Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Bron: X.org

Zack Rusin, een van de ontwikkelaars van KDE en in dienst van QT-ontwikkelaar Trolltech, heeft bekend gemaakt dat er een nieuwe 'eyecandy-engine' in X.org wordt opgenomen. Het nieuwe onderdeel van X.org heeft de naam Exa (Eyecandy X Architecture) gekregen en biedt de nodige mogelijkheden om de Linux-desktop op het gebied van eyecandy te laten concurreren met Mac OS X of Windows, aldus de ontwikkelaar.

X.Org logoExa is een vervanging van het bestaande XAA (XFree86 Acceleration Architecture), wat niet meer voldoet aan de huidige eisen op dit gebied. Het belangrijkste uitgangspunt bij de ontwikkeling van Exa was om het framework eenvoudig te houden en de hardwarematige ondersteuning van videokaarten te benutten door onderliggende bibliotheken als Xrender optimaal te benutten. Hierdoor is het volgens Rusin erg eenvoudig om de huidige videokaartdrivers Exa te laten ondersteunen. Om deze stelling te bewijzen heeft hij aangekondigd om alle drivers die geen maintainer (beheerder) hebben, zelf aan te passen als hij de beschikking heeft over de betreffende hardware.

X.org is momenteel de meest gebruikte X11-implementatie in Linux-distributies, een positie die het project heeft overgenomen van het XFree86-project. Een van de verbeteringen in X.org ten opzichte van XFree86 is een focus op wat meer eyecandy features, zoals slagschaduwen achter vensters en transparantie van vensters. Exa zal in de eerstvolgende release van X.org zijn opgenomen, welke op de planning staat voor september van dit jaar. Naast het inbouwen van eyecandy features in de bestaande projecten wordt er ook hard gewerkt aan een totaal nieuwe X11-implementatie onder de naam Xgl die volledig gebruik maakt van OpenGL om vensters te tekenen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Het belangrijkste uitgangspunt bij de ontwikkeling van Exa was om het framework eenvoudig te houden en de hardwarematige ondersteuning van videokaarten te benutten door onderliggende bibliotheken als Xrender optimaal te benutten.

Het is andersom, XRender benut exa wat tussen XRender en drivers ligt en voor het tekenen van primitieve objecten gebruikt wordt. De XRender extensie wordt wederom door bijvoorbeeld GUI libs zoals Qt en GTK gebruikt om hun widgets te tekenen. Exa zal - i.t.t. XAA - meer gebruik gaan maken van de hardware in nieuwere videokaarten en zo last van de CPU nemen en de weergave van graphics duidelijk versnellen. (Het gaat hier om factor 4+, ongeveer om aan te geven wat dit betekent.)
Dit is volgens mij hetzelfde als de GUI verbeterslag bij Longhorn. :)
Het GUI wordt mooier, beter en leunt meer op de GPU.
en elke noob stelt zich nu vragen over wat jij nu juist zegt
En elke noob kan google gebruiken om op te zoeken wat het betekent, of nog beter: GoT search.

En voor de niet noobs onder ons is het een informatief tekstje (of interessant, whatever)
en biedt de nodige mogelijkheden om de Linux-desktop op het gebied van eyecandy te laten concurreren met Mac OS X of Windows, aldus de ontwikkelaar.
Hmzz als ik Suse 9.3 zo bekijk vindt ik die qua eye candy absoluut niet onderdoen voor Windows of Mac.

http://www.novell.com/coolsolutions/img/11878-1.lg.png

Of wanneer kijkend naar een betaald pakket Linspire :

http://images.linspire.com/screenshots/ss-Linspire50-640.jpg
http://images.linspire.com/screenshots/ss-Linspire50all-800.jpg
Het gaat hier niet om "statische" eye-candy (dat kan je krijgen door simpelweg een mooie skin te ontwikkelen), maar om dynamische zaken snel te houden (denk aan het renderen van video op vertices, realtime grafische effecten op vensters, etc).

Het alleen maar "eye candy" noemen klinkt trouwens enigszins denigrerend, want dit soort dynamische effecten kunnen wel degelijk leiden tot betere/duidelijkere UI's.
Het gaat om dingen als hardware accelerated weergave van graphics, echte alpha blending met als einddoel de weergave van je desktop volledig in OpenGL.
Al ooit OSX in werking gezien?

Ripple effect, geniu effect, van desktop wisselen door middel van een draaiende kubus, exposÚ, dock, de menutjes die zo leuk verschijnen als er een vraag is, ....

Dit heb ik op nog geen enkele linux of windows gezien... verre van zelfs
Installeer WindowFX eens :P
Ja, als je maar genoeg gigaherzen wil verspillen kan het ook zoals WindowFX het doet ja.

Het is de bedoeling dat het allemaal niets kost, omdat de graphics card alles doet.
Het verschil is alleen dat je er bij WindowFX steeds aan herinnerd wordt dat het een resource slurpende 'plak-over' oplossing is.

In OS X zijn de effecten echt van een ander niveau en vooral naadloos ge´ntegreerd. En het mooiste is nog dat ze het op een iBookje G3/800Mhz net zo soepel doen als op een G5 want ze worden door de GPU afgehandeld.
misschien bedoelen ze ook meer om van thema te kunnen wisselen etc.

ik denk/hoop ook dat linux er dan snel beter uit zal zien als andere besturingssystemen, als extra optie natuurlijk. maar het is ook wel fijn als er een optie blijft voor minimaal eyecandy en max performance. uiteindelijk werkt dat meestal het best
Toch mist er iets. Die iconen zijn allemaal heel mooi, maar toch valt het op een of andere manier niet zo goed bij mij zoals osx, dat vind ik prachtig.
Ben benieuwd wat deze functie zal veranderen.

zijn er ergens screenshots?
Ik ben 't met je eens, ik heb zelf 't idee dat op 't moment de looks van Xorg met name worden bepaald door de kwaliteit van je skin; zonder mooie skin ben je nergens :7
Het gaat hier meer om bewegende dingen, zoals het minimaliseren/maximaliseren van vensters. Het overzicht van alle vensters (ExposÚ) en het inlogscherm van Mac OS X dat roteert. Zeer cool effect btw.

/edit Dit had een reactie moeten wezen op tankeriv
Wat ook goed is om te weten, is dat de aanleiding is geweest, dat de nieuwe Painting-engine van Qt (namelijk Arthur) in principe hardwarematige rendering ondersteund, maar hiervoor nog geen grondslag had bij de X-Server. Exa zou dit moeten oplossen. Het is niet voor niets dat de KDE-Developer bij Trolltech dit aankondigt. ;)
Open GL voor desktop?

w00t, straks vet hard gamen op je desktop dus :D

Quake3-poppetjes die door je windows heenrennen en alles opblazen :+
:D Ik zou het fijn vinden als ze eens wat aandacht zouden besteden aan het daadwerkelijk sneller maken van het OS in plaats van de GUI mooier te maken.

Als ik programma's opstart op SuSe (nieuwste versie) dan duurt dat toch minstens 10 seconden , terwijl als ik vergelijkbare programma's opstart in Windoze het maar 1 of 2 seconden duurt (3GhZ Intel Pentium 4 en Raedon 9600XT + 1024MB RAM).

Ook de tijd nodig voor het opstarten van Linux kan wel wat verbetering gebruiken. Het duurt nu bijna 3 minuten , en soms zelfs meer terwijl Windoze onder de 1 minuut voledig klaar kan zijn met opstarten.
Bij mij is het precies andersom.

* 786562 ramses
suse is niet de snelste, maar je hebt gelijk. er zitten in linux een paar bottlenecks, die windows niet heeft. feitelijk is het wonderbaarlijk dat ondanks die bottlenecks het toch nog zo snel is :D

het probleem zit oa in de compiler (GCC is NOG niet zo snel als intel's compiler(s), hoewel de 4.0 serie dat wellicht gaat veranderen, in elk geval het gat kleiner maakt. een ander probleem is de opstartmethode die feitelijk nogal achterloopt. en tenslotte is de hele grafische ontwikkeling jarenlang vertraagd door de mensen die XFree86 ontwikkelen - die gasten lieten zich niet helpen, je kwam er als nieuwe developer echt niet tussen.

Rond de tijd dat linux met GCC 4.2, KDE 4.x (oa -20% geheugen en meer hardwareversnelling, en hopelijk goede ondersteuning voor reiser4), Xorg 7.1 (met XGL, volledige GL rendering van desktop) en linux kernel 2.6.15 (als ze tenminste wat aan snelheid gaan doen), reiser4 (Supersnel bestandssysteem + database in 1, als ze iets aan de latentie doen tenminste) zit, zijn denk ik de meeste bottlenecks wel weg. dan kun je op een 1 ghz/512 mb pc een desktop krijgen die sneller is dan longhorn op 4ghz/2GB :D
Ik zou het fijn vinden als ze eens wat aandacht zouden besteden aan het daadwerkelijk sneller maken van het OS in plaats van de GUI mooier te maken.
Dat is ook precies wat ze doen. De meeste eye-candy, zoals transparantie, is nu al mogelijk met X.org. Maar die eye-candy wordt nu nog voornamelijk door de processor uitgevoerd. Daarom worden deze functie vaak uitgezet om de prestaties een beetje op peil te houden. Deze nieuwe exa architectuur is ervoor om te zorgen dat het werk door de grafische kaart kan worden gedaan en daarmee de processor te ontlasten. Resultaat is dus meer eye-candy met minder processor gebruik :)
Ik zou dan maar eens wat anders gebruiken als suse. Ik heb net als ramses Gentoo, een stuk sneller. M'n pa heeft op zijn laptop ook suse en das echt zo traag als dikke stront door een oude trechter!
Deze aankondiging komt van X.org/Trolltech/KDE. Dit zijn organisaties die zich alleen bezighouden met de interface.

De snelheid van het opstarten wordt vooral bepaald door de kernel en de opstartscripts. Dit wordt geregeld door de kernel-developers en scriptschrijvers.

De twee hebben vrijwel niks met elkaar te maken. Het zou toch gek zijn als een medewerker van Trolltech een snellere opstartmethode zou introduceren :).
Weer wat nieuws. Damage / Composite / Glitz / Cairo / Xegl en nu ineens Exa. Ik snap er niet heel veel meer van.

Zou het niet handig zijn als QT gewoon opengl functies aanroept i.p.v. X11 functies? Dan is alles in KDE toch ineens sneller.
Dus dan moet je ˇˇk voor Qt een driver voor je videokaart installeren? |:( Wat was ook al weer het nut van een toolkit? KDE zou ook rechtstreeks X11 aan kunnen spreken om sneller te zijn, omdat je dan geen Qt ertussen hebt zitten. Doen ze niet, omdat dat veel meer werk is. Zelfde geldt voor Qt: die spreekt X11 aan omdat rechtstreeks babbelen met je grafische kaart erg lastig is.

Nu heeft X11 eindelijk een manier om eyecandy hardwarematig te versnellen. Voordeel: Qt developers hoven niet meer moeilijk te doen, kunnen de eyecandy heel makkelijk hardwarematig laten doen.

Misschien wordt de Linux desktop nu wel sneller in gebruik dan windows. * 786562 MBV
Ik ken die architectuur niet maar zoals het hier staat lijkt het op: Hardware - Driver - X11-achtig - GUI-lib - Desktop manager

Lijkt me toch wel een of twee overbodige laagjes te bevatten? Of mis ik het punt?

Kan iemand me dat eens uitleggen of verwijzen naar een nuttige site hierover?
de drivers zitten grotendeels in X11, al gebruiken ze de kernel nog wel om de hardware aan te spreken. de gui-lib (QT bij KDE) zit ingebakken in KDE, dus dat is ook niet echt een aparte laag. al met al denk ik dat het wel meevalt, allemaal.
Ik ken die architectuur niet maar zoals het hier staat lijkt het op: Hardware - Driver - X11-achtig - GUI-lib - Desktop manager Lijkt me toch wel een of twee overbodige laagjes te bevatten? Of mis ik het punt?
Welke twee lagen zijn dan overbodig?
(driver en X11 vallen overgens samen)

Door zaken te scheiden heeft iedere laag een duidelijke verantwoordelijkheid. Zo voorkom je dat aplicaties ononderhoudbare alleskunners worden.
Ieder onderdeel heeft een aparte taak:

* xserver/driver/xlib
Doen het ruwe tekenwerk.
De XServer implementeerd het X11 protocol waarmee alles werkt.
Dit protocol kan ook over TCP, m.a.w. remote desktop.

* GUI-lib (Qt, Gtk, wxWindow)
Deze gebruiken xlib om vensters, widgets e.d. te tekenen.
Dit is de basis om applicaties te maken

* Desktop omgeving (KDE, GNOME)
Gebruiken allerlei libraries om een desktop omgeving te presenteren.
Beiden daarnaast faciliteiten om weer in applicaties te gebruiken.

Tot voor kort voerden de desktop omgevingen allerlei trucs uit om zaken er leuk uit te laten zien. De bureaubladachtergrond werd bijvoorbeeld gekopieerd om een semi-transparant effect te geven.

Zack Rusin is bezig om de X11 basis te verbeteren, zodat dit op hardware en xserver niveau gedaan kan worden. Qt kan dan OpenGL effectiever gebruiken, en dat werkt door tot KDE. Alle transparante/bewegende delen van KDE kunnen na deze omslag dus heel snel en eenvoudig gemaakt worden. In feite op een manier die Microsoft met Avalon ook wil bereiken.

Een voorbeeld hiervan is de Kompmgr and KDE demo.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gehaald. Exa is de opvolger van XAA, en gebaseerd op KAA (Kdrive Acceleration Architecture), welke gebruikt wordt door de Kdrive X-server van Keith Packard (die waar de composite extensie voor het eerst te bewonderen was). Exa heeft op zich niets te maken met eye-candy, het zorgt er alleen voor dat bepaalde handelingen (bvb het tekenen van een lijn) versneld wordt, eventueel door gebruik te maken van de mogelijkheden van de hardware. En dat doet het een stuk beter dan XAA. De volgende versie van X.org zal dus sneller aanvoelen.

Grafisch eye-candy is onder andere mogelijk door middel van de composite extensie, die gebruikt maakt van de xrender extensie, die gebruik maakt van... een acceleration architecture.
Je hebt helemaal gelijk, maar het punt is anders. Composite is op dit moment nog niet genoeg stable te noemen en staat om die reden standaard uit in X.org (R6.8.2). Het probleem hiervan ligt voornamelijk in XAA, welke nog wel goed genoeg is en heel veel goeds heeft gedaan, maar tegen het randje van obsoletion aan zit. Composite draait gewoon niet lekker op XAA. Zelfs wanneer je alle drivers juist geinstalleerd hebt.

KDrive draait al stukken beter. En niet alleen op Nvidia-kaarten, maar op alle kaarten. Dit is voornamelijk het werk van KAA dat een veel betere memory-management kent dan XAA. Het probleem van KAA is echter dat je per grafische kaart een aparte KDrive-server nodig hebt. EXA lost dit op door een mapping te maken met wat XAA altijd heeft gedaan met drivers. Een kleine aanpassing in de drivers, maar EXA dus voor X.org wat KAA voor KDrive is.

EXA is dus niet zo zeer de eye-candy creator inderdaad, maar zonder EXA zal eye-candy nooit mainstream worden. Vanaf september zullen echter de Composite-features als paddestoelen uit de grond gaan schieten. Het zal me niets verbazen als na de introductie van EXA in X.org, KDE en Gnome composite-functies default gaan ondersteunen, in plaats van aparta programma's of compiler-flags. :)
Ik moet het toch even kwijt: Linux-desktop?
Dat moet natuurlijk *nix/bsd desktop zijn.
Als bsd gebruiker tussen linux gebruikers voel je je een beetje als een linux gebruiker tussen windoze gebruikers.
Denk ik.
Dus dan moet je ˇˇk voor Qt een driver voor je videokaart installeren?
Dat is ˇf een hele domme opmerking ˇf je begrijpt mijn bedoeling niet. Het is toch ook niet zo dat elke OpenGL game een driver voor je videokeert nodig heeft.

Laat Qt (en dus alle KDE programma's) zich nu gewoon eens gedragen als een computerspel. Qt tekent in openGL en aan KDE verander je niets. Kun je nu wel met mij eens zijn dat dat lekker vlot en efficient is?
mmm.. op mijn verlanglijstje:

- alpha blending voor uitgetrokken pulldown menu's

- zo'n geile fish-eye vergroting van icoontjes bij mouse over wat je in OS X hebt op de taskbar
(Ongelofelijk wat is die snel geprogrammeerd zeg)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True