wnat andere opties zulje neit hebben. en dan verdienen ze opeens die miljarden die z enu kwijt raken drie dubbel terug.

Pure onzin. Microsoft heeft met de Xbox gewoon een goed product neergezet en developers naar dat platform getrokken op basis van de mogelijkheden (makkelijk om voor te programmeren, goede universele online dienst etc.). Verder hebben ze met de Xbox 360 gewoon een beter product in handen. Het is het gebrek aan strategie die Sony de das omdoet.

Maar het is geen onzin dat ze er even 4 mld dollar op inleggen. Er zijn niet veel bedrijven die dat zo maar even doen. Het is je gewoon ordinair inkopen. Het kan best zo zijn dat de 360 een goed product is, maar ook daar gaan ze nog flink verlies op lijden. Ze drukken Sony op deze manier gewoon de markt uit. Dit is geen eerlijke vorm van concurrentie.

riiiiight..

ok, beide consoles zijn nog niet eens op de markt.
en jij weet te vertellen dat de xbox360 een beter product is dan de ps3...

ps3 komt een tijd later uit dan de xbox.
geen wonder dat veel developers zich nu focussen op de xbox.
ps3 onwikkeltools zijn nog niet echt klaar dus dat is geen argument.
xbox moet met kerst al games gaan schuiven. dus die hebben die 200 geplande games hard nodig. ook marketingtechnisch.

als je kijkt naar de 100 geplande games nu voor de ps3 en je kijkt net zo ver terug voor de lancering van de xbox360 (dat is ongeveer 4~5 maanden terug) dan zul je zien dat MS toen nog niet eens 100 games in de wachtrij had staan.
tegen de tijd dat we bijna bij de ps3 lancering zijn zullen er gegarandeerd meer dan 200 games in de pipeline liggen voor de ps3.

Gabe Newell is gewoon een sukkel die 5 jaar nodig had om een middelmatige game te maken als HL2, waarmeeie ook nog eens cliffhangers introduceert in games (de commerciele slet).
Geen wonder datie de aars van MS likt want hij wil zn episodes verkopen op xbox live.
buitendat heeft gabe nooit anders gedaan dan Intel architectuur en issie de jongste niet meer. De overstap naar PPC zal wel een zware klap geweest zijn, de overstap naar de cell architectuur zou wel eens teveel van het goede kunnen zijn.

wat betreft programmeerbaarheid van de ps3, op de E3 afgelopen zomer kon je een real-time draaiende Unreal3 engine zien op de ps3 die in een paar weken geport was.
Op de xbox zag je alleen maar trieste hakkelende probeerseltjes (onder andere door de trieste beta devkits, ik zeg dus niet dat de final net zo slecht wordt want de xbox360 blijft een cool ding)

ik denk dus niet dat het zo storm gaat lopen met de xbox dat de ps3 uit de markt gedreven wordt.

bedenk ook dat microsoft groot is geworden door F.U.D.
dit staat voor Fear, Uncertainty en Doubt.
http://en.wikipedia.org/wiki/FUD

dus het is niet ongewoon dat als microsoft een concurerend product gaat uitbrengen dat er ff moet worden afgegeven op de tegenpartij.

Ik denk dat je de zaak iets te serieus neemt. Tweakers.net baseert dit 'nieuws' op een column van een onbekende Japanse gamesite, waar de helft niet van gesnapt wordt. Verder is dit gesubmit door een persoon genaam "DS The Best". Dit nieuwsbericht gaat nergens over. Erg raar dat Tweakers.net dit nieuws post, er is geen enkele grote gamesite die deze column als nieuws beschouwt. Juist in Japan heeft Sony het minst te vrezen van Microsoft. Het verschil in aantal spellen in ontwikkeling kun je ook makkelijk toeschrijven aan het feit dat de PS3 veel later dan de Xbox 360 zal worden uitgebracht, logisch dat er nu nog onzekerheid over de PS3 bestaat. Er is namelijk nog weinig bekend over de PS3. Ik vraag me af waarom de PS3 een flop zou worden ("als de Playstation niet aanslaat")? De PS2 was destijds ook erg duur, maar spellen als MGS4, GT5 en GTA4 zullen de verkopen sowieso goed doen, net als het geval was met de PS2.

Uhm er is op zat gamesites te lezen dat developers niet tevreden zijn met de development op de ps3. Je leest dit ook meer in artikels die de ps3 tegenover de xbox360 zetten.. Ook is het niet echt recent nieuws waardoor je wellicht in archieven zal moeten kijken, maar er zijn zat artikels die aangeven dat developers niet echt tevreden zijn over developen voor de ps3.. en natuurlijk is Gabe Newell's mening weer het merkwaardigst als trouwe ex MS'er..

Ik heb vaak genoeg gelezen dat developers juist positief waren over de PS3, ten opzichte van de programmeer architectuur van de PS2. Sony heeft allerlei deals gesloten om het maken van spellen zo gemakkelijk mogelijk te maken:

http://www.gamesradar.com...d=36708&subsectionid=2524

Uhm er is op zat gamesites te lezen dat developers niet tevreden zijn met de development op de ps3.
In het geval van de Dreamcast en PS2 was het destijds ook zo dat op de Dreamcast heel makkelijk en snel alle mogelijkheden via de API konden worden benut en op de PS2 juist vreselijk moeilijk. In het begin verklaarden velen de Dreamcast al de overwinning en dachten dat PS2 als sneeuw voor de zon zou verdwijnen. De PS2 kwam later, was moeilijk verkrijgbaar, ongelofelijk duur en moeilijk te programmeren. Toch is het een groot succes geworden.

Ik heb zowel een Dreamcast en een PS2 en als ik nu iemand vertel dat ik een DC heb, dan krijg ik gelijk de reactie "Die is oud man!!" terwijl dat zeker niet het geval is als ik zeg dat ik een PS2 heb.

Die investeringen mogen wel veel hoger zijn, maar als ze op een populair platform veel meer spellen verkopen, dan halen ze de winst er alsnog uit. Als het uitsluitend om lage investeringen ging, dan konden ze niet zo goed alleen op GBA spellen uitbrengen.

Die controller van de PS3 is net een boemerang! vraag me af of het echt zo fijn speelt... :)

Die van de nieuwe Nintendo slaat echt alles, daar is deze nog vrij 'normaal' bij..

Als je dan gefrustreerd raakt tijdens het spelen en ermee gooit, raak je hem tenminste niet kwijt ;)

... en krijg je hem vervolgens tegen je eigen hoofd. :+


Want jij hebt al een PS3 en kan er daarom over oordelen?
En jij alle andere controllers van alle consoles ooit geproduceerd er even mee vergeleken?

Het gaat dan ook nog om een concept controller.
Je mag er zeker van zijn dat het eindresultaat een stuk ergonomischer zal zijn.

Stukje propaganda van Microsoft.....

Of..... anders een groot probleem voor Sony.

- Niet als eerste met de 3e generatie spelcomputers
- En nu ook nog ontwikkelaars die weglopen

Als dit blijkt te kloppen zou dit wel eens hele ernstige gevolgen kunnen hebben voor Sony. Zo'n beetje alle winst die nog door ze gemaakt wordt komt uit deze divisie.

Voor beide consoles heb ik zoiets van eerst zien, dan geloven voor ik er een ga aanschaffen. Wil toch wel weten wat het kwaliteits/snelheidsverschil nu werkelijk zal zijn.

Komop jongens, het zijn maar roddels! Go Sony, let's play with power!!!

Bij Nintendo 'play je met power', niet bij Sony :Y)

Er is al veel eerder aangegeven dat een concept zoals de Cell teveel extra ontwikkelingskosten met zich mee zou brengen. Toshiba en Sony hebben die altijd bestreden omdat ze tools hadden die het ontwikkelen voor de Cell sterk zou vereenvoudigen.
Ik ben bang dat deze tools alleen goed bruikbaar zijn in relatief eenvoudige applicaties, zoals het de- en encoden van media (waar de Cell ook voor ontwikkeld is).

Niet als eerste met 3de generatie spelcomputers ?

ok dat is een beetje rare zin mischien dat je bedoelt niet als eerste met een nieuwe console
Xbox gaat pas naar 2de generatie
Nintendo 8 bit super nintendo N64 gamcube en nu de revolution in aantoch komt al met generatie 5 dus
(sega is failiet gegaan bij generatie 4 dacht ik Sega 8 bit 16 bit (weet niet of daar echt verschil in was poeple back me up please) Saturn en nog 1 geloof ik (was nooit zon sega fan))

Een dik vet plusplunt voor de HD-DVD :)
En een minpunt voor BR...

Dat is inderdaad helemaal niet zo off-topic. Het kan een direct gevolg zijn van een slecht verkopende PS3. Als de PS3 namelijk goed verkoopt heeft een aardig deel van de console gamers thuis gelijk een Blu-Ray player. Maar wanneer de XBox deze concurrentieslag overweldigend wint, en dan ook nog eens straks een HD-DVD speler inbouwt is dat toch echt een belangrijke slag in de Blu-Ray vs HD-DVD strijd.

Verder was het wel te verwachten dat de ontwikkelkosten voor de PS3 veel hoger zouden zijn met die Cell processor die daar in zit. En dat kleinere studio's zich dat gewoon niet kunnen veroorloven is ook logisch. Op zich wel jammer, ook al was ik meer een fan van de XBox 360..

De duurste component (die de PS3 zoveel duurder maakt dan de Xbox 360) is niet de Cell processor maar de Bluray disc. Als BR niet aanslaat dan heeft Sny helemaal een groot probleem omdat de prijs voor BR spelers dan helemaal niet zakt. Sterker nog, als BR flopt dan moet Sony straks meer betalen om alleen voor de PS3 nog BR spelers te blijven maken...

Hoezo de eerste lichting 360's heeft geen hd-dvd en de eerste ps3 heeft wel blue-ray

Dit is echt slecht voor de concurentie. Straks heeft Microsoft hier ook al de touwtjes in handen. Lijkt me niet echt lekker om zo maar even zacht uit te drukken.

man je vergeet nintendo...
imo... de beste uit de 3 van wat ik er al over gelezen heb en gezien.!
ps3 en x360 vernieuwen niet... "3d" was het revolutionaire van ps en n64, maar nu is "3d" op zich niet goed genoeg meer... daar komt de nRev op de proppen

Ik kan haast niet verbaasd zijn... Was laatst bij een van de Nederlandse developers (en niet Davilex), en daar werd ook letterlijk gezegd "ik zou m'n geld op de 360 zetten", toen het ging over het developpen voor de next-gen consoles.

Deze geruchten beginnen nu wel erg hardnekkig te worden. Vorige week was er ook al een artikel op internet te vinden (http://ployer.com/archives/2005/09/_dead_or_alive.php) waarin dezelfde uitspraken werden gedaan. Ik kan het me echter bijna niet voorstellen. Achter Sony zit zo'n enorm marketing apparaat, dat ze heus wel genoeg ontwikkelaars achter hun PS3 kunnen krijgen.

Microsoft heeft natuurlijk geen enorme marketing machine.

Ik vind het wel jammer dat Sony zijn console nog uitbrengt, ik wil final fantasy best zien op de 360 eigenlijk
:9

Maar Microsoft heeft natuurlijk nog niet gewonnen er is ook nog het "revolutionaire" consoletje van Nintendo, wat natuurlijk niet echt bizar veel tegenstand kan gaan geven. Maar goed ze zijn er nog wel met de meeste ervaring binnen de console markt natuurlijk.

er is ook nog het "revolutionaire" consoletje van Nintendo, wat natuurlijk niet echt bizar veel tegenstand kan gaan geven
Waarom niet? Volgens mij kan het apparaat met een goede reclamecampagne een enorm succes worden, bijvoorbeeld door de ondersteuning voor alle vroegere Nintendoconsoles of de vernieuwende controller.

Nintendo kan roepen wat het wil met "graphics zijn niet belangrijk het gaat om de fun en plezier wat de gamer heeft van de game".

Misschien werkt dat in japan, ik weet het niet. Maar ik speel toch liever games met dikke graphics dan ouwe meuk

Ik heb liever goede gameplay dan ontzettend dikke graphics.

Bij mij gaat dus gameplay zeker boven graphics. Kan zijn dat ik Nintendo fan ben en dan nog.. ook wel eens resident evil 4 op de cube gezien? kan ps2 een puntje aan zuigen. Denk dat Nintendo wel redelijk kan gaan concureren met x360 en ps3. Nintendo heeft ten minsten wat nieuws. PS3 en X360 zijn weer precies zelfde als de vorige consoles. Spellen zijn weer hetzelfde, spelen weer hetzelfde, maar nu wat mooier. Door de controller van Nintendo worden spellen anders en vernieuwend, wat nu wel een keer hoog nodig is.

Neem een voorbeeld aan Kameo, voor nintendo gemaakt, uitgesteld, weer uitgesteld en komt nu voor x360 uit. In het filmpje hoor je de makers alleen maar praten of wat mooi het eruit ziet, hoeveel reflectie de ogen van de vijanden niet hebben, hoeveel bumpmapping de characters niet zijn. Who cares als het spel brak is, als het er maar goed uitziet lijkt het wel :r

Hoezo kan dat revolutionaire geen tegenstand gaan bieden? Misschien blijkt het wel zo goed te werken dat ontwikkelaars steeds meer op de Revolution gaan ontwikkelen.

De Revolution heeft echt wel een kans van slagen alleen is het de vraag of de "casual gamer" het ook wil proberen of het gelijk al verwerpt.

overigens rooicity waar heb jij het nou over? Dit is al zo vaak langskomen: Nintendo zegt dat graphics niet het allerbelangerijkste moeten zijn maar dat het wel noodzakelijk is voor de volgende generatie.

Nintendo wil dus en goede graphics en vernieuwende gameplay. Dat lijkt mij een stuk beter als telkens maar grafische update's.

De PS2 was toch ook moeilijk om voor te devven? Ik denk dat als de Sony achterban trouw is dat developers wel moeten gaan devven voor de PS3....

Ik ben benieuwd wat de Xbox360 gaat doen, helemaal in Japan. Daar is Sony heer en meester en verkoopt de huidige xbox gemiddeld 250 hele units per week.

Sony gaat het wel een stuk lastiger krijgen en ik denk dat de komende generatie heeeeel interessant gaat worden. MS als eerste op de markt. Nintendo die een hele andere kant op gaat en als het goed is het goedkoopst zal blijven en de grote marktleider als laatste met de duurste console.

LOL!,
ja, duuh,

die onwikkelaar van DoA4 (die ook DoA1~3 voor de xbox heeft gemaakt) is een Diehard xbox fan.
Ze hebben namelijk een exclusieve deal gesloten met MS om DoA alleen op het xbox platform te houden.

Het bedrijf waar deze onwikkelaar voor werkt (Tecmo) heeft overigens recent nog aangegeven dat ze de ps3 steeds interresanter vinden worden en dat ze er toch maar voor gaan ontwikkelen .
http://ps3.ign.com/articles/644/644736p1.html

Zoals zo vaak wint Microsoft het weer eens..

-xbox 360 komt eerder uit
-xbox 360 is goedkoper
-meer spellen

Dan moet Sony wel met iets heel goeds komen.. Mijn felicitaties gaan dan ook naar de marketing afdeling van Microsoft.

Ja, en zo gooi jij de handdoek al in de ring voor de strijd gestreden is. Kijk volgend jaar met kerst nog maar eens hoe de zaken er dan voor staan. Misschien draait Sony en de spelfabrikanten nog bij. Maar als de spel fabrikanten nu al zien dat iedereen roept, XBox360 is the way to go, dan zullen ze daar zeker rekening mee houden....

Mijn felicitaties gaan dan ook naar de marketing afdeling van Microsoft.
De spelontwikkelaars lopen weg bij Sony (als dit bericht klopt) dat heeft volgens mij niks met de marketing afdeling van Microsoft te maken. Eerder met dom gepruts van Sony. (Nogmaals... ALS dit bericht klopt)

Uiteraard: ieder positief bericht op deze aardbol over Microsoft komt van de marketingafdeling van Microsoft vandaan. Zo hebben ze altijd succes en maken ze nooit verlies. :Z Zo simpel is het nu ook weer niet.

Microsoft heeft tot nu toe alleen maar verlies gemaakt op de Xbox. Misschien dat dit nu gaat veranderen, maar het blijft koffiedik kijken.

Het idee achter de PS3 is dat deze heel wat jaartjes mee moet gaan. Dan kun je niet aankomen met betaalbare doorsneetechnologie, maar moet je iets geavanceerds neerzetten. Hier hangt natuurlijk een prijskaartje aan en de vraag is of spellenontwikkelaars en de consument daar wel aan willen. Zo niet, dan gaat Sony een probleem krijgen, omdat men gaat wachten tot het goedkoper wordt, of erger: overstapt naar X-box en de PS3 linsk laat liggen.

Heb zelf overigens nog geen enkele console, dus ik zal er niet wakker van liggen wie er wint.. :z

Mja ... die vertalingen zijn ook verre van accuraat hoor. Tenzij iemand dat correct vertaalt, zou ik niet teveel rekening houden met zo'n google/excite/altavista vertaling.

Valt me op dat dit bericht de deur uit is, nadat bekend is geweest dat microsoft microsoft een miljardenverlies heeft geleden op de xbox...

nieuws: Microsoft lijdt miljardenverlies op eerste generatie Xbox

Met zulke verliezen ga je vanzelf wel bedenken hoe je het de concurrent zuur kan maken :+

Neen, dit is de bedoeling. MS wil gewoon monopolie op gam e consoles. Toen de xbox geannonceerd werd jaren terug stond er een artikel in Wired over de mexicaanse firma die de eerste xboxen maakte. Toen al was duidelijk dat MS geen cent verdiende op de xbox. Dat is opgenomen in de business plan. Zodra er een dikke meerderheid van de markt in hun handen ligt zullen ze vanzelf centjes verdienen op de software en atrributen en abonnementen, immers zal je geen keuze hebben.

Ik denk dat je er ééntje vergeet. Nintendo mag dan misschien niet de grootmacht meer zijn die ze ten tijde van de SNES waren, maar ze doen nog steeds heel serieus mee. En bovendien zijn zij de enigen die echt winst maken op hun gamesdivisie, die uiteraard gewoon het hele bedrijf is. Microsoft heeft voor zover ik weet nog geen dollar winst gemaakt op de hele X-Box divisie en Sony schijnt pas sinds de komst van de slimline PS2 een beetje uit de rode cijfers gekropen te zijn.

Voordeel van die twee is dat ze vooralsnog een compleet bedrijf aan andere zaken achter zich hebben staan, terwijl Nintendo het gewoon helemaal op de games moet zien te rooien. En dat lukt ze uitstekend, gezien het feit dat de GBA en de DS wél vreselijk goed verkopen. Dus Nintendo zal voorlopig nog wel in de markt blijven, dus kan Microsoft nooit een volledig monopolie in handen krijgen.

Winst van Nintendo komt anders voor een groot deel uit Pokemon en dergelijke onzin en niet uit hun games/hardware divisie.

Ook Nintendo krijgt het zwaar en persoonlijk denk ik dat je nu al ziet dat ze het niet meer kunnen bijbenen. De Gamecube was een leuke console maar toch niet zo succesvol als ze hadden gehoopt en de revolution gaat het volgens mij ook afleggen in het CPU/GPU geweld van de concurrentie

Rooicity ook hier zit je weer fout. Nintendo maakt en winst op hun hardware en winst op al hun software. Games zoals Mario, Zelda enz verkopen nog steeds zeer goed en brengen genoeg in het laadje.

En ja ze verdienen ook goed aan Pokemon en dat is hun goed recht, zij hebben dat goed ingeschat en slim gespeelt.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: AMD introduceert Commercial Stable Image Platform 10:34
Vorige: Google breidt zoekmogelijkheden uit met Google Video 01:00
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: