Door Willem de Moor

Redacteur

Fractal Design Torrent Compact en Nano

Eerste behuizingen in nieuwe tests

09-03-2022 • 06:01

44

Singlepage-opmaak

Tot slot

Met de komst van de Compact en Nano krijgt de Torrent-serie meer body en laat Fractal Design zien airflowbehuizingen serieus te nemen. Het is immers geen 'one-off' meer, maar inmiddels een serie van drie behuizingen. Daarmee stapt het Zweedse bedrijf niet alleen af van de sobere, ingetogen look van eerdere series, maar begeeft het zich ook in wateren waar de concurrentie talrijk is.

Terwijl de grote Torrent nog met drie ventilatoren onderin en twee grote voorin geleverd wordt, moeten de kleinere varianten het met minder doen. In de Nano ben je, als je net als in zijn grote broer ventilatoren onderin wilt monteren, beperkt tot een dualslotvideokaart. Daarmee word je aardig beperkt in je keuze videokaarten, vooral als je in het hogere segment zoekt om een compact mITX-monster te bouwen. De meegeleverde koeling, de enkele 180mm-inlaat, is ook wat onderbemeten om een high-end systeem optimaal te koelen. Met extra ventilatoren verbeteren de koelprestaties echter aanzienlijk, zien we aan de resultaten met de Noctua-opstelling. De meegeleverde ventilator is redelijk stil, maar met onze 120mm-fans op 2000rpm is de behuizing vrij luid. De vrij open voorzijde voor optimale airflow laat de lucht immers binnen, maar dempt het geluid weinig. Grotere ventilatoren dan onze 120mm, met lage toerentallen en toch veel luchtverplaatsing, zouden dan ook de beste optie zijn als je zowel goede koelprestaties als weinig geluid nastreeft.

Wat voor de kleinste Torrent geldt, gaat in iets mindere mate op voor de Torrent Compact. Ook in deze middelgrote behuizing zijn standaard geen ventilatoren geplaatst onderin, waar dat bij de grote Torrent wel het geval is. In de Compact is plaats voor ATX-moederborden, maar wil je voornoemde ventilatoren onderin monteren, dan zul je je moeten beperken tot mATX-borden. De twee meegeleverde 180mm-fans zijn een stuk beter in staat de onderdelen in de Compact koel te houden dan in de Nano, maar bereid je dan wel voor op een gehorige kast. De Torrent Compact is met de meegeleverde ventilatoren op 7V de luidste in de test en op 12V is alleen de grote Torrent marginaal gehoriger. De koelprestaties van de Torrent Compact zijn in orde, maar de behuizing is wel gebaat bij een extra ventilator, getuige de lagere temperaturen met de vier Noctua-ventilatoren.

In beide gevallen zijn de behuizingen netjes afgewerkt en is de bouwkwaliteit meer dan voldoende. Iets dikker of stugger plaatstaal zou desondanks mogen en we zeiden het al bij de grote Torrent: het blijft jammer dat het mooie frontje van kunststof is en niet van aluminium. In de Nano missen we een fanhub, zoals die wel in de Compact en gewone Torrent zit. Gezien de ruimte kun je de Nano gebruiken om een mainstream mITX-systeem te bouwen, maar hoewel de ruimte voor high-end componenten er in theorie is, ben je toch beperkt in je keuzes. De Compact is dan een betere optie, al zul je ook dan voor een mATX- in plaats van een ATX-bord moeten kiezen om voldoende ruimte voor optimale koeling te houden.

Reacties (44)

44
42
18
2
0
22
Wijzig sortering
Zijn de resultaten van de Fractal Design Torrent Compact en de Define 7 Compact (Open) wel correct? Het valt me op dat alle scores van beide kasten identiek zijn, lijkt me iets teveel toeval.

Opvallend vind ik de conclusie dat de kasten niet tot de stilste behoren, dit op basis van het testen met de ventilatoren op 7v en 12v. Natuurlijk zijn de fans in deze airflow gefocuste kasten dan goed hoorbaar. Maar het gaat er juist om dat ze door die goede airflow de fans langzamer kunnen laten draaien om dezelfde of betere temperatuur te halen. En uit jullie eigen data blijkt ook dat ze dat doen. Want als ik kijk naar de data van Noctua 30db en 35db genormaliseerd blijkt dat de Torrents juist het beste presteren. Oftewel deze kasten zijn het stilst wanneer je de fan snelheid aanpast om een bepaalde temperatuur van je componenten te behalen omdat de fans minder hard hoeven te werken voor hetzelfde resultaat met minder geluidsproductie tot gevolg. De conclusie moet zijn dat effectief deze kasten tot de stilisten behoren.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 23 juli 2024 05:57]

De data van de Define 7 Compact lijkt inderdaad niet te kloppen bij het gros van de grafieken. We gaan proberen dit zsm op te lossen. De data van de Torrent Compact klop wél.
inmiddels fixed, dank voor de melding (y)
Is het mogelijk om te verduidelijken wat met (open) in "Define 7 Compact (Open)" bedoeld wordt? Wordt er getest zonder zijpaneel (kast open) of met het ventilatiepaneel (ipv het gesloten paneel) aan de bovenzijde ?
Ik denk dat de resultaten nog steeds niet kloppen (of ik snap de logica niet van de temperaturen met dezelfde naam).

De eind-temperaturen uit de temperatuur verloop grafieken (pagina 10) van de videokaart (high-end systeem), komen totaal niet overeen met de videokaart temperaturen in de grafiek op pagina 6.

Bijvoorbeeld:
Pagina 6 -> Fractal Design Torrent Compact - Noctua 12V -> Videokaart = 74.9
Pagina 10-> Fractal Design Torrent Compact -Noctua 12V -> Videokaart = 78.21 (eind)

Hetzelfde geldt voor de Nano.
De conclusie moet zijn dat effectief deze kasten tot de stilisten behoren.
Ik kom tot dezelfde conclusie - de 4 Noctua's in de Compact, op 35 DB aan geluid getuned, geven een hogere temp in vrijwel alle gevallen (behalve de video kaart!) dan de stock fans op 7 volt, die dan volgens de tabel zo'n 32 DB aan geluid produceren.

Maar wellicht is het punt dat ze niet langzamer kunnen dan die 7 volt - en 32DB is best luidruchtig?!?!
Geen enkele plaatje hoe zit het eruit met alle componenten erin?
Ik zat er ook al naar te zoeken.. Zoveel tests met 2 kasten met daarin verschillende builds(maak ik op) maar zero foto's ervan.
Misschien omdat ze er geen componenten inbouwen? Ze testen juist niet met componenten om consistentere resultaten te kunnen hebben toch?
Erg jammer. Dat is toch juist iets wat je wilt zien en wilt laten zien lijkt me? Ik snap niet dat dat zo lastig is. Ik ben erg benieuwd hoe een kast eruit ziet met alle componenten en wat voor cablemanagement mogelijkheden er zijn. Nu is er een kopje 'cable managment' maar zien we eigenlijk niks.
Dat niet alleen ik vind persoonlijk de plaatjes die men bij de review heeft geplaatst erg ondermaats voor een site die ook tech nieuws omtrent fotografie etc. doet. Vooral de foto's van de zwarte variant. Een beetje fotobewerking bij bepaalde foto's, met color correction en die donkere tint achter glas weghalen lijkt mij niet zo ingewikkeld. Dit is nog geen 2 min werk voor al die foto's.

Voor de rest is de review best uitgebreid, maar inderdaad er had ook best een foto bij mogen zitten van de complete testbuild met de onderdelen erin. Als ik aan het kijken ben naar een nieuwe kast is dit voor mij het meest interessants. Gelukkig dat er op internet genoeg te vinden is.
Ik heb zo goed als mogelijk een aantal foto's even nabewerkt.
Die donkere tint is zoals het product zelf is (tweede glas paneel) dus die laten we er dan ook in.
Haha, als ik Tweakers was, was ik 100 reviews geleden al gestopt :') Alleen maar (vaak terechte) kritiek in de eerst 50 reacties.
Negatieve reviews zijn vaak kritische reviews. Dus 1 ze worden er beter van en 2 het is nog steeds een verdienmodel. Niet reviewen is geen producten geen inkomsten. Als we nu op de link klikken en er een kopen, zal vast en zeker een affiliate tussen zitten.
Lees even de “vernieuwde testmethode”.
Zou het niet zo moeten zijn dat je de relevante informatie op Tweakers vind?
Ik vind het hele mooie kastjes. Jammer dat de nano eigenlijk nog te wat groot is om dan op het bureau te zetten, en zelf hoef ik dat raam niet echt. Twee observaties ter toevoeging:

- De uitspraak "hij is open dus niet stil" vind ik altijd beetje typisch. Het is een kwestie van je systeem op een slimme manier configureren met de fans, en wel op zo'n manier dat de fans in IDLE/office mode onhoorbaar zijn en/of (deels) uitgeschakeld. Zo heb ik hier een high-end mini ITX systeem dat tijdens kantoorwerk gewoon volledig stil is. Met gamen heb ik toch een headset op :) Alleen bij (meerdere) zwaardere applicaties begint het systeem te "fluisteren".

- De uitspraak "In de nano passen alleen dual slot GPU's met fans onderin" is niet echt tweakers waardig. In deze case kun je elke GPU schroeven die je wilt, je zult hem alleen moeten deshrouden (de fans en plastic van de GPU schroeven). Vervolgens koop je verloopstekker om de fans onderin aan je GPU te monteren. Deshrouden heeft het positieve effect dat de koeling van je GPU enorm verbeterd en nóg stiller wordt. Mijn 3080 wordt onder load bijna 8 graden koeler deshrouded met 2x120mm fan eronder. Ben je echt een topper en is de "gap" tussen de fans en de GPU wat groot, dan kun je nog met simpel materiaal een airduct maken ;) Uiteraard KAN dat (afhankelijk van het model) wel betekenen dat je GPU geen RGB meer heeft.

Wel merkwaardig trouwens dat de high end-Nano een hogere GPU temperatuur geeft met 12volt dan met 7volt :)

[Reactie gewijzigd door Okasha op 23 juli 2024 05:57]

pricewatch: Fractal Design Torrent Nano Black Solid
De Nano minus het kijkdoos gehalte :)

Ik vind de footprint eigenlijk wel mee vallen.
Als je echt een kleine voet print wilt ga je meestal de hoogte in (Shift Air bijvoorbeeld)
Er zijn te weinig ITX cases waar een volwaardige ATX voeding in past, en ik ben blij dat Fractal Design dat hier wel doet. Ik hou deze kast op de shortlist :)
Hij is niet GROOT, maar ik heb nu de NR200P, die in principe geen belemmering geeft ruimtetechnisch gezien. Die is 222>185=3,7cm smaller en 417>376=4,1cm korter. Scheelt dus 230cm^2 ofwel de NR200 is 25% kleiner op voetafdruk.

In liters is de NR200 overigens meer dan 40% kleiner. Is wel echt een veel grotere uitdaging om te bouwen én er kan alleen een SFX voeding in, wat je als nadeel zou kunnen zien, maar het in de praktijk natuurlijk niet echt is, omdat je in een mini-ITX kast over het algemeen niet veel extra aansluitingen nodig hebt. Ik heb er een 750watt voeding in zitten van Corsair (platinum).
Helemaal mee eens, eigenlijk is de Nano dus gewoon een slecht geoptimaliseerd bakbeest :+
Als je ziet hoeveel ruimte er overal is aangebracht voor kabel management of maximale onderdeel compatibiliteit, nouja ik zal de doelgroep wel niet zijn :)

Mijn ITX behuizing is meer dan de helft kleiner qua volume en kan ook gewoon een high-end systeem kwijt, is aan 5 van de 6 kanten open en is onder normaal gebruik amper hoorbaar. Pas onder zware CPU/GPU load hoor je de fans duidelijker. Kwestie van je fancurve goed afstellen wat tegenwoordig erg goed te doen is in de UEFI/software van het mobo :)

[Reactie gewijzigd door sapphire op 23 juli 2024 05:57]

Hoe kan een behuizing met die nano heet bijna 35 l volume hebben?! Als ik aan small formfactor denk, denk ik aan 20l of minder.
Wat ik vooral jammer vind is dat het een ITX case is, terwijl het met die omvang ook een mATX had kunnen zijn. Dat is voor mij de reden dat ik de case waarschijnlijk niet ga halen, terwijl ik er eigenlijk graag een build mee zou maken.
Idd, mijn atx case is kleiner
Mooi dat jullie ook meteen een goede keuze van andere kasten hebben meegenomen. Dat geeft een beter perspectief.
Aan de binnenkant van de kleinere Torrents is, los van de afmetingen, wat meer veranderd, aangezien er fysiek minder ruimte beschikbaar is. Om met de Nano te beginnen: die heeft de voeding niet onderin, in een tunnel of compartiment, maar bovenin.
Dit was bij de originele Torrent ook het geval, dus dat is toch helemaal geen verandering in het interieur? Wat wel veranderd is, in ieder geval in de Compact ten opzichte van de gewone Torrent, is waar de 3,5" en 2,5" drive bays zitten.

[Reactie gewijzigd door Daantjeeuh op 23 juli 2024 05:57]

Wel mooi kastjes. Een paar weken geleden had ik hun grote broer gekocht, bewust daarvoor gekozen vanwege de grotere fans en ruimte om alles te monteren. Alle fans stock gelaten, fan curves aangepast en die gaan nu tot maximaal 50% van hun maximum snelheid. Ik hoor ze amper, zelfs onder stress tests en de kast staat pal naast m'n monitor. Idle 33-35°C CPU en 30-33°C GPU. Na 20 minuten stress test zijn beide rond de 60°C. 3700x met een 2080 ti.
In het begin van de review wordt genoemd "De prijs is met ongeveer 150 euro redelijk, maar er zijn in dit segment veel goedkopere alternatieven.". Verderop kom ik echter nergens tegen welke kasten dit dan zouden kunnen zijn?

Verder vind ik de namen van de kasten bijna misleidend; een kast Nano noemen, maar hem zo groot maken dat er in dat volume ook kasten bestaan die volledig ATX lusten vind ik erg raar. Bij Nano verwacht ik een heel compact kastje waar met wat creativiteit een goede ITX-build in past.

Al met al denk ik dat deze kast niet aan mij besteed is. Ik zou eerder de Define compact of een echt compact kastje met ITX-build aanschaffen zoals de NZXT H1.
Voor degene met katten; powerknip zit bovenin en niet "beschermd"...dus accidental shutdowns are not a rarity ;)
Hoei... zou die makkelijk in te drukken zijn? Als die erg licht gaat hoeft er idd maar eentje overheen te lopen of lekker warm op te zitten en boef! daar gaat je PC.
Je kunt in Windows gewoon instellen wat er gebeurt als je de power knop indrukt hè. Zolang ze hem dan niet 5 seconden ingedrukt houden gebeurt er niks als jij het correct configureert.
OK, maar als poeslief erop gaat liggen of even of gaat staan zou het alsnog mis kunnen gaan...
Jij hebt duidelijk geen katten....
Misschien is mijn kat net wat minder destructief dan die van jou dan :+
Mijn vorige pc kast had ook de power knop bovenop. Voor ik de functionaliteit in Windows aangepast had zette ze inderdaad mijn pc wel eens uit... Maar er 5 seconden vol op blijven leunen heeft ze nooit gedaan.
Zal natuurlijk ook van het knopje afhangen, zoals het op mijn oude kast was leek me niet heel prettig voor een kattenpoot om lang in te drukken dus dat doet ze dan niet per ongeluk. Als de travel van de knop veel minder is waardoor de kat het minder merkt zal het inderdaad sneller gebeuren.
Destructief? Ze gaat er op liggen, of staan (zittend "staan" bv) en dan zijn die 5 seconde snel voorbij....uiteraard heb ik die instelling aangepast. Ook uit gezet, helaas overruled the Bios de instelling en gaat hij soweiso uit....
Ok, ik ging er bij je vorige post even vanuit dat je bekend was met "cats are assholes" humor... Blijkbaar niet.
Maar de rest van mijn post ook niet gelezen? Zoals ik dus al zei, hangt ook nog van het knopje zelf af. Die kast waar ik dat bij had (een van de fractal design define versies, weet niet meer precies welke) had dus vrij veel travel waardoor dat niet zo snel gebeurde.
ik ben bekend met de humor, maar kon niet gelijk zien dat jij daar een link naar legde...uiteraard heb ik de rest van je post gelezen. het is grappig dat je dat zegt want ik had dus de fractal design series en heb die vervangen omdat zij er steeds op ging liggen en daarmee dus ook op de knop :)
Fractal design is het merk, die hebben heel veel kasten uitgebracht over de jaren... Zelfs binnen de define serie zal er ongetwijfeld verschil tussen de verschillende knopjes gezeten hebben. Mijn enige punt eigenlijk was dus dat niet alle kasten met de power knop bovenop hier in gelijke mate last van zullen hebben :)

Edit: ok, als ik terug lees zie ik dat ik mijn punt ook wel iets duidelijker had kunnen maken. Ik reageerde in eerste instantie vooral op het overheen lopen wat je kunt opvangen met configuratie. Er op gaan liggen is lastiger inderdaad, dan is je enige optie iets van afplakken, of het signaal omleiden naar een ander knopje of zo...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2024 05:57]

Ik doe echt mijn best en dit begint een beetje negatief te worden maar dat is de 2e keer dat je neerbuigend tegen mij praat "heb je mijn post wel gelezen" en nu "hebben heel veel kasten uitgebracht over de jaren". Ja i get it, , ik zit net als jij op Tweakers, ik gaf alleen aan dat het grappig is dat het merk dat jij noemde -of het nou wel of niet exact dezelfde kast was- het merk is die ik weg moest doen omdat mijn katten de pc steeds uit zetten door er op te gaan liggen.

Dus, om terug te komen op mijn opening comment en doe er mee wat je als lezer wilt: er zijn best veel cases met een knop bovenop die, als katten er op gaan liggen, dus de pc uit gaan zetten terwijl dat niet de bedoeling is. That's all.
Dude whut?
Ja die eerste klopt, maar mijns inziens lokte jij dat uit met je "jij hebt duidelijk geen katten" opmerking. Dat vond je wel heel volwassen zeker? De tweede zie ik niet... Op mij kwam het over als "ik had dezelfde kast en het klopt niet wat je zegt"
Goed, laten we het maar houden op dat geschreven tekst erg makkelijk verkeerd uit te leggen is en dat wij niet echt compatibele vormen van ons uitdrukken hebben of zo...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2024 05:57]

Klinkt heel erg herkenbaar. Zit je te gamen en komt de kat boven op de lekker warme pc kast zitten en krijg je een shutdown :+

Ik heb het zelf opgelost door iets over de powerknop te leggen. Gebruik hem dagelijks, dus die knop gebruik ik voor aan- en uitzetten.
Ik vind mijn eigen Fractal Design Define 7 met verharde glas wit erg mooier uit zien. Voor hetzelfde bedrag €159,- en kan er minder fans in en minder ruimte. Mijn behuizing heeft ten minste veel meer inbouw mogelijkheden en is stiller en koeler tot 9 HDD'S en veel meer fans

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 23 juli 2024 05:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.