Hoofdcategorieën

Intel completeert 64bit-aanbod met nieuwe Celeron D's

Door Jack Leenders, woensdag 29 juni 2005 12:05
Bron: Intel, views: 11.494

Met de introductie van een reeks nieuwe Celeron D processors, maakt Intel zijn aanbod op het gebied van 64bit-processors compleet, van budget- tot en met het serversegment. Afgelopen maandag bracht de chipbakker uit Santa Clara de Celeron D 351 uit, een processor voor de budgetmarkt in LGA775-verpakking, geklokt op 3,2GHz, voorzien van 256KB L2-cache, een 533MHz FSB, en met ondersteuning voor de Execute Disable Bit en EMT64 - Intels versie van x86-64bit instructies. Daarnaast kondigde Intel ook goedkopere, lager geklokte broertjes aan in de vorm van de Celeron D 346, 341, 336, 331 en 326, budgetprocessors die over dezelfde eerdergenoemde features beschikken. In combinatie met i915- of 910 Express-moederborden wordt volgens Intel een 'evenwichtige combinatie van technologie en "waar voor je geld" geboden voor desktop-pc's, met daarbij 64bit-ondersteuning.'

Intel Celeron D logo (klein)Naast de Celeron D's met EM64T introduceerde Intel ook nog de Celeron D 350. Deze chip met socket478-schoeisel heeft dezelfde specificaties als de eerdergenoemde 351, maar moet EM64T-ondersteuning ontberen. De Celeron 350 D is geschikt voor i910 Express-, i845- en i865-moederborden. Alle van de hierboven genoemde Celeron D's worden op 90nm gebakken. De prijslijst van de nieuwe Celeron D's begint bij 73 dollar en eindigt bij 127 dollar - bij afname van duizend stuks. Door de levering van de 64bit Celeron-processors door Intel zal concurrent AMD - waarschijnlijk en noodzakelijkerwijs - zijn Sempron-familie uitbreiden met AMD64-processors en aldus op 90nm gebakken K8-wafers vroegtijdig op moeten offeren aan het minder renderende budgetsegment.

Intel Celeron
Volgende 14:08
Vorige 11:20

Reacties

«  1  2  »

Zal het lang gaan duren voordat AMD met een 64 Bits Sempron de markt betreedt ? :+

AMD hoeft niet per se 64bit Semprons te leveren. Budget systemen gaan meer op prijs dan op features toch? Het lijkt me in ieder geval niet echt een broodnodig iets, als is het maar omdat de prestatiewinst meevalt en de meeste zut toch nog niet is geoptimaliseerd.

Er zijn al mensen die beweren dat de huidige 3300+ Sempr0ns als X86-64 ondersteunen.

http://www.amdboard.com/sempron_062405.html

AMD hoeft niet per se 64bit Semprons te leveren
Toch wel, al is het dan niet om pure snelheidsredenen, in je verkoopplaatje en te leveren features wil je als fabrikant niet achterlopen, al is het maar voor het gezicht/imago. AMD heeft 64bit zelf vroegtijdig aangezwengeld en heeft de reputatie van budgetfabrikant en kan het om marketingtechnische redenen niet maken in het budgetsegment niet vertegenwoordigd te zijn met een 64bit chip, ongeacht hoe zinvol die 64bit-instructies daarin ook moge zijn.

Voor AMD is dat vervelend, omdat ze door de geringere productiecapaciteit beter af zijn met het vooral aan mid- en high-end segmenten verkopen van hun uit schaarse 90nm K8-wafers gesneden chips, door de hogere opbrengsten (ASP's). Dat geldt voor Intel in principe ook natuurlijk, maar die kan wat lijden als het om aantallen en winstmaken gaat.

Ben ik het niet mee eens.

Als jij/iemand een goede reden kan geven waarom budgetcomputers 64 bit instructies nodig hebben voor een besturingssysteem van ruim 350 euro waar de eindgebruiker dus weinig aan heeft sterker nog minder aan heeft dan een 32 bit besturingssysteem door de gebrekkige ondersteuning van 3rd party software/drivers, begrijp ik niet waarom budgetprocessors 64 bit moeten hebben.

Dat kan jij...

2 procesoren alebij 3.2 GHZ snel.. en deze zijn even duur. de 1 procesor is 32 bit de 2e is 64bit...

64bit is dubble van 32 dus als iemand dit leest gaan ze voor 64 bit. Tevens, de ondersteuning zal snel zat komen hoor,

Nogmaals, het gaat er niet zozeer om of het ècht veel nut heeft, het gaat meer om het idee dat dit bij de doorsnee consument oproept. Als die straks een pc'tje gaat aanschaffen, met het 'nieuwe Windows XP 64!', dat hij/zij dan een relatief goedkoop Intel-systeem ziet staan met 64bit-processor, en daarnaast een AMD-budgetsysteem zonder 64bit-support. Dan lijkt voor de leek dat het 64bit Intel-systeem moderner, en 'beter voorbereid op de toekomst' is. Je kunt dan voor relatief weinig geld de '64bit-wereld binnenstappen' met een 'echte intel' (en er later een P4 in doen als upgrade, bijvoorbeeld).

waar de eindgebruiker dus weinig aan heeft sterker nog minder aan heeft dan een 32 bit besturingssysteem door de gebrekkige ondersteuning van 3rd party software/drivers
Een computer gaat toch wel drie jaar mee. Reken er maar op dat binnen die drie jaar de driverondersteuning uitstekend is.
En 32-bit software werkt ook prima onder Windows XP x64.

Sinds wanneer kost een 64 bits Linux versie 350 euro ??
:)

Ik heb het over Windows 64 bit en Drivers en Software.

AMD hoeft niet per se 64bit Semprons te leveren
denk eigenlijk dat de vraag meer is waarom zouden ze ze niet leveren?
de k8 semprons hebben al de mogenlijkheid om 64bit te ondersteunen (het zijn gewoon athlon64's) dus waarom zou AMD het niet activeren?
de hoeveelheid cores die wel 32bit werkt maar niet in 64bit zullen niet groot zijn dus yeilds zullen er niet slechter van worden.

Ook Celeron-machines kunnen voortaan 4GB aan geheugen adresseren.
Klinkt werkelijk fantastisch. :7
Maar wie stopt er nou in een machine met 4GB geheugen een Celeron processor :?

Ja idd, maar wie koopt er een Celeron om er 64Bit progs mee te draaien(voor zover die er zijn) Dat is tot nu toe allemaal professionele programmatuur, die mensen zitten echt niet op een Celeron te wachten, die kopen dan wel een bv Opteron. Denk niet dat hier echt markt voor zal zijn, Celerons zijn toch al zo traag en die naam is redelijk bekent bij iedereen, als je zegt dat je een Celeron hebt lachen zelfs mensen die alleen maar internetten en msnen je zelfs uit |:(

Marketing he..
Zie je de advertenties al staan:

Nu de nieuwste 64 bits voor maar 499 euro.. en dan zit er zon snelleron in :Z

Overigens deden ze al aan 4GB, nu ondersteunen ze juist meer dan 4GB (1 vd voordelen van 64bit).

Wie er meer in stopt? Wie niet? Zoveel minder presteerd een Celeron niet in vergelijking met zijn Pentium broertje.

Staat die D nu voor 64bit of voor dual core...

ik snap er geen bal meer van

Voor allebei niet, in het geval van de Celeron.

de D staat voor de serie.
we begonnen met de Celeron A en we zijn nu bij de D

D achter Celeron staat voor Desktop ;) Maar D achter Pentium staat voor Dualcore (snappen we het nog). Daarnaast heb je natuurlijk nog Pentium M , bekend van het Centrino ensemble, maar die heeft dus ook een "goedkoper" broertje, genaamd... Celeron M :D En om het hier niet nog verwarrender te maken, bekent de M in beide gevallen (echt waar) Mobile!!!

en aldus op 90nm gebakken K8-wafers vroegtijdig op moeten offeren aan het minder renderende budgetsegment.
Die dingen zijn sinds een paar maand toch reeds op 90micron gebakken? :?

Nounou, wat weer een 'hoogdravend' afzeiken van de Celeron D. VOor zover ik heb begrepen is dit een prima proc. En ja, nu zijn mensen nog helemaal niet bekent met 64 bit (laat staan 32 trouwens, gezien de doelgroep), maar in een toekomst komt dat vast meer en meer, en dan werken de cellies nog en heb je vast ook pc's die meer dan 4GB nodig hebben... Ik denk niet dat mensen ineens géén celeron gaan kopen omdat die nu 64 bit ondersteund (in reactie op de mensen die denken dat er geen markt is vor 64-bit C-D's). Daarbij komt, niet iedereen hecht waarde aan andermans oordeel over Celerons in je pc, voor zover die mensen zulke lui in hun omgeving wìllen hebben...

Prima proc, waarom meer uitgeven dan nodig als je gewoon kantoorapps draait?

Ik ben het volledig eens met de reactie van Z-Dragon. Als je een pc hebt met een 4 GB geheugen kun je daar beter een Pentium 4 of AMD 64 processor laten inbouwen.

ik denk dat heel weinig lui 4 gb aan geheugen in hun pc stoppen als zij een celeron hebben maar wat maakt het nou uit of zij het wel of niet...functie is aanwezig dus als het nodig is dan kun je erop rekenen.

het is trouwens een uitstekende processor voor office applicaties....

tja ik vraag me af wat voor markt er voor deze processoren is, bij de Celeron gaat het erom dat hij goedkoop is, de gemiddelde celeron koper die zal toch 32bit windows draaien en niet weten wat het verschil is (en ze draaien op 64 bit nog slomer ook)
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:08
Vorige 11:20
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: