Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Xbox Series X Preview

Onze eerste indrukken en tests

Nieuwe standaarden

Er zijn ook functies die wat minder makkelijk kunnen worden getest, met name op het gebied van beeld en geluid. Microsoft schermt met ondersteuning voor standaarden als HDR10, Dolby Vision en Dolby Atmos. Mooie standaarden, alleen zijn ze niet allemaal even nieuw. Ook de Xbox One X en S kunnen bijvoorbeeld al overweg met Dolby Atmos, dat zorgt voor een ruimtelijker geluid in games. Op de One X en S verloopt dit via een softwarematige oplossing. Atmos is echter geen open standaard. Ontwikkelaars moeten dus betalen voor het gebruik ervan, en er zijn er niet veel die dat doen. Van het bestaande arsenaal geldt dat voor een stuk of twaalf games, met titels als Forza Horizon 4, Assassin's Creed Origins, Call of Duty: Modern Warfare, Rise of the Tomb Raider en Gears 5. Daar zullen games als Cyberpunk 2077, F1 2020 en Call of Duty Warzone nog bijkomen. Het aanbod blijft echter beperkt. Bovendien zul je om gebruik te kunnen maken van Atmos een app moeten kopen bij Dolby. Gelukkig hoef je die niet opnieuw aan te schaffen als je dat voor je Xbox One al had gedaan.

Maar er is meer aan de hand. In tegenstelling tot de Xbox One heeft de Series X een aparte audiochip aan boord die ervoor zorgt dat ontwikkelaars meer ruimte hebben om audio-effecten aan hun games toe te voegen. Zo is het voortaan mogelijk om een soort raytracing voor audio toe te passen. Omdat de rays die toegepast worden in de visuele variant geen rekening houden met diffraction, wordt er bij de audiovariant gewerkt met waves. Het is echter de bedoeling dat er op vergelijkbare manier gebruikgemaakt kan worden van occlusion, wat wil zeggen dat op realistische wijze berekend wordt welke geluiden de speler kunnen bereiken en welke moeten worden geblokkeerd. Zover is het echter nog niet. Dergelijke effecten zullen we pas gaan horen in games die nog uit moeten komen. Als je van de effecten wil kunnen genieten, geldt verder uiteraard dat je een audiosysteem nodig hebt dat met Dolby Atmos overweg kan. We hopen in de review die we van de Series X gaan plaatsen meer over de huidige implementatie van Dolby Atmos te kunnen vertellen, als we meer next-gen games hebben kunnen uitproberen.

Voor Dolby Vision geldt iets vergelijkbaars als voor Atmos. Het is een standaard die voor meer contrast en kleurdiepte moet zorgen in games. Microsoft experimenteerde al met de standaard op de One X, waar hij gebruikt kon worden voor video. Met de komst van de Series X moet hij ook gebruikt kunnen worden voor games. Zover is het helaas nog niet: Dolby Vision komt pas ergens in 2021 beschikbaar. Je mist er nog niet veel aan, want er zijn nog geen games op de markt die er gebruik van maken. Er zijn zelfs nog geen games aangekondigd waarvoor dit geldt. Opnieuw komt dit doordat ontwikkelaars moeten betalen voor het gebruik ervan. Bovendien is er een opensource-alternatief beschikbaar, in de vorm van HDR10. Daar kan ook de One X al mee overweg. Er is wel een verschil in kwaliteit tussen beide standaarden. Zo heeft HDR10 een kleurdiepte van 10 bit, terwijl Dolby Vision een 12bits-kleurdiepte heeft, wat wil zeggen dat Dolby Vision meer kleurnuance weer kan geven. Bovendien heeft Dolby Vision dynamische metadata, waar HDR10 slechts statische metadata heeft. Bij gebrek aan games is Dolby Vision voorlopig echter nog niet zo interessant. Ook om een andere reden is het verschil niet zo boeiend: er zijn nog geen beeldschermen op de markt die de extra kleurdiepte weer kunnen geven. Het is mooie techniek, maar voor nu nog niet zo interessant.

Dat laatste ligt iets anders voor video. Zo ondersteunt Netflix beide standaarden. Als je een tv hebt die met de standaarden overweg kan en je Netflix bekijkt via een Series X, dan zie je in het overzicht van de titels in het Netflix-menu keurig aangegeven dat ze met Dolby Vision of HDR10 kunnen worden bekeken. Netflix ondersteunt overigens ook Dolby Atmos.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True